KIO 290/18 WYROK dnia 5 marca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.06.2018

Sygn. akt: KIO 290/18 

WYROK 

z dnia 5 marca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ewa Sikorska 

Protokolant:              

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  28  lutego  2018 

roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  lutego  2018  roku  przez 

wykonawcę  Mo-Bruk  Spółka  Akcyjna  w  Niecwi  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zakład  Unieszkodliwiania  Odpadów  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Szczecinie 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami postępowania obciąża wykonawcę Mo-Bruk Spółka Akcyjna w Niecwi i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez    wykonawcę  Mo-Bruk  Spółka 

Akcyjna w Niecwi 

tytułem wpisu od odwołania; 

2.2.  zasądza  od  wykonawcy  Mo-Bruk  Spółka  Akcyjna  w  Niecwi  na  rzecz  Zakładu 

Unieszkodliwiania  Odpadów  Spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Szczecinie 

kwotę: 4 953 zł 41 gr (słownie: cztery tysiące dziewięćset pięćdziesiąt trzy złote czterdzieści 

jeden  groszy

),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu na posiedzenie Izby. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zam

ówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, 

do Sądu Okręgowego w Szczecinie. 

………………………….. 


Sygn. akt: KIO 290/18 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Zakład  Unieszkodliwiania  Odpadów  Sp.  z  o.o.  w  Szczecinie  – 

prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na sukcesywny odbiór (wywóz 

i przetworzenie) odpadów z Zakładu Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  roku 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze zm.), zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W dniu  16  lutego  2018 roku  wykonawca  Mo-

BRUK SA w Niecwi (dalej: odwołujący) 

wniósł odwołanie od niezgodnych – jego zdaniem – z przepisami ustawy P.z.p. czynności i 

zaniechań  zamawiającego  dokonanych  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, w ramach części 2, polegających na: 

poprawieniu 

omyłek  rachunkowych  w  ofercie  odwołującego,  skutkujących 

zmniejszeniem ceny oferty o

dwołującego o 502 176,00 zł, 

zaniechaniu wezwania o

dwołującego do wyjaśnienia treści złożonej oferty, 

zaniechaniu poprawienia w ofercie o

dwołującego innych omyłek w rozumieniu art. 87 

ust. 2 pkt 3) uPzp, 

dokonaniu oceny i wyboru jako najkorzyst

niejszej oferty złożonej przez odwołującego 

z przyjęciem, jako ceny oferty odwołującego, błędnej kwoty, tj. 6 277 200, 00 zł. 

W  związku  z  zaskarżonymi  czynnościami  i  zaniechaniami,  odwołujący  zarzucił 

z

amawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  P.z.p.,  które  miało  istotny 

wpływ na wynik postępowania: 

— 

art.  87  ust.  2  pkt  2  poprzez  błędną  kwalifikację  omyłek  stwierdzonych  w  ofercie 

o

dwołującego jako rachunkowych i ich poprawę w trybie ww. przepisu, 

— 

art.  87  ust.  1  poprzez  zaniechanie  wezwania  o

dwołującego  do  wyjaśnienia  treści 

oferty,  co  doprowadziło  do  wadliwej  interpretacji  treści  oferty  odwołującego  i  poprawienia 

om

yłek w sposób sprzeczny z rzeczywistą wolą odwołującego, 

— 

art.  87  ust.  2  pkt  3  poprzez  jego  niezastosowanie,  co  s

kutkowało  dokonaniem  w 

ofercie  o

dwołującego  poprawek  istotnie  zmieniających  treść  oferty  odwołującego  bez  jego 

zgody  oraz  nieprawidłowym  przyjęciem  przez  zamawiającego  kwoty  6  277  200,  00  zł  jako 


podstawy  oceny  oferty  o

dwołującego  i  w  konsekwencji  doprowadziło  do  wyboru  oferty 

o

dwołującego z ww. ceną oferty, czym zamawiający naruszył art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p. 

W świetle powyższych zarzutów, odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu: 

a) 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

b) 

unieważnienia czynności poprawy omyłek rachunkowych w ofercie odwołującego, 

c) 

powtórzenia  czynności  oceny  ofert,  a  w  jej  wyniku  dokonania  poprawy  w  ofercie 

o

dwołującego innych omyłek w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. w sposób wskazany w 

uzasadnieniu odwołania, 

d) 

powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

przeprowadzenie dowodu z dokumentów znajdujących się w aktach postępowania o 

udzielenie zamówienia, w szczególności powołanych w uzasadnieniu odwołania, 

obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego  i  zasądzenie  od 

zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym 

kosztów zastępstwa przez pełnomocnika, według norm przepisanych. 

Odwołujący  podniósł,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia, 

kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego 

powołanych  przepisów  ustawy  P.z.p..  Oferta  odwołującego  została  wybrana  jako 

najkorzystni

ejsza.  Czynności  i  zaniechania  zamawiającego  narażają  odwołującego  na 

znaczny  uszczerbek  majątkowy,  polegający  na  zawarciu  umowy  przewidującej 

wynagrodzenie  aż  o  502  176,00  zł  niższe  od  zaproponowanego  w  ofercie.  Obniżone 

wynagrodzenie  o

dwołującego  nie  tylko  nie  zapewnia  odwołującemu  godziwego  zysku,  ale 

może  narazić  go  na  straty,  prowadząc  do  istotnego  pokrzywdzenia  odwołującego.  W 

przypadku  za

ś  rezygnacji  z  zawarcia  umowy,  odwołującemu  grozi  utrata  wniesionego 

wadium. 

Odwołujący podkreślił, że niezwłocznie zareagował na czynność poprawienia omyłek 

w  jego ofercie,  sprzeciwiając się  jej,  w  pismach skierowanych do  zamawiającego  w  dniach 

29  grudnia  2017  r.  i  15  stycz

nia  2018  r.  Mając  na  uwadze,  że  z  treści  rzeczonych  pism 

z

amawiający  powziął  wiedzę  o  tym,  że  wskutek  dokonanej  przez  zamawiającego  poprawy 

omyłek  doszło  do  istotnego  zniekształcenia  oświadczenia  woli  odwołującego,  odwołujący 

pozostawał  w  uzasadnionym  przekonaniu,  że  przed  dokonaniem  wyboru  oferty 


najkorzystniejszej,  z

amawiający  skoryguje  swoje  wadliwe  czynności.  Dopiero  z  treści 

zawiadomienia  o  rozstrzygnięciu  postępowania,  otrzymanego  w  dniu  6  lutego  2018r., 

o

dwołujący  dowiedział  się,  że  jego  wyjaśnienia  nie  zostały  jednak  przez  zamawiającego 

uwzględnione  i  że  do  oceny  jego  oferty  zamawiający  ostatecznie  przyjął  błędną  kwotę                 

6 277 200, 00 zł jako cenę oferty. 

Odwołujący wskazał, że sam fakt poprawienia przez zamawiającego omyłek w ofercie 

o

dwołującego w dniu 18 grudnia 2017 r., na ww. moment, nie powodował jeszcze naruszenia 

interesu  o

dwołującego,  gdyż  nie  doszło  jeszcze  wówczas  do  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

Stwierdził,  że  w  świetle  jedynego  kryterium  oceny  ofert  (tj.  cena  -  waga 

100%),  oferta  w

ykonawcy  nie  plasowała  się  na  pierwszej  pozycji.  Nie  istniała  zatem 

wówczas  podstawa  do  skorzystania  przez  odwołującego  ze  środka  ochrony  prawnej. 

Dopiero 

z  chwilą  przedstawienia  przez  zamawiającego  wyników  oceny  ofert  i  dokonania 

wyboru  oferty  o

dwołującego  jako  najkorzystniejszej,  zaistniała  podstawa  do  wniesienia 

niniejszego  odwołania.  Odwołujący  powołał  się  w  tym  zakresie  na  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dnia 27 lipca 2017 r. (sygn. akt: KIO 1448/17). 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  87  ust.  2  pkt  2  i  art.  87  ust.  1  ustawy  P.z.p. 

odwołujący podniósł, że zamawiający dokonał poprawy jego oferty na podstawie art. 87 ust. 

2  pkt  2  w  sposób  nieuprawniony.  Oferta  odwołującego  zawierała  nieprawidłowości  mające 

niewątpliwie charakter omyłek, popełnionych w sposób niezamierzony, wskutek zwyczajnego 

niedopatrzenia.  Błędne  wskazano  jedynie  ceny  jednostkowe  (netto  zamiast  brutto), 

natomiast łączne kwoty za poszczególne zadania oraz całkowita cena oferty zostały podane 

prawidłowo,  w  wartościach  brutto,  co  odwołujący  wyjaśnił  zamawiającemu  w  piśmie  z  dnia 

29 grudnia 2017 r. 

Nie są to jednak oczywiste omyłki rachunkowe. Omyłką rachunkową jest 

bowiem błąd popełniony przez wykonawcę przy obliczaniu ceny, a polegający na otrzymaniu 

nieprawidłowego  wyniku  działania  arytmetycznego.  Z  istoty  przepisu  wynika,  że  aby 

stwierdzić,  że  została  popełniona  oczywista  omyłka  rachunkowa,  musi  wystąpić  błąd  w 

przeprowadzonych  przez  wykonawcę  działaniach  arytmetycznych.  Tymczasem  w  ofercie 

o

dwołującego  nie  doszło  do  błędu  przy  działaniach  arytmetycznych.  Wskazanie  ceny 

jednostkowej  netto  zamiast  brutto  nie  polega  na  otrzymaniu  nieprawidłowego  działania 

arytmetycznego.  Ceny  jednostkowe  nie  są  wynikiem  działań  arytmetycznych.  Skoro  istotą 

rozbieżności w ofercie odwołującego nie był błąd w działaniach na liczbach, nie było podstaw 

do zakwalifikowania omyłek jako rachunkowych. 

Odwołujący  wskazał,  że  specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia  (s.i.w.z.)  nie 

zawiera żadnych szczegółowych instrukcji ani wzoru do obliczenia ceny oferty. Zamawiający 

w s.i.w.z. 

zobligował wykonawców jedynie do podania ceny łącznej oferty, wraz z rozbiciem 


na  poszczególne  zadania,  a  ceny  te  miały  uwzględniać  określone  przez  zamawiającego 

ilości  poszczególnych  rodzajów  odpadów.  Jak  wynika  z  rozdz.  XII  ust.  2  s.i.w.z.  (Sposób 

obliczenia  ceny  oferty),  „Łączna  cena  ofertowa  brutto  musi  uwzględniać  wszystkie  koszty 

związane  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia 

oraz  istotnymi  postanowieniami  umowy  określonymi  w  niniejszej  s.i.w.z.”.  Zgodnie  z 

postanowieniami  rozdz.  XIII  s.i.w.z.

,  ocena  ofert  miała  zostać  dokonana  na  podstawie 

łącznych cen brutto. W formularzu ofertowym wskazano, iż:  „Wykonawca oferuje realizację 

części 2 za łączną cenę brutto (słownie 

), w tym: 

” 

W ocenie 

odwołującego, powyższe zapisy formularza ofertowego sugerują, że łączną 

cenę brutto oferty należało „rozbić” poniżej na poszczególne zadania, co odwołujący uczynił. 

Suma wskazanych w ofercie kwot brutto za poszczególne zadania odpowiada łącznej cenie 

brutto oferty. 

Odwołujący  wskazał,  że  skoro  w  świetle  postanowień  s.i.w.z.,  uprawnionym  było 

przyjęcie,  że  „punktem  wyjściowym”  do  poprawy  omyłek  winna  być  cena  oferty  brutto, 

z

amawiający  miał  wystarczające  dane  do  prawidłowego  ustalenia  cen  jednostkowych  w 

op

arciu  o  informacje  zawarte  w  ofercie.  Dokonując  dzielenia  podanych  kwot  brutto  za 

poszczególne  zadania  przez  ilość  odpadów,  zamawiający  otrzymałby  prawidłowe  ceny 

jednostkowe  brutto  za  1  Mg  odpadów  danego  rodzaju,  bez  zmiany  zaoferowanej  łącznej 

ceny brutto oferty. 

Odwołujący podniósł, że zamawiający winien był zwrócić się do niego o wyjaśnienie 

treści  złożonej  oferty  w  zakresie  ceny,  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  czego 

jednak  zaniechał.  W  piśmie  z  dnia  29  grudnia  2017  r.  odwołujący  poinformował 

z

amawiającego,  że  nie  wyraża  zgody  na  dokonaną  zmianę  oraz  udzielił  zamawiającemu 

szczegółowych  wyjaśnień,  wskazując,  jaka  była jego  rzeczywista  intencja  i  jak  powinny  się 

kształtować prawidłowo wartości oferty. 

Zamawiający  miał  zatem  na  etapie  badania  ofert  (tj.  najpóźniej  z  chwilą  otrzymania 

pisma  o

dwołującego  z  dnia  29  grudnia  2017  r.)  wiedzę  o  tym,  że  omyłki  w  ofercie 

o

dwołującego  wystąpiły  w  innym  miejscu  niż  zakładał  oraz  że  nie miały  charakteru  omyłek 

rachunkowych,  jak  błędnie  zamawiający  przyjął.  Zamawiający  miał  też  świadomość,  że 

poprawy  omyłek  dokonał  w  sposób  zupełnie  sprzeczny  z  rzeczywistą  intencją  i  wolą 

o

dwołującego.  Pomimo  tego,  zamawiający  czynności  swojej  jednak  nie  skorygował,  ale 

dokonał oceny oferty odwołującego przyjmując do obliczeń błędną cenę oferty odwołującego, 

o  czym  o

dwołujący  dowiedział  się  z  treści  pisma  z  dnia  6  lutego  2018  r.  informującego  o 

wynikach oceny ofert i wyborze oferty najkorzystniejszej. 


W zakresie zarzutu naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p., 

odwołujący podniósł, 

że  popełnione  w  jego  ofercie  omyłki  mieszczą  się  w  kategorii  tzw.  innych  omyłek  w 

rozumieniu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  P.z.p. 

i  dokonując  korekty  w  treści  jego  oferty, 

z

amawiający winien był zastosować tryb przewidziany w tym przepisie. 

Podanie przez o

dwołującego cen jednostkowych netto zamiast brutto miało charakter 

przypadkowy,  niezamierzony,  a  nie  było  wynikiem  świadomego  działania  Odwołującego. 

Spowodowało  także  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ,  tj.  wymaganiem  podania  w 

f

ormularzu ofertowym cen jednostkowych brutto za 1 Mg odpadów danego rodzaju. 

Odwołujący  wskazał,  że  poprawa  omyłek  w  ofercie  odwołującego  powinna  zostać 

dokonana przez z

amawiającego w następujący sposób: 

„Wykonawca oferuje realizację części 2 za łączną cenę brutto 6 779 376,00 (słownie sześć 

milionów  siedemset  siedemdziesiąt  dziewięć  tysięcy  trzysta  siedemdziesiąt  sześć  złotych 

00/100), w tym: 

— 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 05*): 394,00 425,52 zł 

(w tym podatek VAT 8 %), co da

je łączną wartość oferty w wysokości 1 276 560,00 zł brutto 

za odbiór i zagospodarowanie 3000 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 05*). 

— 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 06*): 394,00 425,52 zł 

(w tym podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 638 280,00 zł brutto za 

odbiór i zagospodarowanie 1500 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 06). 

— 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 11*): 570,00 615,60 zł 

(w tym podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 615 600,00 zł brutto za 

odbiór i zagospodarowanie 1000 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 11*). 

— 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 13*): 4-39,00 463,32 zł 

(w tym podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 138 996,00 zł brutto za 

odbiór i zagospodarowanie 300 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 13*). 

— 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 15*): 429,00 463,32 zł 

(w tym podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 3 243 240,00 zł brutto 

za odbi

ór i zagospodarowanie 7000 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 15*). 

— 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 99): 321,00 346,68 zł (w 

tym podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 866 700,00 zł brutto za 

odbiór i zagospodarowanie 2500 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 99)”. 


W  ocenie  odwołującego,  przeszkodą  do  poprawienia  przez  zamawiającego  ww. 

omyłek w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. nie może być okoliczność, że informacje do 

dokonania  poprawy  z

amawiający  uzyskał  częściowo  z  wyjaśnień  odwołującego  z  dnia  29 

grudnia 2017 r. 

Odwołujący powołał się w tym zakresie na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej 

z dnia 13 czerwca 2017 r. (sygn. akt: KIO 1088/17).  

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 28 lutego 2018 roku wniósł o: 

1)  pozostawienie b

ez rozpoznania zarzutu poprawienia omyłek rachunkowych w ofercie 

odwołującego,  skutkujących  zmniejszeniem  ceny  oferty  odwołującego  o  502 176,00 

zł z uwagi na wniesienie terminu określonego w ustawie, to jest na podstawie art. 189 

ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p., 

oddalenie odwołania, 

zasądzenie  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  kosztów  postępowania 

zgodnie z rachunkami złożonymi w toku rozprawy. 

W ocenie zamawiającego, zarzut dotyczący poprawienia omyłek rachunkowych w ofercie 

odwołującego  jest  zarzutem  spóźnionym.  Zamawiający  zawiadomił  odwołującego  o  tej 

czynności w dniu 18 grudnia 2017 roku za pośrednictwem poczty elektronicznej. Termin na 

wniesienie odwołania w tym zakresie upłynął w dniu 28 grudnia 2017 roku. 

Zamawiający  nie  zgodził  się,  iż  interes  odwołującego  we  wniesieniu  odwołania 

zmaterializował  się  w  momencie  wyboru  jego  oferty  jako  najkorzystniejszej.  Nawet  w 

wypadku,  w  którym  odwołujący  nie  posiadał  interes  w  zaskarżeniu  czynności 

zamawiającego,  gdyż  jego  oferta  nie  była  najkorzystniejszą,  interes  ten  zmaterializował  się 

najpóźniej  w  momencie  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy  Milex  Sp.  z  o.o.  w 

Szczecinie,  o  czym  wykonawcy  zostali  poinformowani  w  dniu  18  stycznia  2018  roku  i 

odrzuceniu  oferty  złożonej  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia Infra-Port Sp. z o.o. F.U.H. Espadon J. M. oraz odrzuceniu oferty Recon GmbH 

w Schwedt, co miało miejsce 24 stycznia 2018 roku. 

Zamawiający  stwierdził,  że  odwołujący  nie  ma  interesu  we  wniesieniu  odwołania,  gdyż 

odw

ołujący zamówienie to uzyskał. Powołał się na wyroki Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 

6 listopada 2015 roku (sygn. akt: KIO 2318/15) oraz z dnia 22 lipca 2015 roku (sygn. akt: KIO 

Zamawiający  nie  podzielił  stanowiska  odwołującego prezentowanego  w  odwołaniu  oraz 

we  wcześniejszej  korespondencji,  dotyczących  niemożności  poprawienia  omyłek.  Podniósł, 

że  wskazana  w  ofercie  cena  brutto  miała  służyć  wyłącznie  porównaniu  cen  ofertowych. 


Nat

omiast  realizacja  umowy  miała  następować  wyłącznie  w  oparciu  o  ceny  za  1  Mg 

wskazane  w  ofercie  wykonawcy.  Tym  samym  wskazana  cena  i  realizacja  umowy 

automatycznie  staje  się  dla  zamawiającego  droższa  o  8%,  stanowiących  wartość  podatku 

VAT  i  tę  podwyższoną  wartość  zamawiający  byłby  zobowiązany  zapłacić  wykonawcy  w 

oparciu o złożony przez niego formularz ofertowy. 

Zamawiający nie podzielił stanowiska, jakoby omyłka odwołującego miała charakter innej 

omyłki,  wskazanej  w  art.  89  ust.  2  pkt  3  ustawy  P.z.p.  Podniósł,  że  nie  istniała  możliwość 

poprawienia omyłki niż ta, dokonana przez zamawiającego. Powyższe powoduje, że omyłka 

miała charakter jednoznaczny, a tym samym mogła zostać poprawiona w trybie art. 87 ust. 2 

pkt 2 ustawy P.z.p. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Z

amawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

„Sukcesywny  odbiór  (wywóz  i  przetworzenie)  odpadów  z  Zakładu  Termicznego 

Unieszkod

liwiania Odpadów w Szczecinie” z podziałem na trzy części.  

Zgodnie z rozdz. XII s.i.w.z. 

„Opis sposobu obliczenia ceny oferty”, 

1. Wykonawca zobowiązany jest przedłożyć ofertę cenową na formularzu ofertowym 

stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ w odniesieniu do części, na którą Wykonawca składa 

ofertę. 

2.  Łączna  cena  ofertowa  brutto  musi  uwzględniać  wszystkie  koszty  związane  z 

realizacją przedmiotu  zamówienia zgodnie z  opisem  przedmiotu  zamówienia oraz  istotnymi 

postanowieniami umowy określonymi w niniejszej SIWZ. 

3. Podana przez Wykonawcę cena jednostkowa nie podlega negocjacji czy zmianie w 

toku post

ępowania z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. 

4. Cena musi być podana w złotych polskich (PLN), cyfrowo i słownie z dokładnością 

do dwóch miejsc po przecinku (zasada zaokrąglenia – poniżej 5 należy końcówkę pominąć, 

powyżej  i  równe  5  należy  zaokrąglić  w  górę)  oraz  uwzględniać  całość  ponoszonego  przez 

Zamawiającego wydatku na sfinansowanie zamówienia. 

Zgodnie  z  rozdz.  XVI  s.i.w.z. 

„Opis  kryteriów,  którymi  zamawiający  będzie  się 

kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert”: 

1.  Jedynym kryterium oceny ofert jest cena - 

100 %. Sposób przyznania punktów w 

kryterium „cena” (C):  


najniższa cena ofertowa 

 C = ---------------------------------------------------- x 100 pkt x 100 %  

cena ofertowa w ofercie ocenianej  

Zamawiający dokona oceny ofert w każdej części odrębnie. 

Zgodnie  z  Opisem  Przedmiotu  Zamówienia  (OPZ),  stanowiącym  załącznik  nr  2  do 

s.i.w.z.,  zamawiający  w  części  drugiej  opisał  ilość  odpadów  do  odebrania  i 

zagospodarowania poprzez wskazanie ich ilości maksymalnej, tj.: 

— 

dla odpadu o kodzie 19 01 05* 

– maksymalnie 3000 Mg odpadów, 

— 

 dla odpadu o kodzie 19 01 06* - maksymalnie 1500 M

g odpadów, 

— 

dla odpadu o kodzie 19 01 11* - maksymalnie 1000 Mg 

odpadów, 

— 

dla odpadu o kodzie 19 01 13 

– maksymalnie 300 Mg odpadów, 

— 

dla odpadu o kodzie 19 01 15* - 

maksymalnie 7000 Mg odpadów, 

— 

dla odpadu o kodzie 19 01 99 

– maksymalnie 2500 Mg odpadów. 

W  pkt  9  OPZ  zamawiający  wskazał,  że  określone  w  s.i.w.z.  ilości  odpadów  w 

poszczególnych częściach są ilościami maksymalnymi objętymi zamówieniem. Rzeczywista 

ilość  i  rodzaj  odpadu  do  odbioru  i  zagospodarowania  wynikać  będzie  z  bieżących  potrzeb 

Zamawiającego oraz profilu wytwarzania poszczególnych typów odpadów, z zastrzeżeniem, 

że  może  być  ona  mniejsza  a  Wykonawcy  z  tego  tytułu  nie  będzie  przysługiwać  żadne 

roszczenie. 

Zgodnie z 

§ 4 projektu umowy „Wynagrodzenie”: 

1.  Maksymalne  wynagrodzenie  brutto  Wykonawcy  z  tytułu  wykonywania  niniejszej 

umowy 

(maksymalna  wartość  nominalna  zobowiązania  Zamawiającego)  wynosi 

______________  zł  (słownie  ____________________________  )  przy 

założeniu stawki podatku VAT w wysokości ___ obowiązującej w dniu zawarcia umowy. 

2.  Rzeczywiste  wynagrodzenie  za  wykonanie  przedmiotu  umowy  będzie  ustalane 

jako  iloczyn  ceny  jednostkowej  oraz 

rzeczywistej  ilości  odebranych  odpadów  zgodnie  z 

prowadzoną  przez  Zamawiającego  ewidencją,  przy  czym  cena  jednostkowa  za  odbiór  i 

przetwarzanie 1 Mg odpadów objętych przedmiotem umowy wynosi: 

a) ……...… zł netto, powiększone o podatek VAT ………%. dla odpadów: ……. 


b)………… zł netto, powiększone o podatek VAT ………%. dla odpadów: …….. 

c) …………………………………….. 

3. Ceny jednostkowe wskazane w ust. 2 są niezmienne w okresie realizacji umowy, z 

zastrzeżeniem  postanowień  §  8  umowy.  Ceny  ta  obejmują  wszelkie  koszty,  jakie  poniesie 

Wykonawca z tytułu należytej oraz zgodnej z umową i obowiązującymi przepisami realizacji 

przedmiotu zamówienia. 

4.  Cena  za  odbiór  w  celu  przetworzenia  odpadu  w  ilości  mniejszej  niż  1  Mg  będzie 

proporcjonalna  w  stosunku  do  ceny  za  odbiór  w  celu  przetworzenia  1  Mg  odpadu.  Ilości 

mniejsze niż 10 kg nie uwzględnia się, a ilości 10 kg i powyżej zaokrągla się do 20 kg. 

5.  Zapłata  wynagrodzenia  będzie  następować  na  podstawie  faktur  wystawionych 

przez 

Wykonawcę  za  każdy  miesiąc  kalendarzowy  realizacji  umowy.  Wykonawca  będzie 

przedkładać Zamawiającemu faktury w terminie wynikającym z odpowiednich przepisów. 

6.  Podstawą  wystawienia  faktur  za  wykonanie  prac  w  danym  miesiącu 

kalendarzowym 

będzie wykaz rodzaju i ilości odebranych z ZTUO odpadów oraz podpisanie 

przekazane  Zamawiającemu  karty  przekazania  odpadu  za  okres  i  ilość  odpadów 

wskazanych na fakturze. 

Stosownie do ustalonego przez zamawiającego formularza ofertowego, stanowiącego 

załącznik nr 1 do s.i.w.z., wykonawcy składali m.in. następujące oświadczenie: 

„B. 

W  odpowiedzi  na  ogłoszenie  o  przetargu  nieograniczonym  na:  „Sukcesywny 

odbiór  (wywóz  i  przetworzenie)  odpadów  z  Zakładu  Termicznego  Unieszkodliwiania 

Odpadów  w  Szczecinie”  oferuję(my)  wykonanie  zamówienia  zgodnie  z  opisem  przedmiotu 

zamówienia i na warunkach płatności określonych w SIWZ: 

b) w części 2 na następujących warunkach: 

Wykonawca 

oferuje 

realizację 

części 

za 

łączną 

cenę 

brutto……………………………. 

(słownie………………………………………………………………………………………), w tym: 

cena  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  (kod  odpadu  19  01  05*): 

………………………    zł  (w  tym  podatek  VAT  ………%),  co  daje  łączną  wartość  oferty  w 

wysokości…………….……  zł  brutto  za  odbiór  i  zagospodarowanie  3000  Mg  odpadów  (kod 

odpadu 19 01 05*). 


cena  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  (kod  odpadu  19  01  06*): 

………………………    zł  (w  tym  podatek  VAT  ………%),  co  daje  łączną  wartość  oferty  w 

wysokości…………….……  zł  brutto  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1500  Mg  odpadów  (kod 

odpadu 19 01 06). 

cena  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  (kod  odpadu  19  01  11*): 

………………………    zł  (w  tym  podatek  VAT  ………%),  co  daje  łączną  wartość  oferty  w 

wysokości…………………  zł  brutto  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1000  Mg  odpadów  (kod 

odpadu 19 01 11*). 

cena  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  (kod  odpadu  19  01  13*): 

………………………    zł  (w  tym  podatek  VAT  ………%),  co  daje  łączną  wartość  oferty  w 

wysokości…………….……  zł  brutto  za  odbiór  i  zagospodarowanie  300  Mg  odpadów  (kod 

odpadu 19 01 13*). 

cena  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  (kod  odpadu  19  01  15*): 

………………………    zł  (w  tym  podatek  VAT  ………%),  co  daje  łączną  wartość  oferty  w 

wyso

kości……………….…  zł  brutto  za  odbiór  i  zagospodarowanie  7000  Mg  odpadów  (kod 

odpadu 19 01 15*). 

cena  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  (kod  odpadu  19  01  99): 

………………………    zł  (w  tym  podatek  VAT  ………%),  co  daje  łączną  wartość  oferty  w 

wysokości……………….…  zł  brutto  za  odbiór  i  zagospodarowanie  2500  Mg  odpadów  (kod 

odpadu 19 01 99).

” 

W ramach części 2 oferty złożyło czterech wykonawców.  

Lp.

Nazwa (firma) i adres 

wykonawcy

Numer

części

Cena brutto (PLN)

SUMA PKT.

Mo-BRUK Niecew 68 33-322 

Korzenna

Część 2

(po poprawie omyłki 

rachunkowej:

6 277 200 zł brutto)

Recon GmbH, Forststrafte 2024, 

16303 Schwedt/Oder, Niemcy

Część 2

6 260 760 zł

Oferta

odrzucona


Infra-Port Sp. z o.o. Bytomska 3, 70-
001 Szczecin, F.U.H. ESPADON, ul. 

Narzędziowa 55, 70-807 Szczecin

Część 2

8 162 316 zł

Oferta

odrzucona

MILEX Sp. z o.o. ul. Ks. Kard. S. 

Wyszyńskiego 14, 70-201 Szczecin

Część 2

5 829 500 zł

Wykonawca

wykluczony

Odwołujący  złożył  ofertę  opiewającą  na  kwotę  6  779  376,00  zł.  Zamawiający 

przeznaczył na sfinansowanie zamówienia kwotę 7 168 694,40 zł. 

Pi

smem  z  dnia  18  grudnia  2017  r.  zamawiający  poinformował  odwołującego  o 

dokonaniu poprawy w ofercie Odwołującego omyłek rachunkowych, na podstawie art. 87 ust. 

2 pkt 2 ustawy P.z.p. 

w części 2 na następujących warunkach: 

„Wykonawca  oferuje  realizację  części  2  za  łączną  cenę  brutto  6.779.376.00  zł  (słownie: 

sześć  milionów  siedemset  siedemdziesiąt  dziewięć  trzysta  siedemdziesiąt  sześć  złotych 

6.277.200,00  zł  (słownie:  sześć  milionów  dwieście  siedemdziesiąt  siedem  tysięcy 

dwieście złotych 00/100), w tym: 

cena  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  (kod  odpadu  19  01  05*):  394,00  zł  (w  tym 

podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 1.276.560,00 zł brutto 1 182 

zł brutto za odbiór i zagospodarowanie 3000 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 05*).  

cena 

za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 06*): 394,00 zł (w tym 

podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 638 280,00 zł brutto 591 000 

zł brutto za odbiór i zagospodarowanie 1500 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 06). 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 11*): 570,00 zł (w tym 

podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 615 600,00 zł brutto 570 000 

zł brutto za odbiór i zagospodarowanie 1000 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 11*). 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 13*): 429,00 zł (w tym 

podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 138 996,00 zł brutto 128 700 

zł brutto za odbiór i zagospodarowanie 300 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 13*). 

cena za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (kod odpadu 19 01 15*): 429,00 zł (w tym 

podatek  VAT  8  %),  co  daje  łączną  wartość  oferty  w  wysokości  3 243  240,00  zł  brutto                     

zł  brutto  za  odbiór  i  zagospodarowanie  7000  Mg  odpadów  (kod  odpadu  19  01 


cena za odbiór  i  zagospodarowanie 1 Mg  (kod  odpadu 19  01  99):  321,00 zł  (w  tym 

podatek VAT 8 %), co daje łączną wartość oferty w wysokości 866 700,00 zł brutto 802 500 

zł brutto za odbiór i zagospodarowanie 2500 Mg odpadów (kod odpadu 19 01 99)”. 

Odwołujący  zakwestionował  wskazaną  wyżej  czynność  poprawienia  oferty 

odwołującego w pismach skierowanych do zamawiającego w dniach 29 grudnia 2017 r. i 15 

stycznia 2018 r. 

Pismem z dnia 6 lutego 2018 r. zamawiający poinformował odwołującego o wyborze 

jego oferty jako najkorzystniejszej. Z zawiadomienia o wyborze odwołujący dowiedział się, 

że  do  oceny  oferty  odwołującego  w  ramach  przyjętego  kryterium  oceny  (tj.  cena  -  waga 

100%)  zamawiający  przyjął  kwotę  6  277  200  zł  jako  cenę  brutto  oferty.  Zamawiający 

wskazał  w  piśmie,  że  powyższy  błąd  rachunkowy  ma  charakter  oczywisty  i  bezsporny, 

polega  bowiem  na  uzyskaniu  nieprawidłowego  wyniku  działania  arytmetycznego,  podaniu 

błędnej sumy powstałej z iloczynu ceny jednostkowej za 1 Mg i szacowanej ilości odpadów 

danego rodzaju. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest bezzasadne. 

W pierwszej kolejności Izba uznała, że odwołujący jest uprawniony do korzystania ze 

środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Warunkiem  wniesienia  odwołania  przez  wykonawcę,  uczestnika  konkursu  oraz  inny 

podmiot, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p., jest wykazanie, że ma on lub miał 

interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. 

Odwołujący  musi  zatem  dowieść,  że  posiada  lub  posiadał  potrzebę  uzyskania 

zamówienia oraz wykazać, że poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez 

zamawiającego przepisów ustawy P.z.p.  

W rozpoznawanym przypadku obie przesłanki zostały przez odwołującego spełnione. 

Niewątpliwie  posiada  on  nadal  potrzebę  uzyskania  zamówienia,  skoro  złożył  ofertę  w 

postępowaniu  i  wciąż  deklaruje  chęć  zawarcia  umowy.  W  ocenie  Izby  wykazał  on  również 

możliwość  poniesienia  szkody  spowodowanej  obniżeniem  ceny,  za  jaką  może  uzyskać 

zamówienie. Fakt wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej w postępowaniu 


nie neutralizuje możliwości poniesienia szkody, skoro efektem tej czynności będzie zawarcie 

umowy 

za cenę o około 500 tys. zł niższą od zaoferowanej. 

Izba  uznała,  iż  złożone  odwołanie jest  bezzasadne,  ponieważ  fundamentalny  zarzut 

odwołania,  tj.  poprawienie  oferty  odwołującego  z  naruszeniem  art.  87  ust.  2  pkt  2  ustawy 

P.z.p.,  został  podniesiony  po  upływie  terminu  wskazanego  w  art.  182  ust.  1  pkt  1  ustawy 

P.z.p.,  natomiast 

słuszność  pozostałych  zarzutów  determinowana  była  uznaniem  tego 

zarzutu za uzasadniony.  

O poprawieniu oferty odwołujący został poinformowany w dniu 18 grudnia 2017 roku 

za  pośrednictwem  poczty  elektronicznej  (okoliczność  bezsporna).  Termin  na  wniesienie 

odwołania wobec tej czynności upływał zatem w dniu 28 grudnia 2017 roku. Zgodnie bowiem 

z  art.  182  ust.  1  pkt  1 

ustawy  P.z.p.,  odwołanie  wnosi  się  w  terminie  10  dni  od  dnia 

przesłania  informacji  o  czynności  zamawiającego  stanowiącej  podstawę  jego  wniesienia  – 

jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie drugie albo w terminie 

15 dni 

– jeżeli zostały przesłane w inny sposób – w przypadku gdy wartość zamówienia jest 

równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. 

Izba  nie  podziela  stanowiska,  jakoby 

odwołujący  nie  miał  wówczas  interesu  we 

wniesieniu odwołania, ponieważ zamawiający nie dokonał jeszcze wyboru najkorzystniejszej 

oferty. W momencie dokonania czynności poprawienia oferty odwołującego zmaterializował 

się  interes  odwołującego  we  wniesieniu  odwołania  polegający  na  zaistnieniu  przesłanek,  o 

których  mowa  w  art.  179  ust.  1  ustawy  P.z.p.  Interes  ten  był  analogiczny  do  interesu  we 

wnies

ieniu  niniejszego  odwołania,  tzn.  odwołujący  miał  potrzebę  uzyskania  zamówienia  i 

mógł  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy, 

polegającą na zawarciu umowy za cenę niższą od zaoferowanej. 

W  ocenie  Izby,  stanowisko,  iż  termin  do  wniesienia  odwołania  dla  odwołującego 

otworzył  się  dopiero  w  dniu  poinformowania  go  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  nie 

zasługuje na uwzględnienie. Treść art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy P.z.p. nie pozostawia w tym 

zakresie  wątpliwości  –  termin  ten  rozpoczyna  swój  bieg  w  dniu  przesłania  informacji  o 

czynności  stanowiącej  podstawę  jego  wniesienia.  Ustawa  P.z.p.  nie  przewiduje  możliwości 

zmiany  tego  terminu  poprzez  poinformowanie 

zamawiającego  o  tym,  że  wykonawca  nie 

wyraża zgody na dokonaną czynność.  

W  myśl  art.  89  ust.  1  pkt  7  ustawy  P.z.p.,  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

wykonawca  w  terminie  3  dni  od  dnia  doręczenia  zawiadomienia  nie  zgodził  się  na 

poprawienie  omyłki,  o  której  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  P.z.p.  Jest  to  jedyna, 

przewidziana przez ustawę P.z.p., możliwość wyrażenia stanowiska przez wykonawcę, który 


kwestionuje czynność poprawienia jego oferty. Dyspozycja wskazanego przepisu nie dotyczy 

niniejszej  sprawy,  ponieważ  zamawiający  dokonał  poprawienia  oferty  odwołującego  na 

podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2, nie zaś pkt. 3 ustawy P.z.p. Odwołujący mógł zatem wyrazić 

swój sprzeciw wobec dokonanej czynności jedynie poprzez wniesienie odwołania, w terminie 

liczonym od dnia powiadomienia go o dokonanej poprawie. 

W  związku  z  tym,  że  odwołujący  nie  wniósł  w  terminie  odwołania  na  czynność 

poprawienia jego oferty, pozostałe zarzuty odwołania należy uznać za bezprzedmiotowe i – 

jako  takie 

–  podlegające  oddaleniu.  Czynność  zamawiającego,  o  której  odwołujący  został 

powiadomiony  w  dniu  18  grudnia  2017  roku,  stała  się  bowiem  czynnością  wiążącą  i 

nieodwołalną.  Tym  samym  brak  jest  podstaw  do  nakazania  zamawiającemu  zastosowania 

art. 87 

ust. 1 oraz art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p., ponieważ ewentualne ich zastosowanie 

prowadziłoby  do  wzruszenia  czynności,  która  –  jak  już  wyżej  wskazano  –  wzruszeniu 

podlegać nie może. 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy P.z.p.

, czyli stosownie do wyniku postępowania.  

………………………………………