KIO 362/18 POSTANOWIENIE dnia 7 marca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 22.06.2018

str. 1 

Sygn. akt KIO 362/18 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 7 marca 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie:      

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu 

niejawnym  z  udziałem  stron  w  dniu  7  marca  2018  roku  

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  26  lutego  2018  r. 

przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  Visa  Handling  Services 

S.A.R.L 

z siedzibą w Paryżu, 19 rue de Ponthieu (75008 Paryż), Capago S.A., 9 rue Raul 

Dautry,  Batiment  C  (91190  Gif-Sur-Yvette) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego  wyznaczonego  –  Ambasadę  Rzeczpospolitej  Polskiej  w  Federacji 

Rosyjskiej, ul. Klimaszkina 4 (123557 Moskwa),  

przy udziale wykonawcy VF Services LLC 

z siedzibą w Moskwie przy ul. Szabołowskiej 31, 

budynek 5 (115 

162 Moskwa) zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Odrzuca odwołanie. 

Kosztami postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie ubiegających się o zamówienie 

Visa  Handling  Services  S.A.R.L 

z  siedzibą  w  Paryżu,  Capago  S.A.  i  zalicza  w  poczet 

kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy 

złotych, zero groszy) uiszczoną tytułem wpisu od odwołania; 


str. 2 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……..……………………… 


str. 3 

Sygn. akt KIO 362/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Ambasada  Rzeczpospolitej  Polskiej  w  Federacji  Rosyjskiej,  wskazany  na 

mocy zarządzenia nr 39 Ministra Spraw Zagranicznych do przeprowadzenia postępowania o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  i  udzielenia  zamówienia  publicznego  na  usługi 

przyjmowania  wniosków  wizowych,  prowadzi  postępowanie  na  rzecz  polskich  placówek 

zagranicznych  w  Federacji  Rosyjskiej,  tj.  Ambasady  Rzeczpospolitej  Polskiej  w  Federacji 

Rosyjskiej, Konsulatu Generalnego Rzeczpospolitej Polskiej w Sankt Petersburgu, Konsulatu 

Generalnego 

Rzeczpospolitej 

Polskiej 

Kaliningradzie, 

Konsulatu 

Generalnego 

Rzeczpospolitej  Polskiej  w  Irkucku.  

Postępowanie to prowadzi  w procedurze otwartej, jako 

zamówienia  na  usługi  społeczne  (nr.  postępowania  AMB.MOSK.741.1.2017),  ogłoszone  w 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2017/S 242-504189 w dniu 16.12.2017 r.  

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  na  zasadach  określonych  dla  zamówień  na  usługi 

społeczne określonych w dziale III, rozdział 6 Ustawy Pzp.   

W  dniu  26.02.2018  r. 

zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie 

przez  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Visa  Handling  Services 

S.A.R.L. oraz Capago S.A. (sygn. akt KIO 362/18). 

W odwołaniu tym zakwestionowano jako 

niezgodne z przepisami Ustawy czynności Zamawiającego polegające na odrzuceniu oferty 

Odwołującego oraz  zaniechaniu przekazania informacji  o odrzuceniu jego oferty.  Ponieważ 

Odwołujący  miał  nie  być  poinformowany  o  czynności,  którą  Zamawiający  podjął  w 

postępowaniu,  informację  stanowiącą  podstawę  do  wniesienia  informacji  powziął  z  kopii 

odwołania  innego  wykonawcy,  którego  ofertę  Zamawiający  także  odrzucił,  przekazanej  w 

dniu  16.02.2018  r.  Z  treści  załącznika  nr  5  do  odwołania  –  „Informacja  o  wykonawcach, 

których  oferty  zostały  odrzucone”  Odwołujący  powziął  wiedzę  o  czynności  odrzucenia  jego 

oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Ustawy Pzp, co miało nastąpić w 

dniu  5.02.2018 

r.  W  uzasadnieniu  faktycznym  wskazana  została  również  informacja  o 

rzekomym przesłaniu Odwołującemu w dniu 23.01.2018 r. wezwania do złożenia wyjaśnień. 

Na  posiedzeniu  niejawnym 

prowadzonym  z  udziału  stron  w  dniu  7  marca  2018  r.,  po 

przeprowadzeniu  postępowania  dowodowego  na  okoliczności  podejmowanych  w 

postępowaniu czynności, Izba stwierdziła, iż zachodziła podstawa do odrzucenia odwołania, 

jako wniesionego po upływie terminu określonego w ustawie (art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy), a 

w  konsekwencji  również  z  powodu  braku  przekazania  zamawiającemu  kopii  odwołania, 

zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy (art. 189.2 pkt 7 ustawy).  


str. 4 

Izba  przeprowadziła  postępowanie  dowodowe  w  celu  ustalenia,  czy  i  kiedy  Zamawiający 

poinformował Odwołującego o czynności odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 4 Ustawy.  

Zamawiający  w  specyfikacji  istotnych warunków  zamówienia (siwz),  w  pkt  6.3  określił,  iż  

przypadku,  gdy  Zamawiający  lub  Wykonawca  będą  przekazywali  oświadczenia,  wnioski, 

zawiadomienia  oraz  informacje  drog

ą  elektroniczną,  każda  ze  stron  na  żądanie  drugiej 

niezwłocznie potwierdzi fakt ich otrzymania. 

W aktach  sprawy  złożonych przez  Zamawiającego znajduje się  dokument  z  dnia 05  lutego 

2018  r. 

Informacja  o  Wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone,  zawierająca  między 

innymi  uzasadnienie  prawne  i  faktyczne  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  się 

konsorcjum. W wiadomości mailowej, do której załącznikiem było pismo z dnia 5.02.2018 r., 

Zamawiający  zawarł  informację  o  treści:  Szanowni  Państwo,  W  załączeniu  przesyłamy 

zawiadomienie o odrzuceniu 2 ofert. Z poważaniem. Potwierdzeniem przekazania informacji 

do Odwołującego jest wydruk z poczty elektronicznej Zamawiającego maila z dnia 5.02.2018 

r. 

wysłany  na  pięć  adresów,  w  tym  na  adres 

[email protected]

wraz  z  załącznikiem  – 

zawiadomienie o odrzuceniu ofert180205.pdf. 

Adres ten wskazany został w formularzu oferty 

Odwołującego  str. 16, jako adres na który należy przesyłać ewentualną korespondencję. 

Odwołujący  do  odwołania  załączył  korespondencję  mailową  jaką  prowadził  z  firmą 

hostingową  obsługującą  domenę  i  mail  vhs-france.com  z  dnia  22.02.2018  r.  w  celu 

uzyskania potwierdzenia o wysłanych e-mailach na wskazany adres 

[email protected]

 

adresu 

[email protected]

  z  dnia  23  stycznia  2018  r.  i  5  lutego  2018  r. 

Firma  hostingowo  na  tak  postawione  pytanie  wskazała,  iż  Dzienniki  poczty  są  dostępne 

przez  1  tydzi

eń.  (Zgodnie  z  niemieckim  prawem  ochrony  danych).  Starsze  dzienniki  nie  są 

dostępne.  Jeśli  potrzebujecie  Państwo  dalszej  pomocy,  proszę  nie  wahać  się  ze  mną 

skontaktować.  Zgodnie  z  naszą  analizą  informujemy,  że  na  komputerze,  na  którym 

zainstalowan

[email protected]

nie otrzymano żadnych wiadomości przychodzących z 

adresu 

[email protected]

 w dniu 23.01.18 i 5.02.18. Klient poczty e-mail 

d

ziała prawidłowo.  

Dodatkowo Odwołujący  załączył  „zrzuty  z  ekranu”  poczty  elektronicznej wraz  z  widocznymi 

wiadomościami otrzymanymi w dniu 16 lutego 2018 r. z poczty elektronicznej Ambasady RP 

w Moskwie z godziny 13:18, 13:19, 13:21 i 13:29 

zawierające załączniki. 

Na  posiedzeniu  Zamawiający  przedłożył  dodatkowy  dowód  dotyczący  korespondencji 

mailowej  z  5.02.2018  r.  zawierającej  zawiadomienie  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego,  tj. 

zapis  z  logów  urządzenia  brzegowego  z  tego  dnia  z  godziny  01:07:29  PM  czasu 

moskiewskiego. 

raporcie 

tym 

wskazany 

został 

jako 

nadawca: 

[email protected]

oryginalni 

adresaci 

wiadomości 

dotyczącej 


str. 5 

postępowania  na  „usługi  przyjmowania  wniosków  wizowych  na  rzecz  polskich  placówek 

zagranicznych  w  federacji  rosyjskiej”,  znak  sprawy:  amb.mosk.741.1.2017,  rozmiar 

wiadomości – 894 KB zawierającej załącznik: „image001_png, zawiadomienie o odrzuceniu 

ofert180205.pdf”  oraz  szczegóły  dotyczące  przesyłki  dostarczonej  między  innymi  na  adres 

[email protected]

w poniedziałek, 5.02.2018 r. g. 01:07:46 PM czasu moskiewskiego.   

Jak  wynika  z 

okoliczności  ustalonych  na  podstawie  przeprowadzonych  dowodów  z 

dokumentów,  odwołanie  dotyczy  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  o  której  miał 

być  niepoinformowany.  Zgodnie  ze  stanowiskiem  Odwołującego,  informację  o  czynności 

Z

amawiającego  miał  powziąć  z  korespondencji  przekazanej  na  adres  mailowy  w  dniu 

16.02.2018  r.,  a  dotyczącej  odwołania  innego  wykonawcy,  do  której  załącznikiem  była 

informacja  o  wykonawcach,  których  oferty  Zamawiający  odrzucił  z  dnia  05.02.2018  r. 

Odwołujący  liczył  10-dniowy  termin  na  wniesienia  odwołania  od  dnia  przekazania  przez 

Z

amawiającego  wiadomości  o  wniesionym  odwołaniu  przekazanej  na  adres  mailowy 

[email protected]

 w dniu 16.02.2018 r.  

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba zważyła co następuje: 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zostało  wszczęte  po  dniu  wejścia  w 

życie nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych 

oraz 

niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020 i 1920), obowiązującej z dniem 28 lipca 2016 

r. 

W  związku  z  powyższym  do  rozpoznawania  niniejszej  sprawy  odwoławczej  mają 

zastosowanie przepisy Ustawy w brzmieniu znowelizowanym. 

Niniejsze postępowanie obejmuje zamówienie na usługi społeczne objęte przepisami Ustawy 

dział  III, rozdział  6,  prowadzone  z  zastosowaniem  przepisów  działu I rozdziału 2a,  działu II 

rozdziału  5,  działu  V  rozdział  3  oraz  działu  VI  (art.  138l).  Dział  VI  Ustawy  poświęcony  jest 

środkom  ochrony  prawnej,  zatem  w  sprawie  liczenia  terminu  na  wniesienie  odwołania 

znajdowały zastosowanie przepisy art. 182 Ustawy.  

Izba  odmiennie,  niż  wywiódł  to  Odwołujący  uznała,  iż  właściwym  dla  liczenia  terminu  na 

wniesienie odwołania był przepis art. 182 ust. 1 pkt 1 Ustawy, a nie przepis art. 182 ust. 3 pkt 

1  Ustawy.  Nie  budziło  wątpliwości,  iż  podstawą  do  wniesienia  odwołania  była  informacja  o 

odrzuceniu oferty Odwołującego, którą Zamawiający miał nie przekazać w sposób określony 

w art. 180 ust. 5, tj. przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Odwołujący zaprzeczał, 

aby  informację  taką  otrzymał  od  Zamawiającego  wcześniej,  niż  w  korespondencji  z 

16.02.2018 r. dotyczącej wniesionego odwołania innego wykonawcy, którego ofertę również 

Zamawiający odrzucił w dniu 05.02.2018 r. Nie budziło przy tym wątpliwości, iż informacja o 

wykonawcach,  których  oferty  Zamawiający  odrzucił  stanowi  element  dokumentacji 


str. 6 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  odnosi  się  do  oferty  Odwołującego. 

Faktycznie  zatem  spornym  nie  było  to,  że  informacja  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego 

z

ostała przesłana przez Zamawiającego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co 

wskazywało na sposób liczenia terminu określony w art. 182 ust. 1 pkt 1 Ustawy. Otwartym 

pozostawało  jedynie  pytanie,  czy  informacja  ta  została  przesłana  przez  Zamawiającego  w 

dniu  5.02.2018r.,  czy  też  16.02.2018  r.  W  zależności  od  udzielonej  odpowiedzi  termin  na 

wniesienie odwołania zakończyłby się odpowiednio w dniu 15 lub 26 lutego 2018 r.  Zgodnie 

bowiem  ze  wskazaną  podstawą  prawną,  początek  terminu  na  wniesienie  odwołania 

wynoszący 10 wyznacza dzień przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej 

podstawę jego wniesienia.  

W ocenie składu orzekającego, termin na wniesienie odwołania od niezgodnej z przepisami 

Ustawy  czynności  Zamawiającego,  polegającej  na  odrzuceniu  oferty  Odwołującego, 

rozpoczął  bieg  w  dniu  5.02.2018  r.,  w  którym  Zamawiający  przekazał  na  adres  mailowy 

Odwołującego  informację  o  odrzuceniu  jego  oferty  wraz  z  uzasadnieniem  faktycznym  i 

prawnym. 

Przesądzającymi  w  tym  zakresie  były  dowody  zgłoszone  przez  Zamawiającego, 

wynikające  z  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  oraz  przedłożony  na 

rozprawie  wydruk  z  logów  urządzenia  brzegowego  Zamawiającego,  z  którego  dokonano 

wysyłki na adres wskazany w ofercie przez Odwołującego. Izba dokonała oceny wszystkich 

przedłożonych  raportów  oraz  „zrzutów”  z  poczty  elektronicznej  Odwołującego  i  doszła  do 

jednoznacznych  wniosków,  iż  informacja  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  stanowiła 

załącznik  do  wiadomości  mailowej  z  dnia  5.02.2018  r.  Przekonującymi  były  dowody 

przedłożone  przez  Zamawiającego,  które  w  sposób  spójny  wskazywały  na  termin  wraz  z 

godziną  (15:07  –  czasu  środkowoeuropejskiego  /  13:07  czasu  moskiewskiego),  w  jakim 

urządzenie  brzegowe  Zamawiającego  doręczyło  do  serwera  Odwołującego  wiadomość 

dotyczącą przedmiotowego postępowania. Odwołujący nie przedstawił dowodu przeciwnego 

i  takim  nie  mogły  być  wydruki  z  poczty  elektronicznej  z  dnia  16.02.2018  r.,  kiedy  to 

Zamawiający przekazał jedynie korespondencję związaną z odwołaniem innego Wykonawcy. 

Ponadto,  informacja  uzyskana  od  firmy  hostingowej  obsługującej  domenę  i  mail  vhs-

france.com, potwierdza jedynie, że nie było możliwe uzyskanie wpisów z dziennika poczty z 

okresu wcześniejszego niż tydzień, czyli przed 15.02.2018 r.  

Odwo

łanie  do  Izby  zostało  wniesione  w  dniu  26  lutego  2018  r.,  a  więc  po  upływie  terminu 

określonego w ustawie w art. 182 ust. 1 pkt 1., który liczony powinien być od dnia 5.02.2018 

r.

, w którym Zamawiający przesłał na adres mailowy Odwołującego informację o odrzuceniu 

jego oferty.     


str. 7 

Reasumując,  należy  uznać,  że  odwołanie  jest  odwołaniem  wniesionym  z  uchybieniem 

ustawowego terminu na jego wniesienie, co skutkuje koniecznością jego odrzucenia zgodnie 

z art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy. W konsekwencji 

również kopia odwołania przekazana została 

do Z

amawiającego z uchybienie art. 180 ust. 5 ustawy, tj. po upływie terminu do wniesienia 

odwołania, co stanowi dodatkową podstawę do odrzucenia odwołania, wskazaną w art. 189 

ust. 2 pkt 7 ustawy.  

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach po

stępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 i ust. 

10 ustawy Pzp 

oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238 

z  późn.  zm).  Do  kosztów  postępowania  odwoławczego  zaliczono 

wpis 

uiszczony przez Odwołującego. 

Przewodniczący:   ………………………………