KIO 2233/18 POSTANOWIENIE dnia 7 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2233/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 7 listopada 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu 

niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 7 listopada 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  października  2018  r.  przez  wykonawcę  FBSerwis 

Wrocław  Sp.  z  o.  o.  w  Bielanach  Wrocławskich  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego Gminę Kobierzyce 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

znieść  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazać 

Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  na  rzecz   wykonawcy  

FBSerwis  Wrocław  Sp.  z  o.  o.  w  Bielanach  Wrocławskich  kwoty  15  000  zł  00 gr 

słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  równowartość 

uiszczonego wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(Dz. 

U. 

r., 

poz. 

na 

niniejsze 

postanowienie 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący: 

………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

do postanowienia z dnia 7 listopada 2018 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 2233/18 

Zamawiający  Gmina  Kobierzyce  z  siedzibą  przy  al.  Pałacowej  1  w  Kobierzycach 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  „Świadczenie  usługi 

polegającej  na  odbiorze,  zbieraniu,  transporcie  odpadów  komunalnych  pochodzących 

nieruchomości  na  terenie  gminy  Kobierzyce  oraz  zagospodarowanie  tych  odpadów”, 

numerze  nadanym  przez  zamawiającego  RŚZiZP.271.0073.2018,  o  ogłoszeniu 

zamówieniu  publicznym  opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  

września 2018 r. pod numerem 2018/S 177 - 401383, zwane dalej jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, 

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) 

dalej jako „p.z.p.” 

W dniu 

29 października 2018 r. odwołanie wobec treści dokumentacji postępowania 

wniósł  wykonawca  FBSerwis  Wrocław  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  przy  ul.  Atramentowej 

10 w 

Bielanach Wrocławskich, zwany dalej jako „odwołujący”.  

W odwołaniu, zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p., postawiono zamawiającemu 

następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna): 

art.  29  ustawy  ust.  1  PZP  w  zw.  z  art.  41  ust.  1  ustawy  z  dnia  14  grudnia  2012  r. 

o odpadach (Dz. U z 2016 r., poz. 1987, ze zm., dalej: 

„ustawa o odpadach") poprzez 

opisanie  przedmiotu  zamówienia  bez  uwzględnienia  wszystkich  okoliczności 

mających wpływ na sporządzenie oferty oraz w sposób sprzeczny z obowiązującym 

prawem, tj. przez wskazanie, iż obowiązkiem Wykonawcy jest prowadzenie zbierania 

odpadów  na  terenie  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów  Komunalnych  (dalej: 

„PSZOK"), do której to nieruchomości Wykonawca nie posiada tytułu prawnego przy 

jednoczesnym  zastrzeżeniu,  iż  jedyną  podstawą  do  korzystania  z  nieruchomości 

będzie  podpisana  umowa  o  zamówienie  publiczne  i  zgoda  na  dysponowanie  przez 

Wykonawcę terenem PSZOK-u w Pełczycach na cele prowadzenia PSZOK, podczas 

gdy zgodnie z art. 

41b ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach („UO") zbieranie 

odpadów  komunalnych  może  odbywać  się  jedynie  na  terenie,  którego  posiadacz 

odpadów  jest  właścicielem,  użytkownikiem  wieczystym,  użytkownikiem  lub 

dzierżawcą; 

art.  29  ust.  1  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  41b  ust  2  i  ust.  3  UO  poprzez  opisanie 


przedmiotu  zamówienia  bez  uwzględnienia  wszystkich okoliczności  mających wpływ 

na sporządzenie oferty oraz w sposób sprzeczny z obowiązującym prawem, tj. przez 

wskazanie

,  iż  obowiązkiem  Wykonawcy  jest  uzyskanie  najpóźniej  do  dnia  1  lipca 

2019 r. zezwolenia na zbieranie odpadów dla nieruchomości położnej w Pełczycach 

na  potrz

eby  prowadzenie  zbierania  odpadów  na  terenie  PSZOK,  i  jednoczesną 

odmowę  zawarcia  z  Wykonawcą  umowy  dzierżawy  nieruchomości  spełniającej 

wymagania UO lub ustanowienie użytkowania, podczas gdy zgodnie z art. 41 b ust. 

i 3 UO podmiot występujący o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów powinien 

posiadać  tytuł  prawny  do  nieruchomości  w  postaci  umowy  dzierżawy  lub 

użytkowania,  a  umowa  dzierżawy  lub  ustanowienie  użytkowania  powinny  zostać 

zawarte w formie aktu notarialnego; 

art.  387  ust.  1 k.c.  w  zw.  z  art.  139  ust.  1  oraz  w  zw.  z  art.  29  ust.  1  ustawy  PZP  - 

poprzez  objecie  przedmiotem  zamówienia  świadczenia  niemożliwego  w  sensie 

prawnym,  wyrażającego  się  nakazaniem  wykonawcy  zbierania  odpadów  na  terenie 

PSZOK  w  Pełczycach  oraz  nakazaniem  mu  uzyskania  zezwolenia  na  zbieranie 

odpadów  wydanego  dla  tej  nieruchomości  przy  jednoczesnym  zastrzeżeniu,  że 

Zamawiający  nie  zawrze  z  wykonawcą  umowy  dzierżawy,  a  jedynie  podpisze 

oświadczenie  dotyczące  zgody  na  dysponowanie  nieruchomością,  co  zgodnie  z  art. 

41b  UO  nie  będzie  wystarczające  do  uzyskania  przez  wykonawcę  zezwolenia  na 

zbieranie odpadów komunalnych i tym samym do zgodnego z prawem zbierania tych 

odpadów na terenie PSZOK w Pełczycach. 

Wobec  powyższego  odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  dokonania 

zmiany  z

askarżonych  odwołaniem  postanowień  SIWZ,  zgodnie  z  żądaniami  zawartymi 

treści odwołania oraz zasądzenie na kosztów postępowania odwoławczego. 

uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  przedstawił  okoliczności  faktyczne  i prawne 

uzasadniające, w jego ocenie, wniesienie środka ochrony prawnej. 

W  dniu  5  listopada  2018  r. 

zamawiający  przekazał  Izbie  oświadczenie 

uwzględnieniu odwołania w całości. Przedmiotowe stanowisko procesowe zostało złożone 

przez  osob

ę  właściwie  umocowaną  do  reprezentacji  zamawiającego,  zgodnie  z  publicznie 

dostępnymi informacjami zamieszczonymi w Biuletynie Informacji Publicznej. 

Izba  ustaliła,  że  zgodnie  z  aktami  postępowania  odwoławczego,  do  postępowania 

odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca. 

Krajowa Izba 

Odwoławcza zważyła, co następuje:  


Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  p.z.p. 

„W  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”  

Przenosząc  powyższe  unormowanie  na  grunt  postępowania  zainicjowanego 

odwołaniem  należy  uznać,  że  zamawiający  w  piśmie  z  dnia  5  listopada  2018  r.  w sposób 

niebudzący  wątpliwości  wyraził  wolę  uwzględnienia  zarzutów  postawionych  w odwołaniu. 

Natomiast 

wobec  braku  zgłoszenia  przystąpienia  po  stronie  zamawiającego, 

wywiedzionym  stanie  faktycznym  i  prawnym,  Izba  stwierdziła  spełnienie  przesłanek 

opisanych  w  dyspozycji  art. 186  ust.  2  p.z.p.  i 

zobligowana  była  postępowanie  umorzyć, 

związku z czym orzeczono jak w sentencji. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia,  zate

m  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  na  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt 

p.z.p.  Jednocześnie  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kwoty 

uiszczonego wpisu, z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 

lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący: 

…………………………