Sygn. akt KIO 2246/18
POSTANOWIENIE
z dnia 7 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w Warszawie w dniu 7 listopada
2018 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30
października 2018 r. przez wykonawcę Atende Medica Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Mazurskie Centrum Zdrowia Szpital Powiatowy w Węgorzewie Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Węgorzewie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Atende Medica Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 2246/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Mazurskie Centrum Zdrowia Szpital Powiatowy w Węgorzewie Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej prowadzi postepowanie o udzielenie zamówienia pn. „Rozbudowa
zaawansowanych e-
usług i procesów ucyfrowienia dokumentacji medycznej w Mazurskim
Centrum Zdrowia w Węgorzewie” (znak sprawy MCZ/PNc/1/2018). Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 20 października 2018
r. pod numerem 2018/S 203 - 462720.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz.
1986, dalej „Ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
Ustawy Pzp.
W dniu 30 października 2018 r. wykonawca Atende Medica Spółka z ograniczoną
odpowiedzi
alnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności Zamawiającego polegającej na
sformułowaniu treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia („SIWZ”) w sposób
niezgodny z przepisami Ustawy Pzp w zakresie:
sformułowania w punkcie 14. 5 SIWZ - Kryterium nr 4 - Cechy użytkowe Systemu (S)-
dotyczy wyłącznie cz. Medycznej ZSI (HIS,PACS) w taki sposób, iż przedstawione kryteria
jakimi będzie kierował się Zamawiający przy ocenie ofert są ogólne, nieprecyzyjne
i
niejasne i uniemożliwiają dokonanie weryfikacji działań Zamawiającego związanych
z
oceną ofert;
sformułowania treści Załącznika nr 1 do SIWZ OPZ, pkt 5 (Wdrożenie ZSI) w taki sposób,
że nakazuje on wykonawcy dostosowanie ZSI do potrzeb Zamawiającego, łącznie
z
przeprowadzeniem niezbędnych modyfikacji, w celu spełnienia wymagań określonych
w SIWZ, bez określenia o jakie potrzeby Zamawiającego chodzi, co utrudnia należyte
złożenie oferty i narusza uczciwą konkurencję;
sformułowania treści Załącznika nr 1 do SIWZ OPZ (Wdrożenie ZSI, Wymagania systemu:
1. Oprogramowanie bazodanowe pkt 1.1 i 1.2.) w sposób nieprecyzyjny i nieadekwatny do
uzasadnionych potrzeb Zamawiającego, w szczególności poprzez wskazanie na
konieczność zastosowania „powszechnie znanych na rynku, komercyjnych silników
bazodanowych" (
pkt 1.1.) oraz wskazanie, iż dostarczone oprogramowanie bazodanowe
„musi być ogólnodostępnym rozwiązaniem komercyjnym innego producenta niż oferowany
system,” co prowadzi do dyskryminowania wykonawców, którzy dysponują zarówno
własnym oprogramowaniem, jak i własną bazą danych;
sformułowania Załącznika nr 1 do SIWZ OPZ (Wdrożenie ZSI, Wymagania systemu: 2.
Parametry ogólne pkt 2.15), w taki sposób, iż Zamawiający wymaga, aby system pracował
w architekturze Klient - Serwer,
w sytuacji gdy jest to rozwiązanie przestarzałe,
a
wymaganie to nie jest uzasadnione żadnymi szczególnymi potrzebami i uprzywilejowuje
wykonawców posługujących się tym rozwiązaniem;
sformułowania Załącznik nr 1 do SIWZ OPZ pkt 18 (Integracja systemu HIS z systemami
ERP w ramach ZSI) w zakresie w jakim
„wymagane jest zintegrowanie dostarczanego ZSI
(oprogramowania aplikacyjnego części medycznej) z posiadanym przez Zamawiającego
oprogramowaniem części administracyjnej" oraz w przypadku wymiany systemu części
administracyjnej spowodowanej brakiem możliwości integracji Zamawiający w sposób
ogólny i nieprecyzyjny w szczególności co do zasad postępowania w razie braku
możliwości integracji systemów oraz brak danych nt. aktualnie posiadanego systemu,
z
którym dostarczane oprogramowanie ma być integrowane, co uniemożliwia prawidłowe
złożenie oferty;
sformułowania Załącznika nr 3 do SIWZ (Scenariusz prezentacyjny, wymagania dotyczące
prezentacji systemu), w s
posób niejasny w szczególności poprzez wskazanie, iż
„Zamawiający zastrzega sobie możliwość sprawdzenia w formie praktycznej prezentacji wybranych
i określonych w scenariuszu prezentacji funkcjonalności podstawowych ZSI oraz wszystkich
funkcjonalności dodatkowych", co budzi wątpliwości czy sprawdzane będą wybrane
funkcjonalności czy określone w scenariuszu;
sformułowania Załącznika nr 3 do SIWZ (Scenariusz prezentacji regulamin prezentacji pkt.
7), w taki sposób, iż Zamawiający z góry narzucił, iż prezentacje będą przeprowadzane
jawnie z możliwością obecności osób trzecich, bez umożliwienia wykonawcy utajnienia
tego, w sytuacji gdy wykaże on, iż informacje prezentowane stanowią jego tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego Odwołujący zarzucił naruszenie:
art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy Pzp poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia
w sposób nieprecyzyjny i nieadekwatny do uzasadnionych potrzeb Zamawiającego
z
jednoczesnym naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców;
2. art. 7 ust. 1, art. 25 ust. 1 pkt 2 i art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy Pzp poprzez stawianie oferentom
wymagań ponad miarę, nieproporcjonalnych do potrzeb weryfikacji czy oferowany przez
wykonawców produkt spełnia wymagania Zamawiającego;
art. 91 ust. 1, 2, 2e i 2d w zw. z art. 7 ust. 1 Ustawy Pzp poprzez sformułowanie w ramach
kryterium oceny ofert wymagań punktowanych w oparciu o niejasne i uznaniowe kryteria
oceny ofert.
Z uwagi na tak podniesione zarzuty Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany treści SIWZ poprzez:
1. doprecyzowanie w punkcie 14.5 SIWZ - Kryterium nr 4 -
Cechy użytkowe Systemu (S)-
dotyczy wyłącznie cz. Medycznej ZSI (HIS, PACS) poprzez precyzyjne określenie i opis
dokonywania przez Zamawiającego oceny ofert, w sposób umożliwiający jasną
i
bezsporną weryfikacje podjętych przez Zamawiającego działań;
doprecyzowanie treści Załącznika nr 1 do SIWZ OPZ pkt 5 (Wdrożenie ZSI) w taki sposób,
aby dokładnie określić o jakie potrzeby Zamawiającego chodzi;
zmianę Załącznika nr 1 do SIWZ OPZ, pkt 5 (Wdrożenie ZSI, Wymagania systemu: 1.
Oprogramowanie bazodanowe pkt. 1.1.), poprzez: usunięcie sformułowania „powszechnie
znane na rynku, komercyjne silniki bazodanowe";
usunięcie pojęcia „innego producenta
niż oferowany system" a tym samym dopuszczenie oferowania bazy danych tego samego
producenta co oferowany system;
zmianę Załącznika nr 1 do SIWZ OPZ (Wdrożenie ZSI, Wymagania systemu: 2. Parametry
ogólne pkt 2.15) poprzez dopuszczenie możliwości dostarczenia architektury
trójwarstwowej;
doprecyzowanie Załącznika nr 1 do SIWZ OPZ, pkt 18 (Integracja systemu HIS
z systemami ERP w ramach ZSI) poprzez precyzyjne wskazanie zasad dostarczenia przez
wykonawcę nowego systemu w razie braku możliwości integracji ze aktualnym systemem
oraz precyzyjne podanie danych jaki system i jaką architekturę Zamawiający obecnie
posiada, a także nałożenie na Zamawiającego obowiązku zapewnienia na własny koszt
i
we własnym zakresie prawnej możliwości integracji obecnego systemu z dostarczanym
w ramach postępowania;
doprecyzowanie Załącznika nr 3 do SIWZ (Scenariusz prezentacji, wymagania dotyczące
prezentacji systemu), poprzez dokładne wskazanie w oparciu o co Zamawiający dokona
sprawdzenia prezentacji funkcjonalności podstawowych ZSI oraz wszystkich
funkcjonalności dodatkowych;
zmianę Załącznika nr 3 do SIWZ (Scenariusz prezentacji regulamin prezentacji pkt. 7),
poprzez wykreślenie bezwzględniej jawności prezentacji systemu.
Izba ustaliła, iż w dniu 2 listopada 2018 r. Zamawiający opublikował kopię odwołania na
stronie internetowej, na której jest udostępniona specyfikacja istotnych warunków zamówienia.
W
terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 Ustawy Pzp do postępowania odwoławczego nie
zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. W dniu 6 listopada 2018 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęła odpowiedź Zamawiającego na odwołanie, w której poinformował on, iż
uwzględnia odwołanie w całości. Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, iż odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie została wniesiona prawidłowo i podpisana przez osobę
umocowaną zgodnie z zasadą reprezentacji ujawnioną w rejestrze przedsiębiorców KRS.
Uwzględniając powyższe oraz mając na względzie fakt, iż do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba uznała, że zachodzą
podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym na
podstawie art. 186 ust. 2 Ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Izba zważyła, że skuteczne skorzystanie przez Zamawiającego z przysługującej mu
czynności dyspozytywnej, tj. uwzględnienia w całości zarzutów odwołania, w sytuacji gdy po
str
onie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania żaden wykonawca, powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie w celu uczynienia
zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia
przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Podkreślić jednak należy, iż zgodnie
z
dyspozycją art. 186 ust. 2 in fine Ustawy Pzp ustawodawca nałożył na Zamawiającego
obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 Ustawy Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie Ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1)
Ustawy Pzp, uznając, że znoszą się one wzajemnie. Jednocześnie, mając na względzie fakt,
iż uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………