KIO 1916/18 POSTANOWIENIE dnia października 2018 r.

Stan prawny na dzień: 04.12.2018

Sygn. akt: KIO 1916/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

8 października 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicz

ący:     Anna Wojciechowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez 

udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w Warszawie w dniu 8 października 2018 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 września 2018 r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo 

Robót  Wodnych  i  Ekologicznych  „EKO  -  WOD”  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Świdnicy 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Krzykosy 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Robót  Wodnych  i  Ekologicznych  „EKO  -  WOD”  Sp. 

o.o. z siedzibą w Świdnicy kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 

zero groszy), 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, 2018 oraz z 2018 r. poz. 1560) na niniejsze postanowienie - 

terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Iz

by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu. 

Przewodniczący:   …………………… 


Sygn. akt KIO 1916/18 
 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Gmina  Krzykosy  -  prowadzi  w trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest Budowa sieci 

wodociągowej  i  kanalizacji  sanitarnej  w  miejscowości  Pięczkowo  i  Witowo  oraz  kanalizacji 

sanitarnej  w  miejscowości  Solec  i  Sulęcin  w  gminie  Krzykosy,  nr  referencyjny: 

ZP.271.8.GKZ.8.2018

Postępowanie  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym 

Dzienniku Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  12  września  2018 r.  za numerem  2018/S 

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  roboty  budowlane 

jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 

11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 

r. poz. 1579, 2018 oraz z 2018 r. poz. 1560, 

zwanej dalej „ustawą pzp”). 

W  dniu  24 

września  2018  r.  odwołanie  wniósł  wykonawca  Przedsiębiorstwo  Robót 

Wodnych i Ekologicznych „EKO - WOD” Sp. z o.o. z siedzibą w Świdnicy – dalej Odwołujący. 

Odwołanie  zostało  wniesione  wobec  postanowień  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia,  która  została  opublikowana  na  stronie  internetowej  Zamawiającego  w  dniu 

września 2018 r. 

Odwołujący zarzucił naruszenie następujących przepisów: 

1.  art. 7 ust. 1 ustawy pzp, 

poprzez ustalenie warunków udziału w postępowaniu w sposób 

naruszający uczciwą konkurencję polegające na określeniu warunków udziału w postępowaniu 

w  sposób  eliminujący  wykonawców  dających  prawidłową  rękojmię  należytego  wykonania 

przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia,  

2. art. 22 ust. 1a ustawy pzp, 

poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób 

nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  uniemożliwiający  ocenę  zdolności 

wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  poprzez  postawienie  warunków 

nadmiernych. 

Odwołujący  w  oparciu  o  wyżej  wskazane  zarzuty  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie  Zamawiającemu  modyfikację  treści  SIWZ  (warunków  udziału  w  postępowaniu) 

następujący  sposób:  Kierownik  Robót  Elektrycznych  -  posiadający  co  najmniej  5  lat 

doświadczenia zawodowego w kierowaniu robotami budowlanymi w zakresie sieci, instalacji 

urządzeń  elektrycznych.  Osoba  musi  posiadać  uprawnienia  budowlane  do  kierowania 

robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji 

i  urządzeń  elektrycznych  wydane  na  podstawie  obecnie  obowiązujących  przepisów  lub 


odpowiadające  im  ważne  uprawnienia,  które  zostały  wydane  na  podstawie  wcześniej 

obowiązujących  przepisów  prawa  oraz  pełnił  funkcję  kierownika  robót  elektrycznych  przy 

realizacji min. 1 zadania polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej (doprowadzonego do 

odbioru  i  rozliczenia  końcowego  robót  budowlanych)  o  wartości  min.  30.000.000,00.  PLN 

brutto,  w  którym  występowały  roboty  elektryczne,  lub  postawienie  warunku  udziału 

postępowaniu  dotyczącego  kierownika  robót  elektrycznych  w  sposób  spójny 

odpowiadający  zakresowi  robót  elektrycznych  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Kierownik 

Robót Drogowych - posiadający co najmniej 5 lat doświadczenia zawodowego w kierowaniu 

robotami  budowlanymi  w  zakresie  robót  drogowych.  Osoba  musi  posiadać  uprawnienia 

budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  w  specjalności  drogowej 

wydane  na  podstawie  obecnie  obowiązujących  przepisów  lub  odpowiadające  im  ważne 

uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa 

oraz pełnił funkcję kierownika robót drogowych przy realizacji min. 1 zadania polegającego na 

budowie  sieci  kanalizacyjnej  (doprowadzonego  do  odbioru  i  rozliczen

ia  końcowego  robót 

budowlanych)  o  wartości  min.  30.000.000,00.  PLN  brutto,  w  którym  występowały  roboty 

drogowe,  lub  postawienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  kierownika  robót 

drogowych w sposób spójny i odpowiadający zakresowi robót drogowych w przedmiotowym 

postępowaniu. 

W dniu 1 

października 2018 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której 

oświadczył, że uwzględnia wniesione odwołanie w całości.  

Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzi podstawa do umorzenia postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  186  ust.  2  ustawy  pzp,  zgodnie  z  którym  w  sytuacji  gdy 

zamawiający  dokona  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba 

może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron 

oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie 

wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie 

przyst

ąpił  w  terminie  żaden  wykonawca.  W  niniejszej  sprawie  nie  przystąpił  w  terminie  po 

stroni

e  zamawiającego  żaden  wykonawca,  a  zamawiający  złożył  oświadczenie 

o uw

zględnieniu odwołania w całości. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy.  

Na  podst

awie  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 

kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972) 


I

zba orzekła o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty 20 000 zł uiszczonej 

tytułem wpisu. 

Postanowienie  zostało  ogłoszone  poprzez  jego  wywieszenie  na  tablicy  ogłoszeń 

trybie § 32  Rozporządzenia Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 22 marca 2010  r.  w  sprawie 

regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (t. j.: Dz. U. z 2014r., poz. 964 oraz 

Dz. U. z 2017r., poz.14). 

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

Przewodniczący:      …………………….