KIO 1507/19 Sygn. akt: KIO 1507/19 WYROK dnia 14 sierpnia 2019 r.

Stan prawny na dzień: 12.11.2019

Sygn. akt: KIO 1507/19 

WYROK 

z dnia 14 sierpnia 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca:      Renata Tubisz 

Protokolant:             Klaudia Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 13 sierpnia 2019r. 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  2  sierpnia  2019  r.  przez  odwołującego: 

Legnickie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. ul. Nowodworska 60, 59-220 

Legnica 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Zarząd  Dróg  Miejskich  w 

Legnicy ul. Wojska Polskiego 10, 59-220 Legnica 

przy  udziale  przystępującego:  Konsorcjum  Przedsiębiorstwo  Usługowo-Produkcyjne  i 

Handlowe  "COM-

D"  Sp.  z  o.o.  ul.  Księcia  Poniatowskiego  25,  59-400  Jawor  (Lider 

Konsorcjum)  oraz  P.W. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Firma  Handlowo-

Usługowa  P.W.  ul.  Chocianowska  17B,  59-220  Legnica  (Członek  Konsorcjum)  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty 

oraz nakazuje ponowną ocenę i badanie ofert celem wyboru 

najkorzystniejszej  oferty 

po  uprzednim  odrzuceniu oferty  przystępującego  po  stronie 

zamawiającego. 


kosztami postępowania obciąża Konsorcjum Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjne 

i  Handlowe  "COM-

D" Sp. z o.o. ul. Księcia Poniatowskiego 25, 59-400 Jawor (Lider 

Konsorcjum)  oraz  P.W. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Firma 

Handlowo-

Usługowa  P.W.  ul.  Chocianowska  17B,  59-220  Legnica  (Członek 

Konsorcjum) 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Legnickie 

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. ul. Nowodworska 60, 59-220 

Legnica 

tytułem wpisu od odwołania 

zasądza  od  Konsorcjum  Przedsiębiorstwo  Usługowo-Produkcyjne  i  Handlowe 

"COM-

D"  Sp.  z  o.o.  ul.  Księcia  Poniatowskiego  25,  59-400  Jawor  (Lider 

Konsorcjum)  oraz  P.W. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Firma 

Handlowo-

Usługowa  P.W.  ul.  Chocianowska  17B,  59-220  Legnica  (Członek 

Konsorcjum) 

kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) 

na  rzecz 

Legnickie  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.  ul. 

Nowodworska 

Legnica, 

stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(j.t.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Legnicy.  

Przewodniczący:      …………..………………………… 


Uzasadnienie 

Przedmiotowe 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest  w trybie 

przetargu 

nieograniczonego  na  usługę  w  ramach  zadania  pn.  „Oczyszczanie  miasta”  o 

nadanym numerze referencyjnym przez z

amawiającego: DT-P/17/2018. 

Ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 17.10.2018r. pod numerem 2018/S 200-455677. 

Na podstawie art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(Dz. U. z 2018r. poz. 1986 ze zm.

), zwanej dalej „ustawą pzp” zostało wniesione odwołanie od 

niezgodnych z przepisami ustawy p

zp czynności oraz zaniechania czynności zamawiającego 

polegających na: 

1.  wyborze  oferty  w

ykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Przedsiębiorstwa  Usługowo-Produkcyjnego  i  Handlowego  „COM-D”  Sp.  z  o.  o.  -  Lider 

konsorcjum  i  Firmy  Handlowo  Usługowej  P.W.  -  Partner  konsorcjum  zwanych  dalej 

„konsorcjum”, 

2. zaniechaniu odrzucenia oferty k

onsorcjum pomimo upływu terminu związania ofertą, 

prowadzeniu postępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji. 

4.  zaniechaniu  udostępnienia  odwołującemu  załączników  do  protokołu  postępowania,  tj. 

dokumentów potwierdzających termin wniesienia wadium przez konsorcjum. 

Odwołujący  zarzucił    zamawiającemu,  iż  podejmując  bądź  dokonując  zaniechania  ww. 

czynności naruszył w szczególności następujące przepisy: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy  p

zp przez wybór oferty, która podlega odrzuceniu, ponieważ 

konsorcjum 

nie wyraziło zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, 

2.  art.  96  ust.  3  ustawy  p

zp  poprzez  nie  udostępnienie  odwołującemu  na  jego  wniosek  do 

wglądu  załączników  do  protokołu  postępowania,  tj.  dokumentów  potwierdzających  termin 

wniesienia wadium przez konsorcjum, 

3.  art.  7  ust.  1  ustawy  p

zp  przez  wybór  oferty  z  naruszeniem  zasad  uczciwej  konkurencji, 

ponieważ wybrana oferta jest ofertą dumpingową. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru 

oferty najkorzystniejszej złożonej przez konsorcjum, 


2)  nakazanie  z

amawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny oferty złożonej przez 

konsorcjum czy jego w

ykonawcy pozostają związani ofertą oraz czy dokonali wpłaty wadium 

przed  upływem  terminu  składania  ofert  a  w  konsekwencji  nakazanie  zamawiającemu 

odrzucenia oferty złożonej przez w/w wykonawców na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy 

p

zp a w przypadku gdy wadium nie zostało wniesione w terminie również na podstawie art. 89 

ust. 1 pkt 7b ustawy pzp, 

obciążenie zamawiającego kosztami niniejszego postępowania. 

Odwołujący  wnosząc  odwołanie  i  wykazując  interes  do  wniesienia  odwołania  od  czynności 

z

amawiającego  w  postaci  wyboru  oferty  konsorcjum  jako  najkorzystniejszej  w  toku 

postępowania  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  publicznego  podniósł  następujące 

okoliczności i przedstawił argumentację jak poniżej.  

W  wyniku  naruszenia  przez  z

amawiającego  przepisów  ustawy  pzp  interes  odwołującego  w 

uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  doznał  uszczerbku,  w  związku  z  czym  może  on 

ponieść szkodę.  

Odwołujący wykazał spełnienie wymogów formalnych do wniesienia odwołania. 

Odwołujący  na  podstawie  art.  180  ust.  1  ustawy  pzp  jest  uprawniony  do  zaskarżenia 

niezgodnej  z  przepisami  ustawy  p

zp  czynności  zamawiającego  podjętej  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  zaniechania  czynności,  do  której  zamawiający  jest 

zobowiązany na podstawie ustawy pzp. 

Odwołanie złożono z zachowaniem terminu, o którym mowa w art. 182 ust. 1 pkt 1) ustawy 

pzp,  tj.  w  terminie  10  dni  od  dni

a  przesłania  Informacji-  rozstrzygnięcie  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego. Informacja o rozstrzygnięciu postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  została  przesłana  do  odwołującego  za  pośrednictwem  poczty 

elektronicznej w dniu 23.07.2019r. Tym samym 

termin na wniesienie odwołania upływa w dniu 

02.08.2019r.  i  w  tym  dniu  niniejsze  odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  Warszawie  w  postaci  elektronicznej  opatrzonej  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym. 

Kopia 

odwołania wraz z załącznikami została przekazana zamawiającemu w dniu 02.08.2019r. 

z zachowaniem terminu, o którym mowa w art. 180 ust. 5 ustawy pzp, w formie elektronicznej 

(e-mail). 

Dowód  uiszczenia  wpisu  od  odwołania  w  wysokości  15.000,00  zł  został  załączony  do 

niniejszego odwołania. 


Odwołujący następująco uzasadnił wniesione odwołanie. 

1.  Co do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy pzp. 

Artykuł 89 ust. 1 pkt 7a ustawy pzp przewiduje odrzucenie oferty w przypadku, gdy wykonawca 

nie  wyraził  zgody,  o  której  mowa  w  art.  85  ust.  2  ustawy  pzp,  na  przedłużenie  terminu 

związania ofertą. Przepis ten odsyła do art. 85 ust. 2 ustawy pzp, który wyraźnie stanowi, że 

w

ykonawca  może,  tak  na  wniosek  zamawiającego,  jak  i  samodzielnie,  przedłużyć  termin 

związania  ofertą.  Zgodnie  z  opinią  Urzędu  Zamówień  Publicznych  (Informator  Urzędu 

Zamówień Publicznych lipiec-wrzesień 2017r.) nieprzedłużenie terminu związania ofertą w obu 

przypadkach,  o  których  mowa  powyżej  (samodzielnie  i  w  odpowiedzi  na  wniosek 

z

amawiającego)  jest  równoznaczne  z  niewyrażeniem  zgody  na  przedłużenie  terminu 

związania ofertą, o której mowa wart. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy pzp, co jest tożsame z rezygnacją 

w

ykonawcy  z  dalszego  udziału  w  postępowaniu  i  sprawia,  że  oferta  wykonawcy  podlega 

odrzuceniu. 

Zdaniem Prezesa UZP, na gruncie zamówień publicznych nie jest dopuszczalna sytuacja, w 

której w chwili wyboru najkorzystniejszej oferty niektórzy z wykonawców byliby związani ofertą 

i  ich  oferta  byłaby  zabezpieczona  wadium  (tam,  gdzie  jest  to  przewidziane)  a  niektórzy  z 

wykonawców  nie  byliby  związani  ofertą  i  ich  oferta  nie  byłaby  zabezpieczona  wadium. 

Oznaczałoby  to  przyzwolenie  na  nierówne  traktowanie  wykonawców  a  w  konsekwencji 

naruszało podstawową zasadę zamówień publicznych wyrażoną w art. 7 ust. 1 i 3 ustawy pzp. 

Artykuł 85 ust. 2 ustawy pzp przewiduje ograniczenie do jednokrotnego przedłużenia terminu 

związania ofertą do 60 dni wyłącznie dla zamawiającego. W związku z tym wykonawca może 

złożyć oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą więcej niż jednokrotnie, nadto 

również o większą liczbę dni. Oznacza to, iż wykonawcy, gdy są zainteresowani pozyskaniem 

zamówienia,  mają  instrument,  z  którego  mogą  i  z  którego  powinni  korzystać  w  celu 

utrzymywania stanu związania ofertą w sytuacji przedłużającego się postępowania. Ponadto 

związanie  wykonawcy  złożoną  przez  niego  ofertą  jest  niezbędne  dla  istnienia  oferty  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Zgodnie  z  art.  14  ust  1  ustawy  pzp  w 

sprawach  nieuregulowanych  w  Pr

awie  Zamówień  Publicznych  stosuje  się  przepisy  ustawy 

kodeks  cywilny,  natomiast  art.  66 

§  1  kodeksu  cywilnego  stanowi,  że  związanie  oferta  jest 

konieczne  dla  uznania  istnienia  oferty,  w  przeciwnym  wypadku  oferta  wygasa.  Powyższe 

stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych podzieliła Krajowa Izba Odwoławcza m. 

in. w wyroku KIO 2097/17 z dnia 23.10.

2017r.: „Takie rozumienie tego przepisu pozwala na 

takie samo traktowanie wykonawców, którzy nie są związani ofertą i pozwala na odrzucenie 

ofert,  którymi  wykonawcy  nie  są  związani.  Tym  samym  umożliwia  dokonanie  wyboru 

najkorzystniejszej oferty spośród ofert, którymi wykonawcy są związani a w razie braku takich 


ofert umożliwia unieważnienie postępowania. W ocenie Izby nie powinno się różnicować ofert 

w zależności od tego czy brak przedłużenia związania nią przez wykonawcę wynika z braku 

jego  akceptacji  (zgody)  uczestniczenia  w  przedłużającym  się  postępowaniu  na  wystąpienie 

zamawiającego  czy  na  skutek  własnej  oceny  postępowania.  W  ocenie  Izby  należy,  zatem 

przyjąć, że odesłanie przepisie art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy pzp do zgody, o której mowa art. 

85 ust. 2, oznacza intencje ustawodawcy, 

aby termin „zgoda” rozumieć jako zgoda wykonawcy 

na to co 

wynika z żądania zamawiającego. jak również na to. co wynika z dokonanej przez 

wykonawcę oceny stanu, w jakim aktualnie znajduje się postępowanie i własnych możliwości 

czy potrzeb z tym związanych. W konsekwencji przepis art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy, jeśli cel 

jego  wprowadzenia  miałby  być  osiągnięty,  winien  znaleźć  zastosowanie  również  do  oferty, 

która  wykonawca  nie  jest  związany,  bo  np.  tak  jak  w  przedmiotowym  przypadku,  do 

wyczerpania przez zamawiającego uprawnienia do jednokrotnego wezwania wykonawców w 

tym zakresie, z własnej inicjatywy nie złożył oświadczenia w przedmiocie przedłużenia terminu 

związania ofertą. Inaczej, należałoby akceptować sytuację, w której w danym postępowaniu, 

w pierwszej fazie występują oferty którymi wszyscy wykonawcy są związani, a w kolejnej np. 

po wyczerpaniu przez zamawiającego możliwości do jednokrotnego wezwania wykonawców 

do przedłużenia terminu związania ofertą, występują jednocześnie oferty, którymi wykonawcy 

są związani i takie, którymi wykonawcy nie są związani, co by oznaczało sprzeczne z ustawą 

przyzwolenie na nierówne traktowanie wykonawców." 

Zgodnie z obliczeniami dokonanymi przez o

dwołującego na podstawie kopii pism złożonych 

przez  konsorcjum 

i  udostępnionych  odwołującemu  przez  zamawiającego  termin  związania 

ofertą  złożoną  przez  w/w  Konsorcjum  upłynął  w  dniu  21.07.2019r.  W  przedmiotowym 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego bieg terminu związania ofertą trzykrotnie 

ulegał  zawieszeniu  w  związku  z  toczącymi  się  postępowaniami  przed  Krajową  Izbą 

Odwoławczą  (I.22.01.2019r.-  1.02.2019r.,  II.11.04.2019r.-30.04.2019r.  oraz  14.06.2019r.-

04.07.2019r.). 

Konsorcjum  firm  natomiast  trzykrotnie  przedłużało  termin  związania  ofertą 

pismami, które zamawiający otrzymał w dniach: 13.02.2019r. (przedłużenie terminu o 60 dni), 

17.04.2019r  (przedłużenie  terminu  do  31.05.2019r.,  tj.  o  37  dni  zgodnie  z  obliczeniami 

o

dwołującego) oraz 21.05.2019r. (przedłużenie terminu do 30.06.2019r., tj. o 10 dni zgodnie z 

obliczeniami  o

dwołującego).  Podkreślić  należy,  że  konsorcjum  w  dwóch  pismach  wskazało 

konkretną  datę,  do  której  przedłuża  termin  związania  ofertą  zamiast  ilości  dni,  o  które 

przedłuża  termin  związania  ofertą,  dodatkowo  składając  te  pisma  w  momencie  gdy  bieg 

terminu związania ofertą pozostawał zawieszony, co skomplikowało obliczenia. Jednakże po 

dokonaniu  obliczeń  odwołujący  stwierdził,  iż  termin  związania  oferta  w/w  konsorcjum  firm 

upłynął  w  dniu  21.07.2019r.  Natomiast  zamawiający  dokonał  czynności  wyboru  oferty  w/w 

wykonawcy w dniu 23.07.2019r. tj. 

po upływie terminu związania ofertą. 


Mając na uwadze powyższe oferta konsorcjum winna zostać odrzucona na podstawie art. 89 

ust. 1 pkt 7a ustawy p

zp, ponieważ w/w wykonawcy nie wyrazili zgody na przedłużenie terminu 

związania ofertą. 

Naruszenie art. 96 ust. 3 ustawy Pzp. 

Odwołujący zwrócił uwagę, iż do oferty konsorcjum został dołączony dowód dokonania w dniu 

04.12.2018r.  wpłaty  wadium  przez  partnera  konsorcjum,  przy  czym  dokument  ten  został 

wydrukowany w dniu 04.12.2018r. o godz. 16.

33. Mając na uwadze fakt, iż termin składania 

ofert upłynął w dniu 05.12.2018r. o godz. 09.30 a rachunki bankowe zamawiającego  i partnera 

k

onsorcjum prowadzone są przez różne Banki, odwołujący powziął wątpliwości czy wadium 

zostało wniesione przed upływem terminu składania ofert. 

O

dwołujący  pismem  z  dnia  01.08.2019r.  zwrócił  się  do  zamawiającego  z  wnioskiem  o 

udostępnienie  do  wglądu  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  przedmiotowego 

zamówienia (załączników do protokołu). Podczas wizyty u zamawiającego poprosił również o 

wgląd w dokumenty potwierdzające termin wniesienia wadium przez konsorcjum zamawiający 

odmówił  udostępnienia  do  wglądu  dokumentów,  o  których  mowa  powyżej.  przy  czym 

o

dwołujący nie uzyskał nawet ustnej informacji o tym kiedy wpłynęło wadium, ani o tym czy 

z

amawiający w ogóle zbadał te kwestię. 

Zamawiający  z  naruszeniem  art.  96  ust.  3  ustawy  pzp  pozbawił  odwołującego  możliwości 

upewnienia się czy wadium zabezpieczające ofertę w/w Konsorcjum firm zostało wniesione w 

terminie. Termin wniesienia wadium jest kluczow

ą kwestią, ponieważ sankcją za wniesienie 

wadium po upływie terminu składania ofert jest odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 7b ustawy pzp. 

Mając na uwadze powyższe odwołujący wnioskuje o udostępnienie do wglądu przedstawienie 

przez zamawi

ającego na rozprawie w KIO dokumentów potwierdzających termin wniesienia 

wadium przez konsorcjum. Natomiast w przypadku gdyby z

amawiający nie dysponował w/w 

dokumentami,  ponieważ  nie  zbadał  przedmiotowej  kwestii,  to  odwołujący  wnioskuje  o 

nakazanie  zamawia

jącemu  dokonania  czynności  unieważnienia  wyboru  oferty  w/w 

Konsorcjum firm oraz nakazanie z

amawiającemu zbadanie w/w oferty pod kątem zachowania 

terminu na wniesienie wadium. 

Na posiedzeniu zamawiający i przystępujące konsorcjum przedłożyło dowody ( zamawiający 

wyciąg  z  rachunku  bankowego  z  dnia  04.12.2018r.  przelew  sorbnet    i  przystępujące 

konsorcjum  zaświadczenie  PKO  BP  z  dnia  07.08.2019  r.)  poświadczające  uznanie  konta 

zamawiającego wpłaconym wadium w kwocie wymaganej to jest 25 .000,00zł. w dniu 04.12.19 

o godz. 13.16.55 w sytuacji gdy otwarcie ofert nastąpiło w dniu 05.12.2019r. o godz.9.30. 


W  tym  stanie  rzeczy  odwołujący  na  posiedzeniu  cofnął  zarzut  z  art.96  ust.3  ustawy  pzp  i 

żądanie  nakazania  udostępnienia  akt  postępowania,  w  zakresie  wpłaty  wadium  przez 

konsorcjum.    

Naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy pzp. 

Wybrana oferta złożona przez Konsorcjum jest ofertą dumpingową i stanowi około 1/4 ceny, 

którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zadania. Podczas otwarcia ofert 

cena zadeklarowana przez z

amawiającego wynosiła 4 200 000 złotych brutto, zaś cena oferty 

k

onsorcjum wynosiła 1 463 845,44 zł brutto. 

W  niniejszej  sprawie  z

amawiający  od  otwarcia  ofert  w  sposób  niedokładny  i  mało  wnikliwy 

oceniał złożone oferty a zwłaszcza ofertę w/w Konsorcjum. Oferta tego podmiotu w kwocie 1 

463 845,44 zł na okres dwóch lat znacząco odbiega od kwoty szacunkowej ustalonej przez 

Zamawiającego, która wynosiła 4 200 000 zł. Zatem kwota zaoferowanego wynagrodzenia na 

1 (jeden ) rok wynosi 731.922.72 

zł., a na jeden miesiąc 60 993,56 złotych. 

W  tym  miejscu  należy  podnieść  okoliczność,  iż  za  11  miesięcy  2018r.  konsorcjum  za 

wykonanie tej usługi na rzecz zamawiającego otrzymała wynagrodzenie w łącznej kwocie 1 

509  586,37  zł.  Powyższa  kwota  jest  potwierdzona  przez  zamawiającego  w  piśmie  z  dnia 

14.12.2018  r.  skierowanego  do  Prezydenta  Miasta  Legnicy.  Z  treści  tego  pisma  wynika 

również,  że  kwota  miesięcznego  wynagrodzenia  ryczałtowego  za  wykonywanie  tej  usługi 

wynosiła 101 997,45 zł, co za 12 miesięcy 2018r. dało łącznie kwotę 1 223 969,40 zł (dowód: 

załącznik nr 8 do odwołania). 

Porównując kwotę wynagrodzenia za jeden rok, zaproponowaną  w niniejszym przetargu, tj. 

zł  z  kwotą  otrzymanego  wynagrodzenia  ryczałtowego  za  rok  2018  w  kwocie  1. 

969,40 zł wskazać należy, że różnica miedzy nimi jest o 492 046,68 zł tj. o 40,20 % niższa. 

Zatem  Konsorcjum  zaproponowało  wynagrodzenie  odpowiadające  59,79  %  kwoty 

wynagrodzenia  rocznego  ryczałtowego  otrzymanego  za  2018r.  Wprawdzie  Zamawiający 

wielokrotnie zwracał się do Konsorcjum o wyjaśnienie przyczyn i podstaw do zaproponowania 

takiej kwoty,  ale 

żadne z tych wyjaśnień, zarówno  uczynione na etapie oceny ofert,  ale jak 

również w postępowaniach przed Krajową Izbą Odwoławczą, nie wykazały, że kwota zawarta 

w  ofercie  umożliwi  wykonanie  usługi  na  dostatecznym  poziomie.  Analiza  wszystkich 

okoliczności  występujących  w  niniejszej  sprawie  wskazują,  że  cena  zaoferowana  przez 

wykonawcę nie pokrywa wszystkich kosztów i jest ceną dumpingową. 

W  tym  miejscu  należy  podnieść,  że  Zamawiający  zaniechał  czynności  polegającej  na 

prawidłowej  ocenie  złożonych  przez  wykonawcę  wyjaśnień.  Zamawiający  wybiórczo 

ograniczył się jedynie do niektórych kwestii. Między innymi ocenił ofertę w zakresie kosztów 


zago

spodarowania odpadów o kodzie 20 03 03. Zamawiający odrzucając ofertę Wykonawcy 

wprawdzie  podnosił,  iż  koszty  wskazane  w  ofercie  są  niewiarygodne,  ale  zaniechał 

dokładnego  uzasadnienia  tego  stanowiska.  Zamawiający  zaniechał  wyjaśnienia  jakie  są 

rzeczywiste koszty 

związane z zagospodarowaniem tego odpadu. Wykonawca podawał, że 

koszt zagospodarowania 1 Mg tego odpadu będzie wynosił przez czas wykonywania usługi 38 

zł,  co  jest  wręcz  niewiarygodne.  Zresztą  Wykonawca  sam  nieświadomie  potwierdził  taki 

wniosek,  pr

zedkładając  na  posiedzeniu  w  KIO  pisma  od  eko  Bolesławiec  Sp.  z  o.o.  w 

Wojkowicach z dnia 16.04.2019r. i od D. G. - DAR-TRANS w Legnicy z dnia 17.04.2019r. Z 

przedłożonych  przez  te  podmioty  ofert  wynika  jednoznacznie,  że  koszt  zagospodarowania 

1Mg 

tego odpadu wynosić będzie co najmniej 90 zł, biorąc pod uwagę załadunek i transport 

tego odpadu z Legnicy do Lubina. 

Ponadto Wykonawca nie udowodnił, że czynność polegająca na opróżnianiu koszy ulicznych 

będzie  kosztowała  mniej  niż  kwota  23.000  złotych.  Wykonawca  wprawdzie  na  etapie 

postępowań przed KIO wskazywał, że w trakcie 3 letniego wykonywania tej usługi dopracował 

się takiego usprawnienia, że pozwala to na zaoferowania niższej ceny aż o 50%, w sytuacji 

inne koszty  (paliwo,  części  zamienne,  OC,  wynagrodzenie pracowników  i  inne)  wzrosły  ok. 

20%. W  ocenie  o

dwołującego  wykonawca nie  wskazał  żadnych obiektywnych okoliczności, 

które umożliwiałyby mu na złożenie oferty z taką ceną. 

W tym względzie istotna jest zasada rozkładu ciężaru dowodu, o której mowa w art. 190 ust. 

1a  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych.  Ma  to  tym  większe  w  okolicznościach  niniejszej 

sprawy  znaczenie,  że  zamawiający  de  facto  pozbawił  odwołującego  prawa  do  skutecznej 

obrony swych praw, pozostawiając odwołującemu wyłącznie możliwość „domyślania się" jakie 

okoliczności wykonawca wziął pod uwagę sporządzając kalkulację cenową oferty (por. Wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 stycznia 2019r. KIO 15/19). 

W orzecznictwie Izby i sądów, a także w doktrynie ugruntowany jest pogląd, iż zwrócenie się 

przez zamawiającego do wykonawcy o złożenie wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny 

tworzy  domniemanie,  że  oferowana  cena  jest  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia. Oznacza to przerzucenie na wykonawcę ciężaru dowodu w zakresie wykazania, 

że zaoferowana cena nie jest rażąco niska, co znajduje odzwierciedlenie w treści art. 90 ust. 

Prawo  zamówień  publicznych.  Z  momentem  wezwania,  na  wezwanym  spoczywa  ciężar 

wykazania, że możliwe i realne jest wykonanie zamówienia za  zaproponowaną cenę. Złożone 

wyjaśnienia muszą być konkretne, wyczerpujące i uzasadniające podaną w ofercie cenę. W 

zależności  od  stanu  faktycznego  danej  sprawy,  okoliczności,  na  jakich  wykonawcą  opiera 

swoją  argumentację  w  przedmiocie  zaoferowanej  ceny,  składając  wyjaśnienia  wykonawca 

powinien  rozważyć  przedstawienie  zamawiającemu  stosownych  dowodów,  a  o  ocenie 


dostarczonych dowodów stanowi art. 90 ust. 3 ustawy Pzp (Wyrok KIO 2325/18). (...) W ocenie 

Izby,  zaoferowanie  ceny  stanowiącej  mniej  niż  połowę  szacunkowej  wartości  zamówienia 

powinno zostać uzasadnione przez wykonawcę nie budzącymi wątpliwości okolicznościami. 

Artykuł  90  ust.  1a  ustawy  pzp  daje  wytyczną,  że  wątpliwości  zamawiającego  powinna 

wzbudzić  cena  niższa  o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny 

podatek od towarów i usług. W ocenie Izby, poddana rzetelnej analizie powinna zostać cena 

skalkulowana  poniżej  połowy  szacunków  zamawiającego.  Przy  tym  prawidłowość 

oszacowania zamówienia nie została przez wykonawców zakwestionowana. 

Wskazać  należy,  że  zamawiający  nie  dochował  należytej  staranności  podczas  wzywania 

k

onsorcjum  do  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  oraz  dokonywania  oceny  tych  wyjaśnień,  co 

rzutowało na rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej w przedmiotowej kwestii. 

Wykonawca przewidział  wydatki na poziomie 1 463 845,44 zł brutto za względu na wiedzę 

historyczną,  ponieważ  w  taki  właśnie  sposób  określa  się  budżet.  Kwota  ta  musiała  zostać 

obliczona na podstawie poprzednich lat za zadanie Oczyszczanie Miasta, które przez okres 3 

lat wykonywała firma konsorcjum i przeznaczyła wtedy na wykonanie zadania DT-P/15/2015 

cenę zbliżoną do oferowanej przez odwołującego (zgodnie z załącznikiem nr 7 do odwołania). 

Ze względu na praktycznie tożsamą wartość zamówienia można założyć, że konsorcjum także 

posia

dało zbliżoną cenę do odwołującego za 1 metr kwadratowy mechanicznego zamiatania 

jezdni  wynoszącej  około  0,0331  zł/m2.  Z  powodu  braku  udostępnienia  informacji  przez 

z

amawiającego  prawdziwym  wydaje  się  założenie,  że  konsorcjum  mogło  mieć  cenę  na 

poziomie 0,030 zł/m2. Zastanawiającym jest więc, że przez okres 3 lat świadczenia usług na 

rzecz ZDM konsorcjum mogło obniżyć swoją cenę zamiatania o ponad połowę (obniżyć cenę 

do ok. 0,013 zł/m2). 

O  tym,  że  cena  oferty  została  specjalnie  zaniżona  świadczy  również  fakt,  że  w  czasie 

toczących  się  postępowań  w  KIO  konsorcjum  lub  partner  konsorcjum  w  odpowiedzi  na 

zapytania ofertowe 

zamawiającego składało ceny znacznie wyższe niż zaproponowany ryczałt 

miesięczny  wynoszący  60  993.56  zł  brutto  w  postępowaniu  przetargowym  DT-P/17/2018. 

Wynosiły ono kolejno: styczeń 2019 - 109 686,40 zł brutto z dnia 21.12.2018 (aneksowany w 

dniu 06.02.2019 na 94 706,93 zł brutto), marzec 2019 - 61 361,88 zł brutto, kwiecień 2019 - 

82 001,71 zł brutto, maj 2019- 60 460,00 zł brutto, lipiec 2019- 178 626,48 zł brutto. 

W związku z powyższym na udowodnienie twierdzenia odwołujący przedłożył pismo Zarządu 

Dróg Miejskich w Legnicy (zamawiający) przedstawiające rozliczenia tego zadania (załącznik 

nr 8 do odwołania). 

Ponadto  Konsorcjum  zastosowało  ceny  dumpingowe  i  nie  rzeczywiste  w  porównaniu  z 

poprzednimi  latami  wykonywania  tożsamych  czynności.  Warto  mieć  na  uwadze  fakt,  że 


zadanie DT-

P/15/2015, którego rozstrzygniecie przetargu miało miejsce 19.10.2015 zawierało 

3  zadania  tj.  „Letnie  Oczyszczanie  Miasta”,  „  Zimowe  Utrzymanie  Dróg”  oraz  „Utrzymanie 

zieleni”  i  w  tym  przetargu  powyższe  Konsorcjum  miało  cenę  zbliżoną  do  odwołującego. 

Wykonywanie tak dużego przetargu pozwalało także na większą swobodę w wycenie zadania, 

ponieważ miało się zabezpieczenie w postaci dwóch innych zadań, które mogły pokryć straty 

na innym. W przypadku przystępowania do przetargu DT-P/17/2018 SIWZ do tego zadania 

był praktycznie tożsamy do SIWZ z DT-P/15/2015, dlatego nie można tutaj mówić o istotnych 

zmianach w SIWZ, które by wpływały tak znacząco na cenę zadania. 

W dodatku patrząc na tendencję rynkowe i stale rosnące ceny paliwa, jak i zaostrzeniu praw 

związanych  z  gospodarką  odpadami,  błędnym  będzie  stwierdzenie,  że  wpłynęło  na  to 

korzy

stne warunki lokalne umożliwiające obniżenie ceny wykonywanego zadania o około 50%. 

Rysunek 1 Średnie ceny paliwa od lat 2015 do 2019. 

Źródło: httns://www. bankier.pl/sospodarka/wskazniki-makroekonomiczne/on-pol 

W wyroku Krajowej Izby Gospodarczej z dnia  30 kwietnia 2019 r. sygn. akt: KIO 664/19 na 

stronie  5  akapit  2  konsorcjum  podaje  średnie  ilości  zbierane  z  miasta  Legnicy  w  tonażach 

średnio wynoszących 48,11 Mg, podpierając się tym samym fakturami od firmy Ekopartner z 

Lubina, na których wartości odpadów o kodzie 20 03 03 wahają się od 40,04 Mg do 46,12 Mg. 

Będąc tym samym wykonawcą „Zimowego Utrzymania Dróg” są oni świadomi jakie ilości soli 

z piaskiem są używane podczas tak zwanej Akcji Zima i sami nie dostrzegają braku logicznego 

związku  pomiędzy  deklarowanymi  przez  siebie  danymi.  Jasnym  jest,  że  w  miesiącach 

pozimowych powinny występować zwiększone ilości zbieranych odpadów relatywnie zależne 

od ilości wysypanej mieszanki w czasie zimy. Nadmienić warto, że Zarząd Dróg Miejskich w 

Legnicy rozlicza się z Wykonawcą prowadzącym Akcję Zimę za przejechane kilometry oraz 

ilości  wysypanej  mieszanki  piasku  z  solą.  Łatwo  więc  udowodnić,  że  Konsorcjum  musieli 

wysypywać na jezdnie kilkaset ton mieszanki soli z piaskiem w ciągu sezonu zimowego. Ten 

odpad zalega na 

jezdniach i musi zostać zebrany w miesiącach pozimowych, dlatego różnica 

powinna być na poziomie 100-150 ton w porównaniu z miesiącami letnimi, gdy jezdnie zostaną 

już  doczyszczone.  Z  dokumentów  przedstawionych  przez  Konsorcjum  taka  zależność  nie 

wchodzi, 

świadcząc  tym  samym  o  nieprawidłowości  wykonywania  jednej  z  usług  lub 

nienależytej staranności. Na ten zarzut nigdy nie została udzielona jednoznaczna odpowiedź, 

tym  samym  sygnalizując,  że  wykonawca  w  nieprawidłowy  sposób  rozliczał  się  z  tonażu 

deponowanyc

h odpadów o kodzie 20 03 03. 

Warto  także  zaznaczyć  że  odwołujący  wykonywał  powyższe  zadanie,  a  więc  empirycznie 

mogła  stwierdzić  poniższe  nieprawidłowości  w  założeniach  przyjętych  przez  przywoływane 

Konsorcjum. 


Deklarowane ilości zamiatania jezdni i wytwarzanie odpadu o kodzie 20 03 03 są znacząco 

zaniżone.  W  ubiegłym  roku  konsorcjum  wykazało  dokumentację  przekazania  odpadów  do 

firmy Ekopartner w Lubinie w następujących wartościach: 

Konsorcjum 

Miesiąc, rok 2018 ilość odpadów 20 03 03  

Styczeń 43,96 

Luty 

Marzec 44,14   

Kwiecień 40,48 

Maj 40,76 

Czerwiec 42,30 

Lipiec 44,12 

Sierpień 43,96 

Wrzesień 40,04 

Odwołujący    uzyskał  zaś  następujące  tonaże  z  deponowania  odpadu  o  kodzie  20  03  03. 

Nadmienić też trzeba, że nasze pojazdy wyposażone są w sprawny system GPS archiwizujący 

ich  dane,  zaś  wagi  odpadów  na  bieżąco  są  raportowane  w  Regionalnej  Instalacji 

Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Legnicy, nie ma więc mowy o możliwości wpłynięcia 

na  ilość  odpadów  zbieranych  z  jezdni,  ponieważ  wszystkie  nasze  działania  są  w  pełni 

transparentne i możliwe do udowodnienia. 

Odwołujący  

Miesiąc, rok 2019 

Ilość odpadów 20 03 03 

Luty (11 dni zamiatania) 

Marzec 

Kwiecień 

Lipiec od 15.07 do 28,07 

Wskazujemy  także  na  nieprawidłowości  w  świadczeniu  usługi  Oczyszczania  Miasta  przez 

członka  konsorcjum  F.H.U.  P.W.  w  postaci  niedokładnego  oczyszczania  jezdni  oraz 

poruszania  się  niesprawnym  sprzętem.  Powyższy  wykonawca  poruszał  się  niesprawną 


zamiatarką z  nieszczelnym  systemem  ssącym (udokumentowane fotograficznie). W  wyniku 

niskiej jakości świadczenia usług, gdy Legnickie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. 

z o.o. przystąpiło do oczyszczania jezdni, to zastało jezdnie o wysokim stopniu zabrudzenia, 

które  na  pewno  nie  podlegały  czyszczeniu  raz  w  tygodniu  zgodnie  z  harmonogramem.  Na 

dowód  powyższych  zarzutów  pojazdy  zamiatarek  odwołującego    wyposażono  w  system 

wideo-

rejestrujący pokazujący stan jezdni przejętych po poprzednim wykonawcy. 

Dodatkowo dysponując zużyciem paliwa zamiatarek z oczyszczania miasta w miesiącu Luty, 

Marzec i Kwiecień odwołujący stwierdza, że Konsorcjum COM-D i F.H.U. P.W. błędnie założyli 

zużycie  paliwa  zamiatarki  i  wzięli  do  jej  rozliczenia  jedynie  zabudowę  zamiatarki  Johnston 

VT651  pomijając  przy  tym  spalanie  podwozia  zamiatarki.  Jako,  że  odwołujący  na  swoim 

wyposażeniu  posiada  zamiatarkę  jezdniową  o  takim  samym  typie  zabudowy  (Johnston 

VT651). Dane pochodzą z precyzyjnego systemu CAN oraz danych z systemu GPS (dowód: 

załącznik nr 13 do odwołania). 

Odwołujący 

M-

c, r. 2019/Ilość zużytego paliwa dla jednego pojazdu/Dystans [km]/Przeliczenie 1/100 [km] 

Luty (11 dni zamiatania) 

Marzec                                   1501   

Kwiecień 

Lipiec od 15.07 do 28.07 

Podane więc przez konsorcjum danych, o tym że ich zamiatarki zużywają 35 l/ 100 km jest 

wysoce  wątpliwe  i  znacząco  wpływa  na  rzeczywistą  cenę  wykonania  zadania,  ponieważ 

należy pamiętać, że powyższe ilości paliwa dotyczą wyłącznie jednej zamiatarki, a do zadania 

wymagana jest praca dwóch zamiatarek. 

Dodatkowo  przy  współpracy  z  służbami  weterynaryjnymi  (Głównym  Inspektorem 

Weterynaryjnym 

w  mieście  Legnica)  pojawiły  się  wątpliwości  co  do  odpowiedniego 

gospodarowania 

padłymi zwierzętami przez konsorcjum oraz obowiązku informacyjnym (np. o 

padłych  dzikach,  lisach  lub  innych  dzikich  zwierzętach  objętych  obowiązkiem  badania). 

Odpowi

ednie postępowanie z padłą zwierzyną jest zadaniem bardzo poważnym, ponieważ ma 

się  do  czynienia  z  materiałem  kategorii  1  stanowiącym  zagrożenie  dla  ludzi  i  zwierząt.  W 

wyniku naszej współpracy i sumiennym wykonywaniu obowiązków ciążących na odwołującym 

za

istniało  przypuszczenie,  że  nie  wszystkie  zwierzęta  były  zgłaszane  do  służb 

weterynaryjnych. 


Mając  na  uwadze  powyższe  wskazać  należy,  że  cena  oferty  Konsorcjum  nie  może  pokryć 

wszystkich kosztów w przypadku należytego wykonywania zamówienia. Cena oferty została 

zaniżona  przez  w/w  konsorcjum  firm  w  celu  pozyskania  zamówienia,  a  wybór  takiej  oferty 

przez  z

amawiającego  narusza  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

Wykonawców, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 

Ponadto  nierówne  traktowanie  wykonawców  przejawia  się  również  w  tym,  że  zamawiający 

dokonał wyboru oferty złożonej przez w/w konsorcjum po upływie terminu związania ofertą (jak 

wykazano w pkt 1) i po upływie ważności wadium, natomiast Odwołujący pozostaje związany 

ofertą do dnia 02.10.2019r. a jego oferta jest zabezpieczona wadium. 

4. Podsumowanie. 

Odwołujący  reasumując,  wyżej  wskazane  uchybienia  zamawiającego  w  przedmiotowym 

postępowaniu domaga się unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej 

przez konsorcjum or

az powtórzenia czynności badania i oceny oferty w/w wykonawców a w 

konsekwencji dokonaniem czynności odrzucenia tej oferty. 

Do  postępowania  odwoławczego  skutecznie  przystąpił  wykonawca  wybrany  po  stronie 

zamawiającego.  

Zamawiający złożył oświadczenia i wyjaśnienia do protokołu.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Na  posiedzeniu  strony  i  przystępujący  przedstawili  następujące  dokumenty  na  poparcie 

swoich stanowisk.  

I tak o

dwołujący złożył  w poczet materiału dowodowego następujące dokumenty: 

1.  Wykaz 

z  datą  13.08.2019r.,  zestawienie rozliczenia ogólnego zadania oczyszczania 

miasta Legnica, zleconego przez z

amawiającego w latach 2016, 2017, 2018, 2019.  I 

plik  dokumentów  potwierdzających  wiarygodność  zestawienia,  a  informacje  do 

zestawienia 

uzyskane zostały od zamawiającego. 

2.  Raport 

z datą 12.08.2019r. wagowy z przeprowadzonych zadań oczyszczania miasta 

w okresie 05.08-11.08 2019r. 

przez LPGK obejmuje: zadanie nr 1 uprzątnięcie padłych 

zwierząt, zad. 2 mechaniczne oczyszczanie jezdni zgodnie z harmonogramem, Zad. 3 


opróżnianie  koszy  ulicznych,  zad  4  dodatkowe  wykonanie  robót  na  podstawie 

typowania prac. 

3.  Zestawienie wagowe 

przystępującego z zadania oczyszczania miasta do Ripok - eco 

partner  Lubin,  rok  2018,  miesiące  od  stycznia  do  września;  zestawienie  wagowe 

odwołującego  z  oczyszczania  miasta  2019,  miesiące  luty,  marzec,  kwiecień,  lipiec, 

sierpień.  

Odpady przekazane do Ripok Legnica przez firmę p. partnera konsorcjum.  

5.  Ceny konkurencyjne, pismo do o

dwołującego z SUEZ z 12.08.2019r, informacja GPK 

SUEZ G

łogów, który podaje ceny na mechaniczne utrzymanie jezdni na poziomie 0,19 

zł brutto na 1 m 2 oraz zapytanie w związku z udzieloną odpowiedzią odwołującego do 

SUEZ z 12.08.2019r. 

Zdjęcie  poświadczone,  co  do  tożsamości,  przez  prezesa  odwołującego 

przedstawiające sprzęt zamiatarka, będąca własnością przystępującego – niesprawny 

sprzęt. 

Powyższe  dowody  –  dokumenty  odwołujący  złożył  na  potwierdzenie  charakteru 

dumpingowego  złożonej  oferty  przez  przystępującego,  ponieważ  z  nich  wynika,  że  ilości 

wykazanych odpadów przez przystępującego za poprzednie okresy są niewspółmiernie niskie 

do  ilości  odpadów  w  okresie  świadczenia  usługi  tożsamej  przez  odwołującego  w  bieżącym 

roku, 

na  podstawie  zapytania  ofertowego  zamawiającego.  Powyższe  również  zdaniem 

odwołującego  świadczy  o  niskiej  jakości  świadczonych  usług  przez  przystępującego.  Ze 

złożonych dokumentów również wynika, na podstawie złożonych faktur przez przystępującego 

do  zamawiającego  za  lata  2016  -2018  a  nawet  2019  w  ramach  zapytania  ofertowego 

zamawiającego,  że przystępujący  zaniżył  wycenę  złożonej  aktualnie oferty  zamawiającemu 

na  lata  2019  -  2020r.

,  pomimo  wzrostu  wszelkich  czynników  wpływających  na  wycenę 

zamówienia,  w  stosunku  do  otrzymywanego  wynagrodzenia  od  zamawiającego  w  latach 

poprzednich.   

W  tym  miejscu  należy  nadmienić,  że  zamawiający  w  związku  z  nie 

rozstrzygniętym  postępowaniem  przetargowym  zaplanowanym  do  realizacji  od  1  stycznia 

2019 roku realizuje oczyszczanie Miasta na podstawie zapyta

ń ofertowych z których wynika, 

że przystępujący wycenia usługi wyżej niż to uczynił składając w miesiącu grudniu 2018 roku 

ofertę na przedmiotowe postępowanie. 


Z kolei zamawiający na okoliczność złożenia w terminie wadium przez przystępującego złożył 

nast

ępujący dokument:   

Wyciąg z rachunku bankowego zamawiającego potwierdzający, że wpłata w kwocie 25 000 zł 

stanowiąca wadium wpłynęła na rachunek zamawiającego dnia 04.12.2018r. to jest na dzień 

przed dat

ą otwarcia ofert wyznaczoną na godz.09.30 dnia 05.12.2018 roku. 

Zamawiający, w związku z podniesionym zarzutem odwołania co do braku oświadczenia co 

do  związania  ofertą  przez  konsorcjum/przystępujący  po  stronie  zamawiającego  na  dzień 

wyboru najkorzystniejszej oferty to jest na dzień 23 lipca 2019 roku, złożył pismo:   

Zawiadomienie  do  Prokuratury  Rejonowej  w  Legnicy  z  dnia 

09.08.2019r.  o  możliwości 

popełnienia  przestępstwa  przez  pracownika  przystępującego  w  związku  z  tym,  że  w  dn. 

30.07.2019r.  na  emailu  [email protected] 

pojawił  się  email  od  p.  M.B.  (pracownik 

przystępującego) z datą 10.05.2019r. godz. 10:12, z załącznikiem pismo lidera konsorcjum z 

dn.  10.05.2019  o

świadczenie  o  przedłużeniu  związania  ofertą  do  31.12.2019r.  z 

jednoczesnym 

przedłużeniem ważności wadium, wniesionego w formie pieniężnej. Przy czym 

na e-mail widnieje napis  

„SMinolta C219073010170.PDF, co zdaniem dyrektora po konsultacji 

jego informatykami oznacza, że email został przysłany w dacie 30.07.2019r.(190730), a nie 

jak w nagłówku data widnieje „data: 2019-05-10,10:12. Do załączonego pisma do Prokuratora 

Rejonowego  w  Legnicy  oprócz  treści  przedmiotowego  maila  załączono  również  analizę 

informatyczn

ą  na  ilości  stron  trzech,  z  której  wynika,  że  czynność  ta  była  możliwa  na 

komputerze pracownika 

przystępującego. 

Z oświadczenia zamawiającego wynika, że o „podejrzanym charakterze” maila z dnia 10 maja 

2019 roku 

i przedłużeniu związania ofertą do dnia 31 grudnia 2019 roku świadczy okoliczność, 

że w aktach zamawiającego znajduje się oświadczenie z dnia 17 maja 2019 roku o wydłużeniu 

terminu związania ofertą wraz z jednoczesnym przedłużeniem terminu ważności wadium do 

dnia  30  czerwca  2019  roku. 

Tym  bardziej,  że  w  praktyce  po  powiadomieniu  mailowym, 

wykonawcy  przesyłają    potwierdzenie  w  formie  pisemnej  za  przesyłką  pocztową  a  takiego 

potwierdzenia  e-

maila z dnia 10 maja 2019 roku nie ma w księdze wpływu korespondencji. 

Ponadto faktycznie niniejszy mail został odczytany (data wpływu) w dniu 30 lipca 2019 roku 

mimo, 

że  jego  data  nadania  wskazuje  na  dzień10  maja  2019  roku.  Ponadto  e-mail  o 

przedłużeniu związania ofertą wpłynął następnego dnia (30 lipca 2019 roku) po przeglądaniu 

akt  przez  odwołującego  (29  lipca  2019  roku)  w  siedzibie  zamawiającego  i  stwierdzeniu,  że 

oświadczenie  o  związaniu  ofertą  po  stronie  przystępującego  wygasło  z  dniem  30  czerwca 

2019 roku, 

według oświadczenia przystępującego z dnia 17 maja 2019 roku. 


Przystępujący złożył oświadczenie PKO BP Oddział w Legnicy, z którego wynika, że wadium 

w kwocie 25 00

0,00zł. zostało przekazane na konto zamawiającego dnia 04.12.2018 o godz. 

13:16:55 sekund. 

Przystępujący,  na  pytanie  Izby  czy  zna  okoliczności,  w  jakich  nastąpiło  oświadczenie  o 

przedłużeniu terminu związania ofertą, oświadczył, że nikomu tu będących na sali nieznane 

są  okoliczności  przedłużenia  terminu  związania  ofertą  po  30.06.2019r.  i  również  nie  znają 

treści emaila, który przedstawił zamawiający, jak również nie znają pisma zamawiającego o 

zawiadomieniu o możliwości popełnienia przestępstwa, pisma złożonego 09.08.2019r (pismo 

z  05.08.2019).  Natomiast  p

otwierdzają,  że  P.  M.B.  jest  pracownikiem  przystępującego 

odpowiedzialnym za przetargi publiczne. 

powyższego  oświadczenia  wynika,  że  przystępujący  nie  zaprzecza,  że  ostatnim  znanym 

jemu 

oświadczeniem o związaniu ofertą jest oświadczenie z dnia 17 maja 2019 roku do dnia 

30 czerwca 2019 roku a nie do dnia 31 grudnia 2019 roku jak to wynika z e-maila z dnia 10 

maja 2019 roku, który wpłynął do zamawiającego w dniu 30 lipca 2019 roku (jeden dzień po 

stwierdzeniu odwołującego o braku przedłużenia terminu związania ofertą przystępującego w 

czasie 

przeglądania dokumentacji u zamawiającego). 

Powyższe okoliczności Izba ustaliła na podstawie oświadczenia Prezesa odwołującego, „że 

jego pracownicy w dn. 29.07. byli w firmie z

amawiającego przeglądali dokumentację i wykryli, 

że brak jest oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą po 30.06.2019r. Pracownicy 

pytali  się  przedstawicieli  zamawiającego,  którzy  im  udostępnili  dokumentację,  że  brakuje 

pisma  o  przedłużeniu  terminu  związania  ofertą  i  pracownicy  próbowali  szukać,  ale 

nadaremnie.  Ma  informację  od  pracowników,  że przedstawiciele  zamawiającego  szukali  od 

razu w książce wpływu czy wpłynęło to pismo o przedłużeniu terminu związania ofertą i nie 

znaleziono dowodu rejestracji takiego pisma.  

Wobec powyższych ustaleń na posiedzeniu zamawiający złożył do protokołu oświadczenie o 

uwzględnieniu odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy  na  pytanie  Izby,  p

rzystępujący  wniósł  do  protokołu  sprzeciw  co  do 

uwzględnienia odwołania. 

Na  rozprawie  odwołujący  popierając  odwołanie  cofnął  zarzut  dotyczący  nie  wniesienia  w 

terminie  wadium,  ponieważ  to  zostało  wyczerpujące  wyjaśnione  przez  złożenie  dowodów 

zarówno  przez  zamawiającego,  jak  i  przystępującego  a  zarzut  ten  wynikał  z  faktu 

nieudostępnienia dokumentów przez zamawiającego. 

Również  zamawiający  popierając  stanowisko  odwołującego  w  związku  z  uwzględnieniem 

odwołania podniósł, że kwestią rozpoznania przez Izbę winny być zarzuty dotyczące przede 


wszystkim terminu związania ofertą a jeśli chodzi o kwestie wadium to zarówno zamawiający, 

jak i p

rzystępujący przedstawili dowody wskazujące na to, że wadium zostało wniesione we 

właściwym terminie, ponieważ kwota znajdowała się na godzinę otwarcia i dzień otwarcia ofert 

na  koncie  z

amawiającego  (dn.05.12.18  godz.9.30).  Podobnie  zamawiający  ocenił  kwestię 

zarzutu  dot

yczącego  charakteru  dumpingowego  oferty  przystępującego,  ponieważ  było  to 

przedmiotem postepowania  

przed Izbą w sprawach o Sygn. akt KIO 109/19 i o Sygn. akt KIO 

Przystępujący  przede  wszystkim  wnosił    o  nieuwzględnienie  dowodu  złożonego  przez 

zamawiającego, bowiem są to okoliczności wskazane tylko i wyłącznie przez zamawiającego, 

a nie podlegały sprawdzeniu i przyznaniu im wiarygodności przez prokuraturę. Trudno dzisiaj 

orzec o skuteczności podniesionych zarzutów do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia czy to 

przez  prokuraturę,  czy  dalej  przez  sąd  o  popełnieniu  niedozwolonego  czynu.  Może  to  być 

działanie typu hackerskiego, wcale nie oznacza, że te czynność wykonał wskazany w emailu 

pracownik p. M.B. W tym m

iejscu oświadcza, że nie jest mu znana okoliczność, czy ten email 

był  wysłany  czy  nie  i  kiedy  był  wysłany  do  zamawiającego.  Również  nie  ma  wiedzy  czy 

załącznik do tego emaila, tj. pismo 10.05.2019 oświadczenie o przedłużeniu do 31.12.2019r. 

wraz  z  przedłużeniem  okresu  ważności  wadium  w  formie  pieniężnej    było  wysłane  zwykłą 

pocztą do zamawiającego.  

Izba 

rozważając stanowisko stron i przystępującego przyjęła w poczet materiału dowodowego: 

zawiadomienie  z  dnia  05.08.2019  roku  L.dz.  DN/DT-P/300/2122/19  zamaw

iającego  do 

Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Legnicy  

wraz z załącznikami (w aktach sprawy) w tym 

załączoną opinię Maginet G. R. z dnia 31.07.2019 r. Z opinii tej wynika, że „e-mail który był 

załączony  do  weryfikacji  był  nadany  30.07.2019.  Zawiera  on  w  jednym  z  nagłówków  datę 

majową – ale jest to nagłówek tworzony przez klienta pocztowego nadawcy. Nagłówki serwera 

wskazują  datę  30.07.2019.”  Na  podstawie  tej  opinii  jak  i  okoliczności  wpływu  e-maila  do 

zamawiającego  w  dniu  30  lipca  2019  roku  w  zawiadomieniu  do  Prokuratora  zamawiający 

wskazał miedzy innymi „Jednym z bardzo ważnych dokumentów jest tzw. związanie ofertą (…) 

Brak takiego oświadczenia na dzień wyboru wykonawcy może skutkować odrzuceniem tych 

wykonawców, którzy nie wyrazili takiej zgody na piśmie. Umieszczenie w dniu 30 lipca 2019r. 

takiego  dokumentu  jak  wyżej  wskazany  można  uznać  za  próbę  manipulowania  wynikiem 

przetargu”. 

Izba  przyjmując  w  poczet  materiału  dowodowego  zawiadomienie  Prokuratury  wraz  z 

załącznikami,  wbrew  stanowisku  przystępującego  przede  wszystkim  ustaliła,  na  podstawie 


jego wypowiedzi, że nie twierdzi on o związaniu jego oferty na dzień wyboru najkorzystniejszej 

oferty  to  jest  na  dzień  23  lipca  2019  roku.  Nie  zna  okoliczności  e-maila  i  nie  wskazuje  o 

zabezpieczeniu oferty oświadczeniem aktualnym na dzień wyboru jego oferty (W tym miejscu 

oświadcza, że nie jest mu znana okoliczność, czy ten email był wysłany czy nie i kiedy był 

wysłany do zamawiającego. Również nie ma wiedzy czy załącznik do tego emaila, tj. pismo 

10.05.2019  oświadczenie  o  przedłużeniu  do  31.12.2019r.  wraz  z  przedłużeniem  okresu 

ważności wadium w formie pieniężnej  było wysłane zwykłą pocztą do zamawiającego).   

Izba nie przyjęła w poczet materiału dowodowego dowody złożone przez odwołującego od Nr 

1 do Nr 6 (w aktach sprawy)

, jako bezprzedmiotowe do rozstrzygnięcia niniejszego odwołania 

a służące ustaleniu, że oferta ma charakter dumpingowy z przywołaniem art.7 ust.1 ustawy 

pzp

, ponieważ w zakresie zarzutu rażąco niskiej ceny rozstrzygnięto w sprawach pod Sygn. 

akt 109/19 i Sygn. akt KIO 664/19. 

Izba  również  nie  zalicza  w  poczet  materiału  dowodowego  zaświadczenia  banku  PKO  BP 

złożonego  przez  przystępującego  jak  również  wyciągu  z  konta  bankowego  przedłożonego 

przez zamawiającego, na okoliczność daty uznania konta bankowego zamawiającego. Z tych 

dokumentów wynikało, że konto zamawiającego to jest wpłata kwoty 25.000,00zł. na poczet 

wadium  została  uznana  w  dniu  04.12.2018  roku  to  jest  przed  wymaganą  datą  i  godziną 

wyznaczoną  na  otwarcie  ofert  to  jest  na  godz.09.30  dnia  05.12.2018  roku.  Po  dokonaniu 

bezspornym tych ustaleń na posiedzeniu Izby, odwołujący cofnął zarzut co do wpłaty wadium 

po upływie daty i godziny składania ofert. 

W tym stanie rzeczy c

o do pozostałego do rozstrzygnięcia zarzutu odwołania braku związania 

ofert

ą  przystępującego/wykonawcy  wybranego  na  dzień  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  to 

Izba ustaliła jak następuje.  

Na  podstawie  dokumentacji 

zamawiającego  przekazanej  do  akt  sprawy  Izba  ustaliła,  że 

ostatnie  oświadczenie  o  przedłużeniu  terminu  związania  ofertą  zostało  złożone  dnia 

17.05.2019r. ze wskazaniem terminu do dnia 30.06.2019r. 

a je poprzedzające oświadczenia  

to dnia 10.04.2019r. do dnia 31.05.2019r. 

i na wezwanie zamawiającego dnia 14.02.2019r. na 

kolejne 60 dni. 

Powyższe ustalenia wskazują, że na dzień wyboru najkorzystniejszej oferty  to 

jest  dzień   23  lipca  2019 roku oferta  przystępującego/wykonawcy  wybranego  nie  posiadała 

oświadczenia o związaniu ofertą. 

Odwołujący odnosząc się w głosie końcowym do twierdzeń przystępującego co do związania 

ofertą oświadczył, że sytuacja z przedmiotowym e-mailem powstała następnego dnia po dniu 


badaniu dokumentacji przez jego 

pracowników u zamawiającego to jest po dniu 29 lipca 2019 

roku

.  Należy  zwrócić  uwagę  na  datę  rzekomego  e-maila  z  10.05.2019r,  tj.  datę  pisma  o 

przedłużeniu  okresu  ważności  wadium  do  31.12.2019r.,  który  spowodował  zawiadomienie 

przez zamawiającego o podejrzeniu popełnienia czynu niedozwolonego, ponieważ otrzymał 

go w dniu 30.07.2019 roku.  Pracownicy 

odwołującego będąc na miejscu u zamawiającego w 

dniu  29  lipca  2019  roku 

sprawdzali  oświadczenia  o  związaniu  ofertą  i  nie  znajdując 

przedłużenia  po  30  czerwca  2019  roku  w  dokumentacji  prosili  o  sprawdzenie  czy  pismo 

wpłynęło pocztą i czy w ogóle w dokumentacji znajduje się jakieś oświadczenie o przedłużeniu 

terminu  związania  ofertą  przystępującego  po  dniu  30.06.2019roku.  Okazało  się,  że  w 

dokumentacji z

amawiającego nie ma pisma o przedłużeniu terminu po dniu 30.06.2019roku, 

jak  i  nie  ma  dowodu  wpływu  tego  pisma  przesyłką  pocztową.  Również  zwrócił  uwagę 

odwołujący  na  okoliczność,  że  w  dokumentacji  zamawiającego  znajduje  się  pismo  z  dn. 

17.05.2019r.,  gdzie  przedłuża  się  termin  związania  ofertą  do  30.06.2019roku.  Reasumując 

uważa  on  pismo  załączone  do  emaila  za  próbę  konwalidacji  okoliczności  nieprzedłużenia 

terminu związania ofertą po dniu 30.06.2019roku. Przy czym mimo, że przystępujący w swoich 

pismach o terminie związania ofertą podawał konkretne terminy do których przedłuża terminy 

związania  ofertą,  to  pracownicy  odwołującego  uwzględnili  przerwy  z  powodu  postępowań 

odwoławczych i wyliczyli, że gdyby uwzględnić te okresy zawieszenia w terminie związania 

ofert

ą to można by uznać, że związanie ofertą było do dn. 21.07.2019roku.  

Natomiast według bezspornych ustaleń w sprawie wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił po 

tym terminie to jest w dniu 23 lipca 2019 roku, 

czyli po dacie związania ofertą przystępującego. 

Przystępujący  w  głosie  końcowym  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  oświadczył,  że 

decydującym  w  sprawie  jest  fakt,  iż  dnia  04.07.2019r.  był  wydany  wyrok  w  sprawie  KIO 

1098/19  i  p

rzystępujący  był  gotowy  zawrzeć  umowę.  Uważa,  że  zamawiający  zwlekał  z 

zawarciem  umowy  a  jak  oświadczył  odwołujący,  wyliczenia  nawet  wskazują  w  związku  z 

zawieszeniem  terminu  na 

dzień  21.07.2019  roku.  Natomiast  przystępujący  nie  twierdził,  że 

jego oferta była zabezpieczona związaniem oferty na dzień wyboru najkorzystniejszej oferty  

to jest na dzień 23.07.2019 roku.   

W  zaistniałym  stanie  rzeczy  Izba  uwzględnia  odwołanie  na  podstawie  przeprowadzonego 

p

ostępowania dowodowego na rozprawie z dokumentacji postępowania zamawiającego oraz 

wniosków dowodowych złożonych w toku rozprawy i dokonanych na ich podstawie ustaleń. 

Uwzględniając  odwołanie Izba orzekła jak w sentencji wyroku opierając się o art.192 ust.2 

ustawy  pzp,  ponieważ  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisu  art.  85  ustawy  pzp  w 

związku z art.89 ust.1 pkt 1 ustawy pzp miało wpływ na wynik postępowania, ponieważ oferta 

wykonawcy wybranego powinna być odrzucona a nie wybrana jako najkorzystniejsza. Zgodnie 


z art.85 ust.1 ustawy pzp wykonawca jest związany ofertą przez czas określony w ustawie. Po 

ustawowym  terminie  związania  ofertą  o  związaniu  decyduje  wykonawca  bądź  na  wniosek 

zamawiającego  jak  i  z  własnej  inicjatywy  (art.85  ust.2  ustawy  pzp).  W  tym  postępowaniu 

przystępujący  konsekwentnie  przedłużał  termin  związania  ofertą  wyznaczając  w  każdym 

przypadku konkretną datę to jest dzień, miesiąc, rok.  i ostatecznie przedłużył związanie ofertą 

do dnia 30 czerwca 2019 roku. 

Na dzień wyboru najkorzystniejszej oferty (23 lipca 2019 roku)  

przystępujący nie był związany ofertą, czemu przystępujący na rozprawie nie zaprzeczył.   

Znaczenie dla rozstrzygnięcia odwołania miał ustalony stan faktyczny w sprawie. Zamawiający 

dokonuje wyboru jako 

najkorzystniejszej oferty przystępującego. Po czym na posiedzeniu Izby 

przedkłada  zawiadomienie  o  podejrzeniu  przestępstwa  obciążającego  pracownika 

przystępującego Pana M.B. - pismo do Prokuratora z dnia 05.08.2019 r. (w aktach sprawy)  i 

w konsekwencji n

a posiedzeniu uwzględnia odwołanie traktując e-mail z „10 maja 2019 r.” jako 

podejrzenie popełnienia przestępstwa (art.287 i 305 k.k.) . Znaczenie dla sprawy ma również 

okoliczność,  że  zamawiający  nie  składa  odpowiedzi  na  zarzuty  odwołania.  Natomiast 

przys

tępujący wnosi sprzeciw od decyzji zamawiającego nie przedkładając czy to na piśmie, 

czy to do protokołu stanowiska w sprawie zarzutów odwołania. W związku z e-mailem Pana 

M.B. 

świadcza,  że  nie  zna  okoliczności  co  do  wysłania  tego  e-maila  do  którego  załączono 

oświadczenie  z  dnia  10.05.2019  roku  a  które  to  uprawnia  przystępującego  do  wyboru  jego 

oferty jako zabezpieczonej w dniu wyboru to jest 23.07.2019 roku terminem związania ofertą.  

Merytoryczne stanowisko przystępującego ogranicza się do stwierdzenia, że już w dniu 4 lipca 

2019 roku (ogłoszenie wyroku w sprawie o Sygn. akt KIO 1098/19) był gotowy do zawarcia 

umowy a zamawiający zwlekał z jej zawarciem. 

Reasumując  Izba  stwierdza,  że  stanowisko  przystępującego  ograniczyło  się  do  wniesienia 

sprzeciwu od uwzg

lędnienia odwołania bez jakiejkolwiek argumentacji formalnej czy prawnej  

dlaczego pomimo braku zabezpieczenia przez oświadczenie o związaniu ofertą wybór jego 

oferty powinien być utrzymany w mocy. Tym bardziej w sytuacji jak zaznaczono powyżej, że 

zamawia

jący nie przedstawił żadnej argumentacji ani na piśmie ani do protokołu odpierającej 

zarzuty odwołania a po czym na posiedzeniu uwzględnił odwołanie.   

W  zaistniałych  okolicznościach  sprawy  przedstawionych  powyżej  Izba  podziela  stanowisko 

Prezesa  Urzędu  Zamówień  Publicznych  przywołanych  w  odwołaniu  zgodnie  z  którym   

(Informator  Urzędu  Zamówień  Publicznych  lipiec-wrzesień  2017r.)  nieprzedłużenie  terminu 

związania ofertą w obu przypadkach, o których mowa powyżej (samodzielnie i w odpowiedzi 

na  wniosek  zamawiającego)  jest  równoznaczne  z  niewyrażeniem  zgody  na  przedłużenie 

terminu związania ofertą, o której mowa wart. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy pzp, co jest tożsame z 


rezygnacją wykonawcy z dalszego udziału w postępowaniu i sprawia, że oferta wykonawcy 

podlega odrzuceniu. 

Zdaniem Prezesa UZP, na gruncie zamówień publicznych nie jest dopuszczalna sytuacja, w 

której w chwili wyboru najkorzystniejszej oferty niektórzy z wykonawców byliby związani ofertą 

i  ich  oferta  byłaby  zabezpieczona  wadium  (tam,  gdzie  jest  to  przewidziane)  a  niektórzy  z 

wykonawców  nie  byliby  związani  ofertą  i  ich  oferta  nie  byłaby  zabezpieczona  wadium. 

Oznaczałoby  to  przyzwolenie  na  nierówne  traktowanie  wykonawców  a  w  konsekwencji 

naruszało podstawową zasadę zamówień publicznych wyrażoną w art. 7 ust. 1 i 3 ustawy pzp. 

Artykuł 85 ust. 2 ustawy pzp przewiduje ograniczenie do jednokrotnego przedłużenia terminu 

związania ofertą do 60 dni wyłącznie dla zamawiającego. W związku z tym wykonawca może 

złożyć oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą więcej niż jednokrotnie, nadto 

również o większą liczbę dni. Oznacza to, iż wykonawcy, gdy są zainteresowani pozyskaniem 

zamówienia,  mają  instrument,  z  którego  mogą  i  z  którego  powinni  korzystać  w  celu 

utrzymywa

nia stanu związania ofertą w sytuacji przedłużającego się postępowania. 

Przy czym Izba opiera swoje stanowisko o treść art.89 ust.1 pkt 1 ustawy pzp (oferta niezgodna 

z ustawą) a nie o treść art. 89 ust.1 pkt 7a ustawy, w którym jest mowa o zgodzie wykonawcy 

wynikającej z art.85 ust.2 ustawy pzp.   

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 i 186 ust.6 pkt 3) lit.b) 

ustawy  pzp  stosownie  do  wyniku  sprawy  oraz  zgodnie  z  §  3  pkt  1  oraz  §  5  ust.2  pkt  2 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (j.t. Dz. U. 2018r. poz.972) zaliczając uiszczony wpis 

przez odwołującego w kwocie 15.000,00 zł. w koszty postępowania odwoławczego i zasądzając 

od przystępującego  na rzecz odwołującego kwotę 15.000,00 złotych jako koszty obejmujące 

uiszczony  wpis  odwołującego.  Powyższe  rozłożenie  kosztów  wynika  z  okoliczności 

uwzględnienia odwołania przez zamawiającego na posiedzeniu Izby przed otwarciem rozprawy. 

Przewodniczący:      ………..…………………………….