KIO 2709/17 WYROK dnia 11 stycznia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 23.02.2018

Sygn. akt: KIO 2709/17 

WYROK 

  z dnia 11 stycznia 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Rafał Komoń    

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 stycznia 2018 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  grudnia  2017  r.  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: PORR S.A. z siedzibą w Warszawie, 

UNIBEP S.A. z siedzibą w Bielsku Podlaskim,  

postępowaniu  prowadzonym  przez  Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad 

Oddział w Białymstoku

przy  udziale  wykonawcy 

Impresa  Pizzarotti  &  C.S.p.A.  z  siedzibą  w  Parmie, 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  doświadczenia  personelu 

wykonawcy 

nakazuje 

Zamawiającemu: 

unieważnienie 

czynności 

wyboru 

najkorzystniejszej oferty i 

powtórzenie czynności oceny ofert, w tym zwrócenie się – na 

podstawie  §  2  ust.  6  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z dnia  26  lipca  2016  r. 

sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  –  do  podmiotu,  na  rzecz  którego  były 

wykonywane  roboty 

wskazane  przez  Przystępującego  jako  Zadanie  2  na  str.  4-5 

Formularza 

2.2  „Kryteria  pozacenowe”,  o dodatkowe  informacje  lub  dokumenty 

w zakresie 

funkcji pełnionej przez pana C. F.; 

W pozostałym zakresie odwołanie oddala; 

Kosztami  postępowania  obciąża  Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad 

Oddział w Białymstoku i: 


zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  23 600  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą 

uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579 

z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w  terminie 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.  

Przewodniczący:      ………………. 


Sygn. akt: KIO 2709/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział 

Białymstoku 

  prowadzi  w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego pn. Projekt i budowa drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – 

Szczuczyn,  odcinek”  węzeł  Łomża  Zachód  (z  węzłem)  –  węzeł  Kolno  (bez  węzła),  na 

długości około 12,922 km [S61] + DK64 [GP] 6,963 km

W  dniu  22  grudnia  2017  r.  Konsorcjum:  PORR  S.A.  oraz  UNIBEP  S.A.  wniosło 

odwołanie  wobec  zaniechania  wykluczenia  wykonawcy  Impresa  Pizzarotti  &  C.S.p.A., 

zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy oraz wobec dokonania wyboru tej oferty jako 

najkorzystniejszej. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 22d ust. 

2 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 87 ust. 1 

ustawy Pzp, ewentualnie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  12  grudnia  2017  r.  Zamawiający  poinformował 

wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  za  którą  uznana  została  ta  złożona  przez  Pizzarotti. 

treści  tej  oferty  wykonawca  wskazał  m.  in.  następujące  osoby  wchodzące  w  skład 

Personelu kluczowego: 

  pan C. F. 

– na stanowisko Kierownika Budowy; 

  pan F. B. 

– na stanowisko Kierownika Robót Drogowych; 

  pan M. M. 

– na stanowisko Kierownika Robót Mostowych; 

  pan P. M. 

– na stanowisko Głównego Projektanta Drogowego. 

Odwołujący podniósł, że wykonawca Pizzarotti posługuje się tym samym potencjałem 

osobowym  w  przypadku  ubiegania  się  bądź  realizacji  innych  realizowanych  w  tym  samym 

czasie  zamówień,  podczas  gdy  w  pkt  7.3  SIWZ  Zamawiający  przewidział  uprawnienie  do 

uznania,  że  dany  wykonawca  nie  posiada  wymaganych  zdolności  z  uwagi  na 

zaangażowanie  w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze,  co  stanowi  powielenie  treści  art.  22d 

us

t. 2 Pzp, zgodnie z którym zamawiający może, na każdym etapie postępowania, uznać, że 

wykonawca  nie  posiada  wymaganych  zdolności,  jeżeli  zaangażowanie  zasobów 

technicznych lub zawodowych w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć 

negatywny  wpływ  na  realizację  zamówienia.  Przepis  ten  został  wprowadzony  do  Pzp 

nowelizacją  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  i  stanowi  implementację  art.  58  ust.  4  dyrektywy 

Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień 

publicznych,  uch

ylającej  dyrektywę  2004/18/WE,  zgodnie  z  którym  instytucja  zamawiająca 


może  uznać,  że  dany  wykonawca  nie  ma  wymaganych  zdolności  zawodowych,  jeżeli 

ustaliła,  że  wykonawca  ma  sprzeczne  interesy,  które  mogą  mieć  negatywny  wpływ  na 

realizację  zamówienia.  Zdaniem  Odwołującego,  wskazane  w  tym  przepisie  „sprzeczne 

interesy” nie powinny być utożsamiane z konfliktem interesów, jaki może wystąpić pomiędzy 

zamawiającym  a  wykonawcą,  do  nich  bowiem  odwołuje  się  art.  57  ust.  4  lit.  e  dyrektywy. 

Pojęcie  to  zostało  przez  polskiego  ustawodawcę  zinterpretowane  jako  sprzeczność 

charakterze  nie  wertykalnym  (na  linii  zamawiający  –  wykonawca),  lecz  horyzontalnym, 

kiedy  to  przedsięwzięcia  realizowane  przez  danego  wykonawcę  powodują  zaistnienie 

pomiędzy  nimi  swoistego  konfliktu  rozumianego  jako  potencjalne  trudności  związane 

wywiązaniem  się  z  ich  realizacji.  Odwołujący  wskazał,  że  celem  takiej  regulacji  jest  

przyznanie  instytucjom  zamawiającym  możliwości  reagowania  w  przypadkach,  gdy 

wykonawcy nadają wykazywanemu w ofercie potencjałowi technicznemu czy personalnemu 

charakter,  który  nie  pozwala  na  ich  przypisanie  do  konkretnego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego.  Z  takim  przypadkiem  będziemy  mieli  do  czynienia  właśnie 

sytuacji,  gdy  wykonawca  posługuje  się  tym  samym  potencjałem  w  różnych,  zbieżnych 

terminem realizacji, postępowaniach, czyniąc niemożliwym jednoczesne jego wykorzystanie. 

W  taki  sposób  instytucja  zamawiająca  zostaje  pozbawiona  możliwości  rzeczywistej 

weryfikacji  zdolności  wykonawcy  poprzez  ograniczenie  tej  weryfikacji  jedynie  do  badania 

o charakterze pozornym. 

Odwołujący podkreślił, że choć art. 22d ust. 2 ustawy Pzp jest przepisem stosunkowo 

nowym, to zagadnienie fikcyjności wykazywanego potencjału znane było również przed jego 

wejściem  w  życie.  W  stanie  prawnym  sprzed  nowelizacji  z  czerwca  2016  r.  Krajowa  Izba 

Odwoławcza wywodziła je z art. 22 ust. 5 Pzp, stwierdzając, że celem weryfikacji wykonawcy 

nie  jest  uzyskanie  przez  zamawiającego  jedynie  formalnego  potwierdzenia  spełniania 

warunku udziału w postępowaniu, ale uzyskanie wiedzy o realnej kondycji wykonawcy, jego 

wiarygodności  jako  strony  umowy  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  zdolności  do 

realizacji tej umowy. 

Odnosząc  się  do  treści  art.  22d  ust.  2  ustawy  Pzp  Odwołujący  stwierdził,  że 

rozważenia  wymaga,  czy  wobec  użytego  sformułowania  „może”  norma  ta  wyznacza  dla 

zamawiającego  jedynie  uprawnienie,  z  którego  może  ona  skorzystać  według  własnego 

uznania,  czy  może  istnieją  okoliczności,  w  których  uprawnienie  to  przeradza  się 

obowiązek.  Zdaniem  Odwołującego  należy  sięgnąć  do  sformułowanych  w  art.  7  ust.  1 

ustawy  Pzp  zasad,  w  oparciu  o  które  prowadzone  powinno  być  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  zarówno  bowiem  z  reguły  nakazującej  równo  traktować 

wykonawców, jak i z zasady przejrzystości można wywieść wymóg w postaci obligatoryjnego 

podejmowania  obiektywnie  uzasadnionych,  weryfikowalnych  i  tożsamych  w  odniesieniu  do 


różnych  wykonawców  czynności.  W  ocenie  Odwołującego,  w  sytuacjach,  w  których 

dostateczny 

sposób 

uprawdopodobnione 

zostanie 

wystąpienie 

przesłanek 

uzasadniających  zastosowanie  przedmiotowego  przepisu,  pomimo  użycia  przez 

ustawodawcę  sformułowania  „może”  art.  22d  ust.  2  ustawy  Pzp  będzie  kreował  po  stronie 

zamawiającego  obowiązek  podjęcia  czynności  w  przypadku  wyczerpania  się  zasobów 

wykonawcy. 

Odwołujący  wskazał,  że  drugie  spośród  niedostatecznie  dookreślonych  przez 

ustawodawcę  pojęć  użytych  w  analizowanym  przepisie  odnosi  się  do  konsekwencji,  jakie 

wywołuje  zaangażowanie  wykonawcy  w  liczne  przedsięwzięcia.  Zdaniem  Odwołującego, 

wystarczające  jest,  aby  negatywny  wpływ  został  uprawdopodobniony,  a  nie  wykazany, 

umożliwienie  zamawiającemu  podjęcie  określonych  czynności  dopiero  w  momencie, 

którym zmaterializują się skutki niepożądanych i bezprawnych działań wykonawcy byłoby 

bowiem sprzeczne z interesem publicznym, na straży którego stoją zamawiający. 

Odwołujący  powołał  się  na  orzecznictwo  Izby,  w  którym  podkreśla  się,  że  dla 

skorzystania  przez  zamawiającego  z  omawianego  przepisu  nie  jest  wystarczające 

stwierdzenie,  że  zasoby  danego  wykonawcy  mogą  być  angażowane  w  różne 

przedsięwzięcia, kluczowe bowiem jest, aby sytuacja ta mogła, choćby potencjalnie, wpływać 

na  dane  zamówienie.  Zdaniem  Odwołującego  oznacza  to,  że  nie  jest  wystarczające  dla 

uznania ziszczenia się przesłanek z art. 22d ust. 2 stwierdzenie, że wykonawca, który ubiega 

się  o  zamówienia  w  różnych  postępowaniach  i  posługuje  się  tym  samym  potencjałem 

zasługuje automatycznie  na  wykluczenie  z  postępowania.  Jednak jeśli  przemawiają za tym 

okoliczności faktyczne polegające np. na znacznej liczbie takich postępowań, to wniosek taki 

może być uzasadniony. 

Odwołujący podniósł, że już w momencie składania oferty w niniejszym postępowaniu 

wykonawca  Pizzarotti  złożył  nieprawdziwe  oświadczenie  na  temat  dysponowania  na  etapie 

real

izacji  zamówienia  następującymi  osobami,  które  podane  zostały  jako  członkowie 

Personelu  kluczowego:  F.  B.,  M.  M.,  P.  M.

,  osoby  te  zostały  bowiem  wskazane  jako 

członkowie  analogicznego  zespołu  w  innym  prowadzonym  przez  Zamawiającego 

postępowaniu o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem był „Projekt i budowa drogi S-

61  Obwodnica  Augustowa 

–  granica  państwa,  odcinek:  koniec  obw.  Suwałk  –  Budzisko  z 

obw. Szypliszek". Umowa w zakresie tego postępowania podpisana została dnia 6 czerwca 

2017  r.  Odwołujący  wskazał  jako  dowody:  wyciąg  z  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

ww. postępowaniu oraz informację prasowa na temat podpisania umowy. 

Odwołujący  stwierdził,  że  w  przywołanym  postępowaniu  Zamawiający  dostrzegł 

ryzyka  generowane  przez  posługiwanie  się  przez  wykonawcę  tym  samym  potencjałem 


osobowym w toku niezależnych od siebie postępowań przetargowych. Dnia 2 listopada 2016 

r.  skierował  do  Pizzarotti  (który  ubiegał  się  o  to  zamówienie  wspólnie  z  Pizzarotti  S.A.) 

pismo, w którym stwierdza, w nawiązaniu do złożonego wniosku o dopuszczenie do udziału 

postępowaniu, że: 

a)  celem regulacji przewidzianych w Pzp jest zapewnienie skutecznej realizacji przedmiotu 

zamówienia, między innymi poprzez podmiotową weryfikację wykonawców; 

b) 

weryfikacja  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  nie  służy  jedynie 

zadośćuczynieniu  wymogom  formalnym,  są  one  bowiem  nierozerwalnie  związane  ze 

sferą realizacji zamówienia; 

c) 

wykonawca,  który  nie  wykazuje  rzeczywistych  możliwości  wykonania  zamówienia  nie 

może być uznany za będącego w stanie spełnić świadczenie wynikające z umowy, przez 

co nie może on uzyskać zamówienia; 

d) 

powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych; 

e) 

reguły  wymienione  w  lit.  a)  -  c)  dotyczą  również  zasobów  podmiotów  trzecich,  co 

potwierdza orzecz

nictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej; 

f) 

osoby wskazane we wniosku Pizzarotti w celu wykazania spełnienia warunków udziału 

postępowaniu  widnieją  również  we  wnioskach  złożonych  w  innych,  równolegle  się 

toczących  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonych  przez 

Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; 

g) 

aspekt  ten  powinien  zostać  uwzględniony  przez  Pizzarotti  -  istnieje  bowiem  ryzyko,  że 

realna  dostępność  danych  osób  będzie  ograniczona  z  uwagi  na  skierowanie  jej  do 

innego 

postępowania, w którym oferta Pizzarotti zostanie uznana za najkorzystniejszą; 

h) 

zaangażowanie potencjału 

kadrowego 

realizację 

jednego 

zamówienia 

uniemożliwia  bądź  istotnie  utrudnia  rzeczywiste  i  realne  zaangażowanie  w  tym  samym 

czasie tego potencjału do realizacji innego zadania; 

i) 

wykonawca  wykazując  więc  w  wykazie  osoby,  które  zaangażowane  są  innym 

postępowaniu  „nie  będzie  zatem  faktycznie  dysponował  realnymi  i  rzeczywistymi 
możliwościami do  wykonania danego przedmiotu przy  wykorzystaniu tego konkretnego 

zasobu. 

Co więcej, już po wyborze oferty konsorcjum złożonego ze spółek z grupy Pizzarotti 

Zamawiający zwrócił się do wykonawcy z kolejnym pismem, w którym sformułowana została 

prośba  o  potwierdzenie,  że  osoby  wskazane  na  wcześniejszym  etapie  postępowania  będą 

faktycznie  uczestniczyć  w  realizacji  zamówienia.  W  odpowiedzi  wykonawca  potwierdził,  że 

wszystkie osoby wskazane we wniosku będą uczestniczyć w realizacji zamówienia. 

Odwołujący  podniósł,  że  pomiędzy  sytuacją  omówioną  powyżej  a  zaistniałą 

w obecnie  pr

owadzonym  postępowaniu  zachodzi  istotna  różnica,  gdyż  pisząc  powyższe 


pisma  Zamawiający  nie  miał  wiedzy  na  temat  faktycznego  zaangażowania  potencjału 

osobowego  Pizzarotti  w  inne  przedsięwzięcia,  a  jedynie  dostrzegał  ryzyka,  które 

zmaterializowałyby się dopiero w momencie, w którym Pizzarotti zawarłby umowę w wyniku 

wybrania jego oferty (w której potencjał kadrowy pokrywałby się z tym, który wykorzystywany 

był  na  potrzeby  zamówienia).  Nie  może  tym  samym  dziwić  zachowanie  konsorcjum 

Pizzarotti, które potwierdziło, że kwestionowany personel będzie zaangażowany w realizację 

właśnie tego przedsięwzięcia. 

Zdaniem  Odwołującego  nie  ulega  wątpliwości,  że  w  momencie,  w  którym  Pizzarotti 

formalnie powziął wiedzę o zaangażowaniu określonych osób w realizację kontraktu, którego 

przedmiotem  było  zaprojektowanie  i  budowa  trasy  S-61  odc.  Suwałki-Budzisko,  nie  miał 

podstaw do posługiwania się nimi w innych postępowaniach, których realizacja następować 

miała  w  pokrywających  się  terminach.  Tymczasem  Pizzarotti  półtora  miesiąca  po  zawarciu 

umowy  z  Zamawiającym  (S-61  odc.  Suwałki-Budzisko)  złożył  ofertę,  w  której  na  kluczowe 

stanowiska  wskazane  zostały  osoby  zaangażowane  w  tamto  postępowanie.  Na  uwagę 

zasługuje,  że  oba  przedsięwzięcia  mają  za  przedmiot  zaprojektowanie  oraz  prace 

b

udowlane,  które  w  dominującej  części  muszą  być  wykonywane  w  tym  samym  czasie. 

Pierwsze z analizowanych postępowań przetargowych (odc. Suwałki-Budzisko) musi zostać 

zrealizowane  w  terminie  31  miesięcy  od  podpisania  umowy,  podobnie  jak  drugie  (Łomża 

Zachód-Kolno).  Wyłączając  więc  trwający  średnio  15  miesięcy  okres  projektowania 

uzyskiwania dokumentacji niezbędnej do podjęcia prac, ok. 21 miesięcy to czas, w którym 

realizowane będą prace budowlane (biorąc pod uwagę okresy zimowe, których nie wlicza się 

do  cz

asu  realizacji  prac).  Nie  jest  więc  możliwe,  aby  prace  budowlane  w  obu 

postępowaniach nie były wykonywane w tym samym czasie.  

W ocenie Odwołującego powyższe oznacza, że przedkładając dokument JEDZ oraz 

Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego Pizzarotti 

położył  nacisk  na  formalne  zadośćuczynienie  wymagań,  podczas  gdy  niemożliwe  jest,  aby 

osoby te w sposób realny i faktyczny zaangażowane zostały w wykonywanie prac na dwóch 

różnych odcinkach budowy drogi S-61. O ile w momencie, w którym Zamawiający kierował 

do  konsorcjum  Pizzarotti  pisma  z  dnia  2  listopada  2016  r.  oraz  18  kwietnia  2017  r.  ani 

Zamawiający ani ten wykonawca nie mieli wiedzy o realnym wykorzystaniu potencjału, tak po 

zawarciu umowy z dnia 6 czerwca 2017 r. oko

liczność ta stała się faktem. Brak jakiejkolwiek 

reakcji ze strony Zamawiającego jest więc zupełnie niezrozumiały, tym bardziej, że ten sam 

Zamawiający  wykazywał  się  troską  w  momencie  istnienia  jedynie  potencjalnego  ryzyka, 

kiedy  natomiast  stało  się  ono  ryzykiem  realnym  nie  podjął  żadnych  czynności.  Jest  to 

niezrozumiałe  tym  bardziej,  że  w  pkt.  7.2  ppkt  3  b  SIWZ  Zamawiający  stwierdził: 

udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące 


osób:  Wykonawca  musi  wskazać  osoby,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu 

zamówienia,  legitymujące  się  kwalifikacjami  zawodowymi  i  doświadczeniem  odpowiednimi 

do funkcji, jakie zostaną im powierzone. Wykonawca na każdą funkcję wymienioną poniżej, 

wskaże osoby stanowiące Personel kluczowy, które musi mieć dostępne na etapie realizacji 

zamówienia.  Znaczenie,  jakie  tym  osobom  przypisał  Zamawiający  wynika  również 

jednoznacznie z 

adnotacji zamieszczonej poniżej wymagań odnoszących się do konkretnych 

osób, zgodnie z którą Zamawiający nie dopuszcza przedstawienia jednej osoby do pełnienia 

więcej  niż  jednej  funkcji  wymienionych  powyżej.  Gdyby  celem  Zamawiającego  było  jedynie 

formalne  wykazanie,  że  wykonawca  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  dysponuje 

osobami  o 

określonych  kwalifikacjach  i  doświadczeniu,  to  takiego  obostrzenia  by  nie 

wprowadzał. Ma ono bowiem sens tylko na etapie realizacji robót, kiedy to istotne znaczenie 

będzie  miało  czy  za  dane,  kluczowe,  fragmenty  prac  odpowiada  jedna  osoba  czy  są  one 

jednak przydzielone do kilku specjalistów zgodnie z ich kompetencjami i kwalifikacjami. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  Subklauzulą  4.1  Warunków  Ogólnych 

obowiązkiem  Wykonawcy  jest  dostarczenie  Zamawiającemu  Personelu  Wykonawcy. 

Subklauzuli  6.8  Zamawiający  stwierdził,  że  Wykonawca  jest  zobowiązany  skierować  do 

realizacji  zamówienia  osoby  wskazane  na  etapie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 

w  przypadku  konieczności  zastąpienia  którejkolwiek  ze  wskazanych  osób,  zobowiązany 

jest do wskazania osoby posiadającej kwalifikacje i doświadczenie nie niższe od określonych 

ogłoszeniu  o  zamówieniu.  Niezapewnienie  przez  Wykonawcę  Kierownictwa  Wykonawcy 

daje prawo  Inżynierowi  lub  Zamawiającemu  do wstrzymania Robót  w  całości  (w  przypadku 

braku projektanta lub kierownika budowy) lub w części (w przypadku braku kierownika robót 

branżowych),  lub  prawo  do  powiadomienia  o  roszczeniu  Zamawiającego  zgodnie 

Subklauzulą  2.5  [Roszczenia  Zamawiającego]  (...)  Zmiana w  trakcie  realizacji  przedmiotu 

niniejszej  Umowy  którejkolwiek  z  osób  umocowanych  lub  uprawnionych  do  wykonywania 

projektów, kierowania budową i do kierowania robotami, co do których określono wymagania 

w ogłoszeniu o zamówieniu, musi być uzasadniona przez Wykonawcę na piśmie i wymaga 

pisemnego  zaakceptowania  przez  Inżyniera  w  porozumieniu  z  Zamawiającym.  Z  treści 

przywołanej  normy  jednoznacznie  wynika,  że  podstawowym  obowiązkiem  wykonawcy  jest 

posługiwanie  się  potencjałem,  który  został  oceniony  i  zweryfikowany  przez  Zamawiającego 

na  etapie  procedury  przetargowej.  Tylko  w  takim  bowiem  przypadku  weryfikacj

a  warunków 

udziału nie ma charakteru pozornego. Odwołujący podkreślił, że ma świadomość uprawnień 

wykonawcy  do  wprowadzania  zmian  również  w  zakresie  personelu,  istotne  jest  jednak,  że 

chodzi  tu  o  sytuacje,  w  których  wykonawca  spełnia  warunki  na  etapie  oceny  dokonywanej 

przez  zamawiającego,  a  na  etapie  późniejszym,  zasadne  stało  się  dokonanie  zmiany.  Nie 

należy jednak takiej sytuacji utożsamiać z przypadkiem, w którym wykonawca już na etapie 


składania  oferty  wiedział,  że  nie  będzie  mógł  korzystać  z  osób  wykonujących  kluczowe 

funkcje  w  danej  inwestycji.  Jeśli  Pizzarotti  wskaże,  że  nie  będzie  miał  problemu 

zapewnieniem  członków  personelu  o  analogicznych  kwalifikacjach  i  doświadczeniu,  to 

rodzi się pytanie dlaczego nie wskazał tych osób już na etapie kompletowania dokumentacji

okoliczność, która to uzasadniała (zawarcie umowy na realizację odcinka Suwałki-Budziska) 

powstała  bowiem  przed  złożeniem  oferty.  Oczywiste  jest  przy  tym,  że  biorąc  pod  uwagę 

wartość  postępowań  (kontrakt  na  odcinek  Suwałki-Budzisko  opiewa  na  kwotę  606  mln  zł), 

nie  jest  możliwe  sprawowanie  kluczowych  dla  poprawnego  przebiegu  zamówienia  funkcji 

budowlanych  jednocześnie  (łączna  wartość  obu  kontraktów  przekracza  1  miliard  zł).  Taka 

sytuacja  sprowadzałaby  się  jedynie  do  pełnienia  stosownych  funkcji  „na  papierze”,  tj. 

pominięciem  faktycznego  kierownictwa  i  nadzoru,  co  prowadzić  może  nie  tylko  do 

utrudnień w faktycznej realizacji prac, ale i zagrożenia dla bezpieczeństwa budowy. Wobec 

powyższego wykonawca Pizzarotti nie dysponował w momencie składania ofert potencjałem 

osobowym, który spełniałby warunki i który faktycznie realizowałby ów kontrakt, powinien on 

zatem zostać wykluczony z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. 

Dodatkowo  Odwołujący  wskazał,  że  w  prowadzonym  aktualnie  przez  krakowski 

oddział  Generalnej  Dyrekcji  dróg Krajowych i  Autostrad  przetarg, którego  przedmiotem jest 

„Projekt  i budowa  drogi  ekspresowej  S7  Warszawa-Kraków,  odcinek  granica  województwa 

świętokrzyskiego-Kraków:  Część  nr  1:  odc.  realizacyjny  granica  województwa 

świętokrzyskiego - węzeł Szczepanowice (bez węzła), długości ok. 23,3 km. Część nr 2: ode. 

realizacyjny węzeł Szczepanowice (z węzłem) - węzeł Widoma (z węzłem), długości ok. 14 

km.  Część  nr  3:  ode.  węzeł  Widoma  (bez  węzła)  -  Kraków  (z  włączeniem  do  węzła 

Igołomska), długości ok. 18,3 km", Pizzarotti w częściach 1 i 2, o które się ubiega, posługuje 

się osobami panów F. B. oraz P. M.  

Odwołujący  podniósł,  że  działanie  wykonawcy  Pizzarotti  obliczone  było  na 

przekonanie  Zamawiającego,  że  spełnia  on  warunki  udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy 

konstatacja taka obarczona była błędem. Tym samym wypełnione zostały dyspozycje norm 

art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  ustawy  Pzp,  które  nakazują  wykluczenie  wykonawcy  winnego 

wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd.  Przywołane  przepisy  różnią  się  od  siebie  stroną 

podmiotową,  tj.  określeniem  warunków  świadomości  w  jakiej  działa  wykonawca 

wprowadzający  w  błąd.  Pojęcie  zamierzone  działania  to  świadomie  zachowanie  się 

podmiotu,  zmierzające  do  wywołania  określonych  skutków.  Natomiast  pojęcie  rażącego 

niedbalstwa  odnoszone  jest  do  naruszenia  elementarnych  reguł  prawidłowego  zachowania 

się  w  danej  sytuacji  lub  nieprzestrzegania  podstawowych  zasad  ostrożności.  Z  kolei 

lekkomyślność  i  niedbalstwo  to  zachowania,  które  również  odbiegają  od  właściwego 

danych  okolicznościach  miernika  należytej  staranności,  jednak  o  mniejszym  stopniu 


naganności.  Zdaniem  Odwołującego  nie  ulega  wątpliwości,  że  zachowanie  Pizzarotti 

wypełnia przesłanki zarówno zachowań, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16, jak i pkt 17 

Pzp. Działania Pizzarotti nakierowane były właśnie na ominięcie wymogów sprecyzowanych 

przez Zamawiającego w treści warunków udziału w postępowaniu. Wykonawca ten, wiedząc, 

że osoby, którymi dysponuje nie będą faktycznie mogły być wykorzystane na etapie realizacji 

zamówienia,  posłużył  się  nimi  w  celu  przekonania  Zamawiającego,  że  będzie  w  stanie 

podołać 

wymogom  przedmiotowego 

przedsięwzięcia.  Tym 

samym 

wprowadził 

Zamawiającego  w  błąd  co  do  możliwości  zrealizowania  zamówienia  w  sposób  oczekiwany 

przez  Zamawiającego  oraz  uczynił  badanie  warunków  udziału  w  postępowaniu  działaniem 

o charakterze jedynie pozornym. 

Na  wypadek,  gdyby  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  o  konieczności  wykluczenia 

Pizzarotti z postępowania, Odwołujący podniósł, że okoliczność nakreślona powyżej powinna 

zostać wyjaśniona w oparciu o art. 26 ust. 4 ustawy Pzp (przy ewentualnym uwzględnieniu 

możliwości uzupełnienia dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 3 Pzp). Jedynie bowiem w takiej 

sytuacji  Zamawiający  mógłby  upewnić  się,  że  zamówienie  zostanie  zrealizowane  przez 

wykonawcę dającego rękojmię poprawności jego wykonania. 

Dalej  Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  Pizzarotti  podlega  wykluczeniu  z  udziału 

postępowaniu  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  ustawy  Pzp  z  uwagi  na  podanie 

nieprawdziwej informacji odnośnie pana C. F., który ma pełnić funkcję Kierownika Budowy. 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt. 7.2 ppkt 3 lit. b 2 SIWZ osoba proponowana 

do  pełnienia funkcji  Kierownika Budowy  powinna wykazać się określonym  doświadczeniem 

zdobytym przy realizacji jednego lub dwóch zadań o określonych parametrach (rozumianych 

jako  klasa  ulicy  oraz  wartość  inwestycji).  Ponadto  doświadczenie  Kierownika  Budowy  było, 

zgodnie  z  pkt.  19.1.2.2  c  ii  dodatkowo  punktowane:  jedno  zadanie 

–  1  pkt,  dwa  lub  więcej 

zadań  –  3  pkt.  Wykonawcy  zobligowani  byli  do  przedłożenia  wraz  z  ofertą  wypełnionego 

Formularza  2.2  „Kryteria  pozacenowe”.  W  pkt.  II  odnoszącym  się  do  Kierownika  Budowy 

wykonawca  Pizzarotti  wskazał  na  dwa  zadania,  które  miały  pozwolić  mu  na  uzyskanie 

maksymalnej  liczby  punktów.  Drugim  spośród  tych  zadań  była  inwestycja  pn.  „Budowa 

autostrady  na  odcinku  Katania-

Syrakuzy,  łącznie  z  wykonaniem  projektu  pomiędzy 

miejscowościami  Passo  Martino,  wzdłuż  osi  usługowej  miasta  Catania  oraz  km  130+400 

drogi 

krajowej nr 114 „Orientale Sicula". Jak wynika z informacji przekazanej przez Pizzarotti 

pan  F. 

miał  pełnić  w  tej  inwestycji  funkcję  Kierownika  Budowy.  Zamawiający  nie  żądał 

dokumentów, w oparciu o które ta informacja mogłaby zostać zweryfikowana, bazował  więc 

jedynie na oświadczeniu wykonawcy. Jak pokazują jednak materiały źródłowe odnoszące się 

do wskazanej inwestycji pan F. 

nie pełnił przy okazji jej realizacji funkcji Kierownika Budowy. 

Wynika to z referencji, które załączone zostały przez konsorcjum Pizzarotti w postępowaniu, 


którego  przedmiotem  jest  „Projekt  i  budowa  drogi  ekspresowej  S7  Warszawa-Kraków, 

odcinek  granica  województwa  świętokrzyskiego  -  Kraków:  Część  nr  1:  ode.  realizacyjny 

granica  województwa  świętokrzyskiego  -  węzeł  Szczepanowice  (bez  węzła),  długości  ok. 

23,3 km. Część nr 2: ode. realizacyjny węzeł Szczepanowice (z węzłem) - węzeł Widoma (z 

węzłem),  długości  ok.  14  km.  Część  nr  3:  ode.  węzeł  Widoma  (bez  węzła)  -  Kraków  (z 

włączeniem  do  węzła  Igołomska),  długości  ok.  18,3  km".  W  inwestycji  tej  rolę  Kierownika 

Budowy pełnił pan G. P., na dowód czego Odwołujący załączył wyciąg z referencji. 

Zdaniem  Odwołującego,  wykonawca  Pizzarotti,  licząc  na  uzyskanie  dodatkowych 

punktów w ramach kryteriów pozacenowych, przedstawił informację niezgodną z prawdą, co 

wypełnia dyspozycję art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.  

Następnie Odwołujący podniósł zarzut niezgodności oferty Pizzarotti z treścią SIWZ. 

Wskazał, że w PFU (pkt 1.1.3.3 tabela 1.1) Zamawiający przedstawił wykaz przewidywanych 

obiektów inżynierskich. Pismem z 5 lipca 2017 r. (zmiana SIWZ nr 6.II.9) wprowadził w tym 

zakresie zmianę, która odnosiła się do większości spośród planowanych obiektów.  Pismem 

z  31  sierpnia  2017  r.  Zamawiający  wezwał  Pizzarotti  do  udzielenia  wyjaśnień  w  zakresie 

rozw

iązań projektowych dla branży mostowej (pytanie nr 29):  Jakie rozwiązania projektowe 

dla  branży  mostowej  (oddzielnie  dla  każdego  obiektu)  zostały  przyjęte  przez  Państwa  (...)

Zamawiający  zażądał  jednocześnie  przedstawienia  szczegółowych  informacji  w  formie 

tabelarycznej  (zgodnie  z  przedstawionym  przez  siebie  wzorem).  Pizzarotti  udzielił 

odpowiedzi pismem z dnia 14 września 2017 r., potwierdzając wykonanie obiektów zgodnie 

dokumentacją  przetargową  oraz  przedstawiając  stosowną  tabelę,  która  została  utajniona 

jako tajemnica przedsiębiorstwa. Pismem z 18 października 2017 r. Zamawiający zwrócił się 

do  Pizzarotti  z  dodatkowym  pytaniem  odnoszącym  się  do  obiektów  mostowych  (pytanie  nr 

Zamawiający  zwraca  się  o  wyjaśnienie  czy  przy  wycenie  obiektów  Wykonawca 

u

względnił zmianę SIWZ nr 6.11.9.  

Odwołujący  podniósł,  że  niezależnie  od  braku  wglądu  w  tabelaryczne  zestawienie 

przedstawione  w  ramach  pierwotnych  wyjaśnień  nie  ulega  wątpliwości,  że  przyczyną 

uszczegóławiającego pytania było przewidzenie  w  ofercie  przez  Pizzarotti  obiektów  według 

danych  sprzed  zmiany  PFU  z  dnia  5  lipca  2017  r.,  a  więc  niezgodnych  z  oczekiwaniami 

Zamawiającego. Dowodzi tego odpowiedź Pizzarotti, który w piśmie z 24 października 2017 

r.  stwierdza: 

(...)  W  tym  miejscu  Wykonawca  chciałby  sprostować  niespójność,  która 

zaistniała  w  jego  odpowiedzi  na  pytanie  nr  29.  Powyższa  niespójność  wynikała  z  faktu,  że 

pracownik  sporządzający  tabelę  nr  29  bazował  na  tabeli  finansowej,  która  zawierała  tylko 

dwie  pozycje  tj.  numer  obiektu  mostowego  i  jego  cenę  i  w  związku  z  tym  wymagała 

uzupełnienia  o  dane  wskazane  w  tabeli  zawartej  w  pytaniu  Zamawiającego.  Dokonując 

powyższego uzupełnienia tabeli finansowej, pracownik  załączył przez pomyłkę starą wersję 


tabeli  z  wymiarami  konstrukcji  (wersję  sprzed  zmiany  SIWZ  nr  6.11.9)  zamiast  nowej, 

uaktualnionej  zgodnie  ze  zmianą.  Niemniej  jednak  Wykonawca  niniejszym  potwierdza,  że 

wyceny  dla  obiektów  branży  mostowej  zostały  wykonane  dla  zmienionych  parametrów 

konstrukcji, zgodnie ze zmianą SIWZ nr 6.11.9. W załączeniu prawidłowa tabela, stanowiąca 

Załącznik nr 1 do niniejszego pisma

Odwołujący  wskazał,  że  Pizzarotti  nie  był  jedynym  wykonawcą,  który  popełnił 

analogiczny błąd, drugim było bowiem konsorcjum Eurovia Polska S.A., Warbud S.A. Oferta 

tego  konsorcjum  została  odrzucona  przez  Zamawiającego  (jako  niezgodna  z  SIWZ). 

piśmie  z  dnia  8  listopada  2017  r.  Zamawiający  stwierdził:  Z  otrzymanych  wyjaśnień 

wynika,  że  Wykonawca  zaproponował  niedozwolone  zapisami  Programu  Funkcjonalno-

Użytkowego rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne, tj.: a) zmiana głównych parametrów 

obiektów inżynierskich podanych w tabeli 1.1 PFU. Zmiana sposobu pokonania przeszkody, 

ilości i parametrów obiektów inżynierskich, podanych w tabeli nr 1.1: 

są  dopuszczalne  wyłącznie  na  podstawie  Procedury  Zmiany  zgodnie  z  Warunkami 

Kontraktu, 

wymagają  uzasadnienia  w  Raporcie  wykonanym  w  ramach  ponownej  oceny 

oddziaływania na środowisko – w stosunku do decyzji środowiskowej. 

Wykonawca  w  swojej  ofercie  założył  inne  parametry  obiektów  inżynierskich  niż 

wskazane  w 

PFU  w  tabeli  1.1.  która  to  stanowi  dokument  wiążący  i  jest  składową  opisu 

przedmiotu zamówienia

Decyzja Zamawiającego została zaskarżona w drodze odwołania wniesionego przez 

konsorcjum Eurovia Polska S.A., Warbud S.A. pismem z 20 listopada 2017 r. Podobnie jak 

Pizzarotti  w  piśmie  z  dnia  24  października  2017  r.,  tak  i  konsorcjum  Eurovia  Polska  S.A., 

Warbud S.A. w odwołaniu wskazywało, że zmiana do PFU w zakresie obiektów mostowych 

została uwzględniona w ofercie, niemniej jednak omyłkowo nie znalazło to odzwierciedlenia 

w odpowiedziach udzielonych na pytania Zamawiającego. Odwołanie zostało oddalone przez 

Izbę wyrokiem z dnia 4 grudnia 2017 r. (sygn. KIO 2425/17). Jak wynika z treści odpowiedzi 

na  odwołanie,  Zamawiający  nie  dał  wiary  twierdzeniom  na  temat  omyłkowego  wskazania 

błędnych  parametrów.  Stanowisko  Zamawiającego,  w  opinii  Odwołującego,  zasługuje  na 

akceptację.  Zupełnie  niezrozumiałe  jest  natomiast  dlaczego  w  odmienny  sposób 

potraktowany został Pizzarotti. W obu przypadkach mamy do czynienia z obarczeniem przez 

wykonawcę  odpowiedzialnością  za  wystąpienie  błędu  bliżej  nieokreślonego  pracownika, 

obu  również  wykonawcy  potwierdzają,  że  błędy  te  nie  miały  żadnego  wpływu  na  treść 

(w 

tym  cenę)  oferty,  gdyż  na  etapie  jej  opracowywania  wzięto  pod  uwagę  zaktualizowaną 

wersję PFU. Odmienne potraktowanie wykonawców znajdujących się w analogicznej sytuacji 


stanowi  o  ich  nierównym  traktowaniu,  co  uznać  należy  za  naruszenie  art.  7  ust.  1  ustawy 

Pzp.  Zdaniem  Odwołującego  nie  istnieją  racjonalne  podstawy  pozwalające  stwierdzić,  że 

oferta  jest  zgodna  z  SIWZ,  pomimo  złożenia  w  udzielonych  wyjaśnieniach  odmiennego 

oświadczenia. Co więcej, akceptując stanowisko Pizzarotti Zamawiający zgodził się w istocie 

na dokonanie zmiany w treści oferty tego wykonawcy, co stanowi o naruszeniu art., 87 ust. 1 

ustawy Pzp.  

Dalej  Odwołujący  podniósł,  że  oferta  Pizzarotti  jest  niezgodna  z  SIWZ  w  zakresie 

kruszyw.  Wskazał,  że  zgodnie  z  dokumentem  WWiORB  D050304  pkt  2.3:  Do  betonu 

nawierzchniowego  należy  stosować  kruszywa  naturalne  pochodzenia  mineralnego,  które 

poza obróbką  mechaniczną nie  zostały  poddane  żadnej  innej  obróbce,  których właściwości 

spełniają wymagania podstawowe określone w PN-EN 12620 i określone poniżej. Do betonu 

nawierzchniowego nie dopuszcza się stosowania: 

kruszyw z przekr

uszenia surowca skalnego ze złoża polodowcowego, 

kruszyw ze skał węglanowych, 

kruszyw: z recyklingu, z odzysku. 

Zamawiający  zażądał  od  wykonawców  przedłożenia  opinii  petrograficznej  wydanej 

przez  jednostkę  naukowo-badawczą  wykluczającej  możliwość  wystąpienia  szkodliwych 

reakcji  w  betonie.  Ponadto  Zamawiający  określił  m.  in.  wymiary  kruszywa  oraz  szereg 

innych,  szczegółowo  sprecyzowanych  wymagań.  Dowodzi  to  dobitnie  jak  istotnym 

elementem  dla  przedmiotowego  zamówienia  jest  dobór  właściwego  kruszywa.  W  trakcie 

postępowania  przetargowego  jeden  z  wykonawców  zwrócił  się  do  Zamawiającego 

następującym pytaniem (nr 127): Czy Warunki Wykonania i Odbioru Robót (WWiORB) są 

wiążące?  Zamawiający  udzielił  następującej  odpowiedzi:  Zamawiający  informuje,  że 

wymagania  podane  w  WWiORB  są  to  wymagania  minimalne,  które  są  obowiązujące 

podczas  opracowywania  STWiORB.  Zamawiający  nie  dopuszcza  obniżenia  wymagań 

podanych w WWiORB

Odwołujący  wskazał,  że  pismem  z  31  sierpnia  2017  r.  Zamawiający  skierował  do 

Pizzarotti  szereg  pytań,  z  których  pytanie  nr  12  dotyczyło  właśnie  kruszyw:  Jak  daleko  od 

Placu Budowy Wykonawca będzie posiadał kopalnie materiałów przeznaczonych na nasypy, 

do  betonów  konstrukcyjnych  oraz  betonów  nawierzchniowych?  Zwracamy  się  o  złożenie 

wyjaśnień  o  charakterze  obiektywnym  i  sprawdzalnym  (podpisane  umowy  przedwstępne/ 

ramowe).  Czy  Wykonawca  uwzględnił  w  ofercie  ryzyka  związane  z  możliwym  brakiem 

bliskim sąsiedztwie budowy materiałów spełniających wymagania SIWZ. Odpowiadając na 

powyższe pytanie (pismo z 14 września 2017 r.) Pizzarotti w sposób ogólny potwierdził, że 

zagwarantuje  spełnienie  oczekiwań  Zamawiającego.  W  końcowej  części  odpowiedzi 


stwierdził: Materiał do betonów konstrukcyjnych oraz nawierzchniowych będzie dowożony do 

placu  budowy  z  odległości  od  140  do  196  km.  Zdaniem  Odwołującego  świadczy  to 

niezgodności  oferty  z  SIWZ  -  we  wskazanej  przez  Pizzarotti  odległości  od  placu  budowy 

nie  istnieje  bowiem  możliwość  pozyskania  kruszyw  zgodnych  z  oczekiwaniami 

Zamawiającego. 

Odwołujący podniósł, że wykonał do dnia dzisiejszego ponad 650 tys. m

 nawierzchni 

z betonu cementowego na trzech kontraktach realizowanych na zlecenie GDDKiA. Od roku 

2010  ma  bardzo  szczegółowo  rozpoznany  runek  kruszyw  spełniających  rygorystyczne 

wymagania  standardowo  stosowane  przez  GDDKiA.  W  postępowaniu  nie  dopuszczono  do 

stosowania  skał  z  przekruszenia  surowca  skalnego  ze  złoża  polodowcowego,  kruszyw  ze 

skał  węglanowych,  kruszyw  z  recyklingu  i  z  odzysku.  Takie  wymagania  spełniają  jedynie 

kruszywa z takich skał jak gabro, amfibolit i granit. Wszystkie kopalnie tych kruszyw znajdują 

się na Dolnym Śląsku w odległości ok. 550 km od placu budowy, a więc w odległości prawie 

trzykrotnie  większej  niż  maksymalny  dystans  (196  km)  wskazany  przez  Pizzarotti. 

Odwołujący podkreślił, że za niemożliwe (głównie z przyczyn ekonomicznych) uznać należy 

ewentualne  czerpanie  kruszyw  z  kopalni  zagranicznych.  Według  wiedzy  Odwołującego 

najbliższe kopalnie zagraniczne oferujące wymagany materiał zlokalizowane są w odległości 

znaczenie  przekraczającej  wskazany  przez  Pizzarotti  dystans:  kopalnia  w  Szwecji  (sam 

transport z portu w Gdańsku – ok. 320 km), kopalnia na Białorusi (ok. 450 km). Ponadto taki 

wariant  w  istotny  sposób  wpłynąłby  na  zwiększenie  kosztów.  Odwołujący  wskazał,  że  

obecnie  na  zlecenie  Zamawiającego  (GDDKiA  Oddział  Białystok)  układa  nawierzchnię 

z betonu  cementowego  w  ramach  zadania  pn.  Rozbudowa  drogi  krajowej  nr  8  Warszawa  - 

Białystok  do  parametrów  drogi  ekspresowej  na  odcinku  Wyszków  -  granica  województwa 

podlaskiego, odcinek Ib - 

węzeł „Poręba" (bez węzła) - obwodnica Ostrowi Mazowieckiej, ok. 

45km  od  zadania  S61  Łomża  Zachód  -  Kolno.  Cała  nawierzchnia  z  betonu  cementowego, 

zarówno  warstwa  górna,  jak  i  dolna,  jest  wykonywana  na  zatwierdzonym  przez 

Zamawiającego  kruszywie  gabro.  Według  posiadanych  informacji  wykonawcy  innych 

odcinków  dróg  z  nawierzchniami  z  betonu  cementowego  nadzorowanych  przez  GDDKiA 

Białymstoku  wykorzystują  kruszywa  wymienione  powyżej  jako  jedyne  spełniające 

wymagania.  Zdaniem  Odwołującego  powyższe  dowodzi,  że  Pizzarotti  przewidział  w  swojej 

ofercie  korzystanie  z  kruszyw  pochodzących  ze  złoża  polodowcowego  (tylko  takie  można 

uzyskać  we  wskazanym  w  odpowiedzi  na  pytanie  12  pisma  z  dnia  14  września  2017  r. 

terenie), co świadczy o niezgodności oferty z SIWZ. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  powtórzenia  czynności  badania 

oceny ofert z pominięciem oferty Pizzarotti, unieważnienia czynności badania i oceny ofert, 

wykluczenie  wykonawcy  Pizzarotti  i  odrzucenia  jego  oferty  oraz  dokonania  wyboru  oferty 


Odwołującego  jako  najkorzystniejszej.  Ewentualnie,  na  wypadek  gdyby  Krajowa  Izba 

Odwoławcza  nie  uznała  za  zasadne  wykluczenie  wykonawcy  Pizzarotti  z  postępowania 

uwagi  na  posługiwanie  się  tym  samym  potencjałem  w  przypadku  różnych  przedsięwzięć, 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu wezwania Pizzarotti do złożenia wyjaśnień 

w  trybie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  lub  uzupełnienia  dokumentów  zgodnie  z  art.  26  ust.  3 

ustawy Pzp. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

Impresa Pizzarotti & C.S.p.A., wnosząc o oddalenie odwołania. 

Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Odwołanie  zasługuje  na  uwzględnienie  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego 

doświadczenia pana C. F. przedstawionego do pełnienia funkcji Kierownika Budowy, którego 

doświadczenie podlegało ocenie w ramach kryteriów jakościowych. 

W  zakresie  tego  zarzutu  Izba  ustaliła,  że  zgodnie  z  pkt.  7.2.3  lit.  b  2  SIWZ  osoba 

proponowana  do  pełnienia  funkcji  Kierownika  Budowy  powinna  wykazać  się  minimum  24-

miesięcznym  doświadczeniem  zdobytym  przy  realizacji  jednego  lub  dwóch  zadań 

obejmujących budowę lub przebudowę lub nadzór nad budową lub przebudową dróg lub ulic 

klasy min. GP dwujezdniowej o wartości robót co najmniej 200.000.000,00 PLN netto każde, 

na  stanowiskach:  Kierownika  Budowy  lub  Kierownika  Robót  Drogowych  dla  odcinka 

długości  minimum  4  km  lub  Kierownika  Robót  Mostowych  dla  co  najmniej  1  obiektu 

mostowego o obciążeniu dla klasy A oraz rozpiętości teoretycznej przęsła co najmniej 50 m 

lub  Inżyniera  Kontraktu.  Ponadto  doświadczenie  Kierownika  Budowy  było,  zgodnie  z  pkt. 

19.1.2.2  c  ii  dodatkowo  punktowane:  jedno  zadanie 

– 1 pkt, dwa lub więcej zadań  – 3 pkt. 

Zamawiający nie żądał złożenia dokumentów potwierdzających to doświadczenie.  

Przystępujący złożył wraz z ofertą wypełniony Formularz 2.2 „Kryteria pozacenowe”, 

pkt.  II  odnoszącym  się  do  Kierownika  Budowy  wskazując  dwa  zadania.  Drugim  spośród 

tych  zadań  była  inwestycja  pn.  „Budowa  autostrady  na  odcinku  Katania-Syrakuzy,  łącznie 


wykonaniem  projektu  pomiędzy  miejscowościami  Passo  Martino,  wzdłuż  osi  usługowej 

miasta Catania oraz km 130+400 drogi krajowej nr 114 „Orientale Sicula".  

Zgodnie  z  art.  24  ust.  1  ustawy  Pzp  z 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

wyklucza się:  

wyko

nawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu, 

spełnia 

warunki 

udziału 

postępowaniu 

lub 

obiektywne 

i niedyskryminacyjne  kryteria,  zwane  dal

ej  „kryteriami  selekcji”,  lub  który  zataił  te 

informacje lub nie jest w stanie prz

edstawić wymaganych dokumentów (pkt 16), 

wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia (pkt 17). 

Odwołujący podniósł, że Przystępujący wprowadził Zamawiającego w błąd, gdyż pan 

C. F. 

w rzeczywistości nie pełnił funkcji Kierownika Budowy w ramach zadania dotyczącego 

budowy  autostrady  na  odcinku  Katania-Syrakuzy

,  na  dowód  czego  Odwołujący  przedłożył 

wyciąg  z  referencji  złożonych  w innym  postępowaniu,  w  których  jako  Kierownika  Budowy 

wskazano  pana  G.  P.. 

Przystępujący  natomiast  wyjaśnił,  że  przedmiotowy  kontrakt  został 

podzielony  na  3  sekcje,  ze  specjalnym  systemem  zarządzania  tym  projektem,  w którym 

funkcję  Kierownika  Budowy  w  każdej  sekcji  pełniła  inna  osoba.  Przystępujący  wskazał,  że 

pan  G.  P. 

łączył  funkcję  Dyrektora  koordynatora  całości  robót  oraz  Kierownika  Budowy  w 

sekcji III, natomiast pan C. F. 

był Kierownikiem Budowy w sekcji II. Dodatkowo Przystępujący 

powołał się na nieprecyzyjne tłumaczenie referencji na język polski, wskazując, że występują 

pewne  różnice pomiędzy  nazwami oraz  zakresem  praw  i obowiązków  uczestników  procesu 

budowlanego w Polsce i we Włoszech. Przystępujący przedstawił również tabelę obrazującą 

podział inwestycji na sekcje, a także oświadczenie pana A. B., pełniącego funkcję inżyniera 

rezydenta 

w ramach zadania dotyczącego budowy autostrady na odcinku Katania-Syrakuzy. 

Oświadczenie zawiera informację, że pan C. F. pełnił funkcję Kierownika Budowy od lutego 

2005 r. do stycznia 2010 r. 

Odnosząc  się  do  powyższych  twierdzeń  i  dowodów  stwierdzić  należy,  że  dowód 

złożony przez Odwołującego w postaci wyciągu z referencji dotyczących budowy autostrady 

na odcinku Katania-Syrakuzy 

uzasadnia daleko idące wątpliwości co do doświadczenia pana 

C.  F. 

jako  kierownika  budowy.  Złożone  przez  Przystępującego  oświadczenie  inżyniera 

rezydenta nie 

mogło być uznane za wystarczający dowód przeciwny wobec treści wyciągu z 

referencji, której autentyczności Przystępujący nie zakwestionował. Wartość dowodową tego 

oświadczenia  umniejsza  fakt,  że  nie  pochodzi  ono  bezpośrednio  od  podmiotu,  na  rzecz 


którego zadanie zostało wykonane. Nie sposób natomiast uznać za dowód złożonego przez 

Przystępującego  zestawienia  obrazującego  podział  zadania  na  trzy  sekcje,  co  miało 

potwierdzać  wyjaśnienia  przedstawione  w  piśmie  procesowym,  że  funkcja  kierownika 

budowy była pełniona odrębnie w ramach każdej z sekcji. Zestawienie to może być uznane 

wyłącznie  za  stanowisko  uczestnika  postępowania.  Z  kolei  wnioskowany  przez 

Przystępującego dowód z zeznań świadka (pana C. F.) miałby znikomą wartość dowodową, 

biorąc  pod  uwagę,  że  świadek  miałby  zeznawać  na  okoliczność  własnego  doświadczenia 

zawodowego,  które  jest  przedmiotem  sporu  w  niniejszej  sprawie,  a  dowód  miałby  służyć 

obaleniu dowodu z referencji.

Izba  nie  uwzględniła  sformułowanego  w  odwołaniu  wniosku  o  nakazanie 

Zamawiającemu  wykluczenia  Przystępującego  z  postępowania  z  powodu  wprowadzenia 

Zamawiającego w błąd. W ocenie Izby w świetle zgromadzonego materiału dowodowego jest 

to  żądanie  przedwczesne  i  zbyt  daleko  idące.  Złożenie  wyciągu  z  referencji,  w  którym 

wskazany  jest  inny  Kierownik  B

udowy  nie  stanowi  wystarczającej  podstawy  do  tak  daleko 

idącej  czynności,  jaką  jest  wykluczenie  wykonawcy  z  postępowania,  nie  można  bowiem 

całą  pewnością  wykluczyć,  że  realizacja  zadania  była  tak  zorganizowana,  że  występował 

tam  więcej  niż  jeden  kierownik  budowy.  Tymczasem  wykluczenie  wykonawcy 

postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  ustawy  wymaga  wykazania,  że 

przedstawione  zamawiającemu  informacje  były  niezgodne  ze  stanem  faktycznym.  Tym 

niemniej Izba uznała dokument przedstawiony przez Odwołującego za uzasadniający daleko 

idące wątpliwości, co powoduje, że nie mogła uznać podniesionego zarzutu za niezasadny. 

Stwierdzić  należy,  że  Zamawiający  zaniechał  rzetelnego  zbadania  tej  okoliczności,  wobec 

czego 

konieczne  jest  podjęcie  czynności  zmierzających  do  upewnienia  się  przez 

Zamawiającego  co  do  doświadczenia  zawodowego  pana  C.  F.,  a  stosownym  narzędziem 

służącym  do  tego  celu  będzie  zwrócenie  się  o  informacje  do  podmiotu,  na  rzecz  którego 

zadanie było realizowane, na podstawie § 2 ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 26 lipca 2016 r. w 

sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Pozostałe zarzuty odwołania nie zasługują na uwzględnienie. 

W  odniesieniu  do  zarz

utu  dotyczącego  posługiwania  się  na  potrzeby  wykazania 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  personelem  zaangażowanym  w  realizację 

innego zamówienia, Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 


W pkt. pkt. 7.2.3 lit. b SIWZ Zamawiający podał, że wykonawca musi wskazać osoby, 

które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia,  legitymujące  się  kwalifikacjami 

zawodowymi  i  doświadczeniem  odpowiednimi  do  funkcji,  jakie  zostaną  im  powierzone. 

Wykonawca,  na każdą wskazaną przez  Zamawiającego funkcję,  wskaże osoby  stanowiące 

Personel  kluczowy,  które  musi  mieć  dostępne  na  etapie  realizacji  zamówienia. 

W podpunktach  3-

5  Zamawiający  określił  wymagane  kwalifikacje  i  doświadczenie  na 

stanowiska:  Kierownika  Robót  Drogowych,  Kierownika  Robót  Mostowych  oraz  Głównego 

Projektanta Drogowego. 

pkt 7.3  SIWZ Zamawiający  zastrzegł,  że może,  na każdym  etapie postępowania, 

uznać,  że  wykonawca  nie  posiada  wymaganych  zdolności,  jeżeli  zaangażowanie  zasobów 

technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy 

może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia. 

Przystępujący  wskazał  w  ofercie  m.in.  następujące  osoby  mające  pełnić  funkcje 

w ramach personelu kluczowego: 

  pan F. B. 

– na stanowisko Kierownika Robót Drogowych, 

  pan M. M. 

– na stanowisko Kierownika Robót Mostowych, 

  pan P. M. 

– na stanowisko Głównego Projektanta Drogowego. 

W dniu 12 grudnia 2017 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty Przystępującego jako 

najkorzystniejszej.  Następnie,  w  dniu  14  grudnia  2017  r.  Zamawiający  zwrócił  się  do 

Przystępującego  wskazując,  że  z  wiedzy  jaką  posiada  wynika,  że  ww.  osoby  zostały 

wskazane  jako 

skierowane  do  realizacji  innego  zamówienia  prowadzonego  przez  GDDKiA. 

Zamawiający  zwrócił  się  o  wyjaśnienie,  jak  Przystępujący  zamierza  zapewnić  dostępność 

tych osób w niniejszym postępowaniu. 

W wyjaśnieniach  z  21 grudnia 2017 r.  Przystępujący  podał,  że zapewni  dostępność 

tych  osób  na  podstawie  umów  o  pracę.  Wskazał,  że  pan  P.  M.  pełnił  funkcję  Głównego 

Projektanta  Drogowego  w  postępowaniu  „Projekt  i  budowa  drogi  ekspresowej  S-61 

Obwodnica Augustowa 

– granica państwa, odcinek: koniec obw. Suwałk – Budzisko z obw. 

Szypliszek”,  jednakże  został  zastąpiony  na  tym  stanowisku  przez  pana  M.  S.,  na  dowód 

czego  Przystępujący  przedłożył  pisma  dokumentujące  dokonanie  tej  zmiany.  Zgodnie  z 

przedłożonym pismem Zamawiającego z 17 lipca 2017 r. zmiana miała wejść w życie od 18 

lipca 2017 r., tj. przed upływem terminu składania ofert, który przypadał na 21 lipca 2017 r. 

W odniesieniu  do  pana  F.  B.  i  pana  M.  M. 

Przystępujący  wskazał,  że  osoby  te  są  obecnie 

zaangażowane  w  przywołanym  wyżej  zadaniu  (odpowiednio  jako  Kierownik  Robót 

Drogowych  i  Kierownik  Robót  Elektrycznych),  jednakże  w  dniu  20  grudnia  2017  r. 

wykonawca  zgodnie  z  subklauzulą  6.8  Warunków  Szczególnych  Kontraktu  zwrócił  się  do 


Zamawiaj

ącego z prośbą o zaakceptowanie propozycji zmiany (na panów W. M. i D. C.), na 

dowód czego załączył pismo z wnioskiem skierowanym do Zamawiającego. Izba ustaliła, że 

pismem z 3 stycznia 2018 r. 

Zamawiający wyraził zgodę na wnioskowane zmiany. 

Zgodnie  z  art

.  22.d  ust.  2  ustawy  Pzp,  Zamawiający  może,  na  każdym  etapie 

postępowania,  uznać,  że  wykonawca  nie  posiada  wymaganych  zdolności,  jeżeli 

zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia 

gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia. Art. 24 ust. 

ustawy Pzp stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 

  pkt  12: 

wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu lub 

nie  został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie 

wykazał braku podstaw wykluczenia, 

pkt  16:  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu, 

spełnia 

warunki 

udziału 

postępowaniu 

lub 

obiektywne 

i niedyskrymi

nacyjne  kryteria,  zwane  dalej  „kryteriami  selekcji'',  lub  który  zataił  te 

informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów;  

pkt 17: wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

W  ocenie  Izby  w  niniejszej 

sprawie  nie  zaistniały  przesłanki  wykluczenia 

Pr

zystępującego z postępowania z powodu okoliczności podniesionych przez Odwołującego.  

Oceniając przedmiotowy zarzut Izba wzięła pod uwagę cel normy określonej art. 22d 

ust. 2 ustawy Pzp, 

którym jest zapewnienie realnej dostępności potencjału wykonawcy przy 

realizacji  zamówienia.  Aby  wskazany  cel  został  osiągnięty,  stosowanie  tej  normy  nie może 

opierać  się  na  przesłankach  formalnych  i  powodować  jakiegokolwiek  automatyzmu 

prowadzącego  z jednej  strony  do  bezrefleksyjnego  uznawania  warunków  udziału 

postępowaniu za spełnione, ale z drugiej strony – do wykluczania wykonawców w każdym 

przypadku 

ustalenia,  że  posłużył  się  on  takim  samym  potencjałem  w  innym  postępowaniu, 

bez  względu  na  rzeczywisty  wpływ  takiej  sytuacji  na  dostępność  tego  potencjału  przy 

realizacji  umowy. 

Tak  jak  nie  można  uznać,  że  wykonawca  wykazał  spełnianie  warunków 

udziału w postępowaniu poprzez samo złożenie wymaganych dokumentów, bez względu na 

okoliczności, które dostępność określonego potencjału negują i bez względu na rzeczywistą 

możliwość korzystania z niego przy wykonywaniu zamówienia, tak nie sposób twierdzić, że 

wykonawca  warunków  nie  spełnił,  automatycznie  wyciągając  wniosek  o  negatywnym 

wpływie  zaangażowania  zasobów  w  inne  zamówienie  na  podstawie  informacji,  że  takie 


zaangażowanie na dzień składania ofert ma miejsce. Takie podejście również prowadziłoby 

do wypaczenia istoty regulacji ustawowej.  

Ocena 

realnej  dostępności  zdolności  wykonawcy  wymaganych w ramach warunków 

udziału  w  postępowaniu  powinna  być  każdorazowo  dokonywana  z  uwzględnieniem 

okoliczności konkretnej sprawy i zależna od rodzaju potencjału oraz sposobu i zakresu jego 

zaangażowania w inne przedsięwzięcie, a także możliwości zmian w tym zakresie. Nie bez 

powodu  norma  art.  22d  ust.  2  ustawy  Pzp 

daje  zamawiającym  możliwość  wykluczenia 

wykonawcy na każdym etapie postępowania, dotyczy ona bowiem okoliczności, które mogą 

być  zmienne  w czasie,  co  do  których  nie  zawsze  możliwe  jest  ustalenie  przesłanek  jej 

zastosowania już w momencie oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Tak jak 

możliwe  jest,  że  pomiędzy  terminem  składania  ofert  lub  wniosków  a  zawarciem  umowy 

nastąpi  zaangażowanie  zasobów  wykonawcy  do  realizacji  innego  zadania,  tak  nie  można 

wykluczyć  zmiany  odwrotnej,  polegającej  na  przesunięciu  tych  zasobów  do  realizacji  nowo 

uzyskanego zamówienia. Może się oczywiście zdarzyć, że z uwagi na rodzaj potencjału oraz 

szczegóły  dotyczące  jego  zaangażowania  w realizację  innych  zadań,  już  w  dacie  oceny 

spełniania warunków udziału w postępowaniu możliwe jest ustalenie, że określony zasób nie 

będzie  mógł  być  dostępny,  nie  można  jednak  takiego  wniosku  wyciągać  automatycznie. 

Należy  też  mieć  na  uwadze,  że  trudno  bezwzględnie  wymagać  od  wykonawców  biorących 

udział  w  licznych postępowaniach  przetargowych  lub  realizujących zadania w  innym  trybie, 

aby  przystępując  do  składania  ofert  musieli  już  wtedy  angażować  personel  dla  każdego 

postępowania,  wyłączając  go  z  udziału  w wykonywaniu  innych  zadań  czy  z  innych 

postępowań  przetargowych,  nie  mając  jednocześnie  wiedzy,  czy  w rzeczywistości  będą 

określone  zamówienie  realizować  oraz  pewności  co  do  terminu  rozpoczęcia  robót.  Istotne 

jest,  czy  w  przypadku  uzyskania  zamówienia  personel  wskazany  w  toku  postępowania 

będzie  dostępny  na  potrzeby  realizacji  danego  zadania  i  czy  wykonawca  jest  to  w  stanie 

wykazać w toku postępowania. O ile istnieje realna możliwość zapewnienia, że ten personel 

będzie mógł wykonywać zamówienie, o które wykonawca się ubiega, zamawiający powinien 

to uwzględnić oceniając potencjał wykonawcy. 

W niniejszej sprawie na dzień składania ofert członkowie personelu kluczowego: pan 

F. B. 

– wskazany do funkcji Kierownik Robót Drogowych i pan M. M. – wskazany do funkcji 

Kierownika Robót Mostowych, mieli przypisane funkcje w innym zadaniu. Nie można jednak 

pomijać  okoliczności,  że  zadanie  to,  realizowane  w  formule  „projektuj  i  buduj”,  na  dzień 

składania  ofert  w  obecnie  prowadzonym  postępowaniu  nie  weszło  jeszcze  w  fazę  robót 

budowlanych,  jak  również  tego,  że  na  podstawie  subklauzuli  6.8  Warunków  Szczególnych 

Kontraktu  dopuszczone  były  zmiany  osób  pełniących  funkcje  w  tym  zadaniu.  Dodatkowo 


Odwołujący  nie  wykazał,  aby  w  ramach  tego  zadania  zastrzeżona  była  konieczność  pracy 

przy tym kontrakcie na zasadzie wyłączności. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  nie  można  stwierdzić,  że  stan  istniejący  na  dzień 

składania  ofert  dawał  Zamawiającemu  pewność  co  do  wystąpienia  negatywnego  wpływu 

zaangażowania  zasobów  w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze  na  realizację  niniejszego 

zamówienia.  W  ocenie  Izby  Zamawiający  miał  prawo  wziąć  pod  uwagę  zdarzenia,  które 

nastąpiły  na  późniejszych  etapach  postępowania,  a  które  spowodowały,  że  osoby 

przewidziane  do  pełnienia  funkcji  w  niniejszym  zadaniu  nie  są  już  zaangażowane  w  inne 

przed

sięwzięcia,  a  w  konsekwencji  stanowią  realnie  dostępny  potencjał  wykonawcy. 

Nadmienić  należy,  że  fakt  zwolnienia  tych  osób  z  udziału  w  realizacji  zadania  „Projekt 

i budowa drogi ekspresowej S-61 Obwodnica Augustowa 

– granica państwa, odcinek: koniec 

obw.  Suwałk  –  Budzisko  z obw.  Szypliszek”  nie  został  przez  Odwołującego 

zakwestionowany. 

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Zamawiający nie naruszył art. 22d 

ust.  2  Pzp,  art.  24  ust.  1  pkt  12,  16  i  17  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia 

Przystępującego z postępowania, jak również art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp przez zaniechanie 

wezwania  Pr

zystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  i  dokumentów  potwierdzających 

spełnianie warunków udziału w postępowaniu. 

Odwołanie  nie  zasługuje  na  uwzględnienie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących 

zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego z powodu jej niezgodności z SIWZ. 

W  odniesieniu  do  zarzucanej  niezgodności  oferty  z  SIWZ  w  zakresie  zmiany 

głównych  parametrów  obiektów  inżynierskich  podanych  w  tabeli  1.1  PFU  Izba  ustaliła,  że 

pkt.  1.1.3.3  tabela  1.1  PFU  Zamawiający  przedstawił  wykaz  przewidywanych  obiektów 

inżynierskich. Pismem z dnia 5 lipca 2017 r. (zmiana SIWZ nr 6.II.9) wprowadził w ww. tabeli. 

Pismem z 31 sierpnia 2017 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do wyjaśnienia 

(pytanie  nr  29),  jakie  rozwiązania  projektowe  zostały  przyjęte  dla  branży  mostowej 

(odd

zielnie  dla  każdego  obiektu).  Zamawiający  zażądał  jednocześnie  przedstawienia 

szczegółowych  informacji  w  formie  tabelarycznej.  W  wyjaśnieniach  z  14  września  2017  r. 

Przystępujący  potwierdził  wykonanie  obiektów  zgodnie  z  dokumentacją  przetargową  oraz 

przeds

tawił  tabelę  (tajemnica  przedsiębiorstwa).  Pismem  z  18  października  2017  r. 

Zamawiający  zwrócił  się  do  Przystępującego  z  dodatkowym  pytaniem  odnoszącym  się  do 

obie

któw mostowych (pytanie nr 2): Zamawiający zwraca się o wyjaśnienie czy przy wycenie 

obiektów  Wykonawca  uwzględnił  zmianę  SIWZ  nr  6.11.9?  W  wyjaśnieniach  z  24 

października 2017 r. Przystępujący poinformował: (…) W tym miejscu Wykonawca chciałby 


sprostować  niespójność,  która  zaistniała  w  jego  odpowiedzi  na  pytanie  nr  29.  Powyższa 

niespójność  wynikała  z  faktu,  że  pracownik  sporządzający  tabelę  nr  29  bazował  na  tabeli 

finansowej,  która  zawierała  tylko  dwie  pozycje  tj.  numer  obiektu  mostowego  i  jego  cenę 

i w 

związku  z  tym  wymagała  uzupełnienia  o  dane  wskazane  w  tabeli  zawartej  w  pytaniu 

Zamawiającego. Dokonując powyższego uzupełnienia tabeli finansowej, pracownik załączył 

przez  pomyłkę  starą wersję  tabeli  z  wymiarami  konstrukcji  (wersję  sprzed  zmiany  SIWZ  nr 

6.11.9)  zamiast  nowej,  uaktualnionej  zgodnie  ze  zmianą.  Niemniej  jednak  Wykonawca 

niniejszym  pot

wierdza,  że  wyceny  dla  obiektów  branży  mostowej  zostały  wykonane  dla 

zmienionych  parametrów  konstrukcji,  zgodnie  ze  zmianą  SIWZ  nr  6.11.9.  W załączeniu 

prawidłowa tabela, stanowiąca Załącznik nr 1 do niniejszego pisma

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zama

wiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  art.  87 

ust.  2  pkt  3,  który  stanowi,  że  zamawiający  poprawia  w  ofercie  inne  omyłki  polegające  na 

niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych  zmian  w  treści  oferty.  W  świetle  przywołanych  przepisów  obowiązek  odrzucenia 

oferty aktualizuje się tylko w sytuacji, gdy jej niezgodność z SIWZ nie może być poprawiona. 

W  ocenie  Izby  nieuprawn

ione  jest  twierdzenie  Odwołującego,  że  Przystępujący 

dokonał  w  ofercie  niedozwolonych  zmian  głównych  parametrów  obiektów  inżynierskich 

podanych  w  tabeli  1.1  PFU,  co  stanowi  niezgodność  oferty  z  treścią  SIWZ,  powodującą 

konieczność  jej  odrzucenia.  Okolicznością  bezsporną  jest,  że  do  wyjaśnień  z  14  września 

2017 r. Przystępujący załączył tabelę nieuwzględniającą dokonanych przez Zamawiającego 

zmian,  brak  jest  jednak 

jakichkolwiek  podstaw  do  twierdzenia,  że  Przystępujący  wycenił 

zamierzał  wykonać  obiekty  branży  mostowej  o innych  parametrach  niż  wymagane  przez 

Zamawiającego. Biorąc pod uwagę dokonaną przez Zamawiającego zmianę SIWZ oraz fakt, 

że  tabela  przedstawiona  przy  wyjaśnieniach  z  14  września  2017  r.  odpowiadała  tabeli  1.1 

PFU  sprzed  zmian

,  działanie Przystępującego należy  uznać  za omyłkę, polegającą jedynie 

na 

załączeniu nieaktualnej tabeli, natomiast złożone wyjaśnienia potwierdzają uwzględnienie 

w  cenie  oferty  zmienionych  parametrów  obiektów  inżynierskich.  Jednocześnie  biorąc  pod 

uwagę skalę tych zmian i odnosząc ją do całego przedmiotu zamówienia, nie sposób uznać, 

że stanowiło to istotną  zmianę treści  oferty.  Zauważyć  należy,  że kalkulacja przedstawiona 

na rozprawie przez Odwołującego, z której ma wynikać, że niezgodność parametrów dotyczy 

obiektów o wartości ok. 4 mln zł, bazuje na wartości szacunkowej, znacznie przewyższającej 

ceny  zaoferowane,  a  ponadto  nawet  takiej  kwoty  nie  można  uznać  za  istotną,  biorąc  pod 

uwagę,  że  oszacowana  przez  Zamawiającego  wartość  zamówienia  (bez  przewidywanych 

zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 oraz w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp) 

to  783.377.421,73 

zł,  a oferta  Przystępującego  opiewała  na  kwotę  442.875.399,00  zł.  Tym 


samym  Zamawiający  prawidłowo  potraktował  zaistniałą  sytuację  jako  omyłkę  i  uwzględnił 

skorygowaną tabelę załączoną do dodatkowych wyjaśnień.  

Nie  jest  zgodne  ze  stanem  faktycznym  twierdzenie  Odwołującego,  jakoby  oferta 

innego  wykonawca  (konsorcjum  Eurovia  Polska  S.A.,  Warbud  S.A.) 

została  odrzucona  ze 

względu  na  taką  samą  niezgodność  ze  zmienioną  tabelą  1.1  PFU.  Zauważyć  należy,  że 

z

akres  niezgodności  w przypadku  oferty  ww.  wykonawcy  był  inny  niż  w  przypadku  oferty 

Przystępującego,  nie  polegała  ona  bowiem  –  jak  to  miało  miejsce  w  przypadku  oferty 

Przystępującego  –  na  załączeniu  tabeli  sprzed  zmiany  z  5  lipca  2017  r.,  co  spowodowało 

Zamawiającego  wątpliwości  co  do  omyłkowego  charakteru  tej  niezgodności.  Dodatkowo 

podkreślenia  wymaga,  że  w  odniesieniu  do  tego  wykonawcy  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

w wyroku  z 4  grudnia  2017  r.  (sygn.  KIO  2425/17) 

potwierdziła,  że  zaistniałe  niezgodności 

tabelą  1.1  PFU  nie  powinny  stanowić  podstawy  odrzucenia  oferty,  gdyż  podlegały 

poprawieniu na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Pzp.  

Nie  zasługuje  również  na  uwzględnienie  zarzut  dotyczący  niezgodności  oferty 

Przy

stępującego  z  treścią  SIWZ,  polegającej  na  zamiarze  użycia  do  realizacji 

przedmiotowego  zamówienia  kruszyw,  które  nie  spełniają  wymagań  postawionych  przez 

Zamawiającego. 

Izba ustaliła, że zgodnie z WWiORB D050304 pkt 2.3, do betonu nawierzchniowego 

należy  stosować  kruszywa  naturalne  pochodzenia  mineralnego,  które  poza  obróbką 

mechaniczną  nie  zostały  poddane  żadnej  innej  obróbce,  których  właściwości  spełniają 

wymagania  podstawowe  określone  w  PN-EN  12620  i  określone  poniżej.  Do  betonu 

nawierzchniowego  nie  dop

uszcza  się  stosowania:  kruszyw  z  przekruszenia  surowca 

skalnego 

ze  złoża  polodowcowego,  kruszyw  ze  skał  węglanowych,  kruszyw:  z  recyklingu, 

z odzysku. 

Udzielając  wyjaśnień  do  SIWZ  Zamaiwający  potwierdził,  że  wymagania  podane 

WWiORB  są  to  wymagania  minimalne,  które  są  obowiązujące  podczas  opracowywania 

STWiORB i nie jest dopuszczalne 

obniżenie wymagań podanych w WWiORB. Zamawiający 

nie określił wymagań dotyczących lokalizacji kopalń, a jedynie dotyczące jakości kruszywa. 

Nie wymagał też dostarczania kruszyw bezpośrednio z kopalni. 

W  dniu  31  sierpnia  2017  r.  Zamawiający  wezwał  Przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1 i 1a pkt 1oraz art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. W pytaniu 12 

Zamawiający  żądał  wyjaśnienia:  Jak  daleko  od Placu  Budowy Wykonawca będzie posiadał 

kopalnie materiałów przeznaczonych na nasypy, do betonów konstrukcyjnych oraz betonów 

nawierzchniowych?  Zwracamy  się  o  złożenie  wyjaśnień  o  charakterze  obiektywnym 

i sprawdzalnym 

(podpisane  umowy  przedwstępne/ramowe).  Czy  Wykonawca  uwzględnił 


ofercie  ryzyka  związane  z  możliwym  brakiem  w  bliskim  sąsiedztwie  budowy  materiałów 

spełniających  wymagania  SIWZ.  W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  Przystępujący 

wyjaśnił,  że  będzie  posiadał  kopalnię  materiałów  przeznaczonych  na  nasypy,  do  betonów 

konstrukcyjnych oraz betonów  nawierzchniowych w  niedalekiej  odległości  od  placu  budowy 

oraz  że  przeprowadził  szczegółowe  rozpoznanie  lokalnego  rynku  i  rozpoznał  dostępne, 

bliskim  sąsiedztwie  budowy,  materiały  spełniające  wymagania  SIWZ,  a  także  że  nie 

w

yklucza otwarcia własnej kopalni. Wykonawca wskazał na propozycje współpracy z trzema 

podmiotami  (załączniki  do  wyjaśnień  –  tajemnica  przedsiębiorstwa).  W  odniesieniu  do 

betonów  konstrukcyjnych  oraz  nawierzchniowych  Przystępujący  podał,  że  materiał  będzie 

dowożony do placu budowy z odległości od ok. 140 km do ok. 196 km. 

Zdaniem Odwołującego stwierdzenie, że materiał będzie dowożony do placu budowy 

odległości od ok. 140 km do ok. 196 km, świadczy o niezgodności oferty z treścią SIWZ, 

uwagi  na  to,  że  we  wskazanej  odległości  140-196  km  nie  istnieje  możliwość  pozyskania 

kruszyw  zgodnych z  oczekiwaniami Zamawiającego. W ocenie  Izby  powyższy  wniosek jest 

nieuprawniony

.  Przyjmując  nawet,  że  we  wskazanej  odległości  nie  ma  kopalni  kruszyw 

spełniających  wymagania  określone  w  SIWZ,  nie  oznacza  to,  że  nie  ma  możliwości 

pozyskania takich kruszyw ze źródeł innych niż kopalnia, np. od pośredników, czego SIWZ 

nie  zabraniała.  Na  taki  właśnie  sposób  pozyskania  materiału  wskazał  Przystępujący, 

wyjaśniając, że zamierza sprowadzać kruszywa z krajów ościennych i odbierać je na granicy. 

Przystępujący  złożył  na  rozprawie  oświadczenia  swojego  kontrahenta  o  możliwości 

dostarczenia  kruszywa  spełniającego  wymagania  SIWZ,  a  także  oświadczenie 

potwierdzające  możliwość  dostawy  z  granicy  Polski  do  Łomży  (Małaszewicze-Łomża  194 

km, Siemianówka-Łomża 170 km) kruszyw spełniających wymagania WWiORB.  

Uwzględnienie  możliwości  pozyskania  kruszyw  od  pośredników  mogłoby  wywołać 

pytanie o skalkulowanie w cenie oferty 

podwyższonych kosztów takiego sposobu pozyskania 

tych  materiałów,  na  co  zwrócił  uwagę  Odwołujący  podczas  rozprawy,  stwierdzając,  że 

Zamawiający miał obowiązek dopytać wykonawcę o szczegóły dotyczące lokalizacji kopalni 

uwzględnienia  kosztów  transportu,  jednak  nie  sformułował  w  odwołaniu  zarzutu 

dotyczącego  nieujęcia  w cenie  oferty  kosztów  dostawy  kruszyw  i  w  konsekwencji  rażąco 

niskiej ceny oferty lub jej 

istotnych elementów składowych. Wobec powyższego kwestia ta – 

stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp 

– nie mogła być przedmiotem oceny Izby.  

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. 


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu 

o  przepisy  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238 

z późn. zm.).  

P

rzewodniczący:      ……………….