Sygn. akt: KIO 2243/18
POSTANOWIENIE
z dnia 8 listopada 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 8 listopada 2018 roku
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 października 2018
roku przez
wykonawcę ABOOK Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Warszawie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Z
nosi wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy ABOOK Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie kwoty 7 500,00
zł (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
uiszczonej tytułem wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
……..…....………………………
Sygn. akt: KIO 2243/18
U z a s a d n i e n i e
Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej w Warszawie (zwany dalej
: „zamawiającym”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
na
Dostawę rękawiczek chirurgicznych. Numer referencyjny: RZP-60/KS/2018 na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986), (zwanej dalej:
„ustawą Pzp”). Ogłoszenie o zamówieniu
zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 7 września 2018 roku
pod numerem 611825-N-2018.
Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 25 października 2018 roku zamawiający poinformował wykonawców biorących
udział w postępowaniu o wyborze najkorzystniejszej oferty i wykluczeniu wykonawcy
ABOOK Sp. z o.o.
W
dniu 30 października 2018 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wykonawca
ABOOK Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie
(w formie pisemnej)
od niezgodnej z ustawą Pzp czynności zamawiającego, polegającej
na
wykluczeniu odwołującego z udziału w postępowaniu oraz wyborze jako oferty
najkorzystniejszej oferty wykonawcy P. H.
Sp. z o.o. z siedzibą w Pabianicach.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 1 i art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
w zw. z
§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ws. rodzajów dokumentów (Dz.U. z 2016 r.,
poz. 1126 ze zm.)
poprzez wykluczenie odwołującego z postępowania, pomimo,
iż wykazał on spełnienie warunków udziału w postępowaniu określonych
z
uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, a przy tym wykazał,
że obowiązek posiadania zezwolenia nie wynika z odrębnych przepisów;
2) art.
24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez uznanie za odrzuconą oferty złożonej
przez
odwołującego;
ewentualnie:
3) art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 1 i art. 25 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp w zw. z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ws. rodzajów dokumentów poprzez
zaniechanie unieważnienia postępowania z powodu wady uniemożliwiającej zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy;
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji oraz w sposób
nieprowadzący do wyboru wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania;
nakazanie zamawiającemu dokonania unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz czynności wykluczenia odwołującego i odrzucenia jego oferty;
nakazanie zamawiającemu powtórzenia oceny oferty, a w konsekwencji wyboru oferty
odwołującego jako najkorzystniejszej
ewentualnie
unieważnienie postępowania jako obarczonego niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
Krajowa Izba O
dwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 31 października 2018 roku zamawiający przekazał wykonawcom biorącym
udział w postępowaniu kopię odwołania wraz z wezwaniem do przystąpienia do postępowania
odwoławczego (drogą elektroniczną i listem poleconym).
Zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp w
ykonawca może zgłosić przystąpienie
do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci
papierowej albo elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego
kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
W
terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do niniejszego postępowania
odwoławczego nie zostały zgłoszone przystąpienia.
W dniu 7 listopada
2018 roku zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie
(w formie
pisemnej), w której oświadczył, iż postanawia uwzględnić odwołanie w całości
oraz
unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 jako obarczonego niemożliwą
do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy
w sprawi
e zamówienia publicznego.
Izba ustaliła, że odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę umocowaną
do reprezentowania zamawiającego. Oświadczenie o uwzględnieniu odwołania w całości
zostało złożone przed otwarciem posiedzenia z udziałem stron, którego termin został
wyznaczony na dzień 13 listopada 2018 roku.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie
na posiedzeniu niejawnym be
z obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawia
jący wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Mając powyższe na uwadze Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci możliwości umorzenia
przez
Izbę postępowania odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie
przez
zamawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Skuteczne skorzystanie
przez zamawiającego z przysługującej mu czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości
zarzutów
odwołania)
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego
bez
merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp
koszty postępowania odwoławczego
w
okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3a, znosi się wzajemnie.
Z kolei przepis § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15
marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
stanowi, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę, jeżeli
zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił,
wypełniając wymogi określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy, żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie
wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
Izba
orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem
wpisu.
W związku z powyższym Izba postanowiła znieść wzajemnie koszty postępowania
odwoławczego i nakazała zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
na rzecz
odwołującego kwoty 7 500,00 zł uiszczonej tytułem wpisu.
Pr
zewodniczący:
……..…....………………………