Sygn. akt: KIO 2141/18
POSTANOWIENIE
z dnia 30 października 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 30 października 2018 roku
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16
października 2018 r. przez wykonawcę Symbiona Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Daleszyce z siedzibą w
Daleszycach
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz odwołującego –
Symbiona Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 10.000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kielcach.
Przewodniczący: …………….………..
Sygn. akt KIO 2141/18
Uzasadnienie
Zamawiający - Gmina Daleszyce prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na zadanie pn.: „Rozbudowa i przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości
Daleszyce, gmina Daleszyce". Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego, o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579 z późn. zm.) zwaną dalej „ustawą” lub „Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 10 września 2018 roku w Biuletynie
Zamówień Publicznych nr 614645-N-2018.
Dnia 16 października 2018 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę Symbiona S.A. z siedzibą w Warszawie (zwanego
dalej Odwołującym), od niezgodnych z przepisami ustawy Pzp czynności i zaniechań
Zamawiającego w postępowaniu polegających na:
uznaniu za ofertę, której przyznano najwyższą liczbę punktów po zakończeniu czynności
badania i oceny ofert i wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy METABEX R. C.,
26-026 Morawica, ul. Diamentowa 5, dalej jako
„Wykonawca METABEK" lub „METABEX",
pomimo faktu, że wykonawca ten podał w swojej ofercie nieprawdziwe informacje:
zawarte w wykazie do punktacji złożonym wraz z ofertą wykonawcy METABEX celem
uzyskania punktów w ramach kryterium oceny ofert odnoszące się do punktowanego
doświadczenia Pana L. W. J. wskazanego do pełnienia funkcji kierownika budowy;
zawarte w wykazie osób złożonym celem wykazania spełniania warunku udziału w
postępowaniu odnoszącego się do potencjału osobowego do realizacji zamówienia
określonym w pkt 9.4.2. lit.b tiret pierwszy, a odnoszące się do osoby Pana L. W. J. i
posiadanego przez nią doświadczenia;
zawarte w wykazie doświadczenia złożonym celem wykazania spełniania warunku
udziału w postępowaniu odnoszącego się posiadania zdolności technicznej do realizacji
zamówienia określonym w pkt. 9.4.2. lit. a) i w konsekwencji powyższego:
zaniechaniu wykluczenia wykonawcy METABEX z postępowania na podstawie art. 24 ust.
1 pkt 16 ustawy Pzp, względnie art. 24 ust.1 pkt 17 ustawy Pzp i zaniechaniu uznania jego
oferty za odrzucona na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp.
Ewentualnie, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nieprawdziwych informacji:
3. zaniechaniu wykluczenia wykonawcy METABEX po przeprowadzeniu procedury
uzupełnień, wyjaśnień i uznania jego oferty za odrzuconą jako niespełniającego warunków
udziału w postępowaniu;
nieprawidłowym przyznaniu punktów Wykonawcy METABEX w ramach kryterium oceny
ofert „doświadczenie kierownika budowy''.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez Wykonawcę METABEX podlegającego wykluczeniu, która powinna
zostać uznana za odrzuconą, i która nie jest ofertą najkorzystniejszą w postępowaniu;
2) art. 24 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia
METABEX z postępowania, pomimo że wykonawca ten wprowadził (w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa) Zamawiającego w błąd:
przy przedstawieniu informacji odno
szących się do doświadczenia Pana L. W. J.
wskazanego celem uzyskaniu punktów w ramach kryterium „doświadczenie
kierownika budowy" w ramach Wykazu osób do punktacji (zgodnie z załącznikiem
lb do SIWZ), jak również,
przy przedstawieniu informacji, że Wykonawca ten spełnia warunki udziału w
postępowaniu dotyczące zdolności technicznej i zawodowej w zakresie
posiadanego potencjału osobowego w odniesieniu do osoby Pana L. W. J.,
przy przedstawieniu informacji odnoszących się do zdolności technicznej w zakresie
doświadczenia zawodowego, z których wynika, że wykonawca realizował zakres
robót odpowiadający treści warunku, podczas gdy zakres robót rzeczywiście
wykonawcy przez Wykonawcę METABEX w ramach realizacji kontraktu jest inny,
również co do wartości i nie potwierdza spełniania warunku opisanego w pkt 9.4.2.
lit.
a)
SiWZ w postępowaniu co stanowi naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej
konkurencji.
Ewentualnie:
3) art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia
METABEX z postępowania w związku z tym, że wykonawca ten przedstawił (w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa) informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego
odnoszące się do:
do doświadczenia Pana L. W. J. wskazanego celem uzyskaniu punktów w ramach
kryterium „doświadczenie kierownika budowy” w ramach Wykazu osób do punktacji
(zgodnie z załącznikiem 1b do SIWZ), jak również,
spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i
zawodow
ej w zakresie posiadanego potencjału osobowego dotyczącego kierownika
budowy (9.4.2. lit. b) tiret pierwszy SIWZ) w odniesieniu do osoby Pana
L. W. J.,
doświadczenia zawodowego wskazanego w wykazie robót, z których wynika, że
wykonawca realizował zakres robót odpowiadający treści warunku 9.4.2. lit. a) i o
wartości referencyjnej wskazanej w treści warunku, podczas gdy zakres robót
Wykonawcy METABEX w ramach realizacji wskazanego w wykazie kontraktu jest
inny, również co do wartości i nie potwierdza spełniania warunku opisanego w pkt
9.4.2. lit. a) SIWZ w postępowaniu, podobnie jak ich wartość, co stanowi naruszenie
zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji,
a)
powyższe miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego, tj.
na wybór oferty METABEX jako najkorzystniejszej, co stanowi naruszenie zasady
równego traktowania i uczciwej konkurencji.
Ewentualnie:
na wypadek nieuwzględnienia wyżej wskazanych zarzutów odnoszących się do
nieprawdziwych informacji, naruszenie art. 26 ust. 3 i 26 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z 24
ust. 1 pkt 12 w zw. żart. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
METABEX do uzupełnienia/wyjaśnienia dokumentów potwierdzających okoliczności, o
których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp pomimo, że wykonawca ten w odpowiedzi na
wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp nie wykazał spełniania warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej dotyczące doświadczenia,
określonego w pkt 9.4.2.lit. a) SIWZ i potencjału osobowego wskazanego w pkt 9.4.2.lit.
b) tiret 1 w odniesieniu do kierownika budowy i wykluczenia tego wykonawcy w
przypadku niesprostania wezwaniu,
na wypadek nieuwzględnienia wyżej wskazanych zarzutów odnoszących się do
nieprawdziwych informacji, również naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7
ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez nieprawidłowe przyznanie punktów w ramach kryteriów
oceny ofert wykonawcy METABEX w ramach kryterium oceny ofert „doświadczenie
kierownika budowy", poprzez przyznanie punktów za doświadczenie nie spełniające
wymogów postawionych przez Zamawiającego i w konsekwencji przyznanie wykonawcy
METABEX10 pkt w ramach przedmiotowego kryterium, co doprowadziło do
nieprawidłowego wyboru oferty wykonawcy METABEX jako najkorzystniejszej.
Mając na względzie wyżej wskazane zarzuty Odwołujący wniósł o:
• uwzględnienie odwołania,
• nakazanie Zamawiającemu unieważnienia wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy METABEX,
• nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności oceny ofert oraz uznania, że
wykonawca METABEX podlega wykluczeniu, a jego oferta podlega odrzuceniu;
• zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, zgodnie z przedłożonym na
rozprawie rachunkiem.
W dniu 29
października 2018 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła
pisemna odpowiedź Zamawiającego na odwołanie. Zamawiający oświadczył, iż uwzględnił
zarzuty podniesione w odwołaniu w całości.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden z
wykonawców, tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu jak i okoliczności, iż po stronie Zamawiającego nie przystąpił
skutecznie żaden wykonawca Izba uznała, że zachodzą przesłanki do umorzenia
postępowania zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
Ponadto Izba wskazuje, iż w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w
odwołaniu.
O kosztach postępowania Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972).
Przewodniczący: …………….………