Sygn. akt: KIO 1005/19
POSTANOWIENIE
z dnia 17 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 17 czerwca 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 czerwca 2019 r. przez wykonawcę TPF Sp. z o.o.,
ul. Annopol 22, 03-236 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Polskie Koleje
Państwowe S.A., al. Jerozolimskie 142 A, 02-305 Warszawa
przy udziale wykonawcy Multiconsult Polska Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17,
00-203 Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
st
ronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz TPF
Sp. z o.o., ul. Annopol 22, 03-236 Warszawa kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(t.j. Dz. U. z 16 października 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1005/19
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na:
„Opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji pn. „Budowa
dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo - peronowego i infrastruktury
kolejowej".;
zostało wszczęte ogłoszeniem w ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 17.09.2018 r. pod nr 2018/S 181-410936 przez Polskie
Koleje Państwowe S.A., al. Jerozolimskie 142 A, 02-305 Warszawa zwane dalej:
„Zamawiającym”.
W dniu 24.05.2019 r.
(za pomocą Platformie Zakupowej) Zamawiający poinformował
o wyborze oferty najkorzystniejszej - Multiconsult Polska Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17,
00-203 Warszawa zwane dalej:
„Multiconsult Polska Sp. z o.o.” albo „Multiconsult” albo
„Przystępującym”. Drugą pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła oferta – TPF Sp. z o. o.,
ul. Annopol 22, 03-236 Warszawa zwana dalej:
„TPF Sp. z o. o.” albo „TPF” albo
„Odwołującym”.
W dniu 03.06.2019 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) TPF Sp. z o. o. wniosło
odwołanie na czynność z 24.05.2019 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w tym
samym dniu (e-mailem).
Zarzucił:
niezgodną z przepisami ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 16 października 2018 r. poz. 1986 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp”
czynności Zamawiającego polegającej na wyborze oferty Multiconsult jako oferty
najkorzystniejszej,
2. naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp poprzez zanie
chanie wykluczenia z postępowania
wykonawcy Multiconsult, pomimo iż wykonawca ten wprowadził Zamawiającego w błąd
przedstawiając informacje mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego oraz wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że
spełnia warunki udziału w postępowaniu;
3. naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp, przez zaniechanie wykluczenia Multiconsult
z postępowania pomimo niewykazania spełniania przez tego wykonawcę warunku udziału
w postępowaniu;
4. naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (w związku z naruszeniem
w/w przepisów Pzp). Wnosił o uwzględnienie niniejszego odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
Unieważnienia czynności oceny ofert,
Unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
Ponowną ocenę ofert,
Wykluczenie z postępowania Multiconsult;
Wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
1. Zgodnie z pkt
IX ppkt 3.3.1 SIWZ o zamówienie mogą się ubiegać Wykonawcy spełniający
następujący warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych
i zawodowych:
„(...) w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie/ wykonał: a) minimum 3
odrębne zamówienia (umowy) na dokumentację projektową, tj.: projekty budowlane
i wykona
wcze w branżach architektonicznej konstrukcyjnej, instalacyjnej w zakresie instalacji
i sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej, instalacyjnej w zakresie instalacji
i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci teletechnicznych,
w budynkach użyteczności publicznej, każde o wartości nie mniejszej niż 500 000,00 zł
brutto (słownie: pięćset tysięcy złotych) i kubaturze minimum 15 000 m3; (...) Pojęcie
budynku użyteczności publicznej należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w § 3 pkt 6
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.
1422)."
2. W odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust 1. Pzp
Multiconsult złożył Zamawiającemu
w dniu 26.11.2018r. Wykaz usług, który nie wykazywał spełnienia przedmiotowego warunku
udziału w postępowaniu.
Na spełnienie warunku opisanego przez Zamawiającego w pkt IX ppkt 3.3.1a) SIWZ
w poz.
2 Wykazu usług Multiconsult umieścił usługę podmiotu udostępniającego Metropolis
Sp. z o.o. Sp. k.:
„Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt
budowlany i projekt wykonawczy) w branżach architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej
w zakresie instalacji i sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej, instalacyjnej
w zakresie instalacji i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci
teletechnicznych w budynku użyteczności publicznej o kubaturze 78 569 m3 została
wykonana w ramach zadania pn. projekt 4-
gwiazdkowego hotelu w Świnoujściu przy ulicy
Zdrojowej / Uzdrowiskowej."
4. Wyrokiem z 01.04.2019 r., sygn. akt: KIO 455/19, KIO
nakazała Zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności oceny
ofert, w tym wezwanie wykonawcy Multiconsult do uzupełnienia wykazu wykonanych usług
o usługę potwierdzającą spełnienie warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt IX
ppkt 3.3.1
a) SIWZ. Izba wskazała, że w/w referencja dotycząca hotelu nie spełnia warunku
„budynek użyteczności publicznej".
W dniu 05.04.2019 r. Zamawiający unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty
z dnia 05.03.2019 r., a w dniu 11.04.2019 r. wezwał wykonawcę firmę Multiconsult na
podstawie art. 26 ust 3 w zw. z art. 22a ust. 6
Pzp do uzupełnienia dokumentów złożonych
w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust 1 Pzp, w zakresie wykazu usług
oraz dokumentów potwierdzających ich należyte wykonanie, zgodnie z wymaganiami
okre
ślonymi w rozdziel IX ppkt 3.3.1a) SIWZ.
W dniu 26.04.2019 r. wykonawca firma Multiconsult uzupełnił wykaz usług zastępując
jednocześnie na podstawie art. 22a ust 6 Pzp podmiot trzeci Metropolis SP. z o.o. Sp. k
podmiot
em PIG Architekci Sp. z o.o. Odwołujący wskazuje, że także wykaz usług
uzupełniony przez firmę Multiconsult nie spełnia warunku udziału w postępowaniu
określonego przez Zamawiającego w rozdziale IX ppkt 3.3.1a) SIWZ.
Na potwierdzenie w/w warunku udziału w postępowaniu firma Multiconsult w poz. 1
wykazu usług umieściła usługę podmiotu trzeciego PIG Architekci Sp. z o.o.: „Usługa
polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt budowlany i projekt
wykonawczy) w branżach: architektonicznej’, konstrukcyjnej instalacyjnej w zakresie
instalacji i sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej, instalacyjnej w zakresie
instalacji i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci teletechnicznych,
budynku użyteczności publicznej o kubaturze 123 618,58 m3 została wykonana w ramach
zadania pn.: Wielobranżowa dokumentacja projektowa budowlano-wykonawcza inwestycji
pn.: „Budowa Drugiego Terminala pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy
w Gdańsku wraz z pomostem kolei metropolitalnej oraz infrastrukturą o przepustowości
rocznej 7 min pasażerów"
Na wstępie Odwołujący podnosi, że list referencyjny wystawiony przez spółkę NDI S.A.,
który firma Multiconsult złożyła na potwierdzenie należytego wykonania w/w usługi nie został
wystawiony dla firmy PIG Architekci SP. Z O.O. Z tytułu wykonania dokumentacji projektowej
budowlano -
wykonawczej. Dokument ten potwierdza, że to Pan mgr inż. arch. M. A. L. jako
główny projektant pracował przy takim zadaniu. Biorąc pod uwagę powyższe Odwołujący nie
znajduje uzasadnienia dla wykazywania się przez firmę PIG Architekci Sp. z o.o.
doświadczeniem w realizacji usługi umieszczonej w poz. 1 wykazu usług - a to wobec faktu,
że firma PIG Architekci Sp. z o.o. nie zrealizowała usługi polegającej na opracowaniu
dokumentacji projektowej, obejmującej projekt budowlany i projekt wykonawczy, na rzecz
NDI SA..
Multiconsult wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając w uzupełnionym wykazie
informacje dotyczące zakresu usługi realizowanej przez firmę PIG Architekci Sp. z o.o.
umieszczonej na pozycji 1 wykazu usług mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego oraz wprowadziła Zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający
w rozdziale IX ppkt 3.3.la) SIWZ wymagał od wykonawców wykazania się doświadczeniem
przy realizacji:
(...) minimum 3 odrębne zamówienia (umowy) na dokumentację projektową,
tj.: projekty budowlan
e i wykonawcze w branżach architektonicznej, konstrukcyjnej,
instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej,
instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji
i sieci teletechnicznych (...)
Wprowadzenie w błąd wynika z faktu, że w ramach wskazanej
w pozycji 1 wykazu usług usługi dotyczącej rozbudowy drugiego terminala pasażerskiego
w Porcie Lotniczym w Gdańsku firma PIG Architekci Sp. z o.o. nie opracowała projektu
budowlanego. A nie opracowała - gdyż projekt budowlany nie stanowił w ogóle elementu
usługi realizowanej przez NDI Sp. z o.o. na rzecz Portu Lotniczego w Gdańsku im. Lecha
Wałęsy. Przedmiotowe postępowanie prowadzone przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy
w Gdańsku obejmowało 2 rodzaje usług:
1.Wykonanie projektu wykonawczego - doprojektowanie w zakresie projektu wykonawczego;
Usługi budowlane - rozbudowę drugiego terminala.
• Dowód: Ogłoszenie o zamówieniu numer 2013/S 129-223007 z dnia 5 lipca 2013 r.
• Dowód: Informacja o wyborze oferty NDI S.A z dnia 18 listopada 2013 r.
Tak więc bez wątpienia usługa w takim zakresie nie mogła zostać podzlecona firmie
PIG Architekci Sp. z o.o.
Z powyższego wynika, iż usługa swym zakresem obejmowała
jedynie projekt wykonawczy, a nie budowlany, wskazuje na to chociażby przedmiot
postępowania:
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
ograniczonego na
„Doprojektowanie iw zakresie projektu wykonawczego) i rozbudowę
drugiego terminala pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku"
Z dostępnej dokumentacji powykonawczej, wykonanej przez NDI, wynika, iż projekt
budowlany dla przedmiotowej inwestycji został opracowany przez firmę JSK Architekci Sp.
z o.o.
• Dowód: Projekt Wykonawczy branżowy
Na pierwszej stronie w/w projektu w tabeli z prawej strony jako Architekt projektu
budowlanego widnieje firma JSK Architekci Sp. z o.o. Firma PIG Architekci Sp. z o.o. wraz
z firmą GMT Sp. z o.o. została wskazana jako autor jedynie projektu wykonawczego.
Dysponując powyższą wiedzą oraz przytoczonymi dowodami Odwołujący stwierdza,
że list referencyjny wystawiony przez firmę NDI S.A. nieprzypadkowo został wystawiony
Panu mgr. inż. arch. M. A. L., a nie firmie PIG Architekci Sp. z o.o. - miało to zagmatwać
sprawę, kto właściwie wykonał usługi projektowe. Z informacji uzyskanych z profilu Pana M.
L.
na portalu Linkedin wynika, że do listopada 2013r. był on Architektem w firmie JSK
Architekci Sp. z o.o. Tak więc doświadczenie przy opracowaniu projektu budowlano-
wykonawczego dla przedmiotowej inwestycji zdobył w dwóch firmach: JSK Architekci Sp. z
o.o. (w zakresie projektu budowlanego) oraz PIG Architekci Sp. z o.o. (w zakresie projektu
wykonawczego). Niemniej jednak jest to doświadczenie Pana A. L., a nie firmy PIG. Sama
firma PIG Architekci Sp. z o.o. nie mogła uzyskać takiej referencji, gdyż nie opracowała
projektu budowlanego w ramach przedmiotowej inwestycji.
• Dowód: Profil Pana M. L. na
portalu Linkedin
Mając na uwadze powyższe firma Multiconsult podając w wykazie usług, iż firma PIG
Architekci w ramach opracowania dokumentacji projektowej Rozbudowy Drugiego Terminala
pasażerskiego w Porcie Lotniczym w Gdańsku opracowała zarówno projekt budowlany
i projekt wykonawczy (czego wymagał Zamawiający w SIWZ) wprowadziła Zamawiającego
w błąd i podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17. Należy wskazać, że
nawet, jeśli to firma PIG wprowadziła Multiconsult w błąd, to Multiconsult mógł bez problemu
zweryfikować informacje wpisywane do Wykazu usług. Skoro Odwołujący na podstawie
publicznie powszechn
ych informacji zidentyfikował, jaka firma wykonała projekt budowlany,
a jaka firma wykonała projekt wykonawczy - to takie same ustalenia powinny zostać
dokonane przez Multiconsult. Zatem Multiconsult nie może obecnie twierdzić, że działał
w dobrej wierze i nie ponosi winy za podanie nieprawdziwych informacji, wprowadzających
w błąd Zamawiającego. Każdy wykonawca zobowiązany jest do weryfikacji informacji
wskazywanych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Nawet gdy
by uznać, że firma Multiconsult nie jest winny podania błędnych informacji,
z czym Odwołujący się nie zgadza, to i tak podlega on wykluczeniu na podstawie art. 24 ust.
1 pkt 12 Pzp
, a to w związku z niewykazaniem spełniania przez tego wykonawcę warunku
udz
iału w postępowaniu. Firmie Multiconsult nie przysługuje już bowiem możliwość
uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 wykazu usług o usługi spełniające warunki udziału
w postępowaniu wyznaczone przez Zamawiającego w rozdziale IX ppkt 3.3.1a) SIWZ.
Zamawi
ający w dniu 04.06.2019 r. wezwał (umieszczając na Platformie Zakupowej)
wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 Pzp, uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 07.06.2019 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Multiconsult Polska Sp.
z o.o.
zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana
Zamawiającemu oraz Odwołującemu. W konsekwencji Izba uznała skuteczność
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: Multiconsult
Polska Sp. z o.o.
W dniu 17.06.2019 r. (e-mailem)
Multiconsult Polska Sp. z o.o. złożył pismo
uczestnika postępowania wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia pisma została
przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. W odwołaniu TPF podniósł, że usługa
wskazana w poz. 1 uzupełnionego wykazu Uczestnika postępowania nie potwierdza
spełniania warunku udziału w postępowaniu sformułowanego przez Zamawiającego. Zarzut
Odwołującego jest bezzasadny, gdyż doświadczenie powołane w poz. 1 wykazu usług
Multiconsult jest prawidłowe i potwierdza spełnianie warunku udziału w postępowaniu
w zakresie zdolności technicznej i zawodowej. Uczestnik postępowania nie wskazał również
w tym zakresie jakichkolwiek niezgodnych ze stanem faktycznym informacji.
1. Zgodnie z poz. 1 wykazu usług Multiconsult wykonawca wskazał na następujące
doświadczenie: „Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt
budowlany i wykonawczy) w branżach: architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej
w zakresie instalacji i sieci wodno - kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej
instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji
i sieci teletechnicznych budynku użyteczności publicznej o kubaturze 123 618, 58 m3,
została wykonana w ramach zadania pn.: Wielobranżowa dokumentacja projektowa
budowlano - wykonawczo inwestycji pn.:
„Budowa Drugiego Terminala pasażerskiego
w Porcie Lotniczym im.: Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z pomostem kolei metropolitarnej
oraz infrastrukturą o przepustowości rocznej 7 min pasażerów”.
2. Przedmiotowa usługa stanowi doświadczenie podmiotu trzeciego PIG Architekci sp. z o.o.,
który udostępnił Uczestnikowi postępowania swoje zasoby na potrzeby niniejszego
postępowania przetargowego. Dokumentacja projektowa wykonana przez PIG Architekci sp.
z o.o. była realizowana na rzecz NDI S.A. z siedzibą w Sopocie i podmiot ten jako
bezpośredni odbiorca usług wystawił list referencyjny z 15.09.2014 r.
3. Przede wszystkim, nie sposób zgodzić się z Odwołującym, że list referencyjny nie
potwierdza w świetle przepisów Pzp należytego wykonania usług przez PIG Architekci sp.
z o.o.
a. Referencje, poświadczenia czy protokoły odbioru są jedynie dokumentem
potwierdzającym należyte wykonanie dostaw/ usług/ robót budowlanych wskazanych
w wykazie. Referencje są dokumentem wystawianym, co do zasady, jednorazowo i co do
zasady nie na potrzeby konkretnego postępowania.
b. W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej nie budzi wątpliwości, że: „Referencje nie są
wystawiane na potrze
by konkretnego postępowania, mają charakter ogólny, nie można więc
wymagać i egzekwować od Wykonawcy, oby z ich treści wynikało spełnienie, konkretnego
i zindywidualizowanego, na potrzeby danego postępowania warunku udziału. Referencje nie
służą potwierdzeniu warunków udziału w postępowaniu, bowiem ten fakt potwierdza sam
wykonawca w składanym oświadczeniu (wykazie) zaś referencje mają za zadanie
potwierdzać jedynie, że usługi podane w wykazie zostały prawidłowo zrealizowane” (wyrok
KIO z 30.03.2018 r., sygn. akt: KIO 497/18). W wyroku z 9.05.2017 r., sygn. akt: KIO 785/17
wskazano, że „W szczególności należy podkreślić, że ocena sytuacji podmiotowej
wykonawcy, tj. kwestii spełniania warunków udziału w Postępowaniu, tu - w zakresie
zdolności zawodowej, dokonywana jest na podstawie wykazu głównych usług. Załączane do
niego referencje mają li tytko potwierdzać należyte wykonanie zamówień, na które
wykonawca powołał się w składanym zamawiającemu wykazie. Ergo, z treści referencji, o ile
nie wsk
azują one na niewykonanie, bądź nienależyte wykonanie zamówień objętych
wykazem, nie można wyprowadzać wniosku o niespełnianiu warunku udziału
w postępowaniu. ”
c. List referencyjny z 15.09.
2014 r,, którego wystawcą jest NDI S.A, potwierdza prawidłowe
wykonanie przez PiG Architekci sp. z o.o. zadania opracowania wielobranżowej
dokumentacji projektowej dotyczącej „Budowy Drugiego Terminala pasażerskiego w Porcie
Lotniczym im.: Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z pomostem kolei metropolitarnej oraz
infrastrukturą o przepustowości rocznej 7 min pasażerów”. Z treści przedstawionego
Zamawiającemu dokumentu wynika, że: „Firmę PIG Architekci sp. z o.o. jak i głównego
projektanta rekomendujemy jako odpowiedzialnego i wykwalifikowanego Par
tnera dbającego
o wysoki poziom obsługi Klienta." (akapit trzeci od końca, ostatnie zdanie).
d. Treść listu referencyjnego jest spójna z informacjami zawartymi w wykazie i wbrew
twierdzeniom TPF nie stanowi wyłącznego potwierdzenia należytego wykonania pracy przez
głównego projektanta Pana M. L. . Odwołujący pominął bowiem wskazanie, że firma PIG
Architekci sp. z o.o. została zarekomendowana jako wykwalifikowany i godny polecenia
partner. Nie może budzić zatem wątpliwości okoliczność, że dokument ten jest dokumentem
właściwym w świetle przepisów ustawy oraz rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich Zamawiający może żądać od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
e. W związku z tym, list referencyjny z 15.09.2014 r.:
• pochodzi od odbiorcy usług - NDI S.A. z siedzibą w Sopocie,
• zawiera informację o tym jakiego zadania dotyczy - wykonanie dokumentacji projektowej
budowlano -
wykonawczej dotyczącej „Budowy Drugiego Terminala pasażerskiego w Porcie
Lotniczym im.: Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z pomostem kolei metropolitarnej oraz
infrastrukturą o przepustowości rocznej 7 min pasażerów”,
• zawiera sformułowania wartościujące, które pozytywnie oceniły podmiot trzeci PIG
Architekci sp. z o.o. w związku z realizacją usług określonych w przedmiotowym
dokumencie.
f. Fakt, że list referencyjny wystawia również pozytywną ocenę pracy głównemu
projektantowi Panu M. L.
nie może być okolicznością dyskwalifikującą omawiany dokument.
Przeciwnie, oświadczenie wystawione przez NDI S.A. należy interpretować w ten sposób, że
podmiot ten potwierdził, iż zarówno PIG Architekci sp. z o.o. (wykonawca), jak i Pan M. L. w
sposób satysfakcjonujący wykonali swoje obowiązki, a zatem powyższe stanowi dodatkowe
potwierdzenie prawidłowości wystawionego dokumentu. Należy wskazać, że Pan M. L.
został określony przez NDI S.A. jako „główny projektant z ramienia firmy PIG Architekci sp. z
o.o.” - a zatem osoba działająca przy realizacji usług w imieniu i na rzecz PIG Architekci sp. z
o.o. Skoro odbiorca
dokumentacji projektowej w tym samym dokumencie poświadcza, że
główny projektant przedmiotowej dokumentacji działający z ramienia PIG Architekci sp. z o.o.
należycie wykonał usługi, a jak również, że PIG Architekci sp. z o. o, jest firmą
r
ekomendowaną jako wykwalifikowany i świadczący wysokiej jakości usługi partner to nie
sposób uznać, że list referencyjny z 15.09.2014 r. jest niewystarczający.
4. Nie jest również zasadny zarzut Odwołującego, że PIG Architekci sp. z o.o. wykonał co
najwyżej projekt wykonawczy. Podmiot PIG Architekci sp. z o. o, był autorem dokumentacji
projektowej zarówno w zakresie wykonania projektu budowlanego, jak i projektu
wykonawczego.
a. W odpowiedzi na argumentację zawartą w odwołaniu stwierdzić trzeba, że TPF nie
przedstawił pełnego stanu faktycznego dotyczącego wykonania dokumentacji projektowej
w ramach zadania
„Budowy Drugiego Terminala pasażerskiego w Porcie Lotniczym im.:
Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz z pomostem kolei metropolitarnej oraz infrastrukturą
o przepustowości rocznej 7 min pasażerów”. Prawdą jest, że firma JSK Architekci sp. z o.o.
wykonała w 2013 r. projekt budowlany dla ww. inwestycji, jednak doświadczenie wskazane
w
wykazie Uczestnika postępowania dotyczy dokumentacji projektowej wykonanej w okresie
od stycznia 2014 r. do lipca 2014 r. Należy wyjaśnić, że początkowo umowa łącząca PIG
Architekci sp. z o.o. z NDI S.A. dotyczyła wykonania wyłącznie projektu wykonawczego.
Jednakże, na etapie prowadzenia prac zaszła konieczność wprowadzenia licznych
i istotnych zmian do projektu, co w efekcie doprowadziło do konieczności wykonania projektu
budowlanego będącego projektem budowlanym zamiennym. Projekt budowlany zamienny
został wykonany przez PIG Architekci w ramach umowy z NDI S.A. W konsekwencji, nie
sposób uznać, że PIG Architekci sp. z o.o. nie może legitymować się doświadczeniem
w wykonaniu dokumentacji projektowej budowlano -
wykonawczej potwierdzającej spełniania
warunku udziału w postępowaniu określonego w SIWZ. Fakt, że JSK Architekci sp. z o.o.
wykonała projekt budowlany w żaden sposób nie oznacza, że w późniejszym okresie ten
projekt budowlany nie mógł być zmieniony poprzez projekt budowlany zamienny wykonany
przez inny podmiot.
b. Wykonanie przez PIG Architekci sp. z o.o. dokumentacji w zakresie potwierdzającym
spełnianie warunku udziału w postępowaniu wynika również z listu referencyjnego z dnia
15.09.2014 r., co TPF c
ałkowicie pomija w treści odwołania. NDI S.A. potwierdziło wprost, że
w ramach współpracy dotyczącej wykonania prac projektowych dla inwestycji „Budowy
Drugiego Terminala pasażerskiego w Porcie Lotniczym im.: Lecha Wałęsy w Gdańsku wraz
z pomostem kolei me
tropolitarnej oraz infrastrukturą o przepustowości rocznej 7 min
pasażerów" wykonana została dokumentacja projektowa „budowlano - wykonawcza". NDI
S.A. jako bezpośredni odbiorca usług świadczonych przez PIG Architekci sp. z o.o.
potwierdził zatem, że wbrew stanowisku TPF sp. z o.o. wyrażonemu w odwołaniu nie tylko
projekt wykonawczy
został wykonany przez podmiot trzeci udostępniający zasoby PIG
Architekci sp. z o.o.
c.
Bezprzedmiotowe jest wskazanie, że Pan M/ L/ pracował do listopada 2013 r. dla JSK
A
rchitekci sp. z o.o. Ponownie należy wskazać, że doświadczenie wskazane w wykazie
dotyczy okresu od stycznia 2014 r. do listopada 2014 r. Dowód dołączony do odwołania TPF
wydruk z portalu internetowego Linkedln potwierdza, że od grudnia 2013 r. Pan M. L. jest
związany z PIG Architekci sp. z o.o., co jest spójne w okresem realizacji dla usługi z poz. 1
wskazanym w wykazie (od stycznia 2014 r. wykonywane były prace projektowe przez ww.
osobę na rzecz PIG Architekci sp. z o.o.). Usługi wykonywane prze tę osobę jako głównego
projektanta w ramach umowy pomiędzy PIG Architekci sp. z o.o. a NDI 5.A. w okresie od
stycznia 2014 r. do Lipca 2014 r. nie byty zatem realizowane z ramienia firmy JSK Architekci
sp. o.o., co dodatkowo wskazuje na bezzasadność argumentacji Odwołującego.
d.
Odnosząc się do fragmentu rysunku technicznego z projektu wykonawczego należy
wskazać, że nie podważa on wykonania przez PIG Architekci projektu budowlanego
w zakresie projektu budowlanego zamiennego. Dokument ten potwierdza natomiast
dodatkowo wykonanie projektu wykonawczego przez PIG Architekci sp. z o.o. Również
ogłoszenie o zamówieniu nr 2013/3/ 129- 223007 nie stanowi potwierdzenia, że projekt
budowlany nie mógł być zlecony przez NDI 5.A. na etapie wykonywania zamówienia.
W zakresie usług, których dotyczy niniejszy spór nie jest niczym niestandardowym na rynku,
że wykonywane są zmiany do projektów budowlanych poprzez opracowywanie projektów
budowlanych zamiennych jeżeli na etapie realizacji umowy okaże się, ze zmiany te są
konieczne do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia (nawet jeżeli nie były
wcześniej planowane).
e.
Należy uzupełniająco podkreślić, że projekt budowlany zamienny, który został wykonany
przez PIG Architekci sp. z
o.o. jest projektem budowlanym w rozumieniu przepisów ustawy
Prawo budowlane. Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane przed upływem 2
miesięcy od dnia wydania postanowienia, o którym mowa w art. 50 ust. 1, organ nadzoru
budowlanego w drodze decyzji
„w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego
projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę - nakłada, określając
termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego
zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót
budowlanych oraz - w razie potrzeby -
wykonania określonych czynności lub robót
budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego
z prawem; przepisy dotyczące projektu budowlanego stosuje się odpowiednio do zakresu
tych zmian"
. W treści SIWZ obowiązującej w niniejszym postępowaniu nie została
wykluczona możliwość powołania doświadczenia w zakresie wykonania projektu
budowlanego, który jest projektem budowlanym zamiennym. Projekt budowlany zamienny
wykonany przez ww. podmiot trzeci spełnia wszystkie elementy warunku udziału
w postępowaniu wymienione w treści SIWZ, tj. dotyczy branż wskazanych w warunku,
budynku użyteczności publicznej o kubaturze większej niż wskazana w warunku i spełnia
wymaganie w zakresie wartości.
d. Stanowisko Uczestnika postępowania znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie
Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów powszechnych, zgodnie z którym:
• „Podzieli natomiast Sąd twierdzenia skarżącego, że nie ma podstaw do rozróżniania pojęć
"projektu budowlanego" i "projektu budowlanego zamiennego". Słusznie wskazuje tutaj
skarżący, że fakt stosowania do zmian wprowadzonych projektem budowlanym zamiennym
przepisów o projekcie budowlanym (art. 51 ust. 1 pkt 3 pr. budowlanego) nakazuje uznać, że
ów projekt budowlany zamienny należy również uznać za projekt budowlany w rozumieniu
SIWZ.” (wyrok SO w Gliwicach z 22.11.2016 r., sygn. akt: X Ga 457/16);
• „Dodatkowo Izba uznała, że wykonawca wykazał swoje autorstwo projektu budowlanego
(zamiennego), na podstawie którego inwestor uzyskał pozwolenie na budowę dla budynku nr
8, co oznacza, że niezależnie od wykazania się wykonaniem projektów wykonawczych,
udowodnił wykonanie projektu budowlanego także dla tej części obiektu określanego jako
budynek nr 8” (wyrok KIO z 03.10.2013 r. , sygn. akt: KIO 2262/13);
• „Izba zgodziła się z Zamawiającym [także z przystępującym WANT], że nie wykluczył on
możliwości
potwierdzenia
posiadania
wymaganego
doświadczenia,
wykonaniem
zamiennego projektu budowlanego. Zamienny projekt budowlany jest następstwem
konieczności wprowadzenia zmian w projekcie pierwotnym, co nie zmienia stopnia jego
złożoności, czy konieczności posiadania określonych umiejętności i doświadczenia, co było
przedmiotem oceny w przypadku spornego wymagania.” (wyrok KIO z 26.02.2018 r., sygn.
akt: KIO 283/18).
5. Uczestnik postępowania wykazał zatem spełnianie warunku udziału w postępowaniu
w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, co oznacza, że zarzut TPF dotyczący
zaniechania wykluczenia MULTICONSULT z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt
12 Pzp jest nieuzasadniony,
6. Mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację nie zasługują również na
uwzględnienie twierdzenia Odwołującego, iż Uczestnik postępowania przedstawił w toku
postępowania nieprawdziwe informacje, w sposób wypełniający przestanki wykluczenia z art.
24 ust. 1 pkt 16 lub art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp.
7. Podkreślił, że odpowiedź na wezwanie Zamawiającego była przygotowana z należytą
starannością i bez jakiegokolwiek zamiaru wprowadzenia Zamawiającego w błąd.
Multiconsult
przed złożeniem przedmiotowej odpowiedzi otrzymał od podmiotu trzeciego
udostępniającego zasoby PIG Architekci sp. z o.o. informacje o tym, że podmiot ten
zrealizował dokumentację projektową w zakresie odpowiadającym warunkowi udziału
w postępowaniu. Multiconsult działał zatem bezpośrednio w oparciu o informacje przekazane
mu przez podmiot, z którym pozostaje w relacjach biznesowych. PIG Architekci sp. z o.o.
wykonała dokumentację projektową budowlano - wykonawczą, tj. projekt budowlany (będący
projektem budowlanym zamiennym) oraz projekt wykonawczy, co spełnia wymagania
Zamawiającego. Informacje wskazane w uzupełnionym przez Uczestnika postępowania
wykazie usług odpowiadają rzeczywistości i w żaden sposób nie wprowadzają
Zamawiającego w błąd. Mając na uwadze powyższe, nie sposób zgodzić się z Odwołującym,
iż MULTICONSULT podlega wykluczeniu z postępowania.
Do otwarcia posiedzenia
Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.
W dniu 17.06.2019 r.
w związku z postanowieniem Izby z 07.06.2019 r. odbyło się
posiedz
enie niejawne z udziałem stron.
Na posiedzeniu - umocowa
ny pełnomocnik Zamawiającego - oświadczył, że
uwzględnienia odwołanie w całości. Jednocześnie, Przystępujący oświadczył, że nie zgłasza
sprzeciwu, do uwzględnienia w całości odwołania dokonanego przez Zamawiającego na
posiedzeniu. St
rony potwierdziły także, iż znają treść pisma procesowego, które wpłynęło do
KIO w dniu dzisiejszym przed posiedzeniem.
Izba uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż postępowanie odwoławcze –
stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć. Wobec ustalenia, że
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, zgodnie z żądaniem
Odwołującego, a Przystępujący po stronie Zamawiającego nie złożył sprzeciwu, Izba –
działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp – umorzyła postępowanie
odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 1005/19 na posiedzeniu niejawnym z udziałem
stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 1092 i poz. 1992) -
postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia
P
rezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze
wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez wywieszenie sentencji postanowienia
na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu
podawana jest na stronie interneto
wej Urzędu Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia
przesyła się stronom i uczestnikom postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………