WYROK
z dnia 18 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Beata Konik
Emil Kuriata
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 14 czerwca 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
3 czerwca 2019 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez
wykonawcę: Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne Łęgprzem sp. z o.o.
z
siedzibą w Krakowie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Wykonanie robót budowlanych dla
zadania: „Adaptacja zabytkowego budynku dawnej Zbrojowni przy ul. Rakowickiej na
centrum wystawienniczo-edukacyjne Muzeum H
istorii Fotografii w Krakowie” (numer
postępowania DA-271/ZP/5/2018)
prowadzonym przez zamawiającego: Muzeum Historii Fotografii im. Walerego
Rzewuskiego w Krakowie
przy udziale
wykonawców:
A. P
rzedsiębiorstwo Robót Budowlanych i Transportowych „C.” S. i J. C. sp. j. z
siedzibą w Krynicy Zdroju – zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie odwołującego
B. RE-
Bau sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie – zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie zarzutu uwzględnionego przez Zamawiającego.
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami
postępowania
obciąża
Przedsiębiorstwo
Budowlano-Produkcyjne
ŁĘGPRZEM sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 20000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie
prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) {
dalej również: „ustawa pzp”, „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane
pn. Wykonanie
robót budowlanych dla zadania: „Adaptacja zabytkowego budynku dawnej
Zbrojowni przy ul. Rakowickiej na centrum wystawienniczo-edukacyjne Muzeum Historii
Fotografii w Krakowie” (numer postępowania DA-271/ZP/5/2018).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 15 grudnia 2018 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urz
ędowym Unii Europejskiej nr 2018/S_242 pod poz. 552249.
Wartość tego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
22 maja 2019
r. Zamawiający przesłał drogą elektroniczną wykonawcom
uczestniczącym w powyższym postępowaniu zawiadomienie o jego rozstrzygnięciu –
wyborze oferty złożonej przez RE-Bau sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie {dalej również:
„RE-Bau”}
3 czerwca 2019 r.
Odwołujący Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne ŁĘGPRZEM
sp. z o.. z siedzibą w Krakowie {dalej również: „Łęgprzem”} wniósł w stosownej formie
elektronicznej
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg
przekazania jego
kopii Zamawiającemu) od powyższej czynności oraz zaniechania
wykluczenia RE-Bau i odrzucenia jego oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 10a ust 5 w zw. z art. 78
Kodeksu cywilnego {dalej: „kc”}
– przez zaniechanie odrzucenia oferty RE-Bau jako niezgodnie z ustawą niezłożonej
w postaci elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. Art. 91 ust. 1
– przez wybór oferty RE-Bau jako najkorzystniejszej, mimo że oferta ta nie
jest zgo
dna z ustawą.
3. Art. 24 ust. 1 pkt 12
– przez zaniechanie wykluczenia RE-Bau z postępowania, pomimo
niewykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
4. Art. 89 ust. 1 pkt 2
– przez zaniechanie odrzucenia oferty spółki RE-BAU, pomimo że
jest ona sprzeczna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia {dalej również:
„specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
5. Art. 89 ust. 1 pkt 8
– przez zaniechanie odrzucenia oferty RE-Bau, mimo że jest ona
nieważna z uwagi na jej podpisanie przez osobę nieprawidłowo umocowaną.
6. Art. 7 ust. 1
– przez prowadzenie postępowania sprzecznie z zasadami uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez RE- Bau.
Powtórzenia badania i oceny ofert.
3. Odrzucenia oferty RE-Bau.
4. W
ybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący następująco sprecyzował okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające
wniesienie odwołania.
{ad pkt 1. i 4.listy zar
zutów – pkt 1. uzasadnienia}
W odwołaniu przedstawiono następujące okoliczności faktyczne:
- w rozdziale
10 „Opis sposobu przygotowania oferty” pkt 4 SIWZ Zamawiający wymagał:
Ofertę należy złożyć w oryginale. Zamawiający nie dopuszcza złożenia skanu oferty
opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
- RE-
Bau złożył skan oferty uprzednio przygotowanej w postaci papierowej (w tym
zeskanowane:
podpis własnoręczny pełnomocnika P. M., własnoręczną adnotację o liczbie
kolejno ponumerowanych stron, odcisk pieczęci firmowej spółki oraz na każdej stronie odcisk
numeratora) opatrzony podpisem elektronicznym.
Odwołujący zarzucił, że oferta RE-Bau jest niezgodna z ustawą pzp i SIWZ, gdyż jest
tylko
elektroniczną kopią oryginalnej oferty sporządzonej w formie pisemnej, poświadczoną
za zgodność z oryginałem elektronicznym podpisem.
Od
wołujący przywołał następujące przepisy:
- art. 78
§ 1 kc [Do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie
oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem
elektronicznym.]
- art. 10a ust. 5 pzp [
Ofertę sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci
elektronicznej i opatruje kwalifikowanym podpisem]
§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w
sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych [1. Jeżeli
oryginał dokumentu lub oświadczenia, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, lub inne
dokumenty lub oświadczenia składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia, nie zostały
sporządzone w postaci dokumentu elektronicznego, wykonawca może sporządzić i
przekazać elektroniczną kopię posiadanego dokumentu łub oświadczenia. 2. W przypadku
przekazywania przez wykonawcę elektronicznej kopii dokumentu łub oświadczenia,
opatrzenie jej kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę albo odpowiednio
przez po
dmiot, na którego zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca na zasadach
określonych w art. 22a ustawy albo przez podwykonawcę jest równoznaczne
z
poświadczeniem elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia za zgodność
z
oryginałem.]
Odwołujący podniósł, że dla zachowania prawidłowej formy oferty nie wystarcza
opatrzenie dokumentu w postaci elektronicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
gd
yż istotne jest aby oferta została również sporządzona (co należy odróżnić od złożenia,
a
utożsamić z jej wytworzeniem, powstaniem) w postaci elektronicznej. Istotna jest zatem
pierwotna postać oferty. Wersję elektroniczną dokumentu, który pierwotnie został
sporządzony w innej niż elektroniczna formie, ustawodawca określa mianem „elektronicznej
kopii posiadanego dokumentu”. Powyższej kwalifikacji nie zmienia opatrzenie tak stworzonej
elektronicznej kopii kwalifi
kowanym podpisem elektronicznym, który należy traktować
wyłącznie jako poświadczenie tej elektronicznej kopii dokumentu za zgodność z oryginałem.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia o zmianie
rozporządzenia w sprawie środków komunikacji elektronicznej wskazano między innymi,
że projektowane brzmienie § 5 ust. 1 i 2 jest przede wszystkim konsekwencją
zmodyfikowanego brzmienia art. 10 ust. 5 ustawy p
zp, z którego będzie jednoznacznie
wynikało, że nie wszystkie oświadczenia składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia
muszą być sporządzane, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatrywane
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale jedynie te oświadczenia, o których mowa
w art. 25a ustawy p
zp, w tym jednolity europejski dokument zamówienia. Mając to na
uw
adze nie tylko dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy pzp, ale i oświadczenia,
które nie zostały oryginalnie sporządzone w postaci dokumentu elektronicznego, ale
w
postaci dokumentu papierowego opatrzonego własnoręcznym podpisem, mogły być
składane jako elektroniczna kopia takiego dokumentu lub oświadczenia, potwierdzona za
zgodność z oryginałem kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zatem pod pojęciem
„elektronicznej kopii takiego oświadczenia lub dokumentu” będzie rozumiane wykonanie
elektroni
cznego odwzorowania oryginalnego oświadczenia lub dokumentu sporządzonego
pierwotnie w postaci papierowej, czyli skan oświadczenia lub dokumentu papierowego.
Podobne uzasadnienie znalazło się w uzasadnieniu do projektu Rozporządzenia Ministra
Przedsiębiorczości i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego.
Odwołujący powołał się na to, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie w wyrokach
Izby z 11.12.2018 r. (sygn. akt KIO 2426/18) oraz z 4.01.2019 (sygn. akt KIO 2611/18), a
także w piśmiennictwie (np. Marzena Jaworska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
komentarz do art. 10 a Pzp, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2018 , Wydanie 1, Legalis
Według Odwołującego jego interpretację popiera również stanowisko Urzędu
Zamówień Publicznych, który na swej stronie zaprezentował przykładowe zapisy SIWZ
dotyczące porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami, wśród których tych zapisów
znalazł się m.in.: Ofertę/wniosek należy złożyć w oryginale. Zamawiający nie dopuszcza
możliwości złożenia skanu oferty/wniosku opatrzonej/opatrzonego kwalifikowanym podpisem
elektronicznym.
{ad pkt 5. listy zarzutów – pkt 2. uzasadnienia}
W odwołaniu przedstawiono następujące okoliczności faktyczne:
- w rozdziale 10 p
kt 18 SIWZ Zamawiający wymagał (...) to do oferty należy dołączyć
oryginał lub poświadczoną notarialnie za zgodność z oryginałem kopię stosownego
pełnomocnictwa wystawionego przez osoby upoważnione do reprezentowania Wykonawcy;
- do oferty RE-Bau
dołączony został skan pełnomocnictwa udzielonego P. M. przez prezesa
zarządu spółki A. T., który został podpisany podpisem elektronicznym;
- do oferty RE-
Bau dołączono również w analogiczny sposób pełnomocnictwo udzielone P.
M. przez W. W.,
przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Firma
Budowlano-
Konserwatorska „VIBUD” W. W.
Odwołujący zarzucił, że w tych okolicznościach oferta złożona przez RE-Bau, jak
również dokumenty dotyczące Firmy Budowlano-Konserwatorska „VIBUD" zostały podpisane
bez umocowania, a w konsekwencji oferta RE-Bau
winna zostać odrzucona.
{ad pkt 4. listy zarzutów – pkt 3. uzasadnienia}
W odwołaniu przedstawiono następujące okoliczności faktyczne:
{a.}
- w pi
śmie z 15.04.2019 r. złożonym na wezwanie Zamawiającego RE-Bau przekazał
załącznik nr 5 do SIWZ zawierający zestawienie wykonanych zamówień, gdzie w poz. 3
opisano realizację prac konserwatorskich kościoła N.M.P. w Łapczycy, która miała
obejmować wykonanie i montaż stolarki okiennej;
- w ramach
przesłanych na wezwanie Zamawiającego wyjaśnieniach z 17.05.2019 r. ReBau
w załączniku przekazała szczegółową listę obejmującą zakresy, wartości i okres trwania
prac, w którym nie ma informacji, że prace obejmowały wykonanie i montaż stolarki okiennej;
- z informacji, jakie ustnie
uzyskał Odwołujący od zamawiającego, a także
z
przeprowadzonej przez Odwołującego wizji lokalnej wynika, że stolarka nie była
demontowana z otworów okiennych celem renowacji i ponownego montażu, a jedynie
odświeżona.
{b.}
w złożonej przez RE-Bau ofercie w pkt 6 dot. kryterium doświadczenia zespołu wykonawcy
dla kierownika budowy M. D.
jako realizację nr 28 (na str. nr 9) wskazano budowę budynku
biurowego przy ul. Życzkowskiego w Krakowie w latach 2014-2015 dla inwestora Comarch.
- w tym okresie to
Odwołujący prowadził realizację dla tegoż inwestora, a w inwestycji nie
u
czestniczył p. M. D., a przy ul. Życzkowskiego spółka Comarch nie realizowała żadnej innej
inwestycji.
{c.}
w piśmie z 15.04.2019 r. złożonym na wezwanie Zamawiającego RE-Bau przekazał
załącznik nr 5 do SIWZ zawierający zestawienie wykonanych zamówień, gdzie w poz. 2.
opisano
realizację prac konserwatorskich pałacu Wołodkiewiczów w Krakowie przy ul. Lubicz
4, w tym że prace obejmowały wykonanie i montaż stolarki okiennej;
- z informacji,
jakie uzyskał Odwołujący, zakres prac nie obejmuje wymiany okien.
Odwołujący zarzucił, że biorąc powyższe pod uwagę RE-Bau nie spełnia wymogów
technicznych opisanych w SIWZ, a zatem powinien z
ostać wykluczony z postępowania.
W odpowiedzi na odwołanie z 11 czerwca 2019 r. Zamawiający oświadczył,
że uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu z pkt 3 lit. b uzasadnienia, a w pozostałym
zakresie wnosi jego o oddalenie jako bezzasadnego.
{ad pkt 1., 4. i
5. listy zarzutów – pkt 1. i 2. uzasadnienia}
Zamawiający wskazał, że postępowanie wszczęto w grudniu 2018 r. i w tej dacie
stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych odpowiadało było takie, jak opisano w odwołaniu,
jednak od tego czasu uległo zmianie, podobnie jak w orzecznictwie Izby.
W wyroku z 4.03.2019 r. sygn. akt KIO 277/19 sk
ład orzekający wskazał: … pomimo
iż art 10a ust. 5 ustawy Pzp stanowi przepis szczególny w stosunku do art. 78
§ 1 kc, to oba
te przepisy używają tego samego określenia, tzn. postać elektroniczna, i nie różnicują
wymagań co do jego rozumienia w kontekście sporządzenia oferty (oświadczenia woli).
Ustawodawca nie wprowadził żadnych ograniczeń odnośnie do sposobu sporządzenia
dokumentu w postaci elektronicznej, w tym pliku w f
ormacie .pdf, a w szczególności nie
wykluczył sporządzenia takiego pliku poprzez zeskanowanie do niego wydrukowanego
dokumentu. Dlatego Izba stwierdziła, iż odmówienie ofercie odwołującego przymiotu
dokumentu sporządzonego w postaci elektronicznej nie znajduje podstawy prawnej i stanowi
naruszenie wyżej przywołanych art. 10a ust. 5 ustawy PZP w zw. z § 4 rozporządzenia ws.
środków komunikacji elektronicznej w zw. z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia ws.
interoperacyjności. Niemniej sposób procedowania odwołującego przy sporządzaniu oferty
w
przedmiotowym postępowaniu z przyczyn opisanych powyżej nie dawał zamawiającemu
podstaw do odrzucenia oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Działanie odwołującego stanowiło co najwyżej pewne wypaczenie idei elektronizacji, która
docelowo powinna zakładać przyspieszenie i uproszczenie komunikacji pomiędzy
zamawiającym a wykonawcami poprzez całkowite „wyeliminowanie papieru” z postępowania
przetargowego.
Zamawiający dodał, że podobnie orzekła Izba w wyrokach wydanych: 8 lutego 2019 r.
sygn. akt KIO 119/19, 4 marca 2019 r. sygn. akt KIO 221/19 oraz tego samego dnia sygn. akt
KIO 277/19.
Natomiast w
kwietniu 2019 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię pn.
Dopuszczalność „skanu oferty” w postępowaniu o zamówienie publiczne, której obszerne
fragmenty Zamawiający przytoczył jako ustosunkowanie się do zarzutów odwołania:
Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
— Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020, 1579 i 1920) wprowadziła w Rozdziale
2a Dziale I ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 ., poz. 53), zwanej da
lej: „ustawą Pzp” (art. 10a - art. 10g)
obowi
ązek komunikowania się zamawiającego z wykonawcami przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej. Obowiązek ten obejmuje w szczególności składanie przez
wykonawców ofert w postaci elektronicznej. W myśl 10a ust. 5 ustawy PZP oferty, wnioski
o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 25a,
w
tym jednolity dokument, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej
i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Rozporządzenie Prezesa Rady
Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania
dokumentów elektronicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1320), zwane dalej „rozporządzeniem
w
sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej” (1) posługuje się pojęciami dokumentu
elektronicznego i e
lektronicznej kopii dokumentów, ponadto (2) w § 5 ust. 2 stanowi, że
opatrzenie elektronicznej kopii dokumentu kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez
wykonawcę (...) jest równoznaczne z poświadczeniem elektronicznej kopii dokumentu lub
oświadczenia za zgodność z oryginałem.
Na gruncie powyższych regulacji uwidocznił się problem dotyczący dopuszczalności złożenia
oferty pierwotnie sporządzonej w postaci papierowej, następnie przekształconej do postaci
elektronicznej oraz, po przekształceniu, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym
(tzw. „skan oferty”).
2. Dokument elektroniczny
Pojęcie dokumentu elektronicznego, którym posługuje się rozporządzenie w sprawie użycia
środków komunikacji elektronicznej nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy Pzp,
dlatego konieczne jest odwołanie się do innych regulacji wyjaśniających znaczenie
przedmiotowego pojęcia.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie
identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na
rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE, zwane dalej „elDAS", w art. 3
pkt 35 definiuje d
okument elektroniczny jako każdą treść przechowywaną w postaci
elektronicznej, w szczególności tekst lub nagranie dźwiękowe, wizualne lub audiowizualne.
Rozporządzenie elDAS nie różnicuje dokumentu ze względu na sposób jego sporządzenia.
Upraszczając, każda treść w postaci elektronicznej jest w świetle elDAS – dokumentem
elektronicznym. Tym samym, skan oferty (zawierający treść oferty) mieści się w definicji
dokumentu elektronicznego w rozumieniu elDAS.
Dokument elektroniczny
został także zdefiniowany w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U.
z 2017 r. poz. 5
70 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o informatyzacji”, który wskazuje,
że dokument elektroniczny to stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych
up
orządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym
nośniku danych. Definicja ta ma bezpośrednie zastosowanie w systemie zamówień
publicznych, gdyż rozporządzenie w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej
wprost do niej
odsyła. W § 4 ww. rozporządzenia w sprawie użycia środków komunikacji
elektronicznej na uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
ustawodawca nałożył obowiązek sporządzania w tym postępowaniu dokumentów
elektronicznych w jednym z format
ów danych określonych w przepisach wydanych
na
podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji. Oznacza to, że w celu zachowania spójności
i
uniknięcia rozbieżności interpretacyjnych konieczne jest dokonywanie wykładni pojęcia
dokumentu elektronicznego w sposób wskazany w ustawie o informatyzacji, również
w
systemie zamówień publicznych. Odnosząc powyższe do oferty, stwierdzić należy,
że zostanie ona uznana za dokument elektroniczny, w przypadku gdy jej treść stanowić
będzie odrębną całość znaczeniową, zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze
wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych. Zaznaczyć należy, iż nie jest
istotny sposób w jaki powyższe wymagania zostaną spełnione (tj. czy dokument zostanie
wygenerowany wyłącznie w programie komputerowym, czy też będzie odwzorowaniem
dokumentu występującego w postaci papierowej). Oznacza to, że ofertę pierwotnie
sporządzoną w postaci papierowej następnie przekształconą do postaci elektronicznej np.
poprzez jej z
eskanowanie, winno uznać się za dokument elektroniczny. Jak wskazuje
Ministerstwo Cyfryzacji, skan oferty pierwotnie wytworzonej w postaci papierowej stanowi
bowiem zbiór danych w postaci cyfrowej, który jest jej graficznym odwzorowaniem.
Jednocześnie zbiór ten jest uporządkowanym zbiorem w określonej strukturze wewnętrznej,
zgodnej ze standardem zastosowanego formatu jego zapisu. Stanowi on również odrębną
całość znaczeniową przedstawiającą w formie graficznej zawarte w nim informacje. Dodać
również należy, iż każdy dokument zapisany w formatach takich jak np. PDF, JPG, DOCX
odpowiada definicji dokumentu elektronicznego wyrażonej w treści art. 3 pkt 2 ustawy
o
informatyzacji. Jednakże podkreślić wyraźnie należy, iż oferta w formie dokumentu
elektronicznego, niezależnie od sposobu wytworzenia tego dokumentu elektronicznego, musi
zostać opatrzona pod rygorem nieważności, kwalifikowanym podpisem elektronicznym w
sposób umożliwiający zamawiającemu zapoznanie się z jej treścią.
3. Elektroniczna kopia dokumentu a dokument elektroniczny
W pierwszej ko
lejności należy zaznaczyć, że nie jest prawidłowe przeciwstawianie sobie
pojęć: dokumentu elektronicznego i elektronicznej kopii dokumentu. Pierwsze z tych pojęć
ma charakter techniczny i zostało zdefiniowane m.in. w ustawie o informatyzacji. Drugie
z nich
, ma charakter funkcjonalny, i nabiera znaczenia dopiero w ściśle określonym
kontekście. Od strony technicznej, elektroniczna kopia dokumentu spełniająca przesłanki
określone w art. 3 pkt 2 ustawy o informatyzacji, również stanowi dokument elektroniczny.
I
stotą dokumentów elektronicznych jest to, że stanowią one zbiory danych w postaci
cyfrowej, które posiadają tę właściwość, iż na skutek ich powielenia powstaje nowy zbiór
identycznych danych tożsamych z kopiowanym dokumentem. Inaczej ujmując, skopiowanie
p
liku powoduje, że powstaje nowy identyczny plik. Natomiast elektroniczna kopia dokumentu
papierowego, stanowi graficzne odwzorowanie dokumentu papierowego. Dlatego też mówiąc
o elektronicznej kopii dokumentu zasadniczo będzie to oznaczało graficzne odwzorowanie
dokumentu pierwotnie sporządzonego w postaci papierowej.
Należy jednak wyraźnie podkreślić, iż nie każdy dokument elektroniczny, podpisany
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, stanowiący odwzorowanie dokumentu, który
pierwotnie został sporządzony w postaci papierowej (np. skan w PDF), będzie uznany za
elektroniczną kopię. Należy bowiem w każdym przypadku brać pod uwagę kontekst
wystawienia i złożenia danego oświadczenia lub dokumentu. Dla zobrazowania powyższego
mogą posłużyć następujące dokumenty elektroniczne: skan referencji posiadanych przez
wykonawcę oraz „skan oferty”. Skan referencji, które wykonawca uzyskał w postaci
papierowej pod
pisanej przez podmiot wystawiający referencje, uznać należy za elektroniczną
kopię referencji. Opatrzenie tego zeskanowanego pliku kwalifikowanym podpisem
elektronicznym oznacza, że wykonawca zaświadcza, że graficzne odwzorowanie referencji
(skan) w kopii elektronicznej jest tożsame z posiadanymi przez niego referencjami w wersji
papierowej. Istotna jest także okoliczność, że to nie wykonawca jest wystawcą referencji
w
postaci papierowej, a zatem dokonując powielenia elektronicznego i opatrując to
powielenie (skan) podpisem
– wykonawca nie kreuje (bo nie może) elektronicznie
wystawionej referencji, a jedynie potwierd
za podpisem kwalifikowanym zgodność kopii
z
oryginałem. To o takich sytuacjach faktycznych stanowi, przepis § 5 ust. 2 rozporządzenia
w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej, który nie określa w jakich
okolicznościach występuje w obrocie kopia dokumentu elektronicznego. Oznacza on jedynie,
że jeżeli dany dokument elektroniczny funkcjonalnie będzie kopią (np.: skanem referencji) to
opatrzenie go
kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę jest
równoznaczne z poświadczeniem tego dokumentu elektronicznego (tutaj: tej elektronicznej
kopii dokumentu lub oświadczenia) za zgodność z oryginałem.
Odnosząc powyższe do kwestii oferty należy mieć na względzie okoliczność, że stanowi ona
oświadczenie woli. Zgodnie z art. 65 § 1 KC oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego
wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia
społecznego oraz ustalone zwyczaje. W perspektywie funkcjonalnej znaczenie będzie miało
uwzględnienie kontekstu w jakim dochodzi do złożenia tego oświadczenia. Opatrując
dokument elektroniczny kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisujący wyraża wolę
wywołania określonych skutków prawnych to jest złożenia oferty. Zatem w przypadku
zeskanowania oferty wykonawcy pierwotnie wytworzonej przez niego w postaci papierowej,
tj. przekształcenia jej w postać elektroniczną, a następnie opatrzenie powstałego w ten
sposób dokumentu elektronicznego kwalifikowanym podpisem elektronicznym wykonawcy,
oznacza wolę złożenia oferty, nie zaś kopii oferty. W takich okolicznościach bez znaczenia
będzie uprzednie opatrzenie oferty sporządzonej w postaci papierowej własnoręcznym
podpisem.
Z perspektywy
„technicznej”, zeskanowanie oferty wykonawcy pierwotnie wytworzonej przez
niego w postaci papierowej, tj. przekształcenia jej w postać elektroniczną tworzy dokument
elektroniczny, a opatrzenie powstałego w ten sposób dokumentu kwalifikowanym podpisem
elek
tronicznym wykonawcy, nie oznacza potwierdzenia przez niego zgodności treści obydwu
dokumentów (papierowego i skanu). Tym samym ofertę, stanowiącą oświadczenie woli
wykonawcy, należy uznać za dokument elektroniczny (ofertę złożoną w postaci
elektronicznej)
niezależnie od tego, czy jej postać elektroniczna powstała wyłącznie przy
użyciu programu komputerowego, czy też na skutek przekształcenia postaci papierowej
do
postaci elektronicznej, jeżeli tylko dokument elektroniczny zostanie opatrzony
kwalifikowanym podpisem elektronicznym a oferta przekazana za
mawiającemu w sposób
umożliwiający zapoznanie się z jej treścią (art. 61 § 2 KC).
Zamawiający zauważył również, że w ślad za opinią zmianie uległy także wzory
dokumentów, w tym przywołany przez Odwołującego zapis w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, który obecnie brzmi:
Oferta/wni
osek powinna/powinien być sporządzona/sporządzony w języku polskim,
z zachowaniem postaci elektronicznej w formacie danych........... i podpisana kwalifikowanym
podpisem elekt
ronicznym. Sposób złożenia oferty/wniosku, w tym zaszyfrowania oferty
opisany został w Regulaminie korzystania z miniPortal. Ofertę/wniosek należy złożyć
w oryginale.
Powyższe opatrzono przypisem informującym, że aktualizacja polega na wykreśleniu
zapisu
o niedopuszczalności złożenia skanu oferty lub wniosku opatrzonego kwalifikowanym
podpisem elektronicznym w zw. z powyższą opinią.
Zamawiający podsumował, że z uwagi na powyższe nie miał podstaw do uznania
oferty RE-Bau za niezgod
ną z ustawą czy specyfikacją.
{ad pkt 4. listy zarzutów – pkt 3. uzasadnienia}
Zamawiający zauważył, że Odwołujący nie przytoczył żadnych dowodów na poparcie
swoich twierdzeń, choć ciężar udowodnienia twierdzeń w postępowaniu odwoławczym
wyznacza art. 190 ust. 1 zdanie pierwsze
, wyrażający normę prawną o identycznej treści jak
art. 230 kpc. i nawiązując do art. 6 k.c. Stosownie do niego ciężar udowodnienia faktu
spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Przez fakt należy tu
rozumieć prawdziwość twierdzenia o fakcie, które zdolne jest uzasadnić żądanie lub zarzut
strony bądź uczestnika postępowania odwoławczego. Ciężar udowodnienia takiego
twierdzenia spoczywa na tej stronie lub tym uczestniku
postępowania, którzy przytaczają
twierdzenie o istnieniu danego fakt
u, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza
(ei incubit probatio qui dicit non qui negat) [D
zierżanowski Włodzimierz, Jerzykowski
Jarosław, Stachowiak Małgorzata, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. VII].
{b.}
Odnośnie realizacji wskazanej w poz. nr 28 w ramach kryterium doświadczenia
zespołu wykonawcy Zamawiający oświadczył, że pomimo braku poparcia tego zarzutu
dowodami,
z daleko posuniętej ostrożności procesowej uwzględnia go, gdyż niewzięcie pod
uwagę tej pozycji nie wpływa na przyznaną punktację i ranking ofert.
{a. oraz b.}
Odnośnie poz. 3. i 2. wykazu wykonanych zamówień Zamawiający w pierwszej
kolejności przywołał, że zgodnie z brzmieniem rozdziału 5 pkt 1 ppkt 2 lit. c ppkt i SIWZ
(w
brzmieniu nadanym zmianą z 28.01.2019 r.):
Zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli Wykonawca w okresie ostatnich pięciu lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, wykonał należycie:
i. minimum trzy zamówienia, spełniające następujące wymagania:
(a)
każde zamówienie polegało na wykonaniu robót budowlanych, polegających na budowie,
przebudowie, remoncie, modernizacji, rozbudowie, nadbudowie lub adaptacji budynku przy
czym:
(b)
co najmniej jedno z zamówień polegało na wykonaniu robót budowlanych w budynku
wpisanym do rejestru / ewidencji zabytków i obejmowało wykonanie i montaż stolarki
okiennej,
(c)
co najmniej jedno z zamówień polegało na wykonaniu robót budowlanych w budynku
wpisanym do rejestru / ewidencji zabytków i obejmowało wykonanie prac dot. elewacji
budynku.
przy czym łączna wartość zamówień wynosiła minimum 15.000.000,00 zł brutto,
po
zsumowaniu maksymalnie 3 zamówień.
Uwaga: pod pojęciem „zamówienia” zamawiający rozumie umowę. W przypadku gdy wartość
wykazywanych z
amówień (umów) jest określona w innej walucie niż PLN, dokonane zostanie
przeliczenie tej wartości na PLN na podstawie średniego kursu złotego w stosunku do walut
obcych określonego w tabeli kursów średnich NBP z dnia publikacji ogłoszenia
o
zamówieniu.
Za
mawiający zwrócił uwagę, że dla spełnienia powyższych warunków wystarczające
jest, aby
jedno z trzech zamówień obejmowało wykonanie i montaż stolarki okiennej (a nie
wymianę stolarki okiennej), co ma miejsce w przypadku zamówienia z poz. 1 wykazu, które
ni
e zostało zakwestionowane w odwołaniu. Stąd brak podstaw do przyjęcia, że RE-Bau
powinien zostać wykluczony z postępowania z uwagi na niewykazanie spełniania warunków
udziału w postępowaniu.
Zamawiający zauważył ponadto, że ewentualne wykluczenia RE-Bau mogłoby
nastąpić dopiero po uprzednim bezskutecznym wezwaniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy pzp.
Niezależnie od tego Zamawiający podniósł, że prowadzi postępowanie na podstawie
dokumentów i oświadczeń składanych w jego trakcie przez wykonawców, a nie na podstawie
ustnych informacji, w dodatku nie wiadomo od kogo uzyskanych.
Zamawiający nie widzi również podstaw do wysnucia zarzutu ze sposobu
doprecyzowania zakresu robót dla poz. 3 wykazu.
Do postępowania po stronie Odwołującego przystąpiło Przedsiębiorstwo Robót
Budowlanych i Transportowych „C.” S. i J. C. sp. j z siedzibą w Krynicy Zdroju {dalej: „C.”}.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił przystąpienie
RE-Bau.
Wobec dokonania powyższych zgłoszeń w odpowiedniej formie, z zachowaniem
dniowego terminu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania
(zgodnie z art. 185 ust. 2 pzp)
– Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności
przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji.
Przystępujący C. wniósł o uwzględnienie odwołania, natomiast Przystępujący RE-B
wniósł o oddalenie odwołania.
Przystępujący RE-Bau oświadczył na posiedzeniu, że nie zgłasza sprzeciwu co do
uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu z pkt 3. lit. b uzasadnienia odwołania.
Pon
ieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2
pzp i nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na brak
podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego w całości, odwołanie (z wyjątkiem zarzutu uwzględnionego przez
Zamawiającego przy braku sprzeciwu Przystępującego) została skierowana do rozpoznania
na rozprawie, podczas której Odwołujący, Zamawiający i Przystępujący podtrzymali
dotychczasowe stanowisko.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem uczestników postępowania odwoławczego,
uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu, zgłoszeniu przystąpienia, a także
wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła,
co
następuje:
Z art. 179 u
st. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.
Odwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami
przepisów ustawy pzp, gdyż zarówno zaniechanie odrzucenia oferty lub wykluczenia
Przystępującego uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia, na co
mógłby w przeciwnym razie liczyć.
Wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu dotyczącego poz. 28 wykazu
dotyczącej kryterium oceny ofert doświadczenia zespołu wykonawcy, czemu nie sprzeciwił
się Przystępujący RE-Bau, postępowanie odwoławcze w tym zakresie podlegało umorzeniu
przy odpowiednim zastosowaniu art. 186 ust. 3
ustawy pzp, zgodnie z którym jeżeli uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Skoro Izba może umorzyć w całości postępowanie odwoławcze, tym
ba
rdziej może je umorzyć w odniesieniu do części odwołania, która została uwzględniona
przez zamawiającego, przy braku sprzeciwu co do tej czynności ze strony przystępującego
po jego stronie wykonawcy.
Z tego względu orzeczono, jak w pkt 1. sentencji.
{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 1., 4. i 5 listy zarzutów oraz pkt 1. i 2. uzasadnienia}
W odwołaniu w związku z formą złożenia oferty RE-Bau (lub pełnomocnictwa)
zarzucono zaniechanie odrzucenia oferty RE-Bau na podstawie:
- art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 10a ust. 5 w zw. z art. 78
kc
– jako niezgodnie z ustawą
niezłożonej w postaci elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- art. 89 ust. 1 pkt 8
– jako nieważnej z powodu podpisania jej przez osobę nieprawidłowo
umocowaną,
- art. 89 ust. 1 pkt 2
– jako sprzecznej z SIWZ.
Niesporne było, że od strony technicznej podpisane odręcznie dokumenty oferty
(formul
arz ofertowy, oświadczenie wykonawcy i pełnomocnictwa) zostały zeskanowane,
a
następnie zbiorczo opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym pełnomocnika
i w
takiej postaci oferta została złożona Zamawiającemu
Zgodnie z art. 10a ust. 5 pzp oferty, wn
ioski o dopuszczenie do udziału
w
postępowaniu oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 25a, w tym jednolity dokument,
sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Izba w pełni podziela stanowisko, że w odniesieniu do oświadczenia woli wykonawcy,
jakim jest oferta, nie ma znaczenia, w jaki technicznie sposób została on sporządzona
elektronicznie
– czy od początku powstawała w tej postaci, czy też postać elektroniczną
nadano jej przez
zeskanowanie treści uprzednio utrwalonej na papierze. Z kolei w tym
drugim przypadku, nawet jeżeli nadano postać elektroniczną podpisanemu uprzednio
własnoręcznym podpisem oświadczeniu woli w postaci papierowej, jeżeli przesłana
zamawiającemu oferta została opatrzona ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
należy uznać, że zostały dopełnione wymagania formalne z art. 10a ust. 5 pzp.
Skoro przepisy ustawy pzp ani inne przepisy powszechnie obowiązujące nie definiują,
co należy rozumieć przez „sporządzenie w postaci elektronicznej”, należy odwołać się do
potocznego, językowego rozumienia słów. Skoro zgodnie ze słownikiem języka polskiego
PWN, „sporządzić” oznacza „wykonać, przygotować coś” (www.sjp.pwn.pl), może dotyczyć
również wykonania oferty w postaci elektronicznej dzięki zeskanowaniu treści, która zapisana
była na papierze, choćby odręcznie. Wbrew temu, co zasugerowano w odwołaniu, nie ma
zatem podstaw, aby sporządzenie oferty w postaci elektronicznej utożsamiać
z
wykonywaniem (przygotowywaniem) jej od początku do końca w programie komputerowym
umożliwiającym edycję tekstu. Językowe rozumienie „sporządzania” kładzie nacisk na
rezultat tej czynności, a nie jej przebieg.
Takie rozumienie spójne jest również z przepisami zawierającymi definicję terminu
„dokument elektroniczny”. Według art. 3 pkt 2 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 570 ze zm.)
jest to
stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej
strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych. Natomiast zgodnie
z art. 3 pkt 35
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23
lipca 2014 r. w sprawi
e identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do
transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE
(Dz. Urz. UE L 2014 Nr 257) jest to każda treść przechowywana w postaci elektronicznej,
w
szczególności tekst lub nagranie dźwiękowe, wizualne lub audiowizualne. Wreszcie art.
kc uznaje za dokument
nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią. Przy
czym
żaden z tych przepisów nie określa, w jaki sposób dokument elektroniczny powinien
zostać sporządzony.
Nie reguluje tego również art. 78
§1
kc, zgodnie z którym dla zachowania
elektronicznej postaci oświadczenia woli wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci
elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym
. Jeżeli zatem oferta
złożona w postępowaniu o udzielenie zamówienia ma postać elektroniczną np. w postaci
pliku w formacie pdf i jest opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
spełnia
wymagania formalne tego przepisu kc
, niezależnie od przebiegu procesu jej
przygotowywania. Tymczasem na zasadzie art. 14 pzp
– zgodnie z którym do czynności
podejmowanych pr
zez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie
zamówienia stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego – art. 78
§1
kc określa, co należy
rozumieć przez formę elektroniczną oświadczenia woli, natomiast art. 10a ust. 5 pzp jest
przepisem zastrzegającym taką formę pod rygorem nieważności dla takich czynności
wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia jak oferta, wniosek o dopuszczenie
do
udziału w postępowaniu oraz oświadczenia składane w toku tego postępowania. Na tej
samej zasadzie jak w poprzednim stanie prawnym uchylony art. 82 ust. 2 pzp zastrzegał pod
rygorem nieważności dla oferty składanej w postępowaniu o udzielenie zamówienia formę
pisemną albo, za zgodą zamawiającego postać elektroniczną, opatrzoną kwalifikowanym
podpisem elektronicznym, czyli formę elektroniczną.
Przepisy Kodeksu cywilnego przesądzają również o tym, że prawnie irrelewantne jest,
czy oferta złożona zamawiającemu w formie elektronicznej w rozumieniu art. 78
§ 1
kc
powstała przez zeskanowanie uprzednio istniejącego dokumentu w postaci papierowej, który
był podpisany własnoręcznym podpisem osoby uprawnionej do składania oświadczeń woli
w imieniu wykonawcy. Z art. 61 kc wyn
ika, że oświadczenie woli, które ma być złożone innej
osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego
treścią (§ 1), a oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie
z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby
osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią (§ 2). Przy czym zgodnie z art. 66 § 1 kc
o
świadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne
postanowienia
tej umowy, co oznacza, że immanentną cechą oferty jest złożenie jej przez
oblata adresatowi tego oświadczenia woli. W konsekwencji choćby istniał dokument w formie
pisemnej o treści tożsamej z ofertą złożoną zamawiającemu w formie elektronicznej, nie
m
oże on być uznany za ofertę w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Wreszcie b
iorąc pod uwagę reguły wykładni z art. 65 § 1 kc nie sposób przyjąć,
że wolą wykonawcy składającego ofertę sporządzonej w formie elektronicznej, nie było
złożenie ważnej formalnie oferty, aby mieć szansę na uzyskanie zamówienia, a jedynie
przekazanie
potwierdzonej za zgodność z oryginałem w formie pisemnej jej kopii
elektronicznej (w niewiadomym celu). Bezprzedmiotowe jest wskazywanie w tym zakresie na
§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie
użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych (Dz. U. poz.
1320), które, jak wprost wynika z treści tych przepisów, odnoszą się wyłącznie
do
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pzp, a nie oświadczenia woli, jakim jest
oferta, do którego zastosowanie mają przywołane powyżej przepisy Kodeksu cywilnego.
Niezależnie od powyższego należy brać pod uwagę, że celem wdrożenia powyższych
przepisów jako implementujących przepisy stosowanych dyrektyw UE było odformalizowanie
postępowania o udzielenie zamówienia, stąd właśnie możliwość złożenia oferty sporządzonej
elektronicznie, niezależnie od tego, w jaki sposób nadano jej postać elektroniczną, a z kolei
w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pzp – możliwość złożenia ich
w elektronicznej kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem.
Należy zauważyć, że w tym ostatnim przypadku wykonawca (lub inny podmiot,
którego dotyczą dokumenty) może tylko potwierdzić zeskanowany do postaci elektronicznej
dokument
za zgodność z jego papierowym oryginałem, bo nie jest jego autorem – nie
od
niego pochodzi treść tego dokumentu.
Podobnie pełnomocnik ustanowiony na mocy pełnomocnictwa w formie pisemnej
po zeskanowaniu tego dokum
entu do postaci elektronicznej może jedynie potwierdzić,
że jego treść jest zgodna z oryginałem, gdyż nie jest to jego oświadczenie woli, którego jest
jedynie adresatem. Jedn
ocześnie przepisy ustawy pzp, w tym przepisy wykonawcze, de lege
lata
nie przewidują, aby pełnomocnik mógł sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu
pełnomocnictwa jak np. z mocy art. 89 ust. 1 kpc w postępowaniu przed sądem może
to
uczynić adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także radca Prokuratorii Generalnej
Rzeczypospolitej Polskiej.
Z tego względu nie ma wątpliwości, że opatrzenie podpisem elektronicznym
pełnomocnika zeskanowanego do postaci elektronicznej pełnomocnictwa udzielonego mu
przez mo
codawcę w formie pisemnej, nie czyni zadość wymogowi złożenia pełnomocnictwa
w oryginale (ani, co oczywiste, po
świadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza
kopii).
Stąd Zamawiający prawidłowo pouczył wykonawców w s.i.w.z., że w przypadku
podpisan
ia przez pełnomocnika oferty, należy do niej dołączyć oryginał pełnomocnictwa
wystawionego przez osoby upoważnione do reprezentowania wykonawcy.
Umknęło uwadze Zamawiającego, że przywoływane przez niego orzeczenia
i
stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych, które Izba w pełni podziela, nie odnosiły się
do
sytuacji, gdy pełnomocnik przesyła wraz z ofertą zamawiającemu pełnomocnictwo
w
postaci elektronicznej, które opatruje własnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Odnosząc się do zarzutu zaniechania odrzucenia ofert na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 pzp, zauważyć należy, że przywołany powyżej art. 10a ust. 5 pzp ma charakter
bezwzględnie obowiązujący, stąd nie ma znaczenia dla sprawy, że w s.i.w.z. Zmawiający
błędnie pouczył, że nie dopuszcza możliwości złożenia skanu oferty/wniosku
opatrzonej/opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Niegodność z tego
rodzaju postanowieniem odnoszącym się wyłącznie co do formy, a nie aspektu materialnego
(treści) oferty, w ogóle nie mieści się w zakresie hipotezy normy z art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp.
Jednakże zarzuty i żądania zawarte w odwołaniu, które zmierzają wyłącznie
do
definitywnego odrzucenia oferty złożonej przez RE-Bau, nie uwzględniają art. 26 ust. 3a
pzp, zgodnie z którym jeżeli wykonawca nie złożył wymaganych pełnomocnictw albo złożył
wadliwe pełnomocnictwa, zamawiający wzywa do ich złożenia w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo
konieczne byłoby unieważnienie postępowania. Ponieważ wadliwie złożone pełnomocnictwa
podlegają uzupełnieniu w trybie tego przepisu, który nie był objęty zakresem zarzutów
odwołania, odwołanie zmierzające do definitywnego odrzucenia oferty RE-Bau, podlega
oddaleniu, gdyż nie ma podstaw do uczynienia zadość takiemu żądaniu.
Z
godnie z art. 192 ust. 7 pzp Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były
zawarte w odwołaniu. Przy czym stawianego przez wykonawcę zarzutu nie należy
rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale przede wszystkim jako
wsk
azane okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności zamawiającego
i
mają wpływ na sytuację wykonawcy wnoszącego odwołanie {zob. wyrok Sądu Okręgowego
w Gdańsku z 25 maja 2012 r. sygn. akt XII Ga 92/12}. W tej sprawie Odwołujący zaniechał
sformułowania zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3a pzp, pomimo że mógł i powinien ustalić,
że RE-Bau nie był wzywany do uzupełnienia pełnomocnictw.
{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 3. listy zarzutów oraz pkt 3. lit. a oraz b uzasadnienia}
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu zaniechanie wykluczenia RE-Bau z powodu
niewykazania spełnienia warunku udziału, którego brzmienia nawet nie podał, ograniczając
się do stwierdzenia, że dwie spośród (nie wiadomo ilu) pozycji wykazu zrealizowanych
zamówień nie spełnia wymagania, aby wykonane roboty budowlane obejmowały wykonanie
i
montaż stolarki okiennej.
Tymczasem Izba stwierdziła, że Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie zgodnie
z
rzeczywistym stanem rzeczy przytoczył brzmienie całego warunku i adekwatnie wywiódł,
że wystarczające było, aby wykonanie i montaż stolarki okiennej wystąpiły w jednym
wykonanych należycie co najmniej trzech zamówień. Jednocześnie Zamawiający zgodnie z
istniejącym stanem faktycznym podał, że już poz. 1. wykazu złożonego przez RE-Bau
obejmuje
wykonanie i montaż stolarki okiennej.
Zakres zaskarżenia obejmuje natomiast wyłącznie poz. 2 (Pałac Wołodkiewiczów
w
Krakowie) i 3 (kościół N.M.P. w Łapczycy) wykazu zamówień.
Izba zważyła, że powyższe ustalenie jest wystarczające dla stwierdzenia
bezza
sadności zarzutu zaniechania wykluczenia RE-Bau na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12
pzp za niewykazanie przytoczonego
powyżej za odpowiedzią odwołanie warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie elementu określonego w lit. b.
Zgodnie z art. 192 ust. 2 pzp w zw. z art. 190 ust. 7 pzp.
Izba uwzględnia odwołanie,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wyn
ik postępowania o udzielenie zamówienia, przy czym Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Innymi słowy, wpływ na wynik postępowania
prowadzonego przez zamawiającego oceniany jest przez Izbę granicach zarzutów
odwołania.
Niezależnie od powyższego zgodnie z art. 190 pzp strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których
wywodzą skutki prawne. Dowody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń
strony przeciwnej
strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do
zamknięcia rozprawy.
Tymczasem
Odwołujący, na którym spoczywał ten ciężar dowodu, nie wykazał
do
zamknięcia rozprawy żadnej inicjatywy dowodowej, a tym samym stawiane zarzuty
należało uznać również za niezasadne z tego powodu, że pozostały nieudowodnione.
{ad. pkt 2. i 6. listy zarzut
ów}
Pozostałe zarzuty naruszenia przepisów pzp:
- art. 91 ust. 1
– przez wybór oferty spółki RE-Bau jako oferty najkorzystniejszej, mimo że
oferta ta nie jest zgodna z ustawą,
- art. 7 ust. 1
–przez prowadzenie postępowania sprzecznie z zasadami uczciwej konkurencji
i
równego traktowania wykonawców
– mają charakter wynikowy lub niesamoistny, więc muszą dzielić los zarzutów głównych.
Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy
pzp
– orzekła, jak w pkt 2. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w
zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972)
– obciążając Odwołującego kosztami tego
postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis.