Sygn. akt: KIO 1379/19
WYROK
z dnia 2 sierpnia 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Członkowie:
Irmina Pawlik
Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu n
a rozprawie w dniu 30 lipca 2019 roku, w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 lipca 2019 roku przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Egis Projects S.A. z siedzibą
we Francji, Egis Projects Polsk
a spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie, Smart Factor spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Miasto Stołeczne Warszawa –
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, Gmina Radzymin, Gmina Miasto Marki, Miasto Ząbki,
Gmina Miejska Legionowo, Gmina Miasto Pruszków
orzeka
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Egis Projects S.A. z siedzibą we Francji, Egis Projects Polska spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Smart Factor spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie Egis Projects S.A. z siedzibą
we Francji, Egis Projects Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie, Smart Factor spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Egis Projects
S.A. z siedzibą we Francji, Egis Projects Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Smart Factor spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz Zamawiającego: Miasto
Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, Gmina Radzymin,
Gmina Miasto Marki, Miasto Ząbki, Gmina Miejska Legionowo, Gmina Miasto
Pruszków kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………
Członkowie:
……………………………………
…………………………………...
Sygn. akt: KIO 1379/18
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Miasto Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie,
Gmina Radzymin, Gmina Miasto Marki, Miasto Ząbki, Gmina Miejska Legionowo, Gmina
Miasto Pruszków (Zarząd Dróg Miejskich działając na podstawie pełnomocnictwa nr
GP-
OR.0052.582.2018 Prezydenta m.st. Warszawy upoważniony jest do przeprowadzenia
postępowania i udzielenia zamówienia jako wspólny Zamawiający) – prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego pod nazwą:
Dostawca i operator systemu e-parkowanie - nawigacji i odnajdywania wolnych miejsc
parkingowych wraz z zaprojektowaniem i budową systemu integracji baz danych
i aplikacjami dziedzinowymi.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 11 kwietnia 2019 roku pod numerem 2019/S 072-170671.
18 lipca 2019 roku
działając na podstawie art. 180 ust. 1 w zw. z art. 179 ust. 1
ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.; dalej: „Pzp” lub
„ustawa”) Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego
w postępowaniu tj.:
zaniechania
zaproszenia
Odwołujących
do
dialogu
konkurencyjnego
w
postępowaniu, w sytuacji, gdy Odwołujący skutecznie złożyli wniosek
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, co zostało udowodnione przez
Odwołujących za pomocą potwierdzeń złożenia wniosku w systemie informatycznym
obsługującym postępowanie - co stanowiło naruszenie art. 60d ust. 1, 2 oraz 4
ustawy oraz art. 10a ust. 1 i 10b ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 oraz 3 ustawy;
zaniechania unieważnienia postępowania na skutek nieprawidłowego działania
narzędzia informatycznego przeznaczonego do obsługi postępowania, w sytuacji,
gdy Odwołujący skutecznie złożyli wniosek o dopuszczenie do udziału
w p
ostępowaniu, co zostało udowodnione przez Odwołujących za pomocą
potwierdzeń złożenia wniosku w systemie informatycznym obsługującym
p
ostępowanie - co stanowiło naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy w zw. z art. 7 ust.
1 oraz 3 ustawy;
niezapewnienia przez Zamawiającego, aby narzędzia i urządzenia wykorzystywane
do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej oraz
ich właściwości techniczne nie ograniczały wykonawcom dostępu do postępowania
o udzielenie zamówienia, tj. sprawnej platformy zakupowej działającej prawidłowo,
za pomocą której, do upływu terminu składania wniosków możliwe było skuteczne
złożenie wniosku przez wszystkie zainteresowane podmioty i jednocześnie
odszyfrowanie i otworzenie złożonych wniosków, co uniemożliwiło Odwołującym bez
ich winy, z przyczyn leżących po stronie ww. platformy zakupowej, skuteczne
złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - co stanowiło
naruszenie art. 10b w zw. z art. 10a ust. 1 i 5 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy;
zaproszenia do udziału w postępowaniu i w przyszłości umożliwienie złożenia ofert
wykonawcom, którzy do uczestnictwa w dialogu konkurencyjnym nie zostali wybrani
zgodnie z przepisami ustawy
, z uwagi na fakt, że Odwołujący również skutecznie
złożyli wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ale na skutek
niezgodnych z przepisami ustawy
działań i zaniechań Zamawiającego nie zostali
zaproszenie do udz
iału w postępowaniu, tym samym więc krąg podmiotów
zaproszonych do dalszego etapu p
ostępowania nie został wybrany w sposób
konkurencyjny -
co stanowiło naruszenie art. 60d ust. 1 i 2 ustawy oraz art. 7 ust. 1
oraz 3 ustawy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
w trybie art. 192 ust.3 pkt 1 ustawy unieważnienia postępowania, ewentualnie o nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności zawiadomienia Odwołujących o złożeniu
nieprawidłowego wniosku i niezaproszenia do dialogu konkurencyjnego w postępowaniu
oraz unieważnienia czynności zawiadomienia pozostałych wykonawców o zaproszeniu
do dialogu konkurencyjnego w postępowaniu i jednocześnie o nakazanie Zamawiającemu
powtórzenia czynności i wyznaczenia nowego terminu na składanie przez wszystkich
wykonawców wniosków o dopuszczenie do dialogu konkurencyjnego w postępowaniu.
Odwołujący wniósł również o:
a)
dopuszczenie i przeprowadzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą na rozprawie
dowodów z dokumentacji postępowania, która zostanie dostarczona przez
Zamawiającego,
b)
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów oraz plików
elektronicznych zawartych na nośnikach danych wskazanych w uzasadnieniu
niniejszego odwołania, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu,
c)
nakazanie Zamawiającemu przedstawienia i wyjaśnienia na rozprawie przed Krajową
Izbą Odwoławczą kolejnych czynności, które były podejmowane przez
Zamawiającego w celu odszyfrowania i otworzenia Wniosku Odwołujących,
d)
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu informatyki
na następujące okoliczności:
ustalenia, czy plik "WNIOSEK.zip" przesłany przez Odwołujących do Zamawiającego
za pośrednictwem dedykowanej platformy do obsługi postępowania został
zaszyfrowany dwa razy tym samym kluczem i czy skutkiem tego jest wystąpienie
błędu podczas próby odszyfrowania tego pliku,
ustalenia czy możliwe jest odszyfrowanie i otworzenie pliku "WNIOSEK.zip"
przesłanego przez Odwołujących do Zamawiającego za pośrednictwem platformy
dedykowanej do obsługi postępowania, a jeżeli tak, to wskazanie sposobu i nazwy
oprogramowania, które pozwala odszyfrować i otworzyć plik "WNIOSEK.zip",
ustalenia, czy prawidłowe jest twierdzenie Zamawiającego, że: "Ze względu
na użycie algorytmów szyfrowania przez narzędzie "Aplikacja wspierająca
szyfrowanie/d
eszyfrowanie Mini Portal UZP" nie jest możliwe odtworzenie zawartości
pierwotnej pliku "WNIOSEK.zip". Wynika to z aspektów pryncypialnych algorytmów
użytych do szyfrowania, które powodują, że jakkolwiek szyfrowanie wielokrotne jest
możliwe to odszyfrowanie wielokrotne już nie." (twierdzenie z pisma Zamawiającego
datowanego na 8.07.2019),
ustalenia, czy Zamawiający odszyfrował i czy otworzył plik "WNIOSEK.zip" przesłany
przez Odwołujących do Zamawiającego za pośrednictwem platformy dedykowanej
do ob
sługi postępowania, a jeżeli tak, to kiedy to nastąpiło.
Odwołujący wniósł o zobowiązanie Zamawiającego do udostępnienia biegłemu systemów
informatycznych i platformy zakupowej w siedzibie Zamawiającego, w celu sprawdzenia
funkcjonowania portalu dedykowanego do o
bsługi postępowania oraz o umożliwienie
biegłemu spotkania z pracownikami Zamawiającego, w celu zadania pytań i uzyskania
wyjaśnień dotyczących działań personelu Zamawiającego w zakresie obsługi portalu
dedykowanego do obsługi postępowania. Powyższe dotyczy w szczególności podjętych
działań odnośnie próby odszyfrowania i otworzenia pliku zawierającego wniosek
Odwołujących o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ponadto wnoszę o udostępnienie
biegłemu całości dokumentacji postępowania w postaci elektronicznej, dla celów
sporządzenia opinii.
Odwołujący wnieśli o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołujących kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm
przepisanych i zgodnie z fakturą VAT, która zostanie przedstawiona na rozprawie.
Odwołujący wskazali, że posiada interes we wniesieniu odwołania, bowiem posiadają interes
w uzyskan
iu zamówienia, którego dotyczy postępowanie, ponieważ złożyli w postępowaniu
ważny i spełniający wymagania Zamawiającego wniosek o dopuszczenie do dialogu
konkurencyjnego (dalej: "Wniosek"). Odmowa zaproszenia Odwołujących do dialogu
konkurencyjnego w p
ostępowaniu pozbawia ich szans na uzyskanie przedmiotowego
zamówienia. Odwołujący mają duże doświadczenie w realizacji projektów z zakresu, którego
dotyczy p
ostępowanie i w toku dalszego postępowania, w swojej ofercie, byliby w stanie
przedstawić optymalne propozycje i konkurencyjne wynagrodzenie za realizację zlecenia.
Uwzględnienie odwołania przywróciłoby Odwołującym szansę uzyskania zamówienia, gdyż
Odwołujący mieliby możliwość uczestniczenia w dalszym etapie postępowania
i na późniejszym etapie złożenia oferty, która mogłaby być uznana za najkorzystniejszą.
Niemożliwość uczestniczenia w kolejnym etapie postępowania, spowodowana naruszeniem
p
rzez Zamawiającego przepisów ustawy, wiąże się więc z ryzykiem poniesienia szkody
przez Odwołujących w postaci pozbawienia Odwołujących możliwości zawarcia umowy
i uzyskania zysku z realizac
ji zamówienia, którego dotyczy postępowanie.
Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty:
Odwołujący przedstawili streszczenie stanu sprawy - postępowanie, którego dotyczy
odwołanie, związane jest z zakupem przez Zamawiającego usług w zakresie dostarczenia
i pełnienia funkcji operatora systemu e-parkowanie - nawigacji i odnajdywania wolnych
miejsc parkingowych wraz z zaprojektowaniem i budową systemu integracji baz danych
i
aplikacjami
dziedzinowymi.
Pos
tępowanie prowadzone jest w trybie dialogu
konkurencyjnego
przy
użyciu
środków
komunikacji
elektronicznej.
Ogłoszenie
o p
ostępowaniu zostało wysłane w dniu 9.04.2019 i było dwukrotnie zmieniane,
dowód: - ogłoszenie o zamówieniu (Polska-Warszawa: Usługi w zakresie obsługi parkingów)
wraz z dwiema zmianami [
załącznik nr 5 do odwołania].
Zakres zam
ówienia i opis założeń systemu zostały opisane w udostępnionym wykonawcom
dokumencie Opis P
otrzeb i Wymagań Zamawiającego,
dowód: Opis Potrzeb i Wymagań Zamawiającego (bez załącznika nr 1 dotyczącego opisu
systemu integracyjnego miejskich baz danych SIMBAD) [
załącznik nr 6 do odwołania].
Instrukcja dotycząca postępowania, w tym instrukcja dotycząca komunikacji pomiędzy
wykonawcami a Zamawiającym oraz sposobu złożenia wniosku o dopuszczenie do dialogu
konkurencyjnego zos
tała zamieszczona w dokumencie Instrukcja dotycząca postępowania
o
udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie dialogu konkurencyjnego na:
Dostawcę i operatora systemu e-parkowanie - nawigacji i odnajdywania wolnych miejsc
parkingowych wraz z zaprojektowaniem i budową systemu integracji baz danych
i aplikacjami dziedzinowymi,
dowód: Instrukcja dotycząca postępowania [załącznik nr 7 do odwołania].
W toku postępowania Zamawiający trzykrotnie udzielał odpowiedzi na pytania wykonawców
do
treści ogłoszenia o zamówieniu,
dowód: Odpowiedzi Zamawiającego z dnia 9.05.2019, 28.05.2019 oraz z 4.06.2019
na pytania wykonawców [załącznik nr 8 do odwołania].
Odwołujący złożyli Wniosek w terminie, co nie jest kwestionowane przez Zamawiającego.
Wniosek znajduje się na obsługiwanej przez Zamawiającego platformie dedykowanej
do obsługi postępowania.
dowód: Wniosek złożony przez Odwołujących (w postaci elektronicznej na nośniku danych
i jednocz
eśnie w postaci papierowej) [ załącznik nr 9 do odwołania], dokumenty
potwierdzające wysłanie i skuteczne złożenie Wniosku w postępowaniu: UPP - Urzędowe
Poświadczenie Przedłożenia, potwierdzenie zgłoszenia oferty/wniosku oraz cztery zdjęcia
ekranu komputera z etapu wypełniania formularza i wysyłania Wniosku [załącznik nr 10
do odwołania].
W dniu 17 czerwca 2019 roku
na stronie internetowej ZDM zamieszczona została informacja,
zgodnie z którą Zamawiający dokonał czynności otwarcia wniosków. Zamawiający
potwierdził, że w postępowaniu złożono osiem wniosków. Jednym z nich był wniosek złożony
przez Pana M. J., kt
óry jest pełnomocnikiem Odwołujących (wniosek wskazany
w pkt 4 tabeli zamiesz
czonej w piśmie ZDM z 17 czerwca 2019 roku),
dowód: pismo ZDM z 17.06.2019 zawierające informację o złożonych wnioskach [załącznik
nr 11
do odwołania].
W dniu 18 czerwca 2019 roku
pełnomocnik Odwołujących (Pan M. J.) przesłał
do Zamawiającego pismo wskazujące, że w dniu 17 czerwca 2019 uzyskał informację
potwierdzającą otrzymanie przez Zamawiającego wniosku o dopuszczenie do udziału
w p
ostępowaniu oraz jednocześnie informację, że Zamawiający miał problemy z otwarciem
pliku wysłanego przez Odwołujących za pośrednictwem portalu dedykowanego do obsługi
p
ostępowania. Pismo Odwołujących z 18 czerwca 2019 roku zostało wysłane zarówno
za pośrednictwem ePUAP, jak również na adres internetowy Zamawiającego. W piśmie tym
wyjaśnione zostało, że Wniosek został wysłany i doręczony do Zamawiającego w sposób
prawidłowy, na dowód czego złożone zostały dwa potwierdzenia wygenerowane przez
platformę obsługującą postępowanie. Z powodu informacji o występujących po stronie
Zamawiającego problemach technicznych z otwarciem pliku z wnioskiem Odwołujących, Pan
M. J. do pisma z 18 czerwca 2019 roku
dołączył pełnomocnictwa od trzech wykonawców,
których reprezentuje, w celu uzasadnienia i wykazania w imieniu jakich wykonawców działa,
dowód: pismo Odwołujących z dnia 18 czerwca 2019 roku wraz z załączonymi dowodami
wysłania i doręczenia Wniosku do Zamawiającego [załącznik nr 12 do odwołania].
P
ełnomocnik Odwołujących, w dniu 18 czerwca 2019 roku, zwrócił się z pytaniem
do administratora platformy miniPortal (na adres: [email protected]) w celu wyjaśnienia
informacji podanej przez Zamawiającego o rzekomym podwójnie zaszyfrowanym pliku.
Jednocześnie pełnomocnik Odwołujących zapytał, czy jest możliwość, że plik zaszyfrował się
podw
ójnie w systemie Zamawiającego,
dowód: email Pana M. J. z dnia 18 czerwca 2019 roku (godz. 13:23) (Problem
z otwarciem pliku przez Zamawiającego ZDM Warszawa) [załącznik nr 13 do odwołania].
Administrator systemu miniP
ortal odpowiedział w dniu 19 czerwca 2019 roku jedynie
parafrazując pytanie zadane przez Odwołujących i nie podjął nawet próby zbadania sprawy,
dowód: email od Pani M. P. z dnia 19 czerwca 2019 roku (RE: Problem
z otwarciem pliku przez Zamawiającego ZDM Warszawa) [załącznik nr 14 do odwołania].
Odwołujący podał, że ponieważ do dnia 19 czerwca 2019 roku jedyną informację jaką
posiadali Odwołujący były zastrzeżenia dotyczące rzekomego podwójnego zaszyfrowania
Wniosku, to zwrócili się z pytaniem do Zamawiającego, czy kwestii podwójnego
zaszyfrowania Wniosku dotyczy Instrukcja użytkownika miniPortalu, która znajduje się pod
adresem:https://obywatel.gov.pl/nforms/e-zamowienia/zalaczniki/Instrukcja_dla_
Zamawiajacych_i_Wykonawcow.pdf
W powyższej instrukcji dla użytkowników miniPortalu na str. 25 zamieszczona jest
następująca informacja:
"UWAGA!!!
W przypadku konieczności złożenia w ofercie kilku dokumentów, np. Oferta, pełnomocnictwo
i tajemnica przedsiębiorstwa użytkownik powinien te dokumenty zapisać jako .zip i dopiero
zaszyfrować Aplikacja do szyfrowania także jako .zip."
Z treści pisma Zamawiającego z dnia 17 czerwca 2019 roku, które zostało opublikowane
na stronie internetowej Zamawiającego, wynika, że wniosek Wykonawców pojawia się
w systemie Zamawiającego jako "WNIOSEK.zip". Z tego powodu Odwołujący w dniu 19
czerwca 2019 roku
poprosili ZDM o wyjaśnienie sprawy, w szczególności mając na uwadze
brzmienie ww. fragmentu instrukcji użytkownika systemu miniPortal (str. 25 instrukcji).
Zamawiający nigdy nie udzielił odpowiedzi na powyższe pytanie Odwołujących,
dowód: email Odwołujących z dnia 19 czerwca 2019 roku (Dotyczy: DPZ/21/DK/1/19
Problem z otwarciem wniosku Wykonawcy za pośrednictwem oprogramowania oraz narzędzi
programistycznych wskazanych przez Zamawi
ającego) wraz z załączoną Instrukcją
użytkownika systemu miniPortal [załącznik nr 15 do odwołania].
W dniu 21 czerwca 2019 roku
Zamawiający, działając w trybie art. 87 ust. 1 ustawy, zwrócił
się do pełnomocnika Odwołujących z wnioskiem o udzielenie wyjaśnień odnośnie możliwości
otworzenia/
odszyfrowania złożonego Wniosku,
dowód: pismo ZDM z dnia 21 czerwca 2019 roku (wniosek o udzielenie wyjaśnień) [załącznik
nr 16
do odwołania].
Odwołujący udzielili wyjaśnień w piśmie z dnia 24 czerwca 2019 roku i wskazali,
że Wykonawcy postępując zgodnie z procedurami obowiązującymi w postępowaniu, w tym
również w oparciu o wszystkie wytyczne i instrukcje dotyczące ePUAP oraz miniPortalu,
złożyli w terminie wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zostało
to pot
wierdzone dokumentami załączonymi do wcześniejszego pisma z 18 czerwca 2019
roku.
Odwołujący oświadczyli, że nie dokonali podwójnego zaszyfrowania wniosku.
Odwołujący wskazali, że zaistniały problemy natury technicznej powoduje, że postępowanie
obarczone j
est "niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego" w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 7
ustawy i w ich ocenie istn
ieją podstawy do unieważnienia postępowania,
dowód: pismo Odwołujących z 24.06.2019 z wyjaśnieniami [załącznik nr 17 do odwołania].
W dniu 9 lipca 2019 roku
Odwołującym doręczona została informacja o niezaproszeniu
Odwołujących do udziału w postępowania,
dowód: email Pani M. S. - Zastępca Naczelnika ZDM - Wydział Zamówień Publicznych z
dnia
lipca
roku
wraz
z
załączonym
dokumentem
adresowanym
do Odwołujących [załącznik nr 18 do odwołania].
Odwołujący podał następujące okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające
wniesienie Odwołania oraz uzasadnienie zarzutów:
Odwołujący podniósł, że Krajowa Izba Odwoławcza dotychczas nie orzekała w sprawie,
której stan faktyczny byłby podobny do sytuacji opisanej w niniejszym odwołaniu. Istnieje
co prawda kilka wyroków Izby, które odnoszą się do kwestii związanych z trudnościami
technicznymi odnośnie komunikacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającym przy użyciu
środków komunikacji elektronicznej, ale dotyczą one innych sytuacji. W sprawie będącej
przedmiotem
odwołania Zamawiający twierdzi, że narzędzia techniczne, którymi dysponował
jako organizator p
ostępowania, nie dawały możliwości otworzenia i odszyfrowania pliku
elektronicznego zawierającego dokumenty składające się na Wniosek Odwołujących.
Jednocześnie Odwołujący posiadają dowody na fakt wysłania Wniosku do Zamawiającego -
p
latforma obsługująca postępowanie wytworzyła oficjalne potwierdzenie, że faktycznie
Wniosek został złożony. Zamawiający wprost przyznał, że otrzymał Wniosek. Problem, który
pojawił się w postępowaniu różni się od sytuacji objętej wyrokiem KIO z dnia 14 czerwca
2019 (sygn. KIO 994/19).
W sprawie, której dotyczy powyższy wyrok, Izba ustaliła,
że "nie jest możliwe otworzenie plików składających się na ofertę przesłanych przez
Odwołującego, znajdujących się w dokumentacji postępowania z uwagi na błędne wskazanie
w pliku numeru ID postępowania. Stan ten powoduje brak możliwości odszyfrowania oferty
za pomocą klucza prywatnego". Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego
stwierdzono, że Odwołujący prawdopodobnie wpisał ręcznie błędny numer postępowania
i zamien
ił w nim cyfry lub skopiował błędny numer postępowania. Izba okoliczność tę ustaliła
bardzo precyzyjnie podając dokładnie, że błąd wykonawcy polegał na niewpisaniu ostatniej
cyfry numeru postępowania. Sytuacja ta różni się więc istotnie od niniejszej sprawy, gdyż
w ww. wyroku
w toku postępowania dowodowego ustalono na podstawie konkretnych
dowodów, że błąd przy wypełnianiu formularza popełnił wykonawca i wpisał zły numer
postępowania. W tej sprawie taka sytuacja nie miała miejsca. Odwołujący dopełnili
wszy
stkich
formalności,
prawidłowo
złożyli
Wniosek
i
otrzymali
informację
od Zamawiającego, że ZDM rzekomo nie mógł otworzyć Wniosku. Powoływanie się przez
Zam
awiającego w piśmie z datą 8 lipca 2019 roku na okoliczność, że rzekomo problem
z odszyfrowania wni
osku był konsultowany z Wydziałem Informatyki ZDM nie ma żadnego
znaczenia, gdyż jest to jednostka Zamawiającego. Również okoliczność, że podobno
Zamawiający konsultował sprawę z Urzędem Zamówień Publicznych jest bez znaczenia,
gdyż Urząd Zamówień Publicznych nie pełni roli niezależnego biegłego w sprawie.
Co więcej, Urząd Zamówień Publicznych jest, podobnie jak Zamawiający, instytucją
publiczną. Również z tego względu nie może pełnić roli arbitra w sprawie, gdyż stanowiłoby
to naruszenie podstawowych zasa
d postępowania.
Odwołujący podniósł, że jedynym dowodem, który będzie pozwalał Izbie rozstrzygnąć,
czy faktycznie nie było możliwości otworzenia pliku wysłanego przez Odwołujących jest
dowód z opinii biegłego. W systemie obsługującym postępowanie (u Zamawiającego)
znajduje się przesłany przez Odwołujących plik "WNIOSEK.zip", którego Zamawiający
rzekomo nie mógł otworzyć. Kluczowa kwestia, która ma być przedmiotem orzeczenia Izby
wymaga
wiec
wiadomości
specjalnych
z
zakresu
informatyki.
Dopuszczeni
i prze
prowadzenie dowodu z opinii biegłego wydaje się w tej sprawie niezwykle istotne, gdyż
oceniana okoliczność dotyczy działania platformy zakupowej i systemu informatycznego
znajdujących się w siedzibie Zamawiającego. Wykonawca nie ma wiedzy na temat
szczegółów technicznych działania tej platformy oraz systemu. Bezcelowe były więc wnioski
kierowane przez Zamawiającego do Odwołujących z prośbą o wyjaśnienie jak Zamawiający
powinien postępować, aby odszyfrować lub otworzyć przesłany plik. W prowadzonej
korespond
encji Odwołujący zwracali uwagę Zamawiającego na tę okoliczność, wskazując,
że wyjaśnienie sprawy wymagałoby udzielenia Odwołującym dostępu do platformy
zakupowej Zamawiającego, co z wiadomych względów nie jest możliwe.
Odwołujący wskazał w oparciu o orzecznictwo Izby, że zgodnie z art. 6 k.c. ciężar
udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. W tej
sprawie należy zwrócić uwagę na istotny aspekt dostrzeżony również w orzecznictwie Izby.
W uzasadnieniu wyroku z dnia 4 marca 2019 roku
(sygn. KIO 268/19) Izba uznała, że zdaje
sobie sprawę z trudności dowodowych po stronie Odwołującego, który nie jest operatorem
platformy i nie ma dostępu do historii jej działania. Nie można więc oczekiwać
od odwołujących w sprawach dotyczących problemów technicznych z platformami
zakupowymi, aby przedstawiali dowod
y, które dostępne są wyłącznie Zamawiającym, którzy
mają dostęp do tych platform. Wobec tego w stanie faktycznym tej sprawy jedynym
dowodem, który pozwoliłby ocenić kluczową okoliczność sporną jest właśnie wnioskowany
przez Odwołujących dowód z opinii biegłego z zakresu informatyki.
Odwołujący w dniu 18 czerwca 2019 roku zwrócili się z pytaniem do administratora
miniPortal w celu wyjaśnienia informacji podanej przez Zamawiającego o rzekomym
podwójnie zaszyfrowanym pliku. Administrator portalu udzielił odpowiedzi, która stanowiła
jedynie parafrazę zadanego pytania i nic nie zmieniła w sprawie. W ocenie Odwołującego
u
znać więc należy, że w toku dotychczasowych czynności Odwołujący dochowali należytej
staranności i podjęli wszystkie możliwe działania w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
Odnosząc się do informacji rzekomo przekazanej Zamawiającemu przez Urząd Zamówień
Publicznych, jakoby Odwołujący błędnie podwójnie zaszyfrowali wniosek i jakoby z tego
powodu nie było możliwości odszyfrowania i odczytania wniosku, Odwołujący wyjaśnił,
że nie dokonali podwójnego zaszyfrowania Wniosku. Odwołujący postępowali zgodnie
z procedurami obowiązującymi w postępowaniu, w tym również w oparciu o wszystkie
wytyczne
i instrukcje dotyczące ePUAP oraz miniPortalu. Świadczy o tym fakt, że system
obsługujący postępowanie wygenerował potwierdzenia złożenia wniosku przez
Wykonawców w dniu 9 czerwca 2019 roku. Na tej podstawie Odwołujący uważają,
że skutecznie złożyli Wniosek. Odwołujący podał, że pomimo tego, że Odwołujący
skutecznie złożyli wniosek, to błędy dotyczące platformy dedykowanej do obsługi
p
ostępowania ujawniły się również na etapie wysyłania Wniosku. Fakt ten potwierdza dowód
w postaci zdj
ęcia ekranu komputera z etapu składania Wniosku przez Odwołujących (dowód
nr 10). Na zdjęciu dotyczącym kroku nr 2 (Formularz do złożenia...), wyraźnie widać
komunikat na górze ekranu, zgodnie z którym "Wystąpił problem komunikacji z serwerem,
spróbuj ponownie później". Fakt ten stanowi dodatkowy dowód na okoliczność,
że w działaniu platformy dedykowanej do obsługi postępowania wystąpiły błędy.
Odwołujący podał, że elektroniczne prowadzenie procedur zakupowych zostało
wprowadzone do polskich zamówień publicznych zaledwie 10 miesięcy temu i - jak wynika z
publicznie dostępnych źródeł - podczas odszyfrowywania plików w platformach
obsługujących postępowania pojawiają się trudności związane z wadami w systemach
ob
sługujących procedury zakupowe. Zamawiający, jako podmiot organizujący i prowadzący
p
ostępowanie, ma obowiązek działać zgodnie z prawem, tak, aby zachować zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Zastosowanie negatywnych konsekwencji wobec O
dwołujących w postaci odmowy
zaproszenia do udziału w postępowaniu skutkowało naruszeniem podstawowych zasad
systemu udzielania zamówień publicznych. Odwołujący, którzy działali zgodnie
z procedurami obowiązującymi w postępowaniu i na dowód tego posiadają potwierdzenia
złożenia wniosku w terminie (dowód nr 10) nie mogą być wykluczenie z dalszego toku
p
ostępowania. Odmowa zaproszenia Odwołujących do dialogu konkurencyjnego
w p
ostępowaniu stanowi naruszenie art. art. 60d ust. 1, 2 oraz 4 PZP oraz art. 10a ust. 1
i 10b w zw. z art. 7 ust. 1 oraz 3 ustawy.
W ocenie w
ykonawców zaistniały problem natury technicznej powoduje, że postępowanie
obarczone jest "niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego" w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 7
ustawy
. Jak podkreśla się w doktrynie i orzecznictwie, wada, o której mowa w tym przepisie,
powinna mieć charakter trwały i istotny. Trwałość wady uzasadnia fakt, że - co Zamawiający
przyznał w swoim piśmie z 21 czerwca 2019 roku - Zamawiający nie jest w stanie usunąć
tej wady. Istotność wady polega na tym, że wykluczenie Odwołujących z udziału
w p
ostępowaniu z powodu technicznego problemu z otwarciem Wniosku powoduje,
że prowadzenie dalszego postępowania i ewentualne zawarcie umowy byłoby niezgodne
z przepisami ustawy
i naruszałoby zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy). Odwołujący wskazali, że istnienie błędów w miniPortalu
oraz wynikających z tego kłopotów dla użytkowników zostało wprost przyznane przez
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych Pana Huberta Nowaka w wywiadzie ze stycznia
2019 roku dla magazynu "Radca Prawny" (dwumiesięcznik Samorządu Radców Prawnych).
Odwołujący zwrócili uwagę na następujący fragment wypowiedzi Pana Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych: Samo więc wprowadzenie miniPortalu spowodowało obniżenie cen
narzędzi komercyjnych kilkunastokrotnie. Myślę też, że okoliczność istnienia pluralizmu
takich narzędzi wpływa bardzo dobrze na podniesienie ich jakości. Praktyka dowodzi,
iż początek działania każdego systemu informatycznego wiąże się z błędami i wpadkami.
Tak naprawdę wszyscy musimy nauczyć się obsługi elektronicznych zamówień publicznych
i zmienić filozofię w tym zakresie. (...) Wszystkie narzędzia mają swoje kłopoty. My o tych
kłopotach miniPortalu mówimy otwarcie i pracujemy nad ich minimalizacją i zmianami w tym
zakresie. Natomiast siłą rzeczy wiemy też o kłopotach innych portali komercyjnych czy
narzędzi.
Dowód: wydruk wywiadu z Panem Prezesem UZP z magazynu "Radca Prawny" z dnia 16
stycznia 2019 roku "Od elektronizacji nie ma odwrotu" [
załącznik nr 19 do odwołania].
Elektronizacja zamówień publicznych stanowi niewątpliwie istotny krok w kierunku
usprawnienia działania systemu zakupów przez jednostki stosujące ustawę, ale błędy
systemów, które pojawiają się na początku ich funkcjonowania, nie mogą być powodem
wykluczania z przetargów wykonawców, którzy dopełnili wszelkich możliwych aktów
staranności i skutecznie złożyli wnioski o dopuszczenie do postępowań lub oferty.
Odwołujący podsumowując podnieśli, że wskazane w odwołaniu uchybienia Zamawiającego
naruszyły naczelną zasadę zamówień publicznych, wynikająca z przepisu art. 7 ust. 1
ustawy
, albowiem postępowanie nie zostało przeprowadzone w sposób zapewniający
zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz zgodnie
z zasadami proporcjonalności i przejrzystości, co skutkowało naruszeniem art. 7 ust. 3
ustawy
, gdyż już na obecnym etapie oczywiste jest, że zamówienie nie będzie udzielone
wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
Wskazywane naruszenia wpisują się
w dyspozycj
ę przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy, który nakazuje unieważnienie
postępowania w sytuacji, gdy postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Po przeprowadzeniu rozpra
wy z udziałem Stron na podstawie zebranego
materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i zważyła, co następuje:
I.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.;
dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 18 lipca 2019 roku oraz została przekazana
w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co Strony potwierdziły na
posiedzeniu z ich udziałem.
Izba oddaliła na posiedzeniu z udziałem stron wniosek Zamawiającego o odrzucenie
odwołania na podstawie art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy. W ocenie Izby pismo Zamawiającego z
dnia 17 czerwca 2019 roku (w aktach sprawy)
to jedynie informacja o działaniach
Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego,
czemu dał wyraz sam Zamawiający. Zamawiający podał informację o wnioskach jakie
zostały złożone do godziny 10:00 w dniu 10 czerwca 2019 roku oraz, że w dniu 10 czerwca
2019 roku
nastąpiło ich otwarcie przy użyciu aplikacji do deszyfrowania dostępnej na
miniPortalu. Zamawiający podał również informację, że „Plik o nazwie „WNIOSEK.zip”
złożony przez Pana M. J. jest podwójnie zaszyfrowany i nie ma możliwości jego otwarcia”. W
ocenie Izby pismo z dnia 17 cz
erwca 2019 roku nie jest dokumentem wyrażającym
informację o jakiejkolwiek innej czynności niż tylko o czynności otwarcia wniosków wraz z
podaniem informacji o okolicznościach jakie zaistniały. Z treści tego dokumentu nie można w
sposób oczywisty wywieść, że Zamawiający dokonał w stosunku do wniosku Odwołujących
jakiejś konkretnej czynności, bowiem w ocenie Izby ww. pismo zawierało jedynie informację
na temat danego stanu, a nie oceny Zamawiającego. Zamawiający, mimo faktycznie
przeprowadzonych analiz i bad
ania przyczyn nieotwarcia wniosku nie wykazał tego stanu
rzeczy w ww. piśmie, a dopiero w piśmie z dnia 8 lipca 2019 roku (w aktach sprawy)
upublicznił, że w wyniku przeprowadzonych działań – zarówno tych przed 17 czerwca 2019
roku jak i po 17 czerwca 2019 roku
wniosek złożony przez Odwołujących, którego nie można
odszyfrować z powodu podwójnego szyfrowania, stanowi podstawę do niezaproszenia
wykonawcy do dialogu konkurencyjnego. Tym samym dopiero w dniu 9 lipca 2019 roku
Odwołujący pozyskali informację na temat czynności Zamawiającego odnoszącej się do
oceny wniosku Odwołujących. Do czasu upublicznienia czynności Zamawiającego z dnia 8
lipca 219 roku nie istniał dla wykonawcy żaden skutek, w skonkretyzowanej decyzji
Zamawiającego. Niewątpliwie, gdyby Zamawiający zawarł wszystkie informacje – z
pominięciem tych pozyskanych po 17 czerwca 2019 roku – w piśmie z dnia 17 czerwca 2019
roku i stwierdził, że w efekcie poczynionych ustaleń nie zaprosi wykonawcy do dialogu
konkurencyjnego, to wykonawcy otwierałby się termin na wniesienie odwołania o czynności
Zamawiającego. Jednakże przy takiej konstrukcji informacji zawartych w piśmie
Zamawiającego z dnia 17 czerwca 2019 roku nie można przyjąć, że informacje te stanowiły
wyraz czynności Zamawiającego o niezaproszeniu wykonawcy do dalszego etapu
postępowania. Odrzucenie odwołania to bardzo dotkliwa w skutkach decyzja procesowa
Izby, tym samym podstawy odrzucenia muszą być bardzo jednoznaczne i oczywiste.
W rozpoznawanym stanie faktycznym Izba uznała, że brak było w piśmie z dnia 17 czerwca
2019 roku wskazania czynności Zamawiającego, która stanowiłaby skutek dla Odwołującego
p
odanych w tym piśmie informacji, dlatego też niemożliwym było skuteczne wniesienie
odwołania na tamtym etapie postępowania.
II.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy– Środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu
danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
III.
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Praw
o zamówień publicznych
Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Izba
dokonawszy oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów, biorąc pod uwagę stanowiska
Stron przedstawione na rozpr
awie stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
IV.
Na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy
ustalony w toku postępowania. Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony i uczestnicy
postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia faktów, z
których wywodzą skutki prawne. Dowody na poparcie swych twierdzeń lub odparcie
twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą
przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. Przepis ten nakłada na Strony postępowania
obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie
faktów, z których wywodzą skutki prawne. Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że
postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie kontradyktoryjne, czyli sporne, a z istoty
tego postępowania wynika, że spór toczą Strony postępowania i to one mają obowiązek
wykazywania dowodów, z których wywodzą określone skutki prawne.
Mając na uwadze, że stosunki z zakresu prawa zamówień publicznych mają charakter
cywilnoprawny, powołując w tym miejscu na regulację art. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
roku
– Kodeks cywilny, zgodnie z którym kodeks reguluje stosunki cywilnoprawne między
osob
ami fizycznymi i osobami prawnymi, przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego, który
stanowi, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
skutki prawne należy wskazać, że właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy.
Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego wyraża dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie
udowodnienia powoływanego przez stronę faktu, powodującego powstanie określonych
skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z
fa
ktu tego wywodzi skutki prawne; ei incubit probatio qui dicit non qui negat (na tym ciąży
dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza).
Izba wskazuje, że postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego postępowaniem, które ma na celu rozstrzygnięcie powstałego
pomiędzy Stronami sporu. W trakcie postępowania odwoławczego to Odwołujący
kwestionuje podjęte przez Zamawiającego decyzje w zakresie oceny ofert i wykonawców
w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem określonych
działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym ciąży ciężar
dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje w tym
miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt X Ga
32/09, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał między innymi Ciężar udowodnienia takiego
twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie
o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, k
tóry twierdzeniu temu zaprzecza (…)
V.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
w skład których zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22
marca 2018 roku w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U.
z 2018 r. poz. 1092)
wchodzą odwołanie wraz z załącznikami oraz kopia dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także inne pisma składane w sprawie
oraz pisma przekazywane przez Izbę w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu
jak również stanowisko Zamawiającego zawarte w piśmie z dnia 29 lipca 2019 roku
„Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie”.
Izba dopuściła dowód nr 1 zawnioskowany i złożony na rozprawie przez
Zamawiającego – wydruk z ePUAP – Skrzynka Zamawiającego (1 karta).
Izba dopuściła dowody zawnioskowane przez Odwołujących i załączone
do Odwołania.
VI.
W zakresie
zarzutów odwołania:
W zakresie zarzutu naruszenia art. 60d ust. 1, 2 oraz 4 ustawy oraz art. 10a ust. 1 i
10b ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 oraz 3 ustawy przez
zaniechania zaproszenia Odwołujących
do dialogu konkurencyjnego w postępowaniu, w sytuacji, gdy Odwołujący skutecznie złożyli
wniosek o dopuszc
zenie do udziału w postępowaniu, co zostało udowodnione przez
Odwołujących za pomocą potwierdzeń złożenia wniosku w systemie informatycznym
obsługującym postępowanie – Izba zarzutu nie uwzględniła.
Zamawiający pismem z dnia 8 lipca 2019 roku, przesłanym w dniu 9 lipca 2019 roku
powiadomił Odwołujących, że nie zostaną oni zaproszeni do dialogu konkurencyjnego oraz
podał szczegółowe uzasadnienie swojej decyzji. Zamawiający wskazał, że z uwagi na
podwójne zaszyfrowanie wniosku i obiektywny brak możliwości jego odszyfrowania, otwarcia
oraz zapoznania się z jego treścią, wniosek został złożony nieskutecznie oraz nie może
wywołać skutków prawnych, jakie ustawa Pzp wiąże z wniesieniem wniosku o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu. Następnie Zamawiający szczegółowo w tym samym piśmie
uzasadnił swoje stanowisko.
Zaznaczenia wymaga w tym miejscu również, że Odwołujący złożyli wniosek
za po
średnictwem platformy miniPortal, na której prowadzone jest przedmiotowe
postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego, co wynika ze zgromadzonych w sprawie
akt postępowania, jak również z załączonych do odwołania dokumentów (Urzędowe
Poświadczenie Przedłożenia). Izba wskazuje również, że wymienione wcześniej
poświadczenie potwierdza jedynie, że został złożony formularz ePUAP. Wniosek, który
został złożony przez Odwołujących – sama czynność złożenia wniosku za pośrednictwem
miniPortalu nie była sporna między stronami postępowania – nie został przez
Zamawiającego odszyfrowany, otwarty.
Izba podkreśla w tym miejscu, że potwierdzenia (Urzędowe Poświadczenie
Przedłożenia) złożenia wniosku w systemie informatycznym obsługującym postępowanie,
do których odnosili się Odwołujący i które również znajdują się w aktach sprawy poza tym,
że potwierdzają złożenie wniosku to jednocześnie potwierdzają prawidłowość działania
systemu informatycznego
– platformy, za pomocą której prowadzone jest przedmiotowe
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Podkreślenia wymaga, że Odwołujący
w trakcie rozprawy sam również potwierdził, że nie było żadnych problemów z platformą
zakupową, gdy wysyłał wniosek do Zamawiającego. Tym samym powoływane w odwołaniu
przez Odwołujących okoliczności odnoszącej się do problemów komunikacji z serwerem,
które miały miejsce w innym czasie, pozostają bez znaczenia dla rozstrzygnięcia tej sprawy,
bowiem w trakcie składania wniosku – jak oświadczył sam Odwołujący – platforma działała
poprawnie.
Dowód złożony przez Zamawiającego w trakcie rozprawy potwierdzający
godzinę (01:26 dnia 09.06.2019) złożenia wniosku przez Odwołujących nie dowodzi
w ocenie Izby braku staranności w działaniu składającego wniosek, bowiem
nie istnieją żadne reguły nakazujące składania wniosków o jedynie określonych godzinach.
Natomiast dowodzi tego, że wniosek został złożony do Zamawiającego. Jednocześnie
uwzględniając dowód (nr 10) załączony do odwołania, zrzuty ekranu komputera, wskazując
na problemy
z komunikacją z serwerem we wcześniejszym czasie oraz stanowisko
Odwołującego, który w trakcie rozprawy zaznaczył, że właśnie te wcześniejsze problemy
z komunikacją były przyczyną składania wniosku późno w nocy, kiedy to platforma działała
prawidłowo oraz fakt, że Zamawiający nie zaprzeczył nieprawidłowości działania platformy
we wcześniejszych godzinach pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że złożenie wniosku
w późnych godzinach stanowiło okoliczność wynikającą z sytuacji faktycznej jaka miała
miejsce w danym dniu.
Wykazanie złożenia wniosku w późnych godzinach nocnych,
w ocenie Izby nie dowodzi niczego innego niż tylko tego, że wniosek został złożony
do Zamawiającego na platformie miniPortal oraz tego, że w czasie składania wniosku w tych
godzinach platforma działała poprawnie.
Nieprawidłowości w działaniu platformy we wcześniejszym czasie nie mogą w ocenie Izby
wpływać na ocenę czynności złożenia wniosku w godzinach nocnych, bowiem dopuszczając
takie rozumowanie należałoby uznać, że każde wcześniejsze problemy w działaniu platformy
mogły mieć wpływ na złożenie wniosku, a takie podejście jest zwyczajnie nielogiczne
i niewłaściwe. Wcześniejsze problemy w działaniu platformy mogłyby być oceniane
w sytuacji,
gdyby właśnie one stanowiły o niemożliwości złożenia wniosku w postępowaniu,
w
tym przypadku wniosek został złożony, a platforma w trakcie jego składania działała
prawidłowo, co oświadczył również sam Odwołujący.
Problem jaki zaistniał w przedmiotowym postępowaniu dotyczy niemożliwości
otwarcia/odszyfrowania wniosku przez Zamawiającego, który to wniosek został złożony
do Zamawiającego na ePUAP w miniPortalu.
Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy uzasadnił swoje stanowisko w piśmie
z dnia 8 lipca 2019 roku
, gdzie między innymi wskazał, że „nie kwestionuje wysłania wniosku
przez wykonawcę, natomiast brak możliwości otwarcia wniosku z powodu jego podwójnego
zaszyfrowania został potwierdzony przez UZP, jak również przez Informatyków ZDM, a tym
samym ma charakter potwierdzony prze
z podmioty / osoby merytoryczne”. W ocenie Izby
podjęte przez Zamawiającego czynności mające na celu wyjaśnienie sytuacji niemożliwości
otwarcia/odszyfrowania wniosku
Odwołujących dowodzą dochowania należytej staranności
w postępowaniu Zamawiającego oraz podjęcia wszechstronnych działań mających na celu
sprawdzenie wszystkich okoliczności jakie zaistniały. Zamawiający - po pierwsze - skierował
wniosek o złożenie wyjaśnień do Odwołujących (pismo z dnia 11 czerwca 2019 roku –
w aktach sprawy), w którym w sposób jednoznaczny podał, że „przy próbie otwarcia,
odszyfrowania za pomocą programu do szyfrowania udostępnionego na miniPortalu,
przekazanego na ePUAP pliku o nazwie
„WNIOSEK.zip” pojawia się komunikat: Błąd
folderów skompensowany (zip)/ System Windows nie może otworzyć folderu/ Folder
skompensowany (zip)
jest nieprawidłowy”. Z dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego wynika, że ww. pismo zostało przekazane pełnomocnikowi
Odwołujących za pomocą platformy, na której prowadzone jest postępowanie. W ocenie Izby
nie bez znaczenia
dla rozpoznania tej sprawy pozostaje fakt, że Odwołujący nie udzielił
wyjaśnień w tym zakresie, nie odpowiedział na wniosek Zamawiającego.
Zamawiający – po drugie – skierował zapytania w związku z niemożliwością
otwarcia/odszyfrowania wniosku zarówno do Wydziału Informatyki ZDM oraz Urzędu
Zamówień Publicznych (administratora miniPortalu). W ocenie Izby za nieuzasadnione
należy uznać dezawuowanie przez Odwołujących informacji pozyskanych z tych instytucji
jedynie dlatego, że jednostki do których zostały skierowane zapytania są częścią podmiotu
publicznego. W ocenie Izby Zamawiający w sposób należyty i staranny prowadził
wszechst
ronnie działania mające na celu ustalenie niemożliwości otwarcia/odszyfrowania
wniosku złożonego przez Odwołujących nie poprzestając jedynie na oparciu swojej decyzji
na komunikacie jaki wygenerował system odnoszącym się do niemożliwości otwarcia
wniosku.
Zamawiający skierował w dniu 11 czerwca 2019 roku pisma do ww. jednostek
i instytucji (pisma z dnia 11 czerwca 2019 roku do Wydziału Informatyki ZDM oraz Urzędu
Zamówień Publicznych (administratora miniPortalu) – w aktach sprawy) oraz uzyskał
informacje (odpowiednio pismo z dnia 12 czerwca 2019 roku oraz e-mail z dnia 13 czerwca
2019 roku), że otwarcie pliku jest niemożliwe z uwagi na jego podwójne zaszyfrowanie –
zaszyfrowanie pliku dwa razy tym samym kluczem, co powoduje, że Zamawiający
nie ma możliwości jej odszyfrowania. Zamawiający ponownie (pismo z dnia 25 czerwca 2019
roku oraz email z dnia 26 czerwca 2019 roku
– w aktach sprawy) skierował pisma do ww.
jednostek i instytucji po tym jak swoje stanowisko przedstawili Odwołujący (pisma
Odwołujących z dnia 18 czerwca 2019 roku, pismo z dnia 24 czerwca 2019 roku – w aktach
sprawy).
Ze stanowisk Wydziału Informatyki ZDM oraz Urzędu Zamówień Publicznych
(pismo z dnia 25 czerwca 2019 roku i email z dnia 3 lipca 2019 roku
– w aktach sprawy)
przedstawionych
Zamawiającemu, z uwzględnieniem wskazanych wyżej stanowisk
Odwołujących, nadal wynikało, że plik został podwójnie zaszyfrowany i nie ma możliwości
odszyfrowania i odczytania zawartości tego pliku.
Izba zaznacza w tym miejscu, że również Odwołujący zwrócili się do administratora
miniPortalu z
prośbą o informację co może być powodem podwójnie zaszyfrowanego pliku
i czy takie szyfrowanie mogło nastąpić w systemie (email z dnia 18 czerwca 2019 roku
– w aktach sprawy przy odwołaniu). W odpowiedzi (email z dnia 19 czerwca 2019 roku –
w aktach sprawy przy odwołaniu) uzyskał informację, że zgodnie z Instrukcją szyfrować
należy wysyłany do Zamawiającego folder, jeśli wewnątrz znajduje się plik, który został
również zaszyfrowany, to Zamawiający nie będzie mógł odszyfrować odczytać jego
zawartości. Podano również w odpowiedzi, że formularze ePUAP i aplikacja do szyfrowania
nie weryfikują zawartości przekazywanych folderów. W ocenie Izby nie sposób zgodzić się
ze stanowiskiem Odwołującego zawartym w uzasadnieniu odwołania, że udzielona przez
administratora miniPortalu odpowiedź stanowi „parafrazę zadanego pytania”. Informacja
od administratora miniPortalu wskazuje bowiem, że „formularze ePUAP i aplikacja
do szyfrowania nie weryfikują zawartości przekazywanych folderów”, do czego nie odniósł
się w żaden sposób Odwołujący, który powołał się na przekazane informacje. Brak
weryfikacji zawartości przekazywanych folderów świadczy o braku ingerencji
w przekazywane foldery, a co za tym idzie również świadczy o tym, że szyfrowanie nie
mogło nastąpić w systemie bez udziału wykonawcy składającego wniosek.
Izba zaznacza w tym miejscu, że zgodnie z „Instrukcją użytkownika systemu”, do której
referował w uzasadnieniu Odwołania Odwołujący, przy prawidłowym zaszyfrowaniu pliku
użytkownik otrzymuje komunikat „plik zaszyfrowany poprawnie”. Odwołujący ani w treści
uzasadnienia odwołania ani w trakcie rozprawy ani raz nie wskazał, że taki komunikat
otrzymał. Co więcej, w ocenie Izby skoro Odwołujący dysponował zrzutami z ekranów
z cza
su przed wysłaniem wniosku (załącznik nr 10 do odwołania), to tym bardziej wykazując,
że w sposób prawidłowy zaszyfrował wniosek mógł i powinien był przedstawić taką
informację w odwołaniu, w trakcie rozprawy czy też na wezwanie Zamawiającego z dnia 11
cze
rwca 2019 roku bądź późniejsze – ale tego nie uczynił. Mając na uwadze również
odwołanie się Odwołujących do wywiadu z Prezesem UZP w uzasadnieniu odwołania,
co potwierdza szerokie zainteresowane Odwołującego przedmiotową problematyką,
niewątpliwie również nie należy pomijać i informacji przedstawionej przez Zamawiającego
przy piśmie z dnia 29 lipca 2019 roku „Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie”
tj. stanowiska Prezesa UZP z dnia 17 stycznia 2019 roku jakie przedstawił w odpowiedzi
Marszałkowi Senatu, a odnoszące się do podwójnego szyfrowania przez wykonawców ofert,
których następnie nie można otworzyć. W piśmie tym Prezes UZP jednoznacznie podał,
że „wskazana sytuacja nie wynika z nieprawidłowości działania systemu, lecz
z wykonywania poszczególnych kroków niezgodnie z instrukcją użytkownika”. Zestawiając te
informacje Prezesa UZP problem podwójnego szyfrowania ofert, wniosków czy innych
dokumentów nie jest wynikiem nieprawidłowości w działaniu systemu, lecz wynikiem
nieprawidłowo, niezgodnie z instrukcją podejmowanych działań wykonawcy. To po stronie
Odwołujących leży ciężar dowodu w tym postępowaniu, bowiem - uwzględniając fakt
prawidłowości działania platformy, który w trakcie rozprawy potwierdził sam Odwołujący -
t
o Odwołujący powinni byli wykazać, że podejmowane przez niech czynności w trakcie
składania wniosku były wykonane zgodnie z „Instrukcją użytkownika systemu”. Odwołujący
poza wskazaniem w odwołaniu, że „odwołujący wyjaśniają, że nie dokonali podwójnego
zaszyf
rowania wniosku” nie przedstawili jakiejkolwiek argumentacji wskazującej, że do tego
podwójnego szyfrowania nie doszło. Jednocześnie przeprowadzone przez Zamawiającego
czynności mające na celu wyjaśnienie niemożliwości otwarcia/odszyfrowania złożonego
prz
ez Odwołujących wniosku potwierdzają w ocenie Izby, że wniosek został zaszyfrowany
podwójnie i to stanowiło przyczynę niemożliwości jego odszyfrowania. Zaznaczyć należy,
że dwa zupełnie niezależne od siebie podmioty stwierdziły ten sam błąd w działaniu
Odwołujących wskazując na podwójne szyfrowanie. Z wyjaśnień z dnia 18 czerwca 2019
roku jakie pozyskali Odwołujący od operatora miniPortalu wynikało, że „formularze ePUAP i
aplikacja do szyfrowania nie weryfikują zawartości przekazywanych folderów”, co oznacza,
że wykonawca może przekazać nawet podwójnie zaszyfrowane pliki, a system wniosek
przyjmie. Potwierdza to również stanowisko Prezesa UZP wyrażone w ww. piśmie z dnia 17
stycznia 2019 roku (w aktach sprawy przy piśmie Zamawiającego z dnia 29 lipca 2019 roku).
Odwołujący mając te informacje od administratora miniPortalu nie odnieśli się do nich
w tracie rozprawy.
Podnoszone natomiast w odwołaniu wcześniejsze problemy
z komunikacją z serwerem nie uzasadniają w żaden sposób w ocenie Izby, że skutek
podwójnego zaszyfrowania wniosku wynikał właśnie z tych problemów. Pamiętać bowiem
należy, że wniosek został złożony Zamawiającemu dużo później w czasie gdy platforma
funkcjonowała prawidłowo, co potwierdził sam Odwołujący.
Odwołującym znane było szczegółowe stanowisko Zamawiającego jakie zawarł on w piśmie
z dnia 8 lipca 2019 roku
i co do tej argumentacji Odwołujący również nie odnieśli się
poprzestając na stwierdzeniu, że uzyskane przez nich potwierdzenie wygenerowania
złożenia wniosku w dniu 9 czerwca 2019 roku uważają za skuteczne złożenie wniosku.
Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że przyczyną niemożliwości odszyfrowania
wniosku było działanie platformy, w zasadzie Odwołujący nie podjęli żadnej próby wykazania
tego
(natomiast oświadczyli Odwołujący, że w trakcie składania wniosków platforma działała
poprawnie)
, jednocześnie nie wykazali, że działania jakie podejmowali były zgodne
z „Instrukcją użytkownika systemu”. Odwołujący nie podjęli nawet próby wskazania
w odwołaniu jak wyglądał czynności jakie składały się na proces złożenia w postępowaniu
wniosku, jak również nie przedstawił ich na rozprawie. Nie odnieśli się również
do argumentacji Zamawiającego z pisma z dnia 8 lipca 2019 roku, a w szczególności
do komunikatów jakie generowała platforma przy próbach odszyfrowania złożonego przez
Odwołujących wniosku. Odwołujący nie wyjaśnili z jakimi czynnościami podejmowanymi
przez Zamawiającego w celu odszyfrowania wniosku wskazanymi w uzasadnieniu ww.
pisma nie zgadza się oraz nie uprawdopodobnił, nie podjął próby wykazania, że te czynności
są nieprawidłowe, niewłaściwe bowiem działania jakie podejmował przeczą temu –
nie wykazali Odwołujący jakie podejmowali działania przy składaniu wniosku. Izba zaznacza
w tym miejscu, że fakt, że Zamawiający poparł swoje stanowisko informacjami
od niezal
eżnych od siebie wzajemnie podmiotów tj. do Wydziału Informatyki ZDM oraz
Urzędu Zamówień Publicznych (administratora miniPortalu) – czyli instytucji publicznych –
nie stanowi podstawy do podważania wiarygodności tych informacji.
Wnioskowany dowód z opinii biegłego – który Izba oddaliła – w zasadzie prowadziłby
do przeniesienia ciężaru dowodzenia na inny podmiot niż Odwołujących, przy jednoczesnym
braku aktywności Odwołujących w wykazaniu, że działania podejmowane z ich strony przy
złożeniu wniosku były prawidłowe. Stan faktyczny w sprawie pozwolił Izbie na jednoznaczną
ocenę i stwierdzenie, że wniosek Odwołujących został zaszyfrowany podwójnie,
co przedstawionymi dokumentami
oraz dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego zawartą w aktach sprawy wykazał Zamawiający. Stwierdzenie
Odwołujących, że nie zaszyfrował podwójnie wniosku, przy braku jakiejkolwiek argumentacji
z ich
strony, braku próby uprawdopodobnienia tego faktu np.: zrzutami z ekranu oraz braku
argumentacji w odniesieniu do
bardzo szczegółowo przedstawionych przez Zamawiającego
powodów braku możliwości odszyfrowania wniosku powoduje, że nie istnieje sprzeczność
w materiale dowodowym, która wymagała by przedstawienia dodatkowych wiadomości
specjalnych. Dodatkowo,
Odwołujący w zasadzie niespójni są w swoim stanowisku, bowiem
oświadczając,
że
platforma
działała
prawidłowo
podczas
złożenia
wniosku
do Zamawiającego jednocześnie w żaden sposób nie wyjaśnili, nie wykazali,
że wniosek został złożony zgodnie z procedurą jaka jest zawarta w „Instrukcji użytkowania
systemu” miniPortal, do której to instrukcji Odwołujący sami referowali w odwołaniu.
Zgodnie z art. 190 ust. 4 ustawy Krajowa Izba Odwoławcza może powołać w sprawie
biegłego sądowego, jeżeli ustalenie stanu faktycznego sprawy wymaga wiadomości
specjalnych,
jednocześnie zgodnie z art. 190 ust. 6 ustawy Izba odmawia przeprowadzenia
wnioskowanych dowodów, jeżeli fakty będące ich przedmiotem zostały już stwierdzone
innymi dowodami lub gdy zostały powołane jedynie dla zwłoki. W orzecznictwie wskazuje się
(porównaj wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 19 stycznia 2016 roku sygn. akt II
Ca 1601/15), że przepis art. 190 ust. 4 ustawy w połączeniu z przepisem ust. 1 tegoż
artykułu należy interpretować w ten sposób, że powołanie biegłego jest niezbędne tylko
wtedy, gdy strony za pomocą wiarygodnych dowodów wykażą, iż prezentowe przez nich
stanowiska w sprawie są zasadne, a Izba stwierdzi iż powoduje to sprzeczność w sensie
dowodowym, uniemożliwiającym przyznanie racji tylko jednej ze stron. W rozpoznawanej
sprawie sytuacja taka nie miała miejsca, bowiem jedynie Zamawiający wykazał zebranym
w sprawie materiałem dowodowym zasadność podejmowanych czynności, w tym stanowisku
administratora miniPortalu.
Odwołujący nie przedstawili żadnych dowodów, które chociażby
uprawdopodobniły podnoszone twierdzenie, że nie zaszyfrowali wniosku podwójnie.
W ocenie Izby działania podjęte przez Zamawiającego były prawidłowe, nie naruszały zasad
konkurencji i równego traktowania wykonawców, a czynność Zamawiającego z dnia 8 lipca
2019 roku zakomunikowana Odwołującym w dniu 9 lipca 2019 roku była prawidłowa.
Wymaga również w tym miejscu zaznaczenia, że Zamawiający w postępowaniu przewidział
zaproszenie do dialogu konkurencyjnego wykonawców w licznie 8, co jak uzasadniał
rozszerzało krąg wykonawców mogących brać udział w postępowaniu, przez
co postępowanie to stało się bardzo konkurencyjne dla zainteresowanych podmiotów.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 oraz 3
ustawy przez zaniechanie
unieważnienia postępowania na skutek nieprawidłowego działania
narzędzia informatycznego przeznaczonego do obsługi postępowania, w sytuacji,
gdy Odwołujący skutecznie złożyli wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
co zostało udowodnione przez Odwołujących za pomocą potwierdzeń złożenia wniosku
w system
ie informatycznym obsługującym postępowanie – Izba zarzutu nie uwzględniła.
Izba,
mając na uwadze całą argumentację przedstawioną przy rozpoznaniu pierwszego (1)
z zarzutów odwołania, którą uznaje również za zasadną przy rozpoznaniu tego zarzutu,
uznała zarzut zaniechania unieważnienia postępowania za niezasadny i zarzutu tego
nie uwzględniła. Należy mieć na uwadze w szczególności, że w trakcie rozprawy Odwołujący
złożyli oświadczenie, że nie było żadnych problemów z platformą w czasie, gdy wysyłali
wniosek. Podkreślenia wymaga również, że Odwołujący w żaden sposób nie wykazali
nieprawidłowości działania narzędzia informatycznego przeznaczonego do obsługi
przedmio
towego postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Jednocześnie
co zostało już wyartykułowane w rozpoznaniu pierwszego z zarzutów samo złożenie wniosku
za pomocą formularza ePUAP i uzyskanie Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia
nie potwierdza wskaz
ywanej „skuteczności” złożenia wniosku. Izba uznała prawidłowość
czynności Zamawiającego wyartykułowanej w piśmie z dnia 8 lipca 2019 roku, gdzie
Zamawiający zawiadomił Odwołujących o obiektywnym barku możliwości odszyfrowania,
otwarcia oraz zapoznania się z wnioskiem z uwagi na podwójne zaszyfrowanie wniosku,
a w konsekwencji powiadomienia, że wykonawca nie zostanie zaproszony do dialogu
konkurencyjnego (rozpoznanie pierwszego z zarzutów). Odwołujący w żaden sposób
nie wykazali
na czym miałaby polegać niepoprawność działania systemu jednocześnie
dowodząc, że wniosek złożyli i że w tym czasie platforma działała prawidłowo. Fakt
podwójnego zaszyfrowania wniosku przez Odwołujących, który w ocenie Izby został
wykazany i udowodniony przez Zamawiającego, nie jest wynikiem nieprawidłowego
działania narzędzi informatycznego – miniPortalu na którym prowadzone było przedmiotowe
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, lecz wynikiem czynności podjętych
przez Odwołujących w trakcie składania wniosku, co też wykazał Zamawiający,
a Odwołujący nie przeprowadzili i nie przedstawili w tym zakresie choćby argumentacji, która
uprawdopodobniłaby ich stanowisko, że wynikało to nieprawidłowego działania narzędzia
informatycznego. Odwołujący swoje stanowisko oparł na tym, że wniosek został złożony,
lecz w zupełności pominął informacje jakie uzyskał w odpowiedzi na własne pytanie
z Urzędu Zamówień Publicznych (e-mail z dnia 19 czerwca 2019 roku – w aktach sprawy
przy o
dwołaniu), że formularze ePUAP i aplikacja do szyfrowania nie weryfikują zawartości
przekazanych folderów. Odwołujący również nie odnieśli się do informacji z weryfikacji
przeprowadzonej przez informatyków ZDM czy też UZP, a pozyskanych przez
Zamawiającego, natomiast opierając się o to, że są to jednostki publiczne, które nie mogą
pełnić „roli arbitra w sprawie, gdyż stanowiłoby to naruszenie zasad postępowania”
wskazują, że informacje te pozostają bez znaczenia dla rozpoznania sprawy. Nie sposób
uznać stanowiska Odwołujących za zasadne, bowiem Urząd Zamówień Publicznych jest
administratorem miniPortalu, tym samym podmiotem, który w sposób najpełniejszy jest
w stanie wyjaśnić zaistniały problem. Natomiast fakt, że Wydział Informatyki ZDM, będący
niewątpliwie jednostką Zamawiającego, nie powoduje z tego powodu, że informacje jakie
zostały przedstawione w postępowaniu mają mniejszą wagę. Odwołujący uznając, w ocenie
Izby niezasadnie, że pozyskane przez Zamawiającego informacje, które zostały przez
Zamawiającego udokumentowane i przedstawione w pismach i na rozprawie pozostają bez
znaczenia d
la rozpoznania sprawy nie podjęli próby wykazania, że złożony przez niego
wniosek został sporządzony zgodnie z „Instrukcją użytkownika systemu”, którą powołał
w odwołaniu.
Odwołujący nie kwestionowali również wynikających z obowiązujących przepisów prawa
obowiązków Zamawiającego co do przekazania wykonawcom informacji na temat
specyfikacji połączenia, formatu przesyłanych danych oraz kodowania i oznaczania czasu
przekazywania danych. Nie kwestionowała również postanowień informacji zawartych
w dokumentacji postępowania, natomiast odwołując się do „Instrukcją użytkownika systemu”
oraz posiadanego doświadczenia potwierdził, że znane były mu wszystkie wymagania
odnoszące się do złożenia wniosku i to nie tylko co do jego skutecznego przesłania
ale również sposobu szyfrowania opisanego w ww. Instrukcji.
Odwołujący nie złożyli w postępowaniu wniosku, który mógł zostać odszyfrowany przez
Zamawiającego przy użyciu narzędzia informatycznego, na którym prowadzone jest
pos
tępowanie o udzielnie zamówienia publicznego, a brak możliwości odszyfrowania
wniosku nie jest wynikiem nieprawidłowego działania tego narzędzia informatycznego
miniPortalu, lecz
– co wykazał Zamawiający – błędnym podwójnym zaszyfrowaniem wniosku
przez Odw
ołujących. Tym samym nie zaistniała podstawa do unieważnienia postępowania
o udzielnie zamówienia publicznego z powodu obarczenia postępowania wadą niemożliwą
do usunięcia uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego, a w konsekwencji nie doszło do naruszenia zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 10b w zw. z art. 10a ust. 1 i 5 w zw. z art. 7 ust. 1 i
3 ustawy przez niezapewnienie przez Zama
wiającego, aby narzędzia i urządzenia
wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej oraz ich właściwości techniczne nie ograniczały wykonawcom dostępu
do postępowania o udzielenie zamówienia, tj. sprawnej platformy zakupowej działającej
prawidłowo, za pomocą której, do upływu terminu składania wniosków możliwe było
skuteczne złożenie wniosku przez wszystkie zainteresowane podmioty i jednocześnie
odszyfrowanie i otworzenie złożonych wniosków, co uniemożliwiło Odwołującym bez ich
winy, z przyczyn leżących po stronie ww. platformy zakupowej, skuteczne złożenie wniosku
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – Izba zarzutu nie uwzględniła.
W odniesieniu do przedmiotowego zarzutu Izba, mając na uwadze argumentację poczynioną
w zakresie wyżej rozpoznanych zarzutów (1 i 2), które są ściśle powiązane z tym zarzutem
uznała, że Odwołujący nie wykazał, aby Zamawiający nie zapewnił, aby narzędzia
i urządzenia wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej oraz ich właściwości techniczne nie ograniczały wykonawcom
dostępu do postępowania o udzielenie zamówienia.
Odwołujący, co należy ponownie podkreślić w tym miejscu, oświadczył w trakcie rozprawy,
że miniPortal, czyli narzędzie informatyczne przy pomocy którego składał wniosek
do Zamawiającego dział prawidłowo w czasie składania wniosku 9 czerwca 2019 roku
w godzinach nocnych (01:26)
. Tym samym zarzut postawiony w odwołaniu jest sprzeczny ze
stanowiskiem prezentowanym na rozprawi
e, do tego złożenie do Zamawiającego wniosku
przez Odwołujących zostało potwierdzone Urzędowym Poświadczeniem Przedłożenia. Izba
uznała, mając na uwadze brak jakiejkolwiek argumentacji Odwołującego odnoszącej się do
nieprawidłowego działania narzędzia informatycznego przy składaniu wniosku oraz
złożonego na rozprawie oświadczenia o prawidłowości działania narzędzia informatycznego
postawiony zarzut za niezasadny. Tym samym narzędzia wykorzystywane do komunikacji z
wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej oraz ich właściwości
techniczne nie o
graniczały wykonawcom dostępu do postępowania o udzielenie zamówienia
oraz złożenia wniosków.
W odniesieniu do tej części zarzutu, która wskazuje na zapewnienie przez Zamawiającego
narzędzia informatycznego pozwalającego na odszyfrowanie i otworzenie wniosków Izba,
uwzględniając argumentację powyżej zamieszczoną (zarzut nr 1 i 2) wskazuje,
że Zamawiający wykazał, że wniosek Odwołujących złożony w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego został podwójnie zaszyfrowany, a tym
samym niemożliwe było jego odszyfrowanie, otwarcie i zapoznanie się z tym wnioskiem.
Ponownie należy podkreślić, że wcześniejsze problemy z komunikacją z serwerem jakie
ws
kazywali w odwołaniu Odwołujący, nie uzasadniają twierdzeń Odwołujących
co do przesyłanego wniosku w terminie późniejszym, gdy jak sami to stwierdził Odwołujący
platforma działała prawidłowo. Potwierdza to również fakt złożenia wniosku Zamawiającemu
potwierdzony Urzędowym Poświadczeniem Przedłożenia. Odwołujący stawiający
przedmiotowy zarzut nie wykazali, że nie zaszyfrowali wniosku podwójnie, co jak dowiódł
Zamawiający stanowiło przyczynę niemożliwości odszyfrowania wniosku. Odwołujący
w zasadzie pominęli szeroką argumentację Zamawiającego w piśmie z dnia 8 lipca 2019
roku, pr
zy czym jednocześnie nie wykazali, że ich działania w złożeniu wniosku były
właściwe. Izba nadmienia w tym miejscu, że z 8 wniosków złożonych w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia 7 zostało skutecznie odszyfrowanych, co pozwala
na stwierdzenie, że narzędzie informatyczne jakiego używa Zamawiający do prowadzenia
postępowania tj. miniPortal działało poprawnie. Podkreślenia wymaga również,
że wskazywana przez Odwołujących w odwołaniu „Instrukcja użytkownika systemu”
w sposób szczegółowy określa zasady i wskazuje jakie czynności musi wykonać wykonawca
aby prawidłowo zaszyfrować wniosek, co pozwoli na jego odszyfrowanie przez
Zamawiającego. To na odwołującym ciąży obowiązek wykazania prawidłowo podjętych
czynności w składaniu wniosku, jednakże Odwołujący dezawuując czynność Zamawiającego
oraz podjęte przez niego czynności w celu ustalenia przyczyn niemożliwości deszyfrowania
wniosku, nie przedstawiają w tym zakresie żadnej argumentacji – nie podjął nawet próby
wyka
zania jakie czynności składały się na złożenie wniosku. Problem podwójnego
szyfrowania dokumentów został dostrzeżony również przez Prezesa UZP (pismo z dnia 17
stycznia 2019 roku przy piśmie Zamawiającego z dnia 29 lipca 2019 roku), gdzie
jednoznacznie zos
tało podane, że podwójne szyfrowanie ofert nie wynika z nieprawidłowego
działania systemu lecz z wykonywania przez wykonawców poszczególnych kroków
niezgodnie z instrukcją. Tym samym, chcąc uprawdopodobnić, że problem
z odszyfrowaniem winsoku wynikał z niepoprawnego działania narzędzia informatycznego
Odwołujący winien był wykazać prawidłowość podejmowanych czynności zgodnie
z „Instrukcją użytkownika systemu”. Nie można uznać za nadmiarowe takiego obowiązku
dowodowego w obliczu przedstawienia przez Odwołującego zrzutów z ekranu (załącznik
nr 10 do odwołania), z czasu, gdy występowały problemy z komunikacją z serwerem
wcześniej przed wysłaniem wniosku.
W ocenie Izby Odwołujący nie wykazał, nawet nie uprawdopodobnił, że Zamawiający
nie zapewnił sprawnego narzędzia informatycznego do komunikacji z wykonawcami przy
użyciu środków komunikacji elektronicznej, jednocześnie w prezentowanym na rozprawie
stanowisku oświadczył, że w czasie składania wniosku platforma działała poprawnie. Tym
samym w ocenie Izby nie
doszło do naruszenia zasad konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 60d ust. 1 i 2 ustawy oraz art. 7 ust. 1 oraz 3
ustawy przez zaproszenie
do udziału w postępowaniu i w przyszłości umożliwienie złożenia
ofe
rt wykonawcom, którzy do uczestnictwa w dialogu konkurencyjnym nie zostali wybrani
zgodnie z przepisami ustawy
, z uwagi na fakt, że Odwołujący również skutecznie złożyli
wnios
ek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ale na skutek niezgodnych z przepisami
ustawy
działań i zaniechań Zamawiającego nie zostali zaproszenie do udziału
w p
ostępowaniu, tym samym więc krąg podmiotów zaproszonych do dalszego etapu
p
ostępowania nie został wybrany w sposób konkurencyjny – Izba zarzutu nie uwzględniła.
Izba ustaliła, że w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego, na dzień rozpoznania sprawy,
Zamawiający nie zaprosił żadnego z wykonawców, którzy złożyli wnioski w postępowaniu,
do dialogu konkurencyjn
ego. Zamawiający pismem z dnia 8 lipca 2019 roku, przesłanym
w dniu 9 lipca 2019 roku powiadomił Odwołujących, że nie zostaną oni zaproszeni
do dialogu, co nie oznacza, że inni wykonawcy zostali zaproszeni. Fakt niezaproszenia
do udziału w dialogu żadnego wykonawcy na dzień rozpoznawania sprawy, tym samym i na
dzień wniesienia odwołania potwierdza dokumentacja postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym Protokół postępowania o udzielnie zamówienia publicznego
w trybie dialogu konkurencyjnego,
z którymi Odwołujący mogli się zapoznać. Fakt ten
również w trakcie rozprawy potwierdził pełnomocnik Zamawiającego składając oświadczenie
do protokołu rozprawy.
Zamawiający na moment rozpoznawania przedmiotowej sprawy odwoławczej nadal
dokonuje weryfikac
ji złożonych w postępowaniu wniosków, co również oświadczył
na rozprawie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust.
3 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
Przewodniczący: ……………………………………
Członkowie:
……………………………………
…………………………………...