KIO 1573/19 POSTANOWIENIE dnia 26 sierpnia 2019 r.

Stan prawny na dzień: 14.11.2019

Sygn. akt: KIO 1573/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 26 sierpnia 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

bez udziału stron w Warszawie w dniu 26 sierpnia 

2019  r. 

odwołania wniesionego  do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  w dniu 12 sierpnia 

2019  r.  przez  wykonawcę  KDK  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z siedzibą 

w Warszawie w 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Polską Agencję Rozwoju 

Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie 

przy  udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Fundacja 

Zaawansowanych  Technologii  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  Investin  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

KDK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie kwoty 

zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% 

uiszczonego wpisu od 

odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 

dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 1573/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Polska  Agencja  Rozwoju  Przedsiębiorczości  z  siedzibą  w Warszawie 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Organizacja  spotkań 

szkoleń  dla  odbiorców  działań  PARP”.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 29 maja 2019 r. pod numerem 2019/S 103-

Postępowanie  prowadzone  jest  w trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie 

ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 

ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

W dniu 12 

sierpnia 2019 r. wykonawca KDK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

siedzibą  w  Warszawie  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  odwołanie  wobec  zaniechań  i  czynności  Zamawiającego  zarzucając  mu 

naruszenie: 

1.  art.  24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp 

poprzez zaniechanie przez Zamawiającego wykluczenia 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Fundacja 

Zaawansowanych Technologii z 

siedzibą w Warszawie oraz Investin Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie („Wykonawca”) z postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego,  pomimo  że  Wykonawca  nie  wykazał  spełniania  warunków 

udziału  w  postępowaniu,  tj.  posiadania  zdolności  technicznych  lub  zawodowych 

określonych w IWZ w taki sposób, żeby w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu 

składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie, 

wykonał:  należycie  3  usługi  każda  polegająca  na  zorganizowaniu  co  najmniej 

potkań/szkoleń/seminariów/warsztatów/konferencji 

(wydarzeń) 

następujących 

parametrach: 

a) 

każde  z  5  spotkań/szkoleń/seminariów/warsztatów/konferencji  odbyło  się  w  ciągu 

1 roku; 

b) 

ramach 

usług 

liczba 

uczestników 

spotkania/szkolenia/seminarium/ 

warsztatu/konferencji (wydarzenia) wynosiła co najmniej 20 osób; natomiast w ramach 

jednej  usługi  liczba  uczestników  każdego  spotkania/szkolenia/seminarium/ 

warsztatu/konferencji (wydarzenia) wynosiła co najmniej 50 osób; 

c) 

wartość 1 usługi wynosiła co najmniej 50 000,00 zł brutto (w przypadku, gdy wartość 

usługi została określona w umowie w walucie obcej, wartość tej usługi powinna zostać 

przeliczona  wg  średniego  kursu  NBP  z  dnia  zawarcia  umowy  o  wykonanie 

zamówienia); 

d) 

każda  usługa  obejmowała  swoim  zakresem  pełną  obsługę  cateringową  podczas 


każdego  spotkania/szkolenia/seminarium/warsztatu/konferencji  (wydarzenia)  (tzn. 

poczęstunek kawowy, lunch/obiad); 

e) 

Wykonawca odpowiadał za przeprowadzenie rekrutacji uczestników; 

f)  Wykonawca  odpowiad

ał  za  przeprowadzenie  promocji  spotkań/szkoleń/seminariów/ 

warsztatów/konferencji na portalach internetowych; 

art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego wykluczenia 

Wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, pomimo że przedstawił 

informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje 

podejmowane  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

oświadczając, że spełnia warunki posiadania zdolności technicznych lub zawodowych, tj. 

że samodzielnie zrealizował 3 usługi w rozumieniu Prawa zamówień publicznych na rzecz 

podmiotów  trzecich,  że  wartość  1  ze  zrealizowanych  przez  niego  usług  wynosiła  co 

najmniej  50  000,00  zł  brutto  oraz  że  każda  z  usług,  których  zrealizowanie  wykazuje 

obejmowała  swoim  zakresem  pełną  obsługę  cateringową  podczas  każdego 

spotkania/szkolenia/seminarium/  warsztatu/konferencji  (wydarzenia)  (tzn.  poczęstunek 

kawowy, lunch/obiad), kiedy w rzeczywistości usługi (działania) przez niego wykazane tych 

parametrów  nie  spełniają,  a  także  przedstawiając  referencje  poświadczające  należyte 

wykonanie  usług,  które  zostały  wystawione  przez  podmioty  nie  wypełniające  kryteriów 

„zamawiającego usługę”; 

art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  wybór  oferty  Wykonawcy 

podlegającego  wykluczeniu  niezgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  którego  oferta  nie 

powinna  być  brana  przez  Zamawiającego  pod  uwagę  przy  przyznawaniu  punktów  na 

podstawie kryteriów oceny ofert i wybrana jako oferta najkorzystniejsza.  

Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o nakazanie unieważnienia przez 

Zamawiającego  czynności  wyboru  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

Wykonawcę;  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert; 

nakazanie  w

ykluczenia  przez  Zamawiającego  Wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12  w  zw.  z  art.  22  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp, 

ewentualnie  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp;  nakazanie  Zamawiającemu 

powtórzenia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  spośród  ofert  niepodlegających 

odrzuceniu, a także o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania zgodnie z wykazem 

kosztów przedstawionym na rozprawie.  

D

o postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w dniu 16 sierpnia 2019 r. 

zgłosili przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Fundacja 

Zaawansowanych  Technologii  z  siedzibą  w Warszawie  oraz  Investin  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie. Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego przez 


ww. wykonawc

ów przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

wobec spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. 

W  dniu  22  sierpnia 

2019  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  pismo 

Odwołującego, w którym oświadczył, iż cofa odwołanie. Oświadczenie o cofnięciu odwołania 

zostało  złożone  przez  osobę  umocowaną  do  reprezentacji  Odwołującego,  zgodnie 

dokumentacją złożoną do akt sprawy.  

Uwzględniając  powyższe  Izba  uznała,  że  zasadne  jest  umorzenie  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp,  z  uwagi  na  złożenie  przez 

Odwołującego  oświadczenia  o  cofnięciu  odwołania.  Zgodnie  z  treścią  tego  przepisu 

Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli  cofnięcie  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy, 

odwołującemu  zwraca  się  90%  wpisu. Skuteczne  skorzystanie  przez  Odwołującego 

z przys

ługującej  mu  czynności  dyspozytywnej,  jaką  jest  wycofanie  odwołania  powoduje 

zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego  rozpoznania  zarzutów 

odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi nieograniczone uprawnienie 

O

dwołującego, które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba,  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp, 

umorzyła 

postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie 

drugie ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  187  ust.  8 

ustawy Pzp zdanie drugie 

oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 

r. poz. 972).  M

ając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem 

rozprawy,  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  90%  kwoty  uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący:      ……………………………….………