KIO 2269/18 KIO 2290/18 WYROK dnia 19 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2269/18 

       KIO 2290/18 

WYROK 

 z dnia 19 listopada 2018 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący:  

Jan Kuzawiński 

Protokolant: 

Marcin Jakóbczyk 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2018 r. w Warszaw

ie odwołań wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 listopada 2018 r. przez: 

A.  AB-

ONLINE Sp. z o.o., ul. Sokołowska 9 lok. 56, 01-142 Warszawa, 

B.  PPHU SMK R. S.

, ul. Bukowińska 22 lok. 7B, 02-703 Warszawa, 

w postępowaniu prowadzonym przez  

T

elewizję Polską S.A., ul. J.P. Woronicza 17, 00-999 Warszawa, 

przy  udziale  wykonawcy 

Helica  Sp.  z  o.o.,  ul.  Raszyńska  25,  02-033  Warszawa 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygnaturze akt KIO 2290/18 

po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  w  sprawie  KIO  2269/18,  wniesione  przez  wykonawcę  AB-

ONLINE  Sp.  z  o.o.,  ul.  Sokołowska  9  lok.  56,  01-142  Warszawa  i  nakazuje 

Zamawiającemu  –  Telewizja  Polska  S.A.,  ul.  J.P.  Woronicza  17,  00-999 Warszawa 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  części  1  postępowania 

oraz powtórzenie czynności oceny ofert, w tym odrzucenie, na podstawie art. 89 ust. 

1 pkt 2 ustawy Pzp, oferty wykonawcy 

Adtv Sp. z o.o., ul. Wałbrzyska 14/16, 02-739 

Warszawa  oraz  oferty  wykonawcy  konsorcjum  Engave  S.A.  i  Engave  Services  Sp.  

z o.o., ul. Łopuszańska 32, 02-220 Warszawa, 

uwzględnia odwołanie w sprawie KIO 2290/18, wniesione przez wykonawcę PPHU 

SMK R. S.

, ul. Bukowińska 22 lok. 7B, 02-703 Warszawa i nakazuje Zamawiającemu 


–  Telewizja  Polska  S.A.,  ul.  J.P.  Woronicza  17,  00-999  Warszawa  unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  części  7  postępowania  oraz 

powtórzenie czynności oceny ofert, w tym odrzucenie, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2  ustawy  Pzp,  oferty  wykonawcy  Helica  S

p.  z  o.o.,  ul.  Raszyńska  25,  02-033  

Warszawa, 

kosztami  postępowań  w  sprawach  KIO  2269/18  i  KIO  2290/18  obciąża 

Zamawiającego - Telewizja Polska S.A., ul. J.P. Woronicza 17, 00-999 Warszawa i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę AB-

ONLINE Sp. z o.o., ul. Sokołowska 9 lok. 56, 01-142 Warszawa tytułem wpisu od 

odwołania, 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

PPHU  SMK  R.  S.

, ul. Bukowińska 22 lok. 7B, 02-703 Warszawa, tytułem wpisu 

od odwołania, 

zasądza kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) 

od  Zamawiającego  -  Telewizja  Polska  S.A.,  ul.  J.P.  Woronicza  17,  00-999 

Warszawa, 

na  rzecz  Odwołującego  –  AB-ONLINE  Sp.  z  o.o.,  ul.  Sokołowska  9 

lok. 56, 01-142 Warszawa, 

stanowiącą koszty poniesione z tytułu wpisu, 

zasądza  kwotę  18 600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych 

zero groszy) od Zamawiającego - Telewizja Polska S.A., ul. J.P. Woronicza 17, 

00-999 Warszawa, 

na rzecz Odwołującego – PPHU SMK R. S., ul. Bukowińska 

lok. 

7B, 

Warszawa

stanowiącą 

koszty 

poniesione  

z tytułu wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


sygn. akt: KIO 2269/18 

     KIO 2290/18 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Telewizja  Polska  S.A.,  ul.  Woronicza  17,  00-999  Warszawa,  prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. 

Zakup  sprzętu  komputerowego”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S 150-343788 w dniu 7.08.2018 r. 

Postępowanie  prowadzone  jest  z  zastosowaniem  przepisów  właściwych  dla  zamówień  

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. 2017 poz. 1579) 

zwanej dalej „Pzp”. Postępowanie prowadzone jest w 9 częściach. 

Dnia 

26 października 2018 r. Zamawiający poinformował wykonawców o ocenie ofert oraz 

wyborze ofert najkorzystniejszych m.in. w 

części 1 i 7 zamówienia. 

KIO 2269/18 

   W dniu 5.11.2018 r. wykonawca AB-ONLINE Sp. z o.o., ul. Soko

łowska 9 lok. 56, 01-142 

Warszawa, 

wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  od  ww.  czynności 

Zamawiającego  w  ramach  części  1  zamówienia,  zarzucając  naruszenie  art.  7  ust.  3  w  zw.  

z art. 82 ust. 3 i art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy Pzp mające polegać na: 

zaniechaniu  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Adtv  Sp.  z  o.o.,  ul. Wałbrzyska  14/16,  02-

739 Warszawa (dalej jako Adtv) oraz oferty wykonawcy Engave S.A. i Engave Services 

Sp.  z  o.o.,  ul.  Łopuszańska  32,  02-220  Warszawa  (dalej  jako  Engave)  w  części  1 

za

mówienia,  mimo  że  treści  tych  ofert  nie  odpowiadają  treści  SIWZ,  tj.  nie  wskazują 

producenta,  modelu  i  symbolu  komputera,  czego  wymagał  Zamawiający  w  pkt  2  c) 

Załącznika nr 1.1. do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia Część 1, 

2)  wyborze jako najkorzystniejsz

ej oferty wykonawcy w części 1 przedmiotu zamówienia, 

mimo, 

że  treść  tej  oferty  nie  odpowiada  treści  SIWZ,  tj.  nie  wskazuje  producenta, 

modelu  i  symbolu  komputera,  czego  wymagał  Zamawiający  w  pkt  2  c)  Załącznika  nr 

1.1. do SIWZ - 

Opis przedmiotu zamówienia Część 1. 

W oparciu o powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 


unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w części 1 zamówienia, 

powtórzenia  czynności  oceny  ofert  w  części  1  zamówienia,  w  tym  nakazanie 

odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp oferty wykonawcy Adtv  oraz 

oferty wykonawcy Engave, 

powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w części 1 zamówienia spośród 

ofert  wykonawców  niepodlegających  odrzuceniu,  tj.  Odwołującego  oraz  wykonawcy 

MDP Polska Sp. z o.o. Sp. K., ul. Migdałowa 4, 02-796 Warszawa, 

4)  zwrotu  Odwołującemu  kosztów  postępowania  wywołanego  wniesieniem  odwołania,  

w  tym  sumy  15000  zł  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  sumy  3600  zł  tytułem 

wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego. 

Uzasadnienie faktyczne i prawne odwołania. 

Odwołujący podnosi, że treść ofert wykonawców Adtv i Engave nie odpowiadają treści SIWZ, 

gdyż nie zawierają określenia producenta, modelu i symbolu komputera, czego Zamawiający 

wymaga

ł  w  pkt  2c  Załącznika  nr  1.1.  do  SIWZ  -  Opis  przedmiotu  zamówienia  Część  1. 

Odwołujący wskazuje, iż on sam wymóg ten spełnił, załączając do oferty tabelę zawierającą 

wymagane  dane  oferowanych  urządzeń.  Tabela  ta  zawiera  dane  pozwalające 

Zamawiającemu  zweryfikować:  1)  istnienie  na  rynku  i  pochodzenie  oferowanych  urządzeń 

oraz 2) istotne z punktu widzenia wymagań Zamawiającego określonych w pkt. 3 Załącznika 

nr 1.1. do SIWZ - 

Opis przedmiotu zamówienia Część 1 - parametry techniczne oferowanych 

urządzeń.  Z  kolei  oferty  wykonawców  Adtv  i  Engave  w  żadnym  elemencie  swej  treści  nie 

zawierają  informacji  o  producencie,  modelu  i  symbolu  komputera  będącego  przedmiotem 

oferty. 

Wywodzi, że z treści tych ofert nie da się też w żaden sposób wywnioskować, choćby 

pośrednio,  jakie  konkretnie  komputery,  przez  kogo  wyprodukowane  oferują  wskazani 

wykonawcy,  a  w  konsekwencji  niemożliwe  jest  sprawdzenie,  czy  oferowane  urządzenia 

spełniają wymogi pkt 3 Załącznika nr 1.1. do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia Część 1. 

Odwołujący  podnosi,  że  zgodnie  z  art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp  zamówienia  udziela  się 

wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy i znajduje on zastosowanie 

w  przypadku  dokonania  przez  zamawiającego  czynności  lub  zaniechania  dokonania 

czynności z naruszeniem przepisu Prawa zamówień publicznych, które miało lub mogło mieć 

wpływ  na  wynik  postępowania. Wskazuje,  że  wyrażona  w  tym  przepisie  zasada  udzielenia 

zamówienia  publicznego  wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy 

powoduje,  że  unieważnienie  wadliwej  czynności  podjętej  w  postępowaniu  o  udzielenie 


zamówienia  publicznego,  w  tym  wadliwy  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  wadliwe 

wykluczenie  z  postępowania  wykonawcy,  a  także  odrzucenie  oferty  lub  unieważnienie 

postępowania,  może  być  zweryfikowane  przez  zamawiającego  w  każdym  czasie,  aż  do 

zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  W  celu  uniknięcia  naruszenia  art.  7 

ust. 3 ustawy Pzp 

w każdym czasie (nawet po dokonaniu czynności przewidzianych w art. 92 

ust. 1 ustawy Pzp

) przed udzieleniem zamówienia zamawiający jest obowiązany unieważnić 

każdą dokonaną czynność z naruszeniem przepisu ustawy, jeżeli dokonanie takiej czynności 

może  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania,  a  także  dokonać  czynności  zaniechanej,  jeżeli 

zaniechanie może mieć wpływ na wynik postępowania. 

Odwołujący  wywodzi,  że  naruszeniem  zasady  legalizmu  wyrażonej  w  art.  7  ust.  3 

ustawy 

Pzp  będzie  okoliczność  pominięcia  procedur  przewidzianych  ustawą  w  sytuacjach,  

w  których  był  obowiązek  ich  zastosowania,  albo  takie  działania  zamawiającego,  które, 

naruszając  przepisy  tej  ustawy,  mają  wpływ  na  wynik  postępowania,  tzn.  umowa  zostaje 

zawarta  nie  z  tym  wykonawcą,  który  powinien  był  zostać  wyłoniony  zgodnie  z  daną 

proced

urą.  Odwołujący  wskazuje,  że zgodnie z  art.  82  ust.  3  ustawy  Pzp  treść oferty  musi 

odpowiadać  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Z  dorobku  orzecznictwa 

wynika,  że  przez  treść  oferty  należy  rozumieć  deklarowane  w  ofercie  spełnienie  wymagań 

zamawiającego przede wszystkim co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych 

elementów  istotnych  dla  wykonania  przedmiotu  publicznego  zamówieni.  Powołuje  się  na 

orzecznictwo  KIO,  zgodnie  z  którym  oferta  jest  to  skierowana  do  adresata,  stanowcza 

propozycja  z

awarcia umowy określonej treści, do elementów definicyjnych należą tu (m.in.) 

minimum 

treściowe  oferty,  którym  jest  wskazanie  istotnych  postanowień  proponowanej 

umowy.  Zdaniem 

Odwołującego  nie  sposób  uznać,  iż  oferty  Adtv  i  Engave  stanowią 

deklaracje spełnienia wymagań istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia, bowiem ich 

treści  nie  pozwalają  na  ustalenie,  jakie  urządzenia  są  przedmiotem  tych  ofert.  Podnosi,  że 

n

ie mogą też być uznane za stanowczą propozycję zawarcia umowy określonej treści, skoro 

treścią  umowy  musi  być  oznaczenie  cech  dostarczanych  urządzeń,  tj.  ich  producenta, 

symbolu 

i  modelu  oraz  posiadanych  przez  tak  skonkretyzowane  urządzenia  wymaganych  

w  SIWZ  parametrów  technicznych.  Powołuje  się  na  wyrok  KIO  1292/11,  zgodnie  z  którym 

b

rak  wskazania  i  skonkretyzowania  przedmiotu  dostawy  na  etapie  składania  ofert  należy 

uznać  za  niezgodność  treści  oferty  z  SIWZ  polegającą  na  niewłaściwym,  tzn.  niezgodnym  

z  wymaganiami  SIWZ  opisaniu  przedmiotu  dostawy. 

Wywodzi,  że  Zamawiający  nie 

pozostawił  wykonawcom  możliwości  konkretyzacji  przedmiotu  dostawy  dopiero  na  etapie 


podpisywania umowy ani na etapie realizacji dostawy - w 

pkt 2 c) Załącznika nr 1.1. do SIWZ 

Opis  przedmiotu  zamówienia  Część  1  Zamawiający  wyraźnie  zaznaczył,  iż  „w  ofercie 

wymagane  jest  podanie  produce

nta,  modelu  i  symbolu  komputera”.  Wskazuje  na  użycie 

zwrotu 

„w  ofercie”,  co  jednoznacznie  precyzuje  etap  postępowania,  w  którym  powinno 

nastąpić określenie przez wykonawców wymienionych cech oferowanego komputera.  

Podnosi,  że  Zamawiający  zasadnie  nie  dokonał  poprawienia  ofert  wykonawców  Adtv  i 

Engave w zakresie oznaczenia da

nych określonych w pkt. 2 c) Załącznika nr 1.1. do SIWZ - 

Opis przedmiotu zamówienia Część 1. Zdaniem Odwołującego w przeciwnym razie doszłoby 

bowiem  do  sprzecznych  z  dyspozycją  powołanego  przepisu  zmian  (uzupełnień)  ofert,  gdyż 

dotyczącym  ich  istotnych  treści.  Wywodzi,  że  nie  byłoby  to  obiektywnie  możliwe,  gdyż 

Zamawiający  nie  dysponuje  żadnymi  danymi  pozwalającymi  na  ustalenie  producenta, 

modelu  i  symbolu  urządzeń  oferowanych  przez  tych  wykonawców  w  części  1  zamówienia. 

Odwołujący wskazuje, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp do czynności podejmowanych 

przez  zamawiającego  i  wykonawców  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  stosuje  się 

przepisy  ustawy  z  dnia  23  kwietnia  1964  r.  -  Kodeks  cywilny  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1025, 

1104  i  1629),  jeżeli  przepisy  ustawy  nie  stanowią  inaczej.  Z  uwagi  na  okoliczność  braku  

w ustawie Pzp definicji oferty zastosowanie znajduje art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie 

z  którym  oświadczenie  drugiej  stronie  woli  zawarcia  umowy  stanowi  ofertę,  jeżeli  określa 

istotne  postanowienia  tej  umowy. 

Podkreśla,  że  oznaczony  co  do  tożsamości 

(zindywidualizowany)  przedmiot  dostawy  stanowi  niewątpliwie  essentialium  negotii  umowy, 

jaką Zamawiający zawrze w wyniku rozstrzygnięcia postępowania w niniejszej sprawie. 

Z  powyższego  wywodzi,  że  brak  określenia  producenta,  modelu  i  symbolu  komputera 

uniemożliwia  sprawdzenie,  czy  oferowane  urządzenia  spełniają  wymagania  techniczne 

określone w pkt. 3.1-3.4 Załącznika nr 1.1. do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia Część 1, 

a  zatem  czy  odpo

wiadają  przedmiotowi  zamówienia.  Dodaje,  że  brak  tych  określeń 

powoduje niezgo

dne z wymogiem określonym w pkt 2 c) Załącznika nr 1.1. do SIWZ - Opis 

przedmiotu  zamówienia  Część 1 przesunięcie w  czasie określenia konkretnego przedmiotu 

dostawy do momentu zawarcia umowy lub nawet do momentu wykonania dostawy. 

KIO 2290/18 

Dnia 5 listopada 2018 roku, wykonawca PPHU SMK R. S. u

l. Bukowińska 22 lok. 7B, 02-

703 Warszawa 

wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od niezgodnych z 

przepisami ustawy zaniecha

ń i czynności Zamawiającego w części  7 zamówienia, tj.: 


1.  niezgodnego 

z  ustawą  Pzp  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Helica 

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Raszyńska 25 (dalej: „Helica" lub „Spółka Helica") 

części nr 7; 

2.  zaniechania odrzucenia oferty Helica Sp. z o.o. w 

części nr 7, pomimo, iż treść tejże oferty 

nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  w  zakresie  wymagań 

przedmiotowych Zamawiającego; 

3.  zaniechania 

wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako najkorzystniejszej w części 

nr 7. 

Z powyższych czynności i zaniechań Odwołujący wywodzi, że Zamawiający naruszył art. 89 

ust.  1  pkt  2  w  związku  z  art.  82  ust.  3  oraz  art.  91  ust.  1  oraz  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  

i podnosi następujące zarzuty: 

1.  dokonanie  czynn

ości  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  złożonej  przez  Helica  Sp.  z  o. 

o., w 

części nr 7 (naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp); 

2.  z

aniechanie czynności odrzucenia oferty Helica Sp. z o. o, z postępowania w zakresie 

części nr 7 (naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp); 

3.  z

aniechanie  czynności  wyboru  oferty  jako  najkorzystniejszej  złożonej  przez 

Odwołującego, 

4.  n

ierówne traktowanie wszystkich wykonawców w trakcie prowadzonego postępowania 

oraz brak zachowania zasady uczciwej konkurencj

i podczas badania treści złożonych 

ofert, co powoduje naruszenie art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w 

części nr 7. 

W oparciu o powyższe zarzuty Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w części nr 7; 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert w części nr 7; 

4)  odrzucenia  oferty  Helica  Sp.  z  o.o.  w 

części  nr  7  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  

w związku z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp; 

5) wyboru oferty 

Odwołującego, jako najkorzystniejszej w części nr 7. 

Uzasadnienie faktyczne i prawne odwołania. 

Odwołujący  informuje,  że  przedmiotem  postępowania  w  części  nr  7  były  drukarki  różnego 

rodzaju, zgodnie z wymaga

niami Załącznika nr 1.7 do SIWZ. W zakresie części nr 7 zostały 

złożone:  oferta  Helica  Sp.  z  o.o.  oraz  oferta  Odwołującego.  Zamawiający  na  podstawie 


przyjętych  kryteriów  oceny  ofert,  za  najkorzystniejszą  ofertę  w  części  nr  7  uznał  ofertę 

złożoną przez Helica Sp. z o.o.  

Odwołujący  podnosi,  że  po  dokonaniu  szczegółowej  analizy  treści  oferty  oraz 

doku

mentów  złożonych  wraz  z  ofertą  Helica  należy  stwierdzić,  że  czynność  wyboru  oferty 

naj

korzystniejszej dla części nr 7 pozostaje w kolizji z art. 91 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2  

w  związku  z  art.  82  ust.  3  ustawy  Pzp,  gdyż  spółka  Helica  nie  spełniła  wymagania  

w  zakresie  wskazania  wraz  z  ofertą  producenta,  modelu  oraz  symbolu  oferowanych 

urządzeń.  Wskazuje,  że  przedmiotem  postępowania  w  zakresie  części  nr  7  były  drukarki 

oznaczone przez Zamawiającego w Tabeli nr 1 Załącznika nr 1.7 do SIWZ oraz szczegółowo 

opisane w zakresie wymagań przedmiotowych odpowiednio w pkt od 3.1 do 3.5 powołanego 

Załącznika. Odwołujący wywodzi, że Zamawiający w zakresie części nr 7 regulacjami SIWZ 

(Załącznik  nr  1.7  do  SIWZ  pkt  2  lit.  „c"),  wymagał  wskazania  w  ofercie  nazwy  producenta, 

modelu  i  symbolu  oferowanych  urządzeń.  Spółka  Helica  w  żadnym  złożonym  dokumencie 

ofertowym  (ofercie)

,  jak  i  również  złożonym  wraz  z  ofertą,  powołanych  danych  nie 

przedstawiła.  Tym  samym,  według  Odwołującego  wypełniona  został  przesłanka  odrzucenia 

oferty z art. 89 ust. 1 pkt 

2 w związku z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp. Podnosi, że brak danych 

identyfikujących  przedmiot  oferty,  które  stanowią  treść  oferty  sensu  stricte,  powoduje 

niemożność identyfikacji zaoferowanych produktów i stanowi podstawę do odrzucenia oferty 

wykonawcy. Wska

zuje, że jak wynika z wyroku KIO z 27.01.2017 r., KIO 88/17; KIO 95/17, 

wymagane  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  dane  identyfikujące  przedmiot 

oferty są treścią oferty sensu stricte a brak ich wskazania w ofercie,  powoduje niemożność 

identyfikacji zaoferowanych produktów i stanowi podstawę do odrzucenia oferty wykonawcy 

(tak:  wyrok  KIO  z  20.03.2017  r.,  KIO  399/17;  KIO  438/17;  KIO  439/17). 

Dalej  Odwołujący 

wskazuje

, że każdy z oferowanych wyrobów przez wykonawcę Helica dysponuje określonym 

modelem oraz symbolem pozwalającym na jego skonkretyzowaną identyfikację.  Dodaje, że 

Zamawiający nie zwracał się do wykonawcy Helica z wnioskiem o wyjaśnienie treści złożonej 

oferty  w  zakresie  powo

łanym  powyżej  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp.  Zdaniem 

Odwołującego,  Zamawiający  odstąpił  od  wymagań  zakreślonych  w  SIWZ  i  dokonał 

czynności wyboru oferty z pominięciem tych wymagań, naruszając tym samym art. 89 ust. 1 

pkt 2 ustawy Pzp

. Według odwołującego w sposób bezsprzeczny w SIWZ zostało zakreślone 

wymaganie  wskazania  producenta,  modelu  i  symbolu  oferowanych  urządzeń,  gdyż  

w przeciwnym wypadku Zamawiający nie mógłby dokonać na poziomie badania oceny ofert 


oraz  na  poziomie  wykonania  umowy  weryfikacji  zgodności  treści  oferty  z  wymaganiami,  

a także następnie przedmiotów dostarczanych. 

Powołuje  się  na  wyroki  KIO  1759/16  i  KIO  1369/16,  zgodnie  z  którymi  oferta 

wykonawcy podlega odrzuceniu, jeżeli Zamawiający regulacjami SIWZ wymagał wskazania 

producenta, modelu oraz symbolu oferowane

go urządzenia, a wykonawca zaniechał podania 

tych informacji w ofercie. 

Wywodzi, że wobec braku określenia przedmiotu świadczenia, nie 

będzie  możliwym  porównanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  do  zobowiązania  wykonawcy  

i ustalenie, czy treść tego zobowiązania – oferty odpowiada treści SIWZ. Podnosi, że wobec 

treści  oferty  Helica  nie  będzie  możliwości  owego  porównania  nawet  w  sytuacji  zawarcia  

(w jego ocenie 

– wadliwej) umowy, ze względu na fakt , że zaoferowany przedmiot nie jest 

możliwy do zidentyfikowania na etapie badania i oceny ofert. 

Z powyższego Odwołujący wywodzi, że Zamawiający bezpodstawnie zaniechał czynności 

odrzucenia oferty Helica Sp. z o.o. dla części nr 7, a dokonane badanie oferty powołanego 

wykonawcy  oraz  wybór  tej  oferty  jako  najkorzystniejszej  zostało  zrealizowane  z  rażącym 

naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 

2 w związku z art. 82 ust. 3, art. 91 ust. 1 ustawy Pzp. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

Helica Sp. z o.o. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowych 

sprawach

,  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  

się  z  dokumentacją  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  

w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, Specyfikacją Istotnych 

Warunków Zamówienia, jak również po zapoznaniu się z odwołaniami, po wysłuchaniu 

oświadczeń,  jak  też  stanowisk  stron  postępowania  złożonych  ustnie  do  protokołu  

w toku rozprawy ustaliła, co następuje.  

Izba  stwierdziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  do  odrzucenia  odwołań,  o  których  stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - 

Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że obaj odwołujący posiadają interes w uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy - 

Prawo zamówień publicznych, co uprawniało ich do złożenia odwołania.  


Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W pkt  4 SIWZ określono,  że przedmiotem  zamówienia jest  zakup  sprzętu komputerowego,  

w części 1 zamówienia – komputerów, w części 7 – drukarek. 

Zgodnie z pkt 10.1 SIWZ na ofertę składa się formularz oferty zgodny w treści z załącznikiem 

nr  2  do  SIWZ.  W  pkt  10.3  SIWZ  określono  oświadczenia  lub  dokumenty  składane  razem  

z  ofertą,  na  które  składały  się:  1.  dokumenty  potwierdzające  uprawnienie  do  podpisania 

oferty  oraz  do  podpisania  lub  poświadczenia  za  zgodność  z  oryginałem  składanych 

oświadczeń lub dokumentów (…), 2. pełnomocnictwo, w przypadku, gdy ofertę lub załączone 

do  niej  oświadczenia  lub  dokumenty  podpisuje  pełnomocnik,  wraz  z  dokumentami 

potwierdzającymi  należyte  umocowanie  osób  podpisujących  pełnomocnictwo  do  jego 

udzielenia, 3. 

dokument potwierdzający wniesienie wadium w przypadku wnoszenia wadium 

w formie niepieniężnej. 

W  pkt  17.2  SIWZ  zawarto  wymóg,  zgodnie  z  którym  wykonawca,  którego  oferta  zostanie 

wybrana,  przed  zawarciem  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  dostarczy 

szczegółową specyfikację techniczną oferowanego sprzętu.  

Szczeg

ółowy  Opis  Przedmiotu  Zamówienia  zawarto  odpowiednio  w  załącznikach  1.1-7  dla 

każdej z części. Załączniki 1.1 i 1.7 w pkt 2c zawierały wymóg, zgodnie z którym „w ofercie 

wymagane jest podanie producenta, modelu i symbolu urządzenia”. 

Załącznik nr 2 do SIWZ – formularz ofertowy stanowił m.in.: 

„7.  Zamówienie  zrealizujemy  w  terminie  wymaganym  przez  Zamawiającego,  na  zasadach 

określonych we Wzorze umowy. 

Zapoznaliśmy się ze Wzorem umowy, który jest integralną częścią SIWZ i akceptujemy go 

bez  zastrzeżeń  oraz  zobowiązujemy  się  w  przypadku  wyboru  naszej  oferty  do  zawarcia 

umowy na określonych w nim przez Zamawiającego warunkach, w miejscu i terminie przez 

niego wyznaczonym

”. 

Załącznik nr 4 do SIWZ – wzór umowy, zawierał m.in. następujące regulacje: 


„§  1.  Przedmiot  umowy:  1.  Przedmiotem  Umowy  jest  dostawa  sprzętu  komputerowego, 

zwanego  dalej  łącznie  Urządzeniami,  zgodnie  ze  wszystkimi  wymaganiami  Zamawiającego 

zawartymi  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  stanowiącym  Załącznik  nr  1  do  Umowy.  2. 

Przez  wykonanie  Prz

edmiotu  Umowy  Strony  rozumieją  dostawę  Urządzeń  zgodnie  ze 

wszystkimi  wymaganiami  Zamawiającego  zawartymi  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  oraz 

zgodnie ze Specyfikacją Cenową stanowiącą Załącznik nr 4 do Umowy”. 

Załącznik nr 1 do umowy stanowił Opis Przedmiotu Zamówienia, który stanowił odniesienie 

do  załączników  1.1  –  1.9  do  SIWZ  –  „zgodny  z  Załącznikiem  odpowiednio  nr  1.1  (…),  1.7 

(…) do SIWZ”. 

Załącznik nr 4 do umowy stanowiła Specyfikacja Cenowa mająca formę tabeli, z kolumnami 

m.in.: Nazwa urządzenia, Producent, Typ/Model wg katalogu producenta wraz z osprzętem. 

Do  kolumny  Producent  zrobiono  przypis  nr  4,  zgodnie  z  którym  „Należy  wypełnić  zgodnie  

z ofertą Wykonawcy złożoną w postępowaniu nr ZP/TITT/87/2018, o ile wymagano podania 

tych informacji”. ZP/TITT/87/2018 to numer referencyjny przedmiotowego postępowania. 

Izba zważyła, co następuje. 

KIO 2269/18 

Przeprowadzona przez Izbę analiza stanu faktycznego sprawy oraz przepisów prawa 

i orzecznictwa KIO 

prowadzi do wniosku, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący AB-Online podnosił naruszenie przez Zamawiającego art. 7 ust. 3 w zw. 

z  art.  82  ust.  3  i  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy  Adtv  Sp.  z  o.o.  i  wykonawcy  konsorcjum  Engave  pomimo  braku  wskazania  

w nich producenta, modelu i symbolu komputera, wbrew wymaganiu 

2c Załącznika nr 1.1 do 

SIWZ 

–  OPZ  dla  części  1  zamówienia  oraz  wyborze  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawcy Adtv, pomimo ww. niezgodności z SIWZ. 

W  ocenie Izby  podniesione  przez  Odwołującego  AB-Online  zarzuty  potwierdziły  się. 

Bezspornym  było,  że  wykonawca  Adtv  i  wykonawca  Engave  w  treści  oferty  nie  wskazali 

produc

enta, modelu i symbolu oferowanych komputerów. Nie budzi również wątpliwości, że 

formularz  ofertowy  nie  zawierał  miejsca  na  wskazanie  producenta,  modelu  i  typu 

oferowanych urządzeń, zaś SIWZ w rozdziale 10 – „Oferta oraz oświadczenia lub dokumenty 


wymagane 

w  postępowaniu”  nie  stanowił  wprost  o  konieczności  wskazania  w  jakikolwiek 

sposób  w  ofercie  ww.  informacji.  Jednakże  powyższe  w  żaden  sposób  nie  pozwala  na 

uznanie,  że  wykonawcy  nie  byli  związani  wymaganiem  określonym  w  pkt  2c  Załącznika  nr 

1.1  do  SIWZ,  g

dzie  wprost  wskazano,  że  „w  ofercie  wymagane  jest  podanie  producenta, 

modelu  i  symbolu  urządzenia”.  Nie  można  przyjąć  przedstawionej  w  toku  rozprawy  przed 

Izbą  argumentacji  Zamawiającego,  że  pkt  2c  Załącznika  1.1  stanowił  omyłkę  i  że  

w  rzeczywistości  nie  wymagał  on  podania  rzeczonych  informacji,  co  wynika  z  pozostałych 

zapisów  SIWZ,  a  ów  błąd  Zamawiającego  nie  może  obarczać  wykonawców,  którzy  nie 

zawarli w ofercie ww. informacji.   

W  pierwszej  kolejności  należy  wskazać,  że  wbrew 

twierdzeniom  Zamawiającego,  nie  zachodzi  sprzeczność  pomiędzy  punktem  17.2  SIWZ  

a  pkt  2c  OPZ.  Zamawiający  w  pkt  17.2  określił,  że  przed  zawarciem  umowy  wykonawca 

dostarczy  szczegółową  specyfikację  techniczną.  Z  kolei  punkt  2c  OPZ  dotyczy  jedynie 

informacji  o  modelu,  producencie  i  s

ymbolu  urządzenia.  Podnoszona  w  toku  rozprawy 

okoliczność, że szczegółowa specyfikacja techniczna zawiera również informacje wymagane 

w pkt 2c OPZ, nie czyni 

omawianego zapisu OPZ zbędnym. Sytuacja taka miałaby miejsce  

w  przypadku  odwrócenia  zapisów  –  gdyby  Zamawiający  wymagał  podania  już  w  ofercie,  

a  zatem  na  wcześniejszym  etapie  postępowania  –  specyfikacji  szczegółowej,  zaś  przed 

zawarciem umowy 

– producenta, modelu i symbolu. Wówczas rzeczywiście zapis 17.2 byłby 

zbędny.  Jednakże  w  niniejszej  sprawie,  brak  zawarcia  rzeczonych  informacji  w  ofercie 

uniemożliwia  identyfikację  jej  przedmiotu,  a  zatem  pkt  2c  OPZ  stanowi  o  racjonalnym 

wymaganiu,  nie  stojącym  w  sprzeczności  z  wymogiem  pkt  17.2  SIWZ.  Dalej,  w  zapisach 

SIWZ nie znajduje  również  potwierdzenia argument,  że Zamawiający  nie wymagał  podania 

ww.  oznaczeń  w  treści oferty.  Zamawiający  tezę tę  wywodzi  z  zapisów  rozdziału 10  SIWZ, 

gdzie taki wymóg nie jest wprost wyrażony. Należy jednak zwrócić uwagę, że pkt 10.1 SIWZ 

określa,  że  na  ofertę  składa  się  formularz  ofertowy  zgodny  z  załącznikiem  nr  2  do  SIWZ. 

Formularz  ten,  w  pkt  8  określa,  że  wykonawca  zobowiązuje  się  do  zawarcia  umowy  na 

warunkach określonych przez Zamawiającego we wzorze umowy, z którym wykonawca się 

zapoznał.  Dalej,  wzór  umowy  w  §  1  ust.  1  określa,  że  przedmiotem  umowy  jest  dostawa 

sprzętu  zgodnie  z  wymaganiami  zawartymi  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  stanowiącym 

załącznik  nr  1  do  umowy.  Przywołany  załącznik  nr  1  do  umowy  stanowi  odniesienie  do 

Załącznika nr 1 do SIWZ – OPZ. A zatem, wobec zawartego w formularzu oferty odwołania 

do warunków określonych we wzorze umowy, który z kolei odwołuje się do OPZ, wymagania 

OPZ,  w  tym  punkt  2c, 

kształtują  treść  oferty.  Punkt  2c  OPZ  wymaga,  by  oznaczenie 


producenta, modelu i symbolu urządzenia znalazło się w ofercie. Rzeczywiście zatem, pkt 10 

SIWZ  wprost  nie  stanowił  o  obowiązku  wskazania  ww.  informacji  w  ofercie.  Jednakże 

poprzez  łańcuch  odniesień  SIWZ  –  formularz  ofertowy  –  wzór  umowy  –  OPZ,  wymóg  taki 

przygotowujący  ofertę  z  należytą  starannością  wykonawca  winien  był  odczytać.  Również 

okoliczność,  że  wykonawcy  nie  składali  zapytań  w  trybie  art.  38  ustawy  Pzp  co  do  pkt  2c 

OPZ  nie  wpływa  na  jego  ocenę  jako  wiążącego,  bowiem  zapis  ten  jest  jasny  i  nie  budzi 

wątpliwości.  Argumentacja  Zamawiającego,  że  każda  niejasność,  niejednoznaczność  bądź 

błąd  w  SIWZ  powinna  być  tłumaczona  na  korzyść  wykonawców,  jakkolwiek  co  do  zasady 

prawidłowa,  nie  znajduje  w  tej  sprawie  zastosowania,  bowiem  nie  można  stwierdzić,  by 

wymóg  określony  w  pkt  2c  OPZ  był  niejednoznaczny  czy  mógł  być  interpretowany  jako 

pomyłka  Zamawiającego,  nie  stoi  też  w  sprzeczności  z  innymi  zapisami  SIWZ.  Nie  jest 

racjonalnym  przyjęcie,  że  wykonawca  przygotowujący  ofertę  w  sposób  rzetelny,  pozwala 

sobie  na  pominięcie  niektórych  zapisów  SIWZ,  uznając  że  wynikają  one  z  pomyłki  autora 

SIWZ. 

Gdyby zaś wykonawca dokonał takiego „założenia”, absolutnie nie jest dopuszczalne, 

by  Zamawiający  to  aprobował.  Należy  zważyć,  że  SIWZ  od  momentu  publikacji  wiąże 

zarówno wykonawców jak i Zamawiającego (por. np. wyrok z dnia 28.05.2010 r., KIO 868/10, 

z  dnia  8.09.2014  r.,  KIO  1736/14,  z  dnia  7.01.2015  r.,  KIO  2735/15). 

Przyjęcie,  że  po 

terminie  składania  ofert  Zamawiający  może  stwierdzić,  że  część  zapisów  SIWZ  nie 

obowiązuje,  prowadzi  do  podważenia  sensu  kluczowej  instytucji  prawa  zamówień 

publicznych  jaką  jest,  wiążąca  obie  strony,  SIWZ.  W  konsekwencji  naruszone  zostaną 

podstawowe  zasady  prawa  zamówień  publicznych,  w  szczególności  zasady  przejrzystości 

postępowania. Nie będzie bowiem jasne, jakimi regułami w postepowaniu mają kierować się 

wykonawcy  oraz  jakie  zasady  wiążą  zamawiającego.  Co  więcej  –  uznanie,  że  jeden  z 

zapisów  SIWZ  w  rzeczywistości  nie  obowiązywał,  dopuszczenie  możliwości,  iż  nie  każde 

postanowienie SIWZ ma charakter wiążący, uniemożliwia w zasadzie wykonawcom kontrolę 

specyfikacji np. 

w drodze odwołań do KIO. Żeby kontrola ta była możliwa, wykonawca musi 

móc  odczytać  jakie  obowiązki  zostały  na  niego  nałożone  oraz  jaka  procedura  wiąże 

Zamawiającego. Wobec powyższego przyjąć należy, że Zamawiający bezpodstawnie uznał, 

że  złożenie  wraz  z  ofertą  informacji  o  modelu,  producencie  i  symbolu  nie  było  wymagane. 

Omawiane dopuszczenie doprowadziło do wyłomu w zasadzie legalizmu (art. 7 ust. 3 ustawy 

Pzp),  ale 

także  spowodowało  również  nieporównywalność  ofert,  bowiem  treść  ofert 

wykonawców, którzy ww. informacji nie podali, jest niesprecyzowana.  


Kluczowym  w  sprawie  jest,  że  rzeczony  brak  informacji  nie  stanowi  jedynie  braku 

formalnego  oferty,  a

le  decyduje  o  jej  niezgodności  z  SIWZ.  Orzecznictwo  KIO  jednolicie 

wskazuje,  że  w  przypadku  braku  podania  informacji  koniecznych  dla  identyfikacji 

oferowanego  przedmiotu,  pomimo  wymagania  ujawnienia  ich  w  ofercie,  dochodzi  do 

niezgodności treści oferty z SIWZ i oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2 ustawy Pzp (por. np. wyrok z dnia 11.09.2017 r., KIO 1815/17, 13.11.2013 r., KIO 2478/13, 

27.01.2017 r., KIO 88/17 KIO 95/17). 

Również z powołanego przez Zamawiającego art. 66 § 

1 k.c., należy odczytać konieczność odrzucenia oferty w przypadku braku wymaganej w OPZ 

ide

ntyfikacji oferowanych urządzeń. Zgodnie z ww. przepisem, oświadczenie drugiej stronie 

woli  zawarcia  umowy  stanowi  ofertę,  jeżeli  określa  istotne  postanowienia  tej  umowy.  Nie 

sposób  uznać,  jak  chciał  Zamawiający,  że  określenie  w  ofercie  przedmiotu  dostawy  

w  sposób  umożliwiający  weryfikację  zgodności  z  oświadczeniem  woli  na  etapie  realizacji 

umowy,  nie  stanowi  istotnego  postanowienia  umowy  (por.  też  np.  wyrok  KIO  z  dnia 

21.01.2018  r.,  KIO  2739/18,  z  dnia  8.12.2017  r.,  KIO  2475/17

).  Jak  zresztą  wskazano 

powy

żej,  wzór  umowy  wprost  odnosi  się  do  OPZ,  zgodnie  z  którym  należało  wskazać 

producenta,  model  i  symbol  oferowanych  urządzeń.  Omawiany  brak  czyni  zatem 

oświadczenie  woli  wykonawcy  niepełnym,  sformułowane  w  ofercie  zobowiązanie  nie 

przyjmuje  kształtu  wymaganego  przez  Zamawiającego.  Dalej,  należy  zaznaczyć,  że 

dopuszczenie pominięcia ww. informacji w ofertach nie stanowi jedynie o braku zachowania 

przyjętych  reguł  formalnych,  ale  ma  wpływ  na  sytuację  wykonawców  w  postępowaniu. 

Wykonawcy,  którzy  rzeczonych  danych  nie  podali,  mogą  już  po  upływie  terminu  składania 

ofert,  do  czasu  realizacji  obowiązku  określonego  w  pkt  17.2  SIWZ,  w  sposób  dowolny 

kształtować  treść  oferty.  Powoduje  to  nieporównywalność  ofert,  a  także  utrudnia,  o  ile  nie 

uniemożliwia  realną  kontrolę  oferty  np.  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  W  sytuacji  bowiem 

wezwania  wykonawcy  do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  nie  będzie  możliwa 

weryfikacja  złożonych  wyjaśnień  w  stosunku  do  treści  oferty.  Wykonawca  dla  potrzeb 

udowodnienia realności ceny może wówczas na przykład dowolnie dobrać oferowany sprzęt, 

choćby jego pierwotna intencja, wyrażona w ofercie była zupełnie inna – mógł wówczas dla 

oszacowania ceny przyjąć inne urządzenia. Z kolei wykonawcy, którzy zgodnie z pkt 2c OPZ 

wskazali  producenta, 

model  i  symbol  oferowanych  urządzeń,  pozbawieni  są  (zasadnie) 

możliwości takiej manipulacji ofertą, co stawia ich w gorszej pozycji. 

 Brak sprecyzowania oferowanego przedmiotu, wbrew wymogom OPZ, 

uniemożliwia 

także  zastosowanie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp.  Wezwanie  wykonawcy  do  wyjaśnień  na  tej 


podstawie  byłoby  możliwym,  gdyby  na  podstawie  jakiegokolwiek  wskazania  w  ofercie,  czy 

informacji z 

załączników dało się ustalić producenta, symbol i model oferowanych urządzeń. 

W  ofertach  ww.  wykonawców  brak  jest  jednak  takowych  wskazań.  W  tej  sytuacji, 

zastosowanie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  umożliwiłoby  w  zasadzie  złożenie  wykonawcom 

nowej  oferty 

–  nie  ma  bowiem  możliwości  ustalenia,  że  treść  wyjaśnień  zgodna  byłaby  

z pierwotnym 

oświadczeniem wykonawcy, zawartym w ofercie. 

Tytułem  uzupełnienia  wskazać  należy,  że  nie  jest  okolicznością  usprawiedliwiającą 

brak  wskazania  rzeczonych  informacji  w  ofercie  brak  wyznaczonego  na  to  miejsca  

w  formularzu  ofertowym

.  Jak  pokazuje  przykład  Odwołującego,  wykaz  takich  informacji 

można  przygotować  choćby  w  postaci  załącznika  do  formularza  ofertowego.  Podmiot 

działający  na  rynku,  w  szczególności  tak  konkurencyjnym  jak  rynek  IT,  powinien  dołożyć 

należytej  staranności  w  wypełnieniu  jasno  wyartykułowanych  i  niepodważanych  zapisów 

SIWZ-OPZ  (por. 

też np. wyrok KIO z dnia 7.01.2016 r., KIO 2735/16).  

Konkludując, należało uznać, ze oferty Adtv i konsorcjum Engave są niezgodne z pkt 

2c OPZ i jako takie podlegają odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zaś 

zaniechanie  ich  odr

zucenia  stanowiło  naruszenie  powołanego  przepisu  a  także,  

w konsekwencji doprowadziło do naruszenia art. 7 ust. 3 ustawy Pzp. 

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust.  9  i  10  ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  5  ust.  2  w  zw.  z  §  3  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972). Izba nie zasądziła kosztów o których mowa w § 3 

ust.  2  lit  b. 

rozporządzenia  –  kosztu  wynagrodzenia  pełnomocnika,  wobec  braku  złożenia 

rachunku, co zgodnie z powołanym przepisem, stanowi warunek zasądzenia tych kosztów. 

KIO 2290/18 

O

dwołujący  wywodził,  że  wobec  zaniechania  wskazania  w  ofercie  Przystępującego 

Helica modelu, producenta i symbolu oferowanych urządzeń, oferta jest niezgodna z pkt 2c 

OPZ  i  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  a  zaniechanie  tej 


czynności  stanowi  naruszenie  ww.  przepisu,  jak  również  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp.  Izba 

uznała, że zarzut ów znalazł potwierdzenie w okolicznościach sprawy. 

Bezspornym  było,  że  wykonawca  Helica  w  treści  oferty  nie  wskazał  producenta, 

modelu  i  symbolu  oferowanych  drukarek. 

Nie  budzi  również  wątpliwości,  że  formularz 

ofertowy  nie  zawierał  miejsca  na  wskazanie  producenta,  modelu  i  typu  oferowanych 

urządzeń, zaś SIWZ w rozdziale 10 – „Oferta oraz oświadczenia lub dokumenty wymagane 

w  postępowaniu”  nie  stanowił  wprost  o  konieczności  wskazania  w  jakikolwiek  sposób  

w ofercie ww. informacji. Jednakże powyższe w żaden sposób nie pozwala na uznanie, że 

wykonawcy nie byli związani wymaganiem określonym w pkt 2c Załącznika nr 1 do SIWZ -

OPZ

,  gdzie  wprost  wskazano,  że  „w  ofercie  wymagane  jest  podanie  producenta,  modelu  

i  symbolu  urządzenia”.  Nie  można  przyjąć  przedstawionej  w  toku  rozprawy  przed  Izbą 

argumentacji Zamawiającego, że pkt 2c Załącznika 1.7 stanowił omyłkę, że w rzeczywistości 

nie wymagał on podania rzeczonych informacji. Zamawiający podnosił, że wynika to również 

z pozostałych zapisów SIWZ, a ów błąd nie może obarczać wykonawców, którzy nie zawarli 

w ofercie ww. informacji.  

W pierwszej kolejności należy wskazać, że wbrew twierdzeniom Zamawiającego, nie 

zachodzi sprzeczność pomiędzy punktem 17.2 SIWZ a pkt 2c OPZ. Zamawiający w pkt 17.2 

określił,  że  przed  zawarciem  umowy  wykonawca  dostarczy  szczegółową  specyfikację 

techniczną.  Z  kolei  punkt  2c  OPZ  dotyczy  jedynie  informacji  o  modelu,  producencie  

i symbolu urządzenia. Podnoszona w toku rozprawy okoliczność, że specyfikacja techniczna 

zawiera  również  informacje  wymagane  w  pkt  2c  OPZ,  nie  czyni  omawianego  zapisu  OPZ 

zbędnym.  Sytuacja  taka  miałaby  miejsce  w  przypadku  odwrócenia  zapisów  –  gdyby 

Zamawiający  wymagał  podania  już  w  ofercie,  a  zatem  na  wcześniejszym  etapie 

postepowania 

–  specyfikacji  szczegółowej,  zaś  przed  zawarciem  umowy  –  producenta, 

modelu  i  symbolu.  Wówczas  rzeczywiście  zapis  17.2  byłby  zbędny.  Jednakże  w  niniejszej 

sprawie,  brak  zawarcia  rzeczonych  informacji  w  ofercie  uniemożliwia  identyfikację  jej 

przedmiotu,  a  zatem  pkt  2c  OPZ  stanowi  o  racjonalnym  wymaganiu,  nie  stojącym  

w  sprzeczności  z  wymogiem  pkt  17.2  SIWZ.  Dalej,  w  zapisach  SIWZ  nie  znajduje  również 

p

otwierdzenia  argument,  że  Zamawiający  nie  wymagał  podania  ww.  oznaczeń  w  treści 

oferty. Zamawiający tezę tę wywodzi z zapisów rozdziału 10 SIWZ, gdzie taki wymóg nie jest 

wprost  wyrażony.  Należy  jednak  zwrócić  uwagę,  że  pkt  10.1  SIWZ  określa,  że  na  ofertę 

składa się formularz ofertowy zgodny z załącznikiem nr 2 do SIWZ. Formularz ten, w pkt 8 

określa,  że  wykonawca  zobowiązuje  się  do  zawarcia  umowy  na  warunkach  określonych 


przez  Zamawiającego  we  wzorze  umowy,  z  którym  wykonawca  się  zapoznał.  Dalej,  wzór 

umow

y  w  §  1  ust.  1  określa,  że  przedmiotem  umowy  jest  dostawa  sprzętu  zgodnie  

z wymaganiami zawartymi w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do 

umowy.  Przywołany  załącznik  nr  1  do  umowy  stanowi  odniesienie  do  Załącznika  nr  1  do 

SIWZ 

–  OPZ.  A  zatem,  wobec  zawartego  w  formularzu  oferty  odwołania  do  warunków 

określonych we wzorze umowy, który z kolei odwołuje się do OPZ, nie budzi wątpliwości, że 

wymagania  OPZ,  w  tym  punkt  2c,  kształtują  treść  oferty.  Punkt  2c  OPZ  wymaga,  by 

oznaczenie  producen

ta, modelu i  symbolu urządzenia znalazło się w  ofercie.  Rzeczywiście 

zatem,  pkt  10  SIWZ  wprost  nie  stanowił  o  obowiązku  wskazania  ww.  informacji  w  ofercie. 

Jednakże  poprzez  łańcuch  odniesień  SIWZ  –  formularz  ofertowy  –  wzór  umowy  –  OPZ, 

wymóg taki wykonawca przygotowujący ofertę z należytą starannością winien był odczytać. 

Zgodzić się należy z Odwołującym, że brak było podstaw dla zadawania pytań w trybie art. 

38  ustawy  Pzp  w  tym  zakresie,  bowiem  wymóg  pkt  2c  OPZ  jest  jasny  i  nie  wzbudza 

wątpliwości.  Argumentacja  Zamawiającego,  że  każda  niejasność,  niejednoznaczność  bądź 

błąd  w  SIWZ  powinna  być  tłumaczona  na  korzyść  wykonawców,  jakkolwiek  co  do  zasady 

prawidłowa,  nie  znajduje  w  tej  sprawie  zastosowania,  bowiem  nie  można  stwierdzić,  by 

wymóg  określony  w  pkt  2c  OPZ  był  niejednoznaczny  czy  mógł  być  interpretowany  jako 

pomyłka Zamawiającego, nie stał także w sprzeczności z innymi wymogami SIWZ. 

Nie  jest  racjonalnym 

przyjęcie,  że  wykonawca  przygotowujący  ofertę  w  sposób 

rzetelny, pozwala sobie na pominięcie niektórych zapisów SIWZ, uznając że wynikają one z 

pomyłki autora SIWZ. Gdyby zaś wykonawca dokonał takiego „założenia”, absolutnie nie jest 

dopuszczalne,  by  Zamawiający  to  aprobował.  Należy  zważyć,  że  SIWZ  od  momentu 

publikacji  wiąże  zarówno  wykonawców  jak  i  Zamawiającego  (por.  np.  wyrok  z  dnia 

28.05.2010  r.,  KIO  868/10,  z  dnia  8.09.2014  r.,  KIO  1736/14,  z  dnia  7.01.2015  r.,  KIO 

Przyjęcie, że po terminie składania ofert Zamawiający może stwierdzić, że część 

zapisów  SIWZ  nie  obowiązuje,  prowadzi  do  podważenia  sensu  kluczowej  instytucji  prawa 

zamówień  publicznych  jaką  jest,  wiążąca  obie  strony,  SIWZ.  W  konsekwencji  naruszone 

zostaną  podstawowe  zasady  prawa  zamówień  publicznych,  w  szczególności  zasada 

przejrzystości  postępowania.  Nie  będzie  bowiem  jasne,  jakimi  regułami  w  postepowaniu 

mają kierować się wykonawcy oraz jakie zasady wiążą zamawiającego. Co więcej – uznanie, 

że jeden z zapisów SIWZ w rzeczywistości nie obowiązywał, tj. dopuszczenie możliwości, że 

nie  każde  postanowienie  SIWZ  ma  charakter  wiążący,  uniemożliwia  w  zasadzie 

wykonawcom  kontrolę  specyfikacji  np.  w  drodze  odwołań  do  KIO.  Żeby  kontrola  taka  była 


możliwa,  wykonawca  musi  móc  odczytać  jakie  obowiązki  zostały  na  niego  nałożone  oraz 

jaka procedura wiąże Zamawiającego. Wobec powyższego przyjąć należy, że Zamawiający 

bezpodstawnie uznał, że złożenie wraz z ofertą informacji o modelu, producencie i symbolu 

nie  było  wymagane.  Omawiane  dopuszczenie  spowodowało  nieporównywalność  ofert, 

bowiem treść ofert wykonawców, którzy ww. informacji nie podali, jest niesprecyzowana.  

Kluczowym  w  sprawie  jest,  że  rzeczony  brak  informacji  nie  stanowi  jedynie  braku 

formalnego  oferty,  ale  decyduje  o  jej  niezgodności  z  SIWZ.  Orzecznictwo  KIO  jednolicie 

wskazuje,  że  w  przypadku  zaniechania  podania  informacji  koniecznych  dla  identyfikacji 

oferowanego  przedmiotu,  pomimo  wymagania  ujawnienia  ich  w  ofercie,  dochodzi  do 

niezgodności treści oferty z SIWZ i oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2 ustawy Pzp (por. np. wyrok z dnia 11.09.2017 r., KIO 1815/17, 13.11.2013 r., KIO 2478/13, 

27.01.2017 r., KIO 88/17 KIO 95/17). 

Również z powołanego przez Zamawiającego art. 66 § 

1 k.c., należy odczytać konieczność odrzucenia oferty w przypadku braku wymaganej w OPZ 

identyfikacji oferowanych urządzeń. Zgodnie z ww. przepisem, oświadczenie drugiej stronie 

woli  zawarcia  umowy  stanowi  ofertę,  jeżeli  określa  istotne  postanowienia  tej  umowy.  Nie 

sposób  uznać,  jak  chciał  Zamawiający,  że  określenie  w  ofercie  przedmiotu  dostawy  

w sposób umożliwiający późniejszą weryfikację zgodności z oświadczeniem woli (na etapie 

realizacji umowy), nie stanowi istotnego postanowienia umowy (por. też np. wyrok KIO z dnia 

21.01.2018  r.,  KIO  2739/18,  z  dnia  8.12.2017  r.,  KIO  2475/18).  Jak  zresztą  wskazano 

powyżej,  wzór  umowy  wprost  odnosi  się  do  OPZ,  zgodnie  z  którym  należało  wskazać 

producenta,  model  i  symbol  oferowanych  urządzeń.  Omawiany  brak  czyni  zatem 

oświadczenie  woli  wykonawcy  niepełnym,  sformułowane  w  ofercie  zobowiązanie  nie 

przyjmuje  kształtu  wymaganego  przez  Zamawiającego.  Dalej,  należy  zaznaczyć,  że 

dopuszczenie pominięcia ww. informacji w ofertach nie stanowi jedynie o braku zachowania 

przyjętych  reguł  formalnych,  ale  ma  wpływ  na  sytuację  wykonawców  w  postępowaniu. 

Wykonawcy,  którzy  rzeczonych  danych  nie  podali,  mogą  już  po  upływie  terminu  składania 

ofert,  do  czasu  realizacji  obowiązku  określonego  w  pkt  17.2  SIWZ,  w  sposób  dowolny 

kształtować  treść  oferty.  Powoduje  to  nieporównywalność  ofert,  a  także  utrudnia,  o  ile  nie 

uniemożliwia  realną  kontrolę  oferty  np.  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  W  sytuacji  bowiem 

wezwania  wykonawcy  do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  nie  będzie  możliwa 

weryfikacja  złożonych  wyjaśnień  w  stosunku  do  treści  oferty.  Wykonawca  dla  potrzeb 

udowodnienia realności ceny może wówczas na przykład dowolnie dobrać oferowany sprzęt, 

choćby jego pierwotna intencja, wyrażona w ofercie była zupełnie inna – mógł wówczas dla 


oszacowania ceny przyjąć inne urządzenia. Z kolei wykonawcy, którzy zgodnie z pkt 2c OPZ 

wskazali  producenta,  model  i  symbol  oferowanych  urządzeń,  pozbawieni  są  (zasadnie) 

możliwości takiej manipulacji ofertą, co stawia ich w gorszej pozycji.  

Brak  sprecyzowania  oferowanego  przedmiotu,  wbrew  wymogom  OPZ,  uniemożliwia 

także  zastosowanie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp.  Wezwanie  wykonawcy  do  wyjaśnień  na  tej 

podstawie  byłoby  możliwym,  gdyby  na  podstawie  jakiegokolwiek  wskazania  w  ofercie,  czy 

informacji z załączników dało się ustalić producenta, symbol i model oferowanych urządzeń. 

W  ofercie  wykonawcy  Helica  brak  jest  jednak  takowych  wskazań.  W  tej  sytuacji, 

zastosowanie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp umożliwiłoby w zasadzie złożenie wykonawcy nowej 

oferty 

–  nie  ma  bowiem  możliwości  ustalenia,  że  treść  wyjaśnień  zgodna  byłaby  

z pierwotnym 

oświadczeniem wykonawcy, złożonym w ofercie. 

Tytułem  uzupełnienia  wskazać  należy,  że  nie  jest  okolicznością  usprawiedliwiającą 

brak  wskazania  rzeczonych  informacji  w  ofercie  brak  wyznaczonego  na  to  miejsca  

w  formularzu  ofertowym.  Jak  pokazuje  przykład  Odwołującego,  wykaz  takich  informacji 

można  przygotować  choćby  w  postaci  załącznika  do  formularza  ofertowego.  Podmiot 

działający  na  rynku,  w  szczególności  tak  konkurencyjnym  jak  rynek  IT,  powinien  dołożyć 

należytej  staranności  w  wypełnieniu  jasno  wyartykułowanych  i  niepodważanych  zapisów 

SIWZ-

OPZ  (por. też np. wyrok KIO z dnia 7.01.2016 r., KIO 2735/16).  

Konkludując,  należało uznać,  ze oferta Przystępującego  Helica jest  niezgodna  z  pkt 

2c  OPZ  i  jako  taka  podlega 

odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  zaś 

zaniechanie  ich  odrzucenia  stanowiło  naruszenie  powołanego  przepisu,  jak  również  art.  7 

ust. 1 ustawy Pzp. 

Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak 

w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 2 Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972). 

Przewodniczący

………………………… 


Słowa kluczowe:
formularz oferty
Słowa kluczowe:
formularz oferty