Sygn. akt: KIO 1571/19
POSTANOWIENIE
z dnia 26 sierpnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 26 sierpnia 2019 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
12 sierpnia 2019 r. przez wykonawc
ę
Wolters Kluwer Polska
Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Wolters Kluwer Polska
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
kwoty 15 000
złotych 00 groszy (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 1986
z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 1571/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „zakup licencji Systemu Elektronicznej Informacji Prawnej” na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, w trybie
przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 2 sierpnia 2019 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2019/S 148-363709.
Wartość zamówienia jest większa niż
kwoty
określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O
dwołujący – Wolters Kluwer Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wniósł
odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
sformułowanie wymogu punktu 3. na str. 35 załącznika nr 1 do specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (opisu przedmiotu zamówienia) w ten sposób, że Zamawiający
wymaga, by oferowany system (SEIP) posiadał dostęp do obowiązujących formularzy
urzędowych opublikowanych w Dzienniku Ustaw i Monitorach Polskich w liczbie nie
mniejszej niż 10 tysięcy dokumentów, podczas gdy publikatory te nie zawierają takiej liczby
tych formularzy, co stanowi o tym, że Zamawiający nie uwzględnił wszystkich okoliczności
mających wpływ na sporządzenie oferty, a w efekcie utrudnia to uczciwą konkurencję
i uniemożliwia Odwołującemu złożenie oferty zgodnej z wymogami Zamawiającego,
2. art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
sformułowanie treści punktu 17. na str. 36 załącznika nr 1 do specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (opisu przedmiotu zamówienia) w ten sposób, że Zamawiający
wymaga, by wykonawca zaoferował bazę informacji prawno-gospodarczej zawierającą dane
podmiotów gospodarczych zawarte w „rejestrach publicznych” (liczba mnoga), w czym nie
uwzględnił wszystkich okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty i utrudnił uczciwą
konkurencję, uniemożliwiając Odwołującemu złożenie oferty w postępowaniu, gdyż
Odwołujący dysponuje bazą informacji prawno-gospodarczej zawierającą dane podmiotów
gospodarczych zawarte w rejestrze publicznym przedsiębiorców (KRS) oraz w oficjalnych
publikatorach,
3. art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
sformułowanie wymagań technicznych znajdujących się na str. 36 załącznika nr 1 do
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (opisu przedmiotu zamówienia) „Wymagania
techniczne systemu” w ten sposób, że Zamawiający wymaga, by aplikacja „SEIP w wersji
jednostanowiskowej (mobiln
Zamawiającego (komputerze stacjonarnym lub laptopie) bez konieczności podłączania się
do sieci internetowej lub intranetowej, podczas gdy dostępne na rynku aplikacje SEIP w tej
wersji wymagają podłączenia do Internetu celem umożliwienia użytkowania, co wynika
z dużego zakresu dokumentów (dużej wielkości plików), z których korzystają użytkownicy, co
skutkuje uniemożliwieniem złożenia oferty przez Odwołującego czy jakiegokolwiek innego
wykonawcę posiadającego SEIP w swojej ofercie i co w efekcie całkowicie eliminuje
konkurencję w postępowaniu,
4. art. 29 ust. 2 i 3 oraz art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
sformułowanie treści punktu 6. na str. 37 załącznika nr 1 do specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (opisu przedmiotu zamówienia) w ten sposób, że Zamawiający wymaga, by
program gwarantował pierwszeństwo dostępu do SEIP dla użytkowników VIP (czyli
z wylogowaniem innych użytkowników w braku wolnego dostępu), podczas gdy taki wymóg
uniemożliwia Odwołującemu złożenie oferty i stanowi ograniczenie konkurencji, gdyż
wskazanym przez Zamawiającego rozwiązaniem dysponuje na rynku tylko jeden
wykonawca, a zarezerwowanie dostępu osób VIP do systemu i jednocześnie zapewnienie
konkurencyjnego charakteru p
ostępowania może być osiągnięte poprzez wymaganie
rozwiązania polegającego na przyznaniu użytkownikom ze statusem VIP na stałe prawa
dostępu (licencji).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania
na
stępujących zmian treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia:
1. punktu 3. na str. 35 opisu przedmiotu zamówienia: „Wzory pism procesowych i umów,
w tym zbiór obowiązujących formularzy urzędowych opublikowanych w Dziennikach Ustaw
i Monitorach Polskich
– nie mniej niż 10 tysięcy dokumentów”,
2. punktu 17. na str. 36 opisu przedmiotu zamówienia: „Baza informacji prawno-
gospodarczej zawierająca dane podmiotów gospodarczych zawarte w rejestrze publicznym
i oficjalnych publikatorach
”,
wymagań technicznych znajdujących się na str. 36 opisu przedmiotu zamówienia: „SEIP
w wersji jednostanowiskowej (mobilnej) oznacza aplikację zainstalowaną na pojedynczej
stacji roboczej Zamawiającego (komputer stacjonarny lub laptop)”,
4. punktu 6. na str. 37 opisu
przedmiotu zamówienia: „Program musi zagwarantować dostęp
do SEIP dla konkretnej grupy użytkowników (VIP), polegający na zarezerwowaniu dla
użytkownika VIP dostępu do produktu”.
Zamawiający informacje o wniesionym odwołaniu zamieścił na 13 sierpnia 2019 r.
Do dnia wydania postanowienia nie zgłoszono przystąpień do postępowania odwoławczego.
uwzględnia w całości zarzuty podniesione w odwołaniu i wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego na posiedzeniu niejawnym.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Izba uznała, że Zamawiający w całości uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu,
zatem
zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego
i, zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak
w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………….………