Sygn. akt: KIO 1034/19
WYROK
z dnia 24 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 czerwca 2019
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 6 czerwca 2019 r. przez odwołującego Ingrifo
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spółkę komandytową z siedzibą w
Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Bank Gospodarstwa
Krajowego z siedzibą w Warszawie, przy udziale Advatech spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia art. 8 ust. 1-3 Pzp
poprzez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia wykonawcom informacji
bezpodstawnie zastrzeżonych przez Advatech jako tajemnica przedsiębiorstwa, wobec
uwzględnienia odwołania w tym zakresie przez Zamawiającego.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego Ingrifo spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością spółkę komandytową z siedzibą w Warszawie i:
Zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 1034/19
UZASADNIENIE
Bank Gospodarstwa Krajowego z siedzib
ą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
„Zakup i wdrożenie systemu typu SAM (Software Asset Management) do
zarządzania zgodnością licencyjną oprogramowania”, nr referencyjny: DZZK/14/DI/2019.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 4 marca 2019 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2019/S 044-099878.
W postępowaniu tym wykonawca Ingrifo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”) w dniu 6 czerwca 2019 r.
złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec niezgodnych z ustawą Pzp
czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
dokonaniu wyboru oferty złożonej przez wykonawcę Advatech sp. z o.o. (dalej
„Advatech") jako najkorzystniejszej,
zaniechaniu odrzucenia oferty Advatech jako sprzecznej z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (dalej „siwz"),
bezpodstawnemu wzywaniu Advatech do złożenia wyjaśnień i uzupełnień oferty w
braku ustawowych przesłanek do skorzystania z tej instytucji,
zaniechaniu odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu informacji wskazanych przez
Advatech w następujących dokumentach:
Wykaz -
doświadczenie wraz z dowodami poświadczającymi ich należyte wykonanie,
Wykaz -
potencjał kadrowy wraz z certyfikatami,
Formularz oferty technicznej,
Sprawozdanie finansowe, informacja z banku oraz oświadczenie o rocznym obrocie,
Protokół z prezentacji produktu;
W związku z powyższym Odwołujący zarzucił naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Advatech jako oferty
niezgodnej z treścią siwz,
2. art. 91 ust.
1 Pzp, poprzez wybór oferty, która nie jest ofertą najkorzystniejszą,
3. art. 87 ust.
1 Pzp, poprzez wzywanie Advatech do złożenia wyjaśnień dotyczących
treści złożonej oferty w sytuacji, gdy brak było wątpliwości co do treści oferty, a złożone
wyjaśnienia miały tylko i wyłącznie na celu zmianę treści oferty wykonawcy oraz
poprzez faktyczne prowadzenie negocjacji pomiędzy Zamawiającym a Advatech
dotyczących treści złożonej oferty w zakresie uwzględnienia wynagrodzenia za
dostawę licencji w wynagrodzeniu za poszczególne etapy realizacji przedmiotu
Zamówienia, prowadzących do niedopuszczalnej zmiany treści oferty,
4. art. 8 ust. 1-
3 Pzp poprzez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia wykonawcom
inform
acji bezpodstawnie zastrzeżonych przez Advatech jako tajemnica
przedsiębiorstwa.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru ofert,
odtajnienie i udostępnienie Odwołującemu informacji wskazanych przez Advatech w
następujących dokumentach:
Wykaz -
doświadczenie wraz z dowodami poświadczającymi ich należyte wykonanie,
Wykaz -
potencjał kadrowy wraz z certyfikatami;
Formularz oferty technicznej,
Sprawozdanie finansowe, informacja z banku oraz oświadczenie o rocznym obrocie,
Protokół z prezentacji produktu;
3. dokonanie ponownej oceny ofert,
4. odrzucenie oferty Advatech na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp jako oferty nie
odpowiadającej treści siwz,
5. dokonania ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty i wybranie oferty
Odwołującego,
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania,
gdyż złożona przez niego oferta została sklasyfikowana na drugiej pozycji. Odwołujący stoi na
stanowisku, że oferta wykonawcy Advatech podlega odrzuceniu, wobec czego oferta
Odwołującego znalazła by się na pierwszej pozycji. Ponadto podtrzymanie decyzji podjętej
przez Zamawiającego spowoduje poniesienie przez Odwołującego szkody w postaci utraty
możliwości wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej, a tym samym uzyskania zamówienia.
Następnie Odwołujący w zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 wskazał, że
niezgodność treści oferty Advatech z treścią SIWZ upatruje w jej sprzeczności z Formularzem
Cenowym stanowiącym załącznik nr 3 do siwz oraz z postanowieniami wzoru umowy, w tym
w szczególności z § 1 ust. 1, § 3 ust. 1 pkt 1 lit. (a), § 6 ust. 2 pkt 1 lit. (a) oraz § 6 ust. 4 pkt 1
wzoru umowy. Na podstawie dokonanej przez siebie analizy Formularza Cenowego
Odwołujący wskazał, że wynagrodzenie za realizację Etapu 1 przedmiotu Zamówienia (bez
dostawy licencji) należało wskazać w poz. 1.1.1. Formularza cenowego, zaś wynagrodzenie
za same licencje - w poz. 1.1.5.
Odwołujący zwrócił przy tym uwagę, że w poz. 1.1.1.
Formularza cenowego wskazano, że wartość wynagrodzenia za realizację Etapu 1 nie może
przekraczać 50% wynagrodzenia całościowego określonego w poz. 1.1. Ponadto Odwołujący
stoi na stanowisku, że Formularz Cenowy nie może być interpretowany samodzielnie, w
oderwaniu od innych dokumentów przetargowych, w tym od postanowień wzoru umowy.
Z
godnie z § 3 ust. 1 pkt 1 lit. (a) w związku z § 1 wzoru umowy, w skład Etapu 1 zalicza się
dostawa licencji do Systemu SAM, wynagrodzenie to winno zostać uwzględnione w łącznym
wynagrodzeniu za ten etap płatnym po jego zakończeniu. W ocenie Odwołującego, z treści
siwz, w szczególności z treści formularza ofert oraz wzoru umowy jednoznacznie wynika, że
jednym z elementów realizacji Etapu 1 jest dostawa licencji na System SAM. Odwołujący
wskazał na definicję zawartą w § 1 ust. 1 wzoru umowy, gdzie przez Etap rozumie się „etapy
realizacji zamówienia podstawowego, o których mowa w § 3.1.1.". Jednocześnie § 3 ust. 1 pkt
1 lit. a) wzoru umowy stanowi, że Etap 1 to „Wdrożenie Systemu w ciągu 1 miesiąca, liczonego
od daty podpisania Umowy".
Następnie Odwołujący wskazał, że zgodnie z definicją zawartą
w § 1 ust. 1 wzoru umowy, przez Wdrożenie należy rozumieć „usługi polegające na
uruchomieniu Systemu poprzez jego zainstalowanie na infrastrukturze w siedzibie
Zamawiającego, przekazanie licencji do Systemu, wykonanie parametryzacji lub konfiguracji
startowej, wykonanie dzia
łań zgodnie z opracowanym przez Wykonawcę i zaakceptowanym
przez Zamawiającego projektem techniczno-funkcjonalnym”. System został zdefiniowany jako
„system ... (do uzupełnienia nazwa systemu zgodnie z Ofertą) typu SAM (Software Asset
Management) do zarządzania zgodnością licencyjną oprogramowania w środowisku
Zamawiającego, zgodny z OPZ, FOT i złożoną przez Wykonawcę ofertą (...)".
Z powyższego Odwołujący wywodzi, że dostawa (przekazanie) licencji na System SAM
jest elementem Wdrożenia Systemu. Skoro na faktyczny Etap 1 składają się dwie pozycje
Formularza cenowego, tj. poz. 1.1.1. oraz 1.1.5., to
uznać w ocenie Odwołującego należy, że
50% wynagrodzenia całościowego nie może przekraczać ich suma traktowana jako pełne
wynagrodzenie za Wdrożenie Systemu (Etapu 1), zdefiniowanego w § 1 wzoru umowy.
O
kolicznością przemawiającą za zasadnością takiej interpretacji jest zdaniem
Odwołującego to, że w przeciwnym razie należałoby przyjąć, że Zamawiający zakłada, że
łączne wynagrodzenie za Etap 4 i dostawę licencji (pozycje 1.1.4. i 1.1.5. Formularza
cenowego) może stanowić jedynie 20% całościowego wynagrodzenia wskazanego w poz. 1.1.
Odwołujący wskazał przy tym, że gdyby wykonawca zadeklarował maksymalne dopuszczalne
procentowo kwoty za poz. 1.1.1.-1.1.3, to po ich zsum
owaniu stanowiłyby one aż 80%
całościowego wynagrodzenia. Odwołujący wskazał, że z jego doświadczenia wynika, a czego
potwierdzeniem są zdaniem Odwołującego złożone w Postępowaniu oferty, że wartość
dostarczanych licencji stanowi zazwyczaj znaczną, jeżeli nie największą część wynagrodzenia
za zamówienie takiego rodzaju jak w Postępowaniu. Zdaniem Odwołującego nie sposób
przyjąć, aby Zamawiający jako profesjonalista, który musiał dokonać wstępnej kalkulacji
wynagrodzenia i jego składników - uznał, że na dostawę licencji i pozostałe usługi (Etap 4)
może wystarczyć tak niewielka część łącznego wynagrodzenia.
Odwołujący wskazał również na § 6 wzoru umowy, regulujący kwestie związane z
wysokością wynagrodzenia i zasad płatności, zwrócił uwagę że w ust. 2 zostały
wyszczególnione poszczególne składowe wynagrodzenia. Na wynagrodzenie składają się
należności z tytułu realizacji Etapu 1, Etapu 2, Etapu 3, Etapu 4 oraz Serwisu. Z okoliczności
iż Zamawiający we wzorze umowy nie wyszczególnia wynagrodzenia za dostawę licencji,
Odwołujący wywiódł prawidłowość swojego stanowiska, że wynagrodzenie za dostawę licencji
mieści się w wynagrodzeniu za realizację Etapu 1.
Odwołujący wskazał ponadto, że należy wziąć pod uwagę, że zgodnie z § 6 ust. 4
wzoru umowy, który reguluje sposób dokonywania płatności wynagrodzenia z tytułu realizacji
Zamówienia, wynagrodzenie za Etap 1 (tj. wynagrodzenie wskazane w § 6 ust. 2 pkt 1 lit. (a))
płatne będzie po podpisaniu bez zastrzeżeń protokołu odbioru Etapu 1. Zamawiający w ust, 4
§ 6 również nie przewiduje odrębnej płatności za dostawę licencji, co należy zdaniem
Odwołującego interpretować w ten sposób, że ta część wynagrodzenia płatna będzie wraz z
wynagrodzeniem za etap, w którym następuje dostawa licencji, tj. z wynagrodzeniem za Etap
Odnosząc powyższe do oferty Advatech, a w szczególności do Formularza cenowego,
Odwołujący wskazał, że całościowe wynagrodzenie (poz. 1.1.) wynosi 943.970,24 zł podczas
gdy całe wynagrodzenie za Etap 1 (tj. suma pozycji 1.1.1. oraz 1.1.5.) wynosi aż 797.970,24
zł, czyli blisko 85% kwoty wskazanej w poz. 1.1.
Co istotne, Advatech nie może zmieniać systemu rozliczenia wynagrodzenia,
określonego w § 6 ust. 4 wzoru umowy, a tym samym nie może przesuwać części
wynagrodzenia za licencje do wynagrodzenia za inne etapy, tak aby suma wynagrodzenia za
poszczególne etapy nie przekraczała określonych przez Zamawiającego progów
procentowych.
W konsekwencji, ponieważ zaoferowanego przez Advatech wynagrodzenie łączne za
Etap 1 Zamówienia przekracza 50% wynagrodzenia za realizację całego przedmiotu
Zamówienia, uznać należy zdaniem Odwołującego, że oferta złożona przez Advatech jest
niezgodna z treścią siwz, a w szczególności jest niezgodna z Formularzem cenowym
stanowiącym załącznik nr 3 do siwz interpretowanym łącznie z postanowieniami § 1 ust. 1, §
3 ust. 1 pkt 1 lit. (a), § 6 ust. 2 pkt 1 lit. (a) oraz § 6 ust. 4 pkt 1 wzoru umowy. Skoro zgodnie
z poz. 1.1.1. Formularza cenowego maksymalne dopuszczalne wynagrodzenie za Etap 1
miało wynosić 50% całościowego wynagrodzenia, zaś wynagrodzenie za Etap 1 wskazane
przez Advatech stanowi blisko 85% wynagrodzenia z poz. 1.1., to tak wypełniony Formularz
cenowy uznać należy zdaniem Odwołującego za niezgodny z siwz, a konsekwencji całą ofertę
należy uznać za niezgodną z siwz.
W związku z powyższym zdaniem Odwołującego, Zamawiający powinien był odrzucić
tą ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) Pzp.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, Odwołujący wskazał, że
p
ismem z dnia 17.04.2019 r. Zamawiający wezwał Advatech do złożenia wyjaśnień, w tym do
wskazania, „w których pozycjach dotyczących Realizacji Etapów (1.1.1-1.1.4) powinny zostać
ujęte koszty za licencje na System SAM, które zostały wycenione przez Państwa w poz. 1.1.5.
Licencje te są częścią składową wycenionego zamówienia w poz. 1.1., niemniej powinny być
dla potrzeby prawidłowego rozliczenia Umowy (§6 ust. 2 pkt 1 IPU) ujęte w płatnościach za
poszczególne Etapy. Zamawiający zwraca się o wyjaśnienie, w jakich kwotach i w ramach
których Etapów powinny być rozliczone licencję przez wskazanie opłat całościowych za
poszczególne Etapy, wliczając w to wycenione w DOZ. 1.1.5. Licencje? Zamawiający
jednocześnie zwraca uwagę na wskazane w Formularzu cenowym ograniczenia procentowe,
co do maksymalnego rozłożenia płatności za wykonanie tej części (poz. 1.1 Formularza
cenowego) zamówienia podstawowego."
Odwołujący wskazał, że w odpowiedzi z dnia 23.04.2019 r. Advatech przedstawił
zmieniony Formularz cenowy, zgodnie z którym rozbił wynagrodzenie za dostawę licencji (poz.
1.1.5.) dodając je stosunkowo do wynagrodzenia za wszystkie cztery Etapu realizacji.
Porównując oba Formularze, wynagrodzenie za poszczególne etapy zostało zwiększone w
następujący sposób:
- Etap 1
– z kwoty 370.600,00 zł na kwotę 467.265,27 zł,
- Etap 2
– z kwoty 49.200,00 zł na kwotę 136.875,68 zł,
- Etap 3
– z kwoty 47.600,00 zł na kwotę 136.875,68 zł,
- Etap 4
– z kwoty 49.200,00 zł na kwotę 202.953,60 zł.
Następnie Odwołujący wskazał, że w piśmie z dnia 26.04.2019 r. Zamawiający
poinformował Advatech, że „dokonał weryfikacji wyjaśnień [...] i na podstawie dokonanej
kalkulacji w ocenie Zamawiającego suma pozycji od 1.1.1., 1.1.2., 1.1.3., 1.1.4 tabeli, tj. za
poszczególne etapy, która została złożona wraz z wyjaśnieniami różni się od zadeklarowanego
wynagrodzenia wskazanego w poz. 1.1. tabeli (suma etapów), które zostało określone w
złożonej Ofercie Wykonawcy jak również w wyjaśnieniach".
W
wyjaśnieniach z dnia 29.04.2019 r. Advatech wskazał, że rozbieżność jest wynikiem
omyłki rachunkowej i nie zmienia treści oferty.
Odwołujący wskazał na stanowisko Izby wyrażone w wyroku z dnia 14.11.2014 r., KIO
2238/14. W jego ocenie
Zamawiający dwukrotnie wprost zasugerował zmianę treści oferty, a
zwłaszcza treści Formularza cenowego, wskazując Advatech, że musi „umieścić"
wynagrodzenie za dostawę w licencji w wynagrodzeniu za realizację, któregoś z etapów
przedmiotu Zamówienia, a następnie, że ma zweryfikować wskazane kwoty, tak aby zgadzały
się one z pierwotnie złożoną ofertą. W ocenie Odwołującego na pierwszy rzut oka widać, że
oferta wykonawcy Advatech
jest niezgodna z postanowieniami siwz, a w szczególności z
formularzem cenowym i przytoczonymi powyżej postanowieniami umowy. Z dokumentacji
przetargowej wynika wprost, że dostawa licencji Systemu SAM wchodzi w skład Etapu 1, tj.
Wdrożenia Systemu, a w konsekwencji wynagrodzenie za licencje winno się mieścić w
wynagrodzeniu za Etap 1, który jednocześnie nie powinien przekraczać 50% całego
wynagrodzenia. Pomimo tego, Advatech, zaoferował wynagrodzenie za Wdrożenie Systemu
bez licencji (poz. 1.1.1. formularza cenowego) oraz wynagrodzenie za licencje (poz. 1.1.5.
formularza cenowego) na tak wysokim poziomie, że po zsumowaniu wynagrodzenie za cały
Etap 1 znacznie przekraczało 50% łącznego wynagrodzenia za wszystkie cztery Etapy.
W świetle powyższego nie można zdaniem Odwołującego uznać, że korespondencja
Zamawiającego z Advatech faktycznie stanowiła wyjaśnienia treści oferty. Odwołujący wskazał
za doktryn
ą, że wyjaśnienia treści oferty stanowią rodzaj oświadczenia woli wykonawcy (jego
oferty), dlatego przyjęcie przez zamawiającego wyjaśnień zmieniających treść złożonej oferty
nie może być uznana za wyjaśnienie treści oferty, tylko za negocjacje jej treści, zakazane w
art. 87 ust. 1 zd. 2 (Nowicki J.E., Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz, wyd. III,
opublikowano: WKP 2018).
Ponadto Odwołujący przywołał stanowisko Izby wyrażone w
wyroku z dnia 23.08.2017 r., sygn. KIO 1636/17. Zdaniem
Odwołującego, wielokrotne
dopytywanie Advatech o sposób zaliczenia wynagrodzenia za dostawę licencji do
wynagrodzenia za poszczególne etapy przedmiotu Zamówienia i dopuszczenie złożenia
oświadczenia woli o treści innej niż złożone pierwotnie w ofercie, stanowi naruszenie art. 87
ust. 1 zd. 2 Pzp.
W zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania odtajnienia treści oferty Advatech objętej
tajemnicą przedsiębiorstwa, Odwołujący wskazał, że zastrzeżone zostały następujące
dokumenty:
Wykaz -
doświadczenie (załącznik nr 6 do siwz) wraz z dowodami potwierdzającymi
ich należyte wykonanie,
Sprawozdanie finansowe oraz informacja z banku,
Wykaz -
potencjał kadrowy (załącznik nr 7 do siwz) wraz z certyfikatami, Formularz
Oferty Technicznej (załącznik nr 4a do siwz) - opis rozwiązania oraz załącznik
dodatkowe moduły,
Protokół z prezentacji produktu.
Zastrzeżenie tajemnicy zostało podtrzymane przez Advatech w piśmie z dnia
6.05.2019 r., które zostało załączone do składanych Zamawiającemu ww. dokumentów.
Zastrzeżone informacje nie zostały odtajnione ani udostępnione innym wykonawcom, w tym
Odwołującemu. Odwołujący wskazał na treść art. 8 ustawy Pzp oraz art. 11 ust. 2 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także przywołał stanowisko Izby wyrażone w wyroku z
dnia 26 lutego 2013 r., sygn. akt KIO 297/16
. W świetle powyższego nie można zdaniem
Odwołującego uznać, że Advatech skuteczne zastrzegł jawność wskazanych informacji.
Ewentualne uznanie takiego zastrzeżenia za skuteczne stanowi zdaniem Odwołującego
naruszenie nie tylko zasady jawności postępowania, tj. art. 8 ust. 1-3 Pzp, ale także zasady
równego traktowania wykonawców i prowadzenia postępowania w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji.
Odnosząc się do pierwszej z przesłanek stanowiącej o skutecznym zastrzeżeniu
tajemnicy przedsiębiorstwa Odwołujący wskazał że informacje ujawniane w wykazie
zrealizowanych usług są na tak wysokim poziomie ogólnikowości, że brak jest podstaw do
uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa. Na podstawie wykazu można dowiedzieć się
wyłącznie, na rzecz jakiego kontrahenta Advatech świadczył usługi, jaką miały wartość, w
jakim okresie były wykonywane i co stanowiło ich przedmiot. Przy czym, ostatnia z tych
informacji w ogóle nie może stanowić tajemnicy, ponieważ Zamawiający w siwz określił, jaki
musi być przedmiot zamówień, na podstawie których wykonawcy wykazują posiadanie
stosownego doświadczenia.
Ponadto Odwołujący wskazał, że wbrew twierdzeniom Advatech, znajomość
powyższych danych przez ich konkurentów nie może im rynkowo zaszkodzić. Odwołujący
podkreślił, że w „Wykazie - doświadczenie" nie wskazuje się informacji dotyczących podstawy
prawnej, szczegółowych zasad współpracy, treści umów czy szczegółowego wynagrodzenia
za dane zamówienie. Dopiero pozyskanie takich informacji przez konkurencyjne podmioty
mogłoby zagrozić pozycji Advatech na rynku, gdy narazić na ryzyko utraty klientów.
Jeżeli chodzi o warunek nieujawniania informacji do wiadomości publicznej,
Odwołujący wskazał, że wbrew twierdzeniom Advatech zawartym w zastrzeżeniu, podmiot ten
na swojej stronie internetowej http://www.adyatech.pi w zakładce „Klienci" przedstawia
podmioty, zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego, na rzecz których świadczył usługi.
Co więcej, klienci są podzieleni na poszczególne branże.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz postanowienie punktu VI.l.a) siwz, zgodnie z którym
w „Wykazie - doświadczenie" Advatech miał wykazać usługi zrealizowane na rzecz instytucji
finansowej lub instytucji sektora finansowego (tj. na rzecz banków oraz instytucji kredytowych
oraz instytucji finansowych i międzynarodowych instytucji finansowych w rozumieniu ustawy
Prawo bankowe bądź też na rzecz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub
podmiotów, które prowadzą działalność analogiczną w oparciu o przepisy prawa innego niż
prawo polskie), zapoznając się z podstroną „advatech.pl -> klienci -> finanse" bez
najmniejszego trudu można ustalić, na rzecz jakich podmiotów z tego sektora Advatech
świadczy(ł) usługi. Biorąc dodatkowo pod uwagę określony w siwz przedmiot zamówień,
mających wykazać posiadanie przez wykonawcę żądanego doświadczenia, można z łatwością
domyślić się, jakie zamówienia na rzecz wskazanych na ww. podstronie podmiotów mógł
realizować Advatech.
Odwołujący wskazał, że informacje mające stanowić wg Advatech tajemnicę
przedsiębiorstwa,
są
dostępne
bez
konieczności
eliminowania
mechanizmów
zabezpieczających.
Bez znaczenia jest przy tym, czy przywoływane z zastrzeżonym wykazie usługi zostały
zrealizowane na rzecz podmiotów z sektora prywatnego. Odwołujący przyznał, że podmiotów
tych nie obejmuje zasada jawności informacji dotyczących prowadzonych postępowań,
jednakże zasadą silniejszą jest zasada jawności postępowań o udzielenie zamówienia
publicznego wynikająca z art. 8 Pzp. Z tego względu, nie można przyjmować automatycznie,
że jeżeli usługa była wykonywana dla podmiotu z sektora prywatnego, to powinna być
zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa wykonawcy. Ubocznie można zauważyć, że
takie przełożenie na gruncie przedmiotowej sprawy byłoby tym bardziej niezasadne, że sam
Advatech ujawnia publicznie swoich kontrahentów.
Ponadto
Odwołujący wskazał, że poza gołosłownymi twierdzeniami, Advatech w żaden
sposób nie wykazał, że faktycznie podejmuje działania mające na celu zapewnienie poufności
objętych zastrzeżeniem informacji wskazanych w „Wykazie - doświadczenie". Skoro zaś
wywodzi
on z tych twierdzeń skutki prawne, to po jego stronie leży obowiązek ich
udowodnienia.
Nie można zdaniem Odwołującego ocenić tych twierdzeń za wiarygodne w
przypadku, gdy wykonawca z jednej strony zastrzega, że nie publikuje nazw swoich
kontrahentów na stronie www ani nie ujawnia ich w publikacjach medialnych, z drugiej zaś
strony ma podstronę „klienci", na które wskazani są jego kontrahenci i to na dodatek z
podziałem na branże. W konsekwencji można domniemywać, że również pozostałe wskazane
czynności podejmowane są jedynie w teorii na użytek zastrzeżenia, tym bardziej, że Advatech
nie pokazuje żadnych, nawet wzorcowych postanowień umownych.
Reasumując powyższe zdaniem Odwołującego odtajnienie informacji zawartych w
„Wykazie - doświadczenie" nie doprowadzi do ujawnienia jakichkolwiek danych, których nie
można by pozyskać w inny, nieproblematyczny sposób.
Advatech zastrzegł również poufność informacji przedstawionych przez niego w
załączniku nr 7 do siwz, tj. w wykazie potencjału kadrowego. Wykonawca wskazał, że dane te
stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa, ponieważ posiadają wartość handlową - wskazują
mianowicie poziom potencjału spółki. Co więcej, ujawnienie wykazu miałoby pozwolić
konkurentom Advatech na zidentyfikowanie specjalistów odpowiedzialnych za realizację
zamówienia, ponadto Advatech wskazał lakonicznie, że „podjął niezbędne działania w celu
zachowania ich poufności.
Weryfikując, poszczególne przesłanki uznania zastrzeżonych danych za tajemnicę
przedsiębiorstwa, Odwołujący wskazał, co następuje. Niezrozumiałe są wywody Advatech co
do rzekomo podejmowanych działań. Nie można zdaniem Odwołującego ustalić związku
pomiędzy ujawnieniem nazwisk czy stanowisk pracowników i współpracowników tego
wykonawcy a zobowiązaniem ich do przestrzegania „tajemnicy przedsiębiorstwa oraz innych
tajemnic chronionych". Stwierdzenie takiego związku prowadziłoby do konkluzji, że złamaniem
tajemnicy przedsiębiorstwa przez osoby wskazane w wykazie byłoby wskazania przez nie
swojego pracodawcy. Taki wniosek wydaje się być zbyt daleko idący.
Co więcej, wskazane rzekomo podejmowane niezbędne czynności pozostają w
sprzeczności z działaniem Advatech, który ujawnia nazwiska i wizerunki swoich pracowników
na prowadzonych przez siebie kontach w mediach społecznościowych. Odwołujący wskazał,
że bez najmniejszego problemu był w stanie ustalić nazwiska kilkudziesięciu osób związanych
z Advatech (pracowników).
Skoro sama spółka publikuje w powszechnie dostępnych miejscach takie informacje,
nie mogą one być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa. Nawet gdyby dane pracowników
uznać za informacje handlowe, jak twierdzi Advatech, w świetle powyższych ustaleń
Odwołującego, nie można zgodzić się ze stanowiskiem, jakoby Advatech podejmował
czynności mające zapewnić bezpieczeństwo tym informacjom czy też, aby nie zostały one
ujawnione publicznie.
N
iezasadne jest stanowisko Advatech, zgodnie z którym ujawnienie wykazu osób
doprowadziłoby do umożliwienia konkurentom podkupienia pracowników. Taka argumentacja,
zgodnie z orzecznictwem KIO (por. wyrok z dn. 06.02.2017 r., KIO 102/17, KIO 110/17) nie
zasługuje na ochronę, a wręcz szkodzi dobru publicznemu, ponieważ ogranicza rotację na
rynku osób z wymaganymi kwalifikacjami i doświadczeniami. W szczególności odnosi się to
do osób posiadających odpowiednie wykształcenie, kwalifikacje, uprawnienia zawodowe.
Wobec powyższego, zastrzeżenie przez Advatech tajemnicy przedsiębiorstwa wobec
dokumentu „Wykaz - potencjał kadrowy" jest nieskuteczne zaś dokument ten winien był zostać
odtajniony przez Zamawiającego.
R
ównież w przypadku Formularza oferty technicznej nie zachodzi, w ocenie
Odwołującego, podstawa do uznania go za tajemnicę przedsiębiorstwa. Zgodnie z siwz,
którego załącznik nr 4 i nr 4a stanowi powyższy formularz, jedyne informacje, które wykonawca
winien był uzupełnić to producent i nazwa Systemu SAM oraz oferowane moduły Systemu
(poz. 8 formularza). Dodat
kowo wykonawca zobowiązany był zaznaczyć, które z dodatkowych
parametrów wymienionych w poz. 7 oferuje.
Powyższe dane nie powinny być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa. Advatech w
swojej ofercie wskazał wprost, że współpracuje z producentem systemu SAM firmą Certero
Ltd. Co istotne, systemy tego producenta są dostępne na rynku, w związku z czym każdy może
je nabyć, jak również każdy może wystąpić do Certero o udostępnienie informacji
produktowych oferowanych systemów oraz podania ich ceny. W ten sposób każda firma
funkcjonująca na rynku IT może uzyskać informacje, które w ocenie Advatech są tajne, w tym
również informacje, które ze wskazanych przez Zamawiającego dodatkowych parametrów
spełnia System SAM oferowany przez producenta, z którym współpracuje Advatech.
Dodatkowo, Advatech argumentuje konieczność zastrzeżenia Formularza oferty
technicznej jako tajemnicy przedsiębiorstwa chęcią uniknięcia ujawnienia swojej polityki
cenowej oraz „specjalnych warunków zakupu wynegocjowanych przez Wykonawcę dla
poszcz
ególnych elementów przedmiotu zamówienia". Stanowisko to należy uznać w ocenie
Odwołującego za całkowicie niezasadne, ponieważ, zgodnie z udostępnionym przez
Zamawiającego wzorem Formularza oferty cenowej, w dokumencie Advatech nie był
zobowiązany do podawania takiego rodzaju informacji.
Ponadto Odwołujący zwrócił uwagę że Advatech, poza lakonicznym stwierdzeniem, że
podejmuje czynności mające zapewnić bezpieczeństwo informacjom objętym ww.
formularzem, nawet nie wskazał, jakiego rodzaju są to czynności i w jaki sposób są
podejmowane.
Z uwagi na powyższe, a w szczególności na ogólnikowość i łatwą dostępność
informacji zamieszczonych w Formularzu oferty technicznej, jak również ze względu na
niewykazanie przez Advatech, że w jakikolwiek sposób samodzielnie zapewnia
bezpieczeństwo tym danych, zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa co do Formularza oferty
technicznej uznać należy za nieuzasadnione. W konsekwencji, formularz załączony przez
Advatech do oferty powinien był zostać ujawniony przez Zamawiającego.
Nieuzasadnione jest
też zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa wobec protokołu z
prezentacji produktu przez Advatech.
Odwołujący wskazał, że produkt oferowany Zamawiającemu przez Advatech jest
produktem jawnym i bez problemów dostępnym na rynku. Skoro zatem produkt jest jawny, nie
można uznać jego prezentacji za tajemnicę przedsiębiorstwa.
B
iorąc pod uwagę, że Advatech ujawnił dane producenta oferowanego Systemu SAM
oraz okoliczność, że z uwagi na konkurencyjność na rynku IT producenci chcą jak najszerzej
za
prezentować oferowane produkty, wydaje się, że możliwość uczestniczenia w prezentacji
systemu SAM firmy Certero jest możliwa dla podmiotów zainteresowanych nabyciem tego
produktu. Z tego względu, jeżeli każdy zainteresowany może zapoznać się z prezentacją, brak
jest podstaw do uznania protokołu z prezentacji takiego jawnego produktu za tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Dodatkowo, Advatech w żaden sposób nie wykazał, jakie czynności podejmuje, aby
zapewnić bezpieczeństwo zastrzeżonym informacjom, w związku z czym należy uznać, że nie
wykazał spełnienia przesłanek art. 11 ust. 4 ZNKU.
Advatech zastrzegł, że tajemnicą przedsiębiorstwa mają być objęte także złożone
przez niego sprawozdanie finansowe oraz opinia bankowa. Dodatkowo, Odwołujący wskazał,
że nie uzyskał wglądu do oświadczenia wykonawcy o rocznym obrocie. Zgodnie z VI.2.s) siwz,
w celu spełnienia warunku ekonomicznego udziału w postępowaniu Zamawiający wymagał,
aby wykonawca wykazał średni roczny obrót za ostatni rok obrotowy w wysokości nie mniejszej
niż 500.000,00 zł rocznie, w tym minimalny roczny obrót w obszarze objętym zamówieniem
(dostawa, wdrożenie i serwis systemu informatycznego klasy SAM) w wysokości minimum
300.000,00 zł. Na potwierdzenie spełnienia tego warunku wykonawca obowiązany był
przedłożyć oświadczenie wykonawcy o rocznym obrocie lub obrocie wykonawcy w obszarze
objętym zamówieniem, za okres nie dłuższy niż ostatnie 3 lata obrotowe oraz sprawozdanie
finansowe albo jego części (por. pkt VIII.C.7 siwz).
W zakresie sprawozdania finansowego A
dvatech jako spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością zobowiązany jest do corocznego składania sprawozdań finansowych do
rejestru przedsiębiorców KRS, a od dwóch lat do Repozytorium Dokumentów Finansowych
Ministerstwa Sprawiedliwości. Co istotne, złożone dokumenty - w tym sprawozdania finansowe
są powszechnie dostępne i każdy podmiot może się z nimi zapoznać czy to przeglądając
akta w sądzie rejestrowym czy to zapoznając się z dokumentami w repozytorium.
Obok samego sprawozdania, jawny charakter mają także dodatkowe załączane do
niego i składane wraz z nim dokumenty. Z tego względu, zapoznając się ze sprawozdaniem,
każdy zainteresowany może ustalić, jaki przychód z danej działalności osiąga badany podmiot.
Skoro zaś sprawozdania finansowe są dokumentami jawnymi, zawarte w nich
informacje nie mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4
ZNKU. Z
astrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa przez Advatech objęte zostały wyłącznie
sprawozdanie finansowe na wykazanie spełnienia warunku ekonomicznego oraz opinia z
banku na wykazanie spełnienia warunku finansowego udziału w postępowaniu. Z tego
względu należy przyjąć, że albo Advatech nie złożył w ogóle oświadczenia o rocznym obrocie,
o którym mowa w punkcie VIII.C.7 siwz, albo że oświadczenie to zostało objęte tajemnicą
przedsiębiorstwa pomimo braku stosownego zastrzeżenia.
W ocenie Odwołującego, ewentualne zastrzeżenie treści oświadczenia wykonawcy o
rocznym obrocie nie może stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa, gdyż informacje w nim
zawarte z
najdują się również w sprawozdaniach finansowych Advatech, a tym samym są one
powszechnie dostępne. Jak już bowiem wskazano, dostęp do sprawozdań można uzyskać
albo poprzez Repozytorium Dokumentów Finansowych albo w siedzibie sądu rejestrowego
spółki. Co więcej, Advatech nie wyjawił, jakie może ponieść szkody w przypadku ujawnienia
rocznych dochodów lub też rocznych dochodów z działalności objętej przedmiotem
Zamówienia.
Za tajemnicę przedsiębiorstwa nie można uznać również opinii bankowej
przedkładanej Zamawiającemu. Dokument ten zawiera bowiem jedynie bardzo ogólne
informacje, potwierdzające, że dany wykonawca posiada zdolność kredytową na poziomie
wymaganym przez Zamawiającego, których ujawnienie nie może spowodować żadnej szkody
po stronie Advatech. Pona
dto, Advatech nie wskazał w zastrzeżeniu, jakie podejmuje
działania, aby zapewnić bezpieczeństwo informacjom zawartym z opinii bankowej.
Wobec powyższego ani w przypadku sprawozdania finansowego ani w przypadku
opinii bankowej nie zostały spełnione warunki uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu art. 11 ust. 4.
W dniu 10 czerwca 2019 r. wykonawca Ad
vatech spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego w charakterze uczestnika postępowania, po stronie Zamawiającego.
W dniu 18 czerwca 2019 r. Zamawiający oświadczył, że uwzględnia odwołanie w
zakresie zarzutu
zaniechaniu odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu informacji
wskazanych przez Advatech
w następujących dokumentach:
- Wykaz
– doświadczenie wraz z dowodami poświadczającymi ich należyte wykonanie,
Wykaz potencjał kadrowy wraz z certyfikatami,
- Formularz oferty technicznej,
Sprawozdanie finansowe, informacja z banku oraz oświadczenie o rocznym obrocie,
Protokół z prezentacji produktu;” tj. naruszenia art. 8 ust. 1 -3 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), wskazanego
w pkt 1.4. petitum odwołania.
Tego samego dnia zgłaszający przystąpienie po stronie Zamawiającego wykonawca
Advatech oświadczył (wiadomość e-mail), że nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia
odwołania przez Zamawiającego w powyżej wskazanym zakresie.
Odrębnym pismem z dnia 18 czerwca 2019 r., Zamawiający wniósł odpowiedź na
odwołanie, w której domagał się oddalenia odwołania w całości w pozostałym zakresie (tj.
nieuwzględnionym oświadczeniem o uwzględnieniu).
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Odwołujący ma interes we wniesieniu odwołania, o którym mowa w art. 179 ust. 1
ustawy Pzp. Odwołujący jest podmiotem ubiegającym się o udzielenie przedmiotowego
zamówienia publicznego.
Izba stwierdziła, że wykonawca Advatech spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu (dalej: Przystępujący) skutecznie zgłosił swój udział w przedmiotowym
postępowaniu odwoławczym w charakterze uczestnika postpowania, po stronie
Zamawiającego.
W zakresie zarzutu w pkt 1.4 (i odpowiednio 2.4)
petitum odwołania, a dotyczącego
naruszenia art. 8 ust. 1-3 Pzp
poprzez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia wykonawcom
informacji bezpodstawnie zastrzeżonych przez Advatech jako tajemnica przedsiębiorstwa,
Advatech w następujących dokumentach:
•
Wykaz -
doświadczenie wraz z dowodami poświadczającymi ich należyte wykonanie,
•
Wykaz -
potencjał kadrowy wraz z certyfikatami;
•
Formularz oferty technicznej,
•
Sprawozdanie finansowe, informacja z banku oraz oświadczenie o rocznym obrocie,
•
Protokół z prezentacji produktu,
Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze, wobec jego uwzględnienia przez
Zamawiającego oraz braku sprzeciwu ze strony Przystępującego.
W tym miejscu wskazać należy, że wobec wątpliwości zgłoszonych przez
Odwołującego podczas posiedzenia niejawnego z udziałem stron i uczestników postępowania,
co do czynności jakie w wyniku oświadczenia o uwzględnieniu ww. zarzutu Zamawiający
zamierza podjąć, Izba zwróciła się do Zamawiającego o jednoznaczne ich wskazanie.
Wątpliwości Odwołującego powstały na gruncie oświadczenia o uwzględnieniu i braku
wskazania tych czynności w jego treści, w szczególności Odwołujący wskazywał na to, że z
oświadczenia o uwzględnieniu nie wynika czy zamiarem Zamawiającego jest tylko
udostępnienie mu odtajnionych dokumentów czy ich udostępnienie połączone z czynnością
unieważnienia wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej. Odwołujący
argumentował przy tym, wskazując na stanowisko prezentowane w orzecznictwie KIO oraz
TSUE, że w przypadku odwołania w którym podnoszony jest zarzut naruszenia art. 8 wobec
jego
uwzględnienia Izba zawsze nakazuje unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej uznając, że takie naruszenie miało albo może mieć wpływ na wynik
postępowania. Analogiczne w ocenie Odwołującego powinien postąpić w tym postępowaniu
Zamawiający, wobec uwzględnienia omawianego zarzutu.
W odpowiedzi Zamawiający jednak wskazał, że jedyną czynnością, jaką zamierza
wykonać wobec oświadczenia o uwzględnieniu odwołania w omawianej części jest
udostępnienie Odwołującemu odtajnionych dokumentów. Zamawiający oświadczył, że nie
zamierza unieważniać czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz badania i oceny ofert
ani ich powtarzać. Ponadto w ocenie Zamawiającego wnioski odwołania nie są tak
sformułowane, aby odczytując je należało powiązać wniosek o unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej z udostępnieniem zastrzeżonych tajemnicą przedsiębiorstwa
dokumentów.
Wobec powyższych stanowisk, Izba wskazuje co następuje. W przypadku
uwzględnienia zarzutów odwołania w całości, czy też jak ma to miejsce w przedmiotowej
sprawie odwoławczej – w części, zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu (vide:
art. 186 ust. 2 i 3a ustawy Pzp).
W ocenie Izby wnioski odwołania zostały sformułowane w
sposób logiczny i spójny i konstrukcja odwołania nie pozostawia wątpliwości, że po pierwsze
Odwołujący domaga się w ramach podniesionych zarzutów unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, następnie udostępnienia mu dokumentów objętych pierwotnie
tajemnicą przedsiębiorstwa, a w dalszej kolejności kolejnych czynności stosownie do
podniesionych zarzutów. Poza tym nawet jeśli by uznać, że wnioski odwołania są
sformułowane zbyt ogólnie, bo nie są skorelowane ściśle z danym zarzutem, to na uwadze
należy mieć również zasady wynikające z przepisów ustawy Pzp. Zgodnie z nimi nie może
być żadnych wątpliwości co do tego, że czynność wyboru oferty najkorzystniejszej następuje
po czynności badania i oceny ofert i jest jej zwieńczeniem. Natomiast po wyborze oferty
najkorzystniejszej może już tylko dojść do udzielenia zamówienia. Zatem w sytuacji, gdy
Zamawiający już po wyborze oferty najkorzystniejszej poweźmie jakiekolwiek wątpliwości, co
do prawidłowości badania i oceny ofert, w celu powtórzenia tej czynności, powinien unieważnić
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej. Należy wskazać, że elementem badania i oceny
oferty są m.in. takie czynności zamawiającego jak wezwanie do wyjaśnień bądź uzupełnienia
dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 bądź 4 ustawy Pzp, wezwanie do wyjaśnień treści oferty w
trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pz
p, wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny ale również i
badanie skuteczności zastrzeżenia informacji znajdujących się w ofercie tajemnicą
przedsiębiorstwa. Te wszystkie czynności, wskazane jedynie przykładowo, podejmowane są
w ramach badania i oceny o
fert i dopiero po zakończeniu tego etapu zamawiający może
przejść do następnego, tj. ewentualnego wyboru oferty najkorzystniejszej (jeśli taki właśnie
wniosek płynie z przeprowadzonego badania i oceny ofert).
Przekładając powyższy wywód na stan przedmiotowej sprawy, Izba wyjaśnia, że w
wyniku wni
esionego odwołania nastąpiło nic innego jak powzięcie przez Zamawiającego
wątpliwości co do prawidłowości dokonanej przez niego wcześniej oceny skuteczności objęcia
zastrzeżonych przez Przystępującego w treści oferty dokumentów. W wyniku tych wątpliwości
czynność wykonana przez Zamawiającego jest niczym innym jak powtórnym badaniem oferty
Przystępującego, chociaż w ograniczonym zakresie dotyczącym tylko skuteczności
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Niemniej jednak czynność – tj. ponowne badanie
oferty Przystępującego w omawianym zakresie – nie może być dokonana w oderwaniu od
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, ze względów wskazanych powyżej.
Ponadto Izba wskazuje, że jest to czynność, która może mieć wpływ na wynik postępowania,
ponieważ Odwołującemu od momentu udostępnienia odtajnionych dokumentów rozpoczyna
bieg (w tym przypadku 10 dniowy) termin na wniesienie odwołania i nie jest wykluczone, iż w
związku z tym podniesie on zarzuty.
W tym miejscu Izba odniesie się do stanowiska Odwołującego, zgodnie z którym wobec
jednoznacznego oświadczenia Zamawiającego o braku zamiaru unieważnienia wyboru oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej, należy mieć wątpliwości co do tego czy takie
oświadczenie jest rzeczywiście oświadczeniem o uwzględnieniu odwołania w części i czy
wobec tego postepowanie odwoławcze w tym zakresie powinno zostać umorzone. Izba
wskazuje, że omawiany przepis, tj. „W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.” jest skierowany do zamawiającego, a nie do Izby. W wyniku
jednoznacznego oświadczenia o uwzględnieniu odwołania w całości bądź w części, Izba nie
ba
da następnie tego jakie czynności w wyniku tego oświadczenia zostaną podjęte przez
z
amawiającego ani czy są to czynności czyniące zadość żądaniom odwołującego. Innymi
słowy dla umorzenia postępowania odwoławczego wystarczacie jest jednoznaczne
oświadczenie o uwzględnieniu odwołania w całości bądź w części, natomiast kwestia tego
jakie czynności zostaną następnie podjęte przez zamawiającego oraz ocena tego czy
wypełniają żądania odwołania nie jest przez Izbę badana. Kwestia ta może natomiast podlegać
ewentu
alnej kontroli w ramach postępowania odwoławczego, w sytuacji gdy dany wykonawca
ma poczucie, że czynności zamawiającego nie czynią zadość wnioskom odwołania albo że
zamawiający w ogóle zaniechał czynności które w wyniku uwzględnienia odwołania w całości
b
ądź w części powinny być przez niego podjęte. Stosownie do treści art. 189 ust. 2 pkt 5 Izba
odrzuca
odwołanie jeżeli stwierdzi, że odwołanie dotyczy czynności, którą zamawiający w
przypadku uwzględnienia zarzutów w odwołaniu, wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w
odwołaniu. W ocenie składu orzekającego w przedmiotowej sprawie jeśli Zamawiający jedynie
udostępni zastrzeżone nieskutecznie informacje bez unieważnienia czynności wyboru oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej, objętej przedmiotowym odwołaniem (na którą to
czynność termin na wniesienie odwołania upłynął w dniu 6 czerwca 2019 r.), to Odwołujący
będzie uprawniony do wniesienia odwołania na zaniechanie tej czynności bez obawy, że
odwołanie takie będzie podlegać odrzuceniu.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny.
W załączniku nr 1 do SIWZ Zamawiający zawarł Istotne postanowienia Umowy (dalej
jako wzór umowy). W § 1 „Definicje” zawarł m.in. definicję „Systemu” rozumiany jako: „system
… (do uzupełnienia nazwa systemu, zgodnie z Ofertą) typu SAM (Software Asset
Management) do zarządzania zgodnością licencyjną oprogramowania w środowisku
Zamawiającego, zgodny z OPZ, FOT i złożoną przez Wykonawcę Ofertą oraz wszystkimi
modyfikacjami zleconymi w ramach Umowy,
w tym zamówieniami opcjonalnymi” oraz definicję
„Wdrożenia” pod pojęciem którego Zamawiający rozumie: „usługi polegające na uruchomieniu
Systemu poprzez jego zainstalowanie na infrastrukturze w siedzibie Zamawiającego,
przekazanie licencji do Systemu, wykonanie parametryzacji lub konfiguracji startowej,
wykonanie działań zgodnie z opracowanym przez Wykonawcę i zaakceptowanym przez
Zamawiającego projektem techniczno- funkcjonalnym.”
Ponadto zgodnie z § 2 „Przedmiot umowy” ust. 1 wzoru umowy „Na warunkach
określonych Umową, Wykonawca zobowiązuje się, w ramach zamówienia podstawowego, do
sprzedaży, Wdrożenia, Serwisu Systemu, przeprowadzenia warsztatowego przekazania
wiedzy, weryfikacji i dostosowania istniejących procedur w zakresie zarządzania procesem
licencjonowania oraz dostarczenia Dokumentacji Zamawiającemu.”
Natomiast stosownie do treści § 3 „Realizacja umowy, terminy” ust. 1 pkt 1) lit a) „Wykonawca
zobowiązuje się do realizacji przedmiotu Umowy w następujących terminach:
1) s
przedaż, Wdrożenie Systemu, przeprowadzenie warsztatowego przekazania wiedzy,
weryfikacja i dostosowanie istniejących procedur w zakresie zarządzania procesem
licencjonowania oraz dostarczenie Dokumentacji -
nie później niż w terminie 12 miesięcy
liczonym
od daty podpisania Umowy, z zastrzeżeniem poniższych zasad:
(a) Wdrożenie Systemu w terminie do 1 miesiąca, liczonym od daty podpisania Umowy (Etap
”.
Z treści § 6 „Wynagrodzenie” ust. 2 pkt 1) wynika natomiast: „Wynagrodzenie za realizację
przedmiotu U
mowy określonego w § 2.1 (zamówienie podstawowe) wynosi: ………………..
PLN brutto, w tym:
1) wynagrodzenie za sprzedaż, Wdrożenie Systemu, przeprowadzenie warsztatowego
przekazania wiedzy, weryfikację i dostosowanie istniejących procedur w zakresie zarządzania
procesem licencjonowania oraz przekazanie Dokumentacji, w tym wynagrodzenie z tytułu
udzielenia licencji do Systemu i przeniesienia autorskich praw majątkowych do Dokumentacji
wynosi: ……………….. PLN brutto, w tym:
(a) za realizację Etapu I wynosi: ……………….. PLN brutto;
(b) za realizację Etapu II wynosi: ……………….. PLN brutto;
(c) za realizację Etapu III wynosi: ……………….. PLN brutto;
(d) za realizację Etapu IV wynosi: ……………….. PLN brutto;
2) wynagrodzenie za Serwis wynosi ……………….. PLN brutto.”
§6 ust. 4 wzoru umowy brzmi: „Zamawiający dokona płatności za zrealizowane zamówienia
na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wykonawcę, zgodnie z poniższymi zasadami:
1) po podpisaniu bez zastrzeżeń protokołu odbioru Etapu I - wynagrodzenie określone w §
6.2.1)(a);
po podpisaniu bez zastrzeżeń protokołu odbioru Etapu II - wynagrodzenie określone w §
6.2.1)(b);
3) po podpisaniu bez zastrzeżeń protokołu odbioru Etapu III - wynagrodzenie określone w §
6.2.1)(c);
4) po podpisaniu bez zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego - wynagrodzenie określone w
§ 6.2.1)(d);
5) po podpisaniu bez zastrzeżeń protokołu odbioru realizacji Opcji - wynagrodzenie określone
w Ofercie dla zleconego zamówienia opcjonalnego.”
W załączniku nr 3 do SIWZ Zamawiający zawarł „Formularz cenowy”, składający się z
dwóch taeli. Tabela 1 obejmuje „część gwarantowaną”, natomiast Tabela 2 „część
opcjonalną”. Tabela 1 składała się z poz. 1.1. „wynagrodzenie za sprzedaż, Wdrożenie
Systemu, przeprowadzenie warsztatowego przekazania wiedzy, weryfikację i dostosowanie
istniejących procedur w zakresie zarządzania procesem licencjonowania oraz przekazanie
Dokumentacji, w tym wynagrodzenie z tytułu udzielenie licencji do Systemu i przekazania praw
autorskich do Dokumentacji”, która dzieli się na podpozycje 1.1.1 Realizacja Etapu I (wartość
nie może przekraczać 50% wynagrodzenia całościowego określonego w poz. 1.1), 1.1.2,
Realizacja Etapu II (
wartość nie może przekraczać 15% wynagrodzenia całościowego
określonego w poz. 1.1), 1.1.3 Realizacja Etapu III (wartość nie może przekraczać 15%
wynagrodzenia całościowego określonego w poz. 1.1), 1.1.4 Realizacja Etapu III oraz 1.1.5
System SAM (licencje).
Pod Tabelą 1 znajdują się przypisy o treści: „Pozycja 1.1.1 zawiera
wyodrębnioną kwotę z poz. 1.1. Nie podlega ona dodatkowemu sumowaniu.”, „Pozycja 1.1.2
zawiera wyodrębnioną kwotę z poz. 1.1. Nie podlega ona dodatkowemu sumowaniu.”,
„Pozycja 1.1.3 zawiera wyodrębnioną kwotę z poz. 1.1. Nie podlega ona dodatkowemu
sumowaniu.”, „Pozycja 1.1.4 zawiera wyodrębnioną kwotę z poz. 1.1. Nie podlega ona
dodatkowemu sumowaniu.”, „Pozycja 1.1.5 zawiera wyodrębnioną kwotę z poz. 1.1. Nie
podlega ona dodatkowemu sumowaniu.”.
Przystępujący złożył wraz z ofertą Formularza cenowy gdzie wynagrodzenie z poz. 1.1
zaprezentował w ten sposób, że rozbił je na poszczególne kwoty w podpozycjach od 1.1.1 do
1.1.5. Zamawiający wezwał Przystępującego pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r., w trybie art.
87 ust. 1 ustawy Pzp do wyjaśnienia Formularza cenowego, tj. „Wskazanie, w których
pozycjach dotyczących Realizacji Etapów (1.1.1.-1.1.4.) powinny zostać ujęte koszty za
licencje na System SAM, które zostały wycenione przez Państwa w poz. 1.1.5. Licencje te są
częścią składową wycenionego zamówienia w poz. 1.1., niemniej powinny być dla potrzeby
prawidłowego rozliczenia Umowy (par. 6. ust. 2 pkt 1) IPU) ujęte w płatnościach za
poszczególne Etapy. Zamawiający zwraca się o wyjaśnienie, w jakich kwotach i w ramach
których Etapów powinny być rozliczone licencje przez wskazanie opłat całościowych za
poszczególne Etapy, wliczając w to wycenione w poz. 1.1.5. Licencje? Zamawiający
jednocześnie zwraca uwagę na wskazane w Formularzu cenowym ograniczenia procentowe,
co do maksymalnego rozłożenia płatności za wykonanie tej części (poz. 1.1 Formularza
cenowego) zamówienia podstawowego.”
W odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r., Przystępujący
przedstawił poprawioną Tabelę 1 w ten sposób, że kwotę z podpozycji 1.1.5 uwzględnił w
podpozycjach 1.1.
1 do 1.1.4 zwiększając pierwotnie wskazane tam kwoty, jednak z
zachowaniem wyznaczonych przez Zamawiającego limitów procentowych.
Następnie pismem z dnia 26 kwietnia 2019 r. Zamawiający ponownie zwrócił się do
Przystępującego w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp wskazując, że „w ocenie Zamawiającego
suma pozycji od 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3, 1.1.4 tabeli, tj. za poszczególne etapy, która została
złożona wraz z wyjaśnieniami różni się od zadeklarowanego wynagrodzenia wskazanego w
poz. 1.1 tabeli (suma etapów), które zostało określone w złożonej Ofercie Wykonawcy, jak
również w wyjaśnieniach.”
W odpowiedzi z dnia 29 kwietnia 2019 r. Przystępujący przesłał poprawioną Tabelę 1
z podpozycjami od 1.1.1 do 1.1.4 w ten sp
osób, że kwota z podpozycji została zwiększona o
1 grosz.
Izba zważyła co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Izby w świetle postanowień wzoru umowy (vide: definicja „Systemu” i
„Wdrożenia” zawarte w § 1 ust. 1 wzoru umowy, § 3 ust. 1 pkt 1) lit. a) wzoru umowy)
zasadnym jest twierdzenie, że dostawa licencji ma nastąpić już w ramach wykonania Etapu I
umowy, jednak analiza postanowień § 6 ust. 2 pkt 1) prowadzi do wniosku, że płatność za
dostawę licencji nie musiała być zrealizowana tylko i wyłącznie w ramach płatności za Etap I,
jak twierdzi Odwołujący. Do odmiennego wniosku nie prowadzi również, wbrew twierdzeniom
Odwołującego, lektura postanowienia zawartego w § 6 ust. 4 wzoru umowy.
Nie sposób również zgodzić się z interpretacją Odwołującego dotyczącą Formularza
cenowego stanowiącego załącznik nr 3 do SIWZ, zgodnie z którą w celu ustalenia, czy limity
dla poszczególnych Etapów wskazanych w jego treści, w tym przede wszystkim dla Etapu I
(poz. 1.1.1.) należy obliczyć przez zsumowanie tej właśnie pozycji z pozycją 1.1.5. „System
SAM (licencje)”. Wskazać bowiem należy, że w treści Formularza cenowego (vide: przypisy
pod sporną Tabelą 1) Zamawiający poczynił wyraźne zastrzeżenie, zgodnie z którym „Pozycja
1.1.1 zawiera wyodrębnioną kwotę z poz. 1.1. Nie podlega ona dodatkowemu sumowaniu.”
Analogiczne postanowienia dotyczą wszystkich pozostałych poz. od 1.1.2 do 1.1.5. W świetle
powyższego nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, zgodnie z którym w celu
dokonania oceny, czy limit wskazany w poz.
1.1.1 „Realizacja Etapu I” jako „wartość nie może
przekraczać 50% wynagrodzenia całościowego określonego w poz. 1.1” należałoby
zs
umować wartość podaną w tej pozycji z wartością z poz. 1.1.5 „System SAM (licencje)”.
Ponadto jak już wskazano powyżej, takie stanowisko nie może być również uzasadnione tym,
że wartość licencji mogła zostać wliczona tylko do wartości Etapu I.
Z tych względów nie potwierdził się zarzut niezgodności treści oferty z treścią SIWZ.
Zarzut naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
przez prowadzenie negocjacji treści oferty
sprowadzał się w istocie do tego, że „Zamawiający dwukrotnie wprost zasugerował zmianę
treści oferty, a zwłaszcza treści Formularza cenowego, wskazując Advatech, że musi
„umieścić" wynagrodzenie za dostawę licencji w wynagrodzeniu za realizację, któregoś z
etapów przedmiotu Zamówienia, a następnie, że ma zweryfikować wskazane kwoty, tak aby
zgadzały się one z pierwotnie złożoną ofertą”.
W ocenie Izby zarzut ten również się nie potwierdził. Przede wszystkim wskazać
należy, że zgodnie z treścią Formularza cenowego Tabela 1, w poz. 1.1 należało wskazać
„wynagrodzenie za sprzedaż, Wdrożenie Systemu, przeprowadzenie warsztatowego
przekazania wiedzy, weryfikację i dostosowanie istniejących procedur w zakresie zarządzania
procesem licencjonowania
oraz przekazanie Dokumentacji, w tym wynagrodzenie z tytułu
udzielenie licencji do Systemu i przekazania praw autorskich do Dokumentacji”. Następnie jak
wynika z graficznego układu Tabeli 1 pozycja ta miała zostać rozbita na następujące pozycje:
1.1.1. Realizacja Etapu I, 1.1.2, Realizacja Etapu II, 1.1.3 Realizacja Etapu III, 1.1.4 Realizacja
Etapu III oraz 1.1.5 System SAM (licencje). Dodatkowo wobec każdej z pozycji od 1.1.1 do
1.1.5 w p
rzypisach Zamawiający wskazał, że zawierają one wyodrębnione kwoty z poz. 1.1. i
nie podlegają one dodatkowemu sumowaniu.
W pierwotnie złożonym przez Przystępującego Formularzu cenowym wraz z ofertą
pozycje od 1.1.1 do 1.1.5
sumowały się do kwoty wskazanej w poz. 1.1 zatem w rozbiciu na
pozycje od
1.1.1. do 1.1.5 Przystępujący zaprezentował całą kwotę składającą się na
„wynagrodzenie za sprzedaż, Wdrożenie Systemu, przeprowadzenie warsztatowego
przekazania wiedzy, weryfikację i dostosowanie istniejących procedur w zakresie zarządzania
procesem licencjonowania oraz przekazanie Dokumentacji, w tym wynagrodzenie z tytułu
udzielenie licencji do Systemu i przekazania praw autorskich do Dokumentacji” wskazaną w
poz. 1.1
. Rzeczywiście jest tak, że w pierwotnie złożonym z ofertą Formularzu cenowym
Przystępujący nie wliczył w wartość Etapów od I do IV (tj. w pozycjach 1.1.1 do 1.1.4) kwoty
za „System SAM (licencje)”, którą wyszczególnił w pozycji 1.1.5. W ocenie Izby z treści samego
tylko Formularza cenowego nie spos
ób wywieźć, że należało to zrobić. Dopiero zestawiając
treść tego Formularza z treścią § 6 ust.2 pkt 1) nasuwa się wniosek zgodnie z którym wartość
tę należało wliczyć w poszczególne etapy jednak wniosek ten nie jest jednoznaczny, gdyż
nadal do wypełnienia pozostawała pozycja 1.1.5 Formularza, a co oznacza, że wliczając
wartość licencji w pozycje 1.1.1. do 1.1.4 tj. w poszczególne Etapy I do IV, a oprócz tego
wskazując ten sam koszt oddzielnie w pozycji 1.1.5 doszło by do wskazania tego kosztu
podwójnie, a wtedy suma poz. 1.1.1 do 1.1.5 nie dała by kwoty z poz. 1.1, co jak się wydaje
również mogłoby narazić Przystępującego na zarzut wadliwego wypełnienia Formularza
cenowego, sprowadzający się do podwójnego wskazania tego samego kosztu (tj. kosztu
licencji).
Z powyższego wynika, że sposób wypełnienia Formularza cenowego nie był oczywisty
i mógł nasuwać problemy interpretacyjne. Zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie Izby
stanowiskiem wątpliwości wynikające z treści dokumentacji przetargowej nie mogą negatywnie
obciążać wykonawcy. W ocenie składu orzekającego pogląd ten należy zastosować również
w przedmiotowej sprawie.
Następnie wskazać należy, że w ocenie Izby nie doszło do naruszenia art. 87 ust. 1
ustawy
Pzp, z uwagi na okoliczność, że cena oferty nie uległa zmianie, a wszelkie zmiany
wysokości płatności za poszczególne Etapy, do jakich doszło w wyniku udzielonych wyjaśnień
odbyły się w ramach zaoferowanej ceny. Nie sposób wobec tego stwierdzić, że w wyniku
wyjaśnień doszło do uzupełnienia treści oferty o elementy, których pierwotnie ona nie
zawierała.
Ponadto Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, zgodnie z którym pierwotnie
kwota wska
zana przez Przystępującego w pozycji 1.1.1 i 1.1.5 po zsumowaniu przekraczała
limit wskazany w pozycji 1.1.
1, a w wyniku udzielonych wyjaśnień w tym zakresie doszło do
zmiany treści oferty poprzez wskazanie kwoty mieszczącej się w wyznaczonym limicie. Jak
już Izba wskazała powyżej w uzasadnieniu taka interpretacja nie znajduje oparcia w treści
Formularza cenowe
go ani w treści wzoru umowy.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 22 maja 2018 r. poz. 972.),
stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
……………………………….