Sygn. akt KIO 1423/19
WYROK
z dnia 8 sierpnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Członkowie:
Marzena Ordysińska
Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 sierpnia 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 lipca 2019 r. przez wykonawcę
Instalcompact
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie
Podgórnym w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rokietnicy
przy udziale wykonawcy Rosmosis-W.
Group Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka komandytowa z siedzibą w Zdunach, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami
postępowania
obciąża
Instalcompact
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie Podgórnym i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero
groszy) uiszczoną przez wykonawcę Instalcompact Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………………………………….
Członkowie:
……………………………………….
……………………………………….
Sygn. akt KIO 1423/19
U z a s a d n i e n i e
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Rokietnicy, dalej „Zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa stacji uzdatniania wody w
miejscowości Mrowino. Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), dalej
„ustawa Pzp” lub „PZP”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 31 maja 2019 r. pod numerem 555003-N-2019.
W dniu 24 lipca 2019 r. wykonawca Instalcompact
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Rosmosis-W. Group
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z
siedzibą w Zdunach, dalej „Rosmosis”, a w konsekwencji dokonanie wyboru jako
najkorz
ystniejszej oferty Rosmosis, w sytuacji gdy treść oferty Rosmosis nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia i oferta ta winna zostać odrzucona,
2. art. 89 ust. 1 pkt. 2 w zw. z art. 30 ust. 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Rosmosis oraz przyjęcie, że oferta Rosmosis odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, dalej „SIWZ”, jako zawierająca rozwiązanie spełniające wymogi
równoważności, podczas gdy Rosmosis przedstawił ofertę niezgodną z treścią SIWZ i
zaniechał wykazania równoważności zaproponowanego w ofercie rozwiązania,
art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 PZP poprzez bezpodstawne uznanie, że treść oferty
Rosmosis
odpowiada treści SIWZ, a w konsekwencji wybór oferty niezgodnej z treścią SIWZ,
4. art. 87 ust. 1 PZP poprzez wezwanie Rosmosis
do złożenia wyjaśnień dotyczących treści
oferty,
mimo iż nie było podstaw do takiego wezwania, zaś obowiązek wykazania
równoważności zaproponowanego rozwiązania spoczywał na Rosmosis w momencie
składania oferty i nie mógł być uzupełniany w drodze wyjaśnień określonych w tym przepisie,
albowiem stanowiło to niezgodne z PZP uzupełnienie oferty po terminie otwarcia ofert,
5. art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 87 ust. 1 PZP po
przez niezgodne z ustawą Pzp dokonanie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, podczas gdy pomiędzy zamawiającym i
wybranym wykonawcą doszło do niedopuszczalnych negocjacji dotyczących treści oferty,
6. art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 87 ust. 1 PZP poprzez nieodrzucenie oferty wybranego
wykonawcy, podczas
gdy pomiędzy Zamawiającym i wykonawcą doszło do
niedopuszczalnych negocjacji dotyczących treści oferty,
art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 87 ust. 1 PZP poprzez niezgodne z ustawą Pzp dokonanie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, podczas gdy w skutek niedopuszczalnych
negocjacji pomiędzy Zamawiającym i wykonawcą doszło do zmiany treści oferty, a zatem
oferta ta powinna zostać przez Zamawiającego odrzucona,
8. art. 7 ust. 3 PZP, poprzez
dokonanie wyboru oferty, która nie spełnia wymagań określonych
w SIWZ, a także poprzez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego, mimo iż jego oferta jest
ofertą najkorzystniejszą w postępowaniu,
9. art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp w zw. z art. art. 24 ust. 4 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia
Rosmosis, a następnie zaniechanie uznania Rosmosis za odrzuconą, w sytuacji gdy
Rosmosis
co najmniej w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
w
prowadzające w błąd Zamawiającego, mające istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia i dokonanie wyboru oferty
Rosmosis jako oferty najkorzystniejszej,
art. 26 ust. 2 i 3 PZP poprzez zaniechanie
wezwania Rosmosis do złożenia wszystkich
wymagany
ch dokumentów określonych w STWiOR na stronach 31 i 32.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty Rosmosis jako oferty najkorzystniejszej, powtórzenia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenia oferty Rosmosis jako
nieodpowiadającej treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ewentualnie:
wykluczenia Rosmosis
z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i uznania jego
oferty za odrzuconą, w każdym wypadku wniósł o wybór jako najkorzystniejszej oferty
O
dwołującego.
Odwołujący podnosił, że w treści SIWZ zamawiający wskazał, na obowiązek
wykonawcy, aby złożyć „karty katalogowe - zawierająca min. nazwę producenta, wskazanie
precyzyjnego i jednoznacznego typu urządzenia oraz opis parametrów techniczno-
eksploatacyjnych”. W przypadku gdy wykonawca nie poda pełnego katalogu wymaganych
informacji złożona oferta będzie podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP.
Niesprecyzowanie przedmiotu oferowanego świadczenia przesądza o wadliwości oferty i
stanowi zasadniczą podstawę do jej odrzucenia, jako niezgodnej z treścią SIWZ, nawet bez
potrzeby dalszych dociekań, czy ewentualnie taką ofertę można uznać, czy też nie za
niezgodną z innymi wymaganiami zamawiającego, w tym wymaganiami natury technicznej.
Brak wskazania i skonkretyzowania przedm
iotu dostawy na etapie składania ofert należy
uznać za niezgodność treści oferty z SIWZ polegającą na niewłaściwym, tzn. niezgodnym z
wymaganiami SIWZ, opisaniu przedmiotu dostawy .
Złożona przez Rosmosis-W. treść oferty nie odpowiada treści SIWZ. Nie wskazuje
konkretnych parametrów oferowanych urządzeń. Zamawiający, na podstawie oferty, nie jest
w stanie jednoznacznie określić jaki konkretnie produkt otrzyma w ramach wykonywania
zamówienia. Dla przykładu w dokumentacji zestawu aeracji ZARW 1800-6 brak jest określenia
wymiarów zbiorników zestawów aeracji ZARW. Wybrany wykonawca przedstawia cały
wachlarz możliwych wymiarów tego zbiornika, w żadnym miejscu nie konkretyzując co tak
naprawdę oferuje Zamawiającemu.
Przedstawiona przez wybranego wyko
nawcę dokumentacja zestawu aeracji ZARW
6 zarówno w pierwotnie złożonej ofercie, jak i wyjaśnieniach, wybranego wykonawcy, nie
odpowiada treści dokumentacji przetargowej, tj. projektowi budowlanemu (str. 19-20) oraz
STWiOR (str. 31-32) w zakresie: a)
wyposażenia eksploatacyjnego zestawu ZARW, załączona
dokumentacja zestawu aeracji ZARW 1800-6 wykazuje na przedstawionym rysunku brak
wymaganego mieszacza rurowego. Ten element jest jedynie wspomniany w opisie. Na
rysunku jednoznacznie przedstawiony jest ruszt dyszowy jako element n
apowietrzający.
Zatem podane informacje są ze sobą sprzeczne; b) dowodem na zastosowanie przez
Rosmosis-W.
odmiennego do projektu, kluczowego elementu napowietrzającego wodę, jest
informacja techniczna podana na stronie n
iezależnego producenta filtrów, firmę ZUT
Sulechów. Na oficjalnej stronie internetowej tej firmy: http://www.zutsulechow.pl/mieszacz-
wodo- powietrzny.php; niemal identyczny rysunek, jak oferowany przez Rosmosis-W.,
mieszacza wodno-
powietrznego i przypisany do niego opis: „W dnie dolnym znajduje się
element napowietrzający z odpowiednią ilością dysz wylotowych”. Rosmosis-W. w
przedłożonej dokumentacji (karcie katalogowej) wskazał, w zakresie „powierzchni i powłoki
malarskiej zbiornika”, że obróbka strumieniowo ścierna do stopnia min Sa 1 lub Sa 2.
Przedstawiona przez wybranego wykonawcę dokumentacja zestawu filtracji
ZFRW2200-
6 zarówno w pierwotnie złożonej ofercie, jak i wyjaśnieniach, tego wykonawcy, nie
odpowiada treści projektu budowlanego (str. 23, 24, 25) oraz STWiOR (str. 31-32) w zakresie:
a) wyposażenia eksploatacyjnego zestawu ZFRW, które nie zawierało istotnego elementu tj.
„dwóch niezależnych rusztów osobno dla powietrza i wody”, b) obróbki strumieniowo ścierna,
która ma stopień Sa 1 lub 2, podczas gdy zamawiający wymaga stopnia Sa 2
½.
Przedstawiona przez wybranego wykonawcę dokumentacja zestawu hydroforowego
ZHRW 5 CR 45-3 + 1 CR 3-
10 nie odpowiada treści SIWZ (projekt budowlany, branża
technologiczna str. 56-
63) w zakresie funkcji LOKALNA KOREKTA CIŚNIENIA oraz ZDALNA
KOREKTA CIŚNIENIA wymaganych w dokumentacji projektowej oraz tabeli równoważności.
Oferowane przez wybranego wykonawcę rozwiązanie umożliwia jedynie dokonywanie zmian
ciśnienia w kolektorze tłocznym w zależności od ilości pracujących pomp oraz utrzymywanie
stałej wartości ciśnienia (przedziału ciśnień) poprzez odpowiednie załączanie pomp.
Wymagane dokumentacją przetargową było tymczasem sterowanie ciśnieniem w zależności
od wartości mierzonych przez przepływomierz oraz zdalny punkt pomiarowy czyli parametru
przepływu i ciśnienia panującego w wybranym punkcie sieci wodociągowej. Tym samym
sterownik wybranego wykonawcy nie realizuje podstawowej f
unkcjonalności oczekiwanej
przez zamawiającego czyli ograniczenia zużycia energii i wycieków poprzez utrzymywanie
żądanego zmiennego ciśnienia zależnego od chwilowych przepływów.
W wyjaśnieniach z dnia 15 lipca 2019 r. nadesłanych przez wybranego oferenta została
załączona zmieniona karta katalogowa, w której pojawia się deklaracja spełnienia wymogów
pro
jektu. Niezależnie od faktu, że zmiana karty jest naruszeniem zasady niezmienności oferty,
deklaracja ta pozostaje w sprzeczności z niezmienionym opisem zadań przedstawionym w
punkcie opisującym zadania realizowane przez sterownik mikroprocesorowy. Nie jest możliwe
spełnienie oczekiwanych przez zamawiającego funkcjonalności bez dostarczenia jednostki
zarządzającej (sterownik mikroprocesorowy) umożliwiającej ich realizację. Dostarczona karta
katalogowa jest zatem wewnętrznie sprzeczna i nie określa w sposób jednoznaczny czy
sterowanie będzie zgodne z wymogami Zamawiającego.
Zamawiający w załączniku nr 9 „PROJEKT BUDOWLANY Budowy Stacji Uzdatniania
Wody w
miejscowości Mrowino” w punkcie 7.9 „Pompownia Główna -Zestaw Pomp
Hydroforowych pomp II stopnia” (od strony 56- do strony 63) w sposób precyzyjny i
jednoznaczny opisuje wymogi techniczne jakim ma odpowiadać pompownia główna - zestaw
hydroforowy pomp II s
topnia oraz określa zakres jej kompletacji. Zamawiający wyraźnie
określił, że sterowanie opisane w punkcie 7.9 „Pompownia Główna -Zestaw Pomp
Hydroforowych pomp II stopnia” składa się z: 1. szafy zasilająco- sterującej oraz z 2. szafy
zdalnego punktu pomia
rowego, oraz przekazał precyzyjne wytyczne co do ich wyposażenia.
W nadesłanej przez wybranego wykonawcę karcie katalogowej brak jest informacji o
uwzględnieniu szafki zdalnej korekty ciśnienia.
W toku postępowania, pismami z dnia 25 czerwca 2019 r. i z dnia 12 lipca 2019 r.
Zamawiający wezwał Rosmosis do uzupełnienia dokumentacji na podstawie art. 26 ust. 2 i 3
PZP i przesłanie dodatkowych dokumentów, szczegółowo opisanych w treści tego pisma.
Niezależnie od skuteczności tego działania zamawiającego, wezwanie przez zamawiającego
wybranego wykonawcy do złożenia wyjaśnień stanowi nieuprawnioną i niedopuszczalną
zmianę treści złożonej oferty, co w konsekwencji stanowi o wadliwości dokonanego wyboru tej
oferty jako najkorzystniejszej, która winna zostać odrzucona przez zamawiającego.
Z
ostrożności, gdyby przyjąć dopuszczalność zastosowania przez zamawiającego wobec
Rosmosis-W. procedury z art. 26 PZP
należy wskazać, że w odpowiedzi na wezwania,
pismami z dnia 2 lipca 2019 r. i z dnia 15 lipca 2019 r. Rosmosis-W.
złożył wyjaśnienia, do
których dołączono dokumenty, które w istocie stanowią o zmianie oferty tego wykonawcy.
Zmiany w ofercie wybranego wykonawcy dotyczą oferowanego zestawu aeracji, zestawu
filtracyjnego oraz zestawu hydroforowego.
Dosłana przez wybranego wykonawcę dokumentacja zestawu aeracji ZARW1800-6
istotnie zmienia pierwotnie załączoną do oferty kartę katalogową w zakresie: a) wyposażenie
eksploatacyjne zestawu ZARW pkt 2 Zmieniono pkt 2 „wewnętrzny system mieszacza
rurowego"
na: „wewnętrzny system mieszacza rurowego tj. pionowy mieszacz o średnicy DN
100 i długości lm wykonany ze stali nierdzewnej, wyposażony w statyczne turbiny” b) obróbka
strumieniowo ścierna ze stopnia Sa 1 lub 2 na min Sa 2
½.
Dosłana przez wybranego wykonawcę dokumentacja zestawu filtracji ZFRW2200-6
istotnie zmienia pierwotnie załączoną do oferty kartę katalogową w zakresie: a) wyposażenie
eksploatacyjne zestawu ZFRW dodano pkt 4 „dwa niezależne rusztu osobne dla powietrza i
wody" b
) obróbka strumieniowo ścierna ze stopnia Sa 1 lub Sa 2 na Sa 2
½.
Dosłana przez wybranego wykonawcę dokumentacja zestawu hydroforowego ZHRW
5 CR 45-3 + 1 CR 3-
10 istotnie zmienia pierwotnie załączoną do oferty kartę katalogową w
zakresie sterowania zestawu hydroforowego.
W
wyjaśnieniach z dnia 15 lipca 2019 r. nadesłanych przez Rosmosis-W. przesłał nową
kartę katalogową, dostosowaną do wymogów zamawiającego poprzez dodanie wymaganych
w projekcie funkcji. Powyższe oznacza, że wybrany wykonawca w ofercie jednoznacznie
oświadczył, że oferowane urządzenia są niezgodne z dokumentacją przetargową. Należy
podkreślić że wprowadzona przez Rosmosis zmiana do karty katalogowej, nie jest
uzupełnieniem oferty, a dodaniem przez niego nowych funkcji realizowanych przez sterowanie
w dodatku po
zostających w sprzeczności z opisanymi na początku karty funkcjami
realizowanymi przez jednostkę sterującą (mikroprocesorowy sterownik). Z ostrożności
Odwołujący wskazywał, że nawet, gdyby przyjąć dopuszczalność ww. procedury i przyjęcie,
że nie doszło do zmiany oferty i tak zamawiający winien odrzucić ofertę Rosmosis-W.
Wykonawca ten na wezwanie zamawiającego z dnia 12 lipca 2019 roku, zaniechał
przedstawienia żądanych dokumentów, argumentując, że te nie były wymagane w SIWZ.
Żądane dokumenty były wprost wymagane w dokumencie STWiOR, w pkt 2.3. Brak
przedłożenia wskazanych przez zamawiającego dokumentów świadczy o niewykonaniu
wezwania, na podstawie art. 26 ust. 3 PZP, co winno skutko
wać odrzucenie oferty Rosmosis.
Rosmosis-W. nie
dołączył do oferty wykazu robót równoważnych. Wykaz ten został
przedstawiony zamawiającemu dopiero w piśmie wybranego wykonawcy z dnia 2 lipca 2019
r. Rosmosis-W. ni
e przedstawił żadnych dowodów; nie przedstawił nawet choćby kart
katalogowych, czy
rysunków. Ograniczył się jedynie do przepisania w tabeli, którą otrzymał od
zamawiającego, parametrów oczekiwanych przez zamawiającego, wskazanych w lewej
kolumnie, do prawej kolumny. Bezspornie wymogi z pkt 8.5 SIWZ
nie zostały spełnione.
Urządzenia oferowane przez Rosmosis-W. są niezgodne z dokumentacją, brak jest akceptacji
inspektora nadzoru i projektanta uzyska
nej na etapie składania ofert.
Zamawiaj
ący oczekiwał od wykonawców złożenia szeregu dokumentów, w tym między
innymi dostarczenia kopii certyfikatu EN-ISO 3834-
2 wystawionego przez jednostkę
akredytowaną i notyfikowaną przez ministra Komisji Europejskiej dotyczącego jakości
wykonania prac w zakresie spawalnictwa.
W dokumentacji przetargowej jasno zamawiający
określił cel ich żądania: „Ze względu na istotne znaczenie obiektu jakim jest stacja uzdatniania
wody zaopatrująca ludność w wodę pitną, a także zagrożenia wypadkiem i wysokimi stratami
materialnymi jakie mogą wyniknąć w wyniku wadliwego wykonania połączeń spawanych na
rurociągach lub na konstrukcji wsporczej, wprowadza się następujące wymogi w stosunku do
prowadzonych prac spawalniczych” (por. projekt budowlany, s. 47). Co istotne, zamawiający
potwierdził znaczenie kopii certyfikatu dla usta-lenia zakresu zobowiązania w odpowiedzi na
py
tanie z dnia 7 czerwca 2019 roku, cz. IV. Stwierdzając, że: „Stacja uzdatniania wody jest
inwestycją o cechach szczególnych, gdyż ma służyć zaopatrzeniu w wodę pitną ludzi.
Stawianie wysokich wymagań ma za zadanie sprawić, że Inwestycja będzie charakteryzowała
się długą żywotnością i bezawaryjnością, co jest kluczowe przy stacjach uzdatniania wody.
Dodatkowo zastosowane rozwiązania powodują zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, co
ma znaczący wpływ na dbałość o finanse publiczne. Ponadto pragniemy zauważyć, że
wymagania można spełnić poprzez współpracę z podwykonawcami lub dostawcami, co nie
ogranicza konkurencyjności i umożliwią złożenie oferty każdemu zainteresowanemu
Oferentowi”. Zgodnie z orzecznictwem, dokumenty te indywidualizowały przedmiot oferty,
o
kreślając zobowiązanie oferenta. W niniejszej sprawie zostało im nadane takie znaczenie, że
stanowią ofertę sensu stricte, wyznaczając jej ścisłą merytoryczną treść i określając przedmiot
zobowiązania oferenta.
Gdyby uznać, że żądany certyfikat nie stanowi treści oferty, należy uznać, że jest
dokumentem, zgodnym z art. 25 ust. 1 pkt 2 PZP. a o którym mowa w § 13 ust. 1
Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia w celu potwierdzenia,
że oferowane roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez
zamawiającego. Dokumenty te składane są w celu potwierdzenia, że oferowany przedmiot
zamówienia odpowiada wymaganiom określonym przez zamawiającego. Wybrany
w
ykonawca, mimo wezwania go przez zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 PZP, wprost
od
mówił dostarczenia certyfikatu.
Rosmosis-W. w ofe
rcie z dnia 18 czerwca 2019 r. oświadczył, że oferowany przedmiot
zamówienia spełnia wymagania określone w SIWZ. Jednocześnie negował wiele z
postanowień tej dokumentacji, między innymi określających wymagania jakościowe, jakie
stawia zamawiający. Co istotne, już na etapie składania pytań do postanowień SIWZ, zostało
zadane pytanie (prawdopodobnie przez Rosmosis-W.
), negujące zasadność wymagania
określonej jakości wykonania prac spawalniczych. Rosmosis-W. wiedział więc, przystępując
do składania oferty, że nie jest w stanie bez skorzystanie z pomocy podwykonawcy lub
poddostawcy, spełnić stawianych w przetargu wymogów. Mimo to, nie zdecydował się na takie
działanie, a jednocześnie zadeklarował spełnianie wymagań określonych w SIWZ.
Zachowanie Rosmosis-W.
stanowi co najmniej wyraz lekkomyślności lub niedbalstwa, w
wyniku którego przedstawił on informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mające
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
Z ostrożności, Odwołujący wskazywał, że doszło do niedopuszczalnych negocjacji
między zamawiającym a Rosmosis-W. . W toku postępowania, pismami z dnia 25 czerwca
2019 r. i z dnia 12 Iipca 2019 r.
Zamawiający wezwał Rosmosis-W. do uzupełnienia
dokumentacji na podstawie art. 26 ust. 2 i 3 PZP i przesłanie dodatkowych dokumentów,
szczegółowo opisanych w treści tego pisma. Wykonawca, pismem z dnia 15 lipca 2019 r.
zanegował częściowo przedmiot świadczenia, oczekiwany przez zamawiającego. Co więcej,
zamawiający sam dopuścił do negocjacji treści oferty, gdyż Rosmosis-W. w konfrontacji z
jedno
znacznym pytaniem zamawiającego z pisma z dnia 12 lipca 2019 r. w sposób
jednoznaczny i nie
budzący wątpliwości wskazuje, że przedmiotem oferty jest zestaw aeracji o
mieszaczu o parametrach niezgodnych z SI WZ. Podobnie ww. wykonawca odmówił
przedstawienia
dalszych, żądanych dokumentów oraz potwierdzenia posiadania normy
spawalniczej. Odwołujący wskazywał, że Zamawiający bezprawnie zaniechał wezwania
wybranego wykonawcy do złożenia wszystkich wymaganych dokumentów określonych w
STWiOR na stronach 31 i 32. Za
chowanie zamawiającego tylko potwierdza, że doszło do
nieuprawnionych negocjacji.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca,
dalej także „Przystępujący”, wnosząc o oddalenie odwołania w całości i podnosząc, że
p
rzedmiot zamówienia został opisany poprzez wskazanie parametrów technicznych, a
Zamawiający w żadnym elemencie opz jakiego spełnienie kwestionuje Odwołujący nie podał
konkretnych znaków towarowych urządzeń, które miałyby wchodzi w skład stacji uzdatniania
wody, ani nie wskazał ich pochodzenia. Wskazywał, że Zamawiający w SIWZ nie przewidział
wymogu umieszczania jakichkolwiek rysunków w ofercie, a żądał wyłącznie (na etapie
składania dokumentów przedmiotowych) informacji jednoznacznie potwierdzających typ
ur
ządzenia, jego nazwę ora potwierdzenie jego parametrów techniczno-eksploatacyjnych.
Stwierdzał, że wbrew twierdzeniom podniesionym w odwołaniu, Przystępujący nie dokonał
niedopuszczalnej zmiany oferty.
W dalszej kolejności Odwołujący zarzuca Przystępującemu, że Przystępujący w ofercie
nie wykazał równoważności zaproponowanych rozwiązań. Również ten zarzut należałoby
uznać za bezpodstawny. Przede wszystkim, aby móc wymagać od wykonawców uzasadniania
równoważności proponowanych w ofertach rozwiązań, Zamawiający musiałby faktycznie
dopuścić w dokumentacji przetargowej takie rozwiązanie oraz, co istotne, wskazać kryteria
równoważności, których spełnienie by ewentualnie należałoby wykazać. W ocenie
Przystępującego Zamawiający nie wprowadził rozwiązania równoważnego ani nie sformułował
warunków, których spełnienie musiałby wykazać wykonawca oferując rozwiązanie
równoważne.
Skoro zaś Zamawiający dopuścił na równi możliwość zaoferowania mu obu rozwiązań,
muszą być one uznane za alternatywne, tj. spełniające albo wymogi przedstawione w
pierwotnej dokumentacji albo wymogi przedstawione w „tabeli równoważności” a nie
równoważne. Uzupełniająco można zauważyć, że o braku równoważności obu rozwiązań
świadczą chociażby uwagi Przystępującego przedstawione we wcześniejszej części pisma.
Analizując bowiem stanowiska Odwołującego i Przystępującego widocznym jest, że
rozwiązania spełniające kryteria z tabeli równoważności nie musiało spełniać kryteriów z
pierwotnej dokumentacji.
W świetle powyższego uznać należy, że pomimo nazwania dokumentu „tabelą
równoważności”, dokument Zamawiającego nie zawierał kryteriów równoważności w
rozumieniu Pzp, a
rozwiązanie alternatywne do tego wynikającego z pierwotnej dokumentacji.
O tym
bowiem, czy w sprawie mamy do czynienia z rozwiązaniem równoważnym, świadczy
nie jego określenie (nazwanie) a wyłącznie charakter prawny. W konsekwencji, Przystępujący
nie był zobowiązany do wykazania spełniania warunków równoważności, zaś zarzut
Odwołującego w tym zakresie jest bezpodstawny.
Również za niezasadny należy uznać zarzut, jakoby oferta Przystępującego winna
zostać odrzucona z uwagi na nieprzedłożenie przez Przystępującego certyfikatu systemu
zarządzania jakością w spawalnictwie. Z uwagi na brak w ogłoszeniu o zamówieniu i w siwz
wymogu spełnienia przez wykonawców warunku posiadania spornego certyfikatu,
Zamawiający nie mógł wymagać na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia
przedłożenia tych dokumentów. Z tego względu, zarzut Odwołującego w tym zakresie jest
niezasadny.
Pismem z dnia 7 sierpnia 2019 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o jego oddalenie w całości. Podkreślał, że złożona przez Przystępującego oferta nie
podlegała odrzuceniu, a w wyniku udzielonych wyjaśnień, Zamawiający uznał, iż zaoferowane
przez Wykonawcę urządzenia będą spełniać wymogi zawarte w dokumentacji przetargowej.
Jeśli chodzi o kwestię powoływania się przez Przystępującego na rozwiązania równoważne
podkreślić należy, iż wypełniając tabele równoważności Przystępujący de facto oświadczył, że
oferowane przez niego urządzenia i rozwiązania będą spełniać oczekiwania Zamawiającego.
Na tym etapie Zamawiający nie miał więc powodów, aby to zakwestionować, a weryfikacja
stosowanych rozwiązań będzie podlegała kontroli nadzoru inwestorskiego w trakcie realizacji
zadania
. Jeśli chodzi o certyfikowany system zarządzania jakością to rzeczywiście taki
element pojawił się w dokumentacji projektowej, jednak Zamawiający wprost dokumentu
takiego nie zażądał w treści SIWZ.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestników postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje
na oddalenie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności: z protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o zamówieniu, postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, odpowiedzi na
pytania wykonawców, oferty oraz dokumentów złożonych przez Przystępującego, informacji
Zamawiającego o wyborze oferty najkorzystniejszej. Izba wzięła również pod uwagę
stanowiska wyrażone w odwołaniu, piśmie procesowym Przystępującego oraz odpowiedzi na
odwołanie, a także oświadczenia i stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego
wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 6 sierpnia 2019 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest budowa stacji uzdatniania wody w miejscowości
Mrowino. Zakres rzeczowy zadania
został opisany szczegółowo w dokumentacji projektowej,
specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót oraz pomocniczo w przedmiarze
robót.
Zgodnie z pkt 8.3.2
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, dalej „SIWZ”:
Zamawiający wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w
wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających:
spełnianie warunków udziału w postępowaniu — wskazanych w pkt 8.4 SIWZ.
brak podstaw wykluczenia wskazanych w pkt 8.5 SIWZ.
spełnienia przez oferowane roboty i dostawy wymagań określonych przez
Zamawiającego.
Zgodnie z pkt 8.5 SIWZ:
W celu potwierdzenia spełnienia przez oferowane roboty
budowlane oraz dostawy wymagań określonych przez Zamawiającego, Wykonawca
przedłoży; Karty katalogowe - zawierająca min. nazwę producenta, wskazanie precyzyjnego i
jednoznacznego typu urządzenia oraz opis parametrów techniczno-eksploatacyjnych dla:
a)
Zestawu aeracji DN 1800,
b)
Zestawu filtracyjnego-
odżelazianie i odmanganianie
c)
zestawu dmuchawy,
d)
zestawu pompy płucznej,
e)
zestawu hydroforowego,
f)
Układ odzysku wód popłucznych,
g)
zbiornika retencyjnego,
h)
pomp głębinowych
Wszystkie stosowane do wykonania stacji uzdatniania wody materiały powinny mieć
wymagane polskimi przepisami
świadectwa dopuszczenia do obrotu oraz wymagane Ustawą
o wyrobach budowlanych (Dz.U. Nr 92) z późniejszymi zmianami.
Powinny być nowe i nieużywane oraz odpowiadać wymaganiom norm i przepisów
wymienionych w niniejszej specyfikacji, projekcie oraz innych niewymienionych, ale
obowiązujących normach i przepisach.
Inspektor nadzoru zaakceptuje lub odrzuci wyroby budowlane i elementy w oparciu o
wymagania sformułowane w Dokumentacji Projektowej i w Specyfikacji Technicznej
Wykonania i Odbioru Robót (STWiOR), a także w normach i wytycznych. Wszystkie nazwy
firmowe (handlowe) wyrobów budowlanych i urządzeń użyte w STWiOR lub w Dokumentacji
Projektowej powinny być uznawane jako służące określeniu projektowanych parametrów
wyrobów budowlanych i urządzeń.
Jeśli gdziekolwiek w SIWZ przedmiotu zamówienia określony został przez wskazanie znaków
towarowych lub pochodzenie materiałów, to Zamawiający dopuszcza możliwość
zastosowania urządzeń równoważnych w stosunku do zaprojektowanych z zachowaniem nie
gorszych standar
dów technicznych, technologicznych i jakościowych. Przez pojęcie
materiałów równoważnych należy rozumieć materiały gwarantujące realizację robót zgodnie
z wydanym pozwoleniem na budowę oraz zapewniające uzyskanie parametrów technicznych
nie gorszych od założonych w dokumentacji projektowej. Urządzenia równoważne powinny
spełniać wymagania określone w SIWZ oraz Dokumentacji Projektowej.
Zamawiający nie wyraża zgody, by proponowane w ofercie urządzenia równoważne były
prototypami. Wymogiem bezwzględnym jest, by były to urządzenia sprawdzone, pracujące na
innych zrealizowanych obiektach przez okres nie krótszy niż 3 lata. Zamawiający zastrzega
sobie prawo dokonania oględzin i sprawdzenia poprawności działania urządzenia
równoważnego pracującego na wskazanym obiekcie.
Zamawiający wymagać będzie od Wykonawcy, którego oferta zostanie wybrana, wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z opracowanym projektem, szczególnie w zakresie efektów
uzdatniania wody, kosztów eksploatacji, niezawodności działania. Wykonawca musi mieć
świadomość, iż oferowanie urządzeń równoważnych uzależnione będzie od ich zgodności ze
wszystkimi parametrami określonymi w SIWZ, projekcie, specyfikacji technicznej oraz
akceptacji inspektora nadzoru i projektanta uzyskanej na etapie składania ofert.
Wyroby budowlane nieodpowiadające wymaganiom:
Wyroby budowlane nieodpowiadające wymaganiom zostaną przez Wykonawcę wywiezione
z Terenu Budowy, będą złożone w miejscu wskazanym przez Inspektora. Każdy rodzaj robót,
w których znajdują się niezbadane i niezaakceptowane wyroby budowlane Wykonawca
wykonuje na własne ryzyko, licząc się z ich nieprzyjęciem i niezapłaceniem za nie.
Materiały do wykonania (wyposażenia) stacji uzdatniania wody
Wyszczególnienie urządzeń sporządzono wg oznaczeń przedstawionych na schemacie
technologicznym oraz rzucie SUW w Dokumentacji Projektowej. W przypadku elementów, dla
których podano ich wytwórców, można zastosować urządzenia innych producentów o
parametrach równoważnych, nie gorszych niż wyszczególnione.
W przypadku zmiany tech
nologii realizacji robot Wykonawca ma obowiązek uzyskać zgodę
Zamawiającego oraz Projektanta. Dostosowanie dokumentacji do zamiennej technologii
odbywać się będzie staraniem i na koszt Wykonawcy. Należy przez to rozumieć pełną
równoważność w zakresie funkcji i parametrów technologicznych, materiałowych,
eksploatacyjnych, serwisowych, gwarancyjnych.
Zgodnie ze stroną 31 i 32 STWiOR: W przypadku zastosowania urządzenia równoważnego
Wykonawca musi załączyć do oferty poniższe dokumenty:
a) Karta katalogowa -
zawierająca min. nazwę producenta, wskazanie precyzyjnego i
jednoznacznego typu urządzenia oraz opis parametrów techniczno-eksploatacynych;
b) Rysunek techniczny (rzut, przekroje);
c)
Graficzny schemat płukania filtrów;
d)
Graficzny schemat instalacji sterującej;
e) A
test atesty PZH na kompletne urządzenia (gotowe do pracy),
f) Atesty PZH na zbiorniki retencyjne,
g)
Deklaracja zgodności z polską normą. W przypadku braku polskiej normy na
kompletny filtr ciśnieniowy dokumentem odniesienia musi być aprobata techniczna na
kompletny filtr lub rekomendacja techniczna ITB na kompletny filtr;
h)
Wykaz obiektów z zamontowanymi oferowanymi filtrami równoważnymi. Wykaz
powinien zawierać adres obiektu gdzie zostały zamontowane urządzenia, dane
teleadresowe zamawiającego i eksploatatora, parametry techniczne filtrów
(wydajność, średnica, wysokość, schemat i opis instalacji sterującej), fotografie filtrów
równoważnych zamontowanych w obiekcie.
Zamawiający wymagać będzie od Wykonawcy, którego oferta zostanie wybrana, wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z opracowanym projektem, szczególnie w zakresie efektów
uzdatniania wody, kosztów eksploatacji, niezawodności działania. Wykonawca musi mieć
świadomość, iż oferowanie urządzeń równoważnych uzależnione będzie od ich zgodności ze
wszystkimi par
ametrami określonymi w SIWZ, projekcie, specyfikacji technicznej oraz
akceptacji inspektora nadzoru i projektanta uzyskanej na etapie składania ofert.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 7 czerwca 2019 r. wpłynęło do Zamawiającego zapytanie o
następującej treści: Niniejszym wnosimy o jednoznaczne i precyzyjne określenie parametrów
równoważności dla urządzeń i materiałów opisanych w dokumentacji projektowej dotyczącej
prowadzonego postępowania. W szczególności odnosi się to do urządzeń i materiałów
opisanych w p
rojektach i ST branży technologicznej i AKPiA. Opisane przez projektanta
wymagane parametry są tak szczegółowe, że spełnienie wszystkich wymagań skutkowałoby
koniecznością stosowania urządzeń i materiałów identycznych do zaprojektowanych a nie
urządzeń i materiałów równoważnych. Wskazujemy, że zgodnie z duchem i literą
obowiązującej ustawy Prawo zamówień publicznych oraz przebogatym orzecznictwem
Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie UZP w przedmiocie równoważności, Zamawiający
ma obowiązek wybrać spośród parametrów produktu referencyjnego te, które są szczególnie
istotne i które decydują o jego charakterze. Zamawiający nie ma prawa jednak żądać aby
produkt równoważny był identyczny lub niemal identyczny. Ma on jedynie mieć kluczowe
(wybrane przez zamawiaj
ącego) parametry nie gorsze od referencyjnego (np. wydajność).
Precyzyjne wskazanie przez Zamawiającego parametrów, których spełnienie skutkować
będzie uznaniem danego produktu za równoważny ma jeszcze jedno znaczenie. Wskazuje
bowiem jednoznacznie co udow
odnić ma Wykonawca. Przyjąć bowiem należy, że jeżeli
Zamawiający nie wskazał kluczowych parametrów to ciężar dowodu wykazania
nierównoważności spoczywa na Zamawiającym. Aby uniknąć nieporozumień w tym zakresie,
prosimy o wykreślenie z dokumentacji projektowej wszystkich nadmiernie uszczegółowionych
wymagań, wskazujących jednoznacznie na preferowanie przez autora dokumentacji
projektowej, jednej z firm wykonawczych tj. firmy Instalcompact z Tarnowa Podgórnego.
Dotyczy to w szczególności zestawu aeracji, zestawu filtracji, sterowników, układu odzysku
wód popłucznych, przepływomierzy a także wymagań posiadania nieobligatoryjnych w Polsce
certyfikatów i dokumentów potwierdzających jakość wykonania robót min. w zakresie prac
spawalniczych. Czytając opisane w dokumentacji projektowej parametry i postawione
wymagania, odnosi się wrażenie, że zamiast doboru urządzeń dokonano wklejenia kart
katalogowych urządzeń produkowanych w firmie Instalcompact. Aby zapewnić
transparentność prowadzonego postępowania, jednoznaczne wskazanie na wymagane
parametry tj. parametry równoważności jest konieczne i sprawi, że dostęp do postępowania
umożliwiony zostanie szerszej grupie oferentów, bez faworyzowania jednej z konkretnych firm.
Ufamy, że zasady uczciwości i jawności są naczelnymi przesłankami, które obowiązują
podczas prowadzonego przez Państwa postępowania przetargowego. Oczekujemy na
wiążącą odpowiedź na nasz wniosek.
Zamawiający w dniu 12 czerwca 2019 r. odpowiedział, iż: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy
Prawo Zamówień Publicznych „przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładanych i zrozumiałych określeń”. Wg w/w
artykułu opis przedmiotu zamówienia musi posiadać następujące cechy: być wyraźnie
opisany, mieć tylko jedno znaczenie, musi być ścisły, precyzyjny, odznaczać się dbałością i
starannością. Wymogi stawiane przez Zamawiającego nie są wymogami dotyczącymi
potencjalnego Wykonawcy, tylko spełnienie wymaganych kryteriów dotyczy jakości wykonania
przedmiotu zamówienia. Stacja uzdatniania wody jest inwestycją o cechach szczególnych,
gdyż ma służyć zaopatrzeniu w wodę pitną ludzi. Stawianie wysokich wymagań ma za zadanie
sprawić, że Inwestycja będzie charakteryzowała się długą żywotnością i bezawaryjnością, co
jest klu
czowe przy stacjach uzdatniania wody. Dodatkowo zastosowane rozwiązania
powodują zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, co ma znaczący wpływ na dbałość o
finanse publiczne. Ponadto pragniemy zauważyć, że wymagania można spełnić poprzez
współpracę z podwykonawcami lub dostawcami, co nie ogranicza konkurencyjności i
umożliwią złożenie oferty każdemu zainteresowanemu Oferentowi.
Zamawiający dopuszcza wyroby inne niż dobrane w projekcie przy zachowaniu
równoważnego standardu i cech materiałowych i konstrukcyjnych.
Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy Prawo Zamówień Publicznych nakłada się na Wykonawcę
obowiązek udowodnienia równoważności zastosowanych rozwiązań, jeżeli na takie się
powołuje. Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 21 stycznia 2019 r. KIO 15/19 „Wykonawca, który
powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez zamawiającego, jest obowiązany
wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają
wymagania określone przez zamawiającego. W związku z powyższym oczywistym jest, że
sko
ro wykonawca decyduje się na zaoferowanie rozwiązania równoważnego, to w braku
odmiennych postanowień SIWZ, ma on obowiązek wykazania równoważności już na etapie
składania oferty, a nie na etapie późniejszym (podpisania umowy czy wykonania zamówienia)”
W c
elu ułatwienia wykazania równoważności Zamawiający załącza tabelę określającą
parametry równoważności urządzeń, których w celu potwierdzenia spełniania przez
wykonawcę warunków udziału w postępowaniu Zamawiający będzie żądał zgodnie z pkt 8.3
SIWZ.
Równocześnie Zamawiający załączył tabelę równoważności do pobrania.
Izba ustaliła, iż Zamawiający pismem z dnia 25 czerwca 2019 r. wezwał
Przystępującego na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp do złożenia dokumentów aktualnych
na dzień złożenia wymaganych na podstawie postanowień pkt 8 SIWZ, wskazując w pkt II
pisma, iż żąda potwierdzenia spełnienia przez oferowane roboty budowlane oraz dostawy
wymagań Zamawiającego zgodnie z załączoną tabelą (Zamawiający załączył do pisma tabelę
równoważności). Zamawiający żądał również kart katalogowych dla poszczególnych urządzeń
oraz atestów PZH na zbiorniki retencyjne. Wykonawca pismem z dnia 2 lipca 2019 r. przedłożył
dokumenty, w tym m.in.
uzupełnioną tabelę równoważności. Następnie Zamawiający pismem
z dnia 12 lipca 2019 r. wezwał Przystępującego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do złożenia
dodatkowych dokumentów (np. rysunki techniczne, schematy, atesty, certyfikaty itp.)
potwierdzających, że:
zaproponowany przez Państwa Zestaw Aeracji ZARW 1800-6 spełnia wymogi projektu
(strona 20 projektu budowlanego -
branża technologiczna) a w szczególności, że system
mieszania wstępnego wody z powietrzem oparty jest o pionowy mieszacz o średnicy DN 100
i długości lm ze stali nierdzewnej oraz czy mieszacz wyposażony jest w statyczne turbiny.
Ponadto prosimy o odniesienie się do zawartego w karcie katalogowej stopnia obróbki
strumieniowo-
ściernej ścian wewnętrznych i zewnętrznych zbiornika (wymagany stopień
minimum Sa 2, w Państwa karcie katalogowej Sa
zaproponowany przez Państwa Zestaw Filtracji ZFRW 2200-6 spełnia wymogi projektu
(strona 25 projektu budowlanego -
branża technologiczna) a w szczególności, że składa się
z dwóch niezależnych rusztów osobnych dla powietrza i wody,
zaprop
onowany przez Państwa Zestaw Hydroforowy ZHRW 5 CR 45-3 + ICR 3-10
spełnia wymogi projektu (strona 60 projektu budowlanego branża technologiczna) a w
szczególności że sterowanie zaproponowanego zestawu będzie umożliwiało automatyczną
regulację ciśnienia na podstawie informacji otrzymanych z przepływomierza i wcześniejszej
parametryzacji charakterystyki sieci w funkcji H-
f(Q) oraz czy sterownik posiada możliwość
na podstawie informacji o ciśnieniu w czasie rzeczywistym panującym w zdalnych punktach
pomiarowy
ch optymalizacji ciśnienia generowanego przez zestaw pompowy.
Ponadto prosimy o:
Zgodnie z zapisami STWiOR pkt. 2.3 Wymagania dotyczące właściwości wyrobów
budowlanych (str. 32) podanie obiektu/ów (adres, dane inwestora) na którym/ch
zaproponowana przez
Państwa oczyszczalnia wód popłucznych pracuje przez okres
nie krótszy niż 3 lata,
2. Zgodnie z zapisami w STWiOR pkt 2.4 Wymagania w zakresie prac spawalniczych dla
SUW (str. 35) potwierdzenie, że producent prac spawalniczych posiada certyfikat
systemu zarządzania jakością w spawalnictwie w zakresie pełnych wymagań wg normy
EN-lSO-3834-2.
Przystępujący pismem z dnia 15 lipca 2019 r. załączył karty katalogowe wraz z
niezbędnymi informacjami o ich wyposażeniu oraz podał dane obiektów, na których
funkcjonują oferowane oczyszczalnie wód popłucznych. Pozostałe, wymienione w piśmie
Zamawiającego dokumenty, tj. rysunki techniczne, schematy, atesty i certyfikaty, nie zostały
dołączone. Przystępujący wskazywał na brak podstaw do żądania ich dostarczenia, zarówno
w SIWZ
z załącznikami, wyjaśnieniach Zamawiającego, jak i obowiązującym ustawodawstwie
regulującym kwestię zamówień publicznych.
Dnia 19
lipca 2019 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
wykonawcy Rosmosis-W.
Group Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa jako najkorzystniejszej oraz odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a
ustawy Pzp
trzech innych wykonawców.
Izba zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwoty określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba uznała, ze odwołanie podlega oddaleniu w całości.
Odnosząc się do zarzutów związanych z podaniem przez Przystępującego niepełnego
katalogu wymaganych informacji, a w konsekwencji zaniechania odrzucenia oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp należy wskazać, co następuje.
Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zawiera sankcję
niedochowania ww. wymogu, z której wynika obowiązek zamawiającego odrzucenia oferty,
której treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z
zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 tej ustawy, tj. możliwości dokonania jej korekty. Powyższe
przepisy odnoszą się do zasady związania wykonawcy oświadczeniami zawartymi w ofercie
oraz do zasady niezmienności oferty. Zasady te odnoszą się do elementów, które treścią oferty
zostały objęte i w niej wyrażone. Odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp
może mieć miejsce tytko i wyłącznie w sytuacji, gdy zamawiający ma pewność, że oferta danego
wykonawcy jest niezgodna z SIWZ, przy czym postanowienia SIWZ powinny
być jasne i klarowne, w
tym co do sposobu realizacji zamówienia w przyszłości, a jakiekolwiek wątpliwości w
interpretacji postawień zawartych w SIWZ w tym zakresie nie mogą być odczytywane na
niekorzyść wykonawcy.
Izba ustaliła, że SIWZ nie zawierał wymogu, aby wraz z ofertą przedłożyć informacje
dotyczące konkretnych rozwiązań, czy urządzeń oferowanych przez wykonawców. W
formularzu ofertowym, stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ, wykonawcy co do zasady mieli
wskazać jedynie cenę netto i brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia oraz oferowany
termin gwarancji
. Zamawiający nie wymagał na etapie składania ofert podania konkretnych
informacji o poszczególnych urządzeniach (przykładowo modelu czy producenta), jak to
najczęściej bywa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Szczegółowe
informacje miały być złożone dopiero na etapie przedkładania Zamawiającemu dokumentów
w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, co wynika z pkt 8.5 SIWZ (
W celu potwierdzenia spełnienia
przez oferowane roboty budowlane oraz dostawy wymagań określonych przez
Zamawiającego, Wykonawca przedłoży; Karty katalogowe - zawierająca min. nazwę
producenta, wskazanie precyzyjnego i jednoznacznego typu urządzenia oraz opis parametrów
techniczno-
eksploatacyjnych dla poszczególnych urządzeń). Jak słusznie zauważył
Przystępujący, Odwołujący nie przytoczył żadnego postanowienia SIWZ, z którego obowiązek
wskazania już w ofercie konkretnych urządzeń wynikałby. Nadto, błędnie zakwalifikował karty
katalogowe z pkt 8.5 SIWZ jako dokumenty, które należało złożyć wraz z ofertą, a w przypadku
ich braku taką ofertę odrzucić.
Zamawiający zawierzając wykonawcom, że spełnią oni jego wymogi, w przypadku
przewidzenia takiej formy oferty, nie mógł dokładnie skontrolować ich oświadczeń w zakresie
sposobu wykonania zamówienia. Niemniej nie został on zakwestionowany przez wykonawców
na
etapie publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Reasumując, w niniejszym stanie faktycznym
wykonawcy nie mieli obowiązku przedstawienia w ofercie konkretnego urządzenia czy
rozwiązania, czy też załączania jakichkolwiek rysunków technicznych, schematów, atestów,
certyfikatów. Dlatego Zamawiający nie może odrzucać oferty na podstawie nieistniejących
wymogów.
Izba
nie podzieliła również stanowiska Odwołującego, jakoby Przystępujący dopuścił
się nieuprawnionej zmiany oferty. Izba ustaliła, jak już wskazano, że żadne postanowienie
SIWZ nie przewidywało obowiązku wyszczególnienia w ofercie konkretnych urządzeń. Dopiero
z dokumentów składanych w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp wynikało jakie urządzenie
zostanie zaoferowane.
Izba ustaliła, że zgodnie z pkt 8.5 Zamawiający żądał w celu
potwierdzenia spełnienia przez oferowane roboty budowlane oraz dostawy wymagań
określonych przez Zamawiającego kart katalogowych zawierających min. nazwę producenta,
wskazanie precyzyjnego i jednoznacznego typu urządzenia oraz opis parametrów techniczno-
eksploatacyjnych dla ośmiu urządzeń. Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w postępowaniu o
udzielenie zamówienia zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Oświadczenia lub dokumenty
potwierdzające: 1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, 2)
spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych
przez zamawiającego, 3) brak podstaw wykluczenia - zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o
zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
§ 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126) zawiera otwarty katalog dokumentów jakich może
żądać zamawiający w celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane odpowiadają
wymaganiom określonym przez niego. Chociaż karty katalogowe nie zostały ujęte w
niniejszym paragrafie nie sposób uznać, iż nie mogą stanowić dokumentu określonego w § 13
ust. 1 ww. rozporządzenia. Biorąc pod uwagę powyższe, Zamawiający był uprawniony do
żądania kart katalogowych, a następnie wezwania Przystępującego w trybie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp do wyjaśnień wątpliwości. Przystępujący w wyznaczonym terminie złożył
stosowne wyjaśnienia oraz uzupełnił dokumenty, z których wynika, że nie zmodyfikował
złożonej przez siebie oferty.
Odnosząc się do zestawu aeracji Izba ustaliła, że postanowienia SIWZ nie
przewi
dywały wymogu załączania rysunków do oferty. Zamawiający żądał jedynie na etapie
składania dokumentów przedmiotowych w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp informacji
jednoznacznie potwierdzających typ urządzenia, jego nazwę oraz opis parametrów
techniczno-eksploatacyjnych.
Zamawiający nie wskazał jakie elementy ww. opis parametrów
winien zawierać. Jedyną wskazówką była tabela równoważności przygotowana przez
Zamawiającego, którą należało uzupełnić na wezwanie w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp. W
odniesieniu do zestawu aeracji
tabela równoważności zawierała m.in. wymóg wewnętrznego
systemu mieszacza rurowego oraz
obróbki strumieniowo-ściernej w wymaganym stopniu Sa
½.
Przystępujący uzupełniając tabelę, wskazał na wewnętrzny system mieszacza
rurowego oraz obróbkę strumieniowo-ścierną w stopniu Sa 2%. Załączył również kartę
katalogową, z której wynika, iż obróbka strumieniowo-ścierna do stopnia minimum wynosi Sa
oraz rysunek obrazujący zestaw aeracji typ ZARW. Zamawiający pismem z dnia 12 lipca
2019 r. wezwał Przystępującego do złożenia dodatkowych dokumentów potwierdzających, że
zaproponowany Zestaw Aeracji ZARW 1800-
6 spełnia wymogi projektu (strona 20 projektu
budowlanego -
branża technologiczna), a w szczególności, że system mieszania wstępnego
wody z powietrzem oparty jest o pionowy mieszacz o średnicy DN 100 i długości lm ze stali
nierdzewnej oraz
pytał czy mieszacz wyposażony jest w statyczne turbiny. Ponadto prosił o
odniesienie się do zawartego w karcie katalogowej stopnia obróbki strumieniowo-ściernej
ścian wewnętrznych i zewnętrznych zbiornika (wymagany stopień minimum Sa 2, w Państwa
karcie katalogowej Sa
/2). Przystępujący w odpowiedzi załączył karty katalogowe,
zawierające informacje potwierdzające wymagania w zakresie wyposażenia i konfiguracji
urządzenia. Jednocześnie, wyjaśnił, że zamieszczony w kartach katalogowych zestawu aeracji
i filtracji stopień obróbki strumieniowo-ściernej był oczywistą pomyłką pisarską i oświadczył,
że urządzenia te będą posiadały stopień obróbki Sa 2
½.
Wobec powyższego Izba uznała, że po pierwsze zamieszczony rysunek był rysunkiem
poglądowym, a nie technicznym, a wymagane informacje o wyposażeniu eksploatacyjnym
zostały podane w części opisowej. Co istotne, wyposażenie zestawu w zakresie
wewnętrznego systemu mieszacza rurowego jest zgodne z wymaganiami określonymi w
tabeli. Po drugie
Izba uznała za przekonujące wyjaśnienia Przystępującego, że stopień obróbki
został omyłkowo nieprawidłowo wskazany w tabeli.
W odniesieniu do zestawu filtracji, analogicznie jak w przypadku zestawu aeracji zarzut
podania nieprawidłowego stopnia obróbki należy uznać za bezzasadny, skoro również w tym
przypadku podczas przygotowyw
ania karty katalogowej zestawu popełniono oczywistą omyłkę
pisarską. Odnosząc się zaś do zarzutu Odwołującego, że dokumentacja zestawu nie
odpowiada treści projektu budowlanego oraz postanowień STWiOR, gdyż wyposażenie
eksploatacyjne nie zawiera „dwu niezależnych rusztów osobno dla powietrza i wody” Izba
ustaliła, że ww. wymóg nie był określony w tabeli przygotowanej przez Zamawiającego, a
przedłożonej w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp przez Przystępującego. Pomimo braku tego
wymogu Przystępujący, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 12 lipca 2019 r.,
czy zestaw filtracji
spełnia wymogi projektu (strona 25 projektu budowlanego - branża
technologiczna) a w szczególności, że składa się z dwóch niezależnych rusztów osobnych dla
powietrza i wody,
potwierdził, że takie wyposażenie eksploatacyjne będzie zainstalowane w
zestawie filtracji.
W zakresie zarzutu dotyczącego funkcji korekty ciśnienia w zestawie hydroforowym
Izba ustaliła, iż przygotowana przez Zamawiającego tabela nie zawierała wymogu
po
twierdzenia sterowania od wartości podanej przez przepływomierz. Wymagano jedynie, aby
potwierdzić funkcję lokalnej korekty ciśnienia. Izba ustaliła, że Przystępujący nie złożył takiego
oświadczenia w pierwotnie przedstawionej karcie katalogowej. Na wezwanie Zamawiającego
w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, z dnia 12 lipca 2019 r.,
Przystępujący potwierdził wymagane
informacj
e w zakresie wszystkich funkcji przedkładając skorygowaną kartę katalogową.
Ponadto, Izba ustaliła, że przygotowana przez Zamawiającego tabela nie zawierała
wyposażenia w postaci szafki zdalnej korekty ciśnienia, a Zamawiający o nią nie pytał na
etapie wyjaśnień. Niemniej Przystępujący oświadczył, że taka szafka jest przewidziana,
bowiem
z samego opisu zestawu hydroforowego, a w szczególności opisu jego
funkcjonalności wynika, że oferowany zestaw spełniał warunki określone przez
Zamawiającego.
Izba uznała również za bezzasadny zarzut braku wykazania równoważności przez
Przystępującego. Odwołujący podnosił, że po pierwsze tabela równoważności nie została
załączona do oferty, tylko dopiero w piśmie z dnia 2 lipca 2019 r. Po drugie, że Przystępujący
nie przedstawił żadnych dowodów potwierdzających wykazanie równoważności, a jedynie
ograniczył się do przepisania tabeli otrzymanej od Zamawiającego. Po trzecie, że nie załączył,
wymaganej pkt 8.5 SIWZ, akceptacji inspektora nadzoru i projektanta uzyskanej na etapie
składania ofert.
Odnosząc się do powyższego, Izba ustaliła, że zgodnie z pkt 8.5. SIWZ Zamawiający
przewidział możliwość zaoferowania rozwiązań równoważnych w dwóch przypadkach - jeżeli
przedmiot zamówienia zostanie określony przez wskazanie znaków towarowych lub
pochodzenie materiałów. Wskazał również, że wykonawca musi mieć świadomość, iż
oferowanie urządzeń równoważnych uzależnione będzie od ich zgodności ze wszystkimi
parametrami określonymi w SIWZ, projekcie, specyfikacji technicznej oraz akceptacji
inspektora nadzoru i projektanta uzyskanej na
etapie składania ofert.
Izba w przekazanej dokumentacji nie dopatrzyła się wskazania znaków towarowych
czy pochodzenia materiałów w zakresie kwestionowanym przez Odwołującego. Nadto,
Zamawiający nie wskazał w SIWZ, dla których urządzeń dopuszcza rozwiązania równoważne,
za to opis przedmiotu zamówienia został określony szczegółowy poprzez wskazanie
parametrów technicznych, jakie mają spełniać poszczególne urządzenia. Izba ustaliła również,
że Zamawiający nie narzucił wykonawcom konkretnych producentów czy materiałów lub
urządzeń konkretnego pochodzenia. Zatem, nie mógł żądać rozwiązania o równoważnych
parametrach, gdyż wszystkie parametry musiały zostać spełnione. Rację należy przyznać
Przystępującemu, że analizując rozwiązanie przedstawione w tabeli równoważności
widocznym jest, że część wymagań pierwotnego rozwiązania została zmieniona i złagodzona.
Następnie Izba ustaliła, że w odpowiedzi na pytanie wykonawcy o wskazanie kryteriów
równoważności, Zamawiający opublikował dokument pn. tabela równoważności. Zgodnie z
udzieloną odpowiedzią W celu ułatwienia wykazania równoważności Zamawiający załącza
tabelę określającą parametry równoważności urządzeń, których w celu potwierdzenia
spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu Zamawiający będzie żądał
zgodnie z pkt 8.3 SIWZ.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że pomimo niefortunnie nadanej tabeli
nazwie, nie jest ona dokumentem przedstawiającym kryteria równoważności w rozumieniu
ustawy Pzp, a jedynie dokumentem potwierdzającym spełnienie przez oferowane roboty
budowlane o
raz dostawy wymagań określonych przez Zamawiającego. Wynika to wprost z
udzielonej przez Zamawiającego odpowiedzi, który wskazuje że tabela dotyczy potwierdzenia
spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu Zamawiający będzie żądał
zgodnie z pkt 8.3 SIWZ. Pkt 8.3 SIWZ
, do którego odsyła Zamawiający, w odpowiedzi na
pytanie,
wyraźnie wskazuje, że Zamawiający będzie żądał m.in. dokumentów
potwierdzających spełnienie przez oferowane roboty budowlane oraz dostawy wymagań
określonych przez Zamawiającego. Skoro Zamawiający żądał w trybie art. 26 ust. 1 ustawy
Pzp wypełnienia tabeli równoważności to nie można czynić zarzutu Przystępującemu, że
dokonał tej czynności zgodnie z żądaniem Zamawiającego.
Nadto, Przystępujący nie był zobowiązany do przedłożenia akceptacji inspektora
nadzoru i projektanta oraz dowodów potwierdzających równoważność zaoferowanych
rozwiązań, bowiem w niniejszym stanie faktycznym rozwiązania ujęte w „tabeli
równoważności” nie były rozwiązaniami równoważnymi, a wyłącznie potwierdzeniem
spełnienia przez oferowane roboty budowlane oraz dostawy wymagań określonych przez
Zamawiającego. Tym samym Przystępujący nie był zobowiązany do spełnienia warunków
przewidzianych dla rozwiązania równoważnego.
Izba uznała także za bezzasadny zarzut zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego z uwagi na nieprzedłożenie certyfikatu systemu zarządzania jakością w
spawalnictwie. Zgodnie z art. 41 pkt 7 i 7a ustawy Pzp
ogłoszenie o zamówieniu zawiera m.in.
warunki udziału w postępowaniu oraz wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających
spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Również specyfikacja istotnych warunków
zamówienia winna zawierać powyższe elementy (art. 36 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy Pzp). Ponadto,
zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp, o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone
przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do potwierdzenia
zainteresowania.
Oznacza to, że zamawiający może żądać od wykonawców jedynie spełnienia
tych warunków udziału w postępowaniu, które określił w ogłoszeniu o zamówieniu.
Rację należy przyznać Odwołującemu, że żądanie posiadania przez wykonawców
określonego systemu zarządzania jakością w toku postępowania jest prawidłowe i
dopuszczalne. Niemniej taki warunek przedmiotowy musi
wynikać wprost z postanowień
ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ. Izba ustaliła, że warunki przedmiotowe zostały przez
Zamawiającego określone w pkt 8.5 SIWZ. Wśród żądanych dokumentów Zamawiający nie
wskazał certyfikatu systemu zarządzania jakością w spawalnictwie. Izba uznała również za
nieuzasadnione i pozbawione podstaw prawnych wezwanie Zamawiającego do przedłożenia
certyfikatu
systemu zarządzania jakością w spawalnictwie w zakresie pełnych wymagań
w
edług normy ENISO 3834-2, skierowane do Przystępującego pismem z dnia 12 lipca 2019 r.
Powoływanie się Odwołującego na pkt 2.4 STWiOR, zgodnie z którym Wykonawca
prac spawalniczych zobowiązany jest do dostarczenia następujących dokumentów: kopia
certyfikatu EN-ISO 3834-
2 wystawionego przez jednostkę akredytowaną i notyfikowaną przez
ministra Komisji Europejskiej
czy też na odpowiedź na pytanie z dnia 7 czerwca 2019 r.
podkreślającą znaczenie zamawianego obiektu jest bez znaczenia na etapie badania i oceny
ofert
w niniejszym postępowaniu, bowiem z dokumentacji postępowania wynika, że obowiązek
dostarczenia kopii certyfikatu nastąpi dopiero na etapie wykonywania zamówienia. Zgodnie z
ww. postanowieniami dop
iero na etapie prowadzenia robót wykonawca będzie zobligowany
do przedłożenia ww. dokumentu i poniesienia ewentualnych konsekwencji kontraktowanych w
przypadku zaniechania wykonania ww. obowiązku.
Izba ustaliła również, iż certyfikat systemu zarządzania jakością w spawalnictwie nie
stanowił przykładowo dokumentu w ramach kryterium oceny ofert (kryteriami oceny ofert były
cena oraz gwarancja).
Zamawiający nie żądał również przedłożenia certyfikatu wraz z ofertą.
Zgodnie z pkt 8.1 SIWZ
Dokumenty, które wykonawcy składają w ofercie: Wypełniony i
podpisany formularz ofertowy;
Upoważnienie osób podpisujących ofertę musi bezpośrednio
wynikać z dokumentów dołączonych do oferty. Oznacza to, że jeżeli upoważnienie takie nie
wynika wprost z dokumentu stwierdzającego status prawny wykonawcy, to do oferty należy
dołączyć stosowne pełnomocnictwo w formie oryginału lub kserokopii potwierdzonej
notarialnie;
Do oferty wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert oświadczenia:
dotyczące przesłanek wykluczenia z postępowania, dotyczące spełniania warunków udziału
w postępowaniu, Pełnomocnictwo ustanowione do reprezentowania wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo należy dołączyć w
oryginale bądź kopii, potwierdzonej za zgodność z oryginałem notarialnie; Zgodnie z art.22a
ust.2 ustawy wykonawca, który będzie polegał na zdolnościach innych podmiotów, musi
udowodnić zamawiającemu, ze realizując zamówienie będzie dysponował niezbędnymi
zasobami tych podmiotów, w szczególności przedstawiając zobowiązanie tych podmiotów do
oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia.
W związku z powyższym Zamawiający nie mógł wymagać na etapie badania i oceny
ofert spornego certyfikatu.
Izba uznała, że nie ma też podstaw do stwierdzenia, że wykonawca
powinien zostać wykluczony z postępowania w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp.
Odwołujący podnosił, że skoro Przystępujący miał świadomość sporządzając ofertę, że nie
spełnia wymogów w zakresie chociażby jakości wykonania prac spawalniczych to w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
Zamawiającego, mające istotny wpływ na podejmowane przez niego decyzje. Zgodnie z art.
24 ust. 1 pkt 17 ustaw
y Pzp z postępowania wyklucza się wykonawcę, który w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu. W ocenie Izby nie może być mowy o przedstawieniu informacji
wprowadzających w błąd w sytuacji, gdy wykonawca prawidłowo interpretuje postanowienia
SIWZ, i z
których nie wynika obowiązek przekładania na etapie badania i oceny ofert
certyfikatu systemu zarządzania jakością w spawalnictwie.
Odnosząc się do zarzutu niedopuszczalnych negocjacji, Izba również nie podzieliła
argumentacji Odwołującego. Odwołujący podnosił, że Zamawiający dopuścił do negocjacji
treści oferty, gdyż Rosmosis-W. w konfrontacji z jednoznacznym pytaniem Zamawiającego z
pisma z dnia 12 lipca 2019 r.
wskazuje, że przedmiotem oferty jest zestaw aeracji o mieszaczu
o parametrach niezgodnych z SIWZ. Nadto, Przystępujący odmówił przedstawienia dalszych,
żądanych dokumentów oraz potwierdzenia posiadania normy spawalniczej, a zamawiający
zaniechał wezwania wybranego wykonawcy do złożenia wymaganych dokumentów,
określonych w STWiOR na stronach 31 i 32.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
w toku badania i oceny ofert zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. Obowiązkiem
zamawiającego jest żądania wyjaśnień w przypadku wątpliwości co do treści oferty lub w
przypadku stwierdzenia sprzeczności w ofercie, jeżeli te wątpliwości lub sprzeczności miałyby
prowadzić do odrzucenia oferty. Niemniej w niniejszym stanie faktycznym wszelkie
uzupełnienia oraz wyjaśnienia złożonych dokumentów odbywały się w trybie art. 26 ust. 3,
bowiem dotyczyły oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których
mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba uznała, iż Zamawiający był uprawniony do
zastosowania pr
ocedury określonej w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w ramach wyjaśnień
dotyczących zestawu aeracji, nie był natomiast uprawniony, jak już wskazano powyżej do
żądania certyfikatu dotyczącego spawalnictwa, czy też dokumentów określonych na str. 31 i
32 STWiOR. Do
datkowo, wszelkie wyjaśnienia i uzupełnienia nastąpiły na skutek działania
Zamawiającego. W związku z powyższym zarzut Odwołującego jest bezzasadny.
W
zakresie naruszenia przez Zamawiającego zasady udzielenia zamówienia
wykonawcy wybranemu zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy Pzp,
należy wskazać, że jest to zarzut
niezasadny już przez sam fakt, że przywołany przepis można naruszyć poprzez udzielenie
zamówienia (zawarcie umowy), co w rozpatrywanej sprawie na dzień orzekania nie miało
miejsca.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach
postępowania
odwoławczego
orzeczono
stosownie
do
wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy
§ 3 i § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………………….
Członkowie:
……………………………………….
……………………………………….