KIO 2220/18 WYROK dnia 9 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2220/18 

WYROK 

z dnia 9 listopada 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  9  listopada  2018 

r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 29  października 2018 r.  przez 

wykonawcę DECSOFT S.A., Al. Jerozolimskie 179, 02-222 Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Narodowa  Agencja  Wymiany 

Akademickiej, ul. Polna 40, 00-635 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy  STATIM  P.  W.

,  ul.  Głogowska  3,  01-743  Warszawa

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

orzeka: 

oddala 

odwołanie, 

kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  odwołującego  DECSOFT  S.A.,                 

Al. Jerozolimskie 179, 02-222 Warszawa, i: 

zalic

za  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

DECSOFT  S.A.,  Al.  Jerozolimskie  179,  02-222  Warszawa, 

tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.1986) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………….………………... 


Sygn. akt KIO 2220/18 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający -

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, ul. Polna 40, 00-635 Warszawa, 

prowadzi,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego, 

postępowanie    o  udzielenie  zamówienia 

publicznego 

na  dostawę  serwerów  (numer  referencyjny:  17/dost./2018).  Ogłoszenie                        

o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu                   

14 sierpnia 2018 r., nr 2017/S 155-355094. 

Oferty w postępowaniu złożyli m.in.: wykonawca 

DECSOFT S.A., budynek Blue Office 1, poziom +2, Al. Jerozolimskie 179, 02-222 Warszawa 

oraz  wykonawca  STATIM  P.  W., 

ul.  Głogowska  3,  01-743  Warszawa.  Pismem  z  dnia  18 

października  2018  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawcy STATIM P. W. 

  W  dniu  29 

października  2018  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

odwołanie  wniesione  przez  wykonawcę  DECSOFT  S.A.  (dalej:  „odwołujący”),  w  którym 

odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 7 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.  

z 2018 r., poz. 1986

), zwanej dalej „ustawą Pzp”, poprzez naruszenie zasady równego

traktowania wykonawców  w

wyniku braku odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę 

STATIM  P.  W.

pomimo,  że  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych 

w

arunków zamówienia (dalej: „siwz”), 

2)  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  bezprawne  i  bezzasadne  zaniechanie 

odrzucenia  oferty 

złożonej  przez  wykonawcę  STATIM  P.  W.  pomimo,  że  jej  treść  nie 

odpowiada treści siwz, 

3)  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy 

STATIM  P.  W.

,  pomimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przeds

tawił  informacje  wprowadzające  zamawiającego  w  błąd  poprzez  niezgodne  z 

prawdą twierdzenie, że złożona przez niego oferta jest zgodna                              z 

wymaganiami  zamawiającego  określonymi  w  siwz  oraz  poprzez  wywołanie                            

u  z

amawiającego  mylnego  przekonania,  że  jego  oferta  jest  najkorzystniejsza  spośród 

ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu. 

szczególności odwołujący podniósł, co następuje:  

„I. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.  

Zamawiający  zgodnie  z  rozdziałem  Serwery  pkt  1.14  załącznika  nr  1  (Szczegółowy  opis 

przedmiotu  zamówienia)  do  SIWZ  wymagał,  aby  serwery  dostarczane  w  ramach 

przedmiotowego  zamówienia  publicznego  wspierały  m.in.  system  operacyjny  RHEL6  cyt. 

„1.14. Wspierane systemy  operacyjne Windows  Server  2012  R2,  Cent OS  7, XenServer  7, 


Oracle  Linux  7RHEL  6,  RHEL  7,  SLES11,  SLES12,  VMware  vSphere  5.5  U3,  VMware 

vSphere 

6.0 U2”. Wykonawca Statim zgodnie z oświadczeniem zawartym w treści oferty (str. 

2  oferty)  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  zaoferował  Zamawiającemu  serwer 

obliczeniowy  PowerEdge  R840  producenta  firmy  Dell.  Jednocześnie  w  ofercie  wykonawca 

Statim  opis

ując oferowane parametry serwera na str. 4 oferty potwierdził, że przedmiotowy 

serwer  wspiera  system  operacyjny  RHEL6. 

Serwer  PowerEdge  R840,  zgodnie  z  ogólnie 

dostępnymi  informacji  dostępnymi  na  rynku  w  tym  m.in  na  stronie  internetowej  firmy  DELL 

producenta  przedmiotowego  serwera,  nie  posiada  wsparcia  dla  systemu  operacyjnego 

RHEL6  link: 

https://www.dell.com/support/home/pl/pl/pldhsl/drivers/supportedos/poweredge-

r840

. (…)  

Firma  Dell  na  przedmiotowej  stronie  wyraźnie  wskazała  jakie  systemy  operacyjne  są 

wspierane przez serwer DELL PowerEdge R840 i są to: Ubuntu Server 16.04 LTS, Ubuntu 

Server  18.04  LTS,  Citrix  XenServer  7.1, Windows  Server  2012  R2, Windows  Server  2016, 

SUSE  Linux  ES  12,  SuSE  Linux  ES  15,  BIOS,  Red  Hat  Enterprise  Linux  7,  VMware  ESXi 

6.5, VMware ESXi 6.7. W

śród tych systemów operacyjnych nie znajduje się system Red Hat 

Enterprise Linux 6 (RHEL6) co jest jednoznaczne z tym, że dany system nie jest wspierany 

przez serwer DELL PowerEdge R840. Dodatkowo na tej samej stronie firma Dell prezentuje 

oficjalną  informację  o  treści  cyt.  „Uwaga  na  temat  systemów  operacyjnych,  których  nie 

wymieniono  na  liście  powyżej:  Firma  Dell  może  nie  obsługiwać  systemu  operacyjnego                  

z  różnych  powodów,  takich  jak  wycofanie  obsługi  przez  producenta  oprogramowania,  brak 

dostępności  niektórych  produktów  lub  inne.  Aby  uzyskać  więcej  informacji  na  temat 

nieobsługiwanej platformy albo systemu operacyjnego, należy skontaktować się z dostawcą 

oprogramowania

”.  

Powyższa  uwaga  prezentowana  przez  firmę  Dell  wyjaśnia  powody,  dla  których  część 

systemów  nie  jest  wspierana  przez  przedmiotowy  serwer,  jak  też  wprost  wskazuje  na 

bezsporny fakt, że producent serwera zaoferowanego przez wykonawcę Statim zdaje sobie 

sprawę z faktu, że serwer PowerEdge R840 nie wspiera wszystkich systemów operacyjnych 

funkcjonujących na rynku w tym RHEL 6. 

Producentem  systemu  Red  Hat  Enterprise  Linux  6  (RHEL6)  jest  firma  RED  Hat,  która 

podobnie  jak  firma  Dell,  na 

swoich  stronach  internetowych  prezentuje  jakie  urządzenia  są 

wspierane  przez  oprogramowanie,  którego  jest  producentem.  Pod  adresem  internetowym 

link:  https://access.redhat.com/ecosvstem/hardware/3365961  firma  Red  Hat  prezentuje 

wszystkie swoje systemy, kt

óre wspierają serwer PowerEdge R840. (…) 

Certyfikacja firmy Red Hat dla serwera firmy DELL PowerEdge R840 oznacza, że firma Red 

Hat  zapewnia  prawidłowe  działanie  swoich  produktów  w  konkretnych  wersjach  na  danym 

serwerze,  w  tym  przypadku  na  serwerze  PowerEd

ge  R840.  Jeżeli  podczas  eksploatacji 

danego  produktu  firmy  Red  Hat  na  wspieranym  serwerze,  w  tym  przypadku  na  serwerze 


DELL  PowerEdge  R840,  wystąpią  jakieś  nieprawidłowości  w  działaniu  produktu,  który 

znajduje się na liście certyfikowanych produktów, firma Red Hat podejmie działania i dokona 

wszelkiej staranności w przywróceniu poprawnego działania swoich produktów. Tym samym 

w  przypadku  gdy  dojdzie  do  sytuacji,  że  na  serwerze  DELL  PowerEdge  R840,  będzie 

zainstalowany  system  operacyjny  Red  Hat  Enterprise  Li

nux  6,  i  wystąpią  jakiekolwiek 

nieprawidłowości  w  działaniu  systemu,  wówczas  firma  Red  Hat  jak  też  firma  Dell  odmówią 

wsparcia dla takiego incydentu ze względu na to, że dany system Red Hat Enterprise Linux 

6, nie jest certyfikowanym systemem dla serwera DELL PowerEdge R840. 

Aby 

dany serwer posiadał wsparcie dla konkretnego systemu operacyjnego, producent tego 

serwera i producent systemu operacyjnego muszą wspólnie dostosować swoje produkty do 

pełnej  zgodności  i  utrzymywać  tą  zgodność  przez  cały  czas  trwania  wsparcia.  Producenci 

wiedząc  jak  ważna  przy  doborze  serwerów  jest  poprawność  współpracy  z  systemem 

operacyjnym  przeprowadzają  certyfikację  swoich  produktów,  które  to  certyfikaty 

potwierdzają, że dany serwer posiada wsparcie danego systemu operacyjnego i publikując te 

informacje  na  swoich  stronach  internetowych  informują  użytkowników  z  jakimi  systemami 

operacyjnymi współpracuje dany serwer. Jest to powszechna praktyka na rynku stosowana 

przez wszystkich czołowych producentów serwerów i producentów systemów operacyjnych. 

Z  uwagi  na  powyższe  nikt  inny  poza  producentem  systemu  operacyjnego  i  producentem 

serwera  nie  może  zapewnić  wsparcia  serwera  dla  danego  systemu  operacyjnego. 

Potwierdza, to m.in. przytoczona powyżej uwaga firmy Dell odsyłająca użytkowników, którzy 

oczekują  szerszych  informacji  na  temat  nie  wpieranych  systemów  operacyjnych  do 

producentów tych systemów. 

Tym  samym  skoro  wykonawca  Statim  zaoferował  Zamawiającemu  przedmiot  zamówienia 

niezgodny  z  wymaganiami  opisanymi  w  SIWZ, to Zamawiający  na  podstawie art.  89  ust.  1 

pkt  2  ustawy  zobowiązany  był  do  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  tegoż  wykonawcę. 

Wykonawca  składając  ofertę,  nie  może  pomijać  żadnego  z  wymagań  określonych  przez 

Zamawiającego  w  SIWZ.  W  przypadku  braku  spełnienia  wymagań  określonych  w  SIWZ 

Zamawiający  jest  zobligowany  odrzucić  ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy. 

Powyższe  stanowisko  znajduje  potwierdzenie  w  jednolitym  orzecznictwie  Krajowej  Izby 

Odwoławczej i opinii doktryny. 

II. Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy. 

Wykonawca  Statim  opisując  parametry  oferowanego  serwera  PowerEdge  R840  na  str.  4 

swojej  oferty  złożył  oświadczenie,  że  przedmiotowy  serwer  wspiera  system  operacyjny 

RHEL6  cyt. 

„Wspierane  systemy  operacyjne  Windows  Server  2012  R2,  CentOS  7, 

XenServer  7,  Oracle  Linux  7,  RHEL  6,  RHEL  7,  SLES  11,  SLES  12,  VMware  vSphere  5.5 

U3,  VMware  vSphere  6.0 

U3”.  Następnie  Zamawiający  pismem  z  dnia  08.10.2018  r.  nr 

PAO/X/MS/151/2018  wezwał  wykonawcę  Statim  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 


potwierdzenia,  że  oferowany  serwer  PowerEdge  R840  wspiera  system  operacyjny  RHEL6. 

Wykonawca  Statim  w  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego  pismem  z  dnia  11.10.2018  r. 

złożył następujące oświadczenie cyt. „W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 05.10.2018 r. 

pragniemy  wyjaśnić,  że  zaoferowany  przez  nas  serwer  Dell  PowerEdge  R840  wspiera 

poprawną  i  kompletną  instalację  systemu  RHEL  6”.  Biorąc  pod  uwagę  argumentację 

Odwołującego  prezentowaną  w  pkt  I  przedmiotowego  odwołania  należy  uznać,  że 

Wykonawca Statim oświadczając w dniu 11.10.2018 r., że serwer PowerEdge R840 wspiera 

system  operacyjny  RHEL  6  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd.  Bez  wątpienia  w  dniu 

11.10.2018  Wykonawca  Statim  posiadał  wiedzę,  że  serwer  PowerEdge  R840  nie  wspiera 

systemu  operacyjnego  RHEL6, 

ponieważ  producent  tegoż  serwera  jak  też  producent 

przywołanego  systemu  operacyjnego  wprost  oświadczają,  że  serwer  PowerEdge  R840  nie 

posiada  wsparcia  dla  systemu  RHEL6.  Oświadczenia  wykonawcy  Statim  spowodowały 

wprowadzenie Zamawiającego w błąd w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy, co powinno 

skutkować wykluczeniem wykonawcy Statim z przedmiotowego postępowania. Informacje te 

wprowadziły  Zamawiającego  w  błąd  co  do  oceny  spełniania  wymagań  przez  wykonawcę  i 

miały wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w prowadzonym postępowaniu. 

Dla  oceny  zaistnienia  przesłanki  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  nie  ma  znaczenia 

potencjalna  możliwość  posiadania  czy  pozyskania  prawidłowych  danych  przez  samego 

Zamawiającego.  Obowiązkiem  wykonawców,  jako  profesjonalistów  jest  podanie  rzetelnych, 

w

iarygodnych  informacji  i  oświadczeń  w  ofercie,  które  są  podstawą  do  oceny  zgodności 

oferty  z  SIWZ.  W  przedmiotowym  stanie  faktycznym  wykonawca  Statim  dopuścił  się 

niedbalstwa  w  przedstawieniu  informacji  dotyczących  parametrów  zaoferowanego  serwera. 

Informa

cja  o tym,  że serwer  PowerEdge R840  nie wspiera  systemu  RHEL6 jest  informacją 

powszechnie dostępną, zatem Wykonawca Statim  winien  dochować należytej  staranności  i 

zweryfikować informacje przedstawione mu chociażby przez Zamawiającego, który w piśmie 

z  dnia 

8.10.2018  poinformował  wykonawcę  Statim  o  swoich  wątpliwościach  związanych                 

z posiadaniem wsparcia przez oferowany serwer dla systemu RHEL 6. 

Zaznaczenia  wymaga,  że  dla  uznania  określonego  działania  za  wprowadzenie 

Zamawiającego  w  błąd  nie  jest  konieczne,  aby  działanie  to  było  świadomie  podejmowane 

przez wykonawcę właśnie w tym celu. Wprowadzenie w błąd może bowiem nastąpić również 

poprzez niedbalstwo, a nawet lekkomyślność. Taka właśnie sytuacja wystąpiła w niniejszym 

postępowaniu,  jako  że  błędy  w  złożonej  przez  wykonawcę  Statim  ofercie  i  wyjaśnieniach 

należy  uznać  za  wynikające  z  braku  zachowania  należytej  staranności  przy  formułowaniu 

oferty  i  udzielaniu  wyjaśnień.  Powyżej  przedstawione  okoliczności  wypełniają  przesłankę 

określoną  w  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy,  co  winno  skutkować  wykluczeniem  Wykonawcy                  

z niniejszego postępowania”. 


W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2)  dokonania 

powtórnej czynności badania i oceny ofert, 

3)  odrzucenia oferty 

złożonej przez wykonawcę STATIM P. W., 

4)  wykluczenia wykonawcy STATIM P. W., 

5)  dokonania wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej. 

Pismem z dnia 5 listopada 2018 r. wykonawca STATIM P. W. (dalej: 

„przystępujący”) 

zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego.  Izba 

stwierdziła,  że  przystąpienie  zostało  dokonane  skutecznie.  W  treści  przystąpienia 

przystępujący przedstawił następujące stanowisko:  

„1.  w  zakresie  zarzutu  dot.  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt.  2 

ustawy Pzp: 

Zamawiający w Załączniku nr 1 (Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia) do SIWZ                    

w  części  Serwery  pkt.  1.14  zawarł  następujące  wymaganie:  „1.14.  Wspierane  systemy 

operacyjne  Windows  Server  2012  R2.  CentOS  7,  XenServer  7,  Oracle  Linux  7,  RHEL  6, 

RHEL 7. SLES 11. SLES 12. VMware ySohere 5.5 U3. VMware ySohere 6.0 U2". 

Przystępujący  zgodnie  z  powyższym  wymogiem  zaoferował  w  swojej  ofercie  serwer 

obliczeniowy  PowerEdg

e  R840  producenta  firmy  Dell,  na  który  Przystępujący  gwarantuje 

wsparcie systemu operacyjnego RHEL6. 

W związku z  powyższym  Przystępujący  podtrzymuje  złożone przez  siebie  w  ofercie 

oświadczenie  oraz  oświadczenie  zawarte  w  piśmie  z  dnia  11.10.2018  r.,  iż  zaoferowany 

przez  niego  serwer  PowerEdge  R840  wspiera  poprawną  i  kompletną  instalację  systemu 

RHEL 6. 

Przystępujący  przedkłada  dowód  w  postaci  oświadczenia  producenta  serwera 

PowerEdge  R840  (pismo  z  dnia  31.10.2018  r.),  z  którego  jasno  wynika,  iż  Firma  Dell 

p

otwierdza  wykonalność  instalacji  RHEL  6  na  platformie  PowerEdge  R840.  Powyższe 

oznacza  tym  samym,  że  ww.  producent  poświadcza,  że  Przystępujący  wykona  wskazany 

przez  Zamawiającego  w  Załączniku  nr  1  (Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia)  do 

SIWZ w części Serwery w pkt. 1.14 wymóg. 

Dowód nr 1: Oświadczenie firmy Dell z dnia 31.10.2018 r. 

W treści ww. oświadczenia producent zaoferowanego przez Przystępującego serwera 

dodatkowo zwrócił  uwagę na fakt,  iż  takie  same sterowniki jak  w  PowerEdge  R840  zostały 

użyte  w  podobnym  czteroprocesowym  modelu  serwera  tj.  w  serwerze  PowerEdge  R940, 

który  posiada  certyfikację  dla  systemu  operacyjnego  RHEL6.  Ponieważ  taki  sam  pakiet 

sterowników  (wersja  18.04.07  A00)  jest  także  wskazany  przez  producenta  dla  PowerEdge 

R840,  uzasad

nia  to  twierdzenie,  iż  instalacja  funkcjonalnej  rzeczonej  wersji  OS  jest  na 


zaoferowanym przez Przystępującego serwerze całkowicie wykonalna. 

Dowód  nr  2:  wydruk  ze  strony  internetowej  RED  HAT  dot.  PowerEdge  R940  na 

potwierdzenie certyfikacji dla systemu RHEL6 

Dowód nr 3: wydruki ze strony internetowej DELL dot. PowerEdge R940 i PowerEdge R840 - 

na potwierdzenie zastosowania w obydwu systemach tożsamych sterowników. 

Przystępujący  zwraca  uwagę  na  fakt,  że  brak  certyfikacji  dla  systemu  PowerEdge 

R840  w  zakresi

e obsługi RedHat6, co potwierdza także sam producent, nie dowodzi braku 

zgodności,  a  przez  to  braku  możliwości  instalacji  RHEL6  na  zaoferowanym  przez 

Przystępującego serwerze. 

Pomimo, że możliwość taka istnieje, certyfikacja ta z powodu upływu niedostatecznej 

ilości czasu od premiery PowerEdge R840, co podkreśla w piśmie z dnia 31.10.2018 r. sam 

producent  serwera,  nie  została  jeszcze  przeprowadzona.  Konsekwencją  powyższego  jest 

brak  stosownej  informacji  na  stronie  Dell  tj.  brak  wymienienia  systemu  RHEL  6  wśród 

obsługiwanych przez serwer PowerEdge R840 systemów operacyjnych. 

Dowód  4:  pismo  DELL  z  31.10.2018  r  (Dowód  Nr  1)  -  na  potwierdzenie  braku 

przeprowadzenia certyfikacji ze względu na niedostateczny upływ czasu pomiędzy premierą 

PowerEdge R840, a dniem złożenia ww. pisma przez producenta serwera. 

Jednocześnie podnosimy, iż w SIWZ brak jest jakiegokolwiek wymogu wskazującego, 

że  Wykonawca  oferując  przedmiot  zamówienia  musi  zaoferować  serwer  posiadający 

certyfikację  dla  wskazanych  przez  Zamawiającego  systemów  operacyjnych  w  tym  dla 

systemu  RHEL6.  Powyższe  oznacza,  że  Przystępujący  mógł  zaoferować  serwer,  który 

pomimo  braku  certyfikacji  umożliwia  instalację  systemu  RHEL6,  wpieraną  przez 

autoryzowanego Partnera firmy DELL, jakim jest STATIM P. W.. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  stwierdzić  należy,  iż  skoro  w  SIWZ  brak  jest 

jakiegokolwiek  wymogu  zgodn

ie  z  którym  oferowane  przez  Wykonawców  serwery  muszą 

posiadać certyfikacje (wsparcie producenta serwerów potwierdzone certyfikatem) nie istnieją 

podstawy  prawne  i  faktyczne  do  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania.  Takie 

postępowanie Zamawiającego byłoby niezgodne z przepisami ustawy Pzp i doprowadziłoby 

do ewentualnego wyboru oferty Odwołującego z naruszeniem przepisów prawa. (…) 

Dodatkowo Przystępujący  potwierdza,  że przeprowadził  już  poprawną  instalację  RHEL6  na 

przedmiotowej  platformie  serwerowej.  Podczas  rozprawy  przed 

KIO  Przystępujący  jest  w 

stanie  potwierdzić  możliwość  instalacji  ww.  oprogramowania  na  testowej  platformie 

PowerEdge R840. 

w  zakresie  zarzutu  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  24  ust.  1  pkt.  16  i  17  ustawy 

Pzp: 

W  ocenie  Pr

zystępującego,  brak  jest  także  faktycznych  i  prawnych  podstaw  do 

stwierdzenia, iż Zamawiający uznając ofertę Przystępującego za najkorzystniejszą, naruszył 


także przepis art. 24 ust. 1 pkt. 16 i 17 ustawy Pzp. Przystępujący składając swoją ofertę i 

oświadczenie  z  dnia  11.10.2018  r.  nie  wprowadził  Zamawiającego  (co  wykazano  w  pkt.  1 

przystąpienia) w błąd, co do funkcjonalności oferowanego przez siebie serwera PowerEdge 

R840, a tym samym co zgodności złożonej przez siebie oferty z SIWZ. Przywołane w Części 

I. 

pkt. 1 przystąpienia uzasadnienie dowodzi, że zaoferowany przez Przystępującego serwer 

PowerRdge  R840,  tak  jak  wymagał  Zamawiający,  obsługuje  system  operacyjny  RHEL  6,                 

a Przystępujący wspiera w pełni jego instalację i funkcjonowanie. W związku z powyższym, 

w  ocenie  Przystępującego,  nie  istnieją  przesłanki  prawne  o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1 

pkt.  16  i  17  ustawy  Pzp  uzasadniające  możliwość  wykluczenia  Przystępującego                            

z przedmiotowego postępowania”. 

Do  przystąpienia  przystępujący  załączył  m.in.  oświadczenie  firmy  Dell  Sp.  z  o.o.                  

o następującej treści: 

„Oświadczenie.  

Dotyczy  dostawy  serwerów  dla  Narodowej  Agencji  Wymiany  Akademickiej  (NAWA),                      

nr sprawy 17/ dost./2018. Wydane na potrzeby firmy STATIM Sp. z o.o. 

Szanowni Państwo, 

Potwierdzamy poprawną instalację systemu Red Hat 6 na platformie R840. Brak certyfikacji 

dla tego systemu nie dowodzi braku zgodności, a spowodowany jest tym, że premiera R840 

była  stosunkowo  niedawno.  Zawracamy  jednak  uwagę,  że  żaden  certyfikat  nie  był 

wymagany w tym postępowaniu. 

W pełni popieramy deklarację firmy Statim, że wspiera instalację tego systemu na serwerze 

PowerEdge R840.  Pragniemy  zwrócić  uwagę,  że dostępne  na  naszej  stronie sterowniki  do 

tej  wersji  systemu  dla  podobnego  modelu  czteroprocesowego  - 

PowerEdge  R940,  który 

posiada  certyfikację  dla  systemu  RHEL6.  Ten  sam  pakiet  sterowników  (wersja.  18.04.07, 

A00) jest także dedykowany dla R840, więc instalacja

w pełni funkcjonalnej rzeczonej wersji 

OS jest wykonalna.

” 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której stwierdził w szczególności, co 

następuje.  „Zacytowane  w  odwołaniu  fragmenty  informacji  pozyskane  przez  Odwołującego 

na stronach internetowych nie mogą przesądzać czy serwer Dell PowerEdge R840 wspiera 

bądź  nie  system  operacyjny  RHEL6.  Na  podstawie  ww.  informacji  na  temat  parametrów 

rozważanego  serwera,  zacytowanych  ze  stron  internetowych,  Zamawiający  nie  może 

czerpać  wiedzy  na  temat  wszystkich  posiadanych  przez  serwer  Dell  PowerEdge  R840 

funkcjonalności.  Dla  wymagań  Zamawiającego  istotna  jest  faktyczna  funkcjonalność 

oferowanego sprzętu. Informacje zawarte na stronach internetowych producentów nie muszą 

zawierać opisu wszystkich funkcjonalności danego sprzętu w tym informacji szczegółowych, 

które są najistotniejsze dla przeciętnego kupującego. 


System  operacyjny  RHEL  6  jest  systemem  operacyjnym,  który  jest  stopniowo 

zastępowany  przez  jego  nowszą  wersję.  Firma  Dell  prezentując  swoje  najnowsze  serwery 

nie ma obowiązku powszechnie informować, czy system RHEL 6 jest obsługiwany, czy też 

nie  (strona  internetowa  producenta  nie  musi  zawierać  wszystkich  informacji  o  produkcie). 

Informacje zawarte na stronach internetowych należy traktować jako materiały promocyjne, 

które prezentują produkt w zakresie jego podstawowej funkcjonalności i nie muszą zwierać 

wszystkich informacji na temat parametrów technicznych wysoce specjalistycznych urządzeń 

jakimi  są  serwery.  W  utrwalonym  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  informacje 

pozyskiwane na stronach in

ternetowych producentów nie mogą przesądzać jednoznacznie o 

pełnej funkcjonalności sprzętu (patrz wyroki KIO: KIO 2575/13). 

Należy  pamiętać,  że  serwer  jest  urządzeniem,  który  może  być  konfigurowany  pod 

indywidualne  potrzeby  kupującego  i  jeżeli  jest  to  technicznie  możliwe,  również  obsługiwać 

systemy operacyjne inne niż wskazane przez producenta w materiałach promocyjnych. Tym 

samym przy rozpatrywaniu ww. zarzutu przesądzającym jest stanowisko producenta, który w 

pisemnie 

z dnia 31 października 2018 r. jednoznacznie wskazał, że serwer Dell PowerEdge 

R840  wspiera  system  operacyjnego  RHEL6.  Ww.  stanowisko  znajduje  potwierdzenie  w 

oświadczeniu Wykonawcy Statim z dnia 11 października 2018 r. złożonego na etapie oceny 

ofert oraz testów przez niego przeprowadzonych. 

Ponadto należy zauważyć, że Zamawiający nie wymagał, aby ww. wsparcia udzielał 

sam producent serwera lub oprogramowania. Cała konstrukcja dokumentacji jednoznacznie 

wskazuje, że Zamawiający precyzyjnie określa to co wymagane i tym samym nie ma pola do 

dod

atkowych  interpretacje  W  przypadku  serwera  Zamawiający  nie  żądał  wsparcia 

producenta,  ale  jedynie  tego,  że  serwer  będzie  wspierał  wskazane  oprogramowanie.  Tym 

samym nie zamieszczenie informacji o wspieraniu przez producenta serwera nie ma związku 

brakiem f

unkcjonalności dot. wspierania przez serwer systemu operacyjnego RHEL 6. 

Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy poprzez zaniechanie wykluczenia 

wykonawcy  Statim,  pomimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przedstawił informacje wprowadzające Zamawiającego w błąd poprzez niezgodne z prawdą 

twierdzenie  odnośnie  serwera  Dell  PowerEdge  R840  wspierającego  system  operacyjnego 

RHEL6  nie  ma  podstaw  dowodowych. 

Firma  Statim  po  przeprowadzonych  testach  wydała 

oświadczenie potwierdzające prawdziwość informacji w SIWZ na temat wsparcia serwera dla 

systemu  RHEL6.  Zamawiający  uwzględnił  wszystkie  dowody  testów  i  oświadczenie 

Wykonawcy  Statim  i  uznał  jego  ofertę  jako  spełniającą  wszystkie  wymagania  opisane  w 

SIWZ. Tym samym Wykonawca

w żaden sposób nie wprowadził Zamawiającego w błąd, ani 

na  skutek  niedbalstwa,  ani  w  wyniku  lekkomyślności.  Wobec  powyższego  Wykonawca 

Statim  nie  podlega  wykluczeniu  z  tytułu  podania  informacji  wprowadzających  w  błąd 

zamawiającego,  mogących  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 


zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia”. 

W trakcie rozprawy strony 

i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  serwerów.  W  pkt  1.14.  załącznika  nr  1  do 

siwz  zawierającego  szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia,  zamawiający  zawarł wymóg 

dotyczący serwerów o następującej treści: „Wspierane systemy operacyjne Windows Server 

2012  R2,  CentOS  7,  XenServer  7,  Oracle  Linux  7,  RHEL  6,  RHEL  7,  SLES  11,  SLES  12, 

VMware vSphere 5.5 U3, VMware vSphere 

6.0 U2”.  

Przystępujący  złożył  ofertę,  w  której  wskazał,  że  oferuje

m.in.: 

„Wspierane  systemy 

operacyjne Windows Server 2012 R2, CentOS 7, XenServer 7.5, Oracle Linux 7.4, RHEL 6, 

RHEL 7, SLES 11, SLES 12, VMware vSphere 5.5 U3, VMware vSphere 6.0 U3

”. 

Pismem  z  dnia  25  września  2018  r.  zamawiający  wezwał  przystępującego,  na 

podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia oświadczeń i dokumentów, o których mowa 

w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Przy

stępujący złożył oświadczenia i dokumenty.  

Pismem z dnia 5 października 2018 r. odwołujący skierował do zamawiającego pismo 

informujące o niezgodności oferowanego przez przystępującego sprzętu z siwz. Odwołujący 

wskazał, że przystępujący „w swojej ofercie zaoferował serwer firmy DELL PowerEdge E840 

i oświadczył, że zaoferowany serwer posiada wsparcie dla systemu operacyjnego RHEL 6, 

co nie jest zgodne z prawdą”. 

Pismem  z  dnia  8  października  2018  r.  zamawiający,  działając  na  podstawie  art.  87 

ust.  1  ustawy 

Pzp,  wezwał  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień.  W  szczególności 

zamawiający  wskazał:  „W  załączaniu  przekazuję  informacje  uzyskane  od  uczestnika 

postępowania  dot.  niespełniania  przez  Państwa  Sprzęt  wymagań  dot.  wspierania  przez 

oferowane serwery systemu operacyjnego RHEL6. 

Uprzejmie prosimy o ustosunkowanie się 

do ww. zarzutu do dnia 11 października 2018 r.” 

W  odpowiedzi  na  ww.  pismo  przystępujący  udzielił  następujących  wyjaśnień: 

„pragniemy  wyjaśnić,  że  zaoferowany  przez  nas  serwer  Dell  PowerEdge  R840  wspiera 

poprawną  i  kompletną  instalację  systemu  RHEL  6.  Wykonawca  posiada  doświadczenie                

w instalacji tego systemu na zaoferowanej platformie serwerowej

”. 

Pismem 

z  dnia  18  października  2018  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej oferty 

przystępującego. 


Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  st

ron i  przystępującego  złożone  na  piśmie  i  podane  do 

protokołu rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

ustawowych  sk

utkujących  odrzuceniem  odwołania,  wynikających  z  art.  189  ust.  2  ustawy 

Pzp.  Ponadto  Izba  ustaliła  wystąpienie  przesłanek  z  art.  179  ust.  1  Pzp,  tj.  istnienie  po 

stronie  odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  przez 

niego szkody z uwagi na kwestionowane zaniechanie zamawia

jącego.  

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zam

awiający odrzuca ofertę, jeżeli

jej treść 

nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  art.  87 

ust. 2 pkt 3.  

Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp z 

postępowania o udzielenie 

zamówienia wyklucza się: 

wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu, 

spełnia 

warunki 

udziału 

postępowaniu 

lub 

obiektywne                                       

i  niedyskryminacyjne  kryteria,  zwane  dalej  „kryteriami  selekcji”,  lub  który  zataił  te 

informacje lub nie jest w stanie pr

zedstawić wymaganych dokumentów (pkt 16), 

wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia (pkt 17). 

Rozpatrując  niniejszą  sprawę  pod  kątem  tego,  czy  zaoferowany  przez 

przystępującego serwer PowerEdge 840 zapewnia wsparcie systemu operacyjnego RHEL 6, 

należy  w  pierwszej  kolejności  odnieść  się  do  dołączonego  do  przystąpienia  oświadczenia 

firmy  Dell. 

Z  oświadczenia  tego  jednoznacznie  wynika,  że  możliwa  jest  instalacja  systemu 

RHEL  6  na  serwerze  PowerEdge  840.  Jednocześnie  rację  ma  odwołujący,  że  ww. 

oświadczenie  zostało  podpisane  niezgodnie  z  zasadami  reprezentacji  spółki  Dell 

wynikającymi z treści z KRS, tj. zostało podpisane przez jednego prokurenta, zamiast przez 

dwóch  (prokura  łączna).  Mimo  powyższego,  Izba  przyjęła  dowód  w  postaci  ww. 

oświadczenia z dwóch powodów:  

 

po  pierwsze,  ww.  oświadczenie  jest  oświadczeniem  wiedzy,  a  niewątpliwie  prokurent 

spółki,  nawet  działając  samodzielnie,  posiada  wiedzę  w  zakresie  produktów 


oferowanych  przez 

tę  spółkę.  Tym  samym,  nawet  przedstawiając  oświadczenie 

podpisane  przez  jednego  prokurenta,  przystępujący  w  wystarczającym  stopniu 

uprawdopodobnił, że możliwa jest instalacja systemu RHEL 6 na serwerze PowerEdge 

zwłaszcza  biorąc  pod  uwagę,  że  serwer  jest  urządzeniem,  które  może  być 

konfigurowane pod indywidualne potrzeby klienta; 

  po  drugie

,  kontrdowodem  dla  oświadczenia  złożonego  przez  przystępującego,  są 

informacje zawarte na stronie internetowej fi

rmy Dell, na które powołuje się odwołujący. 

Należy w związku z tym stwierdzić, że informacje na stronach internetowych danych firm 

mają  na  celu  przede  wszystkich  promocję  określonych  produktów  i  samej  firmy, 

natomiast  nie  muszą  stanowić  pełnych  i  wyczerpujących  danych  na  temat  tych 

produktów,  czy  firmy.  W  szczególności  informacje  zawarte  na  stronie  internetowej  nie 

muszą  zawierać  opisu  wszystkich  parametrów  i  funkcjonalności  określonego  produktu.  

Tym  samym,  w  ocenie  Izby, 

złożone  przez  przystępującego  oświadczenie  firmy  Dell, 

nawet 

z podpisem jednego prokurenta, ma większą moc dowodową, niż powołane przez 

odwołującego informacje ze strony internetowej.  

W konsekwencji, w świetle złożonego przez przystępującego oświadczenia firmy Dell, 

nie ma podstaw do stwierdzenia, że niemożliwa jest instalacja systemu operacyjnego RHEL 

6 na serwerze PowerEdge 840 

i wsparcie świadczone przez wykonawcę. 

Niezależnie  od  powyższego  należy  odnieść  się  także  do  stanowiska  odwołującego, 

zgodnie  z  którym  wykonawca  ubiegający  się  o  zamówienie  powinien  także  posiadać 

certyfikację dla systemu RHEL 6, aby możliwe było zapewnienie wsparcia. W związku z tym 

Izba  stwierdza

,  że  siwz  nie  zawiera  wymogu  posiadania  certyfikacji.  Powyższe  potwierdził 

także  zamawiający,  który  jednoznacznie  oświadczył,  że  świadomie  nie  zamieścił  takiego 

wymogu  w  siwz.  Nie  można  się  przy  tym  zgodzić  z  odwołującym,  który  z  samego  słowa 

„wsparcie”  wyinterpretowuje  konieczność  posiadania  certyfikacji  dla  systemu.  Interpretacja 

taka  ni

e  jest  zasadna  w  świetle  postanowień  siwz  (nie  wynika  z  żadnego  z  tych 

postanowień),  a  nadto  –  jak  wskazano  już  wyżej  –  jest  sprzeczna  z  jednoznacznym 

oświadczeniem zamawiającego, który wprost stwierdził na rozprawie, że był świadomy treści 

stawianych  przez  siebie  wymogów  i  na  pewno  nie  wymagał  posiadania  certyfikacji.  Tym 

samym,  wobec  braku  w  siwz  wymogu  posiadania  certyfikacji,  nie  mają  znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia sprawy, argumenty i dowody przedstawione na rozprawie, a dotyczące m.in. 

tego,  czy  system  RHEL  6 

jest  już  wycofywany,  czy  może  być  aktualizowany,  czy  jego 

ostatnią  dostępną  wersją  jest  wersja  RHEL  6.10.,  czy  producent  serwera  lub  producent 

systemu  operacyjnego  podejmą  się  serwisu  w  przypadku  braku  certyfikacji.  Kwestie  te 

pozostają irrelewantne dla rozstrzygnięcia sprawy wobec faktu, że certyfikacja nie była przez 

zamawiającego wymagana.  


Konsekwencją  braku  zawarcia  w  siwz  wymogu  posiadania  certyfikacji  dla  systemu 

RHEL  6  jest 

niemożność  stwierdzenia,  że  w  tym  zakresie  oferta  przystępującego  jest 

niezgodna  z  siwz. 

W  szczególności  należy  podkreślić,  że  wymaganie  od  wykonawców  na 

obecnym  etapie  posiadania  certyfikacji,  w  sytuacji,  gdy 

wymóg taki  nie był  zawarty  w  siwz, 

stanowiłoby  naruszenie  zasad  równego  traktowania,  uczciwej  konkurencji  i  przejrzystości,                  

o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła, że oferta przystępującego nie 

podlega  odrzuceniu 

z  powodu  niezgodności  z  treścią  siwz.  Tym  samym  zamawiający  nie 

naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jak też nie naruszył art. 24 ust. 1 pkt 1 pkt 16 i 17 

ustawy Pzp. Nie można bowiem mówić o wprowadzeniu zamawiającego w błąd, skoro oferta 

przystępującego jest zgodna z siwz. W konsekwencji odwołanie podlegało oddaleniu. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192 ust. 

9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018r., 

poz. 972). 

Przewodniczący    ……………………. 


Słowa kluczowe:
nieprawdziwe informacje
Słowa kluczowe:
nieprawdziwe informacje