KIO 1056/19
Sygn. akt: KIO 1056/19
WYROK
z dnia 25 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 czerwca 2019
r. w Warszawie odwołania
wnies
ionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 czerwca 2019 r. przez
wykonawcę SMARTINVEST Obsługa Inwestycji M. B., ul. Ułańska 1a, 64-115
Święciechowa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Pniewy, ul. Dworcowa 37,
62-045 Pniewy
przy udziale wykonawcy
PM SERVICES POLAND Sp. z o.o., ul. Zbożowa 4, 70-653
Szczecin
, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia
oferty odwołującego SMARTINVEST Obsługa Inwestycji M. B., ul.
Ułańska 1a, 64-115 Święciechowa, ponowne wezwanie odwołującego do złożenia
wyjaśnień w zakresie ceny jego oferty ze szczegółowym wskazaniem kosztów i
okoliczności wymagających wyjaśnienia oraz powtórzenie czynności badania i oceny
ofert
y odwołującego,
kosztami po
stępowania obciąża zamawiającego Gminę Pniewy, ul. Dworcowa 37,
62-045 Pniewy, i:
KIO 1056/19
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
SMARTINVEST Obsługa Inwestycji M. B., ul. Ułańska 1a, 64-115 Święciechowa,
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Gminy Pniewy, ul. Dworcowa 37, 62-045 Pniewy, na
rzecz odwo
łującego SMARTINVEST Obsługa Inwestycji M. B., ul.
Ułańska 1a, 64-115 Święciechowa, kwotę 11 100 zł 00 gr (jedenaście tysięcy sto
złotych, zero groszy) tytułem zwrotu kosztu uiszczonego wpisu od odwołania oraz
zwrotu kosztów poniesionych z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………………
KIO 1056/19
Sygn. akt KIO 1056/19
UZASADNIENIE
Zamawiający –
Gmina Pniewy, ul. Dworcowa 37, 62-045 Pniewy, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad zadaniem pn. Głęboka
termomodernizacja budynków użyteczności publicznej” (nr ref. BZT.271.2.6.2019).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
5 kwietnia 2019 r., nr 534036-N-2019.
W postępowaniu złożone zostały trzy oferty, w tym
m.in.: oferta wykonawcy
SMARTINVEST Obsługa Inwestycji M. B., ul. Ułańska 1a, 64-115
Święciechowa (dalej: „odwołujący”) oraz oferta
wykonawcy PM SERVICES POLAND Sp. z
o.o., ul. Zbożowa 4, 70-653 Szczecin. Pismem z dnia 29 maja 2019 r. (przesłanym
wykonawcom
za pośrednictwem poczty) zamawiający poinformował o
odrzuceniu oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3
ustawy
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej
„ustawą Pzp”.
W dniu 10 czerwca 2019 r. do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie, w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1) art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne
odrzucenie oferty o
dwołującego jako oferty zawierającej rażąco niską cenę, pomimo że
z treści przedłożonych wyjaśnień wynika, iż odwołujący w sposób prawidłowy uzasadnił
zaoferowaną cenę,
2) art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
odwołującego do wyjaśnienia
ceny, pomimo że w informacji o odrzuceniu oferty zamawiający stwierdza, iż ma
wątpliwości co do złożonych wyjaśnień,
3) art. 7 ust. 1
ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady równego traktowania wykonawców
i uczciwej konkurencji,
„inne wskazane w uzasadnieniu odwołania”.
W szczególności odwołujący podniósł, że wezwanie go do wyjaśnień w sprawie rażąco
niskiej ceny
„było to ogólnikowe wezwanie, bez wskazania na konkretne wątpliwości
Zamawiającego, a przede wszystkim bez wskazania, co Odwołujący miał udowodnić
Zamawiającemu.
Podkreślenia wymaga również fakt, że wezwanie do złożenia wyjaśnień zostało
przekazane Odwołującemu za pośrednictwem operatora pocztowego i zostało odebrane
przez Smartinvest dopiero w dniu 23 kwietnia 2019, przy czym do dnia 26 kwietnia 2019 r.
KIO 1056/19
odwołujący był zobowiązany do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny.
Zamawiający zatem wyznaczył Odwołującemu bardzo krótki termin na złożenie wyjaśnień i
dostarczenie ich do siedziby Zamawiającego.
III.
Odwołujący, mimo krótkiego terminu na złożenie pisma, w dniu 26 kwietnia 2019 r.
przedłożył Zamawiającemu wyjaśnienia w zakresie ceny oferty złożonej w niniejszym
postępowaniu. Zaznaczyć należy, że Odwołujący szczegółowo wskazał, że oferta została
skalkulowana w sposób kompleksowy i obejmuje wszelkie koszty i wydatki związane
z realizacją przedmiotu zamówienia. Ponadto Odwołujący przedstawił szczegółową
kalkulację pracy inspektorów poszczególnych branż jak również specjalistów, wskazując
dokładną stawkę za godzinę pracy inspektora oraz specjalisty. Odwołujący przedstawił
również zbiorcze zestawienie kosztów, w którym obok wyceny pracy inspektorów oraz
specjalistów wskazał również koszty paliwa oraz koszty pozostałe. Podsumowując
Odwołujący wyjaśnił Zamawiającemu, iż dokonał optymalizacji kosztów w związku
z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.
IV.
W dniu 29 maja 2019 r. Zamawiający odrzucił ofertę odwołującego powołując się
na naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 2 i ust. 3 i uznał ofertę
Odwołującego jako ofertę zawierającą rażąco niską cenę. W swoim uzasadnieniu
Zamawiający zakwestionował wskazane przez Smarinvest koszty paliwa oraz wskazał jaki
procent, w jego opinii, powinny stanowić prace związane z nadzorem w stosunku do
inwestycji, jaką nadzorują. Co też bardzo istotne, Zamawiający wskazał, że „poddaje
w wątpliwość nieskalkulowanie czasu niezbędnego na dojazd do placu budowy, który może
stanowić od 2 do 3 godzin dodatkowych”. Takie uzasadnienie odrzucenia oferty jest
bezzasadne i pozostaje w sprz
eczności z przepisami prawa zamówień publicznych oraz
zapisami SIWZ.
Podstawę odrzucenia oferty nie mogą stanowić wątpliwości Zamawiającego,
a tylko cena
rażąco niska tj. taka, za którą nie jest możliwe należyte wykonanie zamówienia,
a Zamawiający zobowiązany jest wskazać wszystkie, a nie jedynie przykładowe wątpliwe
okoliczności uzasadniające dokonaną ocenę.
Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, co następuje:
V.
Zgodnie z zapisami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dalej „SIWZ” pkt 14
zawiera wytyczne w zakresie obliczania ceny oferty, natomiast zgodnie z pkt 14.3 str. 20
Zamawiający wymagał, aby cena zawierała wszelkie koszty niezbędne do zrealizowania
zamówienia wynikające wprost z dokumentacji niniejszego zamówienia publicznego, jak
również w niej nie ujęte, a które mogą być skalkulowane przez profesjonalny podmiot
ubiegający się o realizację przedmiotowego zamówienia.
Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że Zamawiający w niniejszym
postępowaniu nie postawił szczególnych wymogów co do sposobu obliczenia ceny oferty.
Zgodnie z opisem w SIWZ wykonawcy mieli jedynie podać cenę łączna oferty w załączniku
KIO 1056/19
nr 2.1 do SIWZ. Zatem Zamawiający nie wymagał od wykonawców, aby składając ofertę na
przedmiot zamówienia dokonali szczegółowego wskazania co składa się na cenę, co
wchodzi w zakres ceny. Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że Zamawiający wręcz
scedował ten obowiązek na wykonawców, uznając, że cena ma być skalkulowana przez
podmiot profesjonalny.
VI.
Odwołujący dokonał kalkulacji ceny w oparciu o swoją najlepszą wiedzę, praktykę
i zgodnie z obowiązującymi go przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Cena
zaoferowana przez odwołującego wynosiła 64 800,00 zł (słownie: sześćdziesiąt cztery
tysiące osiemset złotych 00/100).
VII.
W wyjaśnieniach z dnia 26 kwietnia 2019 r. Odwołujący w sposób kompleksowy
odniósł się do każdej skalkulowanej przez siebie pozycji. Ponadto wskazał Zamawiającemu,
iż zoptymalizował koszty związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.
Odwołujący podkreślił również, że usługa jest najważniejszym elementem cenotwórczym
w kalkulacji przedmiotu zamówienia obejmującego czynności nadzoru.
VIII.
Zamawiający w sposób nieuprawniony a wręcz autorytarny uznał, co powinno się
znaleźć w cenie, pomimo że pierwotnie, zgodnie z zapisami SIWZ, obowiązek ten przerzucił
całkowicie na wykonawców, uznając ich za profesjonalne podmioty władne do dokonania
takiej kalkulacji. Ponadto Zamawiający za pewne uznał fakty, których istnienie jedynie
domniemywał, natomiast nie miał pewności, że zaistnieją w niniejszej sprawie. Zamawiający
bowiem założył, że pracownicy Odwołującego będą dojeżdżać ok. 190 km, pomijając
zupełnie okoliczność, że mogą być to specjaliści z terenu miejscowości lub powiatu,
w którym będzie realizowane zamówienia. Zamawiający stwierdził również, że „sporządzona
przez Wykonawcę kalkulacja nie przedstawia pozostałych kosztów związanych
z prowadzeniem działalności takich jak np. koszty utrzymania pojazdu służbowego, koszty
administracyjne oraz pozos
tałe” pomijając zupełnie fakt wskazania pozycji: pozostałe koszty
wyżej nie wymienione i wyceny ich na 1000,00 zł (słownie: tysiąc złotych).
W świetle powyższego należy uznać, że czynność uznania oferty Smartinvest za
ofertę zawierającą rażąco niską cenę i w konsekwencji odrzucenie jej na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy Pzp pozostaje w sprzeczności
z przedłożonymi przez Smartinvest wyjaśnieniami oraz zapisami SIWZ.
(…) Zamawiający zatem miał obowiązek definitywnego wyjaśnienia ceny oferty i
chcąc odrzucić ofertę jako ofertę zawierającą rażąco niską cenę, powinien mieć pewność co
do tego, że wykonawca w sposób właściwy nie uzasadnił ceny swojej oferty. Taka sytuacja
nie miała miejsca w niniejszej sprawie. Zauważyć należy, że Zamawiający w swojej
informacji o odrzuceniu oferty pisze o posiadaniu wątpliwości w danym zakresie.
Zamawiający na tym etapie nie może pozwolić sobie na wątpliwości, Zamawiający musi być
pewien każdego elementu kalkulacji ceny i wyjaśnień złożonych przez wykonawcę. (…)
KIO 1056/19
Zamawiający natomiast nie skorzystał z przysługującego mu prawa do ponownego
zapytania odwołującego choćby o sposób kalkulowania kosztów paliwa. Zamawiający
poczyni
ł jedynie własne wyliczenia i uznał je za właściwe, pomijając wyliczenia przedłożone
przez Odwołującego. Podkreślenia wymaga również to, że w razie powzięcia jakichkolwiek
wątpliwości w zakresie treści oferty Zamawiający mogą, a nawet są zobligowani do
sko
rzystania z instytucji wezwania do złożenia wyjaśnień treści oferty, co nie miało miejsca
w niniejszym Postępowaniu.
Mając na uwadze powyższe, czynność Zamawiającego polegającą na uznaniu oferty
Smartinvest za ofertę zawierającą rażąco niską cenę i w konsekwencji odrzucenie jej, należy
uznać za bezpodstawną i w żaden sposób nie popartą zebranymi w sprawie dokumentami,
natomiast niniejsze odwołanie za uzasadnione i konieczne.”
W
związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert y odwołującego.
Pismem z dnia 13 czerwca 2019 r. wykonawca PM SERVICES POLAND Sp. z o.o.,
(dalej: „przystępujący”), zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego. Izba stwierdziła, że przystąpienie zostało dokonane skutecznie.
Pismem z dnia 21 czerwca
2019 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
w której stwierdził m.in.:
„W pierwszej kolejności wskazać należy, że Odwołujący nie przedstawił żadnych
dowodów związanych z okolicznościami wskazanymi w wyjaśnieniach a związanych
z wysokością poszczególnych elementów cenotwórczych. Ponadto jego wyjaśnienia
pozostawały na dużym poziomie ogólności i nie mogły być uznane przez Zamawiającego za
zasadne.
Zamawiający wskazuje, że na jego decyzję miały wpływ następujące argumenty:
Odwołujący tylko w jednej pozycji uwzględnił koszty związane z dojazdami na budowę
i są to jedynie koszty paliwa. Koszty te, jak zostało wskazane szczegółowo
w uzasadnieniu zawiadomienia o odrzuceniu oferty
, są znacznie zaniżone w stosunku
do odległości pomiędzy siedzibą Odwołującego a placem budowy. Tłumaczenie
Odwołującego zawarte w odwołaniu, że wykonawca może posłużyć się osobami
z terenu miejscowości lub powiatu, w którym zamówienie będzie realizowane, nie jest
wiarygodne. Odwołujący nie powołał się w ogóle na taką okoliczność w piśmie z dnia 26
kwietnia 2019 r. jako na oko
liczność, która uzasadnia oszczędności, a ponadto nawet
w
odwołaniu nie przedstawił żadnych konkretów w tym względzie (nie wykazał, że
współpracuje z osobami mieszkającymi w Pniewach lub na terenie powiatu
szamotulskiego).
KIO 1056/19
Oprócz kosztów paliwa Odwołujący nie uwzględnił innych kosztów związanych
z dojazdami, tj. amortyzacji, ubezpieczenia, utrzymania pojazdu służbowego.
Odwołujący nie skalkulował kosztów roboczogodzin pracowników związanych
z dojazdami na b
udowę (wiadomym jest, że Odwołujący musi liczyć się z tym, że nawet
osobom, z którymi zawarł umowy cywilnoprawne musi zrekompensować czas podróży
— szczególnie, gdy dojazd pochłania wiele godzin 2-3 h, na co dodatkowo nakłada się
bardzo niska stawka za jed
ną godzinę pracy na stanowisku inspektora, czy specjalisty
skalkulowana przez Odwołującego; 25 zł brutto jest kwotą niższą niż jedna
roboczogodzina wykwalifikowanego tynkarza).
Odwołujący nie skalkulował także innych kosztów, ew. kosztów ogólnych, w tym kosztów
administracyjnych.
W zakresie braku kalkulacji wszystkich kosztów, nie zasługuje na uwzględnienie
argumentacja Odwołującego, że koszty te mogą być ujęte w pozycji „pozostałe". Tym
bardziej, że sam Odwołujący wskazał w tabeli, że ta pozycja to ewentualne dodatkowe
koszty
wnikające z przedłużenia terminu zakończenia inwestycji. Ponadto do tej pozycji
przyporządkowano jedynie 1.000,00 zł, więc nie jest wiarygodnym twierdzenie, że wszelkie
koszty, które nie zostały uwzględnione w innych pozycjach są zawarte właśnie tutaj.
Nie mogło odnieść zamierzonego skutku także powołanie się przez Odwołującego na
okoliczność prowadzenia działalności w bliskiej odległości od Zamawiającego. Po pierwsze
dlatego, że wcale nie są to bliskie odległości:
Rawicz
— oddalony jest od Zamawiającego o 134 km w jedną stronę,
Poznań — oddalony jest od Zamawiającego o 51 km w jedną stronę,
Brzeg Dolny
— oddalony jest od Zamawiającego o 176 km. w jedną stronę.
Po drugie
— Odwołujący nie wskazał konkretnie, jak ten czynnik wpłynie na konkretne
pozycje cenowe.
”
W dalszej części odpowiedzi na odwołanie zamawiający wskazał m.in., że z jego
doświadczenia na innych inwestycjach wynika, że średnia wartość usługi nadzoru
inwestorskiego wynosi 2,28% wartości nadzorowanych robót budowlanych, podczas gdy
w niniejszym postępowaniu złożono dwie oferty z cenami stanowiącymi 1,93% i 1,05%
wartości robót budowlanych, zaś cena trzeciej oferty, tj. oferty odwołującego stanowi 0,53%
wartości robót budowlanych.
Zamawiający dodał też, że: „W świetle przepisów PZP Zamawiający nie ma
obowiązku wzywać ponownie wykonawcę do przedstawienia wyjaśnień. Prowadzona
procedura wy
jaśnień nie może usprawiedliwiać uchylania się przez wykonawcę od złożenia
rzetelnych wyjaśnień elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Brak rzetelności
w składanych wyjaśnieniach nie może z kolei uzasadniać kolejnych wezwań kierowanych do
wykonawcy,
a zamawiający nie musi wielokrotnie wzywać wykonawcy do wyjaśnień
KIO 1056/19
szczególnie w sytuacji, gdy wykonawca składa wyjaśnienia ogólnikowe, wymijające i
nieprzekonujące. Zasadniczo bowiem wezwanie ma charakter jednokrotny, a kierowanie
ponownego wezwania do wy
konawcy, który uchyla się przed przedłożeniem wyczerpujących
informacji godziłoby w prawa innych wykonawców biorących udział w postępowaniu.”
Pismem z dnia 21 czerwca 2019 r. również przystępujący przedstawił swoje
stanowisko w sprawie, zaś w piśmie złożonym w trakcie posiedzenia odwołujący odniósł się
m.in. do stanowiska
przystępującego.
W trakcie rozprawy strony
i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest
usługa polegająca na pełnieniu nadzoru
inwestorskiego nad termomodernizacją budynków szkolnych na terenie Gminy Pniewy.
Wartość szacunkowa zamówienia wynosi:
zł
netto, 262.053,06
zł brutto.
Średnia arytmetyczna złożonych ofert wynosi: 143.860,67 zł brutto.
Odwołujący złożył ofertę z ceną 64.800,00 zł.
Z powyższego wynika, że cena oferty odwołującego jest niższa o ok. 75% od wartości
szacunkowej zamówienia powiększonej o VAT oraz o ok. 55% od średniej arytmetycznej
złożonych ofert.
W pkt 14.3. siwz
zamawiający wskazał, że „cena musi zawierać wszelkie koszty
niezbędne do zrealizowania zamówienia wynikające wprost z dokumentacji niniejszego
zamówienia publicznego, jak również w niej nie ujęte, a które mogą być skalkulowane przez
profesjonalny podmiot ubiegający się o realizację przedmiotowego zamówienia”.
W § 3 ust. 1 projektu umowy zamawiający przewidział wynagrodzenie ryczałtowe.
Pismem z dnia 18 kwietnia 2019 r. zamawiający wezwał odwołującego, na podstawie
art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny jego oferty. Zamawiający
przytoczył treść ww. przepisu oraz załączył: kserokopię z otwarcia ofert (z cenami wszystkich
trzech wykonawców) i informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na realizację
zamówienia (250.000,00 zł).
Pismem z dnia 26 kwietnia 2019 r. odwołujący złożył wyjaśnienia, w których wskazał
w szczególności: „W przedmiotowym zamówieniu, głównym elementem cenotwórczym jest
KIO 1056/19
usługa, jaką świadczą pracownicy pełniący funkcje inspektorów nadzoru, a więc zależna
jedynie od indywidualnych umów cywilno-prawnych. Umowy, które zawieramy z osobami
świadczącymi funkcje inspektorów przewidują miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe za
wszystkie realizowane na naszą rzecz kontrakty. Mając na uwadze powyższe, nawet jeżeli
okazałoby się, że liczba wizyt inspektorów na budowie będzie w praktyce większa niż
skalkulowana w poniższej tabeli, będziemy w stanie zrealizować zamówienie za
zaoferowaną cenę bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Okres, na który
zawarte zostały powyższe umowy obejmuje cały okres realizacji zamówienia plus dodatkowe
6 miesięcy. Na podstawie wskazanych umów inspektorzy dodatkowo zobowiązani są do
przygotowywania w ramach w
ynagrodzenia ryczałtowego wszelkich dokumentów
wym
aganych w SIWZ oraz umowach zawieranych z inwestorami (w tym sprawozdań,
wyja
śnień, protokołów)”.
W dalszej części wyjaśnień odwołujący wskazał na wykonywane przez siebie inne
usługi nadzoru w Rawiczu, Poznaniu i Brzegu Dolnym i wskazał ich ceny.
Następnie odwołujący przedstawił kalkulacje:
„Kalkulacja wyceny pracy inspektorów poszczególnych branż:
Czas trwania inwestycji: 72 tygodnie
Ilość wizyt w tygodniu: 2
Ilość godzin spędzonych na budowie w trakcie wizyty: 3
Stawka roboczogodziny: 25,00 PLN.
Koszt pracy inspektorów pojedynczej branży: 72 x 2 x 3 x 25,00 = 10 800 PLN brutto.
Kalkulacja wyceny pracy specjalistów:
Czas trwania inwestycji: 72 tygodnie
Ilość wizyt w tygodniu: 1
Ilość godzin spędzonych na budowie w trakcie wizyty: 3
Stawka roboczogodziny: 25,00 PLN.
Koszt pracy specjalisty pojedynczej branży: 72 x 1 x 3 x 25,00 = 5 400 PLN brutto.
Zbiorcze zestawienie kosztów przyjętych do oferty.
Pozycja
Ilość
Jednostka
Wartość brutto [PLN]
INSPEKTOR: Inspektor architektoniczny
komplet
INSPEKTOR: budowlany - koordynator
komplet
INSPEKTOR: Elektryczny
komplet
INSPEKTOR: Sanitarny
komplet
SPECJALISTA: Nadzory konserwatorskiego
komplet
SPECJALISTA: Ornitologiczny
komplet
SPECJALISTA: Chiropterologiczny
komplet
Koszty paliwa
komplet
KIO 1056/19
Pozostałe koszty wyżej niewymienione + ewentualne
dodatkowe koszty wynikające z przedłużenia terminu
zakończenia inwestycji
komplet
Zysk
komplet
SUMA
Jednocześnie wyjaśniam, że skalkulowana cena nie jest obniżona. Doświadczenie zdobyte
podcz
as prowadzenia własnej działalności oraz inwestowanie w prowadzoną firmę pozwoliło
zoptymalizować koszty i znacząco wpływa na możliwość oferowania niższej ceny w stosunku
do konkurencji. Różnica w stosunku do budżetu Inwestora wynika z indywidualnych
kalku
lacji sporządzonych na podstawie własnego doświadczenia i środków, jakimi dysponuje
Inwestor nie będąc jednocześnie powiązana z wartością rynkową.”
Pismem z dnia 29 maja 2019 r. zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty
odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy Pzp.
„W przesłanych w dniu 26 kwietnia 2019 r. wyjaśnieniach Wykonawca przedstawia:
- koszty paliwa na dojazd do miejsca pracy przez okres 72 tygodni pracy na poziomie brutto
zł. Z obliczeń Zamawiającego wynika, że odległość niezbędna do przejechania
z siedziby firmy na teren gminy Pniewy w celu przeprowadzenia jednej wizyty na placu
budowy wynosi 190 km (w obie
strony). W trakcie 72 tygodni powinny nastąpić 144 wizyty,
co skutkuje
koniecznością przejechania łącznie 27.360 km. Zestawienie wyliczeń średniego
zużycia paliwa oraz przewidywanych kosztów przedstawia poniższa tabela:
Benzyna 95
ON
LPG
Cena [zł]*
Ilość spalanych [dm
/100 km]
Ilość kilometrów niezbędnych do przejechania
Koszt paliwa w okresie objętym umową [zł]
*Najniższa cena w województwie wielkopolskim wg strony internetowej https://cenapaliw.pl
(stan na dzień 27.05.2019 r.).
Wy
konawca w wyjaśnieniach nie wykazał innych, poza wymienionymi powyżej,
danych mających wpływ na koszty transportu.
całościową kalkulację oferty brutto na kwotę 64.800,00 zł, gdzie z obliczeń Zamawiającego
wynika, iż stanowi to 24,73% szacowanej wartości zamówienia. Zamawiający ustalając
szacowaną wartość zamówienia kierował się zasadami panującymi na rynku oraz
procentowymi wskaźnikami jakie wyliczył podczas analizy zleconych przez siebie nadzorów
na roboty prowadzone na obiektach będących własnością Gminy Pniewy. Dotychczasowy
KIO 1056/19
koszt zawartych przez Zamawiającego umów na usługi pełnienia nadzoru inwestorskiego
mieszczą się w granicach 1,33% - 3,51% (średnio 2,28%) w stosunku do kosztu
wykonywanych robót budowlanych. W związku z powyższym oraz ze względu na obszerny
zakres inwestycji i konieczność zaangażowania specjalistów nie wymaganych przy
poprzednich inwestycjach (nadzór konserwatorski, ornitolog, chiropterolog), Zamawiający
przyjął do szacowania wartości zamówienia 2% kosztów całkowitej wartości robót
budowlanych określonej na podstawie kosztorysów inwestorskich,
ilość czasu spędzonego na budowie w trakcie wizyty na 3 godziny. Zamawiający poddaje
w wątpliwość nieskalkulowanie czasu niezbędnego na dojazd do placu budowy, który może
stanowić od 2 do 3 godzin dodatkowych,
W sporządzonych przez Wykonawcę kalkulacja nie przedstawia pozostałych kosztów
związanych z prowadzeniem działalności takich jak np. koszty utrzymania pojazdu
służbowego, koszty administracyjne oraz pozostałe.”
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron
i przystępującego złożone na piśmie i podane do
pro
tokołu rozprawy, zważyła, co następuje.
W pierwszej
kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Ponadto Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 179 ust. 1 Pzp, tj. istnienie po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez
niego szkody z uwagi na kwestionow
aną czynność zamawiającego.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego ceny rażąco niskiej, należy zauważyć, że
z
godnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części
składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie:
oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla
wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta
do ustalenia ceny n
ie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10
KIO 1056/19
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008
oraz z 2016 r. poz. 1265);
pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
5) po
wierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1a ustawy Pzp, w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa
o co najmniej 30% od:
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej
cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień,
o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które
nie wymagają wyjaśnienia;
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu
postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może
zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy, zaś zamawiający odrzuca ofertę
wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze
złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku
do przedmiotu zamówienia. Ponadto zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu
zamówienia.
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że zamawiający może sformułować
wezwanie
do wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny w sposób szczegółowy i zadać
wykonawcy pytania doty
czące konkretnych kosztów czy okoliczności wpływających na cenę
oferty
, co z pewnością ułatwia wykonawcy przygotowanie wyjaśnień, a następnie
zamawiającemu - ich ocenę. Jednocześnie jednak zamawiający nie ma obowiązku zawierać
w wezwaniu do wykonawcy takich
szczegółowych pytań odnoszących się do ceny jego
oferty, gdyż z żadnego przepisu ustawy Pzp obowiązek taki nie wynika. Zamawiający może
zatem ograniczyć się w wezwaniu do przytoczenia treści art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jednakże
powini
en wówczas liczyć się z tym, że wykonawca może nie uznawać za istotne tych
samych kosztów, czy okoliczności, które uznaje za istotne zamawiający i w konsekwencji
jego wyjaśnienia w zakresie określonych informacji mogą nie być dla zamawiającego
KIO 1056/19
wystarczające. Jest to sytuacja, która w konkretnych okolicznościach faktycznych, może
uzasadniać ponowne wezwanie wykonawcy do wyjaśnień ze wskazaniem tym razem, co
konkretnie budzi wątpliwości zamawiającego.
Jedn
ocześnie należy wyjaśnić, że odrębną przesłanką decydującą o tym, czy
zasadne jest powtórne wezwanie wykonawcy o wyjaśnienia, jest treść udzielonych przez
niego pierwotnie wyjaśnień. Zamawiający mają bowiem prawo ponowić wezwanie do
wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, ale mają też obowiązek mieć na uwadze treść
art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp, który przewiduje podstawowe zasady udzielania zamówień,
tj. zachowanie przejrzystości, uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W świetle tych zasad zamawiający może ponownie wezwać wykonawcę do wyjaśnień
w sprawie rażąco niskiej ceny, ale jedynie wtedy, kiedy wykonawca już za pierwszym razem
udzielił konkretnych, spójnych wyjaśnień, które tylko w niektórych kwestiach wymagają
doprecyzowania cz
y uzupełnienia. Natomiast nie można ponownie wzywać o wyjaśnienia
wykonawcy, który jedynie dla formalności udzielił zamawiającemu odpowiedzi, ale którego
pierwotne wyjaśnienia z uwagi na ich ogólnikowość i lakoniczność w żaden sposób nie
tłumaczą, skąd wynika taka a nie inna cena oferty. Udzielenie takich wyjaśnień (ogólnych i
lakonicznych, nic nie wnoszących do sprawy) należy uznać w istocie za brak udzielenia
wyjaśnień, zaś ponowienie prośby o ich złożenie – za naruszające art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
„danie wykonawcy drugiej szansy”.
Odnosząc powyższe rozważania do niniejszej sprawy należy zauważyć, że udzielone
przez odwołującego wyjaśnienia zawierają szereg konkretnych informacji, takich jak:
to, że w umowach zawieranych z inspektorami przewidziane jest wynagrodzenie
ryczałtowe, co powoduje, że w przypadku zwiększenia liczby wizyt na budowie, nie
będzie konieczne ponoszenie przez odwołującego zwiększonych kosztów,
to, że w
umowach zawieranych z inspektorami
przewidziane są obowiązki w zakresie
przygotowywa
nia dokumentów, zatem ten zakres przedmiotu zamówienia został
w kalkulacji uwzględniony,
koszty pracy inspektorów nadzoru i specjalistów wraz ze sposobem ich wyliczenia,
koszty paliwa (bez sposobu wyliczenia),
koszty pozostałe, w tym wynikające z przedłużenia terminu zakończenia inwestycji,
reprezentowanie przed sądami, większa częstotliwość wizyt związana np. z odbiorem
robót zanikowych (bez sposobu wyliczenia).
Izba zgadza się z zamawiającym i przystępującym, że wyjaśnienia odwołującego
mogą budzić wątpliwości w zakresie wskazanym w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty,
a nawet szerszym, np. wysokości wynagrodzenia za godzinę pracy inspektora i specjalisty.
Niemniej jednak, nie można w tym konkretnym przypadku uznać, że odwołujący złożył
KIO 1056/19
całkowicie ogólnikowe i nic nie wnoszące do sprawy wyjaśnienia, które obligowałyby
zamawiającego do odrzucenia oferty bez ponownego wezwania do bardziej szczegółowych
wyjaśnień.
Biorąc zatem pod uwagę, że:
wyjaśnienia
odwołującego
z dnia 26 kwietnia 2019 r.
zawierały jednak szereg
konkretnych informacji z zakresu kalkulacji ceny oferty,
wezwanie zamawiającego miało charakter ogólny nie pozwalając tym samym
wykonawcy na domyślenie się, co jeszcze dodatkowo dla zamawiającego może być
istotne,
w treści odwołania i na rozprawie odwołujący podał dodatkowe argumenty, które
powinny zostać poddane ocenie zamawiającego (np. zamiar wykonywania części usługi
samodzielnie, wynagrodzenie dla siebie jako inspektora obok przewidywanego zysku,
niższa procentowa wartość nadzoru w innych inwestycjach, zamieszkiwanie planowanej
do zatrudnienia kadry w pobliżu siedziby zamawiającego, realizacja usługi w 2019 r.
tylko w 2-ch
lokalizacjach spośród 4-ch),
należy uznać, że zachodzą podstawy do tego, aby wezwać odwołującego ponownie do
złożenia dodatkowych wyjaśnień. Wezwanie do wyjaśnień (z odpowiednio długim terminem
na ich udzielenie) powinno przy tym
szczegółowo wskazywać, które informacje zawarte
w pierwotnych wyjaśnieniach budzą wątpliwości zamawiającego i dlaczego, jakich
dodatkowych informacji
, niezawartych w pierwotnych wyjaśnieniach, zamawiający oczekuje,
jak też powinno zawierać żądanie udokumentowania informacji wskazanych w drugich
wyjaśnieniach.
Tym samym, Izba
stwierdziła, że potwierdziły się zarzuty odwołującego dotyczące
niezasadnego odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i
3 ustawy Pzp
i zaniechania wezwania do ponownych wyjaśnień. Wobec powyższego Izba
postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust. 7 i
art. 191 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący …………………….