Sygn. akt: KIO 1375/19
WYROK
z dnia 31 lipca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Joanna Wielgucka
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 lipca 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 lipca 2019 r. przez Odwołującego: Trans-Masz
Przedsiębiorstwo Transportu i Maszyn Drogowych Spółka Akcyjna z siedzibą w Stargardzie w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa – Państwowe
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kalisz Pomorski
przy udziale wykonawcy: M. L.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych M. L., zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
K
osztami postępowania obciąża Odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony
poniesione z t
ytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Koszalinie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 1375/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Skarb Państwa — Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Kalisz Pomorski („Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Przebudowa drogi
przeciwpożarowej nr 15 w leśnictwie Mąkowary — Dębsko – Etap I” („Postępowanie”).
Wartość ww. zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2018 r. poz. 1986, ze zm.), dal
ej jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 30 maja 2019 r.
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem:
554216-N-2019.
I. W dniu 18 lipca 2019 r. wykonawca Trans-
Masz Przedsiębiorstwo Transportu i Maszyn
Drogowych Spółka Akcyjna z siedzibą w Stargardzie („Odwołujący”) wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na czynność podjętą w Postępowaniu przez
Zamawiającego, polegającą na odrzuceniu oferty Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez odrzucenie oferty Odwołującego,
art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez niepoprawienie oferty Odwołującego,
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia
wyjaśnień treści oferty,
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
sklasyfikowanej
na drugim miejscu pod względem ceny, przy kryterium oceny ofert —
najniższej cenie.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. oferty wykonawcy: M. L.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych
M. L.,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
dokonania poprawienia oferty Odwołującego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
lub ewentualnie wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień treści oferty,
dokonania ponownej oceny ofert,
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej spośród ofert
niepodlegających odrzuceniu.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący stwierdził
w szczególności, co następuje:
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający jako podstawę prawną odrzucenia jego oferty podał art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy P
zp, stwierdzając, że załączone do oferty Odwołującego kosztorysy
zawierają zmiany w pozycjach od 4 do 6 i 15 Przedmiaru robót, stanowiącego załącznik nr 9
do specyfi
kacji istotnych warunków zamówienia („SIWZ”). Odwołujący zwrócił uwagę, iż
załączony do oferty kosztorys miał zostać opracowany metodą uproszczoną. Stwierdził, iż
Zamawiający z góry wykluczył, iż sposób sporządzenia kosztorysu przez Odwołującego mógł
stano
wić jedynie omyłkę, tym bardziej jeśli się uwzględni fakt, iż w poz. 3 kosztorysu
sporządzonego przez Odwołującego ujęte jest mechaniczne karczowanie pni wraz
z
zasypywaniem dołów po wykarczowaniu. W ocenie Odwołującego nazwa opisu i pozycji,
jeśli się weźmie pod uwagę kosztorys jako całość, jednoznacznie wskazuje na zamiar
wykonania robót określonych w przedmiarze i w sposób wymagany przez Zamawiającego.
Zdaniem Odwołującego te nieistotne różnice w opisach pozycji można wyjaśnić lub poprawić
na zasadach
określonych w art. 87 ustawy Pzp. Nawet gdyby przyjąć, że w kosztorysie
występują niezgodności w stosunku do przedmiarów wskazanych przez Zamawiającego, to
ich ewentualne poprawienie nie skutkowałoby istotną zmianą w treści oferty. Artykuł 87 ust. 2
pkt. 3 ustawy P
zp wprost odnosi się do omyłek polegających właśnie na niezgodności treści
oferty z SIWZ, zezwalając na ich poprawienie, pod warunkiem, że niezgodność jest wynikiem
omyłki i nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty. W ocenie Odwołującego poprawienie
w kosztorysie ofertowym powyższej niedokładności nie spowoduje istotnych zmian w treści
same
j oferty, albowiem pominięcie w kosztorysie kilku pojedynczych wyrazów lub fraz, które
określają w pewien sposób zakres pozycji umożliwia ich uzupełnienie w trybie art. 87 ust. 2 pkt
3 ustawy P
zp, co z kolei doprowadzi do pełnej zgodności treści kosztorysu z treścią SIWZ.
Przedmiotowa korekta dokonana przez Zamawiającego powinna mieć charakter formalny,
albowiem nawet bez jej dokonania Wykonawca musiałby zrealizować roboty zgodnie z
dokumentacją techniczną i wymaganiami Zamawiającego, a zatem sama zmiana nie będzie
miała charakteru istotnego. Ponadto dokonanie zmiany nie wpłynie na pozycję Wykonawcy w
rankingu ofert, gdyż oferta złożona przez Odwołującego pozostanie ofertą o najniższej cenie.
Odwołujący stwierdził, iż Zamawiający miał możliwość wezwać Wykonawcę, na podstawie art.
87 ust. 1 ustawy Pzp,
do złożenia wyjaśnień treści oferty oraz mógł ustalić, czy wycena została
dokonana zgodnie
ze wskazówkami Zamawiającego, a także czy zawiera wszystkie
wymagane przez niego elementy, czego jednak Zamawiający zaniechał, czym w ocenie
Odwołującego naruszył przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
Dodatkowo
Odwołujący wyjaśnił, iż do oferty został załączony kosztorys uproszczony —
zgodnie z żądaniem Zamawiającego. W kosztorysie tym zostały zawarte uproszczone,
skrócone opisy robót. Odwołujący wskazał, iż do odwołania załączył kosztorys pełny, który
zawiera bardziej rozbudowany opis danej pozycji. I tak w pozycjach 3-
6 wskazane zostało, iż
mechaniczne karczowanie pni obejmuje następujące czynności: 1) odrąbanie grubych korzeni,
wydobycie pnia spycharką, 3) odsunięcie pnia i korzeni na odległość do 10 m, 4) ułożenie
w stosy, 5)
zasypanie dołu.
W odniesieniu do zarzutu
Zamawiającego w zakresie pozycji 15, tj. budowa nawierzchni z płyt
żelbetowych typu Jomb, Odwołujący wskazał, iż na stronie 39 Załącznika Nr 7 do SIWZ (tj.
Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót) ujęto, iż nawierzchnia ma zostać
wykona
na z prefabrykowanych żelbetowych płyt wielootworowych (typu JOMB) o wymiarach
12,5 x 75 x 100
cm (tj. o powierzchni do 0,75 m²). A zatem zapis w kosztorysie Odwołującego
o budowie nawierzchni z płyt wielootworowych ażurowych o powierzchni do 1,0 m² jest
t
ożsamy z zapisem zawartym przez Zamawiającego w dokumentacji stanowiącej załączniki
do SIWZ. Są to te same czynności opisane jedynie na dwa różne sposoby.
II. Pismem z dnia 30 lipca 2019 r.
Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie wnosząc
o jego oddale
nie. Uzasadniając zajęte w sprawie stanowisko Zamawiający stwierdził
w
szczególności, co następuje:
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Zamawiający wskazał, iż
Odwołujący zaproponował w ofercie odmienny zakres przedmiotu zamówienia oraz odmienny
sposób jego realizacji, co uzasadniało odrzucenie jego oferty na podstawie ww. przepisu. Po
pierwsze,
Odwołujący nie uwzględnił w swoim kosztorysie konieczności zasypania dołów
gruntem zasypowym po karczowaniu, której w przedmiarze wymagał Zamawiający, czyli
przewidział odmienny zakres realizacji przedmiotu zamówienia. Po drugie, Odwołujący
zaoferował budowę nawierzchni z płyt wielootworowych ażurowych o powierzchni do 1,0 m²,
natomiast Zamawiający żądał budowy nawierzchni z płyt żelbetowych typu Jomb. Wbrew
twierdzeniem Odwołującego, w swoim kosztorysie zaoferował on odmienny technologicznie
sposób realizacji zamówienia niż żądany przez Zamawiającego. Zamawiający w SIWZ w pkt.
3.2.1 wskazał dokładnie, że nawierzchnia drogi ma zostać wykonana z płyt żelbetowych
wielootworowych typu Jomb gr. 12,5 cm (wymiar 100 x 75 cm), płyty muszą być zbrojone siatką
prętów góra i dół o średnicy prętów min. 6 mm, wykonane z betonu min. C25/30 (parametr
określający klasę wytrzymałości betonu na ściskanie). Wymagają również posiadania aprobaty
technicz
nej Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Tymczasem płyty wielootworowe ażurowe
nie będące płytami typu Jomb mają zupełnie inne parametry techniczne: mają inne wymiary,
nie posiadają zbrojenia i charakteryzują się inną klasą wytrzymałości betonu na ściskanie. To,
co takie płyty łączy to fakt, że są wielootworowe. Natomiast brak podwójnego zbrojenia, jak i
odmienności w innych parametrach powodują, że płyty wielootworowe nie będące płytami typu
Jomb są po prostu mniej wytrzymałe, a co za tym idzie - również tańsze. Płyty zaproponowane
przez Odwołującego nie są typem płyt przewidzianych przez Zamawiającego, co w
konsekwencji skutkuje złożeniem oferty przewidującej odmienny sposób realizacji przedmiotu
zamówienia. Nie ma więc żadnej wątpliwości, że Odwołujący sporządził ofertę w sposób, który
nie odpowiada treści SIWZ. Zamawiający wprost wskazał w pkt 13.6.5. SIWZ, że kosztorys
ofertowy, będący załącznikiem do oferty, należy sporządzić dokładnie na podstawie
przedstawionego
przez Zamawiającego przedmiaru robót. Zamawiający również zaznaczył,
że bez jego zgody w przedstawionych przedmiarach nie wolno wprowadzać żadnych zmian.
Odn
ośnie zarzutu naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp Zamawiający wskazał, iż
w przedmiotowym P
ostępowaniu jasno i precyzyjnie sformułował swoje wymagania
i
oczekiwania względem realizacji przedmiotu zamówienia, czego nie kwestionuje Odwołujący.
Skoro więc Odwołujący wiedział, że należy wycenić w kosztorysie zarówno zasypywanie
dołów po karczowaniu, jak i zastosowanie płyt wielootworowych żelbetowych typu Jomb, to
pominięcie w wycenie czynności zasypywania dołów po karczowaniu, jak i wskazanie
odmiennych (w zakresie technologii, właściwości oraz ceny rynkowej) płyt wielootworowych
ażurowych, nie może zostać uznane za omyłkę. Dodatkowo Odwołujący był świadomy tego,
że zgodnie z SIWZ kosztorys ofertowy, będący załącznikiem do oferty, należy sporządzić
dokładnie na podstawie przedstawionego przez Zamawiającego przedmiaru robót, a bez
zgody Zamawiającego w przedstawionych przedmiarach nie wolno wprowadzać żadnych
zmian. W konsekwencji działania Odwołującego należy uznać nie za omyłki, lecz za działania
celowe
— w znaczeniu celowego wprowadzenia do oferty ustalenia odmiennego od
postanowienia SIWZ, pomimo świadomości, że dany wymóg SIWZ był inny (tak: uchwała KIO
z dnia 19 marca 2019 r., KIO/KU 16/19). W
ocenie Zamawiającego w przedmiotowej sprawie
należy również uznać, że zmiany w zakresie sposobu wykonania przedmiotu zamówienia, w
tym zmiany dotyczące technologii spowodowałyby istotne zmiany treści oferty - mamy do
czynienia z innym sposobem realizacji przedmiotu zamówienia — technologicznie nie do
zaakceptowania
przez Zamawiającego i niezgodnym z jego oczekiwaniami wyrażonymi w
SIWZ. Zamawiający stwierdził, iż nie miał możliwości dokonania poprawy oferty Odwołującego
wobec braku spełnienia ustawowych przesłanek pozwalających na takie działanie. Jedynym
możliwym rozwiązaniem w przedmiotowej sytuacji było odrzucenie oferty Odwołującego, jako
nie odpowiadającej treści SIWZ.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający powołał się na
stanowisko przedstawione w wyroku
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29
marca 2012 r. w sprawie C-599/10 Slovensko oraz w wyroku Krajowej Izby O
dwoławczej
z dnia 14 grudnia 2016 r. (sygn. KIO 225
5/16) i stwierdził, że dopuszczenie w drodze
wyjaśnienia oferty do zmiany zakresu realizacji przedmiotu zamówienia, jak również sposobu
jego realizacji prowadziłoby de facto i de iure do złożenia nowej oferty. Dopuszczenie do takiej
sytuacji byłoby działaniem niezgodnym z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, w związku z czym
Zamawiający nie mógł postąpić tak, jak tego oczekuje Odwołujący.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający wskazał, iż właściwie
odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp i w konsekwencji
odrzucenia
oferty Odwołującego wybrał zgodnie z przepisami prawa ofertę najkorzystniejszą
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ.
Na rozpraw
ie Zamawiający dodatkowo złożył formularz ofertowy Odwołującego z jednego
z
poprzednich postępowań prowadzonych na ten sam przedmiot zamówienia - na
potwierdzenie tego, iż uprzednio Odwołujący zastosował się do wymagań Zamawiającego
(pozycje przedmiaru nie
zostały w żaden sposób zmienione).
III. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 22 lipca 2019 r. wykonawca M. L.
prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych M. L.
(„Przystępujący”) zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Stanowisko w sprawie Przystępujący przedstawił w ww. piśmie z dnia 22
maja 2019 r.
stwierdzając w szczególności, co następuje:
Przystępujący podkreślił, iż Zamawiający w treści SIWZ w sposób wyraźny i jednoznaczny
wskazał, że załącznikiem do oferty winien być kosztorys ofertowy „sporządzony dokładnie na
podstawie przedstawionego przez Zamawiającego przedmiaru robót” przy czym „bez zgody
Zamawiającego w przedstawionych przedmiarach nie wolno wprowadzać żadnych zmian” (pkt
13.6.5. SIWZ). Z
powyższego wynika, że Zamawiający wykluczył możliwość dokonywania
zmian opisów poszczególnych pozycji przedmiaru. Odwołujący, znając treść SIWZ, winien
zastosować się do tak zakreślonego wymogu. W odniesieniu do zarzutu naruszenia przez
Zamawiającego art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp Przystępujący wskazał, iż przepis ten
zobowiązuje Zamawiającego do poprawienia „omyłek”, co oznacza, iż korekta ta nie może
obejmować takich niezgodności oferty z SIWZ, które zostały do oferty celowo wprowadzone.
Zdaniem Przystępującego dokonane przez Odwołującego zmiany pozycji z natury rzeczy
musiały mieć charakter intencjonalny, bowiem w sporządzonym kosztorysie ofertowym
Odwołujący winien jedynie uzupełnić ceny proponowane wobec każdej z wyszczególnionych
w przedmiarze
robót pozycji. Ingerowanie w opisy pozycji nie było na potrzeby przygotowania
oferty konieczne, a
więc Odwołujący nie mógł dokonać zmiany pozycji przez pomyłkę,
omyłkowo, przez przypadek itp. Ponadto zdaniem Przystępującego niezgodności oferty z
SIWZ są na tyle poważne, że powodują istotne zmiany w treści oferty, co również wykluczało
zastosowanie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. P
róba sanowania przez Odwołującego
niezgodności wynikającej z kosztorysu ofertowego (mającego wiążący charakter), następczym
przedłożeniem kosztorysu sporządzonego metodą szczegółową i załączonego dopiero do
odwołania, musi być uznana za bezskuteczną. W ocenie Przystępującego równie nietrafiona
jest argumentacja, zgodnie z którą Zamawiający niezależnie od niezgodności oferty z SIWZ i
tak musiałby wykonać zamówienie publiczne zgodnie z jego zakresem. Przyjęcie takiego
stanowiska skutkowałoby koniecznością zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. do każdej
niezg
odności kosztorysu ofertowego z przedmiarem, nie mówiąc już nawet o innych
niezgodnościach oferty z SIWZ. Przystępujący stwierdził również, iż wbrew stanowisku
wyrażonemu w odwołaniu ujawniona przez Zamawiającego rozbieżność pomiędzy treścią
SIWZ i złożoną przez Odwołującego ofertą jest nie tylko oczywista, ale również istotna. Zakres
robót, których dotyczyły zmodyfikowane pozycje, jest w istocie dużo szerszy, aniżeli usiłuje to
przedstawić Odwołujący. Mając na uwadze znaczną liczbę przewidzianych do wykarczowania
drzew oraz związaną z tym konieczność zasypywania dołów gruntem zasypowym po
karczowaniu, nie można mieć wątpliwości, że w kosztorysie ofertowym nieuwzględniona
została istotna część zamówienia. Istotność dokonanej zmiany jest jeszcze bardziej oczywista
w przypadku pozycji 15.
Przystępujący wskazał, iż słusznie zauważa Odwołujący, że płyty typu
Jomb to betonowe, prefabrykowane, żelbetowe i wielootworowe płyty o wymiarach 12,5 x 75
x 100 cm. W opisie tym brakuje jedynie tej cechy płyt typu Jomb, iż są one podwójnie zbrojone.
Tak więc już na pierwszy rzut oka powyższy opis nie przystaje do treści pozycji zmienionej
przez Odwołującego. Pisząc, „budowa nawierzchni z płyt wielootworowych ażurowych
o
powierzchni do 1.0 m²” Odwołujący zaoferował wykonanie zamówienia publicznego za
pomocą innego materiału, niż przewidziany w przedmiarze. W odniesieniu do zarzutu
naruszenia przez Zam
awiającego art. 87 ust. 1 ustawy Pzp Przystępujący stwierdził, iż
Odwołującego oferta posiada całkowicie jednoznaczną treść, trudno więc argumentować, że
Zamawiający winien wezwać Odwołującego do wyjaśnienia tej treści.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania, Krajowa
Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba ustaliła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący jest legitymowany, zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp, do wniesienia odwołania, co nie było też sporne.
Istotne dla niniejszej sprawy oko
liczności faktyczne, dotyczące przebiegu Postępowania, nie
były pomiędzy stronami sporne. W szczególności, jak wynika z dokumentacji Postępowania,
w Przedmiarze Robót stanowiącym załącznik nr 9 do SIWZ pozycje oznaczone nr 4-6 oraz nr
15 zostały przez Zamawiającego określone w następujący sposób:
4. Mechaniczne karczowanie pni o średnicy 46-55 cm z zasypaniem dołów po karczowaniu
gruntem zasypowym.
5. Mechaniczne karczowanie pni o średnicy 56-65 cm z zasypaniem dołów po karczowaniu
gruntem zasypowym.
Mechaniczne karczowanie pni o średnicy 66-75 cm z zasypaniem dołów po karczowaniu
gruntem zasypowym.
15. Nawierzchnia z płyt żelbetowych typu Jomb.
N
atomiast w kosztorysie sporządzonym przez Odwołującego ww. pozycje zostały
sformułowane w następujący sposób:
4. Mechaniczne karczowanie pni o średnicy 46-55 cm.
5. Mechaniczne karczowanie pni o średnicy 56-65 cm.
6. Mechaniczne karczowanie pni o średnicy 66-75.
15. Budowa nawierzchni z płyt wielootworowych ażurowych o powierzchni do 1,0 m2.
Powyższe zapisy pozostają w zgodności z treścią Specyfikacji Technicznej Wykonania
i
Odbioru Robót stanowiącej załącznik nr 7 do SIWZ (str. 9 oraz 39).
Zgodnie z punktem 13.5.6 SIWZ
Zamawiający wymagał złożenia wraz z ofertą kosztorysu
ofertowego opracowanego metodą uproszczoną zgodnie z Rozporządzeniem Ministra
Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 13 lipca 2001 r. w sprawie metod
kosztorysowania obiektów i robót budowlanych (Dz. U. Nr 80, poz. 867). W ww. postanowieniu
SIWZ Zamawiający jednocześnie wskazał, iż: „Kosztorys ofertowy ma być sporządzony
dokładnie na podstawie przedstawionego przez Zamawiającego przedmiaru robót i
uwzględniać wszystkie koszty niezbędne do realizacji zamówienia. Wykonawca określa ceny
na wszystkie elementy
zamówienia wymienione w przedmiarach robót, które po wypełnieniu
przez Wykonawcę stanowić będą kosztorys ofertowy jako załącznik do oferty. Kosztorys
ofertowy należy sporządzić zgodnie z dostarczonymi przedmiarami robót wg zasad: bez zgody
Zamawiającego w przedstawionych przedmiarach nie wolno wprowadzać żadnych zmian. W
kosztach opisanych w przedmiarach przez Wykonawcę należy uwzględnić wszystkie koszty
niezbędne do realizacji przedmiotu Zamówienia.”
Pismem z dnia 8 lipca 2019 r. (przesłanym do wykonawców pocztą) Zamawiający powiadomił
o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp wskazując na
niezgodności kosztorysu ofertowego Odwołującego z Przedmiarem robót w zakresie pozycji
oznaczonych numerami 4-6 oraz 15.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Podstawa odrzucenia oferty wykonawcy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
występuje w szczególności w sytuacji, w której treść oferowanego przez wykonawcę
świadczenia nie odpowiada wymaganiom Zamawiającego postawionym co do tego
świadczenia w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W ocenie składu
orzekającego wystąpienie tego rodzaju niezgodności w odniesieniu do oferty Odwołującego
jest oczywiste
– w złożonym kosztorysie ofertowym w pozycjach oznaczonych nr 4 - 6
Odwołujący nie uwzględnił prac polegających na zasypaniu dołów po karczowaniu, natomiast
w pozycji 15 zaoferował materiał (płyty) odmienny od oczekiwanego przez Zamawiającego.
Powyższe stanowi zatem podstawę odrzucenia oferty zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp, o il
e stwierdzone niezgodności nie podlegają poprawieniu na podstawie art. 87 ust. 2 pkt
3 ustawy Pzp. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu między innymi naruszenie art. 87 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp
poprzez niepoprawienie ww. niezgodności jako innych omyłek polegających
na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących
istotnych zmian w
treści oferty. Aby ww. instytucja (poprawienia omyłek) znalazła
zastosowanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia winny zostać spełnione łącznie dwie
przesłanki, tj. stwierdzone niezgodności mają charakter omyłek oraz poprawienie oferty nie
będzie skutkować istotną zmianą treści oferty. W odniesieniu do pierwszej przesłanki skład
orzeka
jący uznał, iż o wystąpieniu omyłek wykonawcy można mówić co najwyżej w
odniesi
eniu do niezgodności z pozycjami nr 4 – 6 Przedmiaru robót. Za prawdopodobną można
uznać sytuację, w której wykonawca przepisując ww. pozycje do kosztorysu omyłkowo
pominął pewną ich część, w szczególności, iż jak słusznie zauważył Odwołujący treść ta nie
została pominięta w pozycji oznaczonej nr 3 o bardzo podobnej treści (mechaniczne
karczowanie pni o innej średnicy). Dokonanie takiej kwalifikacji byłoby jednak nieuprawnione
w odnies
ieniu do niezgodności z pozycją nr 15 Przedmiaru robót, gdzie Odwołujący wprost
wpisał inny rodzaj materiału niż wymagany przez Zamawiającego. Należy przy tym zauważyć,
iż opis tej pozycji zawiera szereg cech oferowanych płyt i niełatwo znaleźć wytłumaczenie dla
ich omyłkowego wpisania w kosztorysie. Przeciwnie, wskazuje to na świadome wprowadzenie
takiej treści w odniesieniu do pozycji nr 15. Odwołujący nie przedstawił w tym zakresie
żadnego przekonującego wyjaśnienia pozwalającego na uznanie ww. modyfikacji wymagania
Za
mawiającego jedynie za omyłkę z jego strony. Zaistnienia drugiej z ww. przesłanek
polegającej na tym, iż poprawienie omyłek nie będzie skutkować istotną zmianą w treści oferty
Odwołujący w żaden sposób nie wykazał i nie udowodnił (a przeczy takiemu twierdzeniu
stanowisko przedstawione przez Zamawiającego). W treści odwołania Odwołujący stwierdził
jedynie, iż nie dojdzie do istotnej zmiany treści oferty, skoro po jej poprawieniu będzie ona
zgodna z wymaganiami Zamawiającego. Tego rodzaju rozumowanie należy uznać za
oczywiście błędne. Wymaga wyjaśnienia, iż w celu ustalenia spełnienia ww. przesłanki należy
dokonać porównania treści oferty wykonawcy przed dokonaniem poprawienia jej treści i po jej
ewentualnym poprawieniu i na tej podstawie
wyciągnąć wniosek czy dokonanie poprawienia
omyłek będzie prowadzić do istotnej zmiany treści oferty. W odniesieniu do niezgodności z
pozycją nr 15 Przedmiaru Robót Odwołujący dodatkowo stwierdził, iż pozycje zawarte w tym
zakresie w jego kosztorysie
oraz Przedmiarze Robót są tożsame, jednak zostały opisane w
odmienny sposób. Powyższe twierdzenie nie zostało jednak przez Odwołującego w żaden
sposób udowodnione. Należy w tym miejscu podkreślić, iż w postępowaniu odwoławczym
przed Krajową Izba Odwoławczą to na odwołującym (z pewnymi jedynie wyjątkami) w
pierwszej kolejno
ści spoczywa ciężar wykazania i udowodnienia zasadności przedstawianych
twierdzeń. Dodatkowo należy wskazać, iż za niemającą istotnego znaczenia Izba uznała treść
kosztorysu pełnego załączonego do odwołania, albowiem w świetle postanowień specyfikacji
istotnych wa
runków zamówienia obowiązującej w Postępowaniu zgodności oceny treści oferty
z tą specyfikacją należało dokonywać w odniesieniu do kosztorysu sporządzonego metodą
uproszczoną – jako dokumentu wchodzącego w skład oferty wykonawcy w Postępowaniu.
Należy również podkreślić szczególnie istotny charakter kosztorysu ofertowego, jaki został
nadany przez Zamawiającego w postanowieniu zawartym w pkt 13.5.6 SIWZ. W świetle
powyższej okoliczności tym bardziej za niezasadne należało uznać twierdzenia Odwołującego,
iż i tak obowiązany byłby zrealizować przedmiot zamówienia zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego.
Odnosząc się natomiast do zarzutu naruszenia przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień, Izba stwierdziła, iż treść
kosztorysu ofertowego w zakresie pozycji 4
– 6 oraz 15 nie była niejasna i nie wymagała
wdrożenia przez Zamawiającego postępowania wyjaśniającego. Zamawiający nie był zatem
obowiązany do wzywania Odwołującego do przedstawienia wyjaśnień dotyczących treści
złożonej oferty w ww. zakresie. Zasadności ww. zarzutu z pewnością nie można opierać na
samej okoliczności wystąpienia niezgodności treści oferty z treścią SIWZ, co miało miejsce
w
ramach odwołania.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, iż Odwołujący nie wykazał zasadności postawionych
zarzutów naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 87 ust. 2 pkt 3 oraz art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, a w
konsekwencji
również zarzut naruszenia oraz art. 91 ust. 1 ustawy Pzp należało uznać za
niezasadny.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Pzp oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
stosown
ie do wyniku postępowania.
Przewodniczący: …..……………………………