sygn. akt: KIO 1115/19
POSTANOWIENIE
z dnia 24 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 24 czerwca 2019 roku,
w Warsz
awie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
17 czerwca 2019 roku przez Metalzbyt- Hurt sp. z o.o., ul. Bardowskiego 2, 43-300
Bielsko-
Biała, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa - 33
Wojskowy Oddział Gospodarczy w Nowej Dębie, ul. Anieli Krzywoń 1; 39-460 Nowa
Dęba,
postanawia:
1. Odrzuca
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Metalzbyt- Hurt sp. z o.o., ul. Bardowskiego 2, 43-300
Bielsko-
Biała i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00
gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych), uiszczoną przez Metalzbyt- Hurt sp. z o.o.,
ul. Bardowskiego 2, 43-300 Bielsko-
Biała, tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do treści art. 198a i art. 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 1115/19
Uzasadnienie
Zamawiający - Skarb Państwa - 33 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Nowej Dębie,
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego, k
tórego przedmiotem jest „Dostawa materiałów eksploatacyjnych branży
elektrycznej, sanitarnej,
ogólnobudowlanej, farb i lakierów, materiałów metalowych
i tartacznych oraz narzędzi i akcesoriów dla 33 WOG - zamówienie z podziałem na 9 części”.
Na podstawie akt sprawy Izba ustaliła, co następuje:
W dniu 17 czerwca 2019 roku (data uwidoczniona na prezentacie Krajowej Izby
Odwoławczej na piśmie), do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie,
wniesione przez
wykonawcę Metalzbyt- Hurt sp. z o.o. (dalej: „odwołujący”). Odwołujący
wniósł odwołanie w zakresie części 5 i 7 zamówienia.
Wpis od odwołania został wniesiony w wysokości 7 500,00 zł.
Szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego nie zostało zgłoszone żadne przystąpienie.
W dniu 5 czerwca 2019 roku
, zamawiający opublikował na swojej stronie internetowej
informację o wynikach prowadzonego postępowania, w której podał m.in., że unieważnił
postępowanie oraz wykluczył odwołującego z postępowania w zakresie części 5 i 7
zamówienia (dowód: wydruk ze strony internetowej zamawiającego). Jednocześnie
zamawiający oświadczył (korespondencja e-mail skierowana do Izby w dniu 19 czerwca
2019 r.),
iż w dniu 5 czerwca 2019 roku, przedmiotową informację przekazał wykonawcom
za pośrednictwem poczty e-mail oraz w dniu 7 czerwca 2019 roku, przesyłką pocztową za
pośrednictwem Poczty Polskiej S.A.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
W ocenie Izby, o
dwołanie zostało wniesiono po upływie terminu określonego w art. 182
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp i tym samym, stosownie do dyspozycji art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy -
Prawo zamówień publicznych, podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp. Ustawodawca w przepisie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
, nakazał odrzucenie
odwołania, jeżeli odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Zgodnie z przepisem art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, o
dwołanie wnosi się w terminie 5
dni od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego
wniesienia
– jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie drugie albo
w terminie 10 dni
– jeżeli zostały przesłane w inny sposób – w przypadku gdy wartość
zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8.
Termin 5-
dniowy, na wniesienie środka ochrony prawnej – odwołania - liczony od tej daty
(tj. od 5 czerwca 2019 roku)
upływał zatem dnia 10 czerwca 2019 roku. Tym samym,
odwołanie wniesione w dniu 17 czerwca 2019 roku, uchybia terminowi określonemu
przepisem art. 182 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp, co z kolei oznacza, że w myśl przepisu art. 189
ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp, odwołanie podlega odrzuceniu, jako wniesione po upływie terminu
określonego w ustawie.
Terminy wyznaczone u
stawą na wnoszenie środków ochrony prawnej wobec czynności
lub zaniechań zamawiającego mają charakter prekluzyjny i nie podlegają przywróceniu
w żadnym przypadku. Upływ terminu skutkuje utratą prawa do podnoszenia zarzutów.
Krajowa Izba Odwoławcza, na podstawie przepisu art. 189 ust. 2 w zw. z ust. 4 ustawy
Pzp, zobowiązana jest z urzędu do zbadania, czy nie zachodzą podstawy do odrzucenia
odwołania, których zamknięty katalog określony został w przepisie art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. W celu stwierdzenia brak
u wystąpienia przesłanki do odrzucenia odwołania, określonej
w przepisie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza w pierwszej
kolejności zobowiązana jest ustalić, jaka jest wartość szacunkowa zamówienia oraz czy
terminy na wniesienie odwołania zostały zachowane.
Krajowa Izba Odwoławcza zwraca uwagę, że wykonawca nie może dowolnie, a co za tym
idzie korzystniej dla siebie, ustalać terminu na wnoszenie środków ochrony prawnej. Izba
ustaliła bowiem (wobec oświadczenia zamawiającego), że zamawiający w dniu 5 czerwca
2019 roku, przesłał pocztą e-mail informację o wynikach postępowania, co oznacza, że od tej
daty należało liczyć termin na wniesienie odwołania. Odwołujący natomiast (pomimo
posiadania informacji o czynności zamawiającego już w dniu 5 czerwca 2019 roku (poczta
e-
mail oraz informacja na stronie internetowej zamawiającego)), policzył termin na
wniesienie odwołania od dnia otrzymania powyższej informacji za pośrednictwem Poczty
Polskiej S.A. w dniu 10 czerwca 2019 roku - listem poleconym
. Takie działanie
odwołującego, de facto spowodowało wydłużenie terminu na wniesienie odwołania,
co w myśl obowiązujących przepisów nie jest dopuszczalne.
Izba wskazuje również, iż odwołującemu była znana decyzja zamawiającego już w dniu
5 czerwca 2019
roku, albowiem odwołujący w treści odwołania podał, że „(…) Odwołujący
wskazuje też, że w dniu 5 czerwca 2019 r. Zamawiający ogłosił kolejne postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
pn.
„Dostawa
materiałów
eksploatacyjnych
branży
ogólnobudowlanej, materiałów metalowych i tartacznych oraz narzędzi i akcesoriów dla 33
WOG-
zamówienie z podziałem na 4 części’’ (Sprawa Zp64/19) obejmujące m.in. przedmiot
zamówienia w zakresie Części 4, która tą część odpowiada przedmiotowi Zadania nr 5
w Postępowaniu oraz w zakresie Części 2, która to część odpowiada przedmiotowi Zadania
nr 7 w Postępowaniu, w sytuacji gdy w dniu ogłoszenia tegoż postępowania nie upłynął
jeszcze termin na wniesienie odwołania do czynności wykluczenia Odwołującego
z Postępowania, czynności odrzucenia oferty Odwołującego w Postępowania oraz czynności
unieważnienia Postępowania w zakresie Zadania nr 5 oraz Zadania nr 7”, co oznacza,
że w tym dniu odwołujący wiedział o czynności zamawiającego skarżonej przedmiotowym
odwołaniem.
Rea
sumując należało uznać, że odwołanie, które wpłynęło w dniu 17 czerwca 2019 roku,
jest odwołaniem wniesionym z uchybieniem ustawowego terminu na jego wniesienie,
co skutkuje koniecznością jego odrzucenia zgodnie z przepisem art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z przepisem art. 189 ust. 3 zd. pierwsze ustawy -
Prawo zamówień publicznych,
postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 ustawy Pzp oraz w opa
rciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 972),
zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego wpis od
odwołania w wysokości 7 500,00 zł.
Przewodniczący:
…………………………