KIO 663/18 POSTANOWIENIE dnia 19 kwietnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 11.07.2018

Sygn. akt: KIO 663/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 19 kwietnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 

 
 
 
Protokolant:              

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu 

na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  19  kwietnia  2018  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa Kr

ajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 kwietnia 2018 r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Aspello  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Opolu 

ul. Technologiczna  2,  45  -  839  Opole  i  Netgis  - 

Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  Opolu 

ul. Technologiczna 2, 45  - 839 Opole,  w 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 

Gminę Milicz ul. Trzebnicka 2, 56 - 300 Milicz 

przy udziale wykonawcy GISON Sp. z o.o. 

z siedzibą w Krakowie, ul. Chmieleniec 18 lok. 12, 

– 348 Kraków, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego - po 

stronie z

amawiającego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 


nakaz

ać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na 

rzecz wykonawc

ów 

wspólnie 

ubiegających 

się 

udzielenie 

zamówienia 

Aspello Sp. z o.o.,  ul. Technologiczna  2,  45  -  839  Opole  i  Netgis  -  Sp.  z  o.  o., 

ul. Technologiczna  2,  45  -  839  Opole,  kwoty  7  500 

zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy 

pięćset  złotych  zero  groszy),  uiszczonej  przez  powyższych  tytułem  wpisu  od 

odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie 

7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący: 

………………………………… 


Uzasadnienie 

do postanowienia z dnia 19 kwietnia 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 633/18 

Zamawiający  Gmina  Milicz  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.: 

„Rozwój  e-usług  wewnątrzadministracyjnych  Gminy  Milicz”,  o  numerze 

nadanym  przez  zamawiającego  IF.271.7.3.2018,  o  ogłoszeniu  o  zamówieniu  publicznym 

zamieszczonym w 

Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 22 lutego 2018 r. pod numerem 

522184-N-2018, zwane 

dalej jako „postępowanie”.  

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego 

o  wartości  poniżej  kwot  określonych  w przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust. 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r., 

poz. 

1579 ze zm.), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu  9  kwietnia  2018 

r.  odwołanie  wobec  czynności  i  zaniechań  zamawiającego 

postępowaniu  wnieśli  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia 

konsorcjum  Aspello  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Opolu  ul. Technologiczna  2,  45  -  839  Opole 

i Netgis  - 

Sp. z o. o. z siedzibą w Opolu ul. Technologiczna 2, 45 - 839 Opole, dalej zwani 

jako  „odwołujący”. W  odwołaniu  postawiono  zamawiającemu  zarzuty  dotyczące  naruszenia 

następujących przepisów (pisownia oryginalna): 

art. 89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 3 i art. 

90 ust. 2 p.z.p. przez błędne uznanie, iż oferta 

GISON  sp.  z  o.  o. 

nie zawiera rażąco niskiej ceny, a w konsekwencji nieodrzucenie 

tejże oferty na podstawie  art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz przez błędne uznanie, że GISON 

sp. z o.o. wykazał w sposób dostateczny, że oferta przez niego złożona nie zawiera 

rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

a

rt.  7  ust.  1  p.z.p.  przez  naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowane  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców; 

na  wypadek  nieuznania  przez  KIO  zarzutu  pierwszego  zarzucam  z

amawiającemu 

naruszenie  również  innych  przepisów  ustawy  mających  istotny  wpływ  na  wynik 

p

ostępowania tj.: 

art.  22  ust.  1  pkt  2  i  art.  22  ust.  1  b  pkt  3  p.z.p.  poprzez  błędne  uznanie  przez 

z

amawiającego,  iż  GISON  sp.  z  o.  o.  wykazała  spełnianie  warunku  udziału 

postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  i  zawodowej  w  zakresie 

opisanych  w  rozdziale  V  pkt  3.1.1.  SIWZ  oraz  w  rozdziale  V  pkt  3.1.2.  SIWZ 

w zakresie dysponowania s

pecjalistą ds. relacyjnej bazy danych GIS; 


art.  24  ust.  1  pkt  12  p.z.p.  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  5  p.z.p.  przez  naruszenie 

obowiązku wykluczenia wykonawcy  GISON  sp. z  o.  o., który  nie  wykazał  spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu,  określonego  przez  zamawiającego  opisanych 

w rozdziale  V  pkt  3.1.1.  SIWZ  oraz  w  rozdziale  V  pkt  3.1.2.  SIWZ  w  zakresie 

dysponowania  spec

jalistą  ds.  relacyjnej  bazy  danych  GIS,  a  w  konsekwencji 

zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy wykluczonego z udziału w postępowaniu; 

art.  24  ust.  1  pkt  17  p.z.p.  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  5  p.z.p.  przez  naruszenie 

obowiązku  wykluczenia  wykonawcy  GISON  sp.  z  o.  o.,  który  przedstawił  informacje 

mogące wprowadzać w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje 

podejmowane przez z

amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5 p.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty GISON 

sp.  z  o. 

o.,  mimo,  że  oferta  ta  została  złożona  przez  wykonawcę  podlegającego 

wykluczeniu z postępowania; 

art.  91  ust.  1  p.z.p. 

poprzez  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty  GISON  sp.  z  o.  o. 

mimo,  że  wykonawca  ten  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej oraz przedstawił informacje mogące 

wprowadzać  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

podlegał  wykluczeniu  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12  p.z.p.  lub 

art. 24 ust. 1 pkt 17 p.z.p., a jego oferta odrzuceniu. 

Wobec  powyższych  zarzutów  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz 

nakazanie zamawiającemu:  

unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  a  następnie  dokonania 

ponownego  badania  i  oceny  ofert, 

połączonego  z  odrzuceniem  oferty  wykonawcy  GISON 

sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw.  z art. 90 ust. 3 p.z.p.  i dokonania wyboru 

oferty z

łożonej przez odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.  

Zaś  na  wypadek  nieuznania  przez  Izbę  ww.  wniosku  odwołujący  wniósł 

uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie zamawiającemu:  

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności badania 

i oceny  ofert  oraz 

wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu,  na  podstawie  art.  24 ust.  1  pkt 

17 p.z.p.,  wykonawcy  GISON  sp.  z  o.o.,  z  powodu  przedstawienia  informacji 

wprowadzających  w  błąd  zamawiającego,  mogących  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  z

amawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  oraz 

dokonania wyboru oferty złożonej przez odwołującego jako oferty najkorzystniejszej, lub 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności badania 

i oceny  ofert  oraz 

wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu,  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt 


12 p.z.p., wykonawcy GISON sp. z o.o., z 

powodu niewykazania spełniania warunku udziału 

postępowaniu, o którym mowa w rozdziale V pkt 3.1.1. SIWZ oraz w rozdziale V pkt 3.1.2. 

SIWZ, w zakresie dysponowania s

pecjalistą ds. relacyjnej bazy danych GIS oraz dokonania 

wyboru oferty złożonej przez odwołującego, jako oferty najkorzystniejszej. 

Ponadto  odwołujący  wniósł  o  zasądzenie  na  jego  rzecz  kosztów  postępowania 

odwoławczego  z  tytułu  uiszczonego  wpisu,  opłat  skarbowych  od  pełnomocnictw  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika, według rachunku przedstawianego na rozprawie.  

Odwołujący  w  uzasadnieniu  odwołania  przedstawił  okoliczności  faktyczne  i  prawne 

uzasadniające wniesienie środka ochrony prawnej. 

W

obec  spełnienia  przesłanek  określonych  w  art.  185  ust.  2  p.z.p.  dopuszczono  do 

udziału  w  sprawie,  jako  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  wykonawcę  GISON 

Sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie,  ul.  Chmieleniec  18  lok.  12,  30  –  348  Kraków, 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego – dalej jako „przystępujący”. 

W dniu 16 kwietnia 2018 r. do 

Izby wpłynęła odpowiedź zamawiającego na odwołanie 

zawierająca  oświadczenie  o  uwzględnieniu  odwołania  w  całości  (pismo  z  dnia  16  kwietnia 

2018 r. w aktach sprawy). 

Przedmiotowe oświadczenie złożyła osoba właściwie umocowana 

do reprezentacji zamawiającego. 

Na  wyznaczonym  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego,  które  odbyło  się  19  kwietnia  2018  r.  stawił  się  jedynie  odwołujący, 

zamawiający oraz uczestnik postępowania odwoławczego nie stawili się. Izba stwierdziła, że 

zarówno  zamawiający  jak  i  przystępujący  zostali  prawidłowo  powiadomieni  o  terminie 

posiedzenia (potwierdzenia odbioru zawiadomie

ń z odpowiednio 11 oraz 13 kwietnia 2018 r. 

w aktach sprawy). 

Izba 

ustaliła i zważyła, co następuje:  

Izba  nie  dopatrzyła  się  zaistnienia  przesłanek  określonych  w art. 189 ust.  2  p.z.p., 

które skutkowałyby odrzuceniem odwołania.  

Zgodnie z art. 186 ust. 3 p.z.p

„Jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który 

przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniesie  sprzeciwu  co  do 

uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba 

umarza  postępowanie,  a  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności 

postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.” 


Przesłankami  obligującymi  Izbę  do  wydania  postanowienia  o  umorzeniu 

postępowania  odwoławczego,  które  muszą  zaistnieć  łącznie  są  1)  skuteczne  oświadczenie 

woli  zamawiającego  o  uwzględnieniu  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu  oraz  2)  brak 

oświadczenia  przystępującego  co  do  wniesienia  sprzeciwu  względem  autorewizji 

zamawiającego.  

Sprzeciw, zgodnie z art. 186 ust. 5 p.

z.p., przystępujący wnosi w formie pisemnej lub 

ustnie  do  protokołu.  Warto  nadmienić,  iż  Ustawodawca  nie  dokonał  szczegółowej  regulacji 

terminu w jakim przystępujący może złożyć oświadczenie o sprzeciwie. Nie budzi to jednak 

wątpliwości  interpretacyjnych,  gdyż  termin  ten  skorelowany  jest  ze  skutkami  procesowymi 

określonymi  w  ustawie,  w  zależności  od  etapu,  na  którym  znajduje  się  postępowanie 

odwoławcze w chwili uwzględnienia odwołania przez zamawiającego.  

Przenosząc  powyższe  rozważania  na  grunt  postępowania  zainicjowanego 

odwołaniem  należy  uznać,  że  zamawiający  w  piśmie  z  16  kwietnia  2018  r.  w  sposób 

niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu, 

zaś przystępujący nie stawił się na posiedzeniu 19 kwietnia 2018 r.  

tym stanie rzeczy moment zamknięcia posiedzenia Izby stanowił termin stanowczy 

na  złożenie  oświadczenia  o  sprzeciwie  wobec  uwzględnienia  odwołania  przez 

zamawiającego.  Zaznaczyć  należy,  iż  jest  to  etap,  na  którym  zapada  decyzja  Izby 

skierowaniu odwołania do rozpoznania na rozprawie, zaś do tego konieczne jest istnienie 

w  sprawie  sporu,  który  Izba  może  rozstrzygnąć.  Wniesienie  sprzeciwu  przez 

przystępującego  stanowi  zatem  conditio  sine  qua  non  kontynuacji  postępowania 

odwoławczego  w  sytuacji,  gdy  zamawiający  uznaje  za  zasadne  zarzuty  postawione  przez 

odwołującego,  gdyż  skutkiem  prawnym  braku  sprzeciwu  uczestnika  postępowania  jest 

materialny  zanik  sporu,  będącego  warunkiem  możliwości  wydania  merytorycznego 

rozstrzygnięcia  w  kontradyktoryjnym  procesie. Wobec  braku  oświadczenia  przystępującego 

sprawa  nie  zostanie  skierowana  na  rozprawę,  a  więc  Izba  zobligowana  jest,  w  związku 

brakiem  możliwości  wydania  orzeczenia  merytorycznego,  do  podjęcia  rozstrzygnięcia 

formalnego poprzez umorzenie postępowania odwoławczego. 

Zaznaczyć również należy, iż  instrument w postaci możliwości zgłoszenia sprzeciwu 

wobec uwzględnienia w całości odwołania przez zamawiającego, wprowadzony został przez 

Ustawodawcę  w  celu  ochrony  interesu  wykonawcy  przystępującego  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego.  Przystępujący  GISON  Sp.  z  o.o.  miał  więc 

możliwość stawienia się na posiedzeniu i skorzystania z prawa do wniesienia sprzeciwu co 

do uwzględnienia odwołania, a także wykazania, że złożona przez niego oferta jest zgodna 


z t

reścią  SIWZ  i  winna  pozostać  wybrana  jako  najkorzystniejsza  w przedmiotowym 

postępowaniu.  

Przystępujący  nie  stawił  się  na  posiedzeniu,  co  należało  poddać  ocenie  przez 

pryzmat  §  21  ust.  3  rozporządzenia    Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  22  marca  2010  r. 

w spr

awie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2017, poz. 14), 

który  stanowi,  że  „Niestawiennictwo  strony  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego 

prawidłowo  zawiadomionego  o  terminie  rozprawy  nie  wstrzymuje  rozpoznania  odwołania.” 

Przepis  ten  na  mocy 

§  3  wyżej  wskazanego  rozporządzenia  stosuje  się  odpowiednio  do 

posiedzeń. 

W  ocenie  Izby  niestawiennictwo  prawidłowo  zawiadomionego  przystępującego  na 

posiedzeniu  stanowi  o  de  facto  rezygnacji  z  czynnego  uczestnictwa  w 

postępowaniu 

odwoławczym, a także wyczerpuje drugą przesłankę  - braku zgłoszenia sprzeciwu, o której 

mowa w art. 186 ust. 3 p.z.p. Tym samym w analizowanej sprawie po

dzielono stanowisko już 

uprzednio  wyrażane  przez  Izbę  w  podobnych  sytuacjach,  m.in.  postanowieniu  z  dnia 

7 grudnia 2016 r. sygn. akt KIO 2214/16,  postanowieniu z dnia 1 grudnia 2015 r. (sygn. akt 

KIO  2534/15),  w postanowieniu  z  dnia  9  czerwca  2010  r.  (sygn.  akt  KIO  991/10), 

postanowieniu  z  dnia  27  czerwca  2012  r.  (sygn.  akt  KIO  1264/12),  postanowieniu 

z 4 

września  2014  r.  (sygn.  akt  KIO  1710/14),  postanowieniu  z  dnia  11  sierpnia  2010  r. 

(sygn. akt KIO 1575/10), postanowieniu z dnia 21 września 2015 r. (sygn. akt KIO 1963/15) 

oraz postanowienia z dnia 25 kwietnia 2017 r. (sygn. akt KIO 700/17). 

W wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba stwierdziła spełnienie przesłanek 

opisanych  w  dyspozycji  art.  186  ust.  3  p.z.p.  i  zobligowana  była  postępowanie  umorzyć, 

związku z czym orzeczono jak w sentencji. 

Rozstrzygając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

rozprawy

,  zatem  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  na  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt 

p.z.p.  Jednocześnie  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kwoty 

uiszczonego wpisu, z rachunku 

Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 

1 lit.  a) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).  

Przewodniczący: 

…………………………………