Sygn. akt: KIO 1468/19
POSTANOWIENIE
z dnia 7 sierpnia 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
po rozpoznaniu w dniu 7 sierpnia 2019 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 lipca
2019 roku przez wykonawcę IBC GROUP Central Europe Holding Spółka Akcyjna w
Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych w Warszawie
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz IBC
GROUP Central Europe H
olding Spółka Akcyjna w Warszawie kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego
wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.), na niniejsze postanowienie, w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1468/19
Uzasadnienie
Zamawiający, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej „ustawą
P.z.p.
”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
są innowacyjne rozwiązania w kontekście problemów osób niepełnosprawnych”
W dniu 29 lipca 2019 roku wykonawca IBC GROUP Ce
ntral Europe Holding Spółka
Akcyjna w Warszawie
(dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec czynności zamawiającego
oraz zaniechań przez zamawiającego czynności, do których był on zobowiązany z mocy
ustawy, zarzucając zamawiającemu:
1. naruszenie art. 91 ust. 1
w związku z art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 22 ust. 1 pkt 2
ustawy P.z.p.
poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę LBS,
podczas gdy nie wykazał on spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie
posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia wskazanych w rozdziale VI punkt 1b ust.3a
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) oraz w sytuacji, gdy nie wykazał on, że
dysponuje lub będzie dysponował osobami, które będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia posiadającymi wymagane wykształcenie, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie
zgodnie z rozdziałem VI punkt 1b ust.3b s.i.w.z.,
2. naruszenie art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p.
poprzez zaniechanie czynności wezwania
wykonawcy Lokalne Badania Społeczne M. J. do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia
wskazanych w uzasadnieniu odwołania oświadczeń i dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdziale VI punkt 1b ust. 3
s.i.w.z.,
3. naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy P.z.p.
poprzez dokonanie błędnej
oceny oferty LBS i przyznanie temu wykonawcy w ramach kryterium oceny of
ert: „Poprawność
metodologiczna
narzędzia badawczego - próbki scenariusza zogniskowanego wywiadu
grupowego (FGI) z osobami niepełnosprawnymi - MF” 10 pkt, podczas gdy oferta ta powinna
otrzymać w przedmiotowym kryterium 0 pkt.;
4. naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust 3 ustawy P.z.p.
poprzez dokonanie błędnej
oceny oferty
odwołującego i przyznanie tej ofercie w ramach kryterium oceny ofert:
„Poprawność metodologiczna narzędzia badawczego - próbki scenariusza zogniskowanego
wywiadu
grupowego (FGI) z osobami niepełnosprawnymi - MF" 10 pkt, podczas gdy oferta ta
powinna otrzymać w przedmiotowym kryterium 20 pkt.;
5. naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy P.z.p. poprzez
dokonanie błędnej
oceny oferty o
dwołującego i przyznanie tej ofercie w ramach kryterium oceny ofert:
„Dodatkowe trafne metody/techniki badawcze o charakterze jakościowym „MT” 10 pkt,
podczas gdy oferta
ta powinna otrzymać w przedmiotowym kryterium 20 pkt.;
6. naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy P.z.p. poprzez
dokonanie błędnej
oceny oferty o
dwołującego i przyznanie mu w ramach kryterium oceny ofert: „Dodatkowe
pytania badawcze „MD" 0 pkt., podczas, gdy oferta ta powinna otrzymać w przedmiotowym
kryterium 20 pkt.
W oparciu o powyższe zarzuty odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości;
nakazanie
z
amawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz
czynności oceny ofert;
nakazanie z
amawiającemu wezwania wykonawcy Lokalne Badania Społeczne
M. J. na podstawie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy P.z.p.
do złożenia wyjaśnień/uzupełnienia
dokumentów w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa
w rozdziale VI punkt 1b ust. 3a s.i.w.z.
w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia w
wykona
niu w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie) co najmniej 2 usług polegających na
przeprowadzeniu jakościowego badania społecznego lub badania społecznego z
komponentem jakościowym, o wartości minimum 100 000 zł każde;
nakazanie z
amawiającemu wezwanie wykonawcy Lokalne Badania Społeczne
M. J. na podstawie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy P.z.p.
do złożenia wyjaśnień/uzupełnienia
dokumentów w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa
w rozdziale VI punkt 1b ust. 3b s.i.w.z.
w zakresie dysponowania osobami, które będą
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia publicznego posiadającymi wymagane
wykształcenie, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie, tj.
a.
jedną osobą, która będzie pełniła funkcję Kierownika badania przy realizacji
zamówienia, posiadającą wykształcenie wyższe (co najmniej tytuł magistra) oraz
doświadczenie w wykonywaniu w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania
ofert funkcji Kierownika badania w co najmniej 3 badaniach społecznych o charakterze
jakościowym lub z komponentem jakościowym, przez cały okres realizacji każdego z tych
badań,
b.
jedną osobą, która będzie pełniła funkcję Metodologa badania przy realizacji
zamówienia, posiadającą wykształcenie wyższe (co najmniej tytuł magistra), która w okresie
ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert pełniła funkcję Metodologa (tj. była
odpowiedzialna za przygotowanie narzędzi do badań o charakterze jakościowym oraz analizę
danych jakościowych) w co najmniej 3 badaniach społecznych o charakterze jakościowym lub
z komponentem jakościowym przez cały okres realizacji każdego z badań,
c.
jedną osobą, która będzie pełniła funkcję Badacza przy realizacji zamówienia,
posiadającą wykształcenie wyższe (co najmniej tytuł magistra), która w okresie ostatnich 5 lat
przed upływem terminu składania ofert pełniła funkcję Badacza w co najmniej 3 badaniach
społecznych o charakterze jakościowym lub z komponentem jakościowym, przez cały okres
realizacji każdego z badań;
nakazanie z
amawiającemu dokonania ponownej oceny ofert złożonych w
postępowaniu oraz ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie przyjętych w
s.i.w.z.
kryteriów oceny ofert w sposób zgodny z przepisami ustawy;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego w postępowaniu
odwoławczym według norm przepisanych w tym uzasadnionych kosztów dojazdu na rozprawę
pełnomocnika oraz osób, reprezentujących odwołującego.
na podstawie art. 189 ust. 6 ustawy P.z.p.
– o wyłączenie jawności odwołania
na wszystkich zapisanych jego stronach od numeru 10 do 18 (włącznie), a także o wyłączenie
jawności rozprawy w części, w której dotyczyć będzie ona informacji zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz. U. z 2018 r. poz. 419),
tj. zarzutów nr 4-6, a także o nieudostępnianie
zawartych w odwołaniu informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa tj. stron od
10 do 18,
a także oferty merytorycznej odwołującego i pozostałych części oferty, które zostały
zastrzeżone.
Pis
mem z dnia 2 sierpnia 2019 roku, doręczonym Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej w tym samym dniu, zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty
przedstawione w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Art. 186 ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p. stanowi, iż w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem, że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu, jak i okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art. 186
ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność,
iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając
o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………….