Sygn. akt: KIO 2188/18
POSTANOWIENIE
z dnia 7 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 7 listopada
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 października
2018r. przez wykonawc
ę Netia Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Poleczki 13
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Zachodniopomorski Uniwersytet
Techniczn
y w Szczecinie, Al. Piastów 17
postanawia:
Umorzyć postępowanie,
Nakazuje zwrot z rachun
ku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
10 000 zł. 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Netia Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Poleczki 13
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 2188/18
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
wykonanie systemu sieci bezprzewodowej WiFi w domach studenckich ZUT w Szczecinie jako
„zaprojektuj i wybuduj” zostało wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 26
września 2018r. za numerem 622179-N-2018.
W dniu 19 października 2018r. zamawiający poinformował wykonawców o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy T. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
TENET T. J.
z siedzibą w Szczecinie, ul. Wawelska 1/8 i o odrzuceniu oferty wykonawcy Netia
Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Poleczki 13 na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6
ustawy z uwagi na błąd w obliczeniu ceny polegający na zastosowaniu niewłaściwej stawki
podatku VAT.
W dniu 24 października 2018r. odwołanie wniósł wykonawca Netia Spółka Akcyjna z siedzibą
w Warszawie
– dalej odwołujący. Odwołanie zostało podpisane przez pełnomocnika
działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 2 stycznia 2017r. udzielonego przez
urzędujących wówczas członka zarządu i prokurenta, zgodnie z zasadami reprezentacji
ujawnionymi w odpisie pełnym z KRS załączonym do odwołania. Kopia odwołania została
przekazana zamawiającemu w dniu 24 października 2018r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1. naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy oraz art. 89 ust.1 pkt. 6 ustawy przez bezzasadne odrzucenie
oferty
odwołującego, mimo, iż złożona oferta nie zawiera błędu w obliczeniu ceny, co naruszyło
zasadę równego traktowania wykonawców i zasadę zachowania uczciwej konkurencji w
postępowaniu;
2. naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy oraz art. 91 ust. 1 ustawy przez niedokonanie wyboru oferty
odwołującego, mimo, iż złożona przez odwołującego oferta w świetle kryteriów wyboru
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinna być oceniona i wybrana
jako oferta najkorzystniejsza, co naruszyło zasadę równego traktowania wykonawców i zasadę
uczciwej konkurencji w postępowaniu;
3. naruszenie art. 7 ust. 3 ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt. 6 ustawy przez zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez T. J. działającego pod firmą TENET T. J. z siedzibą w Szczecinie (dalej
jako „TENET"), jako oferty zawierającej błąd w obliczeniu ceny (błędna stawka podatku VAT),
a tym samym udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy;
Wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego i czynności wyboru jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez TENET
powtórzenia czynności oceny oferty odwołującego i TENET;
3. wyboru jako najkorzystniejszej oferty
odwołującego;
4. odrzucenie oferty TENET.
Odwołujący wskazał, że jego interes prawny w podejmowaniu środków ochrony prawnej
przewidzianych w ustawy
przejawia się w tym, że czynności zamawiającego naruszające
przepisy ustawy
pozbawiały odwołującego możliwości realizacji zamówienia. Uwzględniając
wszystkie kryteria oceny ofert, o
dwołujący złożył w postępowaniu ofertę najkorzystniejszą.
Tym samym o
dwołujący poniesie szkodę polegającą na utracie korzyści związanych z
wykonaniem z
amówienia.
Zamawiający złożył w dniu 5 listopada 2018r. odpowiedź na odwołanie i uwzględnił wynikający
zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy przez bezzasadne
odrzucenie oferty od
wołującego i naruszenie tym samym zasady równego traktowania
wykonawców i zasadę zachowania uczciwej konkurencji w postępowaniu. Podzielając
argumentację odwołującego przedstawioną w części E uzasadnienia Odwołania (w
szczególności przywołane tam orzecznictwo KIO) zamawiający uznał, iż zastosowanie
podstawowej stawki podatku VAT jest uprawnieniem wykonawcy i w związku z tym jako takie,
ani nie wyczerpuje znamion błędu w obliczeniu ceny w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy,
ani tym bardziej (na co również wskazywało uzasadnienie odrzucenia) nie stanowi czynności
nieważnej na podstawie przepisów prawa podatkowego, jako przepisów odrębnych, o których
mowa w art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy .
Zamawiający zobowiązał się unieważnić (anulować)
dokonaną przez siebie i zakomunikowaną:
) Zawiadomieniem z dnia 19.10.2018 r. -
czynność odrzucenia oferty odwołującego
2) Zawiadomieniem z dnia 19.10.2018 r. -
czynność wyboru oferty złożonej przez T. J.
działającego pod firmą TENET T. J. z siedzibą w Szczecinie (dalej jako „TENET”), jako oferty
najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu oraz wrócić do etapu badania i oceny ofert w
niniejszym postępowaniu.
W konsekwencji uwzględnienia wyżej wskazanego zarzutu odwołania, i tym samym cofnięcia
anulowania) czynności odrzucenia oferty odwołującego oraz cofnięcia (anulowania)
czynności wyboru za ofertę najkorzystniejszą oferty TENET, i powrotu do etapu badania i
oceny ofert celem ponownego ich wykonania z uwzględnieniem oferty odwołującego -
zamawi
ający nie uwzględnił pozostałych dwóch zarzutów odwołania, tj.:
1) Zarzutu rzekomego naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy oraz art. 91 ust. 1 ustawy przez
niedokonanie wyboru oferty
odwołującego jako oferty najkorzystniejszej
2) Zarzutu rzekomego naruszenia art. 7 ust. 3 ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy przez
zaniechanie odrzucenia oferty TENET.
ponieważ ich uwzględnienie (a tym samym uczynienie zadość wyartykułowanym w odwołaniu
żądaniom sformułowanym na podstawie tych zarzutów, tj. żądaniu nakazania zamawiającemu
wyboru jako najkorzystniejszej oferty
odwołującego oraz żądaniu nakazania zamawiającemu
odrzucenia oferty TENET) stanowiłoby działanie:
co najmniej przedwczesne w kontekście cofnięcia się do etapu ponownego badania i oceny
ofert, a tym samym naruszające przez to ustawę , w szczególności przepis jej art. 7 ust. 3
(choćby w kontekście niewykonania w odniesieniu do odwołującego wezwania z art. 26 ust. 2
ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy ) oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy (automatyczne odrzucenie
oferty TENET bez badania czy w okolicznościach niniejszej sprawy skalkulowana w jej cenie
preferencyjna stawka podatku VAT stanowi błąd w obliczeniu ceny)
godzące w uprawnienia zamawiającego wynikające konieczności oceny jego zdolności do
sfinansowania zamówienia za cenę podaną w ofercie odwołującego w kontekście art. 93 ust.
1 pkt 4 ustawy .
Niewątpliwie, wskutek cofnięcia (anulowania) czynności odrzucenia oferty odwołującego oraz
cofnięcia (anulowania) czynności wyboru za ofertę najkorzystniejszą oferty TENET zmianie
ulega ranking punktowy ofert w postępowaniu. Oferta firmy TENET uzyskała 60 pkt (wyłącznie
za najniższą oferowaną cenę, ponieważ w ofercie tej brak jest deklaracji umożliwiających
przyznanie jej punktów w kryteriach „poza cenowych”). Oferta odwołującego oferuje
wprawdzie cenę wyższą za wykonanie zamówienia (w stosunku do oferty TENET), niemniej
przez
deklarowane w niej skrócenie terminu wykonania zamówienia o 15 dni, udzielenie
gwarancji na okres 48 mies
ięcy oraz zobowiązanie się do zapłaty kar umownych, o których
mowa w 5 11 ust 1 pkt a) wzoru umowy w wysokości 0,3% oferta odwołującego uzyskuje
łącznie 82,60 pkt (62,60 pkt — w ramach kryterium „cena”, 15 pkt — w ramach kryterium
„skrócenie terminu wykonania zamówienia", 10 pkt — w ramach kryterium „okres gwarancji”,
15 pkt
— w ramach kryterium „Wysokość kary umownej”) — tym samym staje się ofertą
najwyżej ocenioną w świetle kryteriów oceny ofert podanych w dziale XIII SIWZ.
W dniu 6 listopada 2018r. odwołujący złożył pismo, w którym oświadczył, że cofa pozostałe,
nieuwzględnione zarzuty odwołania tj.:
1) Art. 7 ust. 1 ustawy oraz art. 91 ust. Ustawy przez niedokonanie wyboru oferty
odwołującego mimo, że złożona przez niego oferta w świetle kryteriów wyboru
ok
reślonych w siwz powinna być oceniona i wybrana jako najkorzystniejsza, co
naruszyło zasadę uczciwej konkurencji w postępowaniu, oraz
2) Naruszenia art. 7 ust. 3 ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez firmę TENET, jako oferty zawierającej błąd w
obliczeniu ceny (błędna stawka podatku VAT), a tym samym udzielenie zamówienia
wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy
I wniósł o umorzenie postepowania odwoławczego oraz zwrot uiszczonego wpisu od
odwołania.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 189 ust. 2 ustawy,
które skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z możliwym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym wypełnił przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwołania z art. 179
ust. 1 ustawy.
Przepis art. 186 ust. 3a ustawy stanowi, że w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W
takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie
uw
zględnionych zarzutów.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie zaistniał stan faktyczny podpadający pod wyżej wskazaną
normę prawną, to jest zamawiający uwzględnił zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 oraz art. 89 ust.
1 pkt 6 ustawy przez bezzasadne odrzucenie
oferty odwołującego i tym samym naruszenie
zasady równego traktowania wykonawców i zasadę uczciwej konkurencji w postępowaniu.,
odwołujący cofnął pozostałe zarzuty. Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
W tej sytuacji Izba umorzyła postępowania, a zamawiający jest zobowiązany do unieważnienia
wyboru oferty najkorzystniejszej, przywrócenia do postępowania odrzuconej oferty
odwołującego i powtórzenia czynności badania i oceny ofert zgodnie z żądaniem zawartym w
odwołaniu w zakresie uwzględnionego zarzutu.
Stosownie do art. 186 ust. 6 pkt. 1 koszty postępowania Izba wzajemnie zniosła. Natomiast
zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41 poz. 238 ze zm. z 2016r.
pod. 47) Izba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.
Przewodniczący: ………………………