KIO 1655/19 POSTANOWIENIE dnia września 2019 r.

Stan prawny na dzień: 14.11.2019

Sygn. akt: KIO 1655/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

6 września 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

 Protokolant:   

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

z udziałem stron i uczestników w Warszawie w dniu 

6 września 2019 r. odwołania wniesionego  do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 

sierpnia  2019  r.  przez  wykonawcę  FlexiPower  Group  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  z  siedzibą  w Woli  Zaradzyńskiej  w postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego Gminę Przyłęk 

przy  udziale  wykonawcy  S.  K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Produkcyjno-Handlowy  S.  K.  z 

siedzibą  w  Klikawie  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  FlexiPower  Group 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka 

komandytowa  kwoty  13  500 

zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero 

groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Pr

awo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 

dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Radomiu. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 1655/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Gmina  Przyłęk  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn. 

„Dostawa  i  montaż  instalacji  kolektorów  słonecznych,  instalacji 

fotowoltaicznych, 

kotłów na biomasę oraz pomp ciepła na terenie Gminy Przyłęk”. Ogłoszenie 

zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia  6 maja 

2019 r. pod numerem 2019/S 087-208624. 

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu 

nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z dnia  29 

stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 

1986 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa 

zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 

ustawy Pzp.  

W  dniu 

26  sierpnia  2019  r.  wykonawca  FlexiPower  Group  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  z  siedzibą  w  Woli  Zaradzyńskiej  (dalej  jako 

„Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wobec  czynności 

Zamawiającego polegającej na wyborze oferty Zakładu Produkcyjno-Handlowego S. K. jako 

najkorzystniejszej  w  zakresie  części  2  zamówienia  oraz  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  ww. 

wykonawcy. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 1 w zw. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

poprzez  zaniechanie  wezwania  Zakładu  Produkcyjno-Handlowego  S.  K.  do  złożenia 

wyjaśnień  i  uzupełnienia  dokumentów  w  zakresie  potwierdzenia  spełniania  przez 

zaoferowane  urządzenia  wymogu  opisanego  w  SIWZ  dla  ciśnienia  roboczego  kotła  na 

poziomie  minimum  3  barów,  podczas  gdy  zgodnie  z  kartą  katalogową  złożoną  na 

wezwanie 

z  dnia  1  sierpnia  2019  r.  maksymalne  ciśnienie  robocze  oferowanego  kotła 

wynosi  2  bary,  a  do  załączonego  świadectwa  nie  został  dołączony  raport  z  badań, 

natomiast załączony w wyjaśnieniach z dnia 5 sierpnia 2019 r. niepełny raport z badań, 

którego  wynika  rzekomo  wartość  zgodna  z  SIWZ  nie  został  przeprowadzony  w  celu 

uzyskania świadectwa, które złożył na wezwanie Wykonawca, 

2.  art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 1 w zw. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

poprzez  zaniechanie  wezwania  Zakładu  Produkcyjno-Handlowego  S.  K.  do  złożenia 

pełnego raportu z badań potwierdzającego zgodność kotła z normą PN - EN 303-5:2012 

lub równoważną; 

art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  wybór  oferty  Zakładu 

Produkcyjno-Handlowego  S.  K.  podczas 

gdy  oferta  ta  podlegała  odrzuceniu  jako 

niezgodna z SIWZ, 

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie wykonawców 


w  szczególności  zaś  przez  wybór  jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu  oferty,  która 

zgodnie z ustawą podlegała odrzuceniu i traktowaniu jej na równi z ofertą wykonawców, 

których oferta nie podlegała odrzuceniu, 

5.  art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 1 w zw. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania 

Zakładu  Produkcyjno-Handlowego  S.  K.  do  złożenia  prawidłowej  karty  katalogowej 

oferowanego kotła, podczas gdy załączona karta katalogowa zawiera wartość parametru 

ciśnienia roboczego kotła na poziomie 2 barów, co pozostaje w sprzeczności z wymogami 

SIWZ. 

6.  art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 1 w zw. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez 

zaniechanie  odrzucenia 

oferty  Zakładu  Produkcyjno-Handlowy  S.  K.  w sytuacji,  gdy 

dokumenty  przedmiotowe,  w  tym  karta  katalogowa,  nie  potwierdzają,  że  oferowane 

dostawy spełniają wymogi SIWZ. 

Wskazując  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania, 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty, 

nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  oferty  względem  Zakładu 

Produkcyjno-Handlowego  S.  K. 

i  w  jej  wyniku  odrzucenie  tej  oferty;  względnie  nakazanie 

Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  oferty  względem  Zakładu  Produkcyjno-

Handlowego S. K. 

i w jej wyniku wezwanie wykonawcy do złożenia wyjaśnień na podstawie 

art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.  

D

o postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w dniu 29 sierpnia 2019 r. 

zgłosił przystąpienie wykonawca S. K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład 

Produkcyjno-Handlowy S. K. 

z siedzibą w Klikawie. Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego 

przez  ww.  wykonawc

ę  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego wobec spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. 

W  dniu  5 

września  2019  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  pismo 

Odwołującego, w którym oświadczył, iż cofa odwołanie. Oświadczenie o cofnięciu odwołania 

zostało  złożone  przez  osobę  umocowaną  do  reprezentacji  Odwołującego,  zgodnie 

dokumentacją złożoną do akt sprawy.  

Uwzględniając  powyższe  Izba  uznała,  że  zasadne  jest  umorzenie  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp,  z  uwagi  na  złożenie  przez 

Odwołującego  oświadczenia  o  cofnięciu  odwołania.  Zgodnie  z  treścią  tego  przepisu 

Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli  cofnięcie  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy, 

odwołującemu  zwraca  się  90%  wpisu. Skuteczne  skorzystanie  przez  Odwołującego 

z przys

ługującej  mu  czynności  dyspozytywnej,  jaką  jest  wycofanie  odwołania  powoduje 

zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego  rozpoznania  zarzutów 


odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi nieograniczone uprawnienie 

O

dwołującego, które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba,  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp, 

umorzyła 

postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie 

drugie ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  187  ust.  8 

ustawy Pzp zdanie drugie 

oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 

r. poz. 972).  M

ając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem 

rozprawy,  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  90%  kwoty  uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący:      ……………………………….………