Sygn. akt: KIO 1123/19
WYROK
z dnia 01 lipca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 01 lipca 2019
r. odwołania wniesionego w dniu 17
czerwca 2019 r. przez W
ykonawcę Dräger Safety Polska sp. z o.o. (ul. Uniwersytecka 18,
40-007 Katowice)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Rejonowy Zarząd
Infrastruktury w Olsztynie (ul. Saperska 1, 10-073 Olsztyn)
przy udziale Wykonawcy Griffin Grou
p Spółka Akcyjna Defence Spółka komandytowa
(Al. Armii Ludowej 26, 00-609 Warszawa)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia
oferty Odwołującego oraz nakazuje dokonanie czynności poprawienia
omyłki w ofercie Odwołującego poprzez przyjęcie ilości masek zgodnej z treścią
SIWZ
z uwzględnieniem dokonania zmian rachunkowych w treści oferty, będących
konsekwencją poprawienia omyłki,
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Rejonowy Zarząd Infrastruktury w
Olsztynie (ul. Saperska 1, 10-073 Olsztyn) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Dräger Safety Polska sp. z o.o. (ul. Uniwersytecka 18, 40-007 Katowice) tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Olsztynie (ul.
Saperska 1, 10-073 Olsztyn)
na rzecz Odwołującego Dräger Safety Polska sp. z
o.o. (ul. Uniwersytecka 18, 40-007 Katowice)
kwotę 11100 zł 00 gr (słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący: ………………………..
Sygn. akt: KIO 1123/19
UZASADNIENIE
Zamawiający Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Olsztynie prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, pn. „Dostawa
aparatów powietrznych jednobutlowych ze sprężonym powietrzem oraz masek dla WSP”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 17 kwietnia 2019 roku w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 538612-N-2019.
Odwołujący Dräger Safety Polska sp. z o.o. wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego,
polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego oraz wyborze oferty złożonej przez
wykonawcę GRIFFIN GROUP Spółka Akcyjna DEFENCE spółka komandytowa.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez
odrzucenie oferty Odwołującego, pomimo iż treść tej oferty jest zgodna z treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia; art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp przez zaniechanie
poprawi
enia w ofercie Odwołującego innej omyłki polegającej na niezgodności oferty ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodującej istotnych zmian w treści
oferty; art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp przez zaniechanie poprawienia w ofercie
Odwołującego oczywistej omyłki rachunkowej, z uwzględnieniem konsekwencji
rachunkowych dokonanych poprawek; art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp przez zaniechanie
podania powodów odrzucenia oraz uzasadnienia faktycznego odrzucenia oferty
Odwołującego; art. 7 ust. 3 ustawy Pzp przez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób nieprowadzący do wyboru wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy
Pzp, z ostrożności art. 87 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie wezwania Odwołującego do
złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz czynności odrzucenia oferty
Odwołującego, powtórzenia oceny oferty, poprawienia w ofercie Odwołującego omyłek a w
konsekwencji wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zakresie nieprawidłowego uznania,
ze treść oferty Odwołującego jest niezgodna z treścią SIWZ
Zamawiający 8 marca 2019 r. wszczął postępowanie pn. Dostawa aparatów powietrznych
jednobutlowych ze sprężonym powietrzem oraz masek dla WSP - postępowanie nr 30/D. W
ramach tego postępowania Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia wymagał
dostawy: 1) Aparatu powietrznego jednobut
lowego ze sprężonym powietrzem z maską -szt.
20, 2) Maski do aparatu z poz. 1 opisu przedmiotu zamówienia - szt. 40, 3) Maski
pełnotwarzowej FPS 7000 lub równoważna - szt. 40. Postępowanie z uwagi na to, że do dnia
składania ofert nie złożono żadnej oferty, zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1
pkt 1 ustawy Pzp.
17.04.2019r. Zamawiający wszczął przedmiotowe postępowanie. Opis przedmiotu
zamówienia wymagał zaoferowania: 1) Aparatu powietrznego jednobutlowego ze sprężonym
powietrzem z maską -szt. 20, 2) Maski do aparatów powietrznych z poz. 1 - szt. 60.
Odwołujący wskazał, że przygotowując ofertę omyłkowo skorzystał z formularza ofertowego
obejmującego zakresem dostawy: 1) Aparatu powietrznego jednobutlowego ze sprężonym
powietrzem z maską -szt. 20, 2) Maski do aparatu z poz. 1 opisu przedmiotu zamówienia -
szt. 40, 3) Maski pełnotwarzowej FPS 7000 lub równoważna - szt. 40.
Zamawiający wraz z przekazaniem informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty
poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego oferty. W uzasadnieniu tej decyzji wskazał,
że Odwołujący zaoferował dostawę aparatów powietrznych i masek w asortymencie oraz
ilościach niezgodnych z SIWZ.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego. Wskazał, że w informacji brak jest
uzasadnienia fakt
ycznego podjętej decyzji - brak jest wskazania na czym polega
niezgodność asortymentowa zaoferowanych aparatów oraz masek. Powyższe, zdaniem
Odwołującego oznacza naruszenie przez Zamawiającego art. 92 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp,
który to przepis zobowiązuje zamawiającego do niezwłocznego poinformowania
wykonawców, o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, powodach odrzucenia
oferty wraz z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego.
Ponadto Odwołujący wskazał, że brak jest w jego ofercie niezgodności co do zaoferowanego
asortymentu.
Zwrócił uwagę, że nie jest tak, że zaoferował dostawę asortymentu: 1) Aparaty
powietrzne jednobutlowe
ze sprężonym powietrzem z maską, 2) Maski do aparatu z poz. 1
opisu przedmiotu zamówienia, 3) Maski pełnotwarzowe FPS 7000 lub równoważne.
Odwołujący zaoferował aparaty powietrzne jednobutlowe ze sprężonym powietrzem z maską
PSS 5000 DS. SCS marki Drager i maski pełnotwarzowe z szybą antyzadrapaniową FPS
7000 P marki Drager. Inny asortyment nie został zaoferowany. Odwołujący zaznaczył, że
maski z poz. 2 i 3 formularza ofertowego Odwołującego to są te same maski. Jedyna omyłka
jaka wystąpiła to zamiast 60 szt. masek pełnotwarzowych z szybą antyzadrapaniową FPS
7000 P marki Drager, w formularzu ofertowym podano 80 szt (40 szt. w poz. 2 i 40 szt w poz.
3 tabeli znajdującej się na str. 3 oferty), a nie jak wymagał Zamawiający 60 szt. Nie jest to
jednak okoliczność, która automatycznie świadczy o niezgodności treści oferty
Odwołującego z treścią SIWZ.
Odwołujący wskazał na art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym Zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust 2 pkt 3. Oznacza to, że niezgodność treści oferty z
treścią SIWZ będzie miała miejsce wyłącznie w przypadku, kiedy stwierdzona niezgodność
treści oferty z treścią SIWZ ma charakter nieusuwalny. W przypadku stwierdzenia innych
omyłek polegających na niezgodności oferty z SIWZ, zamawiający ma obowiązek ich
poprawienia na podstawie
art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy Pzp, jeśli nie spowoduje to istotnych
zmian w treści oferty.
Zarzut naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 i art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp w zakresie
zaniechania poprawienia innej omyłki i omyłki rachunkowej
W ocenie Odwołującego, Zamawiający zobowiązany był do poprawienia innej omyłki
polegającej na niezgodności treści oferty, tj. 80 szt. masek z treścią SIWZ, która wymagała
zaoferowania 60 szt. masek. Poprawa ta nie spowodowałaby istotnej zmiany w treści oferty
Odwołującego (nie zmieniło by się w istotny sposób oświadczenie woli Odwołującego
zawarte w ofercie, bowiem składając niniejszą ofertę Odwołujący zamierzał złożyć ofertę
zgodną z treścią SIWZ, nie tylko co do zakresu, ale i ilości). Zaniechanie poprawienia ilości
sztuk masek,
spowodowało że Zamawiający naruszył treść art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, a
w konsekwencji bez podstawy prawnej odrzucił ofertę Odwołującego.
Jak dalej wskazał Odwołujący: „zmiana ilości sztuk masek, pociągałaby za sobą konieczność
poprawienia omyłek rachunkowych polegających na przemnożeniu poprawionej ilości sztuk
masek przez cenę jednostkową wskazaną w tabeli 5 na str. 3 oferty, tj. kwota 595,75 zł netto
x 60 szt. co dało by wynik 35745 zł netto. Dodanie tej kwoty do 91156 zł netto (poz. 1
aparaty), da
ło by wartość netto oferty 126901 zł. W konsekwencji dokonania ww. działań
matematycznych zmianie uległaby cena brutto oferty i po zmianie wynosiłaby 156088,23 zł.
Niedokonanie poprawienia wskazanych omyłek spowodowało, że odwołujący zasadnie
postawił Zamawiającemu zarzut naruszenia również art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.”
Zarzut naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp dotyczący zaniechania wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty
Z ostrożności Odwołujący podniósł, że Zamawiający winien był przed odrzuceniem oferty
Odwołującego zwrócić się o wyjaśnienie co do treści złożonej oferty, w tym zaistniałej omyłki.
Z istoty przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp wynika, że w przypadku, gdy zamawiający
poweźmie jakiekolwiek wątpliwości co do treści złożonej oferty, może żądać od wykonawcy
stosownych wyjaśnień. Jak dalej argumentował Odwołujący: Zamawiający dążąc do
zachowania uczciwej konkurencji w postępowaniu powinien w sposób prawidłowy zbadać
wszystkie oferty, w tym ofertę Odwołującego. Tego Zamawiający nie uczynił.
Zarzut naruszenia art. 7 ust. 3 ustawy Pzp
Zdaniem Odwołującego, okoliczności faktyczne wskazane w pkt I i II uzasadnienia odwołania
wskazują, że Zamawiający dokonał wyboru oferty w sposób niezgodny z przepisami ustawy
Pzp, co wskazuje na naruszenie przez Zamawiającego również art. 7 ust. 3 ustawy Pzp.
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie.
Zamawiający podkreślił, że należy odrzucić ofertę na podstawie art 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp, jeśli niezgodność treści oferty z SIWZ ma charakter zasadniczy i nieusuwalny. Według
Zamawiającego oferta Odwołującego była niezgodna z SIWZ. Odwołujący zaoferował
produkty w ilości sprzecznej z wymaganiem Zamawiającego ustalonym w specyfikacji.
Zaoferowanie dostaw towarów w ilości sprzecznej z treścią SIWZ nie może stanowić ani
omyłki rachunkowej, ani oczywistej omyłki pisarskiej. Jedyną podstawą działania
Zamawiającego pozostawać mógł zatem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, co w tym przypadku
oznaczałoby, że zaoferowanie przez odwołującego 0,25 % większej ilości towarów (masek)
od wymaganych w SIWZ zostałoby przez Zamawiającego uznane jako „inna omyłka
niepowodująca istotnej zmiany treści oferty”.
Zamawiający twierdził, że poprawienie oferty nie może prowadzić do wytworzenia zupełnie
odm
iennego, nowego oświadczenia woli wykonawcy, np. w przedmiocie oferowanego
świadczenia czy dowolnego wypełnienia go dodatkową treścią, co do której zamawiający nie
posiada żadnych danych i informacji.
Zamawiający wskazał, że omyłki, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp powinny
mieć taki charakter, by czynności ich poprawy mógł dokonać Zamawiający samodzielnie, bez
udziału wykonawcy w tej czynności. Oznacza to, że „oczywistość” omyłki powinna być
możliwa do ustalenia na podstawie oferty, ewentualnie może pochodzić z wyjaśnień, które
zamawiający może uzyskać od wykonawcy na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Zamawiający wskazał także, że dokonując analizy oferty Odwołującego oraz treści SIWZ,
także przy udziale Odwołującego, nie wiedziałby na jaki element oferty miałby zwrócić uwagę
Odwołującego, aby ten udzielił takich wyjaśnień i wskazał na „omyłki”, aby działania
Zamawiającego nie zostały posądzone o prowadzenie negocjacji i wspólnego tworzenia
nowego oświadczenia woli oferenta. Wyjątek wynikający z upoważnienia art. 87 ust, 2 pkt 3
ustawy Pzp nie może być interpretowany rozszerzająco, czyniąc zakaz z art. 87 ust. 1 fikcją.
Oferta Odwołującego była niezgodna z wymaganiami SIWZ w swojej merytorycznej części
stanowiącej o zakresie oferowanego świadczenia. Wykonawca oferował po 40 sztuk masek
czyniąc odwołanie do poz. 2 i poz. 3 opisu przedmiotu zamówienia, zamiast wymaganych 60
odwołując się do poz. 2 opisu zamówienia. Ofertę zmienić należałoby zatem w zakresie jej
dwóch zasadniczych przedmiotowo istotnych części: zakresu rzeczowego i ceny. Takie
działanie Zamawiającego w jego ocenie nie wyczerpuje ustawowej przesłanki „nieistotności”
dopuszczalnych zmian w treści oferty, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Na marginesie jedynie Zamawi
ający wskazał, że przed rozstrzygnięciem Odwołujący
kontaktując się w sprawie złożonej oferty twierdził, że do złożenia oferty niezgodnej z SIWZ
doszło z uwagi na błąd samego zamawiającego, tj. umieszczenie na serwerze
niewłaściwego formularza oferty, w wyniku czego odwołujący wyceniając właściwą ilość (a
zatem za właściwą kwotę) zakresu zamówienia uzupełnił niewłaściwy formularz ofertowy.
Zarzut ten nie został przez zamawiającego potwierdzony. Pracownik Oddziału
informatycznych Systemów Zarządzania Wiedzą Centrum Projektów Informatycznych na
zapytanie zamawiającego wskazał, że wszystkie pliki zostały dodane w dniu 17.04.2019 r.
Zamawiający nie wykluczył, że opisywana niezgodność treści oferty z SIWZ było błędem
(omyłką) Odwołującego. Jednakże wyjaśnił, że nie wszystkie omyłki mogą być poprawione
przez zamawiającego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Do niniejszego postępowania zgłosił przystąpienie Wykonawca Griffin Group Spółka Akcyjna
Defence Spółka komandytowa.
W treści pisma wskazał, że obowiązek Zamawiającego do odrzucenia oferty na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp istnieje w sytuacji, gdy
łącznie zaszły dwie przesłanki: złożona oferta
jest niezgodna z merytorycznymi wymaganiami zamawiającego w szczególności co do
zakresu, ilo
ści, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania
zamówienia, a popełnione uchybienie nie jest możliwe do poprawienia zgodnie z art. 87 ust.
2 ustawy Pzp.
Dalej Przystępujący wskazał, że błąd we wskazaniu ilości oferowanych masek nie może być
uznany za błąd rachunkowy, jak chce tego Odwołujący, z uwagi na fakt, że nie dokonywano
w tym zakresie żadnych działań matematycznych polegających na dokonywaniu obliczeń czy
przeliczeń. Zgodnie z definicją słownikową „rachunkowy” oznacza – dotyczący rachowania,
obliczania,
działań na liczbach, arytmetyczny.
Nadto, w ocenie Przystępującego nie można zgodzić się z tym, że Zamawiający
zobowiązany był do poprawienia w ofercie Odwołującego innej omyłki polegającej na
niezgodności treści oferty z SIWZ, gdyż dokonanie zmiany ilości zaoferowanego
asortymentu na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 prowadziłoby do istotnej zmiany treści oferty w
stosunku do jej pierwotnego brzmienia, co było niedopuszczalne na tym etapie
postępowania.
Powyższe, w ocenie Przystępującego powoduje, że Zamawiający dokonując odrzucenia
postąpił w sposób prawidłowy, gdyż ilość zaoferowanego przez Odwołującego asortymentu
była niezgodna z treścią SIWZ.
Izba ustaliła, że:
Zamawiający wymagał, aby wykonawcy w ramach realizacji zamówienia dostarczyli 20
kompletów aparatów powietrznych jednobutlowych ze sprężonym powietrzem z maską oraz
60 sztuk masek do aparatów powietrznych z pozycji 1 opisu przedmiotu zamówienia.
Wykonawcy byli zobowiązani wypełnić formularz cenowy, w którym został wskazany
oczekiwany przez Zamawiającego asortyment (wymieniony powyżej). Jednocześnie
wykonawcy samodzielnie wypełniali pole, w którym należało określić, jakie maski oferują.
Odwołujący zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z tabelą przedstawioną
w treści formularza ofertowego. Tabela w ofercie Odwołującego zawierała 3 pozycje. W
treści tabeli w pozycji nr 1 zaoferowano aparat powietrzny jednobutlowy ze sprężonym
powietrzem z maską (wg. poz. 1 opisu przedmiotu zamówienia) PSS 5000 DS. SCS marki
Drager w ilości 20 sztuk za cenę jednostkową netto 4.557,80 o łącznej wartości netto 91.156
zł. W pozycji nr 2 zaoferowano maskę do aparatów powietrznych z poz. 1 (wg. poz. 2 opisu
przedmiotu zamówienia) Maska pełnotwarzowa z szybą antyzdrapaniową FPS 7000 P marki
Drager w ilości 40 sztuk za cenę jednostkową netto 595,75 zł oraz cenę łączną netto 23830
zł. W pozycji nr 3 zaoferowano maskę pełnotwarzową FPOS 7000 lub równoważną (wg. poz.
3 opisu przedmiotu
zamówienia) Maska pełnotwarzowa z szybą antyzdrapaniową FPS 7000
P marki Drager w ilości 40 sztuk, za cenę jednostkową netto 595,75 złotych i cenę łączną
netto 23830 złotych. Łączna wartość zamówienia netto wskazana w tabeli to 138816 złotych.
Kwota brutto wpisana w formularzu ofertowym to 170 743,68
złotych.
Zamawiający w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego wskazał, że Wykonawca
Drager Safety Polska sp. z o.o. zaoferował dostawę aparatów powietrznych oraz masek w
asortymencie oraz ilościach niezgodnych z SIWZ, tj.: 1) aparaty powietrzne jednobutlowe ze
sprężonym powietrzem z maską, w ilości 20 kompletów; 2) maski do aparatów powietrznych
z poz. 1 opisu przedmiotu zamówienia, w ilości 40 szt.; 3
maski pełno twarzowe FPS 7000
l
ub równoważne, w ilości 40 szt. Zamawiający jako uzasadnienie prawne powołał art. 89 ust.
1 pkt 2 Ustawy Pzp oraz wskazał, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Izba zważyła co następuje:
Zamawiający wymagał w treści SIWZ, aby wykonawcy zaoferowali 20 kompletów aparatów
powietrznych jednobutlowych ze sprężonym powietrzem z maską oraz 60 sztuk masek do
aparatów powietrznych. Odwołujący zaoferował 20 kompletów aparatów powietrznych
jednobutlowych ze sprężonym powietrzem oraz 80 sztuk masek do aparatów powietrznych.
Oznacza to
, że w zakresie ilości masek oferta Odwołującego nie jest zgodna z wymaganiami
Zamawiającego, określonymi w SIWZ. Tym samym, Zamawiający miałby możliwość
odrzucenia oferty Odwołującego, jednakże dyspozycja art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeżeli jest
niezgodna z SIWZ, chyba że zachodzą przesłanki określone w art. 87 ust. 2 pkt 3. W ocenie
Izby,
w niniejszej sprawie wystąpiły przesłanki określone w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, a tym samym Zamawiający nie był uprawniony do odrzucenia oferty
Odwołującego.
Zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający poprawia w
ofercie inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
Odwołujący popełnił omyłkę w treści złożonej oferty. Okoliczność ta w ocenie Izby jest
oczywista. O
myłkę z łatwością „lokalizują” także w swoich stanowiskach pisemnych i
wypowiedziach zarówno Zamawiający, jak i Przystępujący. Omyłka Odwołującego polegała
bowiem
na tym, że Odwołujący zaoferował większą ilość masek, niż wynikała z treści SIWZ.
Powód tej omyłki był także oczywisty – Odwołujący pomylił formularze cenowe i zastosował
formularz z postępowania poprzednio prowadzonego przez Zamawiającego. Zatem
Odwołujący po prostu pomylił się, nie zaś zamierzał zaoferować zupełnie inną ilość masek
niż wymagana przez Zamawiającego w niniejszym postępowaniu. Oczywistym jest, że
składając ofertę, wykonawca zamierza złożyć ją zgodnie z wymaganiami SIWZ, gdyż celem
złożenia oferty jest uzyskanie zamówienia. Sam Zamawiający przyznał w odpowiedzi na
odwołanie, że opisywana niezgodność treści oferty z SIWZ była błędem (omyłką)
Odwołującego. Zamawiający wskazał także w treści odpowiedzi na odwołanie, że
„oczywistość” omyłki powinna być możliwa do ustalenia na podstawie oferty, ewentualnie
może pochodzić z wyjaśnień, które Zamawiający może uzyskać od wykonawcy na podstawie
art. 87 ust. 1 ustawy Prawo z
amówień publicznych. W niniejszym postępowaniu mamy do
czynienia właśnie z taką sytuacją. Na podstawie dokumentów postępowania można z
łatwością ustalić, gdzie popełniona została omyłka – jak wskazano powyżej, dotyczy ona
za
oferowania przez Odwołującego większej ilości masek niż wynikająca z wymagań
określonych w SIWZ. Tym samym mamy do czynienia z oczywistością omyłki.
Nie ulega
także wątpliwości, że stosownie do treści SIWZ, wykonawcy zobowiązani byli
zaoferować 60 masek, zaś Odwołujący zaoferował w pozycji nr 2 formularza ofertowego 40
masek oraz w pozycji nr 3 formularza ofertowego 40 masek, a zatem
łącznie 80 masek. Co
znamienne, wszystkie
zaoferowane przez Odwołującego maski w pozycji nr 2 i 3 formularza
ofertowego
są takie same. Wskazuje na to treść formularza, w którym wykonawcy
samodzielnie byli zobowiązani wpisać, jakie maski oferują. Odwołujący zarówno w pozycji
nr 2, jak i w pozycji nr 3,
wpisał: maska pełnotwarzowa z szybą antyzdrapaniową FPS
P marki Drager”. Nie ulega zatem wątpliwości, że w obu pozycjach Odwołujący
świadomie zaoferował takie same maski. Potwierdza to także karta katalogowa załączona do
oferty Odwołującego. Powyższe oznacza, że nie jest tak (jak przedstawił to Zamawiający w
uzasadnieniu infor
macji o odrzuceniu oferty Odwołującego), że Odwołujący zaoferował 3
rodzaje asortymentu
– dwa rodzaje masek oraz aparat powietrzny jednobutlowy ze
sprężonym powietrzem. Odwołujący zaoferował dwa rodzaje asortymentu: 80 masek tego
samego rodzaju oraz aparat
powietrzny jednobutlowy ze sprężonym powietrzem (w ilości 20
sztuk).
Powyższe oznacza, że nie jest prawidłowe twierdzenie Zamawiającego, że
Odwołujący zaoferował dostawę w asortymencie niezgodnym z SIWZ. Niezgodność dotyczy
wyłącznie ilości zaoferowanego asortymentu (o czym powyżej).
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podkreślił, że omyłki, o których mowa w art. 87
ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo z
amówień publicznych powinny mieć taki charakter, by czynności
ich poprawy mógł dokonać Zamawiający samodzielnie, bez udziału wykonawcy w tej
czynności.
Z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszym postępowaniu. Powyżej wskazano na
oczywistość omyłki – wykonawcy powinni zaoferować 60 masek, podczas gdy Odwołujący
zaoferował 80 masek. Już ten fakt wskazuje, że Zamawiający mógł samodzielnie dokonać
poprawienia omyłki, bez udziału wykonawcy. Wbrew zatem twierdzeniu Przystępującego i
Zamawiającego, Zamawiający miał możliwość spowodować, że treść oferty Odwołującego
byłaby zgodna z treścią SIWZ.
Przystępujący zwracał uwagę, że istotność omyłki należy badać pod kątem skali zmiany i
zakresu przedmiotu zamówienia. W ocenie Izby jest to słuszne stanowisko. Jak wskazał
Odwołujący, skala zmian po poprawieniu omyłki w ofercie Odwołującego nie byłaby
znacząca, wyniosłaby 9%. Ponadto Przystępujący wskazywał, że w niniejszym
postępowaniu pod kątem ilości asortymentu zmiana dotyczyłaby 25%. Nie jest to jednak
stanowisko uprawnione. Bowiem postępowanie obejmuje nie tylko dostawę masek, lecz
także dostawę aparatów jednobutlowych, zatem ilość dostarczanego asortymentu jest
większa, co automatycznie oznacza, że zakres przedmiotowy zamówienia po poprawieniu
omyłki w ofercie będzie znacznie mniejszy niż 25%.
Co istotne, oferta Odwołującego była najkorzystniejszą ofertą w postępowaniu pod
względem kryteriów oceny.
Podkreślenia wymaga także fakt, że Zamawiający w treści odpowiedzi na odwołanie
wskazywał, że poprawienie omyłki dotyczy istotnych postanowień umowy. Należy mieć na
uwadze, że poprawianie omyłek w treści oferty najczęściej dotyczy dostarczanego
asortymentu. Celem instytucji
poprawienia omyłki w treści oferty jest uniknięcie możliwości
zbyt łatwego odrzucenia oferty wykonawcy z powodu jej niewielkiej niezgodności z treścią
SIWZ i poprawienie zawartych w tej ofercie pomyłek – w przypadku, gdy wiadomo jest, w jaki
sposób omyłki te poprawić, a taka sytuacja występuje w niniejszym postępowaniu.
Ponadto, treść artykułu 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych nie rozróżnia,
czy omyłka w treści oferty wykonawcy dotyczy elementów istotnych czy nieistotnych umowy.
Istotą tego artykułu jest poprawienie omyłki w sytuacji, gdy poprawienie takie nie spowoduje
istotnych z
mian w treści oferty. W niniejszym postępowaniu, jak wskazano powyżej,
poprawienie omyłki dotyczy jedynie ilości zaoferowanego asortymentu, nie przekraczającej
9% wartości tego rodzaju asortymentu. Poprawienie tej omyłki nie spowoduje zatem
istotnych zmian w treści oferty.
W związku z powyższym Izba w treści sentencji wyroku nakazała Zamawiającemu
dokonanie czynności poprawienia omyłki w ofercie Odwołującego poprzez przyjęcie ilości
masek zgodnej z treścią SIWZ z uwzględnieniem dokonania zmian rachunkowych w treści
oferty, będących konsekwencją poprawienia omyłki. Należy bowiem wskazać, że cena
jednostkowa dla maski zos
tała określona przez Odwołującego w treści oferty, zatem możliwe
jest dokonanie zmian rachunkowych.
W świetle powyższego Izba za zasadny uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego art.
87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych i w konsekwencji naruszenie art. 89 ust.
1 pkt 2 ustawy poprzez niezasadne
odrzucenie oferty Odwołującego.
Zamawiający w treści odpowiedzi na odwołanie wskazał (co prawda jedynie na marginesie),
że Odwołujący zwrócił się telefonicznie do Zamawiającego w kwestii omyłki w jego ofercie.
Tym bardziej, w ocenie Izby, kwestię omyłki Zamawiający winien był wyjaśnić z
Odwołującym. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązuje zasada
pisemności. Zatem Zamawiający mógł wyjaśnić pisemnie sytuację Odwołującego w trybie
przewidzianym w art.
87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Izba za bezzasadny uznała zarzut dotyczący naruszenia przez Zamawiającego art. 92 ust. 1
pkt 3 ustawy Pzp
przez zaniechanie podania powodów odrzucenia oraz uzasadnienia
faktycznego odrzuc
enia oferty Odwołującego. Zamawiający w treści informacji skierowanej
do wykonawców sformułował zarówno prawną jak i faktyczną podstawę odrzucenia oferty
Odwołującego. Okoliczność, że Odwołujący nie podziela stanowiska Zamawiającego lub w
jego ocenie Zamaw
iający powinien inaczej sformułować uzasadnienie, nie oznacza
automatycznie, że Zamawiający naruszył dyspozycję artykułu 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Uszło natomiast uwadze Zamawiającego, że maski opisane w
pozycji nr 2 i 3 formularza
ofertowego Odwołującego są to tożsame maski, zatem asortyment
odpowiada oczekiwaniom Zamawiającego. Ta kwestia stanowiła jednak podstawę do
rozpoznania zarzutu dotyczącego niezgodności treści oferty Odwołującego z treścią SIWZ i
możliwości poprawienia omyłki w ofercie Odwołującego (o czym powyżej).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
postanowień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
w tym w szczególności § 5 ust. 2 pkt 1).
Przewodniczący:
………………………………