KIO 1023/19 POSTANOWIENIE dnia 17 czerwca 2019 r.

Stan prawny na dzień: 26.08.2019

Sygn. akt: KIO 1023/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 17 czerwca 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:      Magdalena Rams 

Protokolant:   

Marta Słoma 

po rozpoznaniu na posiedzeniu 

z udziałem stron w dniu 17 czerwca 2019 r., w Warszawie, 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  czerwca  2019  r. 

przez 

wykonawcę SINMED Sp. z o. o., z siedzibą w Przyszowicach, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  10  Wojskowy  Szpital  Kliniczny  z  Polikliniką 

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, 

przy  udziale  wykonawcy  SKAMEX  Sp.  z  o.o.  Sp.  k., 

z  siedzibą  w  Łodzi,  zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze. 

nakazać  Urzędowi Zamówień  Publicznych  zwrot z  rachunku  Urzędu Zamówień 

Publicznych  na  rzecz  wykonawcy  SINMED  Sp.  z  o.  o.

,  z  siedzibą  w 

Przyszowicach kwoty 7 500,

00 złotych (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 

zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy. 

Przewodniczący:      ……………………..…… 


Sygn. akt: KIO 1023/19 

U z a s a d n i e n i e 

10 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej 

w  Bydgoszczy  (dalej: 

Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu nieograniczonego  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.),  zwanej  dalej 

ustawa  Pzp”,  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego pn. „Dostawy sukcesywne sprzętu jednorazowego użytku dla OIT i 

Anestezjologii

” (dalej: „Postępowanie").  

W  dniu  5  czerwca  2019  r. 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy 

SINMED  Sp.  z  o.  o.,  z  siedzibą  w  Przyszowicach  (dalej  „Odwołujący”) 

zarzu

cając Zamawiającemu w zakresie pakietu 22 i 29 naruszenie art. 29 ust. 2 w związku z 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  w  związku  z  podjęciem  przez  Zamawiającego  w  ramach  w/w 

postępowania o zamówienie publiczne, czynności, do których nie był on uprawiony w świetle 

przepisów  ustawy  Pzp  tj.  opisując  w  sposób  zbyt  rygorystyczny,  w  stosunku  do  swoich 

zobiektywizowanych potrzeb, wymagania techniczne (dokładna ilość płynu do płukania jamy 

ustnej,  skład  płynów,  ilość  otworów  ssących  w  szczoteczce  do  odsysania  czy  sposób 

pa

kowania)  odnoszące  się  do  przedmiotu  zamówienia  (zestawy  do  toalety  jamy),  a 

wymagania te dyskryminują w sposób nieuzasadniony i subiektywny produkt dystrybuowany 

przez  Sinmed  Sp.  z  o.o., 

preferuje  zaś  produkt  firmy  Sage  Products.  Odwołujący  zarzucił 

Zamaw

iającemu  naruszenie,  w  ramach  Postępowania  o  zamówienie  publiczne  w/w 

przepisów ustawy Pzp, przez co naruszony został  interes prawny Odwołującego, gdyż w/w 

nieuprawione,  tak  działania  jak  i  zaniechanie  działań  Zamawiającego,  pozbawiają 

w

ykonawcę  w  sposób  całkowicie  bezprawny  możliwości  ubiegania  się  o  przedmiotowe 

zamówienie  publiczne  na  zasadach  efektywnej  konkurencji  i  zupełnie  iluzorycznym  czynią 

szanse na jego uzyskanie.  

W dniu 14 czerwca 

2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź na 

odwołania  Zamawiającego,  w  której  oświadczył,  iż  uwzględnia  w  całości  odwołanie 

wniesione przez 

Odwołującego.  

Izba  ustaliła,  że  dniu  10  czerwca  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  pismo 

wykonawcy 

Skamex Sp. z o.o. Sp. k., z siedzibą w Łodzi (dalej „Przystępujący”), w których 

wykonawca 

zgłosił  chęć  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Z

amawiającego. 


wskazanych  w  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp  w

obec  czego  Izba  uznała,  iż  wykonawca  ten, 

zgodnie z art. 185 ust. 3 ustawy Pzp 

skutecznie przystąpił do postępowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego i stał się uczestnikiem postępowania.  

Przystępujący  nie  stawił  się  na  wyznaczony  termin  posiedzenia  z  udziałem  stron  w 

przedmiotowej  sprawie.  W  aktach  sprawy  znajduje  się  oświadczenie  złożone  przez 

Przystępującego  potwierdzające  okoliczność  zawiadomienia  wykonawcy  o  terminie 

posiedzenia  z  udziałem  stron.  Izba  uznała,  że niestawiennictwo na  posiedzeniu przed  Izbą 

Przystępującego, mimo prawidłowego zawiadomienia o terminie posiedzenia,  należy  uznać 

za  rezygnację  z  uprawnień  do  reprezentowania  swoich  interesów,  tożsamą  z  niezłożeniem 

sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  odwołania.  Należało  bowiem  uznać,  że  wyznaczona  do 

rozpoznania  sprawy  rozprawa  i  poprzedzające  ją  posiedzenie  z  udziałem  stron  to  ta  faza 

postępowania  odwoławczego,  w  której  następuje  koncentracja  czynności,  wniosków  i 

oświadczeń  stron  oraz  uczestników  postępowania  zmierzająca  do  zakończenia 

postępowania toczącego się na skutek wniesienia odwołania. Z powyższego wynika, że po 

skierowaniu  odwołania  na  posiedzenie  z  udziałem  stron  lub  na  rozprawę  odwołanie,  co  do 

zasady, będzie rozpatrzone na tym posiedzeniu lub rozprawie i tam też rozpatrzone zostaną 

ewentualne  zgłoszone  wnioski  i  oświadczenia  stron,  takie  jak  oświadczenie  co  do 

uwzględnienia  odwołania  przez  zamawiającego  czy  ewentualny  sprzeciw  co  do 

uwzględnienia odwołania.    

Skoro  zatem  uwzględnienie  odwołania  przez  zamawiającego  może  nastąpić  najpóźniej  do 

ostatecznego 

rozstrzygnięcia 

przedmiocie 

wniesionego 

odwołania, 

co 

– 

w razie wyznaczenia posiedzenia lub rozprawy mających na celu rozpatrzenie odwołania  – 

odbędzie się na tym posiedzeniu lub rozprawie, ewentualny sprzeciw w tym zakresie również 

można zgłosić w tym czasie. W warunkach prawidłowego powiadomienia Przystępującego o 

terminie posiedzenia, na którym ma zostać rozpatrzone odwołanie, uznać należy że na tym 

posiedzeniu  Przystępujący  może  zgłosić  ewentualny  sprzeciw  co  do  uwzględnienia 

o

dwołania. Niestawiennictwo Przystępującego mimo prawidłowego zawiadomienia o terminie 

posiedzenia 

należy uznać za rezygnację z uprawnień do reprezentowania swoich interesów, 

tożsame z niezłożeniem sprzeciwu co do uwzględnienia odwołania.  

Zatem,  w  związku  z faktem,  że Przystępujący  nie wniósł  sprzeciwu co do uwzględnienia  w 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  postępowanie odwoławcze  –  stosownie do 

dyspozycji art. 186 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych – należało umorzyć. 


okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem  rozprawy,  zatem 

koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  z  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt  1  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  orzekając  w  tym  zakresie  o  konieczności  zwrotu  kwoty  wpisu 

uiszczonego przez Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do 

§  5  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010 roku  w 

sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 972). 

Przewodniczący:   ………………………………