Sygn. akt: KIO 1014/19
WYROK
z dnia 18 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18
czerwca 2019 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 03 czerwca 2019 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Vidal Y
Asociados Estudio De Arquitectura SLP, Graph'it Sp. z o.o.
, C/Velázquez 76, 28001
Madryt
w postępowaniu prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty
Lotnicze” w Warszawie
przy udziale:
A. wykonawcy Estudio Lamela Sociedad Limitada Profesional, Av. Arroyo del Santo
4, 28042 Madryt
, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego;
B.
wykonawców wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: „JSK Architekci”
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie oraz T4B Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, zgłaszających swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego;
C.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: GMT Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Mysłowicach oraz PIG Architekci Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, zgłaszających swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze
zm.) poprzez przyznanie
wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie
zamówienia: „GMT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Mysłowicach oraz
PIG Arch
itekci Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, punktów
w ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" za
doświadczenie zdobyte przez p. M. L. podczas realizacji projektu „Opracowanie PFU
Lotniska Chopina w Warszawie" w latach 2018- 2019
odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy – Prawo
zamówień publicznych poprzez przyznanie wykonawcom wspólnie ubiegającym się o
udzielenie
zamówienia:
„JSK
Architekci”
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie oraz T4B Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie punktów w ramach kryterium oceny ofert
„Doświadczenie głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte przez p. M. R.
za podczas realizacji projektu „Strategia optymalizacji rozwoju architektonicznego
Terminala II P
L Wrocław" w latach 2018-2019 r. oraz w zakresie naruszenia art. 91 ust.
1 ustawy
– Prawo zamówień publicznych poprzez przyznanie wykonawcom wspólnie
ubiegającym się o udzielenie zamówienia: „JSK Architekci” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie oraz T4B Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie punktów w ramach kryterium oceny ofert
„Doświadczenie głównego projektanta (D)" odrębnie za doświadczenia zdobyte przez
p. M. R.
podczas realizacji projektów „Dokumentacja projektowo-kosztorysów a dla
Budowy II Terminala Pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku
wraz z infrastrukturą" w latach 2008-2011, „Prace projektowe w dokumentacji
wykonawczej i powykonawczej wraz z nadzorem autorskim dla II Terminala
Pasażerskiego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą"
w latach 2010-
2012 oraz „Projekt budowlany zamienny dla II Terminala Pasażerskiego
Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą" w latach 2011-
2012 (tj. łącznie 6 punktów),
W pozostałym zakresie uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu –
Przedsiębiorstwu Państwowemu „Porty Lotnicze” w Warszawie – unieważnienie
czynności zaproszenia do aukcji elektronicznej i wykluczenie z postępowania
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: GMT Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Mysłowicach oraz PIG Architekci Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie,
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: GMT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Mysłowicach oraz
PIG Architekci Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Vidal Y Asociados Estudio De Arquitectura SLP, Graph'it
Sp. z o.o.
, C/Velázquez 76, 28001 Madryt tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
GMT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Mysłowicach oraz PIG
Architekci Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie na
rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Vidal Y Asociados Estudio De Arquitectura SLP, Graph'it
Sp. z o.o.
, C/Velázquez 76, 28001 Madryt kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………..
Sygn. akt: KIO 1014/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” w Warszawie – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest wykonanie
dokumentacji projektowej rozbudowy t
erminala i pirsu południowego na podstawie Programu
Funkcjonalno-
Użytkowego (PFU).
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.), zwanej
dalej ustawą P.z.p.
W dniu 3 czerwca 2019 roku wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: Vidal Y Asociados Estudio De Arquitectura SLP, Graph'it Sp. z o.o.,
C/Velázquez 76, 28001 Madryt (dalej: odwołujący) wnieśli odwołanie wobec czynności
podjętych przez zamawiającego polegających na:
niewłaściwej ocenie oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: GMT Sp. z o.o. oraz PiG Architekci Sp. z o.o. w ramach kryterium
oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta {D)" poprzez przyznanie Konsorcjum PIG
maksymalnej liczby punktów (10) w ramach tego kryterium, podczas gdy Konsorcjum PIG
powinno w ramach tego kryterium otrzymać 6 punktów,
zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej Konsorcjum PIG, pomimo że
Kons
orcjum PIG przedstawiło w toku postępowania informacje wprowadzające w błąd
z
amawiającego, które mogły mieć bezpośrednie przełożenie na nieuprawnione przyznanie mu
maksymalnej liczby punktów w ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego
projektanta (D)", a w związku z tym powinno podlegać wykluczeniu z postępowania,
niewłaściwej ocenie oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: JSK Architekci Sp. z o.o. oraz T4B Sp. z o.o. (Konsorcjum JSK) w
ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" poprzez przyznanie
Konsorcjum JSK maksymalnej liczby p
unktów (10) w ramach tego kryterium, podczas gdy
Konsorcjum JSK powinno w ramach tego kryterium otrzymać 4 punkty.
Opisanym
powyżej czynnościom zamawiającego odwołujący zarzucili naruszenie:
art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez przyznanie Konsorcjum PIG
punktów w ramach
kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte
przez p. M. L.
podczas realizacji projektu „Opracowanie PFU Lotniska Chopina w Warszawie"
w latach 2018- 2019, podczas gdy w ramach przedmiotowego kry
terium powinny być
punktowane wyłącznie doświadczenia w zakresie sporządzenia dokumentacji projektowej, zaś
program funkcjonalno-
użytkowy nie jest dokumentacją projektową, a wyłącznie
opracowaniem opisującym późniejsze zamówienie, którego przedmiotem jest zaprojektowanie
i wykonanie robót budowlanych,
art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez przyznanie Konsorcjum PIG punktów w ramach
kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte
przez p. M. L. podczas realizacji pro
jektu „Opracowanie dokumentacji projektowej
wykonawczej Mexico City International” w roku 2017, podczas gdy zakres czynności
wykonanych przez p. L. w ramach
przedmiotowego projektu nie uzasadnia stwierdzenia, że
sporządził on dokumentacją projektową dla budowy, rozbudowy lub przebudowy
międzynarodowego lotniska terminalu pasażerskiego,
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum PIG z
p
ostępowania, pomimo że Konsorcjum PIG przedstawiło w wyniku zamierzonego działania
informacje wprowadzające zamawiającego w błąd jakoby p. M. L. sporządził dokumentację
projektową podczas realizacji projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej wykonawczej
Mexico City International" w roku 2017, co w miało istotny wpływ na decyzje podjęte przez
zamawiającego w postępowaniu, tj. na ocenę oferty Konsorcjum PIG w ramach kryterium
oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" a więc powinno skutkować
wykluczeniem Konsorcjum PIG z p
ostępowania,
ewentualnie:
art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum PIG z
p
ostępowania, pomimo że Konsorcjum PIG przedstawiło w wyniku lekkomyślności lub
niedba
lstwa informacje wprowadzające zamawiającego w błąd jakoby p. M. L. sporządził
dokumentację projektową podczas realizacji projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej
wykonawczej Mexico City International
w roku 2017, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podjęte przez zamawiającego w postępowaniu, tj. na ocenę oferty Konsorcjum PIG w ramach
kryterium oceny ofert
„Doświadczenie głównego projektanta (D)", a więc powinno skutkować
wykluczeniem Konsorcjum PIG z p
ostępowania,
art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez przyznanie Konsorcjum JSK punktów w ramach
kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte
przez p. M. R.
podczas realizacji projektu „Strategia optymalizacji rozwoju architektonicznego
Terminala II PL Wrocław" w latach 2018-2019, podczas gdy w ramach przedmiotowego
kryterium powinny być punktowane wyłącznie doświadczenia w zakresie sporządzenia
dokumentacji projektowej, zaś strategia optymalizacji rozwoju architektonicznego nie jest
dokumentacją projektową, a wyłącznie bliżej nieokreślonym opracowaniem mającym na celu
uniemożliwienie opracowania dokumentacji projektowej w późniejszym terminie,
art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez przyznanie Konsorcjum JSK punktów w ramach
kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" odrębnie za doświadczenia
zdobyte przez p. M. R.
podczas realizacji projektów „Dokumentacja projektowo-kosztorysów a
dl
a Budowy II Terminala Pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku
wraz z infrastrukturą" w latach 2008-2011, „Prace projektowe w dokumentacji wykonawczej i
powykonawczej wraz z nadzorem autorskim dla II Ter
minala Pasażerskiego Portu Lotniczego
im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą" w latach 2010-2012 oraz „Projekt
budowlany zamienny dla II Terminala Pasażerskiego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w
Gdańsku wraz z infrastrukturą" w latach 2011- 2012 (tj. łącznie 6 punktów), podczas gdy
wszystkie wskazane projekty stanowią w istocie jedną realizację polegającą na sporządzeniu
dokumentacji projektowej dla budowy, rozbudowy lub przebudowy międzynarodowego
lotniska terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a więc
z
amawiający powinien potraktować je jako jedno doświadczenie i przyznać za nie łącznie 2
punkty.
W związku z powyżej wskazanymi zarzutami odwołujący wnieśli o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą („KIO") odwołania i jego
uwzględnienie w całości.
dopuszczenie i przeprow
adzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także
dowodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania oraz dowodów, które
zostaną powołane i przedłożone na rozprawie.
nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności zaproszenia do aukcji
elektronicznej i dokonania ponownego bad
ania i oceny ofert złożonych w postępowaniu
poprzez:
a)
nakazanie zamawia
jącemu wykluczenia Konsorcjum PIG z postępowania,
ewentualnie:
nakazanie z
amawiającemu zmiany oceny oferty Konsorcjum PIG w ramach kryterium oceny
ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" poprzez przyznanie ofercie złożonej przez
Konsorcjum PIG 6 punktów w ramach przedmiotowego kryterium,
b)
nakazanie z
amawiającemu zmiany oceny oferty Konsorcjum JSK w ramach kryterium
oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" poprzez przyznanie ofercie złożonej
przez Konsorcjum JSK 4 punktów w ramach przedmiotowego kryterium.
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołujących kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie z
fakturą przedstawioną przez odwołujących na rozprawie.
Odwołujący podnieśli, że są uprawnieni do wniesienia niniejszego odwołania, albowiem
spełnione zostały przesłanki określone w art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. Odwołujący mają interes
w uzyskaniu zamówienia w ramach postępowania, gdyż w wyniku naruszenia przez
z
amawiającego wyżej wskazanych przepisów ustawy p.z.p. interes odwołującego jako
zaintere
sowanego uzyskaniem przedmiotowego zamówienia może doznać uszczerbku.
Odwołujący są wykonawcami, którzy zostali zaproszeni przez zamawiającego do udziału w
aukcji elektronicznej.
Z uwagi na sformułowane w postępowaniu kryteria oceny ofert, liczba
punktów uzyskanych w ramach pozacenowych kryteriów (tj. w szczególności w ramach
kryterium „Doświadczenie głównego projektanta (D)") będzie miała bezpośrednie przełożenie
na wysokość dokonywanych przez wykonawców postąpień cenowych w ramach aukcji
elektronicznej. Innymi słowy, im wyższa punktacja uzyskana przez konkurencyjnych wobec
odwołujących wykonawców w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert, tym mniej będą
musieli oni obniżać zaoferowane pierwotnie w postępowaniu ceny, aby uzyskać zamówienie.
W interesie o
dwołujących, którzy złożyli ofertę będącą w chwili obecnej najkorzystniejszą pod
względem kryterium ceny oraz uzyskał maksymalną liczbę punktów w ramach pozacenowych
kryteriów oceny ofert jest zaś oczywiście utrzymanie pierwszej pozycji w rankingu w toku aukcji
elektronicznej, a w dalszej ko
lejności - wybór jego oferty jako najkorzystniejszej.
Odwołujący podnieśli, że zgodnie z treścią specyfikacji obowiązującej w postępowaniu,
przy wyborze oferty najkorzystniejszej z
amawiający kieruje się następującymi kryteriami: Cena
(C) - 60%, termin realizacji (T) -
30% oraz doświadczenie głównego projektanta (D) -10%,
W zakresie kryterium dotyczącego doświadczenia głównego projektanta, po
modyfikacji s.i.w.z. z dnia 1 ma
rca 2019 roku, zamawiający miał przyznać wykonawcy 2 punkty
za każdą dodatkową realizację (ponad warunek udziału w postępowaniu) dokonaną przez
Głównego projektanta polegającą na sporządzaniu dokumentacji projektowej dla budowy,
rozbudowy lub przebudowy mi
ędzynarodowego lotniskowego terminalu pasażerskiego o
przepustowości rocznej na poziomie co najmniej 3 mln pasażerów. Maksymalna liczba
punktów w zakresie przedmiotowego kryterium wynosi 10 pkt (w przypadku wskazania 5
real
izacji ponad warunek udziału w postępowaniu).
Przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu zostało złożone pięć ofert, w
tym oferty odwołujących, Konsorcjum PIG oraz Konsorcjum JSK.
Kons
orcjum PIG wskazało w ofercie na stanowisko Głównego projektanta p. M. L.. W
załączonym do oferty wykazie osób, uwzględnione zostały:
dwa doświadczenia p. M. L. na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
Postępowaniu oraz
pięć dodatkowych doświadczeń p. M. L. na potrzeby oceny oferty Konsorcjum PIG w
ramach kryterium Doświadczenie głównego projektanta.
Konsorcjum JSK wskazało w ofercie na stanowisko Głównego projektanta p. M. R.. W
załączonym do oferty wykazie osób, uwzględnione zostały:
jedno doświadczenie p. M. R. na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
p
ostępowaniu oraz
pięć dodatkowych doświadczeń p. M. R. na potrzeby oceny oferty Konsorcjum JSK w
ramach kryterium Doświadczenie głównego projektanta.
W dniu 18 kwietnia 2019 roku z
amawiający opublikował informację o wynikach oceny
ofert złożonych przez wykonawców na etapie przed przystąpieniem do aukcji elektronicznej.
Konsorcjum PIG w ramach kryterium Doświadczenie głównego projektanta zostało przyznane
(tj. z
amawiający uznał trzy z pięciu dodatkowych doświadczeń p. M. L.), zaś Konsorcjum JSK-
4 punkty (
tj. Zamawiający uznał dwa z pięciu dodatkowych doświadczeń p. M. R.).
Następnie, w dniu 23 maja 2019 roku zamawiający opublikował kolejną informację o
wynikach oceny ofert złożonych przez wykonawców na etapie przed przystąpieniem do aukcji
elektronicznej. Tym razem, zarówno Konsorcjum PIG jak i Konsorcjum JSK w ramach
kryterium Doświadczenie głównego projektanta otrzymały maksymalną możliwą liczbę
punktów, tj. 10 punktów. Innymi słowy, zamawiający uznał wszystkie dodatkowe
doświadczenia p. M. L. oraz p. M. R.
Odwołujący podnieśli, że z analizy opisu przedmiotowego kryterium oceny ofert
wynikają niezbicie dwa aspekty istotne dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. Po pierwsze,
z
amawiający może uznać wyłącznie takie doświadczenia, które polegają na sporządzeniu
dokumentacji projektowej. Po
drugie. zamawiający może punktować każdą realizację tylko
jeden raz.
Odwołujący przywołali § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury wydanego na
moc
y powyższej delegacji ustawowej, z którego wynika, że dokumentacja projektowa składa
się w szczególności z:
projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych,
projektów wykonawczych w zakresie, o którym mowa w § 5
przedmiaru robót w zakresie o którym mowa w § 6 rozporządzenia.
W ocenie odwołujących, kierując się dyspozycją art. 91 ust. 2 ustawy P.z.p., zgodnie z
którą pozacenowe kryteria oceny ofert muszą być powiązane z przedmiotem zamówienia
należy stwierdzić, że w ramach doświadczenia Głównego projektanta zamawiający powinien
punktować wyłącznie te projekty, które obejmowały wykonanie przynajmniej części
dokumen
tacji projektowej w rozumieniu rozporządzenia.
Odwołujący wskazali, że w opisie kryterium Doświadczenie głównego projektanta
zostało przewidziane wprost, że punktowana przez zamawiającego będzie każda dodatkowa
realizacja.
Choć pojęcie to nie posiada definicji legalnej, to w ocenie odwołujących należy przyjąć,
że powinno być ono odczytywane w kontekście odrębnego obiektu budowlanego w rozumieniu
art. 3 pkt 1
Prawa budowlanego4 (tj. odrębnego międzynarodowego lotniskowego terminalu
pasażerskiego). Innymi słowy, różne części dokumentacji projektowej w rozumieniu
r
ozporządzenia ws. dokumentacji projektowej dla tego samego obiektu powinny być
punktowane łącznie. Innymi słowy, aby otrzymać maksymalną możliwą liczbę punktów (10
punktów) za posiadane doświadczenie, Główny projektant powinien wykazać się
opracowaniem dokumentacji
Odnosząc się do zarzutów dot. konsorcjum PIG odwołujący podnieśli, że zamawiający
nie powinni
przyznać Konsorcjum PIG punktów za doświadczenie p. M. L. pn. Opracowanie
PFU Lotniska Chopina w Warszawie, bowiem doświadczenie to nie polegało na sporządzeniu
dokumentacji projektowej, ale programu funkcjonalno-
użytkowego. Program funkcjonalno-
użytkowy stanowi opracowanie wcześniejsze niż dokumentacja projektowa - to na podstawie
PFU sporządzana jest bowiem następnie dokumentacja projektowa. Dowodzi temu również
fakt, że doświadczenie p. L. dotyczy opracowania PFU dla rozbudowy Lotniska Chopina, na
podstawie którego zostało wszczęte niniejsze postępowanie obejmujące właśnie wykonanie
dokumentacji
projektowej). Innymi słowy, gdyby uznać, że p. L. opracował już dokumentację
projektową dla przedmiotowego projektu rozbudowy terminala, to nie byłoby konieczności
prowadzenia niniejszego p
ostępowania.
W
ocenie odwołujących, zamawiający nie powinien przyznać Konsorcjum PIG punktów
również za doświadczenie p. M. L. pn. Opracowanie dokumentacji projektowej wykonawczej
Mexico City International, bowiem pan L. nie jest autorem wskazanej dokumentacji projektowej
(tj. nie nabył doświadczenia przy jej sporządzaniu). Projekt nowego lotniska Mexico City
International został opracowany przez meksykańskie studio architektoniczne F. R. we
współpracy z brytyjskim studium N. F. (Poster and Partners) oraz holenderską firmą
konsultingowo-
inżynierską Netherlands Airports Consultants.
Co za tym idzie, z informacji uzyskanych przez
odwołujących wynika, że p. M. L. nie
jest autorem dokumentacji projektowej wykonawczej lotniska Mexico City International, a co
za tym idzie -
nie mógł nabyć doświadczenia w tym zakresie.
Odwołujący stwierdzili, że skazanie przez Konsorcjum PIG w wykazie osób złożonym
wraz z ofertą nieistniejącego doświadczenia p. L. niewątpliwie nastąpiło w zamierzony sposób.
Świadczy o tym w szczególności fakt, że p. L. nie jest zasobem zewnętrznym Konsorcjum PIG,
a członkiem zespołu jednego z konsorcjantów - PiG Architekci Sp. z o.o. Innymi słowy,
Konso
rcjum PIG musiało (a przynajmniej powinno) zdawać sobie sprawę, że p. L. nie
sporządził dokumentacji projektowej wykonawczej dla lotniska Mexico City International.
Biorąc zaś pod uwagę, że podanie tej nieprawdziwej informacji w wykazie osób mogło mieć
ist
otny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego (tj. w szczególności na ocenę
oferty Konsorcjum PIG w ramach kryterium oceny Doświadczenie głównego projektanta), to
Konsorcjum PIG winno podlegać wykluczeniu z postępowania w oparciu o treść art. 24 ust. 1
pkt 16 lub pkt 17 ustawy P.z.p ..
Z ostrożności procesowej, odwołujący podnieśli, że Konsorcjum PIG nie powinno
otrzymać punktów za doświadczenie p. L. polegające na opracowaniu dokumentacji
projektowej wykonawczej dla lotniska Mexico City International.
W zakresie zarzutów dotyczących Konsorcjum JSK odwołujący podnieśli, że pierwotna
ocena oferty Konsorcjum JSK w ramach kryterium oceny Doświadczenie głównego projektanta
(Konsorcjum JSK otrzymało wówczas. 4 punkty) została skutecznie zakwestionowana przez
ten podmiot. Postępowanie odwoławcze w sprawie toczącej się pod sygn. akt KIO 771/19
zostało bowiem umorzone po uwzględnieniu zarzutów odwołania przez zamawiającego w
całości.
Odwołujący podnieśli, że w odniesieniu do projektu pn. Strategia optymalizacji rozwoju
architektonicznego
Terminala Il PL Wrocław zamawiający już w ramach pierwotnej oceny
oferty Konsorcjum JSK zauważył trafnie, że strategia optymalizacji rozwoju architektonicznego
nie jest dokumentacją projektową. Ocena dokonana przez zamawiającego w tym zakresie nie
została zaś zakwestionowana przez odwołującego w odwołaniu w sprawie KIO 771/19.
odwołania).
Skoro zaś odwołujący nie sformułowali w odwołaniu zarzutu w tym zakresie tj. w żaden
sposób nie polemizował ze stwierdzeniem, że sporządzona przez p. R. strategia nie stanowi
dokumentacji projektowej), to konsekwentnie z
amawiający nie mógł takiego zarzutu uznać.
Innymi słowy, nie sposób twierdzić, że po uznaniu odwołania zamawiający był zobowiązany
przyznać Konsorcjum JSK punkty za doświadczenie p. M. R. polegające na sporządzeniu
strategii optymalizacji rozwoju architektonicznego.
W kontekście powyższego, musi budzić zdziwienie fakt, że zamawiający w dniu 23
maja 2019 roku ostatecznie przyznał Konsorcjum JSK punkty za sporządzenie przez p. M. R.
strategii optymalizacji rozwoju architek
tonicznego. Zarówno bowiem dla odwołującego,
z
amawiającego, jak i - wydaje się - również dla Konsorcjum JSK, oczywiste jest, że strategia
ta nie jest dokumentacją projektową (tj. nie doszło do opracowania w jej ramach żadnej części
dokumentacji projektowej w rozumieniu r
ozporządzenia ws. dokumentacji projektowej, a w
szczególności projektu budowlanego ani projektu wykonawczego).
Z uwagi na powyższe, Konsorcjum JSK nie powinno otrzymać punktów za
doświadczenie p. R. polegające na sporządzeniu strategii optymalizacji rozwoju
architektonicznego Terminala II Portu Lotniczego we Wrocławiu. W ocenie odwołujących,
z
amawiający powinien przyznać Konsorcjum JSK łącznie 2 punkty za doświadczenia p. M. R.
polegające na sporządzeniu (i) „Dokumentacji projektowo- kosztorysowa dla Budowy li
Terminala Pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z
infrastrukturą" w latach 2008-2011 („Projekt 1"), (ii) „Prac projektowych w dokumentacji
wykonawczej i powykonawczej
wraz z nadzorem autorskim dla U Terminala Pasażerskiego
Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą" w latach 2010- 2012
(„Projekt 2") oraz (iii) „Projektu budowlanego zamiennego dla II Terminala Pasażerskiego
Portu Lotniczego im. Lec
ha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą” w latach 2011- 2012
(„Projekt 3"). Wszystkie wymienione powyżej opracowania dotyczą bowiem w istocie
elementów tej samej dokumentacji projektowej sporządzonej dla tego samego obiektu
budowlanego tj. II terminala p
asażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Co za tym idzie, stanowią one jedną, a nie trzy odrębne, realizacje.
Odwołujący na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego oświadczyli, że cofają zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez
przyznanie
wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: GMT Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Mysłowicach oraz PIG Architekci Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie, punktów w ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie
głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte przez p. M. L. podczas realizacji projektu
„Opracowanie PFU Lotniska Chopina w Warszawie" w latach 2018- 2019.
Przystępujący Estudio Lamela Sociedad Limitada Profesional poparł stanowisko
odwołujących i wniósł o uwzględnienie odwołania.
Zamawiający na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego oświadczył, że wobec cofnięcia przez odwołujących jednego z zarzutów
uwzględnia pozostałe zarzuty odwołania.
Przystępujący do postępowania pod stronie zamawiającego wnieśli sprzeciwy wobec
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania.
Przystępujący PIG w piśmie procesowym z dnia 17 czerwca 2019 roku wniósł o:
oddalenie odwołania w całości,
dopuszczenie dowodów powołanych w treści odpowiedzi na odwołanie.
Przystępujący PIG podniósł, że pismem z dnia 29 kwietnia 2019 r., w odpowiedzi na
wezwanie z
amawiającego z dnia 25 kwietnia 2019 r. przedmiotem którego było wezwanie do
wyjaśnienia treści złożonej oferty, przystępujący PIG wyjaśnił i w szczególności wskazał, że
wskazany w załączniku do oferty — Wykaz osób, projekt przyporządkowany Panu M. L.
pn.: „Realizacja budynku pirsu zachodniego wraz ze zmianami aranżowanymi w strefach
centralnej kontroli bezpieczeństwa, w hali odbioru bagażu oraz korytarzu tranzytowym
drugiego terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.” jest
projektem spełniającym warunek udziału w postępowaniu określony w pkt. V.1.2) b) 1) lit c.
s.i.w.z. tj.
Główny Projektant / Koordynator Zespołu Projektowego:
c. posiada doświadczenie na odpowiednim poziomie jakości tj. w ciągu ostatnich 10 lat,
przed upływem terminu składania ofert pełnił funkcję Głównego Projektanta (rozumiane w myśl
zapisów ustawy z dnia 7.7.1994r. Prawo budowlane) przy sporządzaniu co najmniej jednej
dokumentacji projektowej dla budowy, rozbudowy lub przebudowy, międzynarodowego
lotniskowego terminalu
pasażerskiego o przepustowości rocznej na poziomie, co najmniej 5
mln pasażerów. Wartość dokumentacji projektowej powinna wynosić minimum 1 000 000 PLN
(jeden milion PLN). '
Dodatkowo w wyjaśnieniach przystępującego PIG wskazano, że pozostałe 5 projektów
powinny podlegać punktowaniu jako projekty dodatkowe (tj. punkty przyznane w kryterium
doświadczenie „doświadczenie głównego projektanta” powinny wynosić 10 pkt, a nie jak to
uczynił zamawiający — 6 pkt.).
Na skutek złożonych wyjaśnień zamawiający dokonał ponownej oceny oferty
przyznając jej 10 punktów.
Odnosząc się do zarzutów dotyczących wykonania projektu - Opracowanie
dokumentacji projektowej wykonawczej Mexico City International
, przystępujący PIG podniósł,
że dowody przedstawione przez odwołujących w żadnym wypadku nie wskazują osób
będących projektantami w ramach realizacji opracowań projektowych. W szczególności z
przedłożonej informacji wynika wyłącznie, że określone podmioty w ramach współpracy
realizowały projekt nowego lotniska. Przedmiotowy dowód w żadnym wypadku nie wyłącza
(wyklucza) możliwości, aby p. M. L., jako projektant, brał udział w opracowaniu dokumentacji
projektowej.
Prz
ystępujący PIG wskazał, że Firma SERVICIOS SMART FREE A TU NIVEL S.A. DE
C.V. wraz z firmą F. and Partners są projektantem Mexico City Airport. Firma FR-EE zwróciła
się do PiG Architekci Sp. z o.o. w 2016 r. z zapytaniem o wsparcie przy projekcie
wykonawcz
ym. Po podpisaniu dokumentu o zachowaniu poufności oraz udostępnieniu
wszystkich mater
iałów projektowych, strony odbyły szereg rozmów i wideokonferencji, na
których został naświetlony zakres oczekiwanych prac. Po ustaleniu zakresu i akceptacji oferty
Spółki PIG Architekci, została przygotowana, a następnie podpisana umowa na prace
projektowe.
W trakcie rozmów, rola Spółki PIG Architekci została precyzyjnie określona.
Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Spółką PIG Architekci a Servicios Smart Free,
Wykonawca tj. PIG Architekci Sp. z
o.o. zapewnił zespół w składzie Kierownika Projektu oraz
dwóch architektów, którzy wykonali prace projektowe w zakresie liczby detali/ szczegółów
(rysunki w skali 1:20, 1:10, 1: 5).
Zadaniem Spółki PIG Architekci było stworzenie zespołu projektowego wraz z liderem,
który miał ściśle współpracować z kierownikiem projektu z ramienia firmy FR-EE. Zadaniem
Spółki PIG Architekci było doprojektowywanie szczegółów i detali połączeń wewnętrznych
elementów lotniska, takich jak podłogi, sufity i ściany. Na podstawie otrzymanych layout'ów
ogólnych sekcji, Spółka PIG Architekci określał trudne miejsca styków i tworzył rysunki z
detalami. Koordynacja i konsultacje odbywały się na cyklicznych wideokonferencjach.
Rozliczenia dokonywane były co miesiąc, czego dowodem są przesyłane faktury oraz
płatności. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że przystępujący PIG nie wskazywał w
ramach wykazywanego doświadczenia projektanta, że jest do doświadczenie Głównego
Projektanta.
Wobec powyższego również zarzut dotyczący doświadczenia projektanta M. L. w ww.
zakresie jest chybiony.
Odnosząc się do zarzutu zaniechanie wykluczenia wykonawcy Konsorcjum PIG z
uwagi na wprowadzenie z
amawiającego w błąd, przystępujący PIG stwierdził, że zarzut należy
uznać za całkowicie chybiony. Przystępujący jednoznacznie wykazał na czym polega
doświadczenie projektanta — p. M. L. Żadne z oświadczeń zawartych w ofercie
p
rzystępującego PIG nie może być uznane za mające na celu wprowadzenie w błąd
zamawia
jącego.
Przystępujący Konsorcjum: "JSK Architekci" Sp. z o.o., T4B Sp. z o.o. na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego wniósł o odrzucenie
odwołania w zakresie zarzutów 4 i 5 odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy P.z.p.
Wskazał, że czynność zaskarżona odwołaniem została przez zamawiającego wykonana w
wyniku uwzględnienia przez zamawiającego odwołania wniesionego przez przystępującego.
Zamawiający wykonał czynność zgodnie z żądaniem wskazanym w odwołaniu. Odwołujący
przystąpili wówczas do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego i nie wnieśli
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania. Zamawiający
wówczas uznał zarzuty odwołania w całości, Krajowa Izba Odwoławcza umorzyła
postępowanie postanowieniem o sygn. KIO 771/19.
Izba ustaliła, co następuje:
Z
godnie z treścią specyfikacji obowiązującej w postępowaniu, przy wyborze oferty
najkorzystniejszej z
amawiający kieruje się następującymi kryteriami: Cena (C) - 60%, termin
realizacji (T) -
30% oraz doświadczenie głównego projektanta (D) -10%,
W zakresie k
ryterium dotyczącego doświadczenia głównego projektanta, po
modyfikacji
s.i.w.z. z dnia 1 marca 2019 roku, zamawiający miał przyznać wykonawcy 2 punkty
za każdą dodatkową realizację (ponad warunek udziału w postępowaniu) dokonaną przez
Głównego projektanta polegającą na sporządzaniu dokumentacji projektowej dla budowy,
rozbudowy lub przebudowy międzynarodowego lotniskowego terminalu pasażerskiego o
przepustowości rocznej na poziomie co najmniej 3 mln pasażerów. Maksymalna liczba
punktów w zakresie przedmiotowego kryterium wynosi 10 pkt (w przypadku wskazania 5
real
izacji ponad warunek udziału w postępowaniu).
Przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu zostało złożone pięć ofert, w
tym oferty odwołujących, Konsorcjum PIG oraz Konsorcjum JSK.
Konsorc
jum PIG wskazało w ofercie na stanowisko Głównego projektanta p. M. L. W
załączonym do oferty wykazie osób, uwzględnione zostały:
dwa doświadczenia p. M. L. na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
Postępowaniu oraz
pięć dodatkowych doświadczeń p. M. L. na potrzeby oceny oferty Konsorcjum PIG w
ramach kryterium Doświadczenie głównego projektanta.
Pan M. L.
jest członkiem zarządu jednego z członków przystępującego konsorcjum –
PIG Architekci Sp. z o.o.
Konsorcjum JSK wskazało w ofercie na stanowisko Głównego projektanta p. M. R. W
załączonym do oferty wykazie osób, uwzględnione zostały:
jedno doświadczenie p. M. R. na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
p
ostępowaniu oraz
pięć dodatkowych doświadczeń p. M. R. na potrzeby oceny oferty Konsorcjum JSK w
ramach kryterium Doświadczenie głównego projektanta.
W dniu 18 kwietnia 2019 roku z
amawiający opublikował informację o wynikach oceny
ofert złożonych przez wykonawców na etapie przed przystąpieniem do aukcji elektronicznej.
Konsorcjum PIG w rama
ch kryterium Doświadczenie głównego projektanta zostało przyznane
(tj. z
amawiający uznał trzy z pięciu dodatkowych doświadczeń p. M. L.), zaś Konsorcjum JSK-
4 punkty (
tj. Zamawiający uznał dwa z pięciu dodatkowych doświadczeń p. M. R.).
W dniu 26 kwietnia
2019 roku JSK Architekci Sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec
czynności zamawiającego polegającej na nieprawidłowej ocenie oferty złożonej przez JSK
Architekci Sp. z o.o. w postępowaniu na potrzeby punktacji przed otwarciem aukcji
elektronicznej.
JSK Archite
kci zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 91 b w zw. z art. 91 ustawy P.z.p. oraz pkt. XV.1.4 Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia (s.i.w.z.) poprzez niezgodne z zasadami oceny ofert ustalonymi w
s.i.w.z. dla niniejszego p
ostępowania przyznanie, podczas oceny złożonej przez wykonawcę
oferty na potrzeby punktacji przed otwarciem aukcji elektronicznej, jedynie 4 punktów w
zakresie kryterium „Doświadczenie Głównego projektanta”, w efekcie czego oferta JSK
Architekci
uzyskała zaniżoną ocenę, a w konsekwencji czego JSK Architekci został
sklasyfikowany na niższej pozycji, niż powinien, co istotnie utrudnia lub nawet uniemożliwia
JSK Architekci
uzyskanie zamówienia w ramach prowadzonej aukcji elektronicznej;
art. 87 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie przez z
amawiającego
wezwania JSK Architekci
do złożenia wyjaśnień w zakresie kryterium „Doświadczenie
głównego projektanta" w sytuacji ewentualnego powstania wątpliwości co do treści załącznika
do oferty JSK Architekci
zatytułowanego „Wykaz osób", co w konsekwencji prowadziło do
niewyjaśnienia powstałych wątpliwości oraz niezasadnego przyznania JSK Architekci jedynie
4 punktów, zamiast 10 punktów;
art. 7 ustawy P.z.p.
poprzez nierówne traktowanie poszczególnych
wykonawców i niejednolity sposób interpretacji dokonanego przez wykonawców opisu w
zakresie kryterium „Doświadczenie głównego projektanta", a w konsekwencji odmienną ocenę
załącznika „Wykaz osób” zaprezentowanego przez JSK Architekci od oceny załącznika
„Wykaz osób" przedstawionego przez innych wykonawców, pomimo takiego samego sposobu
opisu doświadczenia głównego projektanta w zakresie wykonanych realizacji.
Wobec powyższego JSK Architekci wniósł o powtórzenie czynności badania i oceny
ofert na potrzeby ustalenia pozycji JSK Architekci w toku aukcji elektronicznej oraz przyznanie
JSK Architekci, zgodnie z s.i.w.z.
, po 2 punkty za każdą z wskazanych w ofercie JSK Architekci
dodatkowych pięciu realizacji głównego projektanta, to jest łącznie 10 punktów.
JSK Architekci wskazał, że w swojej ofercie wskazał pięć dodatkowych realizacji,
opisując je ich oficjalnymi nazwami nadanymi przez instytucje zamawiające, poprzedzając
dodatkowo ich wymienienie a
kapitem, opisującym ich zakres:
1, Dokumentacja projektowo-
kosztorysowa dla Budowa Il Terminala Pasażerskiego w
Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą Lata 20082011 /
przepustowość co najmniej 3 mln PAX/rok
Prace projektowe w postaci dokumentacji wykonawczej i powykonawczej wraz
z nadzorem autorskim dla Il Terminala Pasażerskiego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w
Gdańsku wraz z infrastrukturą. Lata 2010-2012 /przepustowość co najmniej 3 mln PAX/rok
Projekt Budowlany zamienny dla Il Terminala Pasażerskiego Portu Lotniczego
im Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą, Lata 2011-2012/ przepustowość co
najmniej 3 mln PAX/rok
Budowa Terminala Pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego we
Wrocławiu wraz z infrastrukturą, Lata 2007-2012 /przepustowość co najmniej 3 mln PAX/rok
Strategia optymalizacji rozwoju architektonicznego Terminala Il PL Wrocław.
Lata 20182019 / przepustowość co najmniej 3 mln PAX/rok”.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w piśmie z dnia 30
kwietnia 2019 r. p
rzystąpienie zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia (Konsorcjum): VIDAL Y ASOCIADOS ESTUDIO DE ARQUITECTURA SLP (lider)
z Madrytu, Hiszpania), GRAPH'IT sp. z o.o. z Warszawy w
nosząc o oddalenie odwołania.
Zamawiający w piśmie z dnia 7 maja 2019 r. oświadczył, że odpowiadając na odwołanie
wniesione w dniu 26 kwietnia br., działając na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy P.z.p. uznaje
w całości żądania JSK Architekci przedstawione w odwołaniu.
Przystępujący do przedmiotowego postępowania oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu
wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania.
Wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania i niewniesienia
sprzeciwu przez przystępującego Krajowa Izba Odwoławcza postanowieniem z dnia 10 maja
2019 r. sygn. akt KIO 771/19 umorzyła postępowanie odwoławcze.
W dniu 23 maja 2019 roku z
amawiający opublikował kolejną informację o wynikach
oceny ofert złożonych przez wykonawców na etapie przed przystąpieniem do aukcji
elektronicznej. Konsorcjum PIG
i Konsorcjum JSK w ramach kryterium Doświadczenie
głównego projektanta otrzymały maksymalną możliwą liczbę punktów, tj. 10 punktów.
Z
amawiający uznał wszystkie dodatkowe doświadczenia p. M. L. oraz p. M. R.
Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Spółką PIG Architekci a Servicios Smart Free,
wykonawca tj. PIG Architekci Sp. z
o.o. zapewnił zespół w składzie Kierownika Projektu oraz
dwóch architektów, którzy wykonali prace projektowe w zakresie liczby detali/ szczegółów
(rysunki w skali 1:20, 1:10, 1: 5).
Izba zw
ażyła, co następuje:
Odwołanie jest zasadne w zakresie zarzutu naruszenia:
1) art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez przyznanie Konsorcjum PIG punktów w ramach
kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte
przez p. M. L.
podczas realizacji projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej
wykonawczej Mexico City International” w roku 2017, podczas gdy zakres czynności
wykonanych przez p. L. w ramach
przedmiotowego projektu nie uzasadnia stwierdzenia, że
sporządził on dokumentacją projektową dla budowy, rozbudowy lub przebudowy
międzynarodowego lotniska terminalu pasażerskiego,
2) art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum PIG
z p
ostępowania, pomimo że Konsorcjum PIG przedstawiło w wyniku lekkomyślności lub
niedba
lstwa informacje wprowadzające zamawiającego w błąd jakoby p. M. L. sporządził
dokumentację projektową podczas realizacji projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej
wykonawczej Mexico City International w roku 2017, co mog
ło mieć istotny wpływ na decyzje
podjęte przez zamawiającego w postępowaniu, tj. na ocenę oferty Konsorcjum PIG w ramach
kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)", a więc powinno skutkować
wykluczeniem Konsorcjum PIG z postępowania.
Odwołanie podlega odrzuceniu w zakresie zarzutów naruszenia art. 91 ust. 1 P.z.p.
poprzez przyznanie wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: „JSK
Architekci” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie oraz T4B Spółka z
ogranic
zoną odpowiedzialnością w Warszawie punktów w ramach kryterium oceny ofert
„Doświadczenie głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte przez p. M. R. za
podczas realizacji projektu „Strategia optymalizacji rozwoju architektonicznego Terminala II PL
W
rocław" w latach 2018-2019 r. oraz w zakresie naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy – Prawo
zamówień publicznych poprzez przyznanie wykonawcom wspólnie ubiegającym się o
udzielenie zamówienia: „JSK Architekci” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Warszawi
e oraz T4B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie punktów w
ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" odrębnie za
doświadczenia zdobyte przez p. M. R. podczas realizacji projektów „Dokumentacja
projektowo-
kosztorysów a dla Budowy II Terminala Pasażerskiego w Porcie Lotniczym im.
Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą" w latach 2008-2011, „Prace projektowe w
dokumentacji wykonawczej i powykonawczej wraz z nadzorem autorskim dla II Terminala
Pasażerskiego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą" w latach
2012 oraz „Projekt budowlany zamienny dla II Terminala Pasażerskiego Portu
Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z infrastrukturą" w latach 2011- 2012 (tj. łącznie
6 punktów).
W dniu 26 kwietnia 2019 roku JSK Architekci Sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec
czynności zamawiającego polegającej na nieprawidłowej ocenie oferty złożonej przez JSK
Architekci Sp. z o.o. w postępowaniu na potrzeby punktacji przed otwarciem aukcji
elektronicznej.
Zamawiający w piśmie z dnia 7 maja 2019 r. oświadczył, że odpowiadając na
odwołanie wniesione w dniu 26 kwietnia br., działając na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy
P.z.p.
uznaje w całości żądania JSK Architekci przedstawione w odwołaniu. W dniu 23 maja
2019 roku z
amawiający opublikował kolejną informację o wynikach oceny ofert złożonych
przez wykonawców na etapie przed przystąpieniem do aukcji elektronicznej. Konsorcjum JSK
w ramach kryterium Doświadczenie głównego projektanta otrzymało maksymalną możliwą
liczbę punktów, tj. 10 punktów. Zamawiający uznał wszystkie dodatkowe doświadczenia p. M.
R.
Przedmiotowe odwołanie dotyczy przyznania punktów za te same usługi, które były
wskazane w odwołaniu z dnia 26 kwietnia 2019 roku.
Zgodnie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy P.z.p.
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że
dotyczy ono czynności, którą zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub sądu
lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów w odwołaniu, którą wykonał zgodnie z żądaniem
zawart
ym w odwołaniu.
Hipoteza tej normy obejmuje czynności wykonane przez zamawiającego na skutek
wyroku Izby
lub sądu lub w wyniku uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania,
aby uniemożliwić wystąpienia w obrocie sytuacji ponownego orzekania w tej samej instancji o
tym samym. Art. 189 ust. 2 pkt 5 stanowi urzeczywistnienie w postępowaniu odwoławczym
wywodzącej się z procedury cywilnej zasady powagi rzeczy osądzonej (res iudicata), która ma
zapobiegać ponownemu orzekaniu przez Krajową Izbę Odwoławczą w tej samej sprawie (tak
np. Krajowa Izba Odwoławcza w postanowieniu z dnia 27 sierpnia 2015 roku, sygn. akt KIO
Odwołanie podlega umorzeniu w zakresie zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy
P.z.p. poprzez przyznanie
wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia:
„GMT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Mysłowicach oraz PIG Architekci Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, punktów w ramach kryterium oceny ofert
„Doświadczenie głównego projektanta (D)" za doświadczenie zdobyte przez p. M. L. podczas
realizacji projektu „Opracowanie PFU Lotniska Chopina w Warszawie" w latach 2018- 2019
Izba na zasadzie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze ustawy P.z.p. umorzyła wskazany
wyżej zarzut z uwagi na jego cofnięcie przez odwołującego w oświadczeniu złożonym na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania w dniu 18 czerwca 2019
roku.
Odnosząc się do zarzutów uznanych przez Izbę za uzasadnione Izba wskazuje, że
odwołujący zakwestionował czynność zamawiającego, polegającą na przyznaniu Konsorcjum
PIG punktów w ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie głównego projektanta (D)" za
doświadczenie zdobyte przez p. M. L. podczas realizacji projektu „Opracowanie dokumentacji
projektowej wykonawczej Mexico C
ity International” w roku 2017, podczas gdy zakres
czynności wykonanych przez p. L. w ramach przedmiotowego projektu nie uzasadnia
stwierdzenia, że sporządził on dokumentacją projektową dla budowy, rozbudowy lub
przebudowy międzynarodowego lotniska terminalu pasażerskiego.
Izba przeprowadziła dowód ze złożonej przez odwołującego korespondencji z
faktycznym wykonawcą dokumentacji projektowej – firmą F. R., z której wynika, że Pan M. L.
nie uczestniczył w realizacji wskazanego projektu.
Przystępujący PIG złożył jako dowód umowę, z której wynika, że wykonywał pewien
zakres prac w ramach przedmiotowego projektu. Z umowy nie wynika, że przy wykonywaniu
dokumentacji projektowej brał udział Pan M. L.. Przystępujący PIG nie przedłożył też żadnego
innego dowodu, z kt
órego wynikałoby potwierdzenie uczestnictwa Pana M. L. przy
wykonywaniu wskazanej dokumentacji.
Izba podkreśla, że postępowanie dowodowe opiera się na zasadzie
kontradyktoryjności, która nakłada na strony i uczestników postępowania odwoławczego
obowiązek przedstawienia materiału faktycznego i dowodowego oraz wyjaśnienia wszystkich
okoliczności sprawy, do Izby zaś należy tylko ocena tego materiału. Dowody na poparcie
swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej – stosownie do art. 190 ust. 1 zd.
drugie ustawy P.z.p.
– strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać
aż do zamknięcia rozprawy. Jak słusznie zauważył Sąd Okręgowy w Warszawie (sygn. akt V
Ca 571/08, wyrok z 8 kwietnia 2008 r.),
ustawodawca pozostawił inicjatywę dowodową
stronom postępowania o zamówienie publiczne, przy jednoczesnym braku zobowiązania
Krajowej Izby Odwoławczej do ustalania tzw. prawdy materialnej. To na stronach
postępowania, a nie na KIO spoczywa obowiązek poszukiwania i wykazywania dowodów na
poparcie
swoich twierdzeń.
Z powyższego wynika, że w sytuacji, gdy odwołujący przedstawił dowód
potwierdzający, że Pan M. L. nie brał udziału w sporządzeniu dokumentacji projektowej
międzynarodowego lotniska w Meksyku, to przystępujący PIG winien był przedstawić dowód
przeciwny do wskazanego. W sytuacji, gdy przystępujący PIG nie wykazał inicjatywy
dowodowej w tym zakresie, Izba uznała za udowodniony zarzut przedstawienia przez
przystępującego PIG informacji wprowadzających zamawiającego w błąd.
Z uwagi na fakt, że Pan M. L. jest członkiem zarządu PIG Architekci Sp. z o.o. – jednego
z konsorcjantów konsorcjum PIG, Izba uznała, że przystępujący PIG dopuścił się
kwalifikowanej postaci
czynności wprowadzenia zamawiającego w błąd, stypizowanego w art.
24 ust. 1 pkt 16 ustawy P.z.p.
Przepis
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy P.z.p. dotyczy wykonawców, którzy w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadzili zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlegają wykluczeniu, spełniają warunki udziału w
postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, lub którzy zataili te informacje lub
nie są w stanie przedstawić wymaganych dokumentów. Przepis art. art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy
P.z.p. przede wszystkim dotyczy sytuacji
, w której wykonawca oświadcza nieprawdę, czyli
przeinacza fakty albo potwierdza nieistniejące okoliczności. Wprowadzenie w błąd musi
przybrać formę zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa.
Do wykluczenia wykonawcy konieczne jest więc w tym przypadku kumulatywne
spełnienie następujących przesłanek:
wykonawca działał w sposób zamierzony lub w warunkach rażącego niedbalstwa,
wskutek tego zachowania zamawiający został wprowadzony w błąd,
błąd dotyczy informacji, co do istnienia podstaw wykluczenia wykonawcy, spełniania
warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji.
W ocenie Izby
czynnościom przystępującego PIG, informującego o niepotwierdzonym
fakcie uczestnictwa członka zarządu jednego z członków konsorcjum, można przypisać cechy
zami
erzonego działania, a więc jego działanie cechuje wina umyślna, zarówno w zamiarze
bezpośrednim, jak i ewentualnym. Zamiar bezpośredni występuje wtedy, gdy wykonawcę chce
wprowadzić zamawiającego w błąd, natomiast zamiar ewentualny wtedy, gdy nie chce, ale
przewidując możliwość wprowadzenia w błąd, godzi się na to.
Izba podkreśla, że w sytuacji, gdy informacje dotyczą członka zarządu jednego z
konsorcjantów, zamierzone wprowadzenie w błąd zamawiającego nie budzi wątpliwości.
Nieprawdziwe informacje dotyczyły oceny oferty przystępującego PIG na podstawie
ustalonych przez zamawiającego kryteriów oceny ofert. Tym samym żądanie wykluczenia
przystępującego PIG na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy P.z.p. Izba uznała za w pełni
uzasadnione.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania.
…………………………………………