KIO 1125/19 WYROK dnia 4 lipca 2019 roku

Stan prawny na dzień: 27.08.2019

Sygn. akt: KIO 1125/19 

WYROK 

z dnia 4 lipca 2019 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lipca 2019 r. w 

Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 czerwca 2019 r. przez wykonawcę SUNTAR 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z siedzibą  w  Tarnowie  w postępowaniu 

prowadzo

nym przez zamawiającego Komendę Główną Policji z siedzibą w Warszawie 

przy udziale: 

A. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Intaris  Spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,  Intaris Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie i MBA System Spółka 

z  ograniczoną odpowiedzialnością z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszających  przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

B. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Innovation  in 

Technology  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Niekaninie 

Towarzystwo  Handlowe  ALPLAST  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka 

komandytowa  z  siedzibą  w  Niekaninie  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego,  

C. 

wykonawcy  Immitis  Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Bydgoszczy  

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

D.  wykonawcy  Ga

laxy  Systemy  Informatyczne  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą w Zielonej Górze zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie zamawiającego, 


orzeka: 

oddala odwołanie; 

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  odwołującego  SUNTAR  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę    15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

t

ytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  odwołującego  SUNTAR  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą  w  Tarnowie  na  rzecz  zamawiającego  Komendy  Głównej  Policji 

siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 

zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  przez 

zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 1125/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający Komenda Główna Policji z siedzibą w Warszawie prowadzi postępowanie 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Zawarcie  umowy  ramowej  na  modernizację 

indywidualnej 

infrastruktury 

teleinformatycznej 

przeznaczonej 

dla 

funkcjonariuszy 

pracowników  cywilnych  poprzez  zakup  komputerów.”  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało 

opublikowane  w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  18  lutego  2019  r.  pod 

numerem  2019/S  034-076206. 

Postępowanie  prowadzone  jest  w trybie  przetargu 

nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z dnia  29 stycznia  2004 

r.  Prawo  zamówień 

publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.

, dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa 

zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 

ustawy Pzp.  

W  dniu  17 

czerwca  2019  r.  wykonawca  SUNTAR  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z siedzibą  w  Tarnowie  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec: 

a) 

czynności  wyboru  ofert  złożonych  przez  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation  in 

Technology  Sp.  z  o.o.  oraz  Towarzystwo  Handlowe  ALPLAST  Sp.  z  o.o.  Sp.  k. 

(„Konsorcjum  Innovation”),  Immitis  Sp.  z  o.o.  („Immitis”),  Konsorcjum  Intaris  Sp.  z  o.o., 

Intaris  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  oraz  MBA  System  Sp.  z  o.o.  („Konsorcjum  Intaris”)  jako 

najkorzystniejszych w postępowaniu; 

b) 

czynności  badania  i  oceny  ofert  złożonych  przez  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation, 

Immitis, Konsorcjum Intaris, Galaxy Systemy Informatyczne Sp. z o.o. („Galaxy”) oraz NTT 

Technology Sp. z o.o. („NTT”); 

c)  zaniechania  cz

ynności  wezwania  wykonawców  wymienionych  w  pkt  b)  do  udzielenia 

wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny; 

d) 

zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez wykonawców wymienionych w pkt b); 

e) 

zaniechania  czynności  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  spośród  pozostałych 

złożonych ofert. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 

7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  ofert  wskazanych  w  uzasadnieniu  wykonawców,  mimo  że  ich 

złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, 

art. 7 ust. 1 i 3 ustawy w związku z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy poprzez dokonanie 

wyboru  ofert  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation,  IMMITIS,  Konsorcjum  Intaris  jako 

najkorzystniejszych, 


ewentualnie 

art. 7 ust. 1 i 3 ustawy w związku z naruszeniem art. 90 ust. 1 ustawy poprzez zaniechanie 

czynności wezwania wskazanych w uzasadnieniu wykonawców, do udzielenia wyjaśnień, 

w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny. 

Wskazując  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie Zamawiającemu: 

a) 

unieważnienia  czynności  wyboru  ofert  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation,  IMMITIS, 

Konsorcjum Intaris jako najkorzystniejszych, 

b)  dokonania ponownego badania i oceny oferty, 

c) 

dokonanie odrzucenia ofert wykonawców Konsorcjum Innovation, IMMITIS, Konsorcjum 

Intaris, GALAXY oraz NTT, 

d) 

dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  spośród  pozostałych  złożonych 

postępowaniu ofert, 

e) 

ewentualnie  dokonania  czynności  wezwania  wykonawców  Konsorcjum  Innovation, 

IMMITIS, Konsorcjum Intaris, GALAXY oraz NTT do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia 

dowodów, dotyczących wyliczenia ceny w trybie art. 90 ust. 1 ustawy. 

Wykazując spełnienie przesłanek z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, Odwołujący podniósł, iż 

niewątpliwie  jest  wykonawcą,  który  jest  zainteresowany  udzieleniem  mu  przedmiotowego 

zamówienia  i  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia.  W  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego  przepisów  ustawy  Odwołujący  może  ponieść  szkodę,  bowiem  oferta 

Odwołującego  została  sklasyfikowana  w  rankingu  oceny  ofert  na  ósmym  miejscu,  między 

innymi  za  ofertami  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation,  IMMITIS,  Konsorcjum  Intaris, 

GALAXY  oraz  NTT.  W  wyniku  odrzucenia  ofert  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation, 

IMMITIS,  K

onsorcjum  Intaris,  GALAXY  oraz  NTT,  oferta  Odwołującego  powinna  zostać 

wybrana  jako  najkorzystniejsza  w  pierwszej  trójce  wykonawców.  Poprzez  zaniechanie 

powyższych czynności Zamawiający doprowadził natomiast do sytuacji, w której Odwołujący 

utracił szansę na uzyskanie zamówienia oraz na osiągnięcie zysku, który Odwołujący planował 

osiągnąć  w  wyniku  jego  realizacji  (lucrum  cessans).  Powyższe,  zdaniem  Odwołującego, 

stanowi wystarczającą przesłankę do skorzystania przez Odwołującego ze środków ochrony 

prawnej przewidzianych w art. 179 ust. 1 ustawy. 

Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  naruszenie  wskazanych  powyżej  przepisów  ustawy 

Pzp niewątpliwie miało istotny wpływ na wynik postępowania, a zatem biorąc pod uwagę art. 

192  ust.  2  ustawy  Pzp  Krajowa  Izba  Odwoławcza  winna  uwzględnić  odwołanie.  Efektem 

wskazanych  powyżej  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  jest  bowiem  uniemożliwienie 

wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oferty, co w istotny sposób wpłynęło na 

wynik postępowania. 


Uzasadniając zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. art. 89 ust. 1 pkt 3 

ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji („u.z.n.k.”) w zw. 

z art. 15 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k. poprzez zaniechanie odrzucenia ofert wskazanych w uzasadnieniu 

wykonawców,  mimo  że  ich  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  Odwołujący 

wskazał, iż Zamawiający w treści SIWZ ustalił szczegółowy sposób przyznawania punktów. 

zakresie Komputera PC typ 1 Zamawiający wskazał na następujące zasady przyznawania 

punktów: 

Komputer PC typ 1 

Lp. 

Nazwa kryterium 

Waga 

Współczynnik do 

wyznaczenia liczby 

punktów uzyskanych 

przez Wykonawcę 

Sposób oceny 

KI- cena oferty brutto. 

Minimalizacja 

K2 - 

pojemność pamięci 

ram. 

Wg opisu 

K3 - termin gwarancji na 

sprzęt 

Wg opisu 

K4 - termin realizacji 

naprawy gwarancyjnej. 

Wg opisu 

W  zakresie  ceny  Zamawiający  uszczegółowił,  że  przyzna  wykonawcom  punkty 

następujący sposób: 

Sposób obliczenia punktów w odniesieniu do kryterium „K1 - cena oferty brutto”: 

K1 - 

waga 40 % (maksymalnie Wykonawca może otrzymać 40 punktów) 

Cena wyższa od ceny najniższej oceniona zostanie w następujący sposób: 

najniższa cena brutto z przedłożonych ofert 

K1 =    ----------------------------------------------------------------- x 40 

              cena brutto oferty badanej 

W ocenie Odwołującego  wykonawcy:  Konsorcjum  Innovation,  IMMITIS, Konsorcjum 

Intaris,  GALAXY  oraz  NTT  dokonali  celowego  zaniżenia  ceny  ofertowej  we  wskazanym 

zakresie celem uzyskania przewagi konkurencyjnej, oferując cenę ofertową uniemożliwiającą 

im  realiz

ację  przedmiotu  zamówienia  w  tym  zakresie.  W  ocenie  Odwołującego  celem 

wskazanych wykonawców było zawarcie z Zamawiającym umowy ramowej, w ramach której 

nie  będą  oni  odpowiadać  na  zapytania  Zamawiającego  dotyczące  Komputera  PC  typ  1, 

ofertując natomiast w całym pozostałym zakresie. 

Odwołujący wskazał, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 u.z.n.k. czynem nieuczciwej konkurencji 

jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes 

innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  W  jego  ocenie  niewątpliwie  zaniżenie  ceny  ofertowej 

jednego  z  elementów,  który  na  późniejszym  etapie  nie  będzie  oferowany  Zamawiającemu, 

stanowi  działanie  naruszające  interes  Zamawiającego  oraz  Odwołującego,  które  jest 


sprzeczne z dobrymi obyczajami. Już tylko ta okoliczność powoduje, że oferty wskazanych 

wykonawców winny zostać odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 3 

ust.  1  u.z.n.k.  Co  więcej  w  ocenie  Odwołującego  działania  wskazanych  wykonawców 

wypełniają również przesłanki zakwalifikowania tego typu działania na podstawie art. 15 ust. 1 

pkt  1  u.z.n.k.,  w  myśl  którego  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie  innym 

przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez sprzedaż towarów lub usług poniżej 

kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu 

eliminacji innych przedsiębiorców. Zaniżenie ceny ofertowej za Komputer PC typ 1 w ocenie 

Odwołującego  nakierowane  było  na  utrudnienie  innym  przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku, 

postaci możliwości zawarcia umowy ramowej poprzez zaoferowanie wskazanego elementu 

przedmiotu  zamówienia  poniżej  kosztu  zakupu  w  celu  eliminacji  innych  wykonawców 

biorących udział w postępowaniu. 

Odwołujący podniósł, iż ceny ofertowe zaoferowane przez wykonawców: Konsorcjum 

Innovation, IMMITIS, Konsorcjum Intaris, GALAXY oraz NTT w zakresie Komputera PC typ 1 

nie pozwalają na zrealizowanie przedmiotu zamówienia w tym zakresie. Podkreślił przy tym, 

że  zgodnie  z  treścią  SIWZ  Zamawiający  w  przypadku  zamówień  realizacyjnych  nie  będzie 

z

amawiał wszystkich elementów przedmiotu zamówienia objętych niniejszym postępowaniem. 

Co więcej brak złożenia oferty w ramach zamówienia realizacyjnego, który będzie obejmował 

Komputery PC typ 1, nie będzie niósł dla wykonawców jakichkolwiek negatywnych skutków. 

Tym  samym  wykonawcy  ci  będą  mogli  oferować  pozostały  zakres  objęty  przedmiotem 

zamówienia,  mimo,  że  gdyby  wycenili  w  sposób  prawidłowy  wszystkie  elementy  objęte 

niniejszym postępowaniem to w ogóle nie zostałby zawarta z nimi umowa ramowa. 

Powyższe  okoliczności  zdaniem  Odwołującego  jednoznacznie  wskazują,  że 

wykonawcy: Konsorcjum Innovation, IMMITIS, Konsorcjum Intaris, GALAXY oraz NTT złożyli 

oferty stanowiące czyn nieuczciwej konkurencji i ich oferty winny podlegać odrzuceniu.  

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 1 

ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation,  Immitis, 

Konsorcjum  Intaris,  Galaxy  oraz  NTT  do  udzielenia 

wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów, 

dotyczących  wyliczenia  ceny,  Odwołujący  przytoczył  brzmienie  art.  90  ust  1  ustawy  Pzp 

wskazał na stanowisko wyrażone w opinii prawnej UZP „Badanie rażąco niskiej ceny oferty 

po  nowelizacji”  odnoszące się do możliwości  wezwania  wykonawcy  do  wyjaśnień  w  każdej 

sytuacji,  w  której  wysokość  ceny  lub  kosztu  albo  ich  części  składowe  budzą  wątpliwości 

zamawiającego.  Odwołujący  wskazał,  iż  jakkolwiek  cena  zaoferowana  przez  wykonawców 

Konsorcjum Innovation, IMMITIS, Konsorcjum Intaris, GALAXY oraz NTT nie jest niższa o co 

najmniej 30% 

od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, 

ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2  ustawy  lub  średniej 


arytmetycznej  cen  wszystkich złożonych ofert  (art.  91  ust.  la ustawy),  to okoliczność  ta nie 

zwalnia  Zamawiającego  z  obowiązku  zbadania  tej  oferty  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny, 

szczególności gdy cena za Komputer PC typ 1 jest rażąco zaniżona. 

W  jego  ocenie  z  danych  dotyczących  cen  ofert,  podanych  w  trakcie  otwarcia  ofert, 

wynika wprost, iż cena ofert wskazanych wykonawców z uwagi na zaniżenie ceny za Komputer 

PC  typ  1,  w  sposób  znaczący  odbiega  nie  tylko  od  wartości  szacunkowej  ustalonej  przez 

Zamawiającego  oraz  od  budżetu  Zamawiającego,  ale  również  od  cen  pozostałych  ofert 

złożonych  w  niniejszym  postępowaniu.  W  ocenie  Odwołującego  wykonawcy  Konsorcjum 

Innovation,  IMMITIS,  Konsorcjum  Intaris,  GALAXY  oraz  NTT  zaoferowali  wykonanie 

zamówienia po cenie nierealnej, niepokrywającej faktycznych kosztów realizacji zamówienia. 

Zaoferowana  cena  powinna  wz

budzić  wątpliwości  Zamawiającego,  a  w  konsekwencji 

Zamawiający powinien wezwać wykonawców Konsorcjum Innovation, IMMITIS, Konsorcjum 

Intaris, GALAXY oraz NTT do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Zdaniem 

Odwołującego Zamawiający powinien był powziąć wątpliwość co do ceny oferty wskazanych 

wykonawców, pomimo nieprzekroczenia progu 30 %, o którym mowa w art. 90 ust. 1a ustawy 

Pzp.  Odwołujący  podkreślił,  że  przekroczenie  tego  progu  jest  tylko  jednym  z  przypadków, 

których  Zamawiający  zobligowany  jest  do  zbadania,  czy  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Nie 

oznacza to, że w przypadku gdy cena oferty nie jest niższa o 30 % od wartości zamówienia 

lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert, Zamawiający może zaniechać badania 

oferty.  Powyższe  nie  budziło  wątpliwości  jeszcze  przed  zmianą  art.  90  ustawy  dokonaną 

dniu 28 lipca 2016 r. W szczególności Odwołujący wskazał za wyrokiem z dnia 24 czerwca 

2015 r., sygn. akt KIO 858/15, iż przepis art. 90 ust. 1 ustawy nie przesądza o tym, że cena 

ofer

ty  nie  jest  rażąco  niska,  jeżeli  nie  jest  niższa  o  30%  od  średniej  arytmetycznej  cen 

wszystkich złożonych ofert. Odwołujący w ramach argumentacji wskazał także na wyrok KIO 

z dnia 6 lutego 2015 r., sygn. akt KIO 148/15, wyrok 

Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 

30  stycznia  2007  r., sygn.  akt XIX Ga  3/07,  wyrok  KIO  z  dnia  9  stycznia  2008 r.,  sygn. akt 

KIO/UZP 1441/07, wyrok KIO z dnia 14 lutego 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 73/08, KIO/UZP 

74/08, wyrok KIO z dnia 9 kwietnia 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 258/08 oraz wyrok KIO/UZP 

666/09 KIO/UZP 667/09 KIO/UZP 668/09 KIO/UZP 669/09 KIO/UZP 679/09 z dnia 10 czerwca 

2009 r. 

Odwołujący  zwrócił  ponadto  uwagę,  że  wszyscy  wykonawcy  biorący  udział 

postępowaniu  są  profesjonalistami,  którzy  starają  się  zaoferować  jak  najniższe  ceny. 

Jednocześnie rynek sprzętu komputerowego jest na tyle konkurencyjny, że niemożliwe są do 

osiągnięcia takie różnice cenowe jak w przypadku wymienionych wykonawców, porównując 

ich  ceny  do  innych  złożonych  ofert  w  postępowaniu.  Biorąc  pod  uwagę  wątpliwości,  jakie 

budzą  oferty  wykonawców  Konsorcjum  Innovation,  IMMITIS,  Konsorcjum  Intaris,  GALAXV 


oraz NTT, a także ceny zaoferowane przez pozostałych wykonawców, jak również rynkową 

wartość  zamówienia,  uzasadnione  są  poważne  wątpliwości  dotyczące  ceny  zaoferowanej 

przez wykonawców Konsorcjum Innovation, IMMITIS, Konsorcjum Intaris, GALAXY oraz NTT 

za  Komputer  PC  typ  1.  Istniejące  różnice  powinny  wzbudzić  uzasadnione  wątpliwości 

Zamawiającego, jako dysponenta środków publicznych. Gdyby w wyniku procedury wyjaśnień 

potwierdziłoby  się  zaoferowanie  rażąco  niskiej  ceny,  Zamawiający  byłby  zobowiązany  do 

odrzucenia ofert wykonawców Konsorcjum Innovation, IMMITIS, Konsorcjum Intaris, GALAXY 

oraz NTT na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 4 ustawy Pzp. 

Uzasadniając zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy 

Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  ofert  wykonawców:  Konsorcjum  Innovation,  IMMITIS, 

Konsorcjum  Intaris  jako  najkorzystniejszych,  Odwołujący  wskazał,  iż  zarzut  ten  jest 

konsekwencją zarzutów podniesionych i opisanych powyżej. Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy 

Pzp  Zamawiający  wybiera  ofertę  najkorzystniejszą  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Ponieważ,  jak  to  zostało 

wykazane  powyżej,  oferty  złożone  przez  wykonawców  Konsorcjum  Innovation,  IMMITIS, 

Konsorcjum  Intaris,  GALAXY  oraz  NTT  winny  podlegać  odrzuceniu,  ewentualnie 

Zamawiający, w przypadku gdy np. wykonawcy nie złożą wyjaśnień rażąco niskiej ceny lub 

jeżeli dokonana ocena tych wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdzi, że oferta 

zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  jako  najkorzystniejszą 

ofertę winien wybrać ofertę Odwołującego, która jest najkorzystniejszą ofertą i jednocześnie 

ofertą niepodlegającą odrzuceniu.  

Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  ustnie  do  protokołu  rozprawy  wnosząc 

oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego.  

Izba na posiedzeniu w dniu 1 lipca 2019 r. stwierdziła skuteczność zgłoszonych przez: 

a) 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Intaris  Spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,  Intaris Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie i MBA System Spółka 

z  ograniczon

ą  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej  jako  „Konsorcjum 

Intaris”), 

b) 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Innovation  in 

Technology  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Niekaninie 

i Towarzystwo  Handlowe  ALPL

AST  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka 

komandytowa z siedzibą w Niekaninie (dalej jako „Konsorcjum Innovation”),  

c) 

wykonawcę Immitis  Spółka  z ograniczoną odpowiedzialnością z  siedzibą  w  Bydgoszczy  

(dalej jako „Immitis”), 

d) 

wykonawcę  Galaxy  Systemy  Informatyczne  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 


siedzibą w Zielonej Górze (dalej jako „Galaxy”), 

przystąpień  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wobec  spełnienia 

wymogów określonych w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp i dopuściła ich do udziału w postępowaniu 

odwoławczym w charakterze Uczestników postępowania.  

Przystępujący  Konsorcjum  Intaris  na  posiedzeniu  złożył  pismo  procesowe,  w  którym 

zwrócił  uwagę,  iż  Odwołujący  w  uzasadnieniu  odwołania  stwierdził,  że  Przystępujący 

Konsorcjum  Int

aris  oraz  pozostali  wybrani  wykonawcy  „dokonali  celowego  zaniżenia  ceny 

ofertowej we wskazanym zakresie celem uzyskania przewagi konkurencyjnej, oferując cenę 

ofertową  uniemożlwiającą  im  realizację  przedmiotu  zamówienia  w  tym  zakresie”  oraz,  iż 

„celem wskazanych wykonawców było zawarcie z Zamawiającym umowy ramowej, w ramach 

której nie będą oni odpowiadać na zapytania Zamawiającego dotyczące Komputera PC typ 1, 

oferując  natomiast  w  całym  pozostałym  zakresie".  Powyższe  sugestie  i  przewidywania 

Odwołującego w ocenie Przystępującego Konsorcjum Intaris są nieprawdą, a fakt niemożności 

udowodnienia lub uprawdopodobnienia przyszłych decyzji podejmowanych w trakcie realizacji 

umowy ramowej przez Przystępującego Konsorcjum Intaris i Zamawiającego czynią te zarzuty 

p

omijalnymi. Żaden z wykonawców nie jest w stanie na tym etapie postępowania przewidzieć 

jakie zamówienia i na jakie ilości sprzętu zostaną złożone przez Zamawiającego.  

Dalej wskazano, iż cena zaoferowana przez Przystępującego Konsorcjum Intaris nie jest 

n

iższa  o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od 

towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub od średniej arytmetycznej cen 

wszystkich  złożonych  ofert  w  postępowaniu.  W  związku  z  powyższym  nie  można  mówić  o 

n

aruszeniu  art.  90  ust.  1a  ustawy  Pzp,  nakładającego  na  Zamawiającego  obowiązek 

zwrócenia się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Natomiast 

sam  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  wskazuje,  iż  tylko  w  przypadku jeżeli  zaoferowana cena  lub 

koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  budzą  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi 

odrębnych  przepisów,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie 

dowodów,  dotyczących  wyliczenia  ceny  lub  kosztu  zamawiający  może  zwrócić  się  o  taki 

wyjaśnienia.  Przystępujący  Konsorcjum  Intaris  zauważył,  iż  nie  ma  najmniejszych  podstaw 

przypuszczać, że Zamawiający nie przeprowadził badania ofert pod kątem rażąco niskiej ceny, 

brak  natomiast  wezwania  do  wyjaśnień  w  tym  zakresie  wskazuje  wyłącznie  na  brak 

wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  za 

zao

ferowaną  cenę.  Przepis  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  daje  Zamawiającemu  prawo  a  nie 

obowiązek  wystąpienia  do  wykonawcy  z  żądaniem  wyjaśnienia  podejrzenia  rażąco  niskiej 

ceny,  jeżeli  uzna  to  za  stosowne  w  określonych  realiach.  Odwołujący  upatrując  w  swoim 


działaniu  możliwość  eliminacji  z  postępowanie  konkurencji  i  sprzedaży  Zamawiającemu 

komputerów  w  wyższej  cenie,  w  sposób  desperacki  próbuje  swoim  odwołaniem 

przewidywanymi „czarnymi” scenariuszami ograniczyć możliwość swobodnego kalkulowania 

zysku, również w odniesieniu do kryteriów oceny ofert określonych w postępowaniu. Żaden 

przepisów  ustawy  Pzp  nie  zakazuje  konkurencji  pomiędzy  wykonawcami  za  pomocą 

kształtowania odmiennej polityki cenowej oraz marży dla poszczególnych składników oferty. 

Następnie  Przystępujący  Konsorcjum  Intaris  wskazał,  iż  zgodnie  z  ukształtowanym 

orzecznictwie poglądem jednym z czynników istotnych dla usunięcia wątpliwości w zakresie 

tego,  czy  dana  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę,  jest  wykazanie,  czy  cena  oferty  pokrywa 

koszty  reali

zacji  robót  oraz  zapewnia  wykonawcy  nawet  minimalny  poziom  zysku.  Innymi 

słowy, istotne jest, aby z tytułu realizacji zamówienia i pozyskanego za nie wynagrodzenia, 

przy zachowaniu należytej staranności, wykonawca nie ponosił strat. W związku z powyższym, 

Przystępujący podtrzymał oświadczenie zawarte w ofercie i wskazał, iż zaoferowana cena lub 

koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe  nie  zawierają  rażąco  niskiej  ceny  oraz  zostały 

przygotowane przy zachowaniu reguł rynkowych. W ramach konsorcjum firm Przystępujący 

dysponuje  niezbędnym  doświadczeniem  w  zakresie  wykonywania  dostaw  podobnych  do 

przedmiotu  zamówienia,  co  pozwala  mu  dokładnie  oszacować  niezbędne  koszty  związane 

wykonaniem  zamówienia.  Dysponuje  wyspecjalizowaną,  wysoko  kwalifikowaną  kadrą 

przygoto

waną  do  realizacji  zamówienia.  Współpracuje  z  osobami  posiadającymi  wiedzę, 

doświadczenie  i  kwalifikacje  potrzebne  przy  realizacji  dostaw  stanowiących  przedmiot 

zamówienia.  Ponadto  realizacja  przez  Konsorcjum  Intaris  niemal  identycznych  dostaw  do 

Zamawiającego powoduje wyjątkowość warunków wykonania przedmiotowego zamówienia. 

Bogate doświadczenie w realizacji podobnych zamówień pozwala na organicznie zbędnych 

kosztów,  gdyż  personel  wykonawcy  posiada  wiedzę  na  temat  specyfiki  przedmiotu 

zamówienia  i  jest  przygotowany  na  realizację  podobnego  projektu.  Cena  oferty  została 

wyliczona rzetelnie, z uwzględnieniem poziomu aktualnych i przewidywalnych cen rynkowych, 

potencjalnych zmian poziomu inflacji w zakładanym okresie realizacji przedmiotu zamówienia. 

Cena ofert

y wynika z założonej konkurencyjności wykonawcy w ubieganiu się o zamówienia 

publiczne, pozwalającej wykonawcy na zaproponowanie ceny odpowiednio wyższej niż koszty 

wytworzenia przedmiotu zamówienia, a niższej od ceny innych wykonawców.  

Przystępujący Konsorcjum Intaris oświadczył ponadto, że wycena dostawy stanowiącej 

przedmiot zamówienia została skalkulowana realistycznie i adekwatnie do zakresu dostawy 

oraz  kosztów  jej  wykonania,  a  wynagrodzenie  Przystępującego  zostało  skalkulowane 

w oparciu  o  aktualne  s

tawki  rynkowe,  które  wykonawca  jako  profesjonalista  w  swojej 

dziedzinie uznaje za najbardziej miarodajne i których przyjęcie jest niezbędne do uzyskania 

założonego  zysku  z  przedsięwzięcia.  Podkreślił,  że  celem  Przystępującego  jako  podmiotu 


gospodarczego je

st wypracowywanie zysków z realizowanych kontraktów. Podana w ofercie 

cena  opiera  się  więc  na  kalkulacji  cenowej  będącej  wynikiem  rzetelnej  kalkulacji  kosztów 

świadczenia  zamawianej  dostawy  oraz  przy  założeniu  niezbędnej  marży,  z  której  pokryte 

zostaną  ewentualne  koszty  pracy  oraz  dojazdu  pracownika  konsorcjum  w  niezbędnym 

zakresie.  Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  mając  na  uwadze,  iż  w  wyniku  niniejszego 

postępowania zostanie zawarta umowa ramowa, na podstawie której zostaną zawarte umowy 

wykonawcze,  zaoferowana  przez  Konsorcjum  Intaris 

cena ofertowa w pełni pokrywa koszty 

realizacji zamówień składanych w ramach umów wykonawczych, zaś minimalna założona dla 

przedmiotowego zamówienia marża w przypadku przyznania Konsorcjum Intaris zamówienia 

może on zostać zoptymalizowana na wyższym poziomie. 

Dodatkowo, na poparcie powyższych twierdzeń, w załączeniu do pisma Przystępujący 

Konsorcjum Intaris przed

stawił sposób wyliczenia ceny oferty wraz z dowodami dotyczącymi 

wyliczenia  ceny  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  W  dalszej  części  pisma 

przedstawione zostało uzasadnienie dla objęcia tych informacji poufnością.  

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestników postępowania, na 

podstawie  zgromadzonego  w sprawie 

materiału  dowodowego  oraz  oświadczeń 

i stanowisk  Stron  i  Uczestnik

ów  postępowania,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła 

zważyła, co następuje: 

Izba  nie  znalazła  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  w  związku  z  tym,  iż  nie  została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba  nie  uwzględniła  wniosku  Zamawiającego  i  Przystępujących  Immitis,  Konsorcjum 

Intaris i Konsorcjum Innovation o odrzucenie odwołania z uwagi na jego wniesienie po terminie.  

W ocenie Izby Odwołujący nie uchybił terminowi na wniesienie odwołania, który należało 

w tym wypadku 

liczyć według zasad określonych w art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.

Zgodnie 

z  tym  przepisem  odwołanie  wnosi  się  w  terminie  10  dni  od  dnia  przesłania  informacji 

czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia - jeżeli zostały przesłane 

w  sposób  określony  w art.  180  ust.  5 zdanie  drugie  albo  w  terminie  15  dni  -  jeżeli  zostały 

przesłane w inny sposób - w przypadku gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza 

kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. Należy na uwadze, iż 

momencie  kiedy  Odwołujący  miał  otwarty  termin  na  wniesienie  odwołania  od  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej, 

o której  Zamawiający  poinformował  wykonawców  31  maja 

2019 r., 

czynność ta została przez Zamawiającego unieważniona. W konsekwencji odwołanie 

wniesione  na  ww.  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  byłoby  bezprzedmiotowe. 

Okoliczność,  że  w następstwie  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 


Zamawiający  w  ponownym  zawiadomieniu  o wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  5 

czerwca 2019 r. dokonał jedynie poprawy ceny oferty Konsorcjum Innovation, pozostaje bez 

wpływu na ocenę przedmiotowej sytuacji. Odwołujący nie może bowiem ponosić negatywnych 

konsekwencji  działań  Zamawiającego,  który  pierwotny  wybór  unieważnił  w  chwili  kiedy  nie 

upłynął jeszcze termin na wniesienie odwołania na tę czynność oraz przeprowadził ponowne 

badanie i ocenę ofert. Czynnością będącą przedmiotem zaskarżenia w przedmiotowej sprawie 

jest zatem wybór oferty najkorzystniejszej dokonany w dniu 5 czerwca 2019 r., wobec czego 

odwołanie wniesione w dniu 17 czerwca 2019 r. należy uznać za wniesione w terminie.  

Następnie Izba dokonała oceny czy Odwołujący był legitymowany, zgodnie z art. 179 

ust. 1 ustawy Pzp, do wniesienia odwołania. Zgodnie z ww. przepisem środki ochrony prawnej 

określone  w  ustawie  Pzp  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu 

podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może 

ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy.  Należy 

zauważyć, iż oferta Odwołującego została sklasyfikowana na ósmym miejscu w rankingu ofert, 

przy  czym  zakresem  zaskarżenia  objął  on  oferty  pięciu  wyprzedzających  go  wykonawców. 

Skuteczność wniesionego odwołania mogłaby zatem prowadzić do istotnych zmian w rankingu 

ofert,  powodujących,  że  oferta  Odwołującego  mogłaby  znaleźć  się  w  pierwszej  trójce 

kwalifikującej się do zawarcia umowy ramowej. Nieprawidłowe dokonanie czynności badania 

i oceny ofert, w tym zaniechanie odrzucenia oferty wykonawców znajdujących się w klasyfikacji 

przed  ofertą  Odwołującego  niewątpliwie  powoduje,  że  potencjalne  stwierdzenie  naruszenia 

tym  zakresie  przepisów  ustawy  Pzp  pozbawia  Odwołującego  możliwości  uzyskania 

zamówienia  i  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  oraz  wykonywania 

zamówienia (podobnie m.in. wyrok KIO z dnia 22 października 2018 r., sygn. akt KIO 1991/18).  

W tym 

stanie rzeczy Izba uznała, iż materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, 

których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp zostały przez Odwołującego wypełnione. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  Izba 

uwzględniła  dokumentację 

postępowania  przekazaną  przez  Zamawiającego,  w  szczególności  specyfikację  istotnych 

warunków  zamówienia,  wyjaśnienia  jej  treści  oraz  wprowadzone  modyfikacje,  informację 

otwarcia ofert, oferty wykonawców, informację o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 30 

maja 2019 

r., pismo Zamawiającego z dnia 5 czerwca 2019 r. informujące o unieważnieniu 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  informację  o  ponownym  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  z  dnia  5  czerwca  2019  r. 

Izba wzięła pod uwagę także stanowiska Stron 

i Uczestnik

ów  postępowania  przedstawione  w  złożonych  pismach  oraz  ustnie  do  protokołu 

posiedzenia i rozprawy z dnia 1 lipca 2019 roku

, jak również wnioskowane przez ww. podmioty 

dowody w postaci:  

wyciągu  z  dokumentacji  postępowania  pn.  „Zawarcie  umowy  ramowej  na  modernizację 


indywidualnej  infrastruktury  teleinformatycznej  przeznaczonej  dla  funkcjonariuszy 

pracowników  cywilnych  poprzez  zakup  komputerów,  sprzętu  teleinformatycznego 

oprogramowania”  (nr  postępowania  103/BŁII/18/TG/PMP)  zawierającego  formularze 

ofertowe  złożone  przez  wybranych  wykonawców  (Innovation  in  Technology  Sp.  z  o.o., 

Immitis Sp. z o.o.  oraz NTT Technology Sp. z o.o.

), a także opis przedmiotu zamówienia 

dowód złożony przez Odwołującego; 

dokumentów dotyczących realizacji umowy ramowej zawartej w wyniku postępowania nr 

103/BŁiI/18/TG/PMP - dowód złożony przez Odwołującego; 

wyciągu  z  dokumentacji  postępowania  pn.  „Modernizacja  indywidualnej  infrastruktury 

teleinformatycznej  przeznaczonej  dla  funkcjonariuszy  i  pracowników  cywilnych  poprzez 

zakup  komputerów,  sprzętu  teleinformatycznego  i  oprogramowania”  (nr  postępowania 

12/BŁiI/19/EZ/PMP)  zawierającego  ofertę  konsorcjum  firm  Intaris  Sp.  z  o.o.,  Intaris  Sp. 

o.o. Sp. k., MBA System Sp. z o.o., Immitis Sp. z o.o., ofertę Towarzystwa Handlowego 

Alplast Sp. z o.o. Sp. k., ofertę NTT Technology Sp. z o.o., a także informacje z dnia 22 

lutego  2019  r.  o  wyborze  ofert  najkorzystniejszych  w 

poszczególnych  częściach 

zamówienia - dowód złożony przez Odwołującego; 

4.  pisma  HP  Inc.  Polska  Sp.  z  o.o.  z  dnia  27  czerwca  2019  r.  - 

dowód  złożony  przez 

Odwołującego; 

wydruk  wiadomości  e-mail  z  dnia  27  czerwca  2019  r.  dotyczący  oferty  cenowej 

komputerów marki OPTIMUS - dowód złożony przez Odwołującego; 

wydruków ze strony www.komputronik.pl oraz www.databits24.pl - dowód złożony przez 

Zamawiającego; 

oświadczeń  producentów  zaoferowanych  komputerów  i  monitorów  (zastrzeżonych 

częściowo  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  zgodnie  z  pismem  Przystępującego  Immitis 

złożonym na rozprawie) – dowody złożone przez Przystępującego Immitis; 

8.  wydruk

ów  ze  strony  www.amd.com/en/where-to-buy/commercial-systems  w  zakresie 

przetłumaczonym  na  język  polski  oraz  wydruku ze strony  www.dell.com.pl  dotyczącego 

komputera OptiPlex 5055 - 

dowód złożony przez Przystępującego Immitis; 

oświadczenia Konsorcjum  Innovation  z  dnia 28 czerwca 2019  r.  -  dowód  złożony  przez 

Przystępującego Konsorcjum Innovation; 

10. dowod

ów  potwierdzających  wyliczenia  ceny  (objętych  tajemnicą  przedsiębiorstwa)    – 

dowody 

złożone  przez Konsorcjum Intaris; 

referencji wystawionych przez Zamawiającego dla konsorcjum firm Intaris Sp. z o.o., Intaris 

Sp. z o.o. Sp. k., MBA System Sp. z o.o., Immitis Sp. z o.o. w związku z realizacją umowy 

zawartej  w  ramach  postępowania  nr  12/BŁiI/19/EZ/PMP)  –  dowód  złożony  przez 

Konsorcjum Intaris. 


Za  stanowisko  własne  Odwołującego  Izba  uznała  złożone  przez  niego  „analizy 

postępowań”  (oznaczone  nr  1  i  2),  dotyczące  porównania  cen  w  ofertach  złożonych 

postępowaniu obecnym z postępowaniami nr 103 (z 2018 r.) i nr 12 (z 2019 r.), jak również 

dokument  zatytułowany  „szacowanie  kosztów  zakupu  komponentów”  dokonane  w  oparciu 

konfigurator  „morele.net”.  Ww.  dokumenty  sporządzone  zostały  przez  samego 

Odwołującego na potrzeby postępowania odwoławczego i stanowią nic innego jak rozwinięcie 

argumentacji przedstawionej przez niego 

w odwołaniu, zatem nie sposób im przypisać waloru 

dowodu. Stanowiskiem własnym jest także przedstawiona przez Przystępującego Konsorcjum 

Intaris kalkulacja zawierająca sposób wyliczenia ceny oferty, niemniej już dokumenty złożone 

na potwierdzenie tych wyliczeń włączone zostały w poczet materiału dowodowego. Podobnie 

za  stanowisko  własne  Izba  potraktowała  przedstawione  przez  Przystępującego  Immitis 

wydruki 

arkuszy  Excel  zawierających  konfiguracje  komputerów  typ  1  i  2  oraz  wyliczenia 

zakresie upustów zastosowanych w ofercie Suntar i Immitis, uznając je - wobec braku źródła 

pochodzenia  danych  - 

za  wyliczenia  własne  Przystępującego.  Izba  pominęła  załączoną  do 

tych wyliczeń specyfikację produktu HP EliteDesk 705 G4 Business Desktops PCs złożoną 

wyłącznie  w  wersji  anglojęzycznej,  bez  tłumaczenia,  a  także  nieprzetłumaczone  na  język 

polski  fragmenty  wydruku  ze  strony  www.amd.com/en/where-to-buy/commercial-systems. 

Zgodnie  z  §  19  ust.  3  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  regulaminu 

postępowania przy rozpoznawaniu odwołań z dnia 22 marca 2010 r.  (t.j. z dnia 7 maja 2018 

r., Dz. U. z 2018 r. poz. 1092) w

szystkie dokumenty przedstawia się w języku polskim, a jeżeli 

zostały  sporządzone  w  języku  obcym,  strona  oraz  uczestnik  postępowania  odwoławczego, 

który się na nie powołuje, przedstawia ich tłumaczenie na język polski. Ponadto za zbędne dla 

potrzeb  niniejszego postępowania odwoławczego Izba  uznała złożone przez  Odwołującego 

wydruki ze stron internetowych dotyczące pozycji firmy HP na rynku sprzedaży komputerów, 

która nie była kwestionowana przez Uczestników postępowania.  

Ponadto  Izba  uznała  za  skuteczne  zastrzeżenie  informacji  przedstawionych 

dokumentach  złożonych  przez  Konsorcjum  Intaris  i  wykonawcę  Immitis  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa  w  zakresie  przez  tych  wykonawców  wskazanym.  Obaj  wykonawcy 

przedstawili  szczegółowe  pisemne  uzasadnienia  dla  objęcia  tych  informacji  tajemnicą 

przedsiębiorstwa.  Izba  po  zweryfikowaniu  treści  tych  dokumentów  i  ich  konfrontacji 

z przedstawionym  uzasadnieniem 

stwierdziła,  że  zawierają  one  informacje  odnoszące  się 

stricte  do kalkulacji cenowych 

wykonawców, cen komponentów zastosowanych w przyjętych 

konfiguracjach  sprzętu  oraz  danych  dotyczących  partnerów  handlowych,  wobec  czego  nie 

znalazła podstaw do odmówienia tym informacjom waloru tajemnicy przedsiębiorstwa.  


Izba ustaliła, co następuje: 

Zgodnie z Rozdziałem IV ust. 1 SIWZ przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy 

ramowej  na  modernizację  indywidualnej  infrastruktury  teleinformatycznej  przeznaczonej  dla 

funkcjonariuszy i pracowników cywilnych poprzez zakup komputerów. Przedmiot zamówienia 

został szczegółowo opisany w załączniku nr 2 do SIWZ. Zgodnie z pkt ust. 3 tego Rozdziału 

celem  postępowania  jest  wyłonienie  maksimum  trzech  wykonawców,  z  którymi  zostanie 

zawarta  umowa  ramowa,  chyba  że  oferty  niepodlegające  odrzuceniu  złoży  mniej 

wykonawców.  

W Rozdziale XIV (w brzmieniu po dokonanych modyfikacjach treści SIWZ) Zamawiający 

przedstawił opis kryteriów z podaniem ich znaczenia i sposobu oceny ofert. Wskazał, iż zawrze 

umowę  ramową  z  3  wykonawcami,  których  oferty  otrzymają  najwyższą  liczbę  punktów  na 

podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  poniżej  i  spełniają  warunki  udziału 

postępowaniu,  a  ich  oferty  w  zakresie  każdej  z  części  nie  podlegają  odrzuceniu  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  przypadku,  gdy  zostanie  złożonych  mniej  ofert 

Zamawiający zawrze umowę ramową ze wszystkimi wykonawcami, którzy spełniają warunki 

udziału  w  postępowaniu,  a  ich  oferty  nie  podlegają  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1 

ustawy Pzp. 

Jednym z kryteriów oceny (kryterium nr 1, „K1”) była cena oferty brutto o wadze 

60%. Sposób obliczenia punktów w odniesieniu do kryterium K1 był następujący: 

K1 - waga 6

0 % (maksymalnie Wykonawca może otrzymać 60 punktów) 

Cena wyższa od ceny najniższej oceniona zostanie w następujący sposób: 

najniższa cena brutto z przedłożonych ofert 

K1 =    ----------------------------------------------------------------- x 60 

              cena brutto oferty badanej 

W Rozdziale XV Zamawiający przedstawił opis kryteriów wyłonienia wykonawcy w celu 

zawarcia umowy wykonawczej. Dla komputera PC typ 1 jednym z kryteriów była cena oferty 

brutto  o  wadze  40%.  Sposób  obliczenia  punktów  w  odniesieniu  do  kryterium  K1  był 

następujący: 

K1 - waga 40 % (maksy

malnie Wykonawca może otrzymać 40 punktów) 

Cena wyższa od ceny najniższej oceniona zostanie w następujący sposób: 

najniższa cena brutto z przedłożonych ofert 

K1 =    ----------------------------------------------------------------- x 40 

              cena brutto oferty badanej 

Załącznik nr 1 do SIWZ stanowił wzór formularza ofertowego, w którym w części B pkt 

3.I należało wskazać dane odnośnie oferowanego komputera PC typ 1, tj. pamięć ram, termin 


gwarancji, termin realizacji naprawy gwarancyjnej, cenę jednostkową oferty brutto w tym VAT 

oraz łączną wartość (cena jednostkowa oferty brutto  x 15 000). Zamawiający jednocześnie 

informował,  iż  wartość  ta  jest  wartością  szacunkową,  służącą  jedynie  do  porównania  cen 

złożonych  ofert.  Załącznikiem  do  formularza  ofertowego  był  formularz,  w  którym  określono 

wymagane  parametry  minimalne,  gdzie  wykonawcy  dla komputera  PC  typ  1  wskazać mieli 

producenta i model oraz oświadczyć czy spełniają wymagane parametry minimalne i podać 

żądane dane takie jak m.in. producenta i model danego komponentu, wielkość pamięci RAM, 

pojemność dysku SSD, etc. 

W  postępowaniu  wpłynęło  12  ofert,  w  których  dla  komputerów  PC  typ  1  wskazano 

następujące ceny: 

Przystępujący Konsorcjum Innovation – cena jednostkowa 1 763,82 zł brutto, cena łączna 

300 zł brutto, cena oferty 43 482 543,62 zł brutto; 

2.  Egida IT Solutions Sp. z o.o. - cena jednostkowa 2 

473,53 zł brutto, cena łączna 37 102 

950 zł brutto, cena oferty 55 480 751,46 zł brutto; 

3.  Przys

tępujący Immitis - cena jednostkowa 1 894,20 zł brutto, cena łączna 28 413 000 zł 

brutto, cena oferty 46 069 

354,80 zł brutto; 

4.  IT Punkt Sp. z o.o. - cena jednostkowa 2 

621,13 zł brutto, cena łączna 39 316 950 zł brutto, 

cena oferty 56 875 

977,36 zł brutto; 

Odwołujący  Suntar  -  cena  jednostkowa  2 618,67  zł  brutto,  cena  łączna  39 280  050  zł 

brutto, cena oferty 56 679 

396,30 zł brutto; 

6.  E-Planeta  Sp.  z  o.o.  -  cena  jednostkowa  2 

624,82  zł  brutto,  cena  łączna  39 372  300  zł 

brutto, cena oferty 56 859 

438,78 zł brutto; 

7.  Koncept Sp. z o.o. - cena jednostkowa 2 

549,79 zł brutto, cena łączna 38 246 850 zł brutto, 

cena oferty 55 647 

509,94 zł brutto; 

8.  IT  Tender  Sp.  z  o.o.  -  cena  jednostkowa  2 

681,40  zł  brutto,  cena łączna  40 221 000  zł 

brutto, cena oferty 61 412 005,80  

zł brutto; 

Przystępujący Galaxy - cena jednostkowa 2 041,80 zł brutto, cena łączna 30 627 000 zł 

brutto, cena oferty 46 728 

484,74 zł brutto; 

10. NTT Technology Sp. z o.o. - cena jednostkowa 2 

231,22 zł brutto, cena łączna 33 468 300 

zł brutto, cena oferty 50 674 910,22 zł brutto; 

11. Konsorcjum  Intaris 

–  cena  jednostkowa  2 033,19  zł  brutto,  cena  łączna  30 497  850  zł 

brutto, cena oferty 46 137 

457,44 zł brutto; 

12. Cezar Cezary Machnio 

i Piotr Gębka Sp. z o.o. - cena jednostkowa 2 611,29 zł brutto, cena 

łączna 39 169 350 zł brutto, cena oferty 58 016 025,00 zł brutto. 


Zamawiający  wskazał,  iż  kwota  jaką  zamierza  przeznaczyć  na  sfinansowanie 

zamówienia  wynosi  60 000 000  brutto.  Wartość  szacunkowa  zamówienia,  zgodnie 

protokołem postępowania, określona została na kwotę 48 779 609,76 zł.  

W dniu 31 

maja 2019 r. Zamawiający przekazał wykonawcom informację o wyborze jako 

najkorzystniejszych  ofert  złożonych  przez  Konsorcjum  Innovation,  Immitis  oraz  Konsorcjum 

Intaris. 

W dniu 5 czerwca 2019 r. Zamawiający poinformował wykonawców o unieważnieniu 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz o tym, że dokona ponownego badania i oceny 

ofert. 

Zamawiający  nie  wskazał  przyczyn  unieważnienia  postępowania.  Następnie  w  tym 

samym  dniu  Zamawiający  dokonał  ponownego  wyboru  ofert  najkorzystniejszych,  za  które 

uznał oferty złożone przez Konsorcjum Innovation, Immitis oraz Konsorcjum Intaris. W treści 

informacji  o  wyborze  zmianie  uległa  jedynie  informacja  o  cenie  brutto  oferty  Konsorcjum 

Innovation

, którą w związku z omyłką w obliczeniach poprawiono na 43 482 572,40 zł brutto.  

Izba zważyła, co następuje: 

Biorąc pod uwagę zgromadzony  w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia 

faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba  stwierdziła, iż 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 

ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k. Izba uznała za nieudowodniony.  

Zgodnie  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  z

amawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności 

przejrzystości.  Z kolei  w  myśl  ust.  3  tego  przepisu  zamówienia  udziela  się  wyłącznie 

wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy 

Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji 

rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa Pzp nie definiuje czynu 

nieuczciwej  konkurencji  odsyłając  w  tym  zakresie  do  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r. 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W art. 3 ust. 1 tej ustawy zawarto ogólną definicję czynu 

nieuczciwej konkurencji, którym jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, 

jeżeli  zagraża  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Ust.  2  tego  przepisu 

wskazuje na otwarty katalog 

przypadków, w których działanie danego podmiotu może zostać 

uznane  za  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Za  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  tej 

ustawy 

może  być  zatem  uznane  także  działanie  niewymienione  wśród  przypadków 

stypizowanych  w art.  5  -  17d 

u.z.n.k.,  jeżeli  tylko  odpowiada  wymaganiom  wskazanym 

ogólnym określeniu czynu nieuczciwej konkurencji w art. 3 ust. 1 u.z.n.k. (por. m.in. wyrok 


Sądu Najwyższego z dnia 26 listopada 1998 r., I CKN 904/97). W takiej sytuacji, aby określone 

działanie mogło zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji, należy wykazać spełnienie 

przesłanek wynikających z art. 3 ust. 1 u.z.n.k., tj., że jest ono sprzeczne z prawem lub dobrymi 

obyczajami oraz że zagraża ono lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

Niewątpliwie zasada uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców jest 

jedną z naczelnych zasad udzielania zamówień publicznych, dlatego też uzasadnionym jest 

odrzucenie oferty wykonawcy, który narusza przedmiotową regułę. Niemniej należy mieć na 

uwadze  fakt,  że  zarzut  dopuszczenia  się  przez  wykonawcę  czynu  nieuczciwej  konkurencji 

powinien  być  udowodniony.  Uznanie  konkretnego  czynu  za  czyn  nieuczciwej  konkurencji 

wymaga  ustalenia  na  czym  określone  działanie  polegało  oraz  zakwalifikowania  go  jako 

konkretnego deliktu ujętego w rozdziale 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji albo 

deliktu nieujętego w tym rozdziale, lecz odpowiadającego hipotezie art. 3 ust. 1 tejże ustawy. 

Odwołujący  w  odwołaniu  postawił  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  15  ust.  1 

u.z.n.k.,  który  stanowi,  że  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie  innym 

przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez sprzedaż towarów lub usług poniżej 

kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu 

eliminacji  innych  przedsiębiorców.  Dla  wyczerpania  dyspozycji  tego  przepisu  niezbędnym 

pozostaje  zatem  wykazanie  dokonania  sprzedaży  towarów  (usług)  poniżej  kosztów  ich 

wytworzenia, przez co dochodzi do utrudnienia innym przedsiębiorstwom dostępu do rynku, 

nadto utrudnienie to ma za swój cel eliminację innych przedsiębiorców. Przesłanki sprzedaży 

poniżej kosztów własnych sprawcy czynu oraz celu eliminacji innych przedsiębiorców muszą 

występować kumulatywnie (tak m.in. wyrok KIO z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 176/17).  

W  przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym  ciężar  wykazania  powyższych 

okoliczności spoczywał, zgodnie z ogólną zasadą rozkładu ciężaru dowodu opisaną w art. 190 

ust. 1 ustawy Pzp, na Odwołującym, który z tych właśnie okoliczności wywodził skutek prawny 

w  postaci  konieczności  odrzucenia  ofert  5  wykonawców.  W  ocenie  Izby  Odwołujący 

spoczywającemu na nim obowiązkowi dowodowemu nie sprostał.  

Argumentacja  Odwołującego  skupiała  się  na  twierdzeniu,  że  wykonawcy  Konsorcjum 

Innovation, Konsorcjum Intaris, Immitis, Galaxy oraz NTT dokonali celowego zaniżenia ceny 

ofertowej na komputer PC typ 1 celem uzyskania przewagi konkurencyjnej i zawarcia umowy 

ramowej, w ramach której nie będą oni odpowiadać na zapytania Zamawiającego dotyczące 

tego  właśnie  komputera.  Powołując  się  na  zaniżenie  cen  ofert  przez  konkurencyjnych 

wykonawców Odwołujący jednak nie pokusił się nawet o wskazanie, jakie konkretne ceny na 

dostawę komputera PC typ 1 zaoferowali konkretni wykonawcy. Nie wyjaśnił także w żaden 

sposób  dlaczego  w  jego  ocenie  ceny  te  nie  pozwalają  na  zrealizowanie  przedmiotu 

zamówienia.  Odwołujący poprzestał jedynie na  gołosłownych twierdzeniach,  nie precyzując 


podstaw faktycznych zarzutów poprzez wskazanie konkretnych okoliczności potwierdzających 

tak postawione tezy 

i nie odnosząc tych okoliczności do ofert konkretnych podmiotów.  Dopiero 

na  rozprawie  Odwołujący  precyzował  podstawy  faktyczne  stawianych  zarzutów 

przedstawiając  na  ich  potwierdzenie  dowody.  Podobnie  w  treści  odwołania  Odwołujący  nie 

wyartykułował z czego wywodzi okoliczność, że konkurencyjni wykonawcy podczas realizacji 

umowy  ramowej  nie  będą  składać  ofert  na  zapytania  dotyczące  komputerów  PC  typ.  1. 

Tymczasem podczas rozprawy podnosił on szereg okoliczności odnoszących się do wcześniej 

prowadzonych  przez  Zamawiającego  postępowań,  z  których  wywodził  zamierzenia 

konkurencyjnych wykonawców.  

Nie budzi wątpliwości Izby, iż okoliczności te mogły zostać podniesione już w odwołaniu, 

a  konsekwencje  z

aniechań  Odwołującego  w  powyższym  zakresie  przełożyły  się  na  wynik 

postępowania odwoławczego. Precyzyjne podstawy faktyczne zarzutów Odwołujący nie tylko 

mógł, ale powinien był wskazać już w treści odwołania, a na rozprawie składać jedynie dowody 

na poparc

ie przedstawionych w odwołaniu twierdzeń. O ile bowiem dowody na mocy art. 190 

ust.  1 

ustawy  Pzp  Odwołujący  może  przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy,  o  tyle 

okoliczności, z których chce wywodzić skutki prawne musi uprzednio zawrzeć w odwołaniu, 

pod rygo

rem ich nieuwzględnienia przez Izbę z uwagi na art. 192 ust. 7 ustawy Pzp. Należy 

wyraźnie  rozgraniczyć  okoliczności  faktyczne  konstytuujące  zarzut,  czyli  określone 

twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki prawne, od dowodów na ich poparcie. 

W  ocenie  Izby  z

aaprobowanie  działań  Odwołującego  prowadziłoby  do  akceptacji  sytuacji, 

której w odwołaniu wystarczyłoby jedynie hasłowo wskazać w czym upatruje się naruszenia 

przepisów,  a  dalszą  szczegółową  argumentację  można  byłoby  przedstawić  dopiero  na 

r

ozprawie. Tego rodzaju praktyka nie tylko uniemożliwia pozostałym Stronom i Uczestnikom 

przygotowanie  się  do  rozprawy  i  odniesienie  do  zarzutów,  ale  także  stanowi  próbę 

przywr

ócenia  terminu  na  wniesienie  odwołania,  który  to  termin  ma  charakter  zawity  i  nie 

podlega  przywróceniu.  Norma  wyrażona  w  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp  wyznacza  zakres 

rozstrzygnięcia  Izby,  który  z  kolei  determinowany  jest  treścią  odwołania,  tj.  kwestionowaną 

nim  czynnością  oraz  jasnymi  i skonkretyzowanymi  przed  upływem  terminu  na  wniesienie 

odwołania,  zarzutami  składającymi  się  z  dwóch  warstw  -  prawnej  oraz  faktycznej.  To  na 

wykonawcy,  będącym  profesjonalistą,  spoczywa  ciężar  skonkretyzowania  stawianych 

zarzutów na wszystkich tych płaszczyznach i jeżeli podnoszone w toku rozprawy przed Izbą 

okoliczności  nie  zostały  wyraźnie  i  wprost  ujęte  w  treści  wniesionego  odwołania,  to  ich 

późniejsze  wskazywanie  nie może być  brane  przez  Krajową Izbę Odwoławczą pod uwagę, 

choćby okoliczności te mieściły się w ramach ogólnie wskazanej podstawy faktycznej zarzutu 

(por. m.in. wyrok KIO z dnia 31 października 2018 r., sygn. akt KIO 2036/18). 


Odnosząc  się  do  twierdzeń  przedstawionych  w  odwołaniu  jakoby  ceny  wskazane 

ofertach  wykonawców  Konsorcjum  Innovation,  Konsorcjum  Intaris,  Immitis,  Galaxy  oraz 

NTT 

zostały  zaniżone  Izba  stwierdziła,  iż  twierdzenia te nie są  wiarygodne.  Złożone w  tym 

zakresie przez Odwołującego jako dowód pismo HP Ink Polska Sp. z o.o., w ocenie Izby, nie 

stanowi dowodu na tyle przekonującego, aby uznać stanowisko Odwołującego za zasadne. 

Co  prawda  w  treści  tego  dokumentu  wskazano,  iż  ceny  końcowe  zaproponowanego 

postępowaniu  przez  poszczególnych  wykonawców  są  cenami  poniżej  kosztu  zakupu 

komponentów potrzebnych do wyprodukowania komputera PC typ 1, a według posiadanych 

przez  firmę  HP  informacji  łączny  koszt  zakupu  komponentów,  jakimi  charakteryzować  się 

powinien komputer PC typ 1 przewyższa wskazane ceny jednostkowe zaproponowane przez 

wykonawców, niemniej stanowisko to  nie zostało oparte o jakąkolwiek argumentację. Pismo 

nie  wyjaśnia  jakie  są  koszty  zakupu  komponentów  wymaganych  dla  komputera  PC  typ  1 

zgodnie  z  SIWZ  ani  nie  wykazuje,  że  za  ceny  zaoferowane  przez  poszczególnych 

wykonawców  zakup  takich  komponentów  nie  jest  możliwy.  Słusznie  także  zwracał  na 

rozprawie uwagę Przystępujący Konsorcjum Innovation wskazując, iż na podstawie treści tego 

pisma nie da się ustalić jakie konkretnie komponenty firma HP chciałaby użyć, a w zależności 

od tego ceny mogą być różne, tym bardziej,  że - jak zauważył dalej Przystępujący Immitis - 

HP, jak

o firma globalna, nie stosuje takich samych komponentów jak mały polski producent.  

Podobnie  złożona  przez  Odwołującego  jako  dowód  korespondencja  mailowa 

zawierająca  ofertę  firmy  Optimus  na  dostawę  15000  sztuk  komputerów  PC  typ  1 

parametrach  wskazanych  w  SIWZ  nie  potwierdza,  że  ceny  zaproponowane  przez 

wykonawców, których oferty są przedmiotem zaskarżenia, są zaniżone - dowód ten potwierdza 

wyłącznie okoliczność, że firma Optimus przedstawiła Odwołującemu ofertę na taką, a nie inną 

kwotę,  która  jest  wyższa  od  ofert  części  wykonawców  złożonych  w przedmiotowym 

postępowaniu o udzielenie zamówienia. Stanowiska Odwołującego w zakresie zaniżenia cen 

w  ofertach  konkurentów  nie  potwierdza  także  przedstawione  szacowanie  kosztów  zakupu 

kompon

entów w oparciu o konfigurator firmy Morele.net – z dokumentu tego nie wynika ani 

jakie  konkretnie 

komponenty  wzięto  pod  uwagę  podczas  obliczeń,  ani  czy  spełniały  one 

wymogi określone w SIWZ. Słusznie wskazywał także Przystępujący Konsorcjum Innovation, 

że  dokumentu  tego  nie  opatrzono  nawet  datą,  a  więc  nie  wiadomo  z jakiego  okresu  ceny 

przyjęte zostały do wyliczeń. Na uwagę zasługuje także argumentacja przedstawiona przez 

Konsorcjum Intaris

, że nie jest wiadomym czy uwzględniono w tym szacowaniu ceny najniższe 

z dostępnych, jak również, że Morele.net nie posiada wszystkich modeli dostępnych na rynku, 

czy też rabatów charakterystycznych dla zamówień publicznych. Wobec tego, w ocenie Izby, 

opracowanie  sporządzone  przez  Odwołującego  nie  mogło  przesądzić  o  zasadności  jego 

twierdzeń.  


Tezie Odwołującego o zaniżeniu cen w ofertach konkurencyjnych wykonawców przeczą 

także twierdzenia i dowody przedstawione na rozprawie przez jego przeciwników procesowych 

–  w  szczególności  Przystępujących  Immitis  i  Konsorcjum  Intaris.  Konsorcjum  Intaris 

przedstawiło  szczegółowy  sposób  wyliczenia  ceny  oferty,  w  tym  elementy  składowe  ceny 

komputera  PC  typ  1,  składając  dowody,  których  treść  potwierdzała  przyjęte  w  kalkulacji 

wartości.  Dane  wynikające  z  tych  dokumentów  były  spójne  z  przedstawionym  sposobem 

wyliczenia  ceny  i  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  podważenia  ich  wiarygodności.  Z  kolei  do 

twierdzeń  podniesionych  w  piśmie  procesowym  złożonym  przez  Konsorcjum  Intaris 

uwiarygadniających realność zaoferowanej ceny Odwołujący na rozprawie w zasadzie nawet 

się nie odniósł, kwestionując jedynie zastrzeżenie załączników do tego pisma jako tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  Również  Przystępujący  Immitis  przedstawił  dowody  potwierdzające 

wskazaną  w  ofercie  cenę  w  postaci  oświadczeń  producentów  zaoferowanych  komputerów 

monitorów.  Natomiast  złożone  przez  Przystępującego  Immitis  w  formie  arkusza  Excel 

wyliczenia oparte (według jego twierdzeń) o konfiguratory HP i ABC Data Izba uznała li tylko 

za uzupełnienie stanowiska  własnego  Przystępującego,  wobec braku  odniesienia do  źródła 

tych  danych,  a  także  załączenia  wydruków  mających  potwierdzać  treść  tych  danych 

większości w języku angielskim bez tłumaczenia.  

W świetle materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie nie znajdują potwierdzenia 

także  twierdzenia  Odwołującego,  iż  zamiarem  wykonawców  było  nieskładanie  ofert 

wykonawczych w ramach realizacji umowy ramowej na komputery PC typ 1.  

Izba zgodziła się z Zamawiającym, iż wysuwane w odwołaniu wnioski, że wykonawcy, 

których oferty wybrano w postępowaniu nie będą składać ofert wykonawczych na komputery 

PC typ 1 podczas realizacji umowy ramowej, 

to wyłącznie niczym nie poparte przypuszczenia 

Odwołującego.  Przedstawione  na  rozprawie  dowody  w  postaci  wyciągów  z  dokumentacji 

postępowań nr 103/BŁiI/18/TG/PMP oraz nr 12/BłiI/19/EZ/PMP Izba uznała za wiarygodne (ich 

treść nie była przedmiotem sporu), aczkolwiek nie potwierdzające stanowiska Odwołującego. 

Po pierwsze, 

na co zwracano uwagę już wcześniej, podnoszona na rozprawie argumentacja 

odnosząca  się  do  wcześniej  prowadzonych  przez  Zamawiającego  postępowań  na  dostawę 

komputerów, w tym wnioskowanie, że przyczyną ogłoszenia przez Zamawiającego w 2019 r. 

postępowania  nr  12  było  zamierzone  nierealizowanie  dostaw  w ramach  umowy  ramowej 

zawartej w wyniku postępowania nr 103, jest w ocenie Izby argumentacją spóźnioną, możliwą 

do podniesienia już w treści odwołania.  

Po  drugie, 

wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  ze  złożonych  dowodów  w  postaci 

wyciągów z dokumentacji postępowań nr 103/BŁiI/18/TG/PMP oraz nr 12/BłiI/19/EZ/PMP nie 

wynika, 

aby  brak  składania  ofert  w  ramach  realizacji  umowy  ramowej  zawartej  w  wyniku 

postępowania nr 103/BŁiI/18/TG/PMP na jeden z typów komputerów był efektem świadomego 


działania i taktyki wykonawców. Zamawiający i Przystępujący na rozprawie wyjaśnili, że trakcie 

wykonywania tej 

umowy ramowej miały miejsce problemy z realizacją dostaw. Potwierdza to 

treść dokumentów złożonych przez Odwołującego. Przykładowo w piśmie z dnia 10 stycznia 

2019 r. firma Innovation in Technology poinformowała Zamawiającego, że nie ma możliwości 

zapewnienia  dostępności  ilości  sprzętu  wskazanego  w  zapytaniu  w  celu  realizacji  dostaw. 

Wskazano, że początek roku kalendarzowego to czas wyjątkowo niekorzystny na realizację 

dużych dostaw: magazyny dostawców w Europie jeszcze nie zostały uzupełnione, natomiast 

dostawy  z  lokalizacji  dalekowschodnich  są  opóźnione  ze  względu  na  trwający  tam  okres 

świąteczny.  Ww.  wykonawca  zwrócił  się  do  Zamawiającego  w  takiej  sytuacji  z  prośbą 

przesunięcie  terminu  składania  ofert  o  miesiąc,  w  celu  umożliwienia  potwierdzenia 

dostępności  sprzętu  w  żądanej  ilości.  Trudno  z  powyższych  okoliczności  wywodzić,  aby 

wykonawca  nie  zamierzał  zrealizować  dostaw.  Dalej  należy  wskazać,  że  trudności 

dostępnością  sprzętu  potwierdza  także  notatka  służbowa  z  dnia  24  stycznia  2019  r.  ze 

spotkania  Zamawiającego  z  przedstawicielami  firm  NTT  oraz  Immitis,  w  której  wprost 

wskazano  na  problemy  dotyczące  braku  dostępności  na  rynku  wymaganych  elementów 

składowych jednostek komputerowych, które spełniałyby wymagania określone w zawartych 

umowach  ramowych,  w  związku  z  czym  żadna  z  firm  nie  jest  w  stanie  wyprodukować 

odpowiednich ilości sprzętu niezbędnych do zrealizowania przedmiotu umowy.  

Z  dokumentów  złożonych  przez  Odwołującego  nie  wynika  także,  aby  przyczyną 

ogłoszenia przez Zamawiającego postępowania nr 12/BłiI/19/EZ/PMP był brak składania ofert 

wykonawczych na  jeden  z  typów  komputera w  ramach umowy  ramowej  zawartej  w  wyniku 

pos

tępowania  nr  103/BŁiI/18/TG/PMP.  Odwołujący  nie  wykazał,  aby  komputery  będące 

przedmiotem  dostawy  w  postępowaniu  nr  12  były  tożsame  czy  zbliżone  do  tych  będących 

przedmiotem postępowania nr 103, z których dostawą był problem w trakcie realizacji umowy. 

Odw

ołujący  przedstawiał  co  prawda  opisy  przedmiotu  zamówienia  w  ww.  postępowaniach, 

jednakże  na  ich  podstawie  nie  sposób  potwierdzić  wniosków  przez  niego  stawianych.  Jak 

zwrócili uwagę na rozprawie przeciwnicy procesowi Odwołującego przedmioty tych zamówień 

i

stotnie się różniły. W szczególności podkreślali oni, że postępowanie nr 12 miało za przedmiot 

dostawę komputerów abrandowych (markowych), a nie tzw. „składaków” jak postępowania na 

umowy ramowe. Znajduje to potwierdzenie w złożonych przez Odwołującego dokumentach, 

których wynika, że w postępowaniu nr 12 konsorcjum złożone z firm Intaris Sp. z o.o., Intaris 

Sp. z o.o. Sp. k., MBA System Sp. z o.o. i Immitis Sp. z o.o. zaoferowało komputer PC marki 

Dell Optiplex 3060 SFF, wykonawca Towarzystwo Handlowe Alp

last Sp. z o.o. Sp. k. również 

zaoferował komputer PC marki Dell Optiplex 3060 SFF, a wykonawca NTT Technology Sp. 

z o.o.  komputer  PC  marki  Lenovo  ThinkCentre  M725s.  Dokumenty  przedstawione  przez 

Odwołującego  nie  potwierdzają  zatem  także  jego  wniosków  co  do  zaniżenia  cen  ofert, 


ponieważ porównanie cen zaoferowanych w obecnym postępowaniu z postępowaniami nr 103 

i nr 12 jest niemiarodajne wobec rozbieżnych opisów przedmiotu zamówienia, w tym wymagań 

w  zakresie  parametrów  technicznych  sprzętu.  Jak  zasadnie  wskazywał  na  rozprawie 

Przystępujący  Konsorcjum Intaris  ani komputery  oferowane wówczas nie  spełniają obecnie 

stawianych  wymagań,  ani  odwrotnie,  trudno  tu  zatem  mówić  o  porównywalności.  Z  kolei 

t

wierdzenia Odwołującego przedstawiane na rozprawie, że komputery będące przedmiotem 

poprzednich postępowań miały uboższą konfigurację niż wymagania obecne, nie zostały przez 

niego  w 

żaden  sposób  wykazane  i  stanowiły  rozszerzenie  podstaw  faktycznych  zarzutów 

odwołania.  

W ocenie Izby ani kwestia zamierzonego za

niżenia cen w ofertach, ani powiązany z tym 

przez  Odwołującego  zamiar  nie  składania  przez  konkurencyjnych  wykonawców  ofert 

realizacyjnych, nie zostały nie tylko udowodnione, ale nawet nie zostały przez Odwołującego 

uprawdopodobnione.  Nie  sposób  zatem  uznać,  aby  wykazał  on,  że  złożenie  ofert  przez 

wykonawców Immitis, Intaris, Innovation, Galaxy oraz NTT stanowić miało czyn nieuczciwej 

konkurencji. 

Odwołujący nie wykazał wypełnienia przesłanek do zastosowania ww. art. 15 ust. 

1 pkt 1 

w związku z art. 3 ust. 1 u.z.n.k. Nie wykazał sprzedaży usług przez konkurencyjnych 

wykonawców  poniżej  kosztów  ich  świadczenia  ani,  iż  taka  sprzedaż  ma na  celu  eliminację 

innego przedsiębiorcy czy przedsiębiorców, co należy postrzegać jako eliminację z dostępu 

do danego rynku usług.  

W konsekwencji zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp 

w zw. z ar

t. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k. nie potwierdził się. 

Izba za niezasadny 

uznała także zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 90 ust. 1 

ustawy  Pzp 

polegający  na  zaniechaniu  wezwania  pięciu  konkurencyjnych  wykonawców  do 

złożenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny.  

Na  wstępie  należy  wskazać,  iż  przedmiotem  sporu  w  rozpoznawanej  sprawie  była 

okoliczność  czy  w  odniesieniu  do  ofert  złożonych  przez  wykonawców  Immitis,  Konsorcjum 

Innovation, Konsorcjum Intaris

, Galaxy oraz NTT zachodziły podstawy do wezwania ich przez 

Zamawiającego do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, o których mowa w art. 90 ust. 1 

ustawy  Pzp. 

Odwołujący  nie  stawiał  w  odwołaniu  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  ofert 

konkurencyjnych 

wykonawców z uwagi na rażąco niską cenę, lecz zarzuty związane z innym 

zaniechaniem  Zamawiającego  powiązanym  z  badaniem  ofert  pod  kątem  ustalenia  czy  nie 

zawiera ona rażąco niskiej ceny, tj. z zaniechaniem wezwania ww. wykonawców do wyjaśnień 

w  zakresie  ce

ny  oferty.  W  tej  sytuacji,  w  ocenie  składu  orzekającego,  zastosowanie 

zna

jdowała  klasyczna  zasada  rozkładu  ciężaru  dowodu określona w  art.  190 ust.  1 ustawy 

Pzp, nie zaś zasada szczególna wskazana w art. 190 ust. 1a ustawy Pzp, wedle której ciężar 


dowodu, 

że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na:  1)  wykonawcy,  który  ją 

złożył,  jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania odwoławczego; 2) zamawiającym, 

jeżeli wykonawca, który złożył ofertę, nie jest uczestnikiem postępowania.  

Izba podzie

la w tym zakresie wyrażany w orzecznictwie pogląd, iż art. 190 ust. 1a ustawy 

Pzp odnosi się wyłącznie do sytuacji, w których zamawiającemu zostały złożone wyjaśnienia 

rażąco niskiej ceny. Skoro bowiem nie można odrzucić oferty z powodu rażąco niskiej ceny 

przed  uzyskaniem  od  składającego ją  wykonawcy  wyjaśnień  w  tej  materii,  to  -  przywołując 

treść art. 190 ust. 1a ustawy Pzp - ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny 

spoczywać  będzie  na  wykonawcy  (stronie,  bądź  -  zależnie  od  okoliczności  -  uczestniku 

postępowania  odwoławczego)  albo  gdy  popierać  będzie  stanowisko  zamawiającego 

pozytywnej weryfikacji złożonych przez niego wyjaśnień rażąco niskiej ceny, albo gdy będzie 

kwestionował  negatywną  ocenę  jego  wyjaśnień  dokonaną  przez  zamawiającego.  W każdej 

opisanych  sytuacji  musi  jednak  dojść  do  złożenia  wyjaśnień,  w  przeciwnym  razie 

zastosowanie  znajdzie  przepis  art.  190  ust.  1  ustawy  Pzp,  przewidujący  klasyczny  rozkład 

ciężaru  dowodu.  W  sytuacji  braku  wyjaśnień,  o  których  mowa  w art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp 

uprawnione jest co najwyżej twierdzenie o podejrzeniu zaoferowania rażąco niskiej ceny, czy 

wątpliwościach  odnośnie  jej  określenia.  Przyjęcie  przeciwnego  zapatrywania  w  kwestii 

rozkładu  ciężaru  dowodu  powodowałoby,  że  odwołanie,  w  którym  kwestionowane  jest 

zaniechanie wezwania do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny (zwłaszcza w warunkach nie 

ziszczenia  się  przesłanek  skutkujących  obowiązkiem  dokonania  tej  czynności)  mogłoby 

ograniczać  się  de  facto  jedynie  do  wskazania  na  tą  okoliczność,  bez  przytaczania  przez 

odwołującego  szczegółowej  argumentacji  uzasadniającej  zarzut  (por.  wyrok  KIO  z  dnia  31 

października 2018 r., sygn. akt KIO 2159/18).  

W konsekwencji to Odwołującego obciążał obowiązek dowodowy w zakresie wykazania 

ziszczenia  się  przesłanek,  o  których  mowa  w  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  obligujących 

Zamawiającego do wezwania wykonawców do udzielenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia 

ceny. 

Zgodnie z treścią ww. przepisu  jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części 

składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości 

zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami 

określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zamawiający 

zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub 

kosztu,  w  szczególności  w  zakresie  wskazanym  w  pkt  1)  -  5)  tego  przepisu.  Odwołujący 

zobowiązany  był  zatem  wykazać,  że  ceny  (lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe) 

ofertach  wykonawców  Immitis,  Konsorcjum  Innovation,  Konsorcjum  Intaris,  Galaxy  oraz 

NTT  powinny  wydawać  się  Zamawiającemu  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia oraz budzić jego wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia 


zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów.  Tymczasem  Odwołujący  w  treści  odwołania  nie  wskazał  żadnych  okoliczności 

mogących  przemawiać  za  powyższym.  W  punkcie  II  uzasadnienia  odwołania,  poza 

powołaniem się na brzmienie przepisów, opinie prawną UZP i orzecznictwo, wskazano jedynie 

hasłowo, iż: 

„z danych dotyczących cen ofert wynika wprost, iż cena ofert wskazanych wykonawców 

uwagi na zaniżenie ceny za Komputer PC typ 1, w sposób znaczący odbiega nie tylko 

od wartości szacunkowej zamówienia oraz od budżetu Zamawiającego, ale również od cen 

pozostałych ofert”,  

„wykonawcy  zaoferowali  wykonanie  zamówienia  po  cenie  nierealnej,  niepokrywającej 

fakty

cznych kosztów realizacji zamówienia; 

„rynek sprzętu komputerowego jest na tyle konkurencyjny, że niemożliwe są do osiągnięcia 

takie różnice cenowe jak w przypadku wymienionych wykonawców, porównując ich ceny 

do innych złożonych ofert w postępowaniu.” 

Pomi

jając, że Odwołujący nie wskazał nawet konkretnych cen na dostawę Komputera 

PC  typ  1  (ani  łącznych  cen  brutto  za  realizację  zamówienia)  zaoferowanych  przez 

poszczególnych  wykonawców,  których  oferty  kwestionował,  to  nie  przedstawił  on  także 

jakichkolwiek da

lszych danych, analiz czy wyliczeń, które uszczegóławiałyby stawiane tezy. 

Na podstawie treści odwołania nie da się wywieść wniosku dlaczego zdaniem Odwołującego 

ceny  odbiegają  od  wartości  szacunkowej  zamówienia,  budżetu  i  cen  pozostałych  ofert 

sposób na tyle istotny, że uzasadniający powstanie po stronie Zamawiającego wątpliwości 

w  tym  zakresie.  M

ając  na  względzie,  iż  wskaźniki  pomocnicze  określone  w  art.  90  ust.  1a 

ustawy Pzp 

nie zostały przekroczone, Odwołujący domagając się wezwania wykonawców do 

wyjaśnień,  winien  był  wykazać  okoliczności,  które  jego  zdaniem  prowadzić  powinny  do 

powstania  u  Zamawiającego  tego  rodzaju  wątpliwości.  Co  więcej,  w  treści  omawianego 

przepisu,  jest  mowa  o  tym,  że  ceny  mają  wydawać  się  zamawiającemu  rażąco  niskie 

stosunku do przedmiotu zamówienia z podkreśleniem słowa „rażące” - nie wystarczy zatem 

wykazać, że ceny powinny wydawać się zamawiającemu niższe, lecz rażąco niskie w stosunku 

do przedmiotu zamówienia. Tymczasem wywiedziony przez Odwołującego wniosek nie został 

poparty  żadną  argumentacją  ani  wyliczeniami.  Ponadto  w  ocenie  Izby  nie  znajdował  on 

uzasadnienia w świetle dokumentacji postępowania i materiału dowodowego zgromadzonego 

w  sprawie.  K

westionowane  oferty  stanowiły  aż  pięć  z  dwunastu  ofert  złożonych 

postępowaniu,  ciężko  tu  zatem  mówić  o  istotnej  dysproporcji  pomiędzy  cenami  ofert 

złożonymi  w  postępowaniu,  a  przynajmniej  Odwołujący  takiej  dysproporcji  nie  wykazał. 

Odwołujący nie przedstawił też żadnej argumentacji, dlaczego niemożliwe są do osiągnięcia 

takie różnice cenowe pomiędzy ofertami ani, że ceny ofert nie pokrywają faktycznych kosztów 


realizacji  zamówienia.  Odwołujący  nie  odniósł  się  nawet  szczegółowo  do  różnic  pomiędzy 

ofertami  poszczególnych  wykonawców,  mimo  iż  między  najtańszą  a  najdroższą 

kw

estionowaną ofertą zachodziły różnice rzędu ok. 460 zł na jednej sztuce komputera PC typ 

Twierdzeń  Odwołującego  co  do  podejrzenia  zaoferowania  rażąco  niskich  cen  ofert  nie 

potwierdzają także złożone przez niego dowody – w tym zakresie Izba podtrzymuje w całości 

stanowisko  przedstawione  we  wcześniejszej  części  uzasadnienia,  gdzie  szczegółowo 

odniesiono  się  do  kwestii  wykazania  przez  Odwołującego  okoliczności  związanych 

zaniżeniem cen ofert, uznając za niecelowe jego powielanie w tym miejscu.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  stwierdziła,  iż  Odwołujący  nie  podołał  ciążącemu  na  nim 

obowiązkowi  dowodowemu w  zakresie wykazania,  że ceny  Komputerów  PC  typ 1 (a  także 

łączne  ceny  ofert)  powinny  wydawać  się  Zamawiającemu  rażąco  niskie  w  stosunku  do 

przedmiotu  z

amówienia  i  budzić  jego  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia. Tym samym zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp 

nie zasługiwał na uwzględnienie.  

W

obec nieuwzględnienia przez Izbę wyżej omówionych zarzutów bezzasadny okazał się 

także zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór ofert 

wykonawców Konsorcjum Innovation, Immitis i Konsorcjum Intaris. Sam Odwołujący w treści 

odwołania wskazywał, iż tak postawiony zarzut jest konsekwencją wcześniej podniesionych 

zarzutów, a zatem oparty on został na tych samych podstawach faktycznych. Mając zatem na 

względzie, iż Izba nie dopatrzyła się uchybień w działaniach i zaniechaniach Zamawiającego 

będących  przedmiotem  zarzutów  oznaczonych  nr  1  i  2  odwołania,  również  przedmiotowy 

zarzut okazał się bezpodstawny.  

Mając  na  uwadze  wszystko  powyższe,  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie i na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz na podstawie 

§ 3 pkt 1) i 2) lit. b) w zw. z § 5 

ust.  3  pkt  1)  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący:      ……………………………….………