Sygn. akt: KIO 1095/19
POSTANOWIENIE
z dnia 25 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziałem stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego w dniu 25 czerwca 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 czerwca 2019 r. przez
wykonawcę A. B. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą A. B. A4 F.H.U., ul.
Wojciechowska 20, 20-704 Lublin, M. C.-B.
, prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą M. C.-B., ul. Wojciechowska 20, 20-704 Lublin, prowadzący łącznie działalność
gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą A4 COPY Spółka Cywilna A. B., M. C.-
B.
z siedzibą w Lublinie, ul. Wojciechowska 20, 20-704 Lublin w postępowaniu
prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie, ul. Dr. K.
Jaczewskiego 8, 20-954 Lublin
przy udziale wykonawcy A. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
POMAREX A. P., ul. Nadbystrzycka 11, 20-618 Lublin
zgłaszającego swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz A. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą A. B. A4 F.H.U., ul.
Wojciechowska 20, 20-704 Lublin, M. C.-B.
, prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą M. C.-B., ul. Wojciechowska 20, 20-704 Lublin,
prowadzący łącznie działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod
firmą A4 COPY Spółka Cywilna A. B., M. C.-B. z siedzibą w Lublinie, ul.
Wojciechowska 20, 20-704 Lublin kwoty 7 5
00 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(t.j. Dz. U. z 16 października 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1095/19
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone trybie przetargu
nieograniczonego
z możliwością składnia ofert częściowych na: „Dostawa zestawów
komputerowych, stacji i drukarek dla Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego
w Lublinie (Znak: EDZ.242-
46/19)”, zostało wszczęte ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień
Publicznych Nr 539992 - N - 2019, data zamieszczenia 23.04.2019 r., przez Samodzielny
Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie, ul. Dr. K. Jaczewskiego 8, 20-954 Lublin zwany
dalej:
„Zamawiającym”.
W dniu 10.06.2019 r. (e-mailem)
Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej dla zadania 2
– P. M. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Black Print P. M.
, ul. Inżynierska 8/8, 20-484 Lublin zwana dalej: „Black Print P. M.”. Drugą
pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła oferta – A. B. prowadzący działalność
gospodarc
zą pod firmą A. B. A4 F.H.U., ul. Wojciechowska 20, 20-704 Lublin, M. C.-B.,
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą M. C.-B., ul. Wojciechowska 20, 20-704
Lublin, prowad
zący łącznie działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą A4
COPY Spółka Cywilna A. B., M. C.-B. z siedzibą w Lublinie, ul. Wojciechowska 20, 20-704
Lublin zwana dalej:
„A4 COPY Spółka Cywilna A. B., M. C.-B.” albo „Odwołującym”. Trzecią
pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła oferta – A. P. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą POMAREX A. P., ul. Nadbystrzycka 11, 20-618 Lublin zwana dalej:
„POMAREX A. P.” albo „Przystępującym po stronie Odwołującego”.
W dniu 14.06.2019 r. (
wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) A4
COPY Spółka Cywilna A. B., M. C.-B. wniosła odwołanie na w/w czynność dla zadania 2.
Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 14.06.2019 r. (e-mailem). Odwołanie zostało
podpisane przez
radcę prawnego na podstawie pełnomocnictwa z 12.06.2019 r. udzielonego
przez
obu właścicieli. Odwołujący wniósł odwołanie na
wybór jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy, tj. Black Print P. M., którego oferta nie
spełnia wymagań wskazanych w Rozdziale 2.11.C Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”, a mianowicie wymogu aby oferowany przedmiot
zamówienia był fabrycznie nowy wyprodukowany w 2019 roku, nie wycofany ze sprzedaży;
zaniechanie uznania za odrzuconą oferty Wykonawcy Black Print P. M., którego oferta nie
s
pełnia wymagań wskazanych w Rozdz. 2.11.C SIWZ, a mianowicie wymogu aby oferowany
przedmiot zamówienia był fabrycznie nowy wyprodukowany w 2019 roku, nie wycofany ze
sprzedaży;
zaniechaniu dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
Zarzucił naruszenie: art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 16 października 2018 r. poz. 1986 ze zm.) zwanej dalej:
„Pzp” poprzez zaniechanie odrzucenia oferty nie spełniającej wymagań wskazanych
w SIWZ.
Wnosił: 1. uwzględnienie niniejszego odwołania, 2. unieważnienia czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty,
3. nakazania Zamawiającemu ponownej oceny ofert,
4. nakazania Zamawiającemu odrzucenia oferty Wykonawcy Black Print P. M.,
dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów niniejszego odwołania, w tym kosztów
zastępstwa pełnomocnika radcy prawnego, według norm prawem przepisanych.
Odwołujący w przedmiotowym postępowaniu złożyło ofertę na dostawę zestawów
komputerowych, stacji i drukarek w zakresie zadania nr 2
„Drukarki wraz z materiałami
eksploatacyjnymi do nich". W dniu 10.06.
2019 r. Odwołujący został poinformowany drogą
elektroniczną, o wynikach oceny i badania ofert oraz o wyborze oferty najkorzystniejszej -
zawiadomienie z dnia 07.06.2019 r
. Za najkorzystniejszą została wybrana oferta wykonawcy
Black Print P. M.
, która łącznie uzyskała 10 pkt. Oferta Odwołującego uzyskała łącznie 8,30
pkt. W zamówieniu udział brał również wykonawca POMAREX A. P., który uzyskał 4,96 pkt.
Decyzja Zamawiającego, o wyborze oferty wykonawcy Black Print P. M. jest wadliwa z uwagi
na naruszenie prz
ez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty nie spełniającej wymagań wskazanych w Rozdz. 2.11.C SIWZ. Zamawiający w treści
SIWZ
– Rozdz. 2.11.C, postawił wymóg aby oferowany przedmiot zamówienia był fabrycznie
nowy, wyprodukowany w roku 2019 lub nowszy, nie rekondycjonowany, nie powystawowy, w
stanie kompletnym, tj. gwarantującym uruchomienie go oraz stosowanie zgodnie z
przeznaczeniem bez
dokonywania dodatkowych zakupów oraz posiadający instrukcję
obsługi w języku polskim. Dalej wskazał iż, zgodnie z treścią odpowiedzi na zapytanie
uczestników postępowania z 26.04.2019 r., Zamawiający wskazał, iż powyższy wymóg musi
być spełniony w odniesieniu do każdej części zamówienia oraz wskazał, iż nie dopuszcza
produktów mających status „produkt end of life" - tj. takich które zostały wycofane ze
sprzedaży. Ze złożonej przez wykonawcę Black Print P. M. oferty wynika, że warunek ten nie
został spełniony. W kosztorysie ofertowym wykonawca ten zaoferował, iż przedmiotem
dostawy będzie drukarka laserowa czarnobiała A4 Lexmark MS 517. W tym miejscu należy
podkreślić, iż zaoferowane urządzenie nie spełnia wymogu wyprodukowania w 2019 roku
oraz posiada status „produkt end of life”. Zgodnie z informacją udzieloną przez producenta
urządzenia LEXMARK INTERNATIONAL POLSKA Sp. z o.o. z 12.06.2019 r., wynika, iż
drukarka laserowa Lexmark MS517 nie była już produkowana w 2019 roku oraz na dzień
23.04.2019 r. jest produktem
„End of life" w rozumieniu zakończenia produkcji tej drukarki. W
uchwale z 18.09.2014 r., sygn. akt: KIO/KD 79/14
KIO wskazała, że: "niezgodność treści
oferty z treścią SIWZ, stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 PrZamPubl, zachodzi wówczas, gdy zawartość merytoryczna oferty nie odpowiada
m.in. pod względem przedmiotu zamówienia lub sposobu jego wykonania wymaganiom
zawartym w SIWZ, z zastrzeżeniem art. 87 PrZamPubl. W tym zakresie wskazać należy, że
oferta nie odpowiadająca treści SIWZ to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż
określają to postanowienia specyfikacji. Odmienność ta może przejawiać się w zakresie
proponowanego przedmiotu zamówienia, jak też w sposobie jego realizacji. Niezgodność
treści oferty z treścią SIWZ zamówienia ma miejsce w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot
dostawy bądź też usługi, a także sposób wykonania robót budowlanych nie odpowiada
opisanemu w specyfikacji przedmiotowi zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości,
warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia w
stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy zamawiającego". Odwołujący wskazał, że w
literaturze przedmiotu oraz w orzecznictwi
e dominuje pogląd, iż przed odrzuceniem oferty,
Zamawiający winien przeprowadzić procedurę wyjaśniającą na podstawia art. 87 ust. 1 Pzp.
W niniejszej sprawie procedura taka została przeprowadzona, jednakże w ocenie
Odwołującego, mając na uwadze treść pisma producenta LEXMARK, w przedmiotowym
postępowaniu, wyjaśnienia złożone przez Black Print P. M. nie doprowadziły i nie mogły
doprowadzić do konwalidacji wadliwie złożonej przez tego wykonawcę oferty. Sama treść art.
87 ust 1 Pzp wskazu
je, iż niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a
wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2,
dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Zamawiający w dniu 14.06.2019 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp
, wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 17.06.2019 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
POMAREX A. P.
zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Odwołującego wnosząc u uwzględnienie w całości. Zostało podpisane przez właściciela.
W dniu 19.06.2018 r. (e-mailem), a 21.06.2019 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa
KIO)
Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie
art. 186 ust. 1 Pzp,
odpowiedź na odwołanie, w której stwierdził, że uwzględnia w całości
zarzuty zawarte w odwołaniu i dokona: - unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty; - ponownej oceny ofert; - odrzucenia oferty Black Print P. M.: -
rozstrzygnięcia
postępowania. Niniejsza odpowiedź został podpisana przez Dyrektora SP Szpital Kliniczny
Nr 4 w Lublinie. Izba,
biorąc pod uwagę dokonane uwzględnienie, uznała, że mamy do
czynienia z
uwzględnieniem w całości odwołania, oraz brak zgłoszonych przystąpień po
stronie Zamawiającego, uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż postępowanie
odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało umorzyć. Wobec
ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a po
stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art.
186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze o sygn. akt:
KIO 1095/19 na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Jednocześnie, Izba informacyjnie
wskazuje, że do uznania wniosku Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika, według norm przepisanych konieczne jest przedłożenie do akt sprawy
rachunku będącego podstawą zaliczenia m.in. wynagrodzenia pełnomocnika do kosztów
postępowania (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 1092 i poz. 1992) -
postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia
P
rezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze
wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez wywieszenie sentencji postanowienia
na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu
podawana jest na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia
przesyła się stronom i uczestnikom postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………