KIO 1129/19 WYROK dnia 4 lipca 2019 r.

Stan prawny na dzień: 09.09.2019

Sygn. akt: KIO 1129/19 

WYROK 

  z dnia 4 lipca 2019 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

 Protokolant:    

Klaudia Ceyrowska  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lipca 2019 

r. w Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  czerwca  2019  r.  przez  wykonawcę 

mpTechnology Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku

postępowaniu prowadzonym przez Miasto Białystok

orzeka:  

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu zmianę postanowień SIWZ poprzez:  

1.1.1.  alternatywnie: (i) 

udostępnienie informacji o kodach źródłowych do posiadanego 

przez 

Zamawiającego  systemu  informatycznego  dynamicznej  informacji 

pasażerskiej,  wraz  z  opisem  niezbędnym  do  prawidłowej  realizacji  przedmiotu 

zamówienia,  albo  (ii)  udostępnienie  informacji  o  protokołach  komunikacyjnych 

i interfejsach 

wymiany  danych  do  posiadanego  przez  Zamawiającego  systemu 

informatycznego  dynamicznej  informacji  pasażerskiej,  w  zakresie  niezbędnym 

do 

prawidłowej  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  albo  (iii)  wprowadzenie 

postanowień  dopuszczających  zastąpienie  posiadanego  przez  Zamawiającego 

systemu  informatycznego  dynamicznej  informacji  pasażerskiej  nowym 

systemem o 

zakresie modułów i funkcjonalności wskazanym w § 1 ust 1.1 i 1.2. 

Załącznika  nr  1  do  SIWZ,  wraz  z  podaniem  informacji  dotyczących  interfejsów 

wymiany  danych  i  protokołów  komunikacyjnych  do  posiadanej  przez 

Zamawiającego  infrastruktury,  w  celu  umożliwienia  komunikacji  nowego 

systemu 

z posiadanym sprzętem; 

wprowadzenie  zobowiązania  Zamawiającego  do  uzyskania  zgody  gwarantów 

urządzeń  i systemów  posiadanych  przez  Zamawiającego  na  ingerencję 

niezbędną w celu prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia; 


przedłużenie  terminu  składania  ofert  o  co  najmniej  15  dni  od  dnia  ogłoszenia 

orzeczenia. 

2.  Kosztami p

ostępowania obciąża Miasto Białystok i: 

2.1.  zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  nakazuje  zwrot  z  rachunku 

Urz

ędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  Odwołującego  kwoty  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  nienależnie 

uiszczoną kwotę wpisu. 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  11  100  zł  00  gr 

(słownie:  jedenaście  tysięcy  sto  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione 

koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika; 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986 

z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w terminie 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.  

Przewodniczący:      ……………….. 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

Miasto  Białystok  –  prowadzi  w trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Usługa asysty technicznejbieżącej 

konserwacji  i  rozbudowy 

systemu  informatycznego  dynamicznej  informacji  pasażerskiej

Wartość  zamówienia  jest  mniejsza  niż  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy  Pzp.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane 

Biuletynie Zamówień Publicznych 10 czerwca 2019 r. pod numerem 554481-N-2019. 

W dniu  17  czer

wca 2019 r. wykonawca mpTechnology Sp. z o.o.  wniósł odwołanie 

wobec  treści  SIWZ  określającej  opis  przedmiotu  zamówienia.  Odwołujący  zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp  

Odwołujący  wskazał,  że  w  treści  §  1  ust.  1.1  Wzoru  umowy  Zamawiający 

trzydziestu  dziewięciu  punktach  wskazał,  jakie  moduły  składają  się  na  funkcjonalność 

obecnie wykorzystywanego przez Zamawiającego systemu CeSIP. Zaś w § 1 ust. 1.2 Wzoru 

umowy Zamawiający w czterech punktach wskazał, jakie nowe moduły – w ramach rozwoju 

i   rozbudowy  tego  systemu 

–  wykonawca  zobowiązany  jest  dostarczyć.  Wykonawca 

zobowiązany jest rozbudować system o następujące funkcjonalności: 

1.2.1.  Możliwość tworzenia w  systemie tzw.  „przedziałów  punktualności" w którym  definiuje 

się  domknięty  przedział  odchyłki  pojazdu  od  rozkładu  jazdy  (OD  i  DO)  przypisując 

utworzonemu  przedziałowi  kolor  który  będzie  wyświetlany  dla  pojazdów  mieszczących  się 

danym zakresie odchyłki, 

1.2.2.  System  powinien  oferować  użytkownikom  funkcję  pozwalającą  na  podstawie  danych 

historycznych o pozycjach GPS autobusów w określonym przedziale czasu (data i godzina) 

uprzednio  wcześniej  zdefiniowanym  na  mapie  obszarze  będącym  dowolnym  wielokątem 

(poligonie)  wyszukiwać  i  raportować  obecność  pojazdów.  Wielkość  przedziału  dla  którego 

będzie realizowane zapytanie dot. obecności pojazdów w danej strefie może wynosić do 30 

minut. 

1.2.3.  Możliwość  przypisywania  do  każdego  wariantu  na  linii  jego  nazwy  opcjonalnej  (innej 

niż  nazwa  ostatniego  przystanku  na  wariancie)  a  także  symbolu  legendy  widocznego 

w portalu i 

aplikacji pasażerskiej, 

1.2.4. Możliwość generowania z systemu danych w międzynarodowym formacie GTFS 


Odwołujący  podniósł,  że  w  związku  z  tym,  że  dostawcą  dotychczasowego  systemu 

CeSIP  jest 

PIXELS.  z  o.o.  oraz  że  Zamawiający  nie  przekazał  podstawowych  informacji, 

umożliwiających  realizację  ww.  zakresów  wykonawcom  innym  niż  producent  posiadanego 

oprogramowania,  stwierdzić  należy,  że  obecnie  jedynie  PIXEL  oraz  ewentualny 

podwykonawca  PIXEL,  kt

óry  jest  twórczą  dostarczonego  programu  CeSIP,  są  w  stanie 

złożyć ofertę. 

Odwołujący  stwierdził,  że  Zamawiający  używa  zamiennie  sformułowania  „moduły" 

„funkcjonalność",  przy  czym,  mając  na  uwadze  cytowany  opis,  stwierdzić  należy,  że 

przedmiotem  zamówienia  jest  rozbudowa  funkcjonalności  danych  modułów,  a  nie  dodanie 

nowych modułów do systemu. Różnica ta ma istotne znaczenie, z uwagi na zakres danych, 

które  Zamawiający  jest  zobowiązany  udostępnić  w  zależności  od  oczekiwanego  zakresu 

usługi.  Na  przykładzie  urządzenia  wielofunkcyjnego,  jeżeli  urządzenie  to  ma  moduł 

skanowania  jednostronnego,  to  rozbudowa  urządzenia  o  kolejny  moduł  mogłaby  np. 

dotyczyć  kserowania,  natomiast  rozbudowa  o  kolejną  funkcjonalność  polegać  mogłaby  na 

dodaniu skanowania dwustronnego. O 

ile przy rozbudowie o dodatkowy moduł potrzebną są 

dane umożliwiające doczepienie kolejnego „klocka", o tyle przy dodatkowej funkcjonalności, 

co do zasady, potrzebne są dane umożliwiające ingerencją wewnątrz danego modułu w celu 

jego  przemodelowania  w  spo

sób,  umożliwiający  wykonywanie  przez  ten  moduł 

dodatkowych, wymaganych poleceń. 

Zdaniem  Odwołującego  możliwe  jest  trojakie  sformułowanie  SIWZ,  które  czyniłoby 

zadość  oczekiwaniom  Zamawiającego,  a  jednocześnie  nie  stałoby  w  sprzeczności 

z dyspozycjami norm 

zawartymi w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. Istnieją bowiem trzy sposoby 

modyfikacji  SIWZ,  które  prowadziłyby  do  umożliwienia  każdemu  wykonawcy,  który  posiada 

odnośną  wiedzę  i  doświadczenie  w  tego  typu  usługach,  realizację  przedmiotowego 

zamówienia,  bez  ograniczania  tej  konkurencji.  Każdy  z  przedstawionych  poniżej  sposobów 

wymaga udostępnienia innych danych. 

Po  pierwsze  Odwołujący  wskazał,  że  możliwość  świadczenia  usługi  asysty 

technicznej,  bieżącej  konserwacji  i  rozbudowy  SDIP  (jest  możliwa  w  drodze  udostępnienia 

przez Zamawiającego na obecnym etapie, tj. ogłoszenia przetargu, kodów źródłowych tego 

oprogramowania (nie protokołów komunikacyjnych), gdyż obecnie (tj. bez ich udostępnienia 

wykonawcom  zainteresowanych  zamówieniem)  modyfikację  czy  aktualizację  autorskiego 

oprogramowania PIXEL może zostać wykonać tylko przez PIXEL. Odwołujący zaznaczył, że 

Zamawiający  wymaga  od  wykonawcy  ingerencji  bezpośrednio  w  kod  źródłowy  istniejącego 

rozwiązania  (CeSIP)  poprzez  jego  rozbudowę  o  szczegółowe,  nowe  funkcje,  które  mogą 

poprawnie  działać  tylko  i  wyłącznie  poprzez  ścisłe  połączenie  z  oprogramowaniem  CeSIP 

innymi  funkcjami,  które  obecnie  realizuje.  Wbrew  nomenklaturze  stosowanej  przez 


Zamawiającego  CeSIP  nie  jest  oprogramowaniem  modułowym  w  takim  stopniu  jak,  na 

pier

wszy  rzut  oka,  wynikałoby  z  opisu  przedstawionego  przez  Zamawiającego.  W  związku 

tym, nie jest możliwe dodanie do niego kolejnych „modułów" programowych bez ingerencji 

w  jego  strukturę  i  modyfikację  kodów  źródłowych.  Przywołane  przez  Zamawiającego 

w rozd

ziale 1.1. załącznika nr 1 do SIWZ tzw. moduły są de facto funkcjami oprogramowania 

CeSIP,  stanowiącymi  jego  integralną  część.  Nie  mogą  one  bowiem  funkcjonować 

niezależnie,  jak  również  nie  są  „dodawane"  do  CeSIP  jak  moduły,  czyli  jako  zewnętrzne 

elementy, 

ale  stanowią,  wewnętrzną,  jednolitą  strukturę  programową,  bez  której  CeSiP  nie 

pełniłby  żadnej  z funkcji  Systemy  Dynamicznej  Informacji  Pasażerskiej.  Wskazać  tu  można 

np.  funkcje  (zwane  przez  Zmawiającego  modułami)  opisane  w:  1.1.7.;  1.1.8;  1.1.9;  1.1.10; 

1.1.11; 1.1.12; 1.1.15 itd.. czy kolejne od 1.1.31 do 1.1.39.  De facto, 

tylko 4 tzw. moduły są 

prawdziwymi modułami programowymi, czyli zewnętrznym oprogramowaniem „dołączanym" 

do  oprogramowania  źródłowego  w  postaci  modułowej,  i  są  to  moduły  wskazane  w:  1.1.4; 

1.1.5;  1.1.14;  1.1.21,  1.1.22;  1.1.27;  Pozostałe  wymienione  funkcje  (moduły)  stanowią 

również  integralną  część  oprogramowania,  choć  realizują  funkcje  drugorzędne  z  punktu 

widzenia  działania  CeSIP.  Niemniej,  ze  względu  na  niemodułową  architekturę  CeSIP  oraz 

fakt,  że  nie  jest  to  rozwiązanie  „gotowe"  a  dedykowane,  wykonane  na  zlecenie 

Zamawiającego  przez  PIXEL  oraz  ewentualne  podmioty  powiązane,  w  ramach  innego 

zamówienia  publicznego,  obecnie  jedynie  PIXEL  i Zamawiający  posiadają  informacje 

wymagane  do  re

alizacji  zamówienia  w  zakresie  rozbudowy  CeSiP,  gdyż  w  swobodnym 

obiegu  nie  są  dostępne  żadne  podręczniki  czy  instrukcje  rozbudowy  CeSiP  o  dodatkowe 

moduły.  Po  przekazaniu  tej  wiedzy  możliwe  będzie  wykonanie  rozbudowy  wg  wytycznych 

Zamawiającego również przez inne podmioty. 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  ma  możliwość  otwarcia  postępowania  na 

konkurencję w trojaki sposób: 

Po  pierwsze,  Zamawiający  może  podać  kody  źródłowe  do  posiadanego  SIDP  wraz 

opisem  umożliwiającym  ich  pełną  interpretację,  w  zakresie  niezbędnym  do  umożliwienia 

realizacji całego przedmiotu usług. 

Po  drugie, 

możliwość  świadczenia  usługi  asysty  technicznej,  bieżącej  konserwacji 

rozbudowy SDIP jest możliwa w drodze udostępnienia przez Zamawiającego na obecnym 

etapie, tj. ogłoszenia przetargu, protokołów komunikacyjnych i/lub interfejsów programowych 

do  oprogramowania  CeSiP,  które  umożliwią  dwukierunkową  wymianę  danych  z  CeSiP 

zawierać  będą  wszystkie  dane  dzięki  którym,  wykonawca  będzie  mógł  dołączyć 

opracowane przez siebie moduły programowe. W ten sposób, dzięki zapewnieniu interfejsów 

wymiany  danych  przez  Zamawiającego  nowe  moduły  dostarczane  przez  wykonawcę  będą 

pełni  kompatybilne  z  CeSiP.  Proponowane  rozwiązanie  wymaga  minimalnej  ingerencji 


CeSIP,  zapewniając  jego  pełną  kompatybilność  z  nowymi  modułami  programowanymi, 

których mowa w rozdz. 1.2 załącznika nr 1 do SIWZ, jednakże jest warunkiem koniecznym 

do  wykonania  zamówienia  w  przypadku  braku  możliwości  podania  kodów  źródłowych, 

bowiem w 

celu spełnienia wymagań Zamawiającego: 

.2.1 należy  wprowadzić funkcję zmieniającą kolor  ikony  pojazdu  w  zależności  od  wartości 

jego  opóźnienia/przyspieszenia,  co  nie  jest  możliwe  bez  uzyskania  w  czasie  rzeczywistym 

danych z obecnych funkcji (modułów) CeSIP (w zależności od ich szczegółów technicznych), 

np.  1.1.12,1.1.13,  1.1.16;  1.1.21,  1.1.23,  1.1.25,1.1.27,  oraz  przekazania  w  czasie 

rzeczywistym  danych  z  funkcji  (modułu)  1.2.1  do  obecnych  funkcji  (modułów),  np. 

1.1.1,1.1.11,1.1.12,1.1.13 i 1.1.38 w celu prezentacji koloru pojazdu w CeSIP; 

2  należy  wprowadzić  funkcję  wyszukującą  i  raportującą  pojazd  ze  względu  na  pozycję 

GPS  (historyczną),  poprzez  wprowadzenie  tzw.  wyszukiwarki  pojazdów  w  wybranych 

strefach  detekcji,  co  nie  jest  możliwe  bez  uzyskania  danych  z  obecnych  funkcji  (modułów) 

CeSIP (w 

zależności od ich szczegółów technicznych), np. 1.1.21, 1.1.23, 1.1.25,1.1.30, 

1.2.3  należy  wprowadzić  funkcję  przypisującą  nowe  atrybuty  dla  poszczególnych  linii  i  ich 

wariantów  (tras),  co  nie  jest  możliwe  bez  uzyskania  danych  z  obecnych  funkcji  (modułów) 

CeSIP  (w  zależności  od  ich  szczegółów  technicznych),  np.  1.1.6;  1.1.8;  oraz  przekazania 

czasie rzeczywistym danych z funkcji (modułu) 1.2.1 do obecnych funkcji (modułów), np. 

1.1.1, 1.1.20,1.1.28,1.1.36, w celu prezentacji atrybutów w CeSIP, 

1.2.4  n

ależy  wprowadzić funkcję generującą na zewnętrz  systemu  dane w  formacie GTFS, 

co  nie  jest  możliwe  bez  uzyskania  danych  z  obecnych  funkcji  (modułów)  CeSIP 

(w 

zależności  od  ich  szczegółów  technicznych),  np.  1.1.12,1.1.13,  1.1.16;  1.1.21,  1.1.23, 

Po  trzecie,  możliwość  świadczenia  usługi  asysty  technicznej,  bieżącej  konserwacji 

rozbudowy  SDIP  jest  możliwa  w  drodze  wyrażenia  przez  Zamawiającego  zgody  na 

zastąpienie  istniejącego  systemu  SDIP  nowym  systemem  oraz  udostępnienie  przez 

Zamawiającego  na  obecnym  etapie,  tj.  ogłoszenia  przetargu,  protokołów  komunikacyjnych 

do wszystkich tablic pasażerskich oraz urządzeń w pojazdach obsługiwanych przez CeSIP, 

celu  umożliwienia  nowemu  SDIP  bieżącej  komunikacji  i  wymiany  danych  z  infrastrukturą 

Zamawiającego.  Zdaniem  Odwołującego  wykonawcy  są  w  stanie  spełnić  wymagania 

stawiane 

przez 

Zamawiającego 

poprzez 

dostarczenie 

własnych 

rozwiązań 

(oprogramowania),  zastępujących  CeSIP  i  obejmujących  zarówno  funkcje  (moduły) 

wskazane  w  rozdz.  1.1.  załącznika  nr  1  do  SIWZ,  jak  również  nowo  wymagane,.  Zarówno 

CeSIP,  jak  i  rozwiązania  innych  wykonawców,  wymagają  odbierania  i  przesyłania  danych 

w czasie  rzeczywistym  do  i z 

pojazdów  komunikacji  miejskiej  i  przystankowych  tablic 


informacji pasażerskiej. W przypadku dostawy nowego systemu centralnego, zastępującego 

CeSIP,  do  jego  poprawnego  działania  wymagane  jest  dostosowanie  przez  wykonawcę 

interfejsów  wymiany  danych  z  pojazdami  i  tablicami  przystankowymi,  w  jego  własnym 

oprogramowaniu,  do  interfejsów  wymiany  danych  obecnie  wykorzystywanych  przez 

autobusy i tablice przystankowe. Jest to możliwe tylko i wyłącznie na podstawie otrzymanych 

od  Zamawiającego  opisów  tychże  interfejsów.  W  przypadku,  gdy  Zamawiający  z  jakiś 

przyczyn  nie  będzie  w  stanie  udostępnić  przedmiotowych  opisów,  wykonawca  może 

udostępnić  Zamawiającemu  swoje  interfejsy  wraz  z  opisami,  które  powinny  być 

zaimplementowane przez Zamawiającego w autobusach i tablicach przystankowych. 

W związku z powyższym Odwołujący o nakazanie Zamawiającemu alternatywnie:  

1.  dopisania 

do  części  III  po treści  „Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  zakres 

znajduje  się  w  załączniku  nr  1  do  SIWZ  stanowiącym  projekt  umowy"  dalszej  części 

zdania  w  brzmieniu:  „oraz  w  Załączniku  nr  5,  zawierającym  kody  źródłowe  do 

posiadanego  przez  Zamawi

ającego  SIDP  wraz  z  opisem  umożliwiającym  ich  pełną 

interpretację, w zakresie niezbędnym do umożliwienia realizacji całego przedmiotu usług"; 

dopisania  do  części  III  po treści  „Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  zakres 

znajduje  się  w  załączniku  nr  1  do  SIWZ  stanowiącym  projekt  umowy"  dalszej  części 

zdania  w  brzmieniu:  „oraz  w  Załączniku  nr  5,  zawierającym  protokoły  komunikacyjne 

interfejsy  wymiany  danych  do  posiadanego  przez  Zamawiającego  SIDP,  w  zakresie 

niezbędnym do umożliwienia realizacji całego przedmiotu usług"; 

dopisania  do  części  III  po treści  „Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  zakres 

znajduje  się  w  załączniku  nr  1  do  SIWZ  stanowiącym  projekt  umowy"  kolejnego  zdania 

brzmieniu:  „Zamawiający  dopuszcza  zastąpienie  posiadanego  przez  Zamawiającego 

SIDP nowym systemem SIDP o zakresie modułów i funkcjonalności wskazanym w § 1 ust 

1.1 i 1.2. Załącznika nr 1 do SIWZ, w związku z czym w Załączniku nr 5 przekazuje opisy 

interfejsów  wymiany  danych  i  protokołów  komunikacyjnych  do  posiadanej  przez 

Zamawiającego  infrastruktury  w  celu  umożliwienia  komunikacji  nowego  SDIP 

posiadanym sprzętem w tym urządzeniami pojazdowymi i tablicami przystankowymi". 

Odwołujący podniósł, że w celu otwarcia konkurencji w postępowaniu, wystarczające 

jest,  aby  Zam

awiający – zgodnie z własnym wyborem  – uwzględnił odwołanie i zrealizował 

jedno  z  żądań  alternatywnych.  Zdaniem  Odwołującego  obecne  brzmienie  SIWZ  w  sposób 

rażący  narusza  normy  z  art.  7  ust.  1  i  art.  29  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp,  a  jeżeli  na  obecnym 

etapie  Zam

awiający  nie  dokona  stosownych  modyfikacji,  to  zmuszony  będzie  do 

unieważnienia  postępowania,  gdyż  będzie  ono  obciążone  nieusuwalnymi  wadami  albo 

dokona wyboru oferty najkorzystniejszej z rażącym naruszeniem normy z art. 7 ust.3 ustawy 

Pzp. 


Odwołujący  podniósł,  że  dla  uznania  naruszenia  ustanowionego  w  art.  29  ust.  2 

ustawy Pzp zakazu wystarczające jest jedynie takie działanie Zamawiającego, które mogłoby 

sprzyjać  naruszeniu  zasady  uczciwej  konkurencji,  niekoniecznie  zaś  godzić  w  nią 

bezpośrednio.  Wskazał,  że    celu  urzeczywistnienia  żądań  Zamawiającego,  zwycięski 

wykonawca  musi  dysponować  bardzo  szczegółowymi  danymi,  które  umożliwią  realizację 

usługi  na  systemie  konkurencyjnym  lub  zastąpienie  systemu  konkurencyjnego  własnym 

systemem,  a  brak  tych  danych  całkowicie  uniemożliwia  innym  wykonawcom,  niż  twórcy 

dostawcy  obecnego  SDIP  złożenie  oferty.  SIWZ,  w  obecnym  brzmieniu,  nie  pozwala 

jednoznacznie stwierdzić,  że Zamawiający ma  zamiar  przekazać zwycięskiemu  wykonawcy 

jakiekolwiek  dane,  a  jeżeliby  nawet  przyjąć,  że  tak,  to  brak  jest  potwierdzenia,  że  zakres 

przekazanych  danych  umożliwi  wyłonionemu  wykonawcy  osiągnięcie  zakładanego  przez 

Zamawiającego celu. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  interfejsy  wymiany  danych  to  dane  pozwalające  na 

automatyczną  wymianę  danych  i  dokumentów  między  różnymi  systemami  komputerowymi 

wykorzystaniem ustalonych formatów komunikatów. Celem elektronicznej wymiany danych 

jest wyeliminowanie wielokrotnego wprowadzania danych oraz przyspieszenie i zwiększenie 

dokładności  przepływu  informacji  dzięki  połączeniu  odpowiednich  aplikacji  komputerowych 

między  firmami  uczestniczącymi  w  wymianie.  Użycie  interfejsów  wymiany  danych  pozwala 

poprawić  czasową  dostępność  informacji  logistycznej,  poszerzyć  i  uściślić  dane,  a  także 

zmniejszyć pracochłonność procesu. Aby w pełni wykorzystać zalety elektronicznej wymiany 

danych,  uczestnicy  kanału  logistycznego  powinni  się  komunikować  za  pośrednictwem 

komputera.  Innymi  słowy,  efektywne  wdrożenie  elektronicznej  wymiany  danych  wymaga 

bezpośredniej  komunikacji  między  systemami  komputerowymi,  zarówno  nabywców,  jak 

sprzedawców produktu, do czego niezbędne są rzeczone interfejsy wymiany danych. Kody 

źródłowe  to  zapis  programu  komputerowego  przy  pomocy  określonego  języka 

programowania,  opisujący  operacje  jakie  powinien  wykonać  komputer  na  zgromadzonych 

lub  otrzymanych  danych.  Kod  źródłowy  jest  wynikiem  pracy  programisty  i  pozwala  wyrazić 

 w 

czytelnej dla człowieka formie strukturę oraz działanie programu komputerowego. Jest on 

zwykle  zapisywany  w  pliku  tekstowym,  lecz  może  również  występować  w  postaci 

fragmentów  kodu  opublikowanych  w  artykułach  prasowych  lub  książkach.  Przed 

wykonaniem  kod  źródłowy  musi  zostać  poddany  translacji  na  kod  wynikowy,  w  procesie 

zwanym kompilacją. Polega on na konwersji kodu do postaci kodu wynikowego, najczęściej 

kodu  maszynowego,  jako  jedynego  możliwego  do  wykonania  przez  procesor.  Inną  metodą 

jest wykonywanie w czasie rzeczywistym („w locie") programu zapisanego kodem źródłowym 

za  pomocą  interpretera  lub  kompilatora  JIT  (ang.  Just  In  Time),  który  wykonuje kompilację 

fragmentów  kodu  na  bieżąco.  Określenie  „wykonanie  kodu  źródłowego"  jest  równoważne 


wykonaniu programu stworzonego na podstawie tego kodu. Zamawiający w treści SIWZ nie 

przekazał  informacji  w  zakresie  protokołu  komunikacyjnego,  kodów  źródłowych  ani 

pozostałej  dokumentacji  niezbędnej  wykonawcom,  która  umożliwi  wykonanie  w  sposób 

należyty usługi asysty technicznej, bieżącej konserwacji i rozbudowy SDIP. Brak przekazania 

przez  Zamawiającego  tzw.  protokołów  komunikacji  oraz  kodów  źródłowych  pozwalających 

na  modyfikację  systemu  informatycznego,  niezbędną  do  jej  rozbudowy,  konserwacji 

bieżącej  asysty  technicznej,  uniemożliwia  w  istocie  sporządzenie  oferty,  a  tym  bardziej 

realizację  zamówienia.  Zdaniem  Odwołującego,  udostępnienie  przez  Zamawiającego 

protokołów  komunikacyjnych,  kodów  źródłowych  oferentom  oraz  pozostałej  dokumentacji 

technicznej,  najpóźniej  na  15  dni  przed  terminem  składania  ofert,  umożliwi  wykonawcom 

oszacowanie  zakresu  zamówienia,  jego  wycenę,  a  na  późniejszym  etapie  realizację 

przedmiotu  zamówienia.  Brak  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  informacji  w  zakresie 

żądanej  dokumentacji  przerzuca  na  wykonawców  obowiązek  dokonania  rozbudowy, 

konserwacji i 

bieżącej asysty technicznej SDIP bez elementarnych danych, umożliwiających 

wyko

nanie  świadczenia.  Nieujawnienie  danych  technicznych  oznacza  nałożenie  na 

wykonawcę  obowiązku  samodzielnego  uzyskania  wszelkich  informacji,  danych  i  zezwoleń 

niezbędnych  do  bardzo  głębokiej  ingerencji  w  autorski  systemem  PIXEL,  któremu 

przysługują prawa autorskie do oprogramowania, z którego korzysta Zamawiający. W ocenie 

Odwołującego,  to  Zamawiający  powinien  –  w  ramach  należytego  sporządzania  opisu 

przedmiotu  zamówienia  –  uzyskać  wszelkiego  rodzaju  dane  oraz  zgody  i  zezwolenia 

niezbędne  do  wykonania  przedmiotu  zamówienia  i  nie  obarczać  ryzykiem  ich  nieuzyskania 

wykonawców. Wykonawcy są w rezultacie zdani na dobrą wolę dotychczasowego dostawcy 

SDIP,  który  może  podyktować  zróżnicowane  warunki  współpracy  w  zależności  od  danego 

wykonawcy, a co bardziej prawdopo

dobne, może w ogóle nie udostępnić tych danych. 

Odwołujący  wskazał  na  marginesie,  że  formułując  żądania  przedstawione 

odwołaniu,  rozważał  możliwość  zastosowania  innych  rozwiązań,  które  Zamawiający 

mógłby  chcieć  zastosować  w  niniejszej  sprawie,  ale  rozwiązanie  to  odrzucił,  uznając  je  za 

nieefektywne  i  nie  gwarantujące  uczciwej  konkurencji.  Odwołujący  rozważał  legalność 

rozwiązania,  które  nakładałoby  na  wykonawców  obowiązek  zdobycia  we  własnym  zakresie 

niezbędnych kodów źródłowych, interfejsów oraz pozwoleń od gwarantów. Zostało to jednak 

przez  Odwołującego  odrzucone  z  uwagi  na  niżej  przedstawione  przyczyny,  które  świadczą 

niedopuszczalności  przedstawionych  rozwiązań.  Zatem,  jedynie  przekazanie  pełnych 

informacji, o które Odwołujący wnioskuje, oraz uzyskanie przez Zamawiającego potwierdzeń 

od  gwarantów  urządzeń  oraz  systemów,  zapewnia  Zamawiającemu  podejmowanie  działań 

zgodnych z prawem. 


Odwołujący  wskazał,  że  choć  sam  mógłby  zabiegać  o  pozyskanie  tych  danych,  to 

działania takie – abstrahując od faktu, że z pewnością nie przyniosłyby pożądanego efektu – 

nie byłyby zgodne z zasadą równego traktowania wszystkich wykonawców. To Zamawiający 

jest  gospodarzem  p

ostępowania,  wiele  miesięcy  je  przygotowywał  i  to  na  nim  ciąży 

obowiązek  umożliwienia  wykonawcom  złożenie  porównywalnych  ofert.  To  Zamawiający 

powinien  zapewnić  wszystkim  potencjalnym  wykonawcom  te  same  warunki  realizacji 

zamówienia.  Zamawiający  nie  może  oczekiwać,  że  uprzywilejowany  wykonawca  PIXEL  – 

stanowiący  bezpośrednią  konkurencję  dla  Odwołującego  –  bez  problemów  przekaże 

wszelkie  niezbędne  dane  swojej  konkurencji,  by  Jego  konkurencja  mogła  złożyć  ofertę 

Postępowaniu.  Jeżeli  natomiast  chciałby  zrobić  to  odpłatnie,  to  oczekiwanie 

Zamawiającego,  by  wykonawcy  na  własny  koszt  kupowali  niezbędne  dane,  jest  wprost 

niezgodne  z  nakazem,  by  opis  przedmiotu  zamówienia  nie  utrudniał  uczciwej  konkurencji. 

Dodatkowo,  oczekiwanie  by  każdy  inny  wykonawca  niż  uprzywilejowany  PIXEL  ponosił 

dodatkowe koszty, w rażący sposób narusza art. 29 ust. 2 ustawy Pzp.  

Odwołujący dodał, że każda z ofert winna uwzględniać ten sam zakres przedmiotowy 

–  tylko  w  ten  sposób  Zamawiający  uzyska  porównywalne  oferty.  O  porównywalności  ofert 

zakresie  kryterium  ceny  (stanowi  ona  60%  kryteriów  oceny  ofert)  można  mówić  jedynie 

wówczas, gdy określone w ofertach wykonawców ceny, zostały obliczone w odniesieniu do 

tego samego zakresu. Gdyby więc Odwołujący nie żądał przekazania niezbędnych informacji 

i  zapewnienia  koniecznej  komunikacji  między  posiadanymi  przez  Zamawiającego 

i dostarczanymi  w  ram

ach  postępowania  rozwiązaniami  informatycznymi,  to  mogłoby  się 

okazać  że  dostawca  dotychczasowego  SIDP,  jako  jedyny,  nie  jest  zobowiązany  do 

ponoszenia  dowolnie  określonego  przez  siebie  kosztu,  tytułem  przekazania  tych 

dokumentów konkurencji.  

Dalej  Odwołujący  podniósł,  że  zwycięski  wykonawca,  który  realizować  będzie 

przedmiotowe  zamówienie,  musi  również  mieć  pewność,  że  czynności,  które  będzie 

podejmował,  nie  będą  kolidowały  z  uprawnieniami  gwarancyjnymi  Zamawiającego, 

w zakresie  posiadanej  prz

ez  Zamawiającego  infrastruktury.  Wskazał,  że  każda  ingerencja 

dostarczone urządzenia i system (a taką ingerencją jest rozbudowa, konserwacja i bieżąca 

asysta  techniczna  systemu  SDIP)  może  naruszać  warunki  gwarancji,  posiadanej  przez 

Zamawiającego  infrastruktury.  Zdaniem  Odwołującego  SIWZ  w  obecnym  brzmieniu  nie 

pozwala jednoznacznie stwierdzić, że Zamawiający posiada zgodę gwarantów posiadanych 

urządzeń  i  systemów  na  ingerencję,  polegającą  na  rozbudowie  SIDP  lub  zastąpieniu 

obecnego SIDP nowym SIDP. Bez t

akiej zgody wykonawca nie będzie w stanie bez szkody 

dla  Zamawiającego  wykonać  własnej  umowy,  tym  samym  narażając  siebie  na  ewentualne 

roszczenia odszkodowawcze. 


Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dopisania w Części III SIWZ zdania 

następującej  treści:  „Zamawiający  oświadcza,  że  uzyska  zgodę  gwarantów  urządzeń 

systemów na ingerencję niezbędną w celu realizacji niniejszego zamówienia. Przedmiotowe 

zgody gwarantów stanowić będą załącznik do podpisanej z Wykonawcą umowy."  

Ponadto Odwołujący  podniósł,  że  ustalony  termin  składania  ofert  (18  czerwca  2019 

r.)  jest  zbyt  krótki.  Wyznaczony  termin  nie  uwzględnia  specyfiki  zamówienia,  złożonego 

charakteru  żądanych  modyfikacji,  a  nade  wszystko  okoliczności,  że  opis  przedmiotu 

zamówienia jest niekompletny i niejasny. Z uwagi na fakt, że opis przedmiotu zamówienia nie 

gwarantuje  możliwości  złożenia  oferty,  uwzględniające  wszelkie  wymagania  i  okoliczności 

niezbędne do należytej realizacji zamówienia, Odwołujący zmuszony jest do wstrzymania się 

z  wyceną  oferty  do  czasu  doprecyzowania  zakresu  zamówienia.  Sam  Zamawiający 

przygotowywał się do przeprowadzenia postępowania przez wiele miesięcy, zatem powinien 

rozumieć,  że również  wykonawcy  –  w  celu rzetelnego przygotowania oferty  przetargowej  – 

obowiązani są do dokonania szczegółowej analizy wymagań technicznych, a także rzetelnej 

wyceny  wszystkich  kosztów  składających  się  na  przedmiot  zamówienia  oraz  ryzyk  im 

towarzyszących.  Tylko  wówczas  bowiem  wykonawcy  będą  w  stanie  należycie  określić 

optymalne rozwiązania, które powinny być użyte przy realizacji zamówienia oraz ewentualnie 

ustalić warunki handlowe kontrahentami itp. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  wydłużenia  terminu  składania  ofert 

co najmniej 15 dni, liczonego od czasu ogłoszenia orzeczenia KIO. 

Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod  uwagę 

stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba 

ustaliła, co następuje: 

Zgodnie z punktem III SIWZ 

przedmiotem zamówienia jest usługa asysty technicznej, 

bieżącej  konserwacji  i  rozbudowy  systemu  informatycznego  dynamicznej  informacji 

pasażerskiej  zwanego  dalej  „CeSIP”,  którego  producentem  jest  firma  Pixel  sp.  z  o.o.  (…). 

Zamawiający  posiada  bezterminową  i  nielimitowaną  stanowiskowo  licencję  na  korzystanie 

z systemu 

dynamiczn

ej  informacji  pasażerskiej  zainstalowanego  na  serwerach 

Zamawiającego.  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  zakres  znajduje  się 

załączniku nr 1 do SIWZ stanowiącym projekt umowy

W  §  1  ust.  1  pkt  1.1  projektu  umowy  Zamawiający  wyszczególnił  dotychczasowe 

moduły systemu (39 modułów). 

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1.2 projektu umowy, w ramach rozwoju i rozbudowy systemu 

Wykonawca  powinien  w  ciągu  5  miesięcy  od  daty  podpisania  umowy  rozbudować  system 

następujące funkcjonalności: 


Możliwość tworzenia w systemie tzw. „przedziałów punktualności” w którym definiuje 

się  domknięty  przedział  odchyłki  pojazdu  od  rozkładu  jazdy  (OD  i  DO)  przypisując 

utworzonemu  przedziałowi  kolor  który  będzie  wyświetlany  dla  pojazdów 

mieszczących się w danym zakresie odchyłki,  

System powinien oferować użytkownikom funkcję pozwalającą na podstawie danych 

historycznych  o  pozycjach  GPS  autobusów  w  określonym  przedziale  czasu  (data 

godzina)  i  uprzednio  wcześniej  zdefiniowanym  na  mapie  obszarze  będącym 

dowolnym  wielokątem  (poligonie)  wyszukiwać  i  raportować  obecność  pojazdów. 

Wielkość  przedziału  dla  którego  będzie  realizowane  zapytanie  dot.  obecności 

pojazdów w danej strefie może wynosić do 30 minut.  

Możliwość przypisywania do każdego wariantu na linii jego nazwy opcjonalnej (innej 

niż nazwa ostatniego przystanku na wariancie) a także symbolu legendy widocznego 

w portalu i aplikacji pasażerskiej, 

Możliwość generowania z systemu danych w międzynarodowym formacie GTFS, 

1.2.5.  Rozbudowane oprogramowanie powinn

o oferować następujące raporty: 

Raport  dot.  danych  z  pojazdu  i  punktualności:    Możliwość  analizy  i  raportowania 

wszystkich  danych  dostarczonych  z  pojazdu  zestawionych  z  rozkładami 

teoretycznymi 

–  m.in.  nr  boczny  pojazdu,  wysłana  pozycja  GPS  –  w  formacie 

WGS84 z czasem wysłania (HH:MM:SS), prędkość (km/h), informacja o wciśnięciu 

przycisku  panic  buton,  nr  linii,  nr  brygady,  nr  kursu,  nr  wariantu,  godzina  jego 

rozpoczęcia  (HH:MM),  godzina  jego  zakończenia  (HH:MM),  nazwa  kierunku,  nr 

kierowcy,  odchyłka  względem  teoretycznego  rozkładu  jazdy  gdzie  znak  +  oznacza 

opóźnienie  a znak  minus  poprzedzający  wartość  to  przyspieszenie,  nr  przystanku 

na  którym  zatrzymał  się  pojazd,  nazwa przystanku,  rzeczywista godzina  przyjazdu 

na  przystanek  (HH:MM:SS),  rzeczywista  godzina  wyjazdu  z  przystanku 

(HH:MM:SS), czas postoju na przystanku.  

Analiza  punktualności  –  raport  ogólny  dla  danego  dnia:  W  raporcie  prezentowane 

następujące informacje: Nr linii, nr brygady, nazwa operatora, Godzina rozpoczęcia 

kursu  (HH:MM)

,  godzina  zakończenia  kursu  (HH:MM),  długość  kursu  (m),  

informacja czy kurs przyspieszony /opóźniony/ w granicy tolerancji, l.p. przystanku, 

nr  inwentarzowy  przystanku,  nazwa  przystanku,  godzina  rozkładowa  (HH:MM), 

rzeczywista  godzina  przyjazdu  na  przystanek  (HH:MM:SS),  rzeczywista  godzina 

odjazdu  z  przystanku  (HH:MM:SS),  odchyłka  zaokrąglana  do  pełnych  minut,  nr 

boczny pojazdu, informacja czy przystanek jest punktem kontroli. 


Analiza  odchyłek  –  odchyłki  zbiorczo  za  okres  dla  przystanków:  Możliwość 

stworzenia  raportu  poprzez  zdefiniowanie  następujących  parametrów:  Data 

początkowa (YYYY-MM-DD), Data końcowa (YYYY-MM-DD),  typ dnia w wybranym 

przedziale (możliwość wybrania także wszystkich), wybór linii (możliwość wybrania 

wszystkich), możliwość wybrania danej brygady, możliwość zaznaczenia czy raport 

ma  zostać  wygenerowany  dla  wszystkich  przystanków  czy  tylko  tych  mających 

cechę punktu kontroli, zakres odchyłki od do (znak minus oznacza przyspieszenie, 

znak + oznacza opóźnienie).  

1.2.5.4.  Analiza  od

chyłek  –  dla  linii  i  dnia:  Możliwość  stworzenia  raportu  poprzez 

zdefiniowanie  następujących  parametrów:  Data  początkowa  (YYYY-MM-DD),  Data 

końcowa  (YYYY-MM-DD),    typ  dnia  w  wybranym  przedziale  (możliwość  wybrania 

także  wszystkich),  wybór  linii  (możliwość  wybrania  wszystkich),  wybór  brygady 

(możliwość wybrania wszystkich), (opcjonalnie zamiast wyboru linii i brygady można 

wybrać  nr  boczny  pojazdu),  możliwość  zaznaczenia  czy  raport  ma  zostać 

wygenerowany  dla  wszystkich  przystanków  na  linii  czy  tylko  tych  mających  cechę 

punktu kontroli, zakres odchyłki od do (znak minus oznacza przyspieszenie, znak + 

oznacza opóźnienie).  

Rzeczywiste  czasy  przejazdu  między  przystankami:  Możliwość  stworzenia  raportu 

poprzez  zdefiniowanie następujących parametrów: Podajemy nr linii, nr przystanku 

początkowego  i  przystanek  docelowy  (oczywiście  operator  może  wybierać 

przystanek  docelowy  tylko  z  dostępnej  listy  połączeń  międzyprzystankowych  –  tj. 

między  przystankami  musi  być  relacja),  wybór  przedziału  dat  (YYYY-MM-DD),  typ 

r

ozkładu. Wynikiem są wylistowane czasy przejazdu między przystankami (podane 

sekundach z możliwością zaokrąglenia do minut), niezależnie od linii. Jako opcja  

do  zaznaczenia 

–  sam  przejazd  –  lub  –  z  obsługą  przystanku  startowego  

–  z  obsługą  przystanku  docelowego  (czyli  +  postój  na  przystanku  podany  

w sekundach).  

Raport  zatrzymań  na  przystanku:  Tworzenie  zestawień  ilościowych  dotyczących 

zatrzymań  na  przystankach  z  podziałem  na  przewoźników,  linie  lub  warianty  linii 

w zadanych ramach czasowych.  

Moduł  importu  danych  rozkładowych  z  programu  SPGraf  użytkowanego  przez 

zamawiającego. 

Możliwość generowania z systemu tabliczek rozkładowych zawierających dane:  

  nr linii,  

  trasa przejazdu, 


   nazwa i nr inw. przystanku,  

  kierunek jazdy,  

godziny i minuty odjazdu w dzień roboczy, sobotę i dzień świąteczny, 

  nazwa operatora przewozu oraz tel. kontaktowy, 

data ważności rozkładu (ważny od), 

  legenda: opis cech autobusu, oznaczenie zjazdu do zajezdni, dojazdu do przystanku, 

  przystanki na trasie 

z informacją o teoretycznym czasie przejazdu między przystankami 

w minutach, 

  logo, nr telefonu, adres strony internetowej Organizatora, 

kolorystyka i układ graficzny do uzgodnienia z Zamawiającym. 

Zamawiający nie zamieścił w SIWZ informacji o kodach źródłowych ani o protokołach 

komunikacyjnych  i interfejsach  wymiany  danych  do  posiadanego  systemu  informatycznego, 

jak  również  nie  uwzględnił  kwestii  zgody  gwarantów  urządzeń  i  systemów,  które 

Zamawiający  posiada,  na  ingerencję  niezbędną  w  celu  prawidłowej  realizacji  przedmiotu 

zamówienia. 

Izba zważyła, co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie przez niego szkody polegającej na utracie możliwości ubiegania się o udzielenie 

zamówienia.  

Odwołanie w całości zasługuje na uwzględnienie. 

Zgodnie  z  art.  29  ust.  1  ustawy  Pzp  p

rzedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób 

jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, 

uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie 

oferty. 

Art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp  stanowi,  że  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać 

sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję.  W  ocenie  Izby  opis  przedmiotu 

zamówienia w zaskarżonym zakresie narusza przywołane wyżej przepisy ustawy.  

Oceniając kwestię naruszenia art. 29 ust. 1 ustawy Pzp należy mieć na  uwadze, że 

celem  tego  przepisu  jest  wyeliminowanie 

elementu  niepewności  wykonawców  co  do 

oczekiwań  zamawiającego  dotyczących  przedmiotu  zamówienia  i  zagwarantowanie  im 

wiedzy 

niezbędnej  do  prawidłowego  przygotowania  oferty  i  wykonania  zamówienia. 

Zamawiający zobowiązany jest opisać wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia na tyle 


wyczerpująco,  aby  każdy  wykonawca  miał  pewność,  czego  zamawiający  oczekuje  i  w  jaki 

sposób  to  wykonać.

Z  kolei  w  świetle  art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp  swoboda  zamawiającego 

określaniu  cech  przedmiotu  zamówienia  i  sposobu  jego  realizacji  jest  ograniczona 

koniecznością zachowania w postępowaniu uczciwej konkurencji. Z jednej strony oczywistym 

jest, że określenie wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia należy do zamawiającego, 

który jest gospodarzem postępowania i przyszłym nabywcą określonych towarów czy usług, 

konieczności  zachowania  uczciwej  konkurencji  nie  można  utożsamiać  z  nakazem 

umożliwienia  złożenia  oferty  przez  jak  najszerszy  krąg  wykonawców,  w  oderwaniu  od 

potrzeb  Zamawiaj

ącego.  Z  drugiej  jednak  strony  niedopuszczalne  jest  takie  opisanie 

przedmiotu zamówienia, które bezzasadnie ogranicza możliwość złożenia ofert wykonawcom 

mającym wszelkie kwalifikacje i możliwości jego wykonania, a nie mogą złożyć oferty z uwagi 

na brak in

formacji, które są dla nich niezbędne, aby przedmiot zamówienia zrealizować. 

W rozpoznawanej sprawie brak wyczerpujących informacji o przedmiocie zamówienia 

i  wszelkich  okolicznościach  mających  wpływ  na  sporządzenie  oferty  stanowi  jednocześnie 

naruszenie u

czciwej konkurencji poprzez pozbawienie możliwości ubiegania się o udzielenie 

zamówienia  wykonawców  innych  niż  spółka  Pixel  (wykonawca  posiadanego  przez 

Zamawiającego  systemu)  lub  podmioty  z  nią  współpracujące.  Przedmiot  zamówienia 

obejmuje  bowiem  m.in.  rozbudow

ę  systemu  informatycznego  dynamicznej  informacji 

pasażerskiej, polegającą na wdrożeniu do niego dodatkowych funkcjonalności, a wykonanie 

tego elementu  zamówienia w  sposób  nienaruszający  praw  wyłącznych autora  systemu,  nie 

jest możliwe bez dostępu do kodów źródłowych lub protokołów komunikacyjnych i interfejsów 

wymiany danych.  

Zauważyć  należy,  że  konieczność  dostępu  do  kodów  źródłowych  nie  była 

kwestionowana  przez  Zamawiającego,  który  nie  wykazał,  aby  wymagana  rozbudowa 

systemu  była  możliwa  do  wykonania  bez  dostępu  do  ww.  danych.  Zamawiający  ograniczył 

się do stwierdzenia, że tymi danymi nie dysponuje i próbował wykazać prawidłowość opisu 

przedmiotu  zamówienia  powołując  się  na  to,  że  zamieścił  w  SIWZ  rzetelną  informację 

stanie  prawnym  dotyczącym  systemu  informatycznego,  tj.  posiadanie  bezterminowej 

i nielimitowanej  stanowiskowo  licencji  na  korzystanie  z  systemu  dynamicznej  informacji 

pasażerskiej zainstalowanego na serwerach Zamawiającego. Nie ulega jednak wątpliwości, 

że  ww.  licencja  uprawnia  jedynie  do  korzystania  z  systemu,  nie  umożliwia  natomiast 

dokonywania w nim zmian oczekiwanych przez Zamawiającego w niniejszym postępowaniu. 

Do  ich  wprowadzenia  konieczne  jest  bowiem  dysponowanie  danymi,  których  wykonawcom 

nie  przekazano,  w  związku  z  czym  zamówienie  może  zostać  zrealizowane  wyłącznie 

udziałem  spółki  Pixel.  Nie  zasługuje  więc  na  aprobatę  konsekwentnie  podtrzymywana 

przez  Zamawiającego  teza,  jakoby  taki  opis  przedmiotu  zamówienia był  wyczerpujący  i  nie 


ograniczał konkurencji w postępowaniu. Skoro do wykonania rozbudowy systemu konieczny 

jest  dostęp  do  kodów  źródłowych,  a  Zamawiający  ich  nie  przekazał,  to  oczywiste  jest,  że 

prz

edmiot  zamówienia  może  być  wykonany  tylko  przez  producenta  systemu  lub  przy  jego 

udziale.  Twierdzenia 

Zamawiającego  o  nieograniczeniu  konkurencji  nie  zasługują  na 

aprobatę  tym  bardziej,  że  z  jego  stanowiska  przedstawionego  w  odpowiedzi  na  odwołanie 

oraz na rozprawie nie wynika, aby 

stał on na stanowisku, że można rozbudować system bez 

dostępu do ww. danych. Wręcz przeciwnie, podczas rozprawy na pytanie o taką możliwość 

powołał się na art. 23 ustawy Pzp, co wprost wskazuje na konieczność udziału spółki Pixel 

przynajmniej  jako  jednego  z  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o udzielenie 

zamówienia.  Wskazał  również  na  możliwość  nawiązania  współpracy  z  ww.  podmiotem. 

Wynika  z  tego,  że  sam  Zamawiający  dostrzega  konieczność  określonej  formy  udziału  tej 

spółki  w  rozbudowie  systemu,  w  związku  z  czym  twierdzenie,  jakoby  opis  przedmiotu 

zamówienia nie ograniczał konkurencji, jest w tych okolicznościach niezrozumiałe. 

Odnosząc  się  do  twierdzeń  Zamawiającego,  że  prawidłowość  opisu  przedmiotu 

zamówienia  należy  ocenić  z  uwzględnieniem  sytuacji  Zamawiającego,  który  nie  dysponuje 

kodami  źródłowymi  do  systemu,  podkreślić  należy,  że  fakt  nienabycia  tych  kodów  jest 

błędem,  który  nie  może  tłumaczyć  ograniczania  konkurencji  w  kolejnych  postępowaniach. 

tym  miejscu  warto  przywołać  stanowisko  wyrażone  w  Rekomendacjach  Prezesa  UZP 

dotyczących  udzielania  zamówień  na  systemy  informatyczne  oraz  dostawę  zestawów 

komputerowych

(https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0012/30702/Rekomendacje_PrezesaUZP_za

mowienia_informatyczne_2011.pdf

), w których Prezes Urzędu podał: 

Zamawiający  chcąc  uzyskać  prawo  do  swobodnej  rozbudowy  i  modyfikacji  systemu 

informatycznego  powinien  przede  wszystkim  w  umowie  o  zamówienie  publiczne  zawrzeć 

postanowienia dotyczące: 

  przeniesienia autorskich pra

w majątkowych do zakupywanego systemu, łącznie z prawem 

na  udzielania  zezwoleń  na  wykonywania  zależnego  prawa  autorskiego;  zamawiający 

zależności  od  swoich  potrzeb  powinien  szczegółowo  i  jednoznacznie  określić  pola 

eksploatacji obejmujące autorskie prawa majątkowe (np. uprawniające zamawiającego do 

modyfikacji oprogramowania, jego kodów źródłowych itp.); 

przeniesienie  praw  powinno  dotyczyć  również  kodów  źródłowych  w  stosunku  do 

nowoutworzonego  systemu,  ich  swobodnej  modyfikacji;  jednocześnie,  zamawiający 

powinien  zobowiązać  wykonawcę  w  umowie  do  wydania  kodów  źródłowych  oraz  pełnej 

dokumentacji technicznej systemu; 


warunki  gwarancji  jakości  powinny  być  tak  zapisywane,  by  nie  ograniczyć  lub  wyłączyć 

uprawnień zamawiającego z posiadania autorskich praw majątkowych, zatem modyfikacja 

oprogramowania,  jego  kodów  źródłowych  prowadzona  niezależnie  od  pierwotnego 

wykonawcy nie powinna mieć wpływu na uprawnienia zamawiającego wynikłe z gwarancji 

udzielonej przez wykonawcę (…). 

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w Rekomendacjach Prezesa UZP już 

w 2009 r. 

https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0025/27574/Rekomendacje_UZP20ws._zamo

wiec584_na_systemy_informatyczne.pdf

Izba  w  pełni  podziela  stanowisko  wyrażone  w  tych  dokumentach,  stwierdzając,  że 

brak możliwości przekazania wykonawcom w niniejszym postępowaniu danych niezbędnych 

do  wykonania  zamówienia  jest  konsekwencją  niedołożenia  należytej  staranności  lub  też 

braku  przewidzenia  potrzeby  rozbudowy  systemu  informatycznego  na  etapie  jego 

nabywania. 

Nie  stanowi  to  jednak  usprawiedliwienia  dla  udzielania  zamówienia  w  sposób 

niekonkurencyjny.  Tymczasem,  chociaż  obecne  postępowanie  prowadzone  jest  jako 

przetarg  nieograniczony,  to  de  facto  nie  ma  ono  cech  trybu  otwartego. 

Gdyby  przyjąć 

stanowisko  o  dopuszczalności  takiego  wyłączenia  lub  istotnego  ograniczenia  konkurencji 

uwagi  na  zaniedbania  powstałe  na  etapie  nabycia  systemu  informatycznego,  stanowiłoby 

to sprzeczne  z  naczelnymi  zasadami  zamówień  publicznych zezwolenie  na  nieograniczone 

w  czasie  „uzależnienie”  zamawiającego  od  pierwotnego  wykonawcy  systemu 

informatycznego.  

Analogiczne  stanowisko  zajęła  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  8  czerwca 

2018  r. 

w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1023/18.  Izba  w  niniejszej  sprawie  w  pełni  podziela 

poglądy wyrażone w uzasadnieniu tego wyroku. 

Wobec  powyższego  za  pozostający  bez  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  sprawy 

pozostaje  złożony  przez  Zamawiającego  dowód  w  postaci  umowy  Nr  BKM.I.342-2/10 

zawartej  23  kwietnia  2010  r.,  przedstawiony 

na  okoliczność  sytuacji  prawnej  i  faktycznej 

Zamawiającego. 

Podkreślenia wymaga również, że nie sposób oczekiwać od wykonawców, którzy są 

konkurentami  rynkowymi 

spółki  Pixel,  nabycia  kodów  źródłowych  we  własnym  zakresie. 

Oczekiwanie takie, nawet przy optymistycznym założeniu, że ww. spółka zechce je zbyć na 

rzecz podmiotu będącego jej konkurentem, nadal powodowałoby nierówność wykonawców, 

wyrażającą  się  w  uzależnieniu  ich  sytuacji  od  woli  i  warunków  podyktowanych  przez 

podmiot, z którym pozostają w relacjach konkurencyjnych. 


Dodatkowo  nie  zasługuje  na  uwzględnienie  stanowisko  Zamawiającego,  który  na 

rozprawie  twierdził,  że  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  Zamawiający  powinien 

sformułować  swoje  oczekiwania,  a  wykonawca  ma  je  zrealizować.  Odnosząc  się  do  tego 

twierdzenia zauważyć należy, że jakkolwiek zamawiającemu przysługuje niekwestionowane 

prawo  sformułowania  oczekiwań  wobec  przedmiotu  zamówienia,  to  z  uprawnieniem  tym 

skorelowany jest bezwzględny obowiązek określenia tych wymagań w sposób wyczerpujący 

i  precyzyjny  oraz  z  poszanowaniem  zasad  uczciwej  konkurencji.  Zauważyć  należy,  że 

w rozpoznawanej 

sprawie  nie  jest  tak,  że  Odwołujący  próbuje  narzucić  Zamawiającemu 

oczekiwania  co  do  przedmiotu  zamówienia.  Przeciwnie,  Odwołujący  wyraża  gotowość  jego 

wykonania  zgodnie  z  wszystkimi  wymaganiami,  które  Zamawiający  określił,  jednakże 

potrzebne są do tego dane, których Zamawiający nie przekazał ani nie zobowiązał się do ich 

przekazania.  

Izba  nie  podziela  również  tezy  Zamawiającego,  że  Odwołujący  próbuje  wymusić 

dopuszczenie  zaoferowania  nowego  systemu.  Zauważyć  należy,  że  żądanie  takie  zostało 

sformułowane jako trzecie w kolejności żądanie alternatywne. Ponieważ jednak Odwołujący 

nie  będzie  w  stanie  wykonać  zamówienia  bez  dysponowania  kodami  źródłowymi  lub 

protokołami komunikacyjnymi i interfejsami wymiany danych, w sytuacji gdyby Zamawiający 

nie uzyskał  dostępu do tych danych w  celu ich przekazania wykonawcom  lub  nie zapewnił 

współpracy  ze  strony  producenta  systemu,  to  o  nie  ma  innej  możliwości  niż  dopuszczenie 

rozwiązań  nowych,  tylko  wówczas  postępowanie  będzie  mogło  być  prowadzone  bez 

nieuzasadnionego  ograniczenia  konkurencji. 

Jeżeli  więc  Zamawiający  chce,  aby  przedmiot 

zamówienia  obejmował  rozbudowę  systemu,  nie  ma  innej  możliwości  jak  wykonanie 

któregoś z żądań alternatywnych sformułowanych przez Odwołującego. 

Dodatkowo  należy  zwrócić  uwagę,  że  wykonując  obowiązek  udostępnienia 

wykonawcom danych, o których mowa w sentencji orzeczenia, Zamawiający powinien mieć 

na uwadze przepis art. 37 ust. 6 ustawy Pzp, określający sposób udostępnienia części SIWZ 

w  razie  nałożenia  na  wykonawców  wymogów  mających  na  celu  ochronę  poufnego 

charakteru informacji. 

Odnosząc  się  do  złożonych  przez  Odwołującego  dowodów  w  postaci  odwołań 

złożonych  w  analogicznych  sprawach  i  oświadczeń  zamawiających  o  uwzględnieniu  tych 

odwołań,  stwierdzić  należy,  że  nie  mogą  być  one  rozstrzygające  dla  oceny  przedmiotowej 

sprawy,  dotyczą  bowiem  innych  postępowań,  co  do  których  nie  są  znane  specyficzne  dla 

nich  okoliczności.  Niezależnie  jednak  od  tego,  z  powodów  wskazanych  we  wcześniejszej 

części uzasadnienia, zarzuty odwołania należało uznać za zasadne.  


Izba  uwzględniła  również  zarzut  dotyczący  zaniechania  określenia  obowiązku 

Zamawiającego  dotyczącego  zapewnienia,  że  czynności,  które  wykonawca  będzie 

podejmował  w  celu  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  nie  będą  kolidowały  z  uprawnienia 

uprawnieniami  gwarancyjnymi  Zamawiającego  w zakresie  posiadanej  przez  niego 

infrastruktury. 

Odwołujący  słusznie  wskazał,  że  ingerencja  w dostarczone  urządzenia 

system  może  potencjalnie  naruszać  warunki  takiej  gwarancji,  co  mogłoby  narażać 

Zamawiającego  na  szkodę,  a  wykonawcę  na  roszczenia  odszkodowawcze.  Zamawiający 

natomiast  n

ie  przedstawił  w  odpowiedzi  na  odwołanie żadnego stanowiska  w tym  zakresie. 

Biorąc  pod  uwagę,  że  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  będzie  się  wiązać  z  ingerencją 

infrastrukturę,  którą  Zamawiający  dysponuje,  wykonawca  musi  mieć  pewność,  że 

wykonując zamówienie prawidłowo i zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, nie narazi się 

na  roszczenia  odszkodowawcze. 

W  związku  z  tym  brak  sprecyzowania  obowiązków 

Zamawiającego w tym zakresie należy uznać za naruszenie z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 

Izba  uwzględniła  również  wniosek  Odwołującego  dotyczący  terminu  składania  ofert 

nakazała  Zamawiającemu  jego  przedłużenie  o  co  najmniej  15  dni  od  dnia  ogłoszenia 

orzeczenia 

przez  Izbę.  Uwzględniając  zmiany,  jakie  Izba  nakazała  wprowadzić  w  SIWZ, 

przedłużenie  terminu  składania  ofert  uznać  należy  za  zasadne  i  konieczne  w  celu 

umożliwienia wykonawcom przygotowanie  ofert.  

Podsumowując,  należy  stwierdzić,  że  formułując  postanowienia  SIWZ  Zamawiający 

naruszył  przepisy  art.  7  ust.  1  oraz  art.  29  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp.  Ponieważ  naruszenie  to 

może mieć istotny wpływ na wynik postępowania, odwołanie – stosownie do art. 192 ust. 2 

ustawy Pzp 

– podlegało uwzględnieniu. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  

(t.j.  Dz.  U.  z 

2018  r.  poz.  972),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami 

Zamawiającego. 

Przewodniczący:      ………………..