KIO 1915/18 POSTANOWIENIE dnia października 2018 r.

Stan prawny na dzień: 04.12.2018

Sygn. akt: KIO 1915/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

8 października 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Agnieszka Trojanowska 

Członkowie:   

Paweł Trojan 

Renata Tubisz 

 
po  rozpoznaniu  na 

posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  i  uczestnika  postępowania  w 

Warszawie  w  dnia 8  października  2018r.  odwołania wniesionego do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  24  września  2018r.  przez  Strabag  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Pruszkowie,  ul.  Parzniewska  10  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Zamawiającego:  Miasto  Stołeczne  Warszawa  Dzielnica  Praga-

Południe z siedzibą w Warszawie, ul. Podskarbińska 6 

przy udziale 

wykonawcy Budimex Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 40 

do postępowania w sprawie sygn. akt KIO 1915/18 po stronie odwołującego 

postanawia: 

Umorzyć postępowanie, 

Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000 

zł.  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Strabag spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie, ul. 

Parzniewska 10 tytułem wpisu od odwołania, 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.1579)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ………………….. 

Członkowie:  ………………………. 

………………………. 


Sygn. akt KIO 1915/18 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

budowę  Centrum  Kulturalno-Edukacyjnego”  przy  ul.  Jana  Nowaka-Jeziorańskiego  w 

Warszawie 

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Suplemencie  do  Dziennika 

Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 12 września 2018 r. pod numerem 2018/S 175-396060. 

W dniu 24 września 2018r. wykonawca Strabag spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z 

siedzibą  w  Warszawie  –  dalej  odwołujący,  wniósł  odwołanie.  Odwołanie  zostało  wniesione 

przez  pełnomocnika  działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  5  lutego  2018r. 

udzielonego przez dwóch członków zarządu ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej 

reprezentacji. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 24 września 2018r. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 

1. Naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z art. 139 ustawy w zw. z art. 647 kc przez przyznanie 

zamawiającemu  w  § 15 ust.  13  pkt  1)  wzoru  umowy  prawa do  odmowy  dokonania  odbioru 

końcowego w każdym wypadku wystąpienia wad nawet jeżeli wady mają charakter nieistotny. 

Zgodnie z art. 647 kc inwestor (

zamawiający) ma obowiązek dokonania odbioru i może uchylić 

się  od  tego  obowiązku  tylko  w  przypadku,  gdy  przedmiot  umowy  obarczony  jest  wadami 

istotnymi. W przypadku wystąpienia wad nieistotnych inwestor (zamawiający) jest obowiązany 

dokonać odbioru końcowego. 

2. Naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z art. 147 ust. 1 ustawy, art. 148 ust. 1 ustawy w zw. 

z art. 139 ustawy w zw. z art. 647 kc, art. 654 kc przez 

wstrzymanie zapłaty wynagrodzenia 

wykonawcy  jako  formy  zabezpieczenia  należytego  wykonania  umowy.  zamawiający  we 

wzorze umowy w § 3 ust. 1 pkt 5 oraz § 6 ust. 2 pkt 1) i § 6 ust. 3 wzoru umowy uzależnił 

wystawienie faktury i dokonanie zapłaty za fakturę przejściową oraz za fakturę końcową od 

dokonania  bezusterkowego  odbioru  częściowego  lub  końcowego.  Takie  sformułowanie 

zapisów  wzoru  umowy  oznacza,  że  zamawiający  traktuje  wstrzymanie  płatności 

wynagrod

zenia  wykonawcy  jako  środek  zabezpieczający  należyte  wykonanie  umowy  tj. 

usunięcie wad odbiorowych. W art. 147 ust. 1 ustawy i art. 148 ust. 1 ustawy ustawodawca nie 

przewidział  wstrzymania  płatności  wykonawcy  jako  formy  zabezpieczenia  należytego 

wykonania umowy. 

3. Naruszenie art. 139 ustawy 

w zw. z art. 483 § 1 kc przez zastrzeżenie w § 19 ust. 1 pkt 2 

wzor

u  umowy  kary  umownej  za  zwłokę  wykonawcy  w  wykonaniu  określonego  w  umowie 

przedmiotu  odbioru  częściowego  w  stosunku  do  aktualnego  Harmonogramu  przy  czym  na 

chwilę obecną we wzorze umowy nie zostały ustalone ani zakresy ani terminy poszczególnych 

części  przedmiotu  umowy  podlegające  odbiorom  częściowym  oraz  co  oczywiste  wartości 

poszczególnych zakresów robót. Oznacza to, że wbrew dyspozycji art. 483 § 1 kc nie zostały 


sprecyzowane  ani  podstawy  naliczenia  kary  umownej  tj.  nie  zostało  sprecyzowane 

zobowiązanie, którego nieprawidłowe wykonanie jest zagrożone karą umowną jak również nie 

została  sprecyzowana  wartość  kary  umownej,  gdyż  na  chwilę  zawierania  umowy  nie  będą 

znane wartości zakresów robót zagrożone karami umownymi. 

4. Naruszenie art. 143a ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 143b ust. 2 ustawy przez 

nałożenie w 

§  6  ust.  2  pkt  2  oraz  §  6  ust.  14  wzoru  umowy  obowiązku  zapłaty  przez  wykonawcę 

niewymagalnego  w

ynagrodzenia  podwykonawców  w  celu  otrzymania  zapłaty  od 

zamawiającego i w istocie skrócenie terminu zapłaty wynagrodzenia podwykonawców z 30 dni 

do bliżej niesprecyzowanego terminu kilku dni. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  zmiany  treści  SIWZ  tj.  załącznika  nr  7  do 

SIWZ wzór umowy w następujący sposób: 

Ad. II. 1 powyżej 

Zmiana § 15 ust. 13 pkt 1) przez ograniczenie prawa zamawiającego do odmowy dokonania 

odbioru końcowego tylko do przypadku wystąpienia wad istotnych usuwalnych a w przypadku 

wad 

nieistotnych  usuwalnych  do  dokonania  odbioru  końcowego  z  jednoczesnym 

sporządzeniem listy wad odbiorowych i terminem ich usunięcia. 

Po uwzględnieniu zmiany treść SIWZ - wzoru umowy powinna być następująca § 15 ust. 13. 

Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady: 

1) istotne nadające się do usunięcia, zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia 

wad. W przypadku  wystąpienia wad  nieistotnych nadających się  do  usunięcia  zamawiający 

dokona odbioru końcowego a do protokołu odbioru zostanie dołączona lista wad odbiorowych 

wraz z terminem ich usunięcia. 

Ad. II.2 powyżej 

Zmiana  §  3  ust.  1  pkt  5),  §  6  ust.  2  pkt  1  i  §  6  ust.  3  wzoru  umowy  przez  umożliwienie 

Wykonawcy złożenia faktur przejściowej i końcowej oraz otrzymanie zapłaty wynagrodzenia 

określonego w fakturach w przypadku dokonania odbioru częściowego i końcowego bez wad 

istotnych  to  jest Wykonawca  powinien  mieć  możliwość  zafakturowania  wykonanych  robót  i 

otrzymania  wynagrodzenia  gdy  wykonywane  roboty  budowlane  nie 

są  obarczone  wadami 

istotnymi. 

Po uwzględnieniu zmiany treść SIWZ - wzoru umowy powinna być następująca § 3 ust. 1 pkt 

5) dokonanie zapłaty wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy z tytułu realizacji niniejszej 

umowy (za wykonane i odebrane roboty oraz 

dostarczone i zamontowane wyposażenie bez 

wad istotnych). 

§ 6 ust. 2 pkt 1) 

1)  protokoły  częściowego odbioru robót  bez  istotnych wad  lub  protokół odbioru końcowego 

robót bez istotnych wad, 


§ 6 ust. 3 

3.  Faktury  będą  dostarczane  zamawiającemu  najpóźniej  w  ciągu  1  dni  od  podpisania 

protokołów  odbioru  częściowego  i  odbioru  końcowego.  W  przypadku  odbioru  przedmiotu 

umowy z istotnymi wadami (§ 15 ust. 13 pkt 1), faktury mogą być wystawione po stwierdzeniu 

przez 

zamawiającego  usunięcia  istotnych  wad.  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  złożenia 

faktur wraz z dokumentacją wskazaną w ust. 2. 

Ad. II.3 powyżej 

Zmiana  §  19  ust.  1  pkt  2)  wzoru  umowy  bądź  przez  jego  wykreślenie  w  całości  (w  takim 

przypadku jedynym penalizowanym terminem byłby termin końcowy) bądź zmiana tego punktu 

połączona ze zmianą § 4 ust. 2 wzoru umowy i ustaleniem w umowie terminów pośrednich 

(kamieni milowych). Wykonawca powinien mieć jasność, jakie są terminy pośrednie są istotne 

dla  zamawiającego  i  tym  samym,  które  terminy  umowne  są  zagrożone  karami  umownymi. 

Powinny  zostać  ustalone  konkretne  terminu  pośrednie  przez  ustalenie  ich  w  miesiącach 

(dniach  lub  tygodniach)  od  dnia  podpisania  umowy  lub  przez  ustalenie  konkretnej  daty 

kalendarzowej. Z uwagi na fakt, że na chwilę obecną nie jest znana data podpisania umowy 

bezpieczniejszym  rozwiązaniem  jest  ustalenie  terminów  przejściowych  liczonych  w 

dniach/tygodniach/miesiącach od dnia podpisania umowy. 

Po uwzględnieniu zmiany treść SIWZ - wzoru umowy powinna być następująca 

§19 ust. 1 pkt 2)- skreślony ewentualnie 

§ 4 ust.2 

Ustala się następujące terminy pośrednie i końcowy wykonania przedmiotu umowy: 

a)    - 

w terminie .... miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia 

b)    - 

w terminie .... miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia 

c)  -

w terminie .... miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia  

d) Ter

min końcowy wykonania przedmiotu umowy ustala się na dzień 10.12.2020 r. 

§ 19 ust. 1 pkt 2) 

2)  0,02%  wynagrodzenia  brutto  za  każdy  rozpoczęty  dzień  zwłoki  w  dotrzymaniu  terminu 

pośredniego, w stosunku do terminu określonego w §4 ust 2 lit a) do ....) umowy, 

Ad. II.4 powyżej 

Zmiana § 6 ust. 2 pkt 2) wzoru umowy powinna zmierzać do tego aby wykonawca przedstawił 

oświadczenia  podwykonawców/dalszych  podwykonawców,  że  otrzymali  wymagalne 

wynagrodzenie za poprzedni okres rozliczeniowy a nie za bieżący jak zamawiający zapisał we 

wzorze umowy. W § 6 ust. 14 wzoru umowy powinny zostać wprowadzone analogiczne zmiany 

tj.  zapłata  wynagrodzenia  wykonawcy  za  bieżący  okres  rozliczeniowy  może  być 

uw

arunkowana  przedstawieniem  dowodów  zapłaty  wymagalnego  wynagrodzenia  za 

poprzedni okres rozliczeniowy a nie za bieżący. 

§ 6 ust. 2 pkt 2 


w przypadku ustanowienia przez w

ykonawcę, za zgodą zamawiającego, podwykonawcy: 

2)  uwierzytelnione  przez  wykonawc

ę  kopie  faktur  przedstawionych  wykonawcy  przez 

p

odwykonawcę  z  tytułu  robót  budowlanych  wykonanych  przez  podwykonawcę  wraz  z 

oświadczeniem  podwykonawcy,  z  którego  wynika,  że  otrzymał  zapłatę  wymagalnego 

wynagrodzenia za roboty wykonane w poprzednim okresie rozliczeniowym, 

§ 6 ust 14 

14) Strony umowy zgodnie ustalają, iż wypłata wynagrodzenia umownego wykonawcy zgodnie 

z  postanowieniami  niniejszej  umowy  będzie  uwarunkowana  przedstawieniem  dowodów 

zap

łaty  wymagalnego  wynagrodzenia  podwykonawcom/dalszym  podwykonawcom  (kopie 

przelewów)  wraz  ze  złożeniem  pisemnego  oświadczenia  podwykonawców/dalszych 

p

odwykonawców  o  uregulowaniu  wszelkich  wymagalnych  zobowiązań  i  płatności  oraz  o 

zrzecze

niu  się  jakichkolwiek  roszczeń  podwykonawców/dalszych  podwykonawców  w 

stosunku  do  zam

awiającego.  Oświadczenia  te  powinny  odnosić  się  do  robót  wykonanych 

przez  p

odwykonawców/dalszych podwykonawców,  za poprzedni  okres rozliczeniowy.  Dane 

zawarte w dowodach zapłaty (kopie przelewów) zostaną przekazane zamawiającemu po ich 

zanonimizowaniu. 

Odw

ołujący  wskazał,  że  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania.  Odwołujący,  jest 

podmiotem  profesjonalnie  działającym  na  rynku  budowlanym,  w  tym  w  sektorze  inwestycji 

realizowanych  w  trybie  ustawy

.  Zapisy  zawarte  w  SIWZ  a  w  szczególności  wzorze  umowy 

będącym załącznikiem do SIWZ są niezgodne z ustawą i kc. Formułując zapisy wzoru umowy 

zamawiający  ogranicza  prawo  wykonawcy  do  otrzymania  należnego  wynagrodzenia,  w 

sposób  niezgodny  z  kc  wprowadza  odbiór  bezusterkowy.  Zamawiający  w  sposób  wadliwy 

zastrzega karę umowną. Z uwagi na powyższe, skoro treść SIWZ i wzoru umowy ogłoszenia 

o zamówieniu narusza zasady Prawa zamówień publicznych oraz kc, odwołujący ma interes 

prawny  w  złożeniu  odwołania,  jako  że  chciałby  mieć  możliwość  złożenia  najkorzystniejszej 

oferty  w  ni

niejszym  postępowaniu  i  zawrzeć  prawidłową  i  zgodną  z  powszechnie 

obowiązującymi  przepisami  umowę  z  zamawiającym,  zrealizować  przedmiot  zamówienia  a 

następnie otrzymać należne wynagrodzenie. 

W dniu 25 września 2018r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.  

W dniu 28 września 2018r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił 

swój  udział  wykonawca  Budimex  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Stawki  40  –  dalej 

przystępujący. Wskazał, że ma interes w rozstrzygnięciu na korzyść odwołującego, gdyż jest 

podmiotem  zainteresowanym  realizacją  przedmiotowego  zamówienia,  a  pozostawienie 

kwestionowanych  przez  odwołującego  postanowień  wzoru  umowy  może  spowodować  u 

przystępującego  szkodę.  Przystępujący  wskazał,  że  uwzględnienie  odwołania  umożliwi 


przystępującemu  złożenie  prawidłowej  i  konkurencyjnej  oferty  i  zagwarantuje  niezakłócone 

realizowanie  kontraktu  opartego  na  równowadze  stron  stosunku  zobowiązaniowego  i 

respektowanie 

powszechnie 

obowiązujących 

standardów 

przepisów 

prawa. 

Nieuw

zględnienie  odwołania  doprowadzi  według  przystępującego  do  stanu  naruszenia 

przepisów  ustawy  i  kodeksu  cywilnego,  generuje  ryzyko  utraty  możliwości  uzyskania 

przedmiotowego  zamówienia  przez  przystępującego.  Ponadto  interes  przystępującego 

przejawia  się  już  w  samym  zainteresowaniu  wynikiem  danej  sprawy,  który  ma  na  celu 

doprowadzenie  do  ukształtowania  treści  przyszłej  umowy  w  sposób  respektujący  wytyczne 

zdefiniowane  w  ustawie  i  Kodeksie  cywilnym,  co  potwierdza  przytoczone  przez 

przystępującego  orzecznictwo  Izby.  Wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  jako  zasadnego. 

Zgłoszenie  zostało  podpisane  przez  pełnomocnika  działającego  na  podstawie 

pełnomocnictwa z dnia 28 grudnia 2017r. udzielonego przez prezesa zarządu ujawnionego w 

KRS  i  upoważnionego  do  samodzielnej  reprezentacji  przystępującego.  Kopia  zgłoszenia 

została przekazana odwołującemu i zamawiającemu w dniu 28 września 2018r.  

W  dniu  4  października  2018r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

oświadczył, że w całości uwzględnia zarzuty odwołania oraz wskazał sposób wykonania żądań 

odwołującego  zgodny  z  treścią  odwołania,  to  jest  zobowiązał  się  dokonać  następujących 

zmian treści SIWZ tj. załącznika nr 7 do SIWZ wzór umowy w trybie art. 38 ust. 4 ustawy PZP: 

1) § 15 ust 13 pkt 1) zamiast: 

Jeżeli  w toku czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady:  

nadające się do usunięcia, Zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia wad albo 

dokonać odbioru wyznaczając termin na usunięcie wad” 

zmieniono na: 

§ 15 ust. 13 pkt 1) 

Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady: 

istotne nadające się do usunięcia, Zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia 

wad. W przypadku wystąpienia wad nieistotnych nadających się do usunięcia Zamawiający 

dokona odbioru końcowego a do protokołu odbioru zostanie dołączona lista wad odbiorowych 

wraz z terminem ich usunięcia.  

2) § 3 ust. 1 pkt 5) zamiast: 

dokonanie zapłaty wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy z tytułu realizacji niniejszej 

umowy (za w

ykonane i odebrane roboty oraz dostarczone i zamontowane wyposażenie bez 

wad).  

zmieniono na: 

dokonanie zapłaty wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy z tytułu realizacji niniejszej 

umowy (za wykonane i odebrane roboty oraz dostarczone i zamontowane wypo

sażenie bez 


wad istotnych).  

§ 6 ust. 2 pkt 1) zamiast: 

Dokumentację rozliczeniową do faktur stanowią: 

„protokoły częściowego odbioru robót bez wad lub protokół odbioru końcowego robót bez wad” 

zmieniono na: 

Dokumentację rozliczeniową do faktur stanowią: 

„protokoły częściowego odbioru robót bez istotnych wad lub protokół odbioru końcowego robót 

bez istotnych wad” 

§ 6 ust 3. zamiast: 

Faktury będą dostarczane Zamawiającemu najpóźniej w ciągu 7 dni od podpisania protokołów 

odbioru częściowego i odbioru końcowego. W przypadku odbioru przedmiotu umowy z wadami 

(§  15  ust.  13  pkt  1),  faktury  mogą  być  wystawione  po  stwierdzeniu  przez  Zamawiającego 

usunięcia  wad.  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  złożenia  faktur  wraz  z  dokumentacją 

wskazaną w ust. 2.  zmieniono na: 

Faktury będą dostarczane Zamawiającemu najpóźniej w ciągu 7 dni od podpisania protokołów 

odbioru  częściowego  i  odbioru  końcowego.  W  przypadku  odbioru  przedmiotu  umowy  z 

istotnymi wadami (§ 15 ust. 13 pkt 1), faktury mogą być wystawione po stwierdzeniu przez 

Zamawiającego  usunięcia  istotnych  wad.  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  złożenia  faktur 

wraz z dokumentacją wskazaną w ust. 2.  

3) § 4 ust. 2 zamiast: 

Termin wykonania przedmiotu umowy ustala się na dzień 10.12.2020 r.  zmieniono na: 

Ustala się następujące terminy pośrednie i końcowy wykonania przedmiotu umowy: 

a).  w terminie. 

. .miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia.  

b).  w terminie. 

. .miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia.  

c). . 

w terminie. 

miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy/  w 

terminie do dnia.  

d)Termin końcowy wykonania przedmiotu umowy ustala się na dzień 10.12.2020 r.” 

§19 ust. 1 pkt 2) zamiast: 

Za  niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  przedmiotu  umowy,  Wykonawca  zapłaci 

Zamawiającemu następujące kary umowne: 

za zwłokę Wykonawcy w wykonaniu określonego w umowie przedmiotu odbioru częściowego 

w stosunku do aktualnego Haromonogramu w wysokości 0,2 % wynagrodzenia brutto za daną 

część robót za każdy rozpoczęty dzień zwłoki” zmieniono na: 

Za  niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  przedmiotu  umowy,  Wykonawca  zapłaci 

Zamawiającemu następujące kary umowne: 

0,02%  wynagrodzenia  brutto  za  każdy  rozpoczęty  dzień  zwłoki  w  dotrzymaniu  terminu 

pośredniego, w stosunku do terminu określonego w § 4 ust. 2 lit. a) do .. umowy” 


4) § 6 ust 2 pkt 2 zamiast: 

„w przypadku ustanowienia przez Wykonawcę, za zgodą Zamawiającego, Podwykonawcy: 

uwierzytelnione  przez  Wykonawcę  kopie  faktur  przedstawionych  Wykonawcy  przez 

Podwykonawcę z tytułu rozliczanych robót budowlanych wykonanych przez Podwykonawcę 

wraz  ze  wspólnym  oświadczeniem  Podwykonawcy  i  Wykonawcy  wskazującym  na  zakres 

robót  wykonanych  przez  Podwykonawcę,  które  są  objęte  rozliczeniem,  oraz  oświadczenie 

Podwykonawcy, z którego wynika, że otrzymał zapłatę za roboty objęte rozliczeniem (po ich 

zanonimizowaniu)” zmieniono na: 

„w  przypadku  ustanowienia  przez  Wykonawcę,  za  zgodą  Zamawiającego,  Podwykonawcy:  

uwierzytelnione  przez  Wykonawcę  kopie  faktur  przedstawionych  Wykonawcy  przez 

Podwykonawcę  z  tytułu  robót  budowlanych  wykonanych  przez  Podwykonawcę  wraz  z 

oświadczeniem  Podwykonawcy,  z  którego  wynika,  że  otrzymał  zapłatę  wymagalnego 

wynagrodzenia za roboty wykonane w poprzednim okresie rozliczeniowym” 

§ 6 ust. 14 zamiast: 

Strony umowy zgodnie ustalają, iż wypłata wynagrodzenia umownego Wykonawcy zgodnie z 

postanowieniami niniejszej umowy będzie uwarunkowana przedstawieniem dowodów zapłaty 

wymagalnego wynagrodzenia Podwykonawcom/dalszym Podwykonawcom (kopie przelewów) 

wraz ze złożeniem pisemnego oświadczenia Podwykonawców/dalszych Podwykonawców o 

uregulowaniu wszelkich zobowiązań i płatności oraz o zrzeczeniu się jakichkolwiek roszczeń 

Podwykonawców/dalszych Podwykonawców w stosunku do Zamawiającego. Oświadczenia te 

powinny odnosić się do robót wykonanych przez Podwykonawców/dalszych Podwykonawców, 

za które to roboty Wykonawca będzie przedkładał fakturę Zamawiającemu. Dane zawarte w 

dowodach  zapłaty  (kopie  przelewów)  zostaną  przekazane  Zamawiającemu  po  ich 

zanonimizowaniu.  zmieniono na: 

Strony umowy zgodnie ustalają, iż wypłata wynagrodzenia umownego Wykonawcy zgodnie z 

postanowieniami niniejszej umowy będzie uwarunkowana przedstawieniem dowodów zapłaty 

wymagalnego 

wynagrodzenia 

Podwykonawcom/da/szym 

Podwykonawcom 

(kopie 

przelewów)  wraz  ze  złożeniem  pisemnego  oświadczenia  Podwykonawców/dalszych 

Podwykonawców  o  uregulowaniu  wszelkich  wymagalnych  zobowiązań  i  płatności  oraz  o 

zrzeczeniu  się  jakichkolwiek  roszczeń  Podwykonawców/da/szych  Podwykonawców  w 

stosunku  do  Zamawiającego.  Oświadczenia  te  powinny  odnosić  się  do  robót  wykonanych 

przez Podw

ykonawców/dalszych Podwykonawców, za poprzedni okres rozliczeniowy. Dane 

zawarte w dowodach zapłaty (kopie przelewów) zostaną przekazane Zamawiającemu po ich 

zanonimizowaniu”.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  nie  stwierdziła  zaistnienia  przesłanek,  które  skutkowałyby  odrzuceniem  odwołania  na 


podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może 

ponieść  szkodę  w  związku  z  nieuzyskaniem  zamówienia,  co  wypełnia  przesłankę 

materialnoprawną z art. 179 ust. 1 ustawy.  

Izba  stwierdziła,  że  przystąpienie  zgłoszone  po  stronie  odwołującego  spełnia  wymagania 

formalne określone w art. 185 ust. 2 ustawy.  

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy

, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości 

zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden 

uczestnik postępowania, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym 

w odwołaniu. Jak ustalono wyżej, w prowadzonym postępowaniu odwoławczym po 

stronie zamawiającego nikt nie przystąpił.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  zachodzą  przesłanki  do  wydania  postanowienia 

o umorzeniu postępowania odwoławczego. 

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła 

okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem 

koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez 

odwołującego  na  rachunek  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  stosownie  do  §  5  ust.  1  pkt  1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie  wysokości i 

sposobu 

pobierania 

wpisu 

od 

odwołania 

oraz 

rodzajów 

kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 972). 

Przewodniczący: ……………….. 

Członkowie:         ………………... 

…………………