Sygn. akt: KIO 1648/19
POSTANOWIENIE
z dnia 4 września 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 4 września 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 sierpnia 2019 r. przez wykonawcę AQUA Sp. z o.o.
z s
iedzibą w Tomaszowicach w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę
Maciejowice z siedzibą w Maciejowicach,
przy udziale wykonawcy Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Montażowego „Montech” Sp. z o.o.
z siedzibą w Lublinie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
odrzuca odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego AQUA Sp. z o.o. z siedzibą
w Tomaszowicach, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Siedlcach.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1648/19
Uzasadnienie
Gmina Maciejowice z siedzibą w Maciejowicach (dalej „zamawiający”) prowadzi
postępowanie, którego przedmiotem jest Rozbudowa Oczyszczalni Ścieków w Maciejowicach
(dalej „postępowanie” lub „zamówienie”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 19 lipca 2019 r., nr 576037-N-2019.
Przedmiotem zamówienia, zgodnie z opisem zawartym w Ogłoszeniu o zamówieniu
oraz Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”), jest wykonanie wszelkich
robót budowlanych związanych z rozbudową oczyszczalni ścieków w miejscowości
Maciejowice, mechaniczno-
biologicznej, pracującej w technologii niskoobciążonego, tlenowo
stabilizowanego osadu czynnego z równoczesnym usuwaniem związków biogennych metodą
biologiczną o przepustowości Qdśr=335 m3 /dobę.
Wykonawca AQUA Sp. z o.o. z
siedzibą w Tomaszowicach (dalej „odwołujący”)
wniósł odwołanie na czynność zamawiającego polegającą na zaniechaniu wykluczenia
z postępowania wykonawcy Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Montażowego „Montech”
Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (dalej „Montech” lub „przystępujący”) oraz zaniechanie
odrzucenia oferty tego wykonawcy, wyjaśnienia treści dokumentów podmiotowych
przedstawionych przez Montech i zaniechanie wyboru oferty odwołującego w postępowaniu.
Odwołujący wskazał przy tym na naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp: art. 22 ust.
1 pkt 2, art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 1 pkt 16, art. 26 ust. 3, art. 89 ust. 1 pkt 5, art. 91 ust.1
w zw. z art. 89 ust. 1.
Zamawiający, w dniu 27 sierpnia 2019 r. poinformował wykonawców, zgodnie
z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp, o wniesieniu odwołania, wzywając ich do przystąpienia
do postępowania odwoławczego.
Do postępowania odwoławczego przystąpił, w dniu 30 sierpnia 2019 r. wykonawca
Montech, zgłaszając swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 132 ust. 1 pkt 4 przepisy rozdziału dotyczące
zamówień sektorowych stosuje się do zamówień udzielanych przez zamawiających, o których
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) -
dalej „ustawa Pzp”, jeżeli zamówienie jest udzielane
w celu wykonywania działalności polegającej na: tworzeniu sieci przeznaczonych
do świadczenia publicznych usług związanych z produkcją lub dystrybucją wody pitnej lub
dostarczania wody pitnej do takich sieci lub kierowania takimi sieciami. Ponadto, zgodnie z art.
132 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp z
amawiający udzielający zamówień, o których mowa w ust. 1
pkt 4, stos
ują przepisy niniejszego rozdziału również do zamówień związanych z kanalizacją
i oczyszczaniem ścieków.
Przedmiot zamówienia objętego postępowaniem wskazuje, że zamówienie to jest
zamówieniem związanym z oczyszczaniem ścieków. Tym samym, zgodnie z cytowanymi
wyżej przepisami, jest zamówieniem podlegającym regułom udzielania zamówień
sektorowych, opisanych w Rozdziale 5 ustawy Pzp.
Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, z
godnie z informacją zamawiającego
przekazaną w piśmie z 28 sierpnia 2019 r. wynosi 1 532 025,70 euro, a zatem mniej niż
określona w przypadku udzielania zamówień na roboty budowlane równowartość 5 448 000
euro. Powyższa okoliczność wynika także z miejsca publikacji Ogłoszenia o zamówieniu
– Biuletyn Zamówień Publicznych.
Art. 133 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że procedury z zakresu zamówień sektorowych
są stosowane jedynie w przypadku, gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty
określone w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Zatem, w zamówieniach o wartości większej od kwot
wskazanych w ustawie Pzp zamawiający ustawę tę stosuje, udzielanie zamówień o wartości
mniejszej ustawie tej nie podlega. Wniosek taki jest konsekwencją wykładni przepisu art. 133
ust.
1 ustawy Pzp. Mając bowiem na uwadze, że zamówienia sektorowe to szczególny typ
zamówień, nie można przyjąć zasady, że do takiego rodzaju zamówień stosuje się zasady
ogólne. Do zamówień sektorowych stosuje się zatem przepisy i zasady opisane w art. 132
i
następnych ustawy Pzp albo też nie stosuje się żadnej regulacji.
Zgodnie z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp
Izba odrzuca odwołanie jeśli stwierdzi,
że zachodzą okoliczności opisane w pkt od 1 do 7 tego przepisu. Mając na uwadze powyższe
Izba stwierdziła, że odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 1 w zw.
z art. 133 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z pierwszym z powołanych przepisów, Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy. Z kolei
w myśl przywołanego przepisu art. 133 ust. 1 ustawy Pzp, do udzielania zamówień
sektorowych ustawę stosuje się, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Jak ustalono
w analizo
wanej sprawie przedmiotowe zamówienie jest zamówieniem sektorowym,
udzielanym przez
zamawiającego w celu oczyszczania ścieków, o wartości robót budowlanych
poniżej równowartości kwoty 5 448 000 euro, a więc nie przekraczającej tzw. progów unijnych.
A zatem
należało uznać, wnioskując a contrario z art. 133 ust. 1 ustawy Pzp, że w analizowanej
sprawie przepisów ustawy Pzp się nie stosuje, co obligowało Izbę do odrzucenia odwołania.
Dostrzeżenia wymaga, że w świetle art. 189 ust. 2 ustawy Pzp Izba obowiązana jest
odrzucić odwołanie z urzędu w każdym przypadku, jeżeli ziszczą się przesłanki wskazane
w treści tego przepisu. Podkreślić w tym miejscu należy, że bez znaczenia dla uprawnień
wykonawców co do możliwości składania środków odwoławczych jest fakt, że zamawiający,
choć nie obligowały go do tego przepisy ustawy Pzp, stosuje do prowadzonego postępowania
określony tryb i zasady obowiązujące w ustawie Pzp. Bez znaczenia pozostaje również to,
że zamawiający w SIWZ zawarł pouczenie, że wykonawcom ubiegającym się o zamówienie
przysługują środki ochrony prawnej przewidziane w Dziale VI ustawy Pzp. Pouczenie takie nie
rodzi po ich stronie uprawnień do wnoszenia środków ochrony prawnej przewidzianych dla
postępowań w których przepisów ustawy Pzp się nie stosuje.
W
ocenie składu orzekającego, odwołujący w przedmiotowym postępowaniu nie mógł
skorzystać ze środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
O konieczności odrzucenia odwołania w analogicznych stanach faktycznych Izba wypowiadała
się wielokrotnie, jak choćby w postanowieniach wydanych w sprawach o sygn. akt
KIO 2824/12, KIO 563/12, KIO 1217/12, KIO 1554/14, KIO 1556/14, KIO 971/15.
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2, art. 189 ust. 2 pkt 1,
art. 133 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………