Sygn. akt: KIO 1022/19
WYROK
z dnia 17 czerwca 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodni
czący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 17 czerwca 2019 ro
ku odwołania
wniesionego do Prezesa K
rajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 czerwca 2019 roku przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Ł.K. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Comfort-Therm Ł.K. z siedzibą Wróblewo – Osiedle, M.B.
prow
adzącą działalność gospodarczą pod nazwą Mabo M.B. z siedzibą w Sierpcu, Comfort-
Therm spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Płońsku
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Polską Akademię Nauk Muzeum Ziemi
w Warszawie
orzeka:
1. Oddal
a odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Ł.K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Comfort-
Therm
Ł.K. z siedzibą Wróblewo – Osiedle, M.B. prowadzącą działalność
gospodarczą pod nazwą Mabo M.B. z siedzibą w Sierpcu, Comfort-Therm spółka z
o
graniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Płońsku i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie Ł.K. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Comfort-Therm Ł.K. z siedzibą Wróblewo – Osiedle, M.B.
prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Mabo M.B. z siedzibą w Sierpcu,
Comfort-
Therm spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Płońsku
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Ł.K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Comfort-Therm Ł.K. z siedzibą
Wróblewo – Osiedle, M.B. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Mabo
M.B.
z siedzibą w Sierpcu, Comfort-Therm spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Płońsku na rzecz Zamawiającego Polskiej Akademii Nauk Muzeum
Ziemi w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….
Sygn. akt: KIO 1022/19
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Polska Akademia Nauk Muzeum Ziemi w Warszawie - prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
w przedmiocie Wykonanie izolacji pionowej i poziomej piwnic oraz izolacji poziomej
posadzek piwnic i posadzek parteru na gruncie w budynku Muzeum Ziemi w Warszawie,
Aleja Na Skarpie 20/26
5 czerwca 2019 roku
Odwołujący działając na podstawie art. 180 ust.1,2,3 i 4 ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.; dalej: „Pzp” lub
„ustawa”) wniósł odwołanie wobec czynności Zamawiającego polegających na
wyborze oferty jako oferty najkorzystniejszej oferty Termo Export
Przedsiębiorstwo
Robót Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych z siedzibą w Warszawie,
zaniechaniu wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej.
O
dwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy przez
wprowadzenie w błąd Zamawiającego w zakresie doświadczenia Kierownika budowy,
błędne przyjęcie doświadczenia w zakresie kierownika budowy, które nie potwierdza
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, błędną oceną doświadczenia kierownika
budowy w zakresie wykazu przedłożonego przez Odwołującego.
Odwołujący wniósł o: uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; nakazanie Zamawiającemu
powtórzenia czynności badania i oceny ofert wraz z dokonaniem czynności odrzucenia
oferty Termo Export Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych z siedzibą
w
Warszawie,
obciążenie
ko
sztami
odwołania
Zamawiającego,
zasądzenie
od Zamawiającego na rzecz Odwołującego wszelkich kosztów wywołanych wniesieniem
niniejszego odwołania w całości.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania, bowiem
złożył najkorzystniejszą ofertę spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. W przypadku
uznania zasadności niniejszego odwołania Odwołujący uzyska przedmiotowe zamówienie,
gdyż jego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą w obliczu zsumowania punktów wg
kryteriów oceny ofert.
Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty:
Odwołujący wskazał, że w toku postępowania o udzielenie Zamówienia złożył ofertę
uwzględniając wagi kryterium:
cena
: 1 582 835, 99 zł brutto zł,
okres gwarancji i rękojmi: 48 m-cy,
d
oświadczenie kierownika budowy - 20 pkt / 30 pkt (wg oceny Zamawiającego),
(dowód: informacja z otwarcia ofert z dnia 29 maj a 2019 roku)
W dniu 31 maja 2019 roku Zamawiający w informacji o wyborze oferty wskazał, że jako
najkorzystniejszą wybrano ofertę przedstawioną przez Termo Export Przedsiębiorstwo Robót
Termo
izolacyjnych i Antykorozyjnych z siedzibą w Warszawie.
Ponadto z uwagi na fakt, że cena oferty znacząco przekracza budżet Zamawiającego podjął
decyzj
ę o unieważnieniu postępowania.
Z powyższym stanowiskiem Zamawiającego Odwołujący się nie zgodził.
W dniu 03 czerwca 2019 roku
Odwołujący uzyskało od Zamawiającego kartę oceny swojej
oferty j
ak również wykaz doświadczenia kierownika budowy złożony przez Wykonawcę,
którego ofertę wybrano jako najkorzystniejszą. W wyniku analizy powyższych dokumentów
stwierdzono co następuje:
Oferta wybrana jako najkorzystniejsza zawiera wykaz doświadczenia kierownika budowy w
osobie inż. J. S. .
Zamawiający wymagał w SIWZ cyt.: "Zamawiający w ramach kryterium „doświadczenie
Kierownika budowy” będzie przyznawał punkty za dodatkowe doświadczenie osoby jako
Kierownik budowy (wskazanej w Załączniku nr 05B do SIWZ) przy realizacji robót
budowlanych spełniających wymagania opisane w Rozdziale VII ust. 1 pkt. 2 lit. c) tiret 2
SIWZ tj. w ramach obiektu wpisanego do rejestru zabytków".
Wyko
nawca wskazał w kolumnie nr 1, że wskazana osoba pełniła funkcję kierownika robót,
inspektora nadzoru (funkcja kierownika robót czy też Inspektora nadzoru znacząco różni się
od funkcji Kierownika budowy), co czyni wykaz niezgodny z wymaganiami postawionymi
w SIWZ. Ponadto
podniósł Odwołujący, wykaz sprzeczny jest chociażby z art. 24 ustawy
Prawo budowlane,
które jednoznacznie wskazuje, że nie można łączyć tych funkcji.
Na podstaw
ie tak wypełnionej tabeli Wykonawca winien otrzymać 0 pkt a nie 30 pkt.
W wykazie nie wskazano nazwy zadania,
a jedynie nazwę obiektu z dopiskiem izolacja
pionowa i pozioma, natomiast postanow
ienia SIWZ przesądzają o tym, że należało wskazać
nazwę całej roboty budowlanej w taki sposób, aby była ona identyfikowalna, ponieważ
w przypadku takiego ujęcia inwestycji jakiego dokonał Wykonawca podzielono jedną robotę
budowlaną na 6 części dotyczących różnych skrzydeł budynku Sejmu. Z informacji
uzyskanych z Kanc
elarii Sejmu wynika, że nie prowadzono 6 postępowań na izolację
pionową i poziomą.
W poz. 8 i 9 wykazu doświadczenia kierownika budowy podano budynki mieszkalne przy
ulicy Siedleckiej 25 i 29 gdzie akurat nasze konsorcjum jest Generalnym Wykonawcą
wykonującym zlecenie na rzecz ZGN Praga Północ, wobec czego pragniemy Państwa
poinformować, iż Safage nie pełni już tam funkcji Inwestora Zastępczego wobec czego Pan
inż. J.S. nie jest Inspektorem Nadzoru a tym bardziej kierownikiem robót.
Z uwagi na powyższe, w ocenie Odwołującego oferta winna zostać oceniona w zakresie
doświadczenia kierownika na 0 pkt lub wykonawca winien zostać wykluczony z uwagi
na podanie nieprawdziwych informacji mogących mieć wpływ na wynik postępowania.
W zakresie złożonej przez Odwołującego oferty należy stwierdzić, że zgodnie
z wykazem doświadczenia kierownika budowy zawiera on nazwę całej budowy w skład
której wchodziło wykonanie izolacji pionowej i poziomej zgodnie z warunkiem postawionym
w SIWZ, wobec cz
ego nie zgadzamy się z oceną, że wykazaliśmy tylko doświadczenie dla
4 robót powyżej jednej opisanych w Rozdziale VII ust. 1pkt. 2 lit. c) tiret 2 SIWZ , bowiem
z warunku i wykazu wynikało, iż należało wskazać nazwę zamówienia w skład którego
w
chodziły roboty w zakresie izolacji pionowej i poziomej, a nie sam adres budynku
z dopiskiem -
„izolacja pionowa i pozioma”
Powyższe doprowadziło do sytuacji w której w wyniku zaniechania Zamawiającego
polegającego na nie wykluczeniu oferty złożonej przez Wykonawcę Termo Export
Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych, lub błędnym uznaniu
złożonego przez nich wykazu jako prawidłowy nasza oferta została pozbawiona możliwości
wyboru jako oferty najkorzystniejszej a tym samym mo
żliwości pozyskania zamówienia.
Odwołujący podniósł, że wskazane naruszenia przepisów ustawy skutkowały
wyborem oferty najkorzystniejszej
wbrew przepisom prawa i postanowieniom SIWZ. Mając
na uwadze przytoczone zarzuty oferta najkorzystniejsza winna zostać odrzucona z uwagi na
fakt, iż błędnie przyznano jej punkty w zakresie doświadczenia kierownika budowy bądź też
w
ykonawca winien zostać wykluczony, a jego oferta odrzucona za podanie nieprawdziwych
informacji mających wpływ na wynik postpowania. Powyższe naruszenia pozbawiły
Odwołującego możliwości pozyskania zamówienia ponieważ w przypadku gdyby
Zamawiający procedował zgodnie z postanowieniami SIWZ oraz przepisami ustawy to oferta
Odwołującego okazałaby się ofertą najkorzystniejszą, a tym samym Konsorcjum uzyskałoby
przedmiotowe zamówienie.
Po przeprowadzen
iu rozprawy z udziałem Stron postępowania oraz uczestnika
postępowania odwoławczego na podstawie zebranego materiału w sprawie
oraz oświadczeń i stanowisk Stron Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła,
co następuje:
I.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze
zmianami; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie
zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 5 czerwca 2019 roku wobec
czynności Zamawiającego z dnia 31 maja 2019 roku.
II.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy – Środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu
daneg
o zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
III.
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
M
ając na uwadze, że Zamawiający w dniu 5 czerwca 2019 roku unieważnił czynność
z dnia 31 maja 2019 roku tj. czynność wyboru oferty najkorzystniejszej oraz czynność
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, oraz uwzględniają treść
ww. przepisu ustawy Izba odwołanie oddaliła.
IV.
Na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania. Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony
i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody
do stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Dowody na poparcie swych
twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. Przepis ten nakłada na
Strony postępowania obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania
dowodów na stwierdzenie faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie
kontradyktoryjne, czyli sporne, a z istoty tego postępowania wynika, że spór toczą Strony
postępowania i to one mają obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą
określone skutki prawne.
Mając na uwadze, że stosunki z zakresu prawa zamówień publicznych mają charakter
cywilnoprawny, powołując w tym miejscu na regulację art. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
roku
– Kodeks cywilny, zgodnie z którym kodeks reguluje stosunki cywilnoprawne między
osobami fizycznymi i osobami prawnymi, przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego, który
stanowi, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
skutki prawne należy wskazać, że właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy.
Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego wyraża dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie
udowodnienia powoływanego przez stronę faktu, powodującego powstanie określonych
skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która
z faktu tego wywodzi skutki prawne; ei incubit probatio qui dicit non qui negat (na tym ciąży
dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza).
Izba wskazuje, że postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego postępowaniem, które ma na celu rozstrzygnięcie powstałego
pomiędzy Stronami sporu. W trakcie postępowania odwoławczego to Odwołujący
kwestionuje podjęte przez Zamawiającego decyzje w zakresie oceny ofert i wykonawców
w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem określonych
działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym ciąży ciężar
dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje w tym
miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt X Ga
32/09, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał między innymi Ciężar udowodnienia takiego
twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie
o istnieniu danego faktu, a nie na uczestni
ku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…)
V.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
w skład których zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia z Prezesa Rady Ministrów z dnia
22 marca 2018 roku w sprawie regulaminu post
ępowania przy rozpoznawaniu odwołań
(Dz. U. z 2018 r. poz. 1092 ze zm.) wchodzą odwołanie wraz z załącznikami oraz kopia
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub dokumentacja
postępowania w postaci elektronicznej, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma
przekazywane przez Izbę w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego zawarte w piśmie procesowym z dnia
17 czerwca 2019 roku
Odpowiedź na odwołanie. Izba uwzględniła również stanowisku
przed
stawione przez Zamawiającego do protokołu.
VI.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W postępowaniu pod nazwą Wykonanie izolacji pionowej i poziomej piwnic oraz
izolacji poziomej posadzek piwnic i posadzek parteru na gruncie w budynku Muzeum Ziemi
w Warszawie, Aleja Na Skarpie 20/26
ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 7 maja 2019 roku pod numerem 544568-N-2019.
W dniu 31 maja 2019 roku, za pismem z tej samej daty, Zamawiający przekazał
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty i zawiadomienie o unieważnieniu
postępowania.
W dniu 5 czerwca 2019 roku Odwołujący wniósł odwołanie
wobec czynności
Zamawiającego polegających na wyborze oferty jako oferty najkorzystniejszej oferty Termo
Export Przed
siębiorstwo Robót Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych z siedzibą
w Warszawie oraz zaniechaniu wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej.
W dniu 5 czerwca 2019 roku Zamawiający za pismem z tej samej daty zawiadomił
wykonawców o unieważnieniu czynności podjętych przez Zamawiającego – dokonanego
wyboru najkorzystniejszej oferty wraz z czynnością unieważnienia postepowania z dnia
Zamawiający w piśmie tym wskazał między innymi, że mając na uwadze
dostrzeżone nieścisłości w toku czynności dotychczasowego badania i oceny ofert
unieważnia czynność wyboru oferty najkorzystniejszej oraz czynność unieważnienia
postępowania tj. czynność z dnia 31.05.2019r. Zamawiający poinformował, że dokona
ponownego badania i oceny złożonych ofert w przedmiotowym postępowaniu o udzielnie
zamówienia publicznego, a o wyniku powtórzonej czynności badania i oceny ofert powiadomi
wykonawców odrębnym pismem po dokonanych czynnościach.
Odwołującego w wiadomości emaliowej przesłanej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 7 czerwca 2019 rok, po pierwsze potwierdził otrzymanie wiadomości
o wyznaczonym terminie posiedzenia Izby z udziałem stron, a po drugie podał, że przesyłam
pismo Zamawiającego w którym stwierdza, iż unieważnia wybór oferty najkorzystniejszej
w wraca do etapu ponownej oceny ofert.
Do tej wiadomości emaliowej został załączony
załącznik – Zawiadomienie o unieważnieniu czynności podjętych przez Zamawiającego.
Odwołujący, prawidłowo zawiadomiony o terminie posiedzenia z udziałem stron
na posiedzenie
to nie przybył.
Izba zważyła:
Na wstępie Izba wskazuje, że brak udziału w posiedzeniu z udziałem stron
i w rozprawie Odwołującego nie stanowił przeszkody w rozpoznaniu sprawy. Zgodnie z § 21
Rozporządzenia z dnia 22 marca 2010 roku w sprawie regulaminu postepowania przy
rozpoznawaniu odwołań (tj. Dz. U. z 2018 roku poz. 1092 ze zmianami) niestawiennictwo
strony prawidłowo zawiadomionej o terminie rozprawy nie wstrzymuje rozpoznania
odwołania. Odwołujący o terminie rozprawy został zawiadomiony w dniu 7 czerwca 2019
roku, co potwierdził przesłaną do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 czerwca 2019 roku
odpowiedzią, którą powtórzył w dniu 12 czerwca 2019 roku.
Izba wskazuje, że zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 ustawy, Krajowa Izba
Odwoławcza uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia. Natomiast stosownie do przepisu art. 191 ust. 2 ustawy, wydając wyrok, Izba
bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku postępowania.
Izba, mając na uwadze przywołany przepis art. 192 ust. 2 ustawy, wzięła pod uwagę
stan rzeczy ustalony w toku postępowania, a zatem na moment wyrokowania w sprawie.
Izba wskazuje, że kwestionowane przez Odwołującego w odwołaniu naruszenia
wynikające z podjętych czynności zostały zniesione przez Zamawiającego czynnością z dnia
5 czerwca 2019
roku, gdzie Zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz czynność unieważnienia postępowania. Z treści tego pisma wynika
również, że Zamawiający o wyniku powtórzonej czynności badania i oceny ofert powiadomi
wykonawców – co oznacza, że czynność badania i oceny ofert zostanie również powtórzona
przez Zamawiającego, a więc wcześniejsza czynność badania i oceny ofert została
zniesiona przez Zamawiającego. Oznacza to, że nie tylko zarzucane przez Odwołującego
w odniesieniu do tego wyboru naruszenia przepisów prawa, ale przede wszystkim sama
czynność kwestionowana w odwołaniu, utraciły swój byt.
Izba podkr
eśla, że orzeczenie winno rozstrzygać o zarzutach a także żądaniach
kierowanych wobec
kwestionowanych czynności. Podkreślenia wymaga, że Izba nie może
pominąć w dniu wyrokowania tych czynności, które wydarzyły się w postępowaniu
o udzielenie zamówienia już po wniesieniu odwołania, a które mają znaczenie dla jego
prawidłowego rozpoznania i wyrokowania. W tej sprawie, na moment wydania orzeczenia,
kwestionowane w odwołaniu czynności zostały przez Zamawiającego unieważnione.
Izba podkreśla z całą stanowczością, że wyeliminowanie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty z dnia 31 maja 2019 roku czyni bezprzedmiotowymi wszystkie
zarzuty sformułowane wobec wyboru, badania, oceny oferty kwestionowanego wykonawcy
jak również oferty Odwołującego, bowiem Zamawiający wskazał, że powiadomi wykonawców
o powtórzonej czynności badania i oceny ofert.
Należy podkreślić w tym miejscu, że Zamawiający nie uwzględnił odwołania z dnia
5 czerwca 2019 roku ani w całości ani w części, co potwierdził również w trakcie rozprawy.
Obowiązujący przepis art. 186 ust. 2 oraz ust. 3a ustawy w sposób jasny i precyzyjny
określa, że Zamawiający może dokonać czynności uwzględnienia odwołania w całości
lub w części, jednakże czynności te muszą zostać dokonane przez Zamawiającego, tj. musi
został złożone przez Zamawiającego stosowne oświadczenie, bowiem czynność taka
Zamawiającego rodzi skutki w postępowaniu zarówno dla Zamawiającego
jak i wykonawców. Uwzględnienie zarzutów odwołania jest prawem Zamawiającego,
a nie jego obowiązkiem, a żaden przepis ustawy nie zabrania Zamawiającemu dokonywać
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego czynności. Jednocześnie należy mieć
na uwadze, że na gruncie obowiązujących przepisów, brak jest podstaw do przyjęcia,
że złożenie odwołania zawiesza w jakikolwiek sposób możliwość podejmowania przez
Zamawiającego czynności w postępowaniu. Żaden przepis nie stoi temu na przeszkodzie,
a przeciwnie
– ustawa wymaga przeprowadzenia postępowania w sposób odpowiadający
przepisom, co oznacza, że należy przyznać Zamawiającemu prawo do podejmowania
wszelkich działań podejmowanych w celu naprawienia wadliwych czynności. Zamawiający
w rozpoznawanej sprawie skorzystał właśnie z takiej możliwości, podjął działania mające
na celu eliminację z postępowania o udzielenie zamówienia nieprawidłowości, które zostały
ujawnione przez wniesienie odwołania przez Odwołującego, jednakże zarzutów odwołania
nie uwzględnił.
W tym miejscu wyjaśnić należy również, że fakt unieważnienia przez Zamawiającego
w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego czynności podjętych wcześniej przez
Zamawiającego nie przekłada się automatycznie na sytuację Odwołującego w postępowaniu
odwoławczym. Odwołujący miał pełną świadomość podjętych przez Zamawiającego w dniu
5 czerwca 2019 roku c
zynności, jednakże Odwołujący w postępowaniu odwoławczym – które
to postępowanie jest odrębnym od postępowania o udzielnie zamówienia publicznego –
nie podejmował żadnych działań. Odwołanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
poddano pod rozpoznanie.
Izba podkreśla, że rozstrzyganie o zarzutach dotyczących unieważnionej czynności
nie może wpłynąć w żaden sposób na wynik postępowania – którego to wyniku aktualnie nie
ma
– bowiem podstawa wniesienia odwołania na dzień wyrokowania nie istnieje.
W tym miejscu Izba, za uzasadnieniem orzeczenia z 30 stycznia 2017 roku sygn. akt KIO
38/17 (z odniesieniem do orzeczenia z 9 stycznia 2015 roku sygn. akt KIO 2763/14), stawia
pytanie, „jakie znaczenie i skutek oceny o zasadności zarzutów kierowanych wobec
uchyl
onej czynności, miałoby rozstrzygnięcie Krajowej Izby Odwoławczej, jeśli jednocześnie
już funkcjonuje w postępowaniu ponowiona czynność Zamawiającego, zastępująca tę,
o której rozstrzygnięto.(…) Należy zatem uznać, że także zasada koncentracji środków
och
rony prawnej przemawia za uznaniem, że jakakolwiek ocena czynności i zaniechań
Zamawiającego w danym postępowaniu winna odnosić się jedynie do tych czynności, jakie
istnieją na moment wydania orzeczenia. W innym wypadku mogłoby dość do sytuacji,
że w danym postępowaniu będą istniały równocześnie zdublowane czynności, z których
żadnej nie sposób będzie przyznać prymatu. Zasada koncentracji środków ochrony prawnej
przemawia zatem za uznaniem, że nie jest właściwą ocena czynności już nieistniejącej,
unieważnionej przez Zamawiającego, (…).”
W obliczu powyższego Izba wskazuje, że popieranie odwołania przez Odwołującego
było niezasadne, bowiem treść tego dowołania i stawiane zarzuty odnosiły się do czynności
Zamawiającego, które na moment orzekania w sprawie już nie istniały, zostały przez
Zamawiającego zniesione w dniu 5 czerwca 2019 roku. Uwzględniając powyżej
przedstawione ustalenia i wywody
Izby, Izba odwołanie oddaliła.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 or
az art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust.
3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………………………