Sygn. akt KIO 1047/19
POSTANOWIENIE
z dnia 25 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 25 czerwca 2019 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
10 czerwca 2019 r.
przez wykonawcę SKANSKA spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - PKP Linie Kolejowe spółka akcyjna
z
siedzibą w Warszawie, w imieniu której działa Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski
z siedzibą w Sosnowcu
przy udziale wykonawcy, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie odwołującego PORR spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
p o s t a n a w i a:
U
marza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
SKANSKA spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia
tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
–
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1579, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
………………………
Sygn. akt: KIO 1047/19
U z a s a d n i e n i e
I. PKP Linie Kolejowe
spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, w imieniu której działa
Centrum Real
izacji Inwestycji Region Śląski z siedzibą w Sosnowcu (dalej: Zamawiający),
prowadzi postępowanie, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.; dalej: Prawo zamówień
publicznych albo Ustawa),
na zaprojektowanie i wykonanie robót dla kompleksowej
przebudowy st. Katowice Szopienice Płn.
W dniu 10 czerwca 2019 r. wykonawca
SKANSKA spółka akcyjna z siedzibą
w Warszawie
(dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 i 3 art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 31 ust. 1, 2 i 3 Ustawy w zw. z rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy
dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wy
konania i odbioru robót budowlanych
oraz programu funkcjonalno-
użytkowego (dalej „Rozporządzenie"), poprzez dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę równego traktowania wykonawców
i
uczciwej konkurencji, a także w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań
i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz w sposób niejednoznaczny
i nie wyczerpujący, w zakresie w jakim Zamawiający zaniechał zamieszczenia w Programie
Funkcjonalno-
Użytkowym stosownych danych i informacji niezbędnych do określenia
zakresu planowanych prac i robót obejmujących budowę nowej nastawni dysponującej
w
stacji Katowice Szopienice Płn., kompleksowej przebudowy wiaduktu kolejowego w km
0,075 nr linii kolejowej 657, wykonania wszelkich n
iezbędnych robót porządkowych
w ramach estetyzacji linii i zagospodarowania terenu, a zatem skalkulowania wyceny oferty
w zakresie wskazanych robót i przygotowanie porównywalnych ofert przez wykonawców;
- art. 7 w zw. z art. 14 Ustawy w zw. z art. 5 kc w zw.
z art 58 § 1 kc i art. 353
kodeksu
cywilnego
poprzez dokonywanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny
i
niewyczerpujący, za pomocą określeń nieprecyzyjnych i ogólnych, tj. w sposób nie
uwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie
oferty oraz w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję oraz stanowi naruszenie zasad
współżycia społecznego, w szczególności poprzez zaniechanie umieszczenia w Programie
Funkcjonalno-
Użytkowym informacji koniecznych w zakresie planowanych prac i robót
obejmujących budowę nowej nastawni dysponującej w stacji Katowice Szopienice Płn.,
kompleksowej przebudowy wiaduktu kolejowego w km 0,075 nr linii kolejowej 657,
wykonania wszelkich niezbędnych robót porządkowych w ramach estetyzacji linii
i zagospodarowania
terenu
oraz
przeniesie
nie
całości
ryzyka
związanego
z
nieoszacowaniem niniejszego zakresu na Wykonawcę, co narusza zasadę swobody umów
wyrażoną w art. 3531 kc. W konsekwencji Zamawiający pozbawia Wykonawców możliwości
dokonania rzeteln
ej wyceny oferty, która powinna być dokonywana w oparciu
o jednoznaczne i
jednolicie interpretowane przez wszystkich Wykonawców kryteria.
Prowadzi to z kolei do niemożliwości przyjęcia przez wszystkich Wykonawców tych samych
założeń przy budowie swoich ofert, a tym samym obliczenia ich ceny, która stanowi jedyne
kryterium wyboru ofert w niniejszym postępowaniu tj. 100%. Czynności Zamawiającego,
należy zakwalifikować jako sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa, są
w konsekwencji
nieważne z mocy art. 58 § 1 Kc;
- art. 144 ust. 1 Ustawy w zw. z art. 36 ust. 1 pkt. 16 Ustawy oraz art. 14 ust. 1 Ustawy w zw.
z art. 139 ust. 1 Ustawy w zw. z art. 647 i 651 k.c. zw. z art. 353
k.c. poprzez przeniesienie
pełni ryzyka realizacji przedmiotu zamówienia na wykonawcę, które powinno skutkować po
stronie Zamawiającego obowiązkiem wykreowania w SIWZ WU okoliczności uprawniających
Wykonawcę do istotnej zmiany treści umowy w stosunku do treści oferty Wykonawcy
w
zakresie ceny i terminu realizacji przedmiotu umowy, a czego Zamawiający nie uczynił.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania jednoznacznego i wyczerpującego Opisu
Przedmiotu Zamówienia poprzez zmianę postanowień Programu Funkcjonalno-Użytkowego
oraz Warunków Umowy tj.:
nakazania Zamawiającemu wskazania w SIWZ informacji i danych, które umożliwią
przygotowanie porównywalnych ofert w zakresie wyceny prac i robót obejmujących budowę
nowej nastawni dysponującej w stacji Katowice Szopienice Płn., a mianowicie poprzez
uzupełnienie danych tam zawartych o:
Przedstawienie uzgodnień z użytkownikiem tj. Zakładem Linii Kolejowych
w Sosnowcu w zakresie projektowanego nowego budynku nastawni w stacji Katowice
Szopienice Płn., przez pryzmat, które wykonawca ma uwzględnić w projekcie;
Wskazanie miejsca lokalizacji nowej nastawni;
Opisanie architektury -
wygląd, forma obiektu, ilość i wysokość kondygnacji,
powierzchnia użytkowa i komunikacji wewnętrznej;
Wskazanie Konstrukcji -
rodzaj materiałów, z których ma zostać wykonany obiekt (np.
budynek kontenerowy, drewniany, żelbetowy, stalowy, ceglany itp.;
Opisanie wykończenia - stolarka okienna i drzwiowa, rodzaj wykorzystanych
materiałów wykończeniowych np. pokrycie dachu, okładziny elewacji, elementy odwodnienia
dachu, materiały wykończeniowe wnętrza obiektu;
Wskazanie zagospodarowania terenu -
sposób zagospodarowania obejścia obiektu
(układ komunikacyjny, układ zieleni, miejsca składowania odpadów, ogrodzenie itp.;
nakazanie Zamawiającemu wskazania w SIWZ informacji i danych, które umożliwią
przygotowanie porównywalnych ofert w zakresie wyceny niezbędnych do określenia zakresu
planowanych prac i robót w ramach kompleksowej przebudowy wiaduktu kolejowego w km
0,075 nr linii kolejowej 657, a mianowicie poprzez uzupełnienie danych tam zawartych o:
D
efinicję kompleksowej przebudowy obiektu w km 0,075 nr linii kolejowej 657,
D
okładne określenie oczekiwanych parametrów wykonanej przebudowy, poprzez
wskazanie jednostki miary i wagi obiektu, geometrii obiektu, rodzaju materiału z którego ma
zostać wykonany (dot. ustroju nośnego, podpór, wyposażenia, elementów wykończeniowych
itp.);
nakazania Zamawiającemu wskazania w S1WZ informacji i danych, które umożliwią
przygotowanie porównywalnych ofert w zakresie wyceny prac i robót zawarty w zakresie
wszelkich niezbędnych robót porządkowych w ramach estetyzacji linii, a mianowicie poprzez
uzupełnienie danych tam zawartych o:
•
zdefiniowanie przez
Zamawiającego pojęcia estetyzacji linii kolejowej oraz
oczekiwanego efektu, parametrów wykonanych robót.
•
określenie zakresu terenowego na obszarze którego należy wykonać estetyzację;
•
określenie zamkniętego katalogu robót i ich ilości jakie Wykonawcy mają skalkulować
w ofercie.
•
Wykreowanie w Warunkach Umowy -
Akcie Umowy § 5 postawienia, które umożliwia
dokonanie istotnych zmian umowy w przypadku konieczności wykonania dodatkowych nie
wymienionych prac porządkowych w ramach estetyzacji linii lub zwiększonej ilości prac
koniecznych do wykonania, w zakresie czasu na ukończenie, daty wykonania Etapu lub
Etapów, zakresu Etapu lub Etapów, Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej odpowiednio
poprzez zmniejszenie maksymalnie o wartość oszczędzanych kosztów lub zwiększenie do
wartości pozwalającej na pokrycie dodatkowych uzasadnionych i udokumentowanych
kosztów, obliczanych na podstawie SubKLAUZULI 13.3 Warunków Szczególnych.
przedłużenia terminu składania ofert o niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie
zmian w of
ertach Wykonawców.
N
ie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Po stronie Odwołującego skutecznie zgłosił przystąpienie wykonawca
PORR spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.
W dniu 19 czerwca 2019 r.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione
w
odwołaniu w całości.
II.
Po pierwsze, Izba ustaliła, że w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym nie
przystąpił do postępowania po stronie Zamawiającego żaden wykonawca.
Po drugie, Izba uznała, że postępowanie odwoławcze należy umorzyć, bowiem
w
odpowiedzi na odwołanie Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty podniesione
w
odwołaniu.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, w przypadku uwzględnienia
przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym
po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponadto, w związku z art. 186 ust. 6 pkt 2b Prawa zamówień publicznych, Izba
postanowiła o zwrocie Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………