Sygn. akt KIO 2174/18
POSTANOWIENIE
z dnia 25 października 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
Wobec cofnięcia w dniu 25 października 2018 roku odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 22 października 2018 r. przez wykonawcę Doosan Babcock
Energy Polska Spółka z Akcyjna z siedzibą w Rybniku w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Tauron Wytwarzanie Spółka Akcyjna z siedzibą w Jaworznie
postanawia:
1) u
marza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Doosan Babcock Energy Polska Spółka z Akcyjna z siedzibą w Rybniku
kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 2174/18
Uzasadnienie
Zamawiajacy
–
Tauron Wytwarzanie S.A. prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na zadanie pn.: “Remont urządzeń pomocniczych maszynowni bloku
nr 10 Tauron Wytwarzanie Spółka Akcyjna - Oddział Elektrownia Łagisza w Będzinie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dizenniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod nr 2018/S 198-
449611 w dniu 13 października 2018 r. (nr dokumentu 449611-2018).
Numer referencyjny postępownia nadany przez Zamawiającego: 2018/TW/TW/03747/S.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu ograniczonego, o wartości zamówienia
równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. (t.j. Dz. U. z 2017 r.,
poz.1579 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”.
W dniu 22 października 2018 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wniesione przez wykonawcę
Doosan Babcock Energy Polska S.A. z siedzibą
w Rybniku (zwanego dalej Odwołującym) od niezgodnej z prawem czynności Zamawiającego
podjętej w postepowaniu w postaci określenia w ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów
dotyczących kwalifikacji technicznych i/lub zawodowych wykonawców w zakresie części II.
Czynnością Zamawiającego niezgodną z przepisami ustawy jest określenie w
ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów dotyczących kwalifikacji technicznych i/lub zawodowych
wykonawców w zakresie części II poprzez wymaganie wykazania, że wykonawca wykonał co
najmniej dwie usługi odpowiadające swoim zakresem przedmiotowi zamówienia tj. wykonywał
prace remontowe lub serwisowe armatury i urządzeń pomocniczych bloków pracujących na
parametry nadkrytyczne, a wartość brutto każdej z tych usług powinna być nie mniejsza niż
400 000,00 PLN [Sekcja III. 2.3,
pkt. 1) ogłoszenia o zamówieniu].
W ocenie Odwołującego wymaganie wykonania prac remontowych lub serwisowych armatury
i urządzeń pomocniczych bloków pracujących na parametry nadkrytyczne i utożsamianie
takich prac z przedmiotem części II zamówienia stanowi naruszenie następujących przepisów:
art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust 1 b pkt. 3) w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp z uwagi na określenie
warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej w
sposób nadmierny i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz utrudniający
uczciwą konkurencję;
art. 7 ust. 1 Pzp z uwagi na przygotowanie i prowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Wobec podniesionych powyżej zarzutów Odwołujący wniósł o modyfikację Sekcji III.
2.3. pkt. 1) ogłoszenia o zamówieniu poprzez dostosowanie go do wymagań wynikających z
Pzp poprzez określenie kryteriów dotyczących kwalifikacji technicznych i/lub zawodowych
wykonawców w zakresie części II w ten sposób, że za dwie usługi odpowiadające
przedmiotowi zamówienia będzie rozumiana realizacja prac remontowych lub serwisowych
armatury i urządzeń pomocniczych bloków o mocy powyżej 200 MW, a wartość brutto każdej
z ty
ch usług powinna być nie mniejsza niż 400 000,00 PLN. A zatem o wykreślenie warunku
wykonania prac na bloku o parametrach nadkrytycznych i wprowadzenie w to miejsce wymogu
wykonania prac remontowych lub serwisowych w blokach o mocy powyżej 200 MW.
W dniu 25 października 2018 r. Odwołujący, przed otwarciem rozprawy złożył pismo, w
którym oświadczył, że cofa odwołanie wniesione 22 października 2018 roku z uwagi na zmianę
przez Zamawiającego ogłoszenia o zamówieniu oraz wniósł o zwrot 90% wpisu.
Ze
względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy,
jego cofnięcie zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu.
W tym stanie rzeczy Izba
– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy
Pzp
– postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt
3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972) Izba orzekła o dokonaniu
zwrotu na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 15 000,00 zł.
Przewodniczący: ………………………………