KIO 1618/19 POSTANOWIENIE dnia września 2019 r.

Stan prawny na dzień: 18.11.2019

Sygn. akt KIO 1618/19 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 

2 września 2019 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:      Magdalena Grabarczyk 

Członkowie:   

Emil Kawa 

Ewa Kisiel 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

z  udziałem  stron  w dniu    2  września  2019  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  19 

sierpnia  2019  r.  przez 

wykonawcę  Comtegra  S.A.  w  Warszawie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego Centrum Informatyki Resortu Finansów w Radomiu  

przy  udziale  wykonawcy  S&T  Services  Polska  sp.  z  o.o.  w  Warszawie 

zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

umarza postępowanie odwoławcze 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  Comtegra  S.A.  w 

Warszawie  kwoty  15.0

00  zł  00    gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

st

anowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  za

mówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie 

– w terminie 7 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Radomiu. 

Przewodniczący:      ……………… 

Członkowie:   

……………… 

……………….


Sygn. akt KIO 1618/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Centrum  Informatyki  Resortu  Finansów  w  Radomiu    –  prowadzi  w 

trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.),  dalej  jako:  „ustawa”  lub  „Pzp” 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  którego  przedmiotem  jest  modernizacja  platformy 

sprzętowej  klastra  przełączników  rdzeniowych  w  OP  Warszawa.  Ogłoszenie  o  zamówieniu 

opublikow

ane  zostało  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  12  czerwca  2019  r.  numer 

ogłoszenia:  2019/S  111-271555.  Wartość  zamówienia  jest  większa  niż  kwota  wskazana  w 

przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

W związku z przesłaniem przez zamawiającego informacji o wyniku postępowania 19 

sierpnia  201

9  r.  wykonawca  Comtegra  S.A.  w  Warszawie  wniósł  odwołanie.  Zachowany 

został  termin  ustawowy  i  obowiązek  przekazania  zamawiającemu  kopii  odwołania. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy 

przez  dokonanie  czynności  wyboru  oferty  S&T  Services 

Polska  sp.  z  o.o.  jako  najkorzystniejszej  oraz  zaniechanie  odrzucenia  oferty  tego 

wykonawcy

,  pomimo  tego,  że  jej  treść  nie  odpowiada  treści  SIWZ  w  zakresie 

opisanym w uzasadnieniu odwołania; 

art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez prowadzenie postępowania w 

sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców 

w  związku  z  zaniechaniem  odrzucenia  wykonawcy  S&T  Services  Polska  sp.  z  o.o. 

pomimo

,  że  występują  przesłanki  obligujące  zamawiającego  do  odrzucenia  oferty  i 

zamiar  udzielenia  zamówienia  wykonawcy,  który  nie  został  wybrany  zgodnie  z 

przepisami ustawy. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty S&T Services Polska sp. z o. o: 

2.  dokonanie ponownego badania i oceny ofert; 

3.  odrzucenie oferty wykonawcy S&T Services Polska sp. z o.o.; 

4.  wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej; 

zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania.  

W uzasadnieniu o

dwołujący podniósł, że zamawiający wyraźnie sprecyzował w treści 

SIWZ wymagania w odniesien

iu do cech i funkcjonalności przełącznika rdzeniowego, których  


w  pełnym  zakresie  nie  spełnia  rozwiązanie  S&T  Services  Polska  sp.  z  o.o.  (przełączniki 

producenta Juniper). Zgodnie z treścią punktu 2. Załącznika nr 1 do Załącznika C do SIWZ 

(„Opis  Środowiska  Zamawiającego  oraz  Szczegółowy  Wykaz  Sprzętu")  oferowany 

„Przełącznik  musi  być  zarządzalny  z  poziomu  systemu  Cisco  PRIME,  który  jest 

eksploatowany  w  infrastrukturze  sieciowej 

Zamawiającego".  Przez  wprowadzenie 

powyższego  wymagania  zamawiający  oczekuje,  aby  oferowane  rozwiązanie  obejmowało 

zarządzanie dostarczanym przełącznikiem, co oznacza możliwość dokonywania zmian jego 

parametrów pracy oraz sterowania jego funkcjonalnościami wymienionymi w treści SIWZ, a 

to  nie  jest  spełnione  przez  S&T  Services  Polska  sp.  z  o.o.  Zarzucił  ponadto,  że 

implementacja 

rozwiązania oferowanego przez S&T Services Polska sp. z o.o. uniemożliwia 

obsługę  posiadanych  przez  zamawiającego  wkładek  -  instalacja  przełączników  producenta 

Juniper  doprowadzi  bowiem  do  utraty  przez  z

amawiającego  uprawnień  wynikających  z 

gwarancji na posiadane urządzenia. 

Wykonawca S&T Services Polska sp. z o.o. w Warszawie 

przystąpił do postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin  ustawowy  oraz  obowiązek 

przekazania  kopii  przystąpienia  zamawiającemu  i  odwołującemu.  Przystępujący  wniósł  o 

oddalenie odwołania w całości. 

29  sierpnia  2019  r.  do  Prezesa  Izby 

wpłynęła  odpowiedź  zamawiającego  na 

odwołanie, w której zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.  

Przystępujący prawidłowo powiadomiony o terminie posiedzenia nie stawił się na nie. 

W tym stanie sprawy Izba uznała, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu 

na podstawie art. 186 ust. 3 Pzp.  

Przepis  ten  stanowi,  że  jeżeli  uczestnik  postępowania,  który  przystąpił  do 

postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniesie  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  przez  zamawiającego,  Izba  umarza 

postępowanie,  a  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

Zgodnie z § 21 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w 

sprawie regulaminu  postępowania przy  rozpoznawaniu odwołań  (Dz.  U. z  2014  r.  poz.  964 

ze  zm.) 

niestawiennictwo  strony  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego  prawidłowo 

zawiadomionego o terminie rozprawy nie wstrzymuje roz

poznania odwołania. Stosownie do 

§  3  tego  rozporządzenia  przepisy  dotyczące  rozprawy  stosuje  się  odpowiednio  do 

posiedzeń, w których dopuszcza się udział stron, świadków lub biegłych. 


Izba  stwierdziła,  że  skutkiem  prawidłowego wezwania przystępujący  miał  możliwość 

stawienia się na posiedzeniu i bronienia swych interesów. Przystępujący nie zdecydował się 

skorzystać ze swoich uprawnień, gdyż nie stawił się na posiedzenie Izby wyznaczone na  2 

września  2019  r.  W ocenie  Izby  powyższe  jest  równoważne  z  rezygnacją  z prawa  do 

wniesienia sprze

ciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych 

odwołaniu.  Dostrzeżenia  wymaga,  że  posiedzenie  z  udziałem  stron  i uczestników 

postępowania  jest  tą  fazą  postępowania  odwoławczego,  która  bezpośrednio  poprzedza 

rozprawę.  Na  tym  etapie  strony  prezentują  swoje  ostateczne  stanowiska  procesowe  co  do 

podtrzymania  lub  cofnięcia  odwołania,  uwzględnienia  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu,  czy  wniesienia  sprzeciwu  wobec  tej  ostatniej  czynności,  od  których  to 

stano

wisk uzależnione jest skierowanie odwołania do rozpoznania na rozprawie. Dobrowolny 

brak  udziału  w  tej  fazie  postępowania  odwoławczego  przez  wykonawcę  należy  uznać  za 

rezygnację  z uprawnień  do  reprezentowania  swoich  interesów.  Powołany  pogląd  jest 

wyrażany  w  orzecznictwie  Izby  m.in.  w  postanowieniach  z    19  listopada  2018  r.  w  sprawie 

KIO 2280/18 oraz z  3 stycznia 2019 r. w sprawie KIO 2579/18. 

W konsekwencji w sytuacji uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania 

skutek 

prawny 

niestawiennictwa 

na 

p

osiedzenie 

przystępującego 

prawidłowo 

powiadomionego  o  jego  terminie  jest  taki  sam,  jak  przy  złożeniu  oświadczenia  o  braku 

sprzeciwu. Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.  

W ocenie Izby w 

sprawie zaistniały wszystkie przesłanki wskazane w art. 186 ust. 3 

Pzp, zatem Izba 

działając na jego podstawie umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając 

w formie postanowienia na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp. 

kosztach  postępowania  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  186  ust.  6  pkt  2  lit.  b  Pzp 

oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41  poz.  238  ze  zm.).  Nie  uwzględniono 

kosztów zastępstwa prawnego, gdyż zgodnie z powołanymi przepisami koszty postępowania 

odwoławczego znosi się wzajemnie, a wpis uiszczony przez odwołującego podlega zwrotowi.  

Przewodniczący:      ……………… 

Członkowie:   

……………… 

……………..