KIO 2745/17 WYROK dnia 17 stycznia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 23.02.2018

Sygn. akt: KIO 2745/17 

WYROK 

z dnia 17 stycznia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ewa Kisiel 

Protokolant:             Adam Skow

roński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  11  stycznia  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wn

iesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  grudnia  2017  r.  przez 

wykonawcę  Sprint  S.A.  z  siedzibą  w  Olsztynie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego  -  Komendę  Główną  Ochotniczych  Hufców  Pracy  z  siedzibą  w 

Warszawie, 

przy  udziale  wykonawcy  Comarch  Polska  S.A. 

z  siedzibą  w  Krakowie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  -  Komendzie  Głównej 

Ochotniczych Hufców Pracy z siedzibą w Warszawie:  

a) 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

b)  ujawnienie  informacji, 

które  nie  stanowią  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w 

rozumieniu  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej konkurencji, 

zastrzeżonych przez 

wykonawcę Comarch Polska S.A. z siedzibą w Krakowie w zakresie:  

treści  zastrzeżonej  części  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu 

Zamówienia  Comarch  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  -  z  wyłączeniem 

zawartych  w  nim 

informacji,  dotyczących  nazw  i  wszelkich  danych 

personalnych

,  odnoszących  się  do  podwykonawców,  w  tym  również  w 

zakresie 

oferowanego  personelu,  który  ma  uczestniczyć  w  wykonaniu 

zamówienia; 

treści Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia podwykonawcy  - 

z wyłączeniem zawartych w nim informacji, dotyczących nazwy i wszelkich 

danych  personalnych, 

odnoszących  się  do  podwykonawcy, w  tym  również 


w  zakresie  oferowanego  personelu,  który  ma  uczestniczyć  w  wykonaniu 

zamówienia; 

„zobowiązania  innego  podmiotu  do  oddania  do  dyspozycji  wykonawcy 

zasobów niezbędnych do wykonania zamówienia” z dnia 30 listopada 2017 

r. 

–  z  wyłączeniem  zawartych  w  nim  informacji,  dotyczących  nazwy  i 

wszelkich danych personalnych

, odnoszących się do podwykonawcy; 

„wykazu  osób,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonaniu  zamówienia” 

(załącznik  nr  5  do  SIWZ)  z  wyłączeniem  informacji  personalnych 

konkretnych  osoby,  mających  pełnić  określone  funkcje  oraz  podstawy  do 

dysponowania  konkretnymi  osobami  (kolumna  V  wykazu  „Podstawa  do 

dysponowania  osobą”),  w  tym  również  pozostałych  informacji  na 

podstawie,  których  można  zidentyfikować  określone  osoby  (nazwy 

konkretnych,  zrealizowanych  projektów  lub  doświadczenie  wskazujące  na 

konkretny podmiot); 

dokumentu  w  postaci  „opinii  bankowej”  -  z  wyłączeniem  informacji 

odnoszących się do podmiotu na rzecz którego wystawiana jest gwarancja, 

jak  również  informacji  o  zgromadzonych  na  określonych  rachunkach 

środkach  pieniężnych  jak  również  środkach  pieniężnych,  przyznanych  w 

ramach  linii  kredytowej,  a  także  środkach  zgromadzonych  na  rachunku 

bieżącym; 

dokumentów,  związanych  z  ubezpieczeniem  w  zakresie  odpowiedzialności 

cywilnej  (tj.  oświadczenie  z  dnia  15  maja  2017  r.  wraz  potwierdzeniem 

przelewu  oraz  Certyfikatem  nr  1  do  polisy  OC)  - 

z  wyłączeniem  informacji 

odnoszących się do ubezpieczającego oraz ubezpieczonych oraz informacji 

o wartości składki jak również podmiotu ją opłacającego. 

2. W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

3.  K

osztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  -  Komendę  Główną  Ochotniczych 

Hufców Pracy z siedzibą w Warszawie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Sprint 

S.A. z siedzibą w Olsztynie tytułem wpisu od odwołania, 


zasądza  od  zamawiającego  -  Komendy  Głównej  Ochotniczych  Hufców  Pracy  z 

siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  wykonawcy  Sprint  S.A.  z  siedzibą  w  Olsztynie 

kwotę 18 598 zł 98 gr (słownie: osiemnaście tysięcy pięćset dziewięćdziesiąt osiem 

złotych  dziewięćdziesiąt  osiem  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j. 

Dz. 

U. 

r., 

poz. 

na 

niniejszy 

wyrok 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………….……………


Sygn. akt: KIO 2745/17 

U z a s a d n i e n i e 

Komenda  Główna  Ochotniczych  Hufców  Pracy  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej: 

„Zamawiający”)  -  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  przepisów 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j.  Dz. U. z 2017 r., poz. 

–  zwanej  dalej  "ustawą"  lub  "Pzp"  –  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  w  zakresie  zapewnienia  dzia

łania  i  dostępności  Systemu  Zielona  Linia  oraz 

Elektronicznego Centrum Aktywizacji Młodzieży. Numer postępowania: 4/OHP/2017/BRP/AG 

Szacunkow

a  wartość  zamówienia  jest  wyższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

W  dniu  27  października  2017  r.  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

opublikowano ogłoszenie o zamówieniu  pod numerem 2017/S 207-428038. 

W  dniu  19  grudnia  2017  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców,  w  tym 

wykonawcę Sprint S.A. z siedzibą w Olsztynie (dalej: „Sprint” lub „Odwołujący”), o wyborze 

oferty najkorzystniejszej za którą uznano ofertę wykonawcy Comarch Polska S.A. z siedzibą 

w Krakowie (dalej: „Comarch” lub „Przystępujący”). 

W  dniu  29  grudnia  2017  r.  wykonawca  Sprint 

wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  odwołanie  od  zaniechań  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, polegających na: 

  zaniechaniu 

ujawnienia  informacji  znajdujących  się  na  stronach  36-100  oferty 

wykonawcy Comarch, 

  zaniechaniu  uj

awnienia  informacji  złożonych  przez  wykonawcę  Comarch  w 

odpowiedzi  na  wezwanie  do  uzupe

łnienia dokumentów  z  dnia 13  grudnia  2017  r.  w 

zakresie:  wykazu  osób  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia 

publicznego (załącznik nr 5 do SIWZ), dokumentu potwierdzającego, że wykonawca 

jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności 

związanej  z  przedmiotem  zamówienia  na  sumę  gwarancyjną  ustaloną  przez 

Z

amawiającego, 

informacji 

banku  kasy 

oszczędnościowo 

kredytowej, 

po

twierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową 

wykonawcy. 


Odwołujący  zarzucał  Zamawiającemu  naruszenie  przepisu  art.  8  ust.  1-3  Pzp  w 

związku z art. 7 ust. 1 Pzp oraz w związku z art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) 

– zwanej 

dalej:  „u.z.n.k.”  -  przez  zaniechanie  ujawnienia  informacji  znajdujących  się  na  stronach  36-

100 oferty wykonawcy Comarch 

i informacji złożonych przez tego wykonawcę w odpowiedzi 

na  wezwanie  do  uzupe

łnienia  dokumentów  z  dnia  13  grudnia  2017  r.  w  zakresie:  wykazu 

osób skierowanych przez  wykonawcę do  realizacji  zamówienia publicznego (załącznik  nr  5 

do  SIWZ),  dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  jest  ubezpieczony  od 

odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem 

zamówienia  na  sumę  gwarancyjną  ustaloną  przez  Zamawiającego,  informacji  banku  kasy 

oszczędnościowo  -  kredytowej,  potwierdzającej  wysokość  posiadanych  środków 

finansowych  lub  zd

olność kredytową, pomimo iż  wykonawca Comarch nie wykazał, że ww. 

informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Odwołujący wnosił o: 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert. 

ujawnienie  informacji  znajdujących  się  na  stronach  36-100  oferty  wykonawcy 

Comarch, 

ujawnienie  informacji  złożonych  przez  wykonawcę  Comarch  w  odpowiedzi  na 

wezwanie do uzupe

łnienia dokumentów z dnia 13 grudnia 2017 r. w zakresie: wykazu 

osób  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  publicznego 

(załącznik  nr  5  do  SIWZ),  dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  jest 

ubezpieczony  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności 

związanej  z  przedmiotem  zamówienia  na  sumę  gwarancyjną  ustaloną  przez 

Z

amawiającego, 

informacji 

banku  kasy 

oszczędnościowo 

kredytowej, 

potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową 

wykonawcy. 

Odwołujacy  w  uzasadnieniu  odwołania  podnosił,  że  w  postępowanie  było 

prowadzone przez Zamawiającego w ramach procedury odwróconej na podstawie art. 24aa 

Pzp, W ocenie wykonawcy Sprint Z

amawiający bezpodstawnie zaniechał ujawnienia powyżej 

opisanych  informacji, 

złożonych  przez  wykonawcę  Comarch.  Zdaniem  Odwołującego 

wykonawca  Comarch 

w  żaden  sposób  nie  wykazał,  że informacje  zawarte na  stronach  36-

100 oferty, jak również dokumentacja złożona w odpowiedzi na punkty 1.3. - 1.5. wezwania z 

dnia  13  grudnia 

2017  r.  stanowi  jego  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  W  konsekwencji 

Z

amawiający  zobowiązany  był  przedmiotowe  informacje  ujawnić  i  umożliwić  tym  samym 

innym wykonawcom weryf

ikację oferty wykonawcy Comarch. 


Odwołujący  wyjaśniał,  iż  wykonawca  Comarch  nie  załączył  do  swej  oferty  żadnego 

wyjaśnienia, a tym bardziej dowodów, które potwierdzałyby fakt, że opisana część oferty nosi 

znamiona  tajemnicy  jej  przed

siębiorstwa.  Poprzestano  na  lakonicznym  oświadczeniu,  że 

strony  36-100  oferty  stano

wią tajemnicę przedsiębiorstwa. Następnie, Zamawiający wezwał 

Comarch  na  podstawie 

art.  26  ust.  1  Pzp  do  przedłożenia  dokumentów.  W  opinii 

Odwołującego  należy  domniemywać  -  wobec  faktu  nieodrzucenia  jego  oferty  -  że 

wykonawca  zrealizował  to  zobowiązanie,  niemniej  jednak  Odwołującemu  udostępniono  ze 

złożonych  wówczas  dokumentów  jedynie  KRS  wykonawcy  Comarch,  zaświadczenia  o 

niekaralności członków jej organów oraz zaświadczenia o braku zaległości wobec US i ZUS. 

Zg

odnie  z  informacją  uzyskaną  od  Zamawiającego,  stanowi  to  całość  dokumentacji 

nieobjętej tajemnicą przedsiębiorstwa wykonawcy Comarch. 

W  ocenie  wykonawcy  Sprint  z 

przedstawionych  powyżej  okoliczności  wynika 

jednoznaczni

e, że wykonawca Comarch nie zastrzegł skutecznie przedmiotowych informacji 

jako  tajemnicy  swego  przedsiębiorstwa,  a  w  konsekwencji  Zamawiający  miał  obowiązek 

traktować je jako jawne dane. 

Odwołujący wskazywał, iż Izba w swym orzecznictwie wielokrotnie opowiadała się za 

wyjątkowością  instytucji  zastrzeżenia  części  oferty  w  trybie  art.  8  ust.  3  Pzp,  podkreślając 

spoczywający na wykonawcy obowiązek wykazania, iż dane informacje spełniają przesłanki 

określone w art. 11 ust. 4 u.z.n.k. Przywołać należy w tym miejscu wyrok z dnia 28.02.2017 

r.  (sygn.  akt:  KIO  256/17),  zgodnie  z  którym  standardowe,  ogólne  stwierdzenia  mające 

służyć chronieniu opisu technicznego nie uzasadniają zastrzeżenia informacji chociażby z tej 

racji,  że przeciwstawia się temu dobro publiczne, którym jest umożliwienie Zamawiającemu 

rozwój  produktu  jego  unowocześnianie  przez  dostęp  do  jego rozwiązań.  Tak  pojęty  interes 

Z

amawiającego wpisuje się w treści art. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  (tj.  Dz.U.  z 

2003  r.  Nr  153,  poz.  1503  ze  zm.),  który  definiuje  cel 

ustawy  jako  regulacji  zapobiegającej  i  zwalczającej  nieuczciwą  konkurencję  w  działalności 

gospodarczej  przy  czym  nie  tylko  w  interesie  przedsiębiorców  oraz  klientów  ale  również  w 

interesie publicznym 

mającym na względzie rozwój gospodarki.  

Zdaniem  Odwołującego  wobec  opisanej  powyżej  lakoniczności  oświadczenia 

wykonawcy  Comarch 

w  niniejszej  sprawie  nie  można  mówić  choćby  o  ogólnikowym 

stwierdzeniu,  lecz  o  braku  jakiegokolwiek  wyjaśnienia,  że  dane  zawarte  na  nieujawnionych 

stronach oferty są poufne. Zgodnie zaś ze stanowiskiem KIO zaprezentowanym w wyroku z 

dnia 11.01.2017 r. (sygn. akt: KIO 2475/16) 

Istotą zastrzeżenia informacji jest jej poufność, tj. 

nie  może  być  ujawniona  do  wiadomości  publicznej,  co  oznacza,  że  nie  może  to  być 

informacja  znana  ogółowi  lub  osobom,  które  ze  względu  na  prowadzoną  działalność  są 

zainteresowane jej posiadaniem. Analogiczne stanowisko KIO zajęła w sprawie KIO 1370/16 

(wyrok z dnia 0908.2016 r.): Uwzględniając wynikający z przepisu art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 


29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164) obowiązek 

wykazania  przez  wykonawcę  zastrzegającego  informacje  w  ramach  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego,  że  stanowią  one  tajemnicą  przedsiębiorstwa  oraz 

uwzględniając  definicję  tajemnicy  przedsiębiorstwa  uznać  należy,  że  wykonawca  jest 

zobowiązany  wykazać  zamawiającemu,  że  podjął  niezbędne  działania  w  celu  zachowania 

ich  w  poufności.  W  niniejszej  sprawie  odwołujący  nie  ma  możliwości  weryfikacji  tej 

przesłanki. 

Odwołujący twierdził, że powyższe spostrzeżenia odnoszą się tym bardziej do treści 

złożonych  -  przez  wykonawcę  Comarch  w  ramach  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  13 

grudnia  2017  r.  - 

dokumentów,  w  stosunku  do  których  nie  przedstawiono  żadnego 

wyjaśnienia  ich  niejawności  (a  przynajmniej  żadne  tego  rodzaju  pismo  nie  zostało 

O

dwołującemu udostępnione). Zdaniem wykonawcy Sprint Zamawiający naruszył obowiązki 

wynikające  z  art.  8  ust.  3  Pzp,  albowiem  badanie  skuteczności  zastrzeżenia,  dotyczącego 

zakazu  udostępnienia  informacji,  potwierdzających  spełnienie  warunków,  wynikających  ze 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia, należy do obowiązków Zamawiającego. Ocena 

skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  jest  jednym  z  elementów  badania  i 

oceny  ofert  i  nie  może  być  oceniana  w  oderwaniu  od  tej  czynności.  Wadliwa  ocena  tej 

czynności  dokonana  przez  Zamawiającego  ma  wpływ  na  wynik  postępowania,  albowiem 

uniemożliwia  innym  wykonawcom  zweryfikowanie  prawidłowości  konkurencyjnej  oferty,  a 

tym  samym  skuteczne  skorzystanie  ze  środków  ochrony.  W  konsekwencji,  oznacza  to,  że 

bezpodstawne 

z

astrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  wywołuje  konieczność 

unieważnienia czynności oceny ofert. 

Odwołujący  wyjaśniał,  że  przepisy  Pzp  nie  formułują  pod  adresem  wykonawców 

obowiązku  każdorazowego  przedstawienia  dowodów  na  potwierdzenie  faktu,  iż  dane 

informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie można jednak poprzestać, jak to uczynił 

wykonawca Comarch jedynie na lakonicznej informacji w tym zakresie. Przepis art. 8 ust. 3 

Pzp stanowi bowiem nie o 

obowiązku złożenia informacji Zamawiającemu w tym zakresie w 

ogóle,  ale  o  obowiązku  wykazania  że  zastrzeżone  dokumenty  zawierają  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  Wykazać  oznacza  coś  więcej,  aniżeli  jedynie  wyjaśnić,  a  więc  nie 

jakiekolwiek  wyjaśnienia  poczynione  przez  wykonawcę  stanowią  podstawę  do  uznania 

skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  lecz  takie,  którymi  wykonawca 

wykazuje  wypełnienie  przesłanek,  które  warunkują  skuteczność  takiego  zastrzeżenia. 

Wykazanie winno nastąpić przez sprecyzowanie i szczegółowe opisanie konkretnych faktów 

czy  okoliczności  uzasadniających  w  tym  postępowaniu  objęcie  wskazanych  załączników 

tajemnicą  przedsiębiorstwa  (por.  wyrok  KIO  z  dnia  13.06.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO  859/16). 

Każdorazowo  kwestia  wykazania  tych  okoliczności  winna  być  indywidualnie  badana  przez 

Z

amawiającego  i  niejednokrotnie  może  pojawić  się  konieczność  poparcia  wyjaśnień 


wykonawcy  dowodami  (wyrok  KIO  z  dnia  29.03.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO  512/17).  W 

obowiązującym stanie prawnym brak jednak podstaw, aby odstąpić od wymogu wykazania, 

czy  też  traktować  w  tych  kategoriach  każde  oświadczenie  wykonawcy  (wyrok  KIO  z  dnia 

23.03.2017 r. 

Nie jakiekolwiek wyjaśnienia poczynione przez wykonawcę stanowią podstawę 

do  uznania  skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  lecz  takie,  którymi 

wykonawca  wykazuje  wypełnienie  przestanek,  które  warunkują  skuteczność  takiego 

zastrzeżenia, por. również wyrok KIO z dnia 25.07.2016 r., sygn. akt KIO 1268/16). 

N

iezależnie  od  formalnej  wadliwości  wyłączenia  przez  Zamawiającego  jawności 

opisanych  danych,  zdaniem  wykonawcy  Sprint 

należy  zakwestionować  tą  decyzję  co  do 

meritum. 

W ocenie Odwołującego nie sposób  bowiem  przyjąć,  aby  informacja  odnośnie do 

dysponowania  p

rzez  wykonawcę  konkretną  kwotą  pieniężną  lub  zdolnością  kredytową 

(wymaga

ną  przez  Zamawiającego)  stanowiła  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Trudno  ponadto 

przypisać  takich  charakter  potwierdzeniu  posiadania  stosownego  ubezpieczenia.  Jeżeli 

nawet  przedmiotowe da

ne byłyby traktowane przez wykonawcę jako informacje poufne, nie 

umożliwia to automatycznie uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa. Odwołać należy się 

w  tym  miejscu  do  stanowiska  KIO  zaprezentowanego  w  wyroku  z  dnia  13.06.2016  r.  (KIO 

Każda  tajemnica  firmy  stanowi  informację  poufną,  każda  informacja  traktowana 

przez  przedsiębiorcę  jako  poufna  stanowi  jego  tajemnicę.  Chodzi  o  to,  aby  w  sposób 

niebudzący  wątpliwości  można  było  stwierdzić,  że  konkretny  dokument  w  danym 

postępowaniu  przeprowadzanym  w  konkretnym  okresie  czasu  zawiera  informację  o 

szczególnym  znaczeniu  dla  przedsiębiorcy.  Tajemnicę  przedsiębiorstwa  należy  także 

odróżniać od specjalistycznej wiedzy, chociaż granica między tą wiedzą dostępną określonej 

grupie  osób,  a  tajemnicą  jest  nieostra.  Aby  daną  informację  zakwalifikować  jako  tajemnicę 

firmy, musi ona zawierać treści o szczególnym znaczeniu dla przedsiębiorcy. 

W ocenie Odwołującego samo zastrzeżenie przez wykonawcę w całościowy sposób 

dokumentów,  które  zawierają  rzekome  informacje  niejawne,  jest  wadliwe.  Strony  36-100 

oferty  Comarch 

obejmują  m.in.  JEDZ  podwykonawcy.  O  ile  można  dyskutować  na  temat 

skuteczności  zastrzeżenia  jego  tożsamości,  o  tyle  nie  sposób  przyjąć,  że  niejawne  są 

informacje  o  tym,  że  nie  podlega  on  wykluczeniu  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.  Jak  wskazała  KIO  w  wyroku  z  dnia  20.10.2016  r.  Nie  jest  zasadne  i 

dopuszczalne  obejmowanie  zastrzeżeniem  całego dokumentu w sytuacji  kiedy  tylko pewna 

jego treść odpowiada wymaganiom ustawowym. Z treści przepisu art. 8 ust 3 ustawy z dnia 

29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  publicznych  (tj.  Dz.U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.) 

jednoznacznie  wynika,  że  nie  ujawnia  się  informacji,  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  Tak  więc  możliwe  jest  zastrzeżenie  tajemnicą  przedsiębiorstwa  tylko 

informacji  stanowiących  tajemnice,  a  nie  dokumentu  w  którym  takie  informacje  mogą  być 

częściowo zawarte. A contrario, jeśli w dokumencie zastrzeżono informacje, które przymiotu 


tajemnicy  nie  spełniają  w  myśl  przepisu  art.  11  ust.  4  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (tj.  Dz.U.  z  2003  r.  Nr  153,  poz.  1503  ze  zm.),  taki 

dokument  jako  całość  nie  może  być  zasadnie  zastrzeżony.  Podobne  stanowisko  KIO 

zaprezentowała  w  wyroku  z  dnia  24.02.2017  r.  Wadliwe  jest  zastrzeganie  całości 

dokumentów, jeśli niektóre części dokumentów nie są informacjami, w stosunku do których 

zastrzeżenie  może  w  ogóle  mieć miejsce.  Zastrzeganie  informacji  jest  wyjątkiem  od  reguły 

jawności,  zatem  powinno  ono  mieć  możliwie  jak  najmniejszy  rozmiar,  tj.  nawet  jedynie 

poszczególne, pojedyncze nazwy, liczby czy inne dane. 

Z  zachowaniem  terminu  wskazanego  w  art.  185  ust.  2  ustawy  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca Comarch. 

W  toku  niejawnego  posiedzen

ia  Izby  z  udziałem  Stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego przedstawiono następujące informacje i złożono następujące oświadczenia: 

Przystępujący poinformował, że z treści odwołania powziął informację, iż Odwołujący 

nie  otrzymał  ze  strony  Zamawiającego  informacji,  odnoszących  się  do  zachowania  w 

poufności dokumentów od str. 37-45 jego oferty. W związku z tym przekazał Zamawiającemu 

informację, że dokumenty te mają charakter jawnych. 

Zamawiający  potwierdził  otrzymanie  takiej  informacji  ze  strony  Przystępującego  i 

wskazał,  że  w  ślad  za  tym  przesłał  Odwołującemu  dokumenty  od  str.  37-45  oferty 

wykonawcy  Comarch

.  Odwołujący  potwierdził  otrzymanie  od  Zamawiającego  stron  37-45 

oferty Przystępującego. 

Odwołujący  oświadczył,  że  dopiero  w  dniu  dzisiejszym,  tj.  11  stycznia  2018  r. 

otrzymał ujawnioną część oferty Przystępującego, dlatego też na tym etapie nie jest w stanie 

szczegółowo ustosunkować się do tych informacji.  

Zamawiający  natomiast  oświadczył,  że  informacje  ze  strony  wykonawcy  Comarch 

otrzymał dopiero w dniu 9 stycznia 2018 r. 

Uwzględniając  dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

przedstawio

ną przez Zamawiającego, dowody,  stanowiska i oświadczenia stron  oraz 

P

rzystępującego złożone na posiedzeniu i rozprawie, Izba ustaliła co następuje. 


ustaleń  Izby  wynika,  że  wykonawca  Comarch  zastrzegł  informacje  zawarte  na 

stronach  od  36 -

100  złożonej  oferty  jako  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w 

rozumieniu przepisów ustawy u.z.n.k. W omawianym zakresie zostały zastrzeżone:  

wyjaśnienia  z  dnia  5  grudnia  2017  r.  odnoszące  się  do  zachowania  w  poufności 

określonej grupy dokumentów (str. 37-45 oferty), 

część JEDZ Comarch (str. 46-47 oferty), 

  JEDZ podwykonawcy wraz z dokumentami podwykonawcy (str. 48-81 oferty), 

  z

obowiązanie  innego  podmiotu  do  oddania  do  dyspozycji  wykonawcy  zasobów 

niezbędnych do wykonania zamówienia (str. 82-83 oferty), 

Koncepcja Przyszłego Rozwoju Narzędzi i Procesów  w działalności ECAM i Zielona 

Linia (str. 84-100 oferty). 

Również część dokumentów złożonych przez Comarch na wezwanie Zamawiającego 

wystosowane na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp została przez Przystępującego zastrzeżona z 

uwagi  na  charakter  informacji  znajdujących  się  w  tych  dokumentach.  W  tym  zakresie 

wykonawca Comarch zastrzegł jako poufne:  

  wykaz 

osób  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  publicznego 

(załącznik nr 5 do SIWZ),  

dokumenty  potwierdzające,  że  wykonawca  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności 

cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia 

na s

umę gwarancyjną ustaloną przez Zamawiającego,  

  informacje 

banku  kasy  oszczędnościowo  -  kredytowej,  potwierdzającej  wysokość 

posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową, 

inne dokumenty dotyczące podmiotów trzecich. 

Treść  ww.  dokumentów  została  opatrzona  zastrzeżeniem  o  ich  poufności  i  klauzulą 

„tajemnica przedsiębiorstwa”. Wraz z dokumentami zostało złożone pismo z dnia 14 grudnia 

2017  r.  zawi

erające  informację,  że  wykonawca  Comarch  na  wezwanie  Zamawiającego  na 

podstawie  art.  26  ust.  1  Pzp  składa  żądane  dokumenty,  których  część  została  objęta 

tajemnicą przedsiębiorstwa. 

Izba zważyła co następuje. 

Krajowa 

Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący legitymuje się uprawnieniem do 

korzystania ze środków ochrony prawnej, o którym stanowi art. 179 ust. 1 Pzp.  


Izba  nie 

znalazła podstaw  do  odrzucenia odwołania w  związku z  tym,  iż nie została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp. 

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Izba st

wierdziła, że zarzuty dotyczące naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 

ustawy w związku z naruszeniem art. 8 ust. 1, art. 8 ust. 3 ustawy w związku z art. 11 ust. 4 

u.z.n.k., 

przez  zaniechanie  odtajnienia  niektórych  elementów  oferty  złożonej  przez 

wy

konawcę Comarch - w części potwierdziły się

Zasada jawności  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  podobnie  jak 

jej  ograniczenie,  wynikające  m.in.  z  przysługującego  wykonawcom  prawa  do  ochrony 

informacji  stanowiących  tajemnicę  ich  przedsiębiorstwa,  znajdują  wyraz  w  przepisach  Pzp 

od początku ich obowiązywania. 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  zasada  jawności  postępowania  o  zamówienie  publiczne 

jest jedną z fundamentalnych zasad systemu zamówień publicznych, określoną wprost w art. 

8  ust.  1  ustawy 

–  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  jest  jawne.  Przejawia  się  ona  w 

szeregu  czynności  podejmowanych  przez  zamawiającego  i  uczestników  postępowania, 

począwszy od publicznego, jawnego ogłoszenia o zamówieniu, przez jawne otwarcie ofert i 

udostępnienie  protokołu, ofert, oświadczeń składanych w toku postępowania, aż po jawność 

umowy  w 

sprawie  zamówienia  publicznego.  Art.  8  ust.  1  ustawy  nadał  jawności 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  rangę  zasady  o  doniosłym  znaczeniu. 

W  doktrynie  uznaje  się,  że  jawność  postępowania  o  zamówienie  publiczne  z  jednej  strony 

jest  prawem  każdego  wykonawcy  gwarantującym  dostęp  do  informacji  o  toczącym  się 

postępowaniu,  natomiast  z  drugiej  jest  nakazem  skierowanym  do  zamawiających, 

prowadzących  postępowanie,  aby  na  każdym  jego  etapie  zagwarantowali  wykonawcom 

dostęp  do  informacji  na  temat  zamówienia  publicznego.  Zatem  bez  wątpienia  zasadą  jest 

jawność  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  a  jej  wyłączenie  ma  jedynie 

charakter wyjątku i jest możliwe tylko przy wykazaniu potrzeby ochrony określonych ustawą 

wartości  (zob.  wyrok  KIO  UZP  z  19  lipca  2010  r.,  KIO/UZP  1400/10,  LexPolonica  nr 

2369090) (tak: Prawo zamówień publicznych. Komentarz, S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, 

P. Pełczyński, wyd. 2 , LexisNexis  Polska, Warszawa 2010, s. 114-115).  

Wyjątek  od  powyższej  zasady  wprowadza  art.  8  ust.  3  Pzp,  który  stanowi,  że  nie 

ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o 


zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli  wykonawca  nie  później  niż  w  terminie  składania 

ofert lub wniosków o dopuszczenie udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one 

udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 3, co oznacza, że 

wykonawca  nie  może  zastrzec  nazwy  (firmy),  adresu  oraz  informacji  dotyczących  ceny, 

terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofercie. 

Ustawodawca  tym  samym,  a  contrario  do

puścił  możliwość  objęcia  pozostałych  informacji 

tajemnicą  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  u.z.n.k.,  jeżeli  wykonawca,  nie  później 

niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu, 

zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  iż  zastrzeżone  informacje 

stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Podkreślić  należy,  że  ograniczenie  dostępu  do  informacji  związanych  z 

postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  może  zachodzić  wyłącznie  w  przypadkach 

określonych ustawą. W zakresie informacji, które nie podlegają udostępnieniu ustawa odsyła 

do definicji tajemnicy przedsiębiorstwa ujętej w przepisach u.z.n.k.  

W  świetle  art.  11  ust.  4  u.z.n.k.  przez  tajemnicę  przedsiębiorstwa  rozumie  się 

nieujawnione  do  publicznej  wiadomości  informacje  techniczne,  technologiczne, 

organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą co do 

których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. 

Wobec  tego  aby  określoną  informację  uznać  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa  muszą 

zostać spełnione kumulatywnie następujące warunki: 

informacja 

ma 

charakter 

techniczny, 

technologiczny, 

organizacyjny 

przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą 

informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej, 

podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności. 

W  tym  miejscu  zaznaczenia 

wymaga,  że w  sytuacji, gdy  okaże się,  że jedna  z  tych 

przesłanek  nie  zostanie  spełniona,  to  określona  informacja  nie  stanowi  tajemnicy 

przedsiębiorstwa i każdy może z niej korzystać bez ograniczeń. 

Szczegółowa  analiza  poszczególnych  przesłanek,  wypełniających  pojęcie  tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  opisanych  w  art.  11  ust.  4  u.z.n.k.  prowadzi  do  wniosku,  że  kwestią 

niezwykle  istotną  jest  jej  zakres  przedmiotowy.  Z  treści  zacytowanego  powyżej  przepisu 

wprost wynika, że katalog informacji, które mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, został 

ujęty  bardzo  szeroko  i  ma  on  charakter  otwarty.  Opisany  zasób  praktycznie  wyczerpuje 


zakres  inform

acji,  które  mogą  zostać  wykorzystane  przez  przedsiębiorcę  w  zakresie 

prowadzonej  działalności  gospodarczej.  Powyższe  zostało  potwierdzone  wyrokiem  Sądu 

Najwyższego  z  3  października  2000  r.,  sygn.  akt  I  CKN  304/00,  OSNC  2001/4/59,  który 

stwierdził, że informacja ma charakter technologiczny, kiedy dotyczy najogólniej rozumianych 

sposobów wytwarzania, formuł chemicznych, wzorów i metod działania. Informacja handlowa 

obejmuje,  najogólniej  ujmując,  całokształt  doświadczeń  i  wiadomości  przydatnych  do 

prowadzenia 

przedsiębiorstwa, nie związanych bezpośrednio z cyklem produkcyjnym. 

W związku z tym, na podstawie orzecznictwa oraz poglądów doktryny, można pokusić 

się  o  wskazanie  przykładowego  zbioru  informacji,  które  mogą  stanowić  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  

Otóż  w  doktrynie  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa  uważa  się  m.in.:  plany  techniczne, 

listy  klientów,  metody  kontroli  jakości  towarów  i  usług,  sposoby  marketingu,  organizacji 

pracy,  korespondencję  handlową,  treść  zawartych  umów  i  porozumień,  nieopatentowane 

jeszcze  wy

nalazki.  Ponadto,  tajemnicę  przedsiębiorstwa  będą  stanowić  również  informacje 

potrzebne  w  pracach  naukowo-badawczych  lub  rozwojowych  (

S.  Sołtysiński,  S.  Gogulski  

Ustawa  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Komentarz,  pod  red.  J.  Szwaji,  Warszawa 

2013,  s. 

452;    M.  Mozgawa,  Zwalczanie  nieuczciwej  konkurencji  środkami  prawa  karnego, 

Gdańsk 1997, s. 35).  

Natomiast  w  literaturze  powszechnie  przyjmuje  się,  że  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

stanowić mogą również wyniki prób i badań, których nie można zastosować w praktyce, np. 

informacje o skutkach ubocznych zażywania leku czy wstępne projekty i analizy wymagające 

dalszych prac rozwojowych. Posiadanie takich informacji może zaoszczędzić przedsiębiorcy 

wysokich nakładów finansowych oraz nakładów pracy przy samodzielnym prowadzeniu prac 

rozwojowych  w  danej  dziedzinie.  Dysponowanie  takimi  informacjami  może  niewątpliwie 

stanowić  przewagę  konkurencyjną  przedsiębiorcy  na  rynku  (S.  Sołtysiński,  S.  Gogulski  

Ustawa  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Komentarz,  pod  red.  J.  Szwaji,  Warszawa 

2013,  s.  453)

Zdaniem  S.  Sołtysińskiego  i  S.  Gogulskiego    „linię  demarkacyjną  między 

innowacjami,  które  podlegają  ochronie  jako  tajemnice  przedsiębiorstwa  a  informacjami 

niekorzystającymi  z  ochrony  prawnej,  wyznaczają  przepisy  ustawowe  i  dobre  obyczaje. 

Informacje,  które  nie  zasługują  na  ochronę  z  uwagi  na  interes  publiczny,  nie  mogą  być 

uznawane  za  tajemnice  przedsiębiorstwa  np.  sposoby  poszukiwania  klientów  lub 

wytwarzania  urządzeń,  których  zasadnicze  przeznaczenie  polega  na  prowadzeniu 

działalności 

niezgodnej 

prawem 

lub 

zasadami 

współżycia 

społecznego 

(http://czasopisma.beck.pl/monitor-prawniczy/artykul/tajemnica-przedsiebiorstwa-wybrane-

zagadnienia). 


W  orzecznictwie  za  taj

emnicę  przedsiębiorstwa  uznaje  się  m.  in.:  dane  obrazujące 

wielkość  produkcji  i  sprzedaży,  a  także  źródła  zaopatrzenia  i  zbytu  (postanowienie  Sądu 

Antymonopolowego  z  15  maja  1996  r.,  sygn.  akt  XVII  Amz  1/96,  Wokanda  1997/10/55), 

informacje  dotyczące  planów  wydawniczych  przedsiębiorstwa  (wyrok  SA  w  Krakowie  z  11 

czerwca  2003  r.,  sygn.  akt  I  ACa  469/03,  TPP  2004/1-2/157), 

wyszczególnienie  kosztów 

działania,  w  szczególności  kosztów  badań  i  logistyki  oraz  marży  stosowanej  przez 

przedsiębiorstwo,  dane  zawarte  w  PIT-5  i  F-01  –  sprawozdaniu  finansowym,  obrazujące 

zarówno  aktywa,  jak  i  pasywa  oferentów,  dochód,  zyski,  koszty  działalności,  straty, 

zobowiązania finansowe (wyrok Sądu Antymonopolowego z 10 lipca 2002 r., sygn. akt XVII 

Ama 78/01, Legalis nr 220520) .  

Ostatecznie  jednak  stwierdzić  należy,  że  niemożliwym  jest  enumeratywne 

wyspecyfikowanie  wszystkich  informacji  lub  dokumentów,  zawierających  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  W  zakresie  ustalenia  tego,  czy  mamy  do  czynienia  z  informacjami, 

posiadającymi  znamiona  tajemnicy  przedsiębiorstwa  każdorazowo  przydatne  będzie 

odwołanie się do orzecznictwa KIO oraz sądów powszechnych, które służy m.in. wyjaśnieniu 

przepisów prawnych budzących wątpliwości w praktyce. 

Kolejną  przesłanką  zawartą  w  treści  art.  11  ust.  4  u.z.n.k.,  wymaganą  dla  uznania 

skuteczności  zastrzeżenia  określonej  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  jest 

konieczność  jej  nie  ujawnienia  do  wiadomości  publicznej.  Tylko  taka  informacja  korzysta  z 

ochrony  i  tak  długo,  jak  długo  pozostaje  informacją  nieujawnioną.  Pod  podanym  powyżej 

pojęciem  rozumie  się  informację  nieznaną  ogółowi  czy  osobom,  które  ze  względu  na  pole 

swego działania zawodowego, są żywo zainteresowane posiadaniem takiej informacji. Jeżeli 

przedsiębiorca  jasno  i  wyraźnie  wyraża  wolę,  by  dana  informacja  pozostała  tajemnicą  dla 

ok

reślonych odbiorców, stanowi ona tajemnicę przedsiębiorstwa. W wyroku z 7 marca 2003 

r.  sygn. akt I CKN 89/01, LEX nr 583717)

S

ąd Najwyższy zwrócił uwagę, że przepis art. 11 

ust.  4  u.z.n.k. 

wyklucza  uznanie  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa  informacji,  które  osoba 

zainteresowana  może  uzyskać  w  zwykłej  i  dozwolonej  drodze.  Natomiast  w  wyroku  z  3 

października 2000 r.  sygn. akt I CKN 304/00, OSNC 2001/4/59

Sąd Najwyższy stwierdził, że 

informacja  nie  ujawniona  do  wiadomości  publicznej  traci  ochronę  prawną,  gdy  każdy 

przedsiębiorca  (czy  też  potencjalny  konkurent)  dowiedzieć  się  o  niej  może  drogą  zwykłą  i 

dozwoloną, a więc np., gdy pewna wiadomość jest przedstawiana w pismach fachowych lub 

gdy z towaru wystawionego na widok publiczny każdy fachowiec poznać może, jaką metodę 

produkcji zastosowano. 

Ostatnią ważną kwestią w aspekcie definicji tajemnicy przedsiębiorstwa jest podjęcie 

przez  przedsiębiorcę  niezbędnych  działań,  aby  zachować  poufność  danych  informacji.  W 


omawianym  zakresie  kluczowym  jest  wyrażenie  przez  przedsiębiorcę  woli  objęcia  danych 

informacji  poufnością.  Zaznaczenia  wymaga,  że samo  wyrażenie  woli  przez  przedsiębiorcę 

nie jest wystarczające, ponieważ powinny temu towarzyszyć niezbędne działania, konieczne 

do  zminimalizowania  ryzyka  ujawnienia  określonych  informacji.  Nadrzędną  rolę  w  tym 

zakresie odgrywa stosowanie przez przedsiębiorcę odpowiednich procedur i mechanizmów, 

takich  jak  zawieranie  klauzul  poufności  w  umowach,  odpowiednie  oznaczanie  informacji 

poufnych, ograniczenie kręgu osób mających do nich fizycznie dostęp.  

W  zakresie  pojęcia  „wykazania”,  o  którym  mowa  w  art.  8  ust.  3  Pzp,  sposób  jego 

rozumienia zawarto w wyroku Izby z dnia 12 maja 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 542/17, w 

którym  podano:    „pod  pojęciem  „wykazania”,  o  którym  mowa  w  art.  8  ust.  3  Pzp,  rozumieć 

należy nie tylko złożenie przez wykonawcę oświadczenia, że zastrzeżone informacje stanowią 

tajemnicę  przedsiębiorstwa,  ale  również  przedstawienie  stosownych  dowodów  na  jego 

potwierdzenie.  Oczywiście  nie  można  w  tym  upatrywać  bezwzględnego  obowiązku 

dowiedzenia  zaistnienia  każdej  z  przesłanek  wymienionych  w  art.  11  ust.  4  u.z.n.k.  Trudno 

bowiem wyobrazić sobie, przykładowo, wykazanie technologicznego charakteru zastrzeżonych 

informacji,  wobec  czego  w  tym  zakresie  zasadniczo  wystarczające  jest  złożenie  przez 

wykonawcę  oświadczenia  (z  zastrzeżeniem,  że  może  ono  podlegać  weryfikacji 

Zamawiającego). Także  poszukiwanie dowodów potwierdzających okoliczność negatywną, tj. 

nieujawnienia  informacji  do  publicznej  wiadomości,  wydaje  się  problematyczne.  Inaczej 

oceniać należy jednak chociażby kwestię wykazania, że podjęte zostały niezbędne działania w 

celu zachowania ich poufności, które przybierają najczęściej materialną postać (wprowadzanie 

polityk  bezpieczeństwa  informacji,  zawieranie  odpowiednich  klauzul  w  umowach  z 

pracownikami lub kontrahentami wykonawcy, etc.)

”. 

każdym  przypadku  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  rolą  Zamawiającego 

jest przeprowadzenie 

indywidualnego badania, odnoszącego się do każdego z dokumentów 

zastrzeżonych. Celem weryfikacji powinno być rozstrzygnięcie kwestii, czy spełnione zostały 

wszystkie  przesłanki  konieczne  do  uznania  określonych  informacji  za  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  

P

rzekładając  niniejsze  rozważania  na  grunt  rozpoznawanej  sprawy  stwierdzić  należy, 

że wykonawca Comarch prawidłowo wykazał spełnienie wszystkich przesłanek, wymaganych 

do uznania informac

ji za tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów u.z.n.k., jedynie 

w  odniesien

iu  do  określonych  informacji,  zawartych  w  złożonych  dokumentach  opatrzonych 

klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”. 


Badając  spełnienie  przesłanki  odnoszącej  się  do  tego,  czy  zastrzeżone  przez 

wykonawcę  Comarch  informacje  mają  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny 

przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą Izba doszła do przekonania, że 

jej ziszczenie się można stwierdzić jedynie w odniesieniu do wybranego katalogu informacji 

zastrzeżonych przez Przystępującego. 

Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  wyjaśnienia  z  dnia  5  grudnia  2017  r.  złożone  przez 

wykonaw

cę  Comarch  co  prawda  w  znacznym  stopniu  odbiegają  od  wzorcowych,  niemniej 

jednak zawieraj

ą niezbędne informacje, odnoszące się do kwestii, związanej z zastrzeżeniem 

określonych informacji jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.  

W treści wyjaśnień wykonawca wskazał jakie dokumenty w części oferty zastrzega, w 

związku z zawartą w nich informacją, stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa. Izba dostrzega 

pewne nieścisłości, czy też uchybienia w treści wyjaśnień, np. w Ad. 5 „Dokumenty dotyczące 

podmi

otów  trzecich”  (błędne  wskazano  korzystania  przez  wykonawcę  Comarch  z  wiedzy  i 

doświadczenia  podmiotów  trzecich),  jednak  z  treść  dokumentów  źródłowych  jednoznacznie 

wynika  zobowiązanie  Przystępującego  do  pozostawienia  w  poufności  faktu  współpracy 

pomiędzy Comarch a podmiotem trzecim (str. 83 oferty Comarch).  

Izba  wskazuje,  że  w  złożonych  wyjaśnieniach  wykonawca  nie  tylko  jasno 

w

yspecyfikował  katalog dokumentów, które  objął  zastrzeżeniem  „tajemnica  przedsiębiorstwa” 

ale  przede  wszystkim 

złożył  wiążące  oświadczenie,  że  zastrzeżone  przez  niego  określone 

informację  posiadają  dla  walor  informacji,  zawierających  konkretne  rozwiązania  techniczne  i 

technologiczne  a  także  takich,  które  mają  dla  wykonawcy  Comarch  konkretną  wartość 

gospodarczą.  

Izba wskazuje na konkretne fragmenty 

wyjaśnień Przystępującego, które należy uznać 

za  istotne  w  zakresie  rozpoznawanych  zarzutów.  I  tak:  W  zakresie  „wykazu  osób, 

skierowanych  przez  w

ykonawcę  do  realizacji  zamówienia”  wykonawca  podał  m.  in.:  „W 

załączonym  wykazie  osób/dokumentach  dotyczących  osób  skierowanych  do  realizacji 

zamówienia,  zastrzeżone  zostały  informacje  o  imionach  i  nazwiskach  osób,  przeznaczonych 

przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia,  a  także  inne  informacje  umożliwiające 

identyfikację  tych  osób.  Mając  na  uwadze  specyfikę  rynku  usług  informatycznych, 

charakteryzującą się szybkim tempem rozwoju, a co za tym idzie koniecznością dysponowania 

wykwalifikowaną  kadrą  specjalistów,  informacje  o  kwalifikacjach,  jak  również  potencjale 

kadrowym  wykonawcy,  mają  dla  niego  istotne  znaczenie  gospodarcze.  Dla  podmiotów 

świadczących  usługi  na  rynku  informatycznym  o  sile  firmy  przesądzają  przede  wszystkim 

ludzie. Na rynku poszukiwani i cenieni są wysokiej klasy specjaliści, co powoduje konieczność 

zabezpieczania  się  firm  przed  dostępem  do  danych  o  jej  zasobach  kadrowych.  Dlatego  też 

informacje, dotyczące kluczowych specjalistów, podlegają ochronie przed ich ujawnieniem dla 


konkurentów,  którzy  na  przykład  mogliby  próbować  pozyskać  Ich  dla  własnych  potrzeb  i 

prowadzonej  działalności.  Uprzedzając  ewentualne  argumenty,  które  pojawiają  się  czasem 

przy okazji rozpoznawania przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołań związanych z tajemnicą 

przedsiębiorstwa - że informacje dotyczące doświadczenia, czy też kwalifikacji poszczególnych 

osób  przeznaczonych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia,  są  informacjami,  które 

dotyczą  tych  osób,  a  nie  wykonawcy,  należy  podkreślić,  że  wartością  chronioną  przez 

wykonawcę  jest  informacja  o  podmiotach,  z  którymi  współpracuje,  w  tym  o  pracownikach, 

których  zatrudnia.  Jak  wskazano  wyżej,  jest  to  podyktowane  zamiarem  ochrony  przed 

nieuczciwymi  praktykami  konkurencji,  mogącymi  w  szczególności  prowadzić  do  przejęcia 

współpracowników  lub  pracowników  przez  firmy  konkurencyjne.  Oczywistym  jest  zatem,  że 

takie dane jak imię, nazwisko, wykształcenie, doświadczenie danej osoby czy jej kwalifikacje, 

są danymi dotyczącymi tej konkretnej osoby. Ochronie nie podlega jednak informacja, że dana 

osoba nazywa się w określony sposób, czy też — że ma ona takie bądź inne doświadczenie, 

lecz info

rmacja, że wykonawca dysponuje taką właśnie, doświadczoną bądź wykwalifikowaną 

osobą.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  wykonawca  ma  prawo  chronić  dostępu  do  wartościowych 

zasobów. 

Ponieważ 

tym 

przypadku 

zasobem 

takim 

są 

poszczególni 

p

racownicy/współpracownicy,  do  których  dostęp  można  uzyskać  posiadając  wiedzę  o  ich 

imieniu i nazwisku, dane te winny być z pewnością objęte ochroną jako informacja posiadająca 

dla  wykonawcy  wartość  gospodarczą.  Ochroną  winny  być  objęte  również  wszelkie  inne 

informacje, które w jakikolwiek sposób umożliwiają identyfikację takiej osoby (w szczególności 

konkretne dane dotyczące projektów, w których ta osoba brała udział)”. 

Odnosząc się do objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa informacji zawartych w wykazie 

osób,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonaniu  zamówienia  Izba  uznała,  że  co  do  zasady 

informacje  w  zakresie  potencjału  osobowego,  którym  posługuje  się  określony  wykonawca 

mogą  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji,  gdyż  mogą  zawierać  dane  na  temat  organizacji  przedsiębiorstwa, 

wskazywać  na  jego  specyfikę  i  charakter,  co  powoduje,  że  tego  rodzaju  informacje  mogą 

posiadać  istotną  wartość  gospodarczą.  Z  reguły  tego  typu  dokumenty  zawierają  dane 

sensytywne  w  postaci  imion  i  nazwisk  o

kreślony  osób  oraz  informacje  na  temat  ich 

kwalifikacji  zawodowych,  d

oświadczenia  i  wykształcenia  poszczególnych  osób.  W 

rozpoznawanej sprawie oprócz podania ww. informacji na temat personelu osobowego, który 

będzie  posługiwał  się  wykonawca,  Zamawiający  żądał  również  wskazania  podstawy 

dysponowania osobami podanymi w wykazie. 

Izba  podziela  stanowisko  zaprezentowane  w  wyroku  KIO  z  dnia  13  maja  2010  r.  o 

sygn.  akt  KIO/UZP  667/10,  w  którym  Izba  stwierdziła,  że:  „(…)  Wykaz  ten  daje wiedzę,  co 


struktury  personel

u,  jakim  posługuje  się  inny  przedsiębiorca.  Na  jego  podstawie  można 

bowiem  ustalić,  czy  dany  wykonawca  korzysta  z  własnych  zasobów  kadrowych,  czy  też  z 

obcych,  jeśli  zaś  są  to  pracownicy  przedsiębiorcy,  jakiego  rodzaju  kwalifikacjami  się 

legitymują (poziom, przedmiot)”.  

W  związku  z  powyższym  Izba  stwierdziła,  że  w  przypadku  dokumentu  w  postaci 

„wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia” wybrane informacje, 

w  nim  zawarte, 

mogą  stanowić  wartość  gospodarczą  dla  Przystępującego.  Do  takich  należy 

zaliczyć  informacje  personalizujące  konkretne  osoby,  mające  pełnić  określone  funkcje  w 

ramach realizacji zamówienia oraz informacje związane z podstawą do dysponowania daną 

osobą (kolumna V wykazu „Podstawa do dysponowania osobą”), w tym również informacje 

na  podstawie,  których  można  zidentyfikować  określoną  osobę.  Za  takie  można  uznać  np. 

konkretne nazwy 

projektów, realizowanych przez daną osobę, ponieważ na ich podstawie w 

prosty  sposób  można  ustalić  jaki  podmiot  realizował  ten  projekt,  co  w  oczywisty  sposób 

ujawnia  z  zasobów  jakiego  podmiotu  korzysta  wykonawca.  Podobnie  rzecz  ma  się  z 

kwalifikacjami  zawodowymi.  Jeśli  są  one  na  tyle  unikalne,  że  personalizują  daną  osobę, 

która  stanowi  zasób  określonego  podmiotu  -  który  udostępnia  zasób  wykonawcy 

ubiegającemu się o zamówienie, a który oczekuje zachowania w poufności faktu współpracy 

z  tym  wykonawcą  -  to  wówczas  informacje  na  temat  kwalifikacji  danej  osoby  również  nie 

powinny zostać ujawnione, ponieważ mogą wprost wskazywać na fakt współpracy pomiędzy 

określonym podmiotem a wykonawcą ubiegającym się o udzielenie zamówienia. 

Natomiast  w  zakresie 

treści  „Informacji  z  banku”  Przystępujący  m.  in.  twierdził: 

„Zwracamy  uwagę,  że  informacja  z  banku  zawiera  szczegółowe  dane  (nie  tylko  proste 

potwierdzenie 

spełniania  przez  wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

zdolności finansowej).   Dane  zawarte w informacji  z banku mają wartość gospodarczą, gdyż 

świadczą o potencjale finansowym przedsiębiorcy i jego kondycji finansowej”.  

Zestawienie powyższego z treścią opinii bankowej w ocenie Izby potwierdza zasadność 

składanych  wyjaśnień,  gdyż  powyższy  dokument  zawiera  szczegółowe,  konkretne  dane 

obrazujące  poziom  środków  finansowych,  posiadanych  na  określonych  rachunkach 

walutowych, 

jak również przyznanych w ramach Linii Kredytowej a także w ramach rachunku 

bieżącego  dla  danego  podmiotu.  Analogiczna  argumentacja  legła  u  podstaw  uznania  za 

poufne poszczególnych informacji związanych z dokumentami potwierdzającymi posiadanie 

przez wykonawcę ubezpieczenia OC.  


kwestii  zasadności  objęcia  tajemnicą  przedsiębiorstwa  dokumentu  pod  nazwą: 

„Koncepcja  Przyszłego Rozwoju Narzędzi  i  Procesów  w  działalności  ECAM  i  Zielona Linia” 

Izba uznała za przekonywującą treść wyjaśnień wykonawcy Comarch, w których wykonawca 

twi

erdził, że: „w załączonym dokumencie zawarty jest unikalny z punktu widzenia wymagań 

Zamawiającego  dobór  rozwiązań  technicznych  i  technologicznych.  Dokument  ten  zawiera 

zatem  informacje  techniczne  i  technologiczne,  a  także  obrazuje  posiadane  przez 

Wykonawc

ę doświadczenie i wiedzę, decydujące o jego przewadze konkurencyjnej na rynku. 

Rozwiązanie  to  —  jako  know-how  Wykonawcy  —  posiada  zatem  dla  wykonawcy  wartość 

gospodarczą,  a  tym  samym  podlega  ochronie  przed  powszechnym  ujawnianiem  jako 

tajemnica  przedsiębiorstwa.  Z  informacji  zawartych  we  wskazanym  opisie  inni  wykonawcy, 

będący konkurentami, są w stanie dowiedzieć się, jakie rozwiązanie, i na jakich warunkach, 

w  tym  handlowych,  jest  oferowane  przez  Wykonawcę  w  przedmiotowym  postępowaniu. 

Dotyczy to również pojedynczych informacji nt. oferowanego rozwiązania, ponieważ nie jest 

wykluczone,  że  również  bazując  na  podstawie  pojedynczych  informacji  konkurenci 

wykonawcy  będą  w  stanie  określić,  jakie  rozwiązanie  i  na  jakich  warunkach,  w  tym 

handlowych,  jest  oferowane 

przez  Wykonawcę w  niniejszym  postępowaniu. W dokumencie 

opisującym oferowane rozwiązania wykonawca jasno wskazuje, w oparciu o jakle produkty i 

rozwiązania  zrealizuje  zamówienie.  Udostępnienie  tych  informacji  osobom  niepowołanym  n 

może narazić wykonawcę na straty i znacznie zmniejszyć przewagę konkurencyjną, jaką na 

ten moment posiada w przypadku zamówienia, którego gospodarzem jest Zamawiający, jak i 

przyszłych przetargów oraz zamówień”. 

Powyższe  wyjaśnienia  wykonawcy  Comarch  wydają  się  wiarygodne  chociażby  z 

uwagi  na 

podobieństwo  sytuacji  obu  wykonawców,  składających  oferty  w  ramach  tego 

postępowania,  tj.  Przystępującego  i  Odwołującego,  który  ten  zakres  informacji  również 

zastrz

egł  z  uwagi  na  znajdującą  się  w  dokumencie  informacje  o  charakterze  tajemnicy 

przedsiębiorstwa. W  związku  z  tym  należy  uznać,  że  informacje  zawarte  w  koncepcji  mają 

charakter  informacji  technicznych,  technologicznych,  które  mają  dla  wykonawcy  Comarch 

wymierną wartość gospodarczą, 

Zaś  co  do  zastrzeżenia  przez  Przystępującego  informacji  odnoszących  się  do 

podmiotów  trzecich  (podwykonawców)  to  Izba  stwierdziła,  że  z  treści  wyjaśnień  (pomimo 

pewnych  błędów)  i  dokumentów  źródłowych  jednoznacznie  wynika  zobowiązanie 

Przystępującego  do  pozostawienia  w  poufności  faktu  współpracy  pomiędzy  wykonawcą 

Comarch  a  podmiotem  trzecim. 

Wobec  tego  Izba  stwierdziła,  że  fakt  współpracy  pomiędzy 

podmiotami posiada dla wykonawcy Comarch określoną wartość gospodarczą. 


Kolejno Izba zbadała kwestię związaną z tym, czy informacja nie została ujawniona do 

wia

domości publicznej. W omawianym zakresie Izba uznała za wystarczające oświadczenie 

Przystępującego złożone w wyjaśnieniach z dnia 5 grudnia 2017 r., że żadna z informacji nie 

była uprzednio powszechnie dostępna, ani nie ma podjęcia o niej wiedzy tzw. „zwykłą” drogą. 

Izba  zwraca  uwagę,  że  w  toku  rozprawy  Odwołujący  nie  przedłożył  żadnego  dowodu 

potwierdzającego,  że  którakolwiek  z  zastrzeżonych  informacji  została  ujawniona  do 

wiadomości publicznej.  

Ostatnią z przesłanek podlegających weryfikacji jest konieczność oceny wyjaśnień pod 

kątem  wykazania  przez  wykonawcę  Comarch  podjętych,  w  stosunku  do  zastrzeżonych 

informacji, niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności.  

Izba co do zasady stoi na stanowisku, że wykonawca w celu wykazania wypełnienia 

si

ę omawianej przesłanki nie powinien ograniczać się jedynie do samego oświadczenia ale 

złożyć  szczegółowe  wyjaśnienia,  które  warto  w  miarę  możliwości  poprzeć  dowodami  w 

postaci  różnorakich  dokumentów.  Katalog  tego  rodzaju  dokumentów  ma  charakter 

otwartego, 

dlatego  też  jedynie  dla  przykładu  należy  wskazać  miedzy  innymi  na  takie 

dokumenty jak: 

polityka bezpieczeństwa informacji, wszelakie procedury i instrukcje regulujące 

podstawowe zasady bezpieczeństwa czy też  zawieranie odpowiednich klauzul w umowach z 

pracownikami lub kontrahentami wykonawcy itp. 

W omawianym stanie faktycznym Izba uznała wyjaśnienia Przystępującego złożone w 

piśmie  z  dnia  5  grudnia  2017  r.    za  wiarygodne  i  wystarczające  do  wykazania  przez 

wykonawcę  Comarch  podjętych,  w  stosunku  do  zastrzeżonych  informacji,  niezbędne 

działania w celu zachowania ich w poufności.  

Po  pierwsze  Izba  wskazuje

,  że  w  treści  złożonych  wyjaśnień  Przystępujący 

szczegółowo  opisał,  jakie  działania  podjął  w  celu  zachowania  poufności  informacji, 

stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  tj.  „Podkreślić  należy,  iż  w  grupie  kapitałowej 

Wykonawcy obowiązują zasady określone w Polityce Bezpieczeństwa Grupy Comarch, która 

formułuje  podstawowe  zasady  bezpieczeństwa  fizycznego,  informatycznego  i  kadrowego  w 

Grupie Comarch (obecny 

dokument w wersja 4.26B, obowiązuje od 18 maja 2015 r.). Polityka 

Bezpieczeństwa,  opracowana  przez  Dział  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego,  to  zasady,  z 

którymi  ma  obowiązek  zapoznać  się  każdy  pracownik  i  współpracownik  spółki  z  grupy 

kapitałowej  Comarch  przed  przystąpieniem  do  pracy/współpracy  z  tą  spółką,  i  w  tym  celu 

odbyć  niezbędne  szkolenie  z  zasad  bezpieczeństwa,  obowiązujących  w  spółkach  grupy. 


Celem  Polityki  Bezpieczeństwa  jest  zapobieganie  incydentom  naruszenia  bezpieczeństwa. 

Polityka  bezpieczeństwa  bazuje  na  normach  PN-ISO/IEC  27001:2014-12  (która  jest  polskim 

tłumaczeniem normy ISO/IEC 27001:2013) i ISO/IEC 27002:20132 uwzględnieniem wymagań 

prawa  polskiego  i  specyfiki  działalności  spółek  Grupy  COMARCH.  Do  zabezpieczeń 

uważanych  za  najważniejsze  dla  organizacji  z  prawnego  punktu  widzenia  należą:  ochrona 

danych osobowych i prywatności osób, ochrona dokumentów organizacji oraz prawa własności 

intelektualnej.  Szczegółowe  opisy  konkretnych  realizacji  poszczególnych  elementów 

bezpieczeństwa  znajdują  się  w  dedykowanych  procedurach,  zaleceniach,  instrukcjach  i 

formularzach Polityki Bezpieczeństwa. Polityka Bezpieczeństwa jest aktualizowana cyklicznie 

zgodnie  z  potrzebami,  a  zmiany  są  zatwierdzane  przez  Zarząd  COMARCH  S.A.  Zgodnie  z 

jedną  z  podstawowych  zasad  Polityki  Bezpieczeństwa,  dostęp  do  informacji  jest  nadawany 

tylko  tym  osobom,  którym  jest  on  niezbędny  do  pracy,  tj.  wykonywania  powierzonych  mu 

obowiązków  (tzw.  zasada  wiedzy  uzasadnionej).  Każda  informacja  (przez  informację 

rozumiane są wszelkie dane, niezależnie od formy ich pochodzenia i sposobu utrwalenia bądź 

pozyskania)  jest  klasyfikowana  zgodnie  z  przyjętą  w  Polityce  zasadą  klasyfikacji,  ma  też 

przypisaną  osobę  odpowiedzialną  za  stosowanie  wobec  tej  informacji  zasad  określonych  w 

Polityce.  Polityka  o

kreśla  sposoby  zabezpieczenia  sprzętu,  infrastruktury,  przestrzeni  w 

biurach spółek, których celem jest zapobieżenie utracie, uszkodzeniu lub innym naruszeniom 

bezpieczeństwa  urządzeń  i  systemów  komputerowych,  w  tym  bezpieczeństwo  poczty 

elektronicznej,  Ka

żda  informacja  jest  zatem  w  spółkach  grupy  kapitałowej  Comarch 

odpowiednio  klasyfikowana  i  chroniona 

—  zarówno  przed  nieuprawnionym  dostępem 

wewnętrznym, jak i niebezpieczeństwami dostępu do tej informacji z zewnątrz”. 

Po  drugie,  Izba  stwierdziła,  że  złożenie  konkretnych  dokumentów,  opisywanych 

wyjaśnieniach  nie  było  w  tej  sytuacji  konieczne,  gdyż  biorąc  pod  uwagę,  że  wykonawca 

Comarch  nal

eży  do  grupy  kapitałowej,  która  ma  charakter  międzynarodowej  korporacji,  

wysoce prawdopodobnym, a wręcz graniczącym z pewnością jest, że tego rodzaju organizacja 

nie  może  właściwie  funkcjonować  bez  dokumentów  regulujących  podstawowe  zasady 

bezpieczeństwa  przepływu  informacji.  Podkreślenia  wymaga,  że  w  treści  wyjaśnień 

wykonawca  Comarch  posłużył  się  konkretną  nazwą  dokumentu  (Polityka  Bezpieczeństwa), 

jednocześnie zakreślając moment jego obowiązywania, a także oznaczenia norm o które jest 

on  oparty.  Tym  samym  nie  występuje  po  stronie  Izby  obawa,  że  ww.  wyjaśnienia  mają 

charakter  jedynie  fikcyjny.  Nie  mniej  jednak  nic  nie  stoi  na  przeszkodzie,  aby  wykonawca  w 

przyszłości  wraz  z  wyjaśnieniami  składał  konkretne  dokumenty,  potwierdzające  prawdziwość 

jego twierdzeń zawartych w wyjaśnieniach. 


Badanie  i  analiza  oraz  argumentacja  przedstawiona  powyżej  doprowadziła  Izbę  do 

przekonan

ia, że wykonawca Comarch skutecznie zastrzegł informacje w zakresie: 

określonych danych, dotyczących podmiotów trzecich (podwykonawców),  

odnoszące się do Koncepcji Przyszłego Rozwoju Narzędzi i Procesów w działalności 

ECAM i Zielonej Linii. 

osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia” (załącznik nr 5 do siwz)  w 

odniesieniu  do 

informacji  personalizujących  konkretne  osoby,  mające  pełnić 

określone funkcje oraz podstawy do dysponowania daną osobą (kolumna V wykazu 

„Podstawa do dysponowania osobą”); 

  zg

romadzonych  na  określonych  rachunkach  środkach  pieniężnych  jak  również 

środkach  pieniężnych,  przyznanych  w  ramach  linii  kredytowej,  a  także  środkach 

zgromadzonych na rachunku bieżącym; 

związanym  z  ubezpieczeniem  w  zakresie  odpowiedzialności  cywilnej  (tj. 

o

świadczenie  z  dnia  15  maja  2017  r.  wraz  potwierdzeniem  przelewu  oraz 

Certyfikatem  nr  1  do  polisy  OC), 

odnoszące  się  do  ubezpieczającego  oraz 

ubezpieczonych  oraz  informacje 

o  wartości  składki  jak  również  podmiotu  ją 

opłacającego. 

Jednakże  w  zakresie  badania  zasadności  zastrzeżenia  przez  danego  wykonawcę 

określonych  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  nie  sposób  pominąć  zagadnienia 

związanego  z  koniecznością  ustalenia  tego,  czy  cała  treść  zastrzeżonego  dokumentu 

uzasadnia objęcia go tajemnicą przedsiębiorstwa.  

Izba 

zwraca uwagę, że nie jest zasadne i dopuszczalne obejmowanie zastrzeżeniem 

całego  dokumentu  w  sytuacji  kiedy  tylko  pewna  jego  treść  odpowiada  wymaganiom 

ustawowym.  Z  treści  przepisu  art.  8  ust.  3  Pzp  jednoznacznie  wynika,  że  nie  ujawnia  się 

wyłącznie  informacji,  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Tak  więc  możliwe  jest 

zastrzeżenie tylko informacji, stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa, a nie dokumentu w 

k

tórym  takie  informacje  mogą  być  jedynie  częściowo  zawarte.  A  contrario,  jeśli  w 

dokumencie  zastrzeżono  informacje,  które  w  myśl  ww.  przepisu  art.  11  ust.  4  u.z.n.k. 

przymiotu  tajemnicy  nie  posiadają  to,  taki  dokument  jako  całość  nie  może  być  skutecznie 

zastrzeżony. 

P

rzeprowadzona  przez  Izbę  weryfikacja  dokumentów,  zastrzeżonych  przez 

Przystępującego, 

jako 

zawierających 

tajemnicę 

przedsiębiorstwa 

prowadzi 

do 

jednoznacznego 

wniosku,  że  w  treści  tych  dokumentów  oprócz  informacji,  stanowiących 

tajemnicę przedsiębiorstwa znajdują się również informacje, które nie zasługują na ochronę. 


Tym  samym  podniesiony  zarzut 

w  części  należy  uznać  za  uzasadniony,  gdyż 

niedopuszczalne  jest 

przyjmowanie  przez  Zamawiającego  -  jako  prawidłowego  -  takiego 

działania  wykonawcy,  które  polega  na  zastrzeganiu  tajemnicą  przedsiębiorstwa  całych 

dokumentów, pomimo, że zawierają one również informacje, które nie mogą być chronione. 

W takiej sytuacji Zamawiający powinien ujawnić  określoną treść dokumentów, która zostały 

sposób  nieuprawniony  zastrzeżona  przez  wykonawcę  Comarch  z  wyłączeniem  tych 

informacji, 

które  rzeczywiście  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Dokonanie  powyższej 

czynności  nie  wymaga  skomplikowanych  zabiegów  ze  strony  Zamawiającego,  który 

„informacje wrażliwe” może zwyczajnie „zasłonić” czy też wymazać.  

Izba  również  zwraca  uwagę  na  nieprawidłowe  działanie  Zamawiającego,  który 

zaniechał  weryfikacji  dokumentów,  złożonych  przez  wykonawcę  Comarch  pod  kątem 

występowania w nich informacji, które mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, a oparł się 

jedynie  o  oświadczenie  Przystępującego  oraz  fakt,  że  dokumenty  zostały  wyodrębnione, 

odpowiednio  oznaczone  i  osobno  zbindowane.  Podkreślenia  wymaga,  że  obowiązkiem 

Zamawiającego,  jako  gospodarza  prowadzonego  postępowania,  jest  przeprowadzenie 

stosownego  badania  i  oceny  informacji,  zawartych  w  dokumentach,  złożonych  przez 

wykonawców,  również  przez  pryzmat  obecności  w  nich  informacji  mogących  mieć  walor 

tajemnicy przedsiębiorstwa. 

Konsekwencją potwierdzenia się - nawet jeżeli jedynie w części - zarzutu naruszenia 

przez Zamawiającego przepisu art. 8 ust. 3 Pzp jest stwierdzenie przez Izbę naruszenia art. 

7 ust.  1 Pzp, który  stanowi,  że Zamawiający  przygotowuje i  przeprowadza postępowanie o 

udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 

Wobec powyższego Izba uwzględniła odwołanie i nakazała Zamawiającemu:  

a) 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz  

b) 

ujawnienie  informacji,  które  nie  stanowią  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu 

przepisów u.z.n.k., zastrzeżonych przez wykonawcę Comarch w zakresie:  

treści  zastrzeżonej  części  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia 

Comarch  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  -  z  wyłączeniem  zawartych  w  nim 

informacji, dotyczących nazw i  wszelkich danych personalnych, odnoszących się do 

podwykonawców,  w  tym  również  w  zakresie  oferowanego  personelu,  który  ma 

uczestniczyć w wykonaniu zamówienia; 


treści  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  podwykonawcy  -  z 

wyłączeniem  zawartych  w  nim  informacji,  dotyczących  nazwy  i  wszelkich  danych 

personalnych,  odnoszących  się  do  podwykonawcy,  w  tym  również  w  zakresie 

oferowanego personelu, który ma uczestniczyć w wykonaniu zamówienia; 

„zobowiązania  innego  podmiotu  do  oddania  do  dyspozycji  wykonawcy  zasobów 

niezbędnych do wykonania zamówienia” z dnia 30 listopada 2017 r. – z wyłączeniem 

zawartych  w  nim  informacji,  dotyczących  nazwy  i  wszelkich  danych  personalnych, 

odnoszących się do podwykonawcy; 

„wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia” (załącznik nr 5 do 

SIWZ

)  z  wyłączeniem  informacji  personalnych  konkretnych  osoby,  mających  pełnić 

określone funkcje oraz podstawy do dysponowania konkretnymi osobami (kolumna V 

wykazu „Podstawa do dysponowania osobą”), w tym również pozostałych informacji 

na  podstawie,  których  można  zidentyfikować  określone  osoby  (nazwy  konkretnych, 

zrealizowanych projektów lub doświadczenie wskazujące na konkretny podmiot); 

dokumentu  w  postaci  „opinii  bankowej”  -  z  wyłączeniem  informacji  odnoszących  się 

do  podmiotu  na  r

zecz  którego  wystawiana  jest  gwarancja,  jak  również  informacji  o 

zgromadzonych  na  określonych  rachunkach  środkach  pieniężnych  jak  również 

środkach  pieniężnych,  przyznanych  w  ramach  linii  kredytowej,  a  także  środkach 

zgromadzonych na rachunku bieżącym; 

  doku

mentów,  związanych  z  ubezpieczeniem  w  zakresie  odpowiedzialności  cywilnej 

(tj.  oświadczenie  z  dnia  15  maja  2017  r.  wraz  potwierdzeniem  przelewu  oraz 

Certyfikatem  nr  1  do  polisy  OC)  - 

z  wyłączeniem  informacji  odnoszących  się  do 

ubezpieczającego oraz ubezpieczonych oraz informacji o wartości składki jak również 

podmiotu ją opłacającego. 

W  ocenie  Izby  ujawnienie  informacji  zawartych  ww.  dokumentach  z  zastosowaniem 

powyżej opisanych  wyłączeń jest w pełni zgodne z przepisami obowiązującego prawa i nie 

może narażać Przystępującego na poniesienie szkody w wyniku ich ujawnienia. 

Podsumowując,  Izba  uznała,  że  stwierdzone  powyżej  naruszenia  przepisów  ustawy 

mogą mieć istotny wpływ na wynik postępowania. Zatem działając na podstawie art. 192 ust. 

2 i ust. 3 pkt. 1 ustawy Pzp 

– Izba orzekła jak w sentencji. 


O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Prawo 

zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  1 

ust. 1 pkt 2, § 3, § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 

kosztów  w  postępowaniu odwoławczym  i  sposobu  ich rozliczania (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238). 

Izba  u

względniła  koszty  pełnomocnika  Odwołującego  w  kwocie  3.598,98  zł    w  oparciu  o 

przedłożoną na rozprawie fakturę VAT. 

……………….………