Sygn. akt: KIO 1102/19
WYROK
z dnia 2 lipca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska-Romek
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 czerwca 2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 czerwca 2019 r. przez wykonawcę Nuctech Warsaw
Company Limited sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Port Lotniczy Poznań-Ławica Sp. z o. o. z siedzibą w Poznaniu
przy udziale
wykonawców:
A.
DIMARK GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Suchym Lesie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
B.
Integra B.R.O.P. Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Nuctech Warsaw Company Limited sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną Nuctech Warsaw Company Limited
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
na rzecz Portu Lotniczego
Poznań-Ławica Sp. z o. o. z siedzibą w Poznaniu kwotę
zł (słownie: cztery tysiące trzysta pięćdziesiąt dwa złote jeden grosz),
stanowiącą koszty wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3 600zł oraz koszty
dojazdu na rozprawę w wysokości 752,01zł , zgodnie ze złożonym do akt sprawy
rachunkiem.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………..………..
Uzasadnienie
Zamawiający – Port Lotniczy Poznań- Ławica sp. z o.o. - prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawę, montaż
i uruchomienie urządzeń EDS Normy III wraz z dostosowaniem niezbędnej infrastruktury
w Porcie Lotniczym Poznań - Ławica sp. z o.o. Postępowanie prowadzone jest na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.
1986 ze zm.) - zwanej dalej Pzp.
W dniu 14 czerwca 2019r
. Odwołujący – Nuctech Warsaw Company Limited Sp. z o.o. –
wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
czynności Zamawiającego z dnia 5 czerwca 2019r., polegającej na odrzuceniu oferty
Nuctech na podstawie art. 89 ust. 1 p. 2 Pzp jako niezgodnej z warunkami określonymi
w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w sytuacji w której posiadane przez
Zamawiającego informacje i materiały:
a.
wyraźnie wskazywały, że oferowany skaner EPS umożliwia skanowanie bagażu
o wskazanych przez Zamawiającego gabarytach.
b.
nie wskazywały, aby oferowany skaner EDS nie spełniał wymagań w zakresie
maksymalnych dopuszczalnych poziomów promieniowania;
c.
zawierały oświadczenie producenta sprzętu o spełnianiu wszystkich wymogów
określonych w Załączniku nr 8 do SIWZ;
d.
w żadnej mierze nie wskazywały, aby oferowane urządzenie nie spełniało wymogów
Zamawiającego;
2. zaniechania przez
Zamawiającego wezwania Nuctech do złożenia wyjaśnień lub
uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Pzp w zakresie maksymalnego
obsługiwanego rozmiaru bagażu oraz dopuszczalnych poziomów promieniowania,
w sytuacji w których Zamawiający nie znalazł wystarczającego potwierdzenia
w dokumentach załączonych do oferty, że oferowane urządzenie spełnia wymogi, jak
również brak było podstaw do przyjęcia, że wymogi te nie są spełnione;
3. zaniechania przez
Zamawiającego wezwania Nuctech do złożenia wyjaśnień w trybie
art. 26 ust. 4
PZP w zakresie maksymalnego obsługiwanego rozmiaru bagażu oraz
dopuszczalnych poziomów promieniowania, w sytuacji w których Zamawiający miał
wątpliwości co do treści dokumentów złożonych przez Odwołującego;
dokonania przez Zamawiającego oceny ofert wraz z przyznaniem punktacji,
z bezpodstawnym pominięciem oferty Odwołującego.
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 PZP, przez nieuzasadnione odrzucenie oferty
Wykonawcy w sytuacji, w której
a. Wy
konawca zawarł w ofercie informacje wskazujące na zgodność z oczekiwaniami
Zamawiającego,
b.
Wykonawca złożył oświadczenie producenta, że oferowany skaner EDS spełnia
wszystkie wymogi wynikające z SIWZ,
c.
Zamawiający nie dysponuje informacjami jednoznacznie wskazującymi na
niezgodność oferty z SIWZ,
d.
Zamawiający nie podjął działań zmierzających do usunięcia wątpliwości - odmiennie
niż wobec innych wykonawców biorących udział w postępowaniu;
2. art. 26 ust. 3 PZP w zw. z art. 7 ust. 1 PZP poprzez nieuprawnione zaniechanie
wezwania Odwołującego do uzupełnienia dokumentów o których mowa w art. 25 ust. 1
PZP, tj. potwierdzających spełnianie przez oferowane produkty oczekiwań
Zamawiającego, względnie do złożenia wyjaśnień w przedmiocie zgodności
oferowanych urządzeń z SIWZ - w sytuacji, w której wezwania takie były kierowane do
innych wykonawców;
art. 26 ust. 4 PZP poprzez nieuprawnione zaniechanie wezwania Odwołującego do
złożenia wyjaśnień w zakresie dokumentów potwierdzających spełnianie przez
oferowany skaner EDS wymog
ów Zamawiającego - w sytuacji w której Zamawiający
mia
ł wątpliwości co do treści tych dokumentów;
art. 7 ust. 1 PZP poprzez nierówne traktowanie wykonawców, polegające na
zastosowaniu wezwania z art. 26 ust. 3 w stosunku do wykonawcy Dimark Group
Sp. z o. o. oraz zaniechaniu takiego wezwania w stosunku do Odwołującego;
art. 24 aa) w zw. z art. 91 ust. 1 PZP przez wadliwą czynność oceny ofert i przyznania
punktacji poszczególnym ofertom - jako dokonanej z bezpodstawnym pominięciem
oferty Wykon
awcy, która była ofertą najkorzystniejszą i nie podlega odrzuceniu,
Odwołujący, wskazując iż jego interes doznał uszczerbku w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów Pzp, wniósł o:
unieważnienie czynności Zamawiającego z dnia 5 czerwca 2019 r. polegającej na
odrzuceniu oferty Odwołującego,
unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na ocenie ofert oraz przyznaniu
poszczególnym ofertom punktacji, o której Zamawiający powiadomił wykonawców
w dniu 14 czerwca 2019 r.,
3. nakazanie
Zamawiającemu uwzględnienia oferty Odwołującego w ramach ponownej
oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej, jako oferty odpowiadającej
wymogom SIWZ, ewentualnie, w przypadku uznania, że zgodność oferowanego
skanera EPS z wymogami SIWZ nie wynika
Zamawiającemu:
nakazanie Zamawiającemu wezwania Nuctech do złożenia wyjaśnień w trybie 26 ust. 3
PZP w zakresie spełniania przez oferowany skaner EDS wymogów określonych w
SIWZ w obszarze maksymalnych wymiarów skanowanego bagażu oraz
maksymalnego dopuszczalnego poziomu promieniowania.
W uzasadnieniu odwołania wskazał, iż
aktualna treść SIWZ i wymogów stawianych wobec skanera EDS jest wynikiem
odwołania wniesionego przez Nuctech i uwzględnionego przez Krajową Izbę
Odwoławczą, to Odwołujący forsował aktualne wymogi w zakresie obsługiwanego
bagażu;
Zamawiający wybiórczo stosuje obligatoryjne procedury z art. 26 ust 3 i 4 PZP -
wykonawca Dimark Group Sp. z o. o. był wzywany do wyjaśnień w zakresie
parametrów oferowanego sprzętu, a Odwołujący nie;
Zamawiający bezpodstawnie odrzucił ofertę Zamawiającego, nie dokładając żadnych
starań w celu usunięcia ewentualnych wątpliwości co do zgodności oferowanego
skanera z wymogami Zamawiającego;
Głównym powodem powołanym przez Zamawiającego jest posłużenie się przez
Wykonawcę nieaktualnym formularzem Załącznika nr 8 - przy czym Zamawiający
całkowicie pomija, iż uzyskał od Wykonawcy wszystkie żądane informacje;
Zamawiający dokonał przyznania punktacji poszczególnym ofertom z wyłączeniem
oferty Nuctech -
jeszcze zanim upłynął termin na wniesienie odwołania od czynności
polegającej na odrzuceniu oferty.
Odwołujący wskazał, że wbrew treści zawiadomienia z dnia 5 czerwca 2019 r.,
dokumentacja techniczna złożona wraz z ofertą nie wskazuje, aby oferowane urządzenie nie
spełniało wymogów dotyczących poziomu promieniowania. Nie zgodził się z twierdzeniem
Zamawiającego, iż skorzystanie z nieaktualnej wersji Załącznika nr 8 skutkuje nie złożeniem
informacji żądanych przez Zamawiającego, dotyczących maksymalnych wymiarów
obsługiwanego bagażu. Informacje te zostały zawarte w ofercie Wykonawcy, a miejsce ich
wskazania zostało określone w kwestionowanym Załączniku nr 8. Abstrahując od braku
podstaw merytorycznych, dla odrzucenia oferty Odwołujący wskazał iż czynność
Zamawiającego była również dalece przedwczesna. Nie ulega bowiem wątpliwości, że
powinna być poprzedzona wezwaniem do uzupełnienia dokumentów lub złożenia wyjaśnień
w trybie art. 26 ust. 3 PZP.
następstwem odwołania od pierwotnej treści SIWZ, które wniósł Odwołujący i które zostało
uwzględnione w postępowaniu KIO 585/19. Oferta Odwołującego wyraźnie wskazuje na
parametry bagażu obsługiwanego przez skaner EDS.
W punkcie 13
a) Załącznika nr 8 Wykonawca nie wskazuje bezpośrednio, że urządzenie
obsługuje bagaż o określonych wymiarach, ale odsyła wprost do Załącznika nr 4 „Propozycja
techniczna”, wskazując nawet na stronę 33 powyższego dokumentu, stanowiącego część
oferty. Na ws
pomnianej stronie 33, Propozycja techniczna zawiera specyfikację techniczną.
W punkcie „Max wymiary bagażu” wskazano, że urządzenie obsługuje bagaż o wymiarach
2000 mm x 750 mm x 750 mm, a więc nawet większy niż wymagany przez Zamawiającego.
Nie ma przy t
ym znaczenia fakt, że Odwołujący posłużył się nieaktualnym formularzem
Załącznika nr 8 – wszystkie wymagane informacje są zawarte w ofercie.
Odnośnie maksymalnych poziomów promieniowania Odwołujący zaprzeczył jakoby
z dokumentacji te
chnicznej przedłożonej przez Nuctech wynikało, że oferowany skaner nie
spełnia wymogów w zakresie maksymalnego poziomu promieniowania.
Wyjaśnił, że poziom promieniowania na obudowie urządzenia jest wartością mierzalną,
możliwą do ustalenia dla danego urządzenia, która dla określonego modelu będzie wartością
stałą. Jest to przy tym parametr właściwy dla danego urządzenia, bez względu na
okoliczności jego eksploatacji. Innymi słowy, możliwe jest przypisanie stałej wartości dla
danego modelu, a weryfikacja mo
żliwa jest w oparciu o dane producenta i wyniki badań -
mające uniwersalny charakter.
Zgoła odmiennie przedstawia się drugi parametr - maksymalna dawka promieniowania
w obszarze działania operatorów. Parametr ten nie jest przypisany do danego urządzenia,
lecz wymaga każdorazowego ustalenia. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku
lokalizacja obszaru działania operatorów - inna dla każdej realizacji.
W konkluzji stwierdził, że nie ma zatem możliwości „przypisania” tego parametru do
urządzenia - wymaga to odrębnego wyliczenia dla każdej konkretnej realizacji.
Powyższe okoliczności przesądzają, że w zakresie maksymalnego poziomu promieniowania
możliwe jest okazanie stosownych badań lub certyfikatów. W przypadku maksymalnej
rocznej dawki promieniow
ania w obszarze działania operatorów - wykonawcy nie mogą
zaoferować niczego, poza własnym oświadczeniem.
Odwołujący przywołał treść rozdz. XV ust. 6 pkt 5 SIWZ i stwierdził, że całkowicie
akceptowalne jest dokonanie oceny parametrów związanych z promieniowaniem z oparciu o
oświadczenie producenta sprzętu. Pozostali wykonawcy w tym zakresie posiłkowali się
właśnie oświadczeniami producentów. Odwołujący załączył wraz z ofertą swoje
oświadczenie „Potwierdzenie właściwości użytkowych oraz parametrów urządzenia
XT2100HS”.
jako jedyny wykonawca biorący udział w postępowaniu, jest jednocześnie producentem
sprzętu. Sytuacja taka nie jest i nie może być wykluczona - zatem oświadczenie Nuctech.
dotyczące produkowanego przez ta spółkę sprzętu, należy oceniać na równi z
oświadczeniami innych producentów. Wspomniane wyżej oświadczenie wyraźnie wskazuje,
że „urządzenie KT2100HS spełnia wszystkie funkcjonalności oraz właściwości wymienione w
załączniku nr 8 do SIWZ. Mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której pomimo złożenia
oświadczenia producenta o spełnianiu wymogów SIWZ, Zamawiający nie tyle uznaje ta
okoliczność za niewykazaną — ale wręcz stwierdza istnienie okoliczności przeciwnej.
Odwołujący stwierdził, że niezależnie od braku podstaw do konstatacji Zamawiającego w
przedmiocie niezgodności oferty Odwołującego z treścią SIWZ, że odrzucenie oferty
Wykonawcy obarczone jest wadą proceduralną - jest zdecydowanie przedwczesne. Zarówno
Załącznik nr 8 jak również dokumenty potwierdzające parametry oferowanego sprzętu
mieszczą się w katalogu z art. 25 ust.1 Pzp a zatem jeżeli na gruncie omówionych powyżej
dokumentów, Zamawiający uznał, że oferowany skaner EDS nie spełnia warunków SIWZ,
winien wystosować do Odwołującego stosowne wezwanie - w przeciwnym razie zaskarżoną
czynność odrzucenia oferty należy ocenić jako przedwczesną i pochopną, podobnie zresztą
jak samo uznanie, że oferta Nuctech nie odpowiada treści SIWZ.
W zakresie
naruszenia art. 24 aa) w zw. z art. 91 ust. 1 PZP Odwołujący wskazał, że
Zamawiający dokonał oceny ofert oraz przyznania punktacji, w sposób wynikający z
ustalonych kryteriów oceny ofert, z bezpodstawnym pominięciem oferty Odwołującego.
Przyjęcie nieprawidłowej bazy dla oceny ofert oznacza, że doszło do naruszenia art. 24 aa)
w zw. z art. 91 ust. 1 PZP -
albowiem Zamawiający nie przyznał punktów ofercie złożonej
przez Wykonawcę.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili: DIMARK GROUP
Sp. z o.o. oraz Integra B.R.O.P. Sp. z o.o
., wnosząc o oddalenie odwołania.
stron i uczestnik
ów postępowania zaprezentowane w trakcie rozprawy, Izba ustaliła i
zważyła co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu.
W pierwszej
kolejności ustalono, że odwołanie nie zawiera braków formalnych oraz
został uiszczony od niego wpis. Nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone
w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadanie
interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz
możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp.
Na rozprawie strony podtrzymały swoje stanowiska.
P
ismem z dnia 5 czerwca 2019r. Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Zamawiający wskazał, że jednym
z dokumentów przedkładanych przez wykonawców był Załącznik nr 8 do SIWZ formularz
specyfikacji technicznej skanerów EDS. Treść Załącznika uległa zmianie w toku
postępowania i zgodnie z treścią zawiadomienia z dnia 30 kwietnia 2019 zmianie uległ jego
pkt
13a dotyczący wymiarów bagażu, którego skanowanie będzie odbywać się przy użyciu
dostarczonych urządzeń. Nuctech złożył przedmiotowy formularz w wersji sprzed modyfikacji
dokonanej dnia 30 kwietnia 2019r., tym samym nie przedłożył informacji żądanych przez
Zamawiającego w pkt 13a, co z kolei oznacza, że oferta nie odpowiada treści SIWZ.
Ponadto, zgodnie z pkt 5.6 ust. 3 ppkt 21b i c Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia,
stanowiącego załącznik nr 7 do SIWZ, Zamawiający wskazał, że w zakresie bezpieczeństwa
użytkowania urządzenia muszą spełniać w szczególności następujące warunki:
podczas normalnego działania systemu maksymalny poziom promieniowania na obudowie
nie może być większy niż 1µSv/h,
- maksymalna, skuteczna
– efektywna dawka promieniowania w obszarze działania
operatorów nie może być wyższa niż 1mSv rocznie.
Zamawiający podał, że dokumentacja techniczna przedłożona przez Nuctech wskazuje, że
oferowane urządzenia, oznaczone jako XT2100HS, nie spełniają wymogów dotyczących
poziomu promieniowania.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 30 kwietnia 2019r. Zamawiający dokonał zmiany specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (SIWZ) m.in. w zakresie ppkt. 2 13a pkt 5.6 Załącznika nr 7
do SIWZ oraz pkt 13 a Załącznika nr 8 do SIWZ, któremu nadał brzmienie:
a.
tunel kontrolny o dowolnym przekroju, w którym możliwe będzie skanowanie bagażu
o wymiarach maksymalnych (długość x szerokość x wysokość) 1000 [mm] x 750 [mm]
x 650 [mm], przy czym szerokość tunelu kontrolnego min. 1000 [mm] odpowiadająca
szerokości zainstalowanych u Zamawiającego przenośników taśmowych oraz
umożlwiająca skanowanie bagażu w dowolnym układzie”.
Odwołujący złożył wraz z ofertą Załącznik nr 8, który nie uwzględniał dokonanej modyfikacji
pkt 13a o treści: „urządzenia muszą charakteryzować się następującymi parametrami:
minimalne wymiary tunelu kontrolnego [szerokość x wysokość] wymiar tunelu minimalny
szer. 1000 x wys. 750 [mm].
W kolumnie „Potwierdzenie spełniania parametru” wykonawca podał wymiary tunelu
XT2100HS: szerokość 1004mm, wysokość 890 mm”, patrz Załącznik 4 – Propozycja
techniczna rozdział 9, strona 33. W specyfikacji technicznej Nuctech XT2100HS na stronach
32/33 podano informacje o wymiarach tunelu: szer. 1004mm, max wys. 890 mm oraz max
rozmiarze bagażu: 2000 mm(LD) x 750 mm (sz.) x 750 mm (w).
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła, że zgodnie ze zmodyfikowanym pkt 13a
Zamawiający określił min. szerokość tunelu kontrolnego i wymagał, aby umożliwiał on
skanowanie
bagażu o określonych maksymalnych wymiarach w dowolnym układzie,
ułożeniu bagażu na taśmie. Odwołujący w swoich twierdzeniach o spełnieniu powyższych
wymagań pomija zupełnie część wymagania Zamawiającego, określoną w SIWZ, która
sprowadzała się do umożliwienia skanowania bagażu o określonych maksymalnych
wymiarach w dowolnym układzie (ułożeniu bagażu na taśmie). W toku postępowania
dowodowego
Zamawiający wykazał, że tunel XT2100HS Nuctech, który ma przekrój
sferyczny o wymiarach max 890 x 1004 [mm] a jego
łuk prowadzący do sklepienia zaczyna
się na wysokości 604 [mm] nie umożliwi skanowania bagażu we wszystkich jego możliwych
ułożeniach na taśmie. Zamawiający na tę okoliczność złożył rysunki oraz fotografie
przebiegu trasy bagażu od stanowiska check- in aż do skanera EDS, który były wynikiem
przeprowadzonych przez komisję przetargową testów. Izba dopuściła fotografie i rysunki,
złożone przez Zamawiającego jako dowody w sprawie. Z rysunków tych wynika, że w
przypadku przynajmniej 4 możliwych ułożeń na taśmie bagaż nie zmieści się w tunelu
skanera
. Odwołujący, zaprzeczając temu stanowisku wskazywał, że na taśmach bądź u
wlotu do tunelu zamierza zamontow
ać urządzenia centrujące, które będą przewracać bagaż
w taki sposób, aby możliwe było jego wejście do tunelu niezależnie od ułożenia na taśmie.
Twierdzeniom tym jednak Izba nie dała wiary. Po pierwsze - Iza uznała za wiarygodne
stanowisko
Zamawiającego, który jako użytkownik infrastruktury technicznej na lotnisku
oświadczył, że na istniejących taśmach nie ma żadnych urządzeń centrujących bagaż a ich
montaż nie jest możliwy z uwagi na to, że taśma nie przebiega po płaskiej powierzchni.
Po drugie - w samej ofercie i specyfikacji technicznej oferowanego
produktu brak informacji o doda
tkowych urządzeniach centrujących, które miałyby być - jak
twierdził Odwołujący - umieszczone u wlotu do tunelu bądź na taśmie, dlatego należy uznać,
że nie zostały one objęte przedmiotem tej oferty. Po trzecie - Izba podzieliła stanowisko
Zamawiającego, że ewentualne zamontowanie urządzeń centrujących u wlotu do tunelu
oznaczałoby zmniejszenie światła tunelu, które powinno posiadać wymagane przez
Zamawiającego minimalne parametry. Z tych względów, twierdzenia Odwołującego
o montażu dodatkowych urządzeń centrujących bagaż Izba oceniła jako niewiarygodne
i
składane na potrzeby tego postępowania odwoławczego.
Zgodzić należy się z Odwołującym jedynie co do tego, że informacja o odrzuceniu jego
oferty, zawarta w piśmie z dnia 5 czerwca 2019r. w zakresie dotyczącym wymiarów tunelu,
była lakoniczna i Zamawiający zaakceptował w niej fakt złożenia formularza specyfikacji
technicznej skanerów EDS w wersji sprzed modyfikacji. Niemniej jednak, jak wynika z treści
samego
odwołania i argumentacji tam przedstawionej Odwołujący zrozumiał istotę
niezgodności treści oferty z treścią SIWZ. Ponadto, nie podniósł w treści odwołania zarzutu
naruszenia art. 92 ust. 1 Pzp polegającego na braku uzasadnienia faktycznego i prawnego
decyzji o odrzuceniu oferty.
Uznanie za zasadnym zarzutu dotyczącego wymiarów bagażu skutkuje odrzuceniem oferty
Odwołującego, niezgodność ta jest oczywista i ma charakter nieusuwalny, co oznacza, że
nie było podstaw do wezwania Odwołującego do udzielenia wyjaśnień w tym zakresie.
W Załączniku nr 7 do SIWZ Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia na str. 14 z 31 w pkt
21 lit. b i c Zamawiający wskazał, w zakresie bezpieczeństwa użytkowania Skaner EDS musi
spełniać następujące warunki:
b.
podczas normalnego działania systemu maksymalny poziom promieniowania na
obudowie nie może być większy niż 1 µSv/h,
c. maksymalna, skuteczna -
efektywna dawka promieniowania w obszarze działania
operatorów nie może być wyższa niż 1mSv rocznie.
W rozdz. XV ust. 6 pkt 5 SIWZ Zamawiający wskazał, że informacje w zakresie parametrów
należy podać w oparciu o „Formularz specyfikacji technicznej skanerów EDS stanowiący
Załącznik nr 8 do SIWZ wraz z katalogiem, kartą materiałową lub innym dokumentem
sporządzonym przez producenta skanera EDS”.
Odwołujący potwierdził spełnienie ww. wymagań w Załączniku nr 8, podając
„bezpieczeństwo promieniowania XT2100HS spełnia wymóg (załącznik nr 6). W Propozycji
technicznej oferowanego produktu na str. 32 podano: „wyciek rentgenowski: mniej niż
2µSv/h”. Na stronie 27 w pkt 6.1 podano „Wielkość dawki przecieku jest mniejsza niż 2µSv/h
(wykryta 5 cm od zewnętrznej powierzchni urządzenia).
W ocenie Izby, w
w sposób prawidłowy uznał, że informacja, iż wielkość dawki przecieku jest mniejsza niż
2µSv/h oznacza, że wykonawca nie spełnia wymagania co do maksymalnego poziomu
promieniowania na obudowie
określonego na poziomie nie większym niż 1 µSv/h.
Zwrócić należy uwagę, że Izba w postępowaniu odwoławczym ocenia prawidłowość działań
i zaniechań Zamawiającego w konkretnych okolicznościach stanu faktycznego, które były
Z
amawiającemu znane na moment badania i oceny ofert.
Deklaracja,
sprawozdania z badań i raport z pomiarów zostały złożone dopiero w toku
postępowania odwoławczego i z oczywistych względów nie mogły być wzięte pod uwagę
przez Z
amawiającego w toku badania i oceny ofert.
Niezależnie od tego, że dokumenty te nie zostały przedstawione Zamawiającemu na etapie
składania oferty i nie mogą być podstawą do oceny zasadności działań i zaniechań
Zamawiającego Izba oceniła je i uznała, że w dokumentach tych potwierdzono, że
maksymalna dawka promieniowania na obudowie
jest zgodna z założonym poziomem
dopuszczalnym wynoszącym 1 µSv/h. Jednakże okoliczność ta nie może przesądzić o
uwzględnieniu odwołania, z uwagi na potwierdzenie się zarzutu dotyczącego wymiarów
bagażu skutkującego odrzuceniem oferty Odwołującego.
Zgodzić należy się z Zamawiającym, że kwestia promieniowania w obszarze działania
oper
atorów ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy. Istotnie,
p
arametr ten nie jest przypisany do danego urządzenia, a wpływ na jego poziom ma
infrastruktura lotniska, w tym umiejscowienie i czas
pracy operatorów i jest to parametr, który
należy obliczyć mając na uwadze szereg uwarunkowań specyficznych dla danego lotniska.
Zdaniem Izby, z
godnie z przywołanymi wyżej postanowieniami SIWZ celem potwierdzenia
spełniania ww. wymagania wykonawcy winni złożyć jednoznaczną deklarację producenta co
do spełnienia tego parametru. W tym kontekście, w ocenie Izby, nie jest wystarczające
oświadczenie wykonawcy o charakterze ogólnym zamieszczone w formularzu oferty, iż
spełnia on wszystkie wymagania określone przez Zamawiającego w SIWZ. Zamawiający ma
obow
iązek badać prawidłowość tego rodzaju oświadczeń w oparciu o dokumenty załączone
do oferty, szczególnie w sytuacji, gdy Zamawiający żądał potwierdzenia spełniania
parametrów promieniowania w katalogach, kartach materiałowych czy innych dokumentach
sporządzonych przez producenta skanera EDS. Parametr ten nie został potwierdzony wprost
w
przedstawionych Zamawiającemu wraz z ofertą dokumentach i oświadczeniach
wykonawcy. Istotnie, w sytuacji braku jednoznacznego potwierdzenia parametru
promieniowania w obszarz
e działania operatorów, Zamawiający celem wyjaśnienia tej
kwestii winien zwrócić się do wykonawcy o złożenie wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 Pzp.
wymiarów bagażu, który skutkował odrzuceniem oferty.
Z
łożone przez Odwołującego w toku postępowania odwoławczego dowody w postaci:
deklaracji, sprawozdania z badań i raportu z pomiarów na okoliczność wykazania spełniania
parametru maksymalnej dawki promieniowania w obszarze
działania operatorów, z uwagi na
wskazywane przez Zamawiającego błędy co do przyjętych do obliczeń parametrów takich
jak: przepustowość stanowisk nadawania bagażu czy umiejscowienie stanowisk operatorów,
nie stanowią, zdaniem Izby, wiarygodnego dowodu w sprawie.
Izba uznała za niezasadny zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 i ust. 4 Pzp polegający na
zaniechaniu wezwania Odwołującego do uzupełnienia dokumentów lub złożenia wyjaśnień
co do treści oferty. Z uwagi na potwierdzenie się zarzutu skutkującego odrzuceniem oferty w
zakresie maksymalnych wymiarów bagażu, zbędnym było wzywanie Odwołującego do
wyjaśnienia kwestii dotyczących radiacji na obudowie oraz w obszarze działania operatorów.
W konkluzji, stwierdzić należy, że nie doszło do naruszenia art. 24 aa w zw. z art. 91 ust. 1
Pzp polegającym na wadliwym dokonaniu oceny ofert i przyznania punktacji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 2 pkt
, § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący: ……………….…..….