Sygn. akt: KIO 1868/18
POSTANOWIENIE
1 października 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Dominik Haczykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 1 października 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 września 2018 r. przez wykonawcę Arriva
Bus Transport Polska Sp. z o.o., ul. Dąbrowskiego 8/24, 87-100 Toruń w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Tarnobrzeg reprezentowaną przez Prezydenta Miasta
Tarnobrzega, ul. Kościuszki 32, 39-400 Tarnobrzeg
przy udziale wykonawcy K. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji K. S., ul. Szeroka 15, 39-400 Tarnobrzeg
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Arriva
Bus Transport Polska Sp. z o.o., ul. Dąbrowskiego 8/24, 87-100 Toruń kwoty 15 000 zł
00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1868/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego pn:
"Świadczenie usług przewozowych transportu zbiorowego dla potrzeb
komunikacji miejskiej w Tarnobrzegu",
Numer referencyjny nadany przez Zamawiającego:
BZP-i.271.75.2018,
zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2018/S 174 – 394980 z 11.09.2018 r., Gminę
Tarnobrzeg reprezentowana przez
Prezydenta Miasta Tarnobrzega, ul. Kościuszki 32,
39-400 Tarnobrzeg
zwaną dalej: „Zamawiającym”. W dniu 07.09.2018 r. Zamawiający
opublikował na swojej stronie internetowej Specyfikacje Istotnych Warunków Zamówienia
zwaną dalej: „SIWZ”.
W dniu 17.09.2018 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Arriva Bus Transport
Polska Sp. z o.o., ul. Dąbrowskiego 8/24, 87-100 Toruń zwana dalej: „Arriva Bus Transport
Polska Sp. z o.o.
” albo „Odwołującym” wniosło odwołanie na w/w treść ogłoszenia
o zamówieniu oraz postanowienia SIWZ. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej:
„Pzp” oraz art. 29 ust 1 i 2 Pzp oraz art. 5 ust 3
Rozporządzenia WE nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2007, dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu
pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70
(dalej: Rozporządzenie 1370/2007), polegające na opisaniu przedmiotu zamówienia
w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny oraz utrudniający uczciwą konkurencję, bez
uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie
oferty, poprzez:
a) wskazanie terminu wykonania zamówienia, w tym terminu:
1) rozpoczęcia świadczenia usługi przewozowej a tym samym terminu uzyskania gotowości
do świadczenia usługi przewozowej sztywną datą kalendarzową (od dnia podpisania umowy
jednak nie wcześniej niż od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2022 r.) - rozdział IV lit. a) SIWZ
oraz § 17 ust 1 zał. nr 2 do SIWZ (projektu umowy) –
zapewniania zamawiającemu dostępu do systemu monitorowania pojazdów w czasie
rzeczywistym oraz udostępnienia pasażerom dostępu do przedmiotowego systemu nie
później niż do dnia 1 marca 2019 r. – rozdz. V pkt 2.6 i 2.7 SIWZ - co w powiązaniu
z nieznaną datą zakończenia postępowania oraz datą złożenia ofert wyznaczoną na 18
października 2018 r. i wyznaczonym w bardzo krótkim czasie od daty złożenia ofert, dniem
rozpoczęcia świadczenia usług (faktycznie 1 stycznia 2019 r.), skutkuje m.in. tym, że jest
utrudnione lub nawet niemożliwe określenie przez wykonawców czasu na przygotowanie do
świadczenia usługi i tym samym prawidłowe skalkulowanie oferty;
b) określenie parametrów części z autobusów o długości 10,5 m odnośnie liczby drzwi
wejściowych (3 sztuki) w sposób bardziej restrykcyjny, niż autobusów o większych
gabarytach o długości 12 m (2 sztuki) w sytuacji gdy brak jest na rynku pojazdów
spełniających takie parametry użytkowe;
2. art. 29 ust 1 Pzp, polegające na opisie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny
i niewyczerpujący, to jest: a) niejednoznacznym określeniu czasu trwania zamówienia,
poprzez określenie czasu trwania zamówienia sztywnymi datami kalendarzowymi to jest od
dnia podpisania umowy jednak nie w
cześniej niż od dnia 01.01.2019 r. do 31.12.2022 r. - pkt
IV lit a)
SIWZ oraz § 17 ust 1 zał. nr 2 do SIWZ (projektu umowy) w sytuacji, gdy data
zakończenia postępowania nie jest znana i tym samym nie jest też znana data podpisania
umowy, co może skutkować koniecznością zmiany daty rozpoczęcia świadczenia usługi;
3. art. 7 ust 1 Pzp oraz art. 29 ust 1 i 2 Pzp oraz art. 36 ust 1 pkt 12 Pzp, na opisaniu
przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny oraz utrudniający
uczciwą konkurencję, bez uwzględnienia wszystkich warunków zamówienia które powinna
zawierać SIWZ poprzez:
a) pomimo określenie jako elementu składowego wynagrodzenia Wykonawcy (przychodu)
wpływów ze sprzedaży biletów emitowanych w związku z realizowanymi usługami przewozu
osób w komunikacji miejskiej oraz wpływów z opłat dodatkowych za przejazd bez ważnego,
biletu Zamawiający nie wskazał szacunkowej lub historycznej wysokości wpływów ze
sprzedaży biletów lub podstawy oszacowania tych wpływów;
b) pominięcie wśród przesłanek waloryzacji wynagrodzenia za wozokilometr wskaźnika
wzrostu przeciętnego wynagrodzenia
4. art. 7 ust 1 Pzp polegające na opisaniu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający
uczciwą konkurencję, poprzez:
a) określenie sposobu kryterium oceny ofert w zakresie kryterium wiek taboru - waga
kryterium 20% w sposób jednoznacznie faworyzujący dotychczasowego wykonawcę
Wnosił o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu:
1. Dokonanie modyfikacji ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ wraz z załącznikami w taki
sposób, aby:
a. aby data ro
zpoczęcia świadczenia usługi (w tym w zakresie zapewniania Zamawiającemu
dostępu do systemu monitorowania pojazdów w czasie rzeczywistym oraz udostępnienia
pasażerom dostępu do przedmiotowego systemu) określona została przez wskazanie liczby
miesięcy (ewentualnie tygodni/dni) licząc od daty podpisania umowy wynoszącej co
najmniej:
i. odnośnie daty rozpoczęcia świadczenia usług: 3 miesięcy
ii. odnośnie zapewnienia dostępu do systemu monitorowana pojazdów - 4 miesięcy
b. zostały wskazane przychody ze sprzedaży biletów emitowanych zgodnie z § 3 zał. nr 2 do
SIWZ (projektu umowy) co najmniej za okres jednego roku poprzedzającego datę złożenia
oferty,
c. minimalna liczba drzwi wejściowych dla wszystkich wymaganych autobusów o długości do
10,5 m (tj. 12 sztuk) wyn
osiła 2 sztuki a minimalna liczba miejsc w pojeździe 50;
d. obok wskaźników waloryzacji wynagrodzenia opisanych w § 9 ust 4 został ujęty wskaźnik
realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia
e. zmiany kryterium oceny ofert wiek taboru poprzez przyznawanie p
unktów za pojazdy nie
starsze niż z 2006 r i nie naruszały art. 29 ust. 1 i 2 Pzp i art. 7 ust. 1 Pzp. Wnosił
o przeprowadzenie dowodów z treści ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ i załączników do
SIWZ w niniejszym postępowaniu.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust 1 Pzp oraz art. 29 ust 1 i 2 Pzp
i art. 5 ust 3 Rozporządzenia 1370/2007. Zgodnie z zasadą równego traktowania
wykonawców, Zamawiający na każdym etapie postępowania zobowiązany jest traktować
wykonawców jednakowo, bez stosowania przywilejów i środków dyskryminujących.
Stosownie zaś do art. 29 Pzp Zamawiający nie może opisywać przedmiotu zamówienia
w sposób, który mógłby (czyli wystarczy już sama możliwość) utrudnić uczciwą konkurencję.
W szczególności zapisy SIWZ powinny być obiektywne i sprecyzowane przez
Zamawiającego w taki sposób, który nie eliminuje z góry pewnego kręgu podmiotów
ubiegających się o zamówienie publiczne. Stosownie do art. 5 ust 3 Rozporządzenia
1370/2007 p
rocedura przetargowa jest otwarta dla każdego podmiotu, sprawiedliwa i zgodna
z zasadami przejrzystości oraz niedyskryminacji. Analiza treści ogłoszenia i SIWZ wraz
z załącznikami w niniejszym postępowaniu uzasadnia wniosek, że Zamawiający ww. zasady
prowadzenia postępowania naruszył przez:
a. wskazanie terminu wykonania zamówienia, w tym terminu rozpoczęcia świadczenia usługi
przewozowej a tym samym terminu uzyskania gotowości do świadczenia usługi przewozowej
konkretną datą kalendarzową (faktycznie od dnia 01.01.2019 r.) oraz zapewniania
Zamawiającemu dostępu do podglądu dyspozytorskiego do systemu monitorowania
pojazdów w czasie rzeczywistym jak również udostępnienia pasażerom dostępu do
przedmiotowego systemu
nie później niż do dnia 01.03.2019 r. Stosownie do pkt IV lit a)
SIWZ oraz § 17 ust. 1 Zał. nr 2 do SIWZ (projekt przyszłej umowy) - rozpoczęcie
świadczenia usługi ma nastąpić od dnia podpisania umowy jednak nie wcześniej niż od dnia
19 r., a zakończenie 31.12.2022r. Powyższe postanowienia należy analizować
w kontekście skali przedsięwzięcia i jego zakresu - przedmiot zamówienia ma być
realizowany przy wykorzystaniu łącznie 16 autobusów miejskich, których parametry
techniczne w tym wyposażenie Zamawiający szczegółowo określa w załącznikach do SIWZ
a realizacja przedmiotu zamówienie wymaga zatrudnienia co najmniej 35 kierowców. Termin
zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia jest zdarzeniem przyszłym i nie
pewnym - wykonawca nie ma wiedzy na temat faktyc
znego zakończenia postępowania
i faktycznego terminu podpisania umowy. Określenie przez Zamawiającego terminu
rozpoczęcia świadczenia usługi data kalendarzowa powoduje, że Wykonawca nie ma żadnej
wiedzy na temat tego, czy i jak długim okresem będzie dysponować na przygotowanie się do
rozpoczęcia świadczenia usług. Wykonawcy znany jest jedynie termin składania ofert
2018 r.), jednakże nie można przecież wykluczyć, że termin ten ulegnie przesunięciu,
np. w konsekwencji skorzystania
z wykonawców z prawa składania wniosków o wyjaśnienie
treści SIWZ, czy złożenia odwołania do KIO. Zamawiający wszczął postępowanie
07.09.2018 r.
, termin składania ofert w postępowaniu Zamawiający oznaczył na
18.10.2018r., a termin rozpoczęcia świadczenia usługi generalnie na dzień 01.01.2019 r.
(termin zakończenia na 31.12.2022 r.). Uruchomienie usługi, będącej przedmiotem
zamówienia wymaga wykonania szeregu czynności, na które potrzeba czasu, a to m.in.:
zakupienie autobusów o parametrach techniczno-użytkowych wskazanych przez
zamawiającego;
zakup urządzeń stanowiących wyposażenie autobusów wymaganych przez
Zamawiającego- np. urządzenia systemu monitoringu, kasowniki, elektroniczne wyświetlacze
kierunkowe;
przeglądy techniczne zakupionych pojazdów, dostosowanie ich kolorystyki i oznakowanie
do potrzeb Zamawiającego;
montaż urządzeń wymaganych przez Zamawiającego, w tym sporządzenie dokumentacji
powykonawczej oraz testów urządzeń;
wydzierżawienie terenu pod potencjalną zajezdnię dla autobusów, zaplecze socjalne dla
pracowników itp. i przystosowanie go do prowadzonej działalności;
zatrudnienie personelu koniecznego do realizacji zamówienia {w tym co najmniej 35
kierowców autobusów oraz mechaników i dyspozytorów, osoby zarządzającej transportem);
- s
zkolenie kierowców z obsługi pojazdów;
dopełnienie przez Wykonawcę obowiązków administracyjno prawnych celem uzyskania
przez Wykonawcę uprawnień do wykonywania publicznego transportu zbiorowego zgodnie
z prowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia.
Ponadto w terminie do dnia 01.03.2019 r. zgodnie z rozdział V pkt 2.6 i 27 SIWZ
Wykonawca jest zobligowany do dokonania następujących czynności:
I. Zapewnienie Zamawiającemu zdalnego dostęp (podgląd dyspozytorski) do systemu
monitorowania a
utobusu w czasie rzeczywistym w zakresie co najmniej poniższych
funkcjonalności, przy czym dostęp ma być realizowany przez interfejs WWW.:
i. raportowanie w czasie rzeczywistym bieżącej pozycji śledzonych pojazdów na mapie z co
najmniej 5-
sekundową częstotliwością,
ii. sygnalizowanie przy wykorzystaniu kolorów autobusów opóźnionych lub jadących przed
czasem -
przy użyciu co najmniej dwóch niezależnie ustawianych progów (oddzielnie dla
opóźnień i przyspieszeń),
iii. identyfikację pojazdów na mapie (poprzez wyświetlenie numeru bocznego,
iv. zbiorcze raportowanie (w postaci tabelarycznej) odchyleń punktualności i pozycji
w rozkładzie jazdy dla wszystkich realizowanych zadań przewozowych z co najmniej
sekundową częstotliwością,
v. raportowanie realizacji zadań przewozowych (z określeniem odrębnie dla każdego
z kursów ujętych w rozkładzie jazdy punktualności odjazdu z wszystkich przystanków na
trasie) z możliwością archiwizowania danych,
vi. dos
tęp do informacji statystycznych o międzyprzystankowych czasach przejazdów,
vii. raporty z wykonania zadań przewozowych umożliwiające co najmniej:
a) identyfikację odjazdów wykonanych powyżej zdefiniowanego przez użytkowników progu
opóźnienia / przyspieszenia (w tym przy założeniu ograniczenia wykazu wyłącznie do
przystanków początkowych),
b) informacji o kursach niewykonanych lub wykonanych częściowo w żądanym przedziale
czasu.
II. udostępnić pasażerom dostęp do ww. systemu, spełniającego co najmniej poniższe
funkcjonalności:
i. dostęp do informacji o statycznych rozkładach jazdy (widok tabliczki przystankowej dla
wybranego dnia) poprzez dedykowaną stronę internetową w sieci komunikacyjnej
Zamawiającego poprzez: (a) dedykowaną stronę internetową, (b) uproszczoną wersję
serwisu przystosowaną do przeglądania w urządzeniach mobilnych, (c) informacje tekstowe
(SMS) wysyłane pod dedykowany numer telefonu, (d) aplikacje mobilne dostępne co
najmniej dla platformy Android oraz Windows Phone.
Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w taki sposób, że wykonawca nie ma
żadnej wiedzy na temat tego, czy i jak długim okresem będzie dysponować na wykonanie
ww. czynności koniecznych, aby rozpocząć świadczenie usług, podczas gdy minimalny okres
na uruchomienie usług stanowiących przedmiot niniejszego zamówienia przez wykonawcę,
który nie świadczy dla Zamawiającego obecnie takiej usługi wynosi, co najmniej trzy
miesiące (w zakresie świadczenia usług przewozu) bądź cztery miesiące (w zakresie
świadczenia usług dostępu do podglądu dyspozytorskiego do systemu monitorowania
pojazdów w czasie rzeczywistym) od daty zawarcia umowy. Faktem powszechnie znanym na
rynku przewozów drogowych są problemy w pozyskaniu kierowców, posiadających
uprawnienia do kierowania autobusami. Do realizacji
przedmiotu zamówienia konieczne jest
zatrudnienie co najmniej 35 kierowców. Doświadczenie życiowe wskazuje, że czynności
związane z rekrutacją tak dużej liczby pracowników wymagają czasu - pomijając sam proces
poszukiwania pracowników (publikacja ogłoszeń, zbieranie aplikacji w sprawie przyjęcia do
pracy, spotkania rekrutacyjne z kandydatami) -
który już choćby z uwagi na wspomniany
wyżej brak kierowców jest czasochłonny - konieczne będzie złożenie wypowiedzeń przez
tych kierowców w swoim obecnym miejscu zatrudnienia (do 3 miesięcy), a następnie
w odniesieniu do wybranych kandydatów weryfikacja dokumentów niezbędnych do
zatrudnienia (np. wypełniony przez kandydata formularz osobowy, weryfikacja dokumentów
dotyczących uprawnień koniecznych do wykonywania pracy kierowcy) złożonych przez
kandydatów do pracy na stanowisku kierowcy, wykonanie czynności związanych ze
sporządzeniem umowy o pracę i podpisaniem tej umowy, szkoleniem w zakresie systemów
w pojazdach, przygotowania zgłoszeń do ZUS itp., zapoznanie z przebiegiem linii, na których
będzie świadczona usługa. Kolejnym istotnym czynnikiem jest organizacja bazy
transportowej -
dzierżawa terenu posiadającego plac manewrowo-postojowy dla liczby
autobusów wymaganych przez Zamawiającego, warsztaty, zaplecze socjalne dla
pracowników. Data zawarcia umowy z Zamawiającym nie będzie znana przed terminem
złożenia ofert, a wiec wszystkie wskazane wyżej czynności wykonawca miałby wykonać
w terminie, którego data początkowa nie jest znana. Realizację większość czynności -
choćby zatrudnienie kierowców na podstawie umów o pracę, zamówienie urządzeń
niezbędnych do wyposażenia pojazdów, montaż tych urządzeń, kupno autobusów -
wykonawca może rozpocząć najwcześniej w dniu zawarcia umowy. Przy aktualnych
zapisach SIWZ nie jest więc możliwe zaplanowanie harmonogramu uruchomienia usługi.
Dodatkowo przedłużanie postępowania może spowodować nie tylko skrócenie terminu na
przygotowanie do uruchomienia usługi ale też skrócenie okresu realizacji usługi, przy czym
nie jest wiadome o ile. Termin końcowy świadczenia usługi został bowiem określony sztywną
datą jako 31.12.2022 r. Nadto, w sytuacji, gdyby postępowanie o udzielenie zamówienia się
przedłużało i nie byłoby możliwe podpisanie umowy na świadczenie usługi, przed 01.01.2019
r., w zasadzie data rozpoczęcia świadczenia usługi, musiałaby być przedmiotem „negocjacji"
pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą, co byłoby niedopuszczalne wobec powinności
równego traktowania wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Nierealnym
jest bowiem rozpoczęcie świadczenia usług o skali przedsięwzięcia określonej przez
Zamawiającego niezwłocznie po dacie zawarcia umowy. Usługi komunikacyjne stanowiące
przedmiot postępowania mają być realizowane na istniejących liniach regularnych. Przy
obecnych zapisach SIWZ możliwości dotrzymania każdego terminu przez wykonawcę, który
obecnie świadczy przedmiotowe usługi - są dużo większe, niż innych wykonawców,
zważywszy choćby na posiadanie części autobusów oraz kierowców do obsługi zadań
przewozowych, objętych postępowaniem. Przywołał wyrok KIO z 25.06.2010 r., sygn. akt:
KIO/UZP 1123/10.
b. określeniu parametrów części z autobusów o długości 10,5 m odnośnie liczby drzwi
wejściowych (3 sztuki) w sposób bardziej restrykcyjny, niż autobusów o większych
gabarytach o długości 12 m (2 sztuki) Z treści rozdz. IV pkt 2.1 SIWZ wynika wymóg
dysponowania potencjałem technicznym w chwili podpisania umowy w celu realizacji
zamówienia minimum następującym taborem: „liczba autobusów -16 sztuk, w tym:
a) 2 autobusy o długości do 12 m z liczbą miejsc minimum 80, min 2 drzwi
b) 2 autobusy o długości do 8,5 m z liczbą miejsc minimum 28, min 2 drzwi
c) 7 autobusów o długości do 10,5 m z liczbą miejsc minimum 70, min. 3 drzwi
d) 5 autobusów o długości do 10,5 m z liczbą miejsc minimum 50, min 2 drzwi"
Ponadto zgodnie z Załącznikiem do opisu przedmiotu zamówienia (nr 2) - Parametry
techniczno -
użytkowe pojazdów przeznaczonych do świadczenia usług Zamawiający
wskazuje analogiczne wymagania jak w rozdz. V pkt 2.1 SIWZ. W ocenie Wykonawcy
niezasadne jest wydzielanie 2 różnych wymagań dla pojazdów o długości do 10,5 metra. Po
pierwsze należy podkreślić, że mimo tej samej długości pojazdu Wykonawca nie będzie miał
możliwości wymiennego stosowania pojazdów o tej samej długości. Po drugie należy zwrócić
uwagę na brak konsekwencji Zamawiającego - dla pojazdów o długości do 12m czyli bardziej
pojemnych wymaga minimum 2 drzwi, a dla pojazdu 10,5m wymaga minimum 3 drzwi.
Większa ilość drzwi wspomaga wymianę pasażerską na przystankach przy dużych
niepełnieniach. W związku z tym skoro dla pojazdów 12 m Zamawiający wymaga minimum 2
drzwi podobne wymaganie powinno być sformułowane wobec pojazdów o długości do 10,5
m. Po trzecie po raz kolejny należy zwrócić uwagę na brak konsekwencji Zamawiającego,
tym razem dotyczącą pojemności pasażerskiej. Pojemność pasażerska uzależniona jest od
długości pojazdu, stąd nieuzasadnione wydaje się dzielenie pojazdów o długości do 10,5m
na 2 klasy pojemności. Wedle wiedzy Wykonawcy pojazdy o długości do 10,5 m bardzo
rzadko są wyposażone w 3 drzwi. Również pojemność pasażerska minimum 70 miejsc jest
rzadkością w klasie pojazdów do 10,5 m. Dodatkowo biorąc pod uwagę, że ze względu na
charakterystykę przetargu Wykonawca będzie musiał zakupić pojazdy używane, a nie
fabrycznie nowe znacząco utrudni to start w przetargu Wykonawcom. Obecnie na
najpopularniejszych serwisach aukcyjnych (www.mobile.de. www.otomoto.pl) brak jest
pojazdów spełniających wymagania Zamawiającego. Należy zwrócić uwagę, że jednym
z nielicznych użytkowników pojazdów o długości do 10,5 metra z liczbą miejsc minimum 70
i min. 3 drzwi jest obecny Wykonawca, które zakupił je jako używane od MZA Warszawa
i które to pojazdy zostały wyprodukowane na specjalne zamówienie poprzedniego
użytkownika. Reasumując Wykonawca nie znajduje racjonalnego wyjaśnienia różnicowania
opisanego parametru (2 bądź 3 sztuki drzwi) w pojazdach o długości do 10,5 metra.
W ocenie Wykonawcy zasa
dnym jest aby wymagania w zakresie potencjału technicznego
odnoszącego się do pojazdów o długości do 10,5 metra zostały ujednolicone tzn. aby
Zamawiający opisał wymagania w zakresie potencjału technicznego w sposób następujący:
a) 2 autobusy o długości do 12 m z liczbą miejsc minimum 80, min 2 drzwi
b) 2 autobusy o długości do 8,5 m z liczbą miejsc minimum 28, min 2 drzwi
c) 12 autobusów o długości do 10,5 m z liczbą miejsc minimum 50, min 2 drzwi
2. Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art 29 ust 1 Pzp. Zgodnie z art. 29 ust 1 Pzp
przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Opis przedmiotu zamówienia
powinien więc pozwolić wykonawcom na podjęcie decyzji w przedmiocie złożenia oferty, na
przygotowanie oferty oraz obliczenie ceny z uwzględnieniem wszystkich czynników (w tym
wszystkich ryzyk) wpływających na cenę. Zamawiający dopuścił się naruszenia ww. przepisu
poprzez:
a. niejednoznaczne określeniu czasu trwania zamówienia, poprzez określenie czasu trwania
zamówienia sztywnymi datami kalendarzowymi to jest od dnia podpisania umowy jednak nie
wcześniej niż od dnia 01.01.2019 r. do 31.12.2022 r., w sytuacji, gdy data zakończenia
postępowania nie jest znana i tym samym nie jest też znana data podpisania umowy, co
może skutkować koniecznością zmiany daty rozpoczęcia świadczenia usługi. Zamawiający
określił termin realizacji umowy sztywnymi datami kalendarzowymi to jest od dnia podpisania
umowy jednak nie wcześniej niż od dnia 01.01.2019 r. do 31.12.2022 r. Z zapisów SIWZ,
w tym z postanowień zał. nr 2 do SIWZ, nie wynika, czy w przypadku zmiany daty
poc
zątkowej rozpoczęcia realizacji umowy/usługi zmianie ulegnie tez data końcowa (czy
nastąpi odpowiedniemu wydłużenie okresu obowiązywania umowy). Jaka wskazano wyżej
z uwagi na nieznaną datę zakończenia postępowania oraz nieznaną datę zawarcia umowy,
nie można wykluczyć, że rozpoczęcie świadczenia usługi nie będzie możliwe we wskazanej
przez Zamawiającego dacie 01.01.2019 r. W tych okolicznościach Wykonawca przed datą
składania oferty nie wie jak długi będzie rzeczywisty okres realizacji umowy. Nie jest więc
znana wykonawcy istotna okoliczność mająca wpływ na kalkulację oferty.
3. Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust 1 Pzp oraz art. 29 ust 1 i 2 Pzp oraz art.
36 ust 1 pkt 12 Pzp. Zgodnie z zasadą równego traktowania wykonawców, Zamawiający na
każdym etapie postępowania zobowiązany jest traktować wykonawców jednakowo, bez
stosowania przywilejów i środków dyskryminujących. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 1 Pzp
przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Natomiast w myśl art. 36 ust 1 pkt
12 Pzp SIWZ zawiera co najmniej opis sposobu obliczenia ce
ny. Zamawiający dopuścił się
naruszenia ww. przepisów poprzez:
b. brak określenia wpływów ze sprzedaży biletów emitowanych w związku z realizowanymi
usługami przewozu osób w komunikacji miejskiej oraz wpływów z opłat dodatkowych za
przejazd bez ważnego biletu.
Zgodnie z § 3 ust 1 zał. nr 2 do SIWZ (projekt umowy): „Wykonawca we własnym
zakresie emituje i sprzedaje bilety na usługi objęte umową." W myśl § 9 ust 1 projektu
umowy Wpływy ze sprzedaży biletów normalnych, miesięcznych i ulgowych oraz opłat
dodatk
owych za przejazd bez ważnego biletu, stanowią przychód Wykonawcy. Zamawiający
w treści dokumentacji przetargowej nie wskazuje żadnych danych w zakresie ilości
sprzedanych biletów oraz wpływów z opłat dodatkowych za przejazd bez ważnego biletu
w okresach historycznych. Żaden z Wykonawców, oprócz wykonawcy, który aktualnie
realizuje zamówienie nie posiada informacji o ilości sprzedawanych biletów, co niewątpliwie
zaburza konkurencję między potencjalnymi oferentami. Zamawiający wskazując na składnik
wynagrodzenia nie wskazał żadnych danych w zakresie określenia jego wysokości, w tym
przesłanek w oparciu o które można określić wysokość wpływów ze sprzedaży biletów.
W konsekwencji Wykonawca nie jest w stanie szacować wysokości potencjalnego
wynagrodzenia należnego w oparciu o zapis § 9 ust 1 projektu umowy. Wykonawcy nie
posiadający danych o ilości sprzedawanych biletów oraz wpływów tytułem opłat
dodatkowych kalkulując swoją ofertę, nie będą w stanie odpowiednio oszacować
przychodów w okresie trwania kontraktu co znacząco zmniejszy ich konkurencyjność wobec
podmiotu aktualnie realizującego usługi przewozu będące przedmiotem zamówienia.
Wykonawca wskazuje na zasadność podania w treści SIWZ danych historycznych
w zakresie wo
lumenu sprzedaży biletów oraz wpływów z opłat dodatkowych za jazdę bez
ważnego biletu za okres co najmniej roku poprzedzającego datę zamieszczenia ogłoszenia
o zamówieniu.
c. pominięcie wśród przesłanek waloryzacji wynagrodzenia za wozokilometr wskaźnika
realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Zgodnie z zapisem 9 ust 4 załącznika nr 2 do
SIWZ stawka za 1 wozokilometr stanowiąca podstawę do obliczania wynagrodzenia
określonego w formularzu oferty, będzie podlegać waloryzacji w następujący sposób:
- 50% centy za wozokilometr -
rocznym procentowym wskaźnikiem cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogłaszanym przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej
Polskiej „Monitor Polski"
- 50% ceny za wozokilometr -
rocznym wskaźnikiem wzrostu cen paliwa (ON) podanym
przez Główny Urząd Statystyczny. W ocenie wykonawcy przyjęte wskaźniki nie
odzwierciedlają specyfiki prowadzonej działalności w ramach świadczonych usług przewozu
osób w komunikacji miejskiej. Celowym jest ujęcie dodatkowego trzeciego wskaźnika
odnoszącego się do rocznego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Wykonawca wskazuje
na zasadność zastosowania przez Zamawiającego poniższego wskaźnika waloryzacji
ujmującego trzy wyżej opisane elementy będące podstawą waloryzacji wynagrodzenia:
W = 0,5 x WW + 0,3 x WP + 0,2 x WT gdzie:
W = wskaźnik waloryzacji Stawki,
WW = roczny wskaźnik wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w roku X w stosunku do roku
X-
1 (X * rok poprzedzający rok dokonywania waloryzacji), ogłaszany w Monitorze Polskim
w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
WP = roczny współczynnik zmian cen oleju napędowego w roku X w stosunku do roku X-l,
ustalany przez Zamawiającego, w oparciu o średnią arytmetyczną cen hurtowych netto dla
całego kraju za 1000 litrów oleju napędowego stosowanych przez kluczowych dostawców
paliw w kraju,
WT = średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w roku X,
ogłaszany w Monitorze Polskim w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Wykonawca podk
reśla, iż powyższe zasady waloryzacji wynagrodzenia (obejmujące
trzy wskazane wskaźniki) są powszechnie stosowane w obrocie przez zamawiających, np.
zasady takie są ujmowane w ramach postępowań prowadzonych przez zamawiającego
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
4. Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust 1 Pzp. Zgodnie z art. 7 ust 1 Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz
zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Zamawiający dopuścił się naruszenia
cytowanego przepisu poprzez:
b) określenie kryterium oceny ofert obejmującym kryterium wiek taboru - waga kryterium 20%
w sposób jednoznacznie faworyzujący dotychczasowego wykonawcę.
Zgodnie z rozdz.
XV SIWZ Zamawiający dokonuje oceny ofert w oparciu o:
1. Kryterium cena wykonania zamówienia (brutto) - waga kryterium 60%
2. Kryterium wiek taboru - waga kryterium (20%)
3. Kryterium pojazdy z klimatyzacją - waga kryterium 20%. Zgodnie z rozdz. XV SIWZ pkt
„1.2. kryterium wiek taboru - waga kryterium 20% wiek taboru będzie oceniany na
podstawie niżej wymienionych kryteriów:
wiek taboru punktowany od 0 do 20 pkt tj.:
7 autobusów powyżej 2003r - 20 pkt (spośród 9 autobusów, nie starszych niż 2001r.
wymaganych na spełnienie warunków udziału w postępowaniu)
4 autobusy powyżej 2003 r - 10 pkt. (spośród 9 autobusów, nie starszych niż 2001r.
wymaganych na spełnienie warunków udziału w postępowaniu)
2 autobusy powy
żej 2003 r - 5 pkt (spośród 9 autobusów, nie starszych niż 2001r.
wymaganych na spełnienie warunków udziału w postępowaniu)". W ocenie odwołującego
powyższe kryterium oceny ofert jedynie pozornie wpływa na jakość świadczonych usług.
Minimum stawianym przez
Zamawiającego są pojazdy nie starsze niż w 2001 roku, tj.
maksymalnie 17 letnie. Zamawiający dodatkowo punktuje pojazdy maksymalnie 15 letnie.
W żaden sposób zaś nie premiuje młodszych pojazdów. Na 15 lat zazwyczaj określony jest
okres użytkowania fabrycznie nowych pojazdów komunikacji miejskiej. Nie sposób
powiedzieć aby 2 lata różnicy wieku tak starych pojazdów (15 lat versus 17 lat) wpłynęło na
jakość świadczonych przez wykonawcę usług. Nadto zwrócił uwagę na brak konsekwencji
Zamawiającego - pozostałe 9 pojazdów Wykonawcy powinno być nie starsze niż 2006 r.
W ocenie Wykonawcy analogiczne kryterium (wiek pojazdów nie straszy niż 2006 r.)
Zamawiający powinien zastosować w kryterium oceny ofert jako minimum. Ewentualne
przyzna
wanie dodatkowych punktów za jeszcze młodsze pojazdy Zamawiający powinien
również rozważyć. Ponadto zauważył, że Zamawiający przyznaje maksymalną liczbę
punktów za 7 pojazdów powyżej 2003 r, równocześnie wymaga 7 pojazdów o długości do
10,5m, z min 3 drzwi
, i pojemnością min 70 miejsc, co jak wskazano powyżej w odwołaniu
jest bardzo specyficznym wymogiem. Idealnie odpowiada to flocie pojazdów aktualnego
Wykonawcy który uzyskałby maksymalną liczbę punktów w tym kryterium za te pojazdy.
Zamawiający w dniu 18.09.2018 r. (opublikował na stronie internetowej) wraz kopią
odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 20.09.2018 r. (
wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) K. S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji K. S.,
ul. Szeroka 15, 39-400 Tarnobrzeg zwane dalej:
„Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji K.
S.
” albo „Przystępującym” zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
W dniu 28.09.2018 r. (
wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) Miejskie
Przedsiębiorstwo Komunikacji K. S. złożył pismo Przystępującego wnosząc o oddalenie w
zakresie zarzutu pierwszego oraz ostatniego.
1. Wymóg dysponowania 7 autobusami o długości do 10,5 m z liczbą miejsc minimum 70,
min. 3 drzwi (pkt V.1. ppkt 2).1. 1. lit. c SIWZ).
Odwołujący twierdził, że wymóg postawiony
przez Zamawiającego, aby wykonawca dysponował 7 autobusami o długości do 10,5 z liczbą
miejsc 70 i minimum 3 drzwiami jest nieuzasadniony i stanowi preferencję dla
Przystępującego. Zarzut Odwołującego wynika prawdopodobnie z nieznajomości specyfiki
i układu komunikacyjnego w Tarnobrzegu. W mieście znajduje się bowiem wiele wąskich ulic
oraz rond, a tym samym poruszanie się autobusami o długości ponad 10,5 m prowadzi do
blokady ulicy i konieczności cofania się przez pojazdy. Ponadto część linii komunikacyjnych
poprowadzona jest po drogach osiedlow
ych, wzdłuż których parkują samochody, znajdują
się progi zwalniające i autobusy o długości do 10,5 m najlepiej radzą sobie w tego typu
warunkach. W godzinach szczytu autobusy mają duże napełnienia i aby zagwarantować
bezpieczeństwo i komfort pasażerom autobusy powinny mieć 70 miejsc. Autobusy
o pojemności 50 pasażerów w praktyce są niewystarczające, pojazdy będą jeździć
przepełnione niezgodnie z regulacjami dotyczącymi pojemności pojazdu. Aktualnie
Przystępujący świadczy usługi komunikacji na terenie miasta Tarnobrzeg od 5 lat i stąd ma
wiedzę i doświadczenie, że najbardziej wykorzystywane są właśnie autobusy o pojemności
70 miejsc. Przystępujący zakłada więc, że autobusy wymagane przez Zamawiającego
o pojemności 50 miejsc będą służyć na kursach pozaszczytowych oraz w weekendy i święta.
Odnośnie kwestii ilości drzwi znajdujących się na wyposażeniu autobusów, to w przypadku
pojazdów o pojemności minimum 70 miejsc Zamawiający wymaga, aby posiadały one 3
drzwi. Także i ten wymóg jest całkowicie racjonalny, gdyż właśnie takie autobusy mogą być
wykorzystywane w godzinach największego szczytu komunikacyjnego, w centrum miasta
i w tych miejscach, gdzie jest najwięcej pasażerów. Niewątpliwie - co także przyznaje
Odwołujący w odwołaniu - trzy pary drzwi w autobusie przyspieszają wymianę pasażerów.
Jeśli autobus wyposażony jest w dwie pary drzwi, to zwiększa się czas postoju na
przystankach, a zarazem zmniejsza przepustowość podczas wsiadania i wysiadania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu niekonsekwencje w przypadku pojazdów długości do
12 m, gdzie stawia wymóg wyposażenia tylko w dwoje drzwi. Należy zauważyć, że pojazdy
o długości do 12 m wykorzystywane są na tzw. liniach pracowniczych, dojeżdżających do
strefy
przemysłowej po byłej kopalni siarki Machów: linia 9 oraz 12, gdzie pasażerowie
wsiadają na poszczególnych przystankach i wysiadają dopiero na przystanku końcowym
Machów Brama. Linie pracownicze wykonują trzy kursy dziennie: poranny i popołudniowy
oraz wi
eczorny, a na ich trasie nie następuje wymiana pasażerów (jednoczesne wsiadanie
i wysiadanie pasażerów na każdym przystanku). Wymóg trzech drzwi byłby zatem zbędnym
wyposażeniem, czego Zamawiający bez wątpienia ma świadomość. Podsumowując,
określona przez Zamawiającego pojemność autobusów, długość oraz ilość drzwi autobusów
jest adekwatna do specyfiki komunikacyjnej miasta Tarnobrzeg. Zarzuty Odwołującego
w zakresie naruszenia przepisów Prawa zamówień publicznych, w tym art. 7 oraz 29 Pzp są
więc całkowicie nieuzasadnione. Jednocześnie, Odwołujący zasugerował, iż wymogi
w zakresie taboru preferują Przystępującego, który posiada autobusy o długości do 10,5 m,
pojemności minimum 70 osób i 3 drzwi. Odnosząc się do tych insynuacji, należy wskazać, że
Przystępujący, który aktualnie świadczy usługi przewozowe na terenie miasta Tarnobrzeg,
tego rodzaju pojazdy wykorzystuje w niewielkim zakresie, gdyż zgodnie z SIWZ w oparciu
o którą zostało rozstrzygnięte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w 2015 r.,
Zamawiający nie stawiał wymogów co do ilości drzwi, w które miały być wyposażone
autobusy. Przystępujący świadczy więc usługę jedynie trzema pojazdami posiadającymi troje
drzwi
(i stąd też wie, że autobusy te nie są optymalne dla wymiany potoków pasażerskich na
terenie miasta Tarnobrzeg). (Załączył jako dowód SIWZ na świadczenie usług
przewozowych transportu zbiorowego dla potrzeb komunikacji miejskiej w Tarnobrzegu
z 2015 r., znak BZP-I.271.60.2015).
2. Kryterium oceny ofert - wiek taboru (pkt XV pkt 1.2. SIWZ).
Zamawiający zamierza
przyznawać punkty w ramach kryteriów oceny ofert za wiek taboru w ten sposób, że ocenie
będą podlegały autobusy, których rok produkcji jest nie starszy niż z 2001 r. (pkt V.1. ppkt
2).1. 2 SIWZ). Im więcej autobusów spośród autobusów nie starszych niż z 2001 r. będzie
wyprodukowanych w 2003 r. lub później, tym więcej wykonawca otrzyma punktów. W ten
sposób Zamawiający premiuje młodsze pojazdy. Odnośnie wyboru jako granicznego właśnie
rocznika 2003, to należy zauważyć, że w każdym przypadku gdy Zamawiający formułowałby
tego rodzaju kryterium, musiałby postawić w którymś miejscu granicę. W swojej decyzji
niewątpliwie Zamawiający musi uwzględniać przewidziany na dane zamówienie budżet.
Zamawiający stawia więc takie wymogi, za które realnie oceniając jest w stanie zapłacić.
Tymczasem wprowadzenie jako rocznika granicznego 2006 jak chce tego Odwołujący
niewątpliwie skutkować będzie wzrostem cen ofert. Zamawiający i tak wymaga, aby każdy
wykonawca dysponował co najmniej 7 pojazdami nie starszymi niż z 2006 r. (pkt V.1. ppkt
2).1. 2 SIWZ). Pozostałe pojazdy mogą być starsze, przy czym Zamawiający postanowił
premiować pojazdy młodsze. Należy zwrócić także uwagę, że w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia w stosunku do poprzedniego z 2015 r. Zamawiający
postanowił także premiować wykonawców, którzy będą dysponować pojazdami
z klimatyzacją, przyznając maksymalnie 20 pkt (pkt XV pkt 1.3. SIWZ). Jak się wydaje, dla
Zamawiającego istotne jest, aby pasażerowie mogli korzystać z tego rodzaju udogodnienia,
za które skłonny jest więcej zapłacić, nawet kosztem nieco starszego taboru. Odnosząc do
zarzutu, że kryterium to uprzywilejowuje Przystępującego, wskazał, że aktualnie
Przystępujące świadczy usługi przewozowe na terenie miasta Tarnobrzeg pojazdami
w większości starszymi niż z 2003 r. i w przypadku gdy będzie chciał otrzymać 20 pkt
w kryterium wiek taboru, także będzie zmuszony przedstawić do wykonania usługi inne
pojazdy niż aktualnie wykorzystywane do świadczenia usługi dla Zamawiającego.
Reasumując, kryterium oceny ofert - wiek taboru nie narusza art. 7 ust. 1 Pzp. Przyznawanie
punktów za pojazdy starsze niż chce tego Odwołujący umożliwia większej liczbie
wykonawców wzięcie udziału w postępowaniu i złożenie oferty. Kryterium to nie ma także
charakteru preferencyjnego dla Przystępującego.
W dniu 01.10.2018 r. (e-mailem) Z
amawiający wobec wniesienia odwołanie do
Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
częściowo uwzględnia, a częściowo oddala odwołanie. Kopia została przekazana
Przystępującemu. 1. Nieuwzględnieniu, uwzględnieniu w całości lub w części zarzutów
odwołania: - zarzut (1a) ujęty w żądaniu (1 a) - uwzględniony w całości;
zarzut (1b) ujęty w żądaniu (1 c) - uwzględniony w części; - zarzut (2a) ujęty w żądaniu
(1 a) -
uwzględniony w całości; - zarzut (3a) ujęty w żądaniu (1 b) - uwzględniony w całości;
zarzut (3b) ujęty w żądaniu (1 d) - uwzględniony w całości; - zarzut (4a) ujęty w żądaniu
(1 e)
– nieuwzględniony. Jednocześnie informujemy, iż dokonane zostaną stosowne zmiany
w SIWZ
zgodnych w całości lub częściowo z żądaniem Odwołującego.
2. Wnosił o oddalenie odwołania w zakresie: a) - zarzutu (1 b) ujętego w żądaniu (1 c) -
uwzględnionego w części; b) - zarzutu (4a) ujętego w żądaniu (1 e) – nieuwzględnionego
oraz zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania
odwoławczego.
Zarzut 1: naruszenie art. 7 ust 1 Pzp oraz art. 29 ust 1 i 2 Pzp oraz art. 5 ust 3
Rozporządzenie 1370/2007, polegające na opisaniu przedmiotu zamówienia w sposób
nieprecyzyjny i niejedno
znaczny oraz utrudniający uczciwą konkurencję, bez uwzględnienia
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, poprzez:
a) wskazanie terminu wykonania zamówienia, w tym terminu: 1) rozpoczęcia świadczenia
usługi przewozowej a tym samym terminu uzyskania gotowości do świadczenia usługi
przewozowej sztywną datą kalendarzową (od dnia podpisania umowy jednak nie wcześniej
niż od 01.01.2019 r. do 31.12.2022 r.) – rozdz. IV Iit. a) SIWZ oraz § 17 ust 1 zał. nr 2 do
SIWZ (projektu umowy) -
2) zapewniania zamawiającemu dostępu do systemu
monitorowania pojazdów w czasie rzeczywistym oraz udostępnienia pasażerom dostępu do
przedmiotowego systemu
nie później niż do dnia 01.03.2019 r. – rozdz. V pkt 2.6 i 2.7 SIWZ
co w powiązaniu z nieznaną datą zakończenia postępowania oraz datą złożenia ofert
wyznaczoną na 18.10.2018 r. i wyznaczonym w bardzo krótkim czasie od daty złożenia ofert,
dniem rozpoczęcia świadczenia usług (faktycznie 01.01.2019 r.), skutkuje m.in. tym, że jest
utrudnione lub
nawet niemożliwe określenie przez wykonawców czasu na przygotowanie do
świadczenia usługi i tym samym prawidłowe skalkulowanie oferty;
Odpowiedź: Zarzut uwzględniony w całości, zgodnie z żądaniem 1a. Zamawiający dokona
modyfikacji SIWZ.
b) określenie parametrów części z autobusów o długości 10,5 m odnośnie liczby drzwi
wejściowych (3 sztuki) w sposób bardziej restrykcyjny, niż autobusów o większych
gabarytach o długości 12 m (2 sztuki) w sytuacji gdy brak jest na rynku pojazdów
spełniających takie parametry użytkowe;
Odpowiedź: Zarzut uwzględniony częściowo, zgodnie z żądaniem 1c. Zamawiający dokona
modyfikacji SIWZ w następujący sposób: Punkt V.2).1. potencjał techniczny otrzyma
brzmienie:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli Wykonawca wykaże, że
dysponuje lub będzie dysponował w chwili podpisania umowy w celu realizacji zamówienia
minimum następującym taborem: 1. liczba autobusów -16 sztuk, w tym:
a) 2 autobusy o długości do 12 m z liczbą miejsc minimum 80, min 2 drzwi
b) 2 autobusy o długości do 8,5 m z liczbą miejsc minimum 28, min 2 drzwi
c) 7 autobusów o długości do 10,5 m z liczbą miejsc minimum 70, min. 2 drzwi
d) 5 autobusów o długości do 10,5 m z liczbą miejsc minimum 50, min 2 drzwi”
Zamawiający przychyla się do żądania Odwołującego w kwestii zmiany warunków
udziału w postępowaniu i nie wymagania aby pojazdy 10,5 m wyposażone były w 3 drzwi.
Jednak żądanie zaniżenia pojemności tych pojazdów do 50 miejsc jest bezzasadne,
spowoduje to przeładowanie pojazdów, co jest niedopuszczalne przy przewozie pasażerów.
W godzinach szczytu autobusy są przepełnione i aby zagwarantować pasażerom jak
największy komfort podróży autobusy powinny mieć 70 miejsc. Z doświadczenia
Zamawiający wie, że autobusy o pojemności 50 miejsc w praktyce są niewystarczające.
O
kreślona pojemność autobusów jest adekwatna do specyfiki komunikacyjnej miasta
Tarnobrzega a opis przedmiotu zamówienia został ustalony zgodnie z uzasadnionymi
potrzebami.
Zarzut 2: naruszenie art. 29 ust 1 Pzp
, polegające na opisie przedmiotu zamówienia
w
sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, to jest:
a) niejednoznacznym określeniu czasu trwania zamówienia, poprzez określenie czasu
trwania zamówienia sztywnymi datami kalendarzowymi to jest od dnia podpisania umowy
jednak nie w
cześniej niż od dnia 01.01.2019 r. do 31.12.2022 r. - pkt. IV Iit. a) SIWZ oraz §
17 ust 1 zał. nr 2 do SIWZ (projektu umowy) w sytuacji, gdy data zakończenia postępowania
nie jest znana i tym samym nie jest też znana data podpisania umowy, co może skutkować
koniecznością zmiany daty rozpoczęcia świadczenia usługi;
Odpowiedź: Zarzut uwzględniony w całości, zgodnie z żądaniem 1a. Zamawiający dokona
modyfikacji SIWZ zgodnie z żądaniem Odwołującego.
Zarzut 3: naruszenie art. 7 ust 1 Pzp oraz art. 29 ust 1 i 2 Pzp oraz art. 36 ust 1 pkt 12
Pzp
, na opisaniu przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny oraz
utrudniający uczciwą konkurencję, bez uwzględnienia wszystkich warunków zamówienia
k
tóre powinna zawierać SIWZ poprzez:
a) pomimo określenie jako elementu składowego wynagrodzenia Wykonawcy (przychodu)
wpływów ze sprzedaży biletów emitowanych w związku z realizowanymi usługami przewozu
osób w komunikacji miejskiej oraz wpływów z opłat dodatkowych za przejazd bez ważnego
biletu Zamawiający nie wskazał szacunkowej lub historycznej wysokości wpływów ze
sprzedaży biletów lub podstawy oszacowania tych wpływów; Odpowiedź: Zarzut
uwzględniony w całości, zgodnie z żądaniem 1b. Zgodnie z § 12 ust. 9 umowy (BZP-
l.272.7.2016) Wykonawca przekazuje informacje m.in. o przychodach ze s
przedaży biletów
najpóźniej do dnia 1 marca roku następującego po roku, których dotyczą. Wobec
powyższego Zamawiający posiada wartość przychodów ze sprzedaży biletów za ostatnie 3
miesiące 2017r. (Odwołujący żąda wskazania przychodów ze sprzedaży biletów za okres
jednego roku poprzedzającego datę złożenia oferty, tj. 10.2017r. - 10.2018r ), która wynosi
116 473,59 zł netto. Wykonawca zgodnie z umową sprawozdanie z roku 2018 złoży do dnia
01.03.2019r.
b) pominięcie wśród przesłanek waloryzacji wynagrodzenia za wozokilometr wskaźnika
wzrostu przeciętnego wynagrodzenia
Odpowiedź: Zarzut uwzględniony w całości, zgodnie z żądaniem 1d. Zamawiający dokona
modyfikacji SIWZ zgodnie z żądaniem Odwołującego.
Zarzut 4: naruszenie art. 7 ust 1 Pzp
polegające na opisaniu przedmiotu zamówienia
w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, poprzez:
a) określenie sposobu kryterium oceny ofert w zakresie kryterium wiek taboru - waga
kryterium 20% w sposób jednoznacznie faworyzujący dotychczasowego wykonawcę
Odpowiedź: Zarzut nieuwzględniony. Zamawiający jest gospodarzem postępowania i ma
prawo zgodnie ze swoimi zamierzeniami kreować kryteria oceny ofert, a zgodnie z art. 91
ust.
2 Pzp obowiązkowym kryterium jest kryterium ceny oraz inne kryteria, które już choć nie
obowiązkowe, to mogą stanowić przedmiot uzasadnionej decyzji Zamawiającego.
Wykonawca nie jest uprawniony aby ustalać za Zamawiającego jakie parametry przedmiotu
zamówienia maja mieć charakter istotny. Zamawiający w żaden sposób nie faworyzuje
dotychczasowego Wykonawcy, a tym samym nie narusza przepisu art. 7 ust. 1 Pzp. Zasada
równego traktowania sprowadza się do konieczności identycznego traktowania takich
wykonawców, których sytuacja jest taka sama lub bardzo podobna, nie oznacza to natomiast
konieczności identycznego traktowania wszystkich wykonawców znajdujących się na rynku
lub aspirujących do wejścia na rynek. Nie można również zapominać, że obowiązkiem
Zamawiającego jest uwzględnienie jego potrzeb związanych z realizacją zamówienia,
a także takie ukształtowanie warunków udziału w postępowaniu, które w obiektywny sposób
doprowadza do wyboru wykonawcy gwarantującego należyte wykonanie zamówienia, przy
uwzględnieniu budżetu jakim dysponuje Zamawiający. Tym samym Zamawiający wiedząc,
że jego budżet jest ograniczony nie może stawiać warunków którym nie sprosta. Tak
drastyczne podwyższenie wymogów (punktowanie pojazdów młodszych niż 2006r.) w żaden
sposób nie zagwarantuje Zamawiającemu, iż Wykonawca spełniający tak opisany warunek
podoła realizacji przedmiotu niniejszego zamówienia w sposób bardziej należyty a na pewno
znacznie podwyższy cenę oferty. Domniemywać można, że owszem zamówienie będzie
realizowane młodszymi pojazdami, jednak Zamawiający nie będzie miał środków na
sfinansowanie tegoż zamówienia. W takiej sytuacji Zamawiającemu przysługiwało pełne
prawo do określenia granicznych warunków wykonania usługi, które uznaje za optymalne.
Między innymi właśnie przez nie punktowanie pojazdów młodszych niż 2006r, - nawet jeżeli
dla niektórych wykonawców wygodniejsze byłoby wykonanie zamówienia przy pomocy
pojazdów młodszych. Ustanowienie wyśrubowanych parametrów przedmiotu zamówienia
jest
w przedmiotowym postępowaniu nierealne, przy znanym Zamawiającemu budżecie
przewidzianym na sfinansowanie zamówienia. Tym, bardziej, że i tak Zamawiający
wprowadził kryterium zaoferowania pojazdów z klimatyzacją, co na pewno podniesie
standard świadczonych usług.
W dniu 01.10.2018 r. w zw
iązku z postanowieniem Izby z 25.09.2018 r. odbyło się
posiedz
enie niejawne z udziałem stron. W posiedzeniu niejawnym prowadzonym z udziałem
stron w dniu 01.10.2018 r.
Przystępujący przekazał stronom swoje pismo procesowe, zaś
Zamawiający przekazał Odwołującemu odpowiedź na odwołanie, Przystępujący oświadczył,
że znana jest mu treść odpowiedzi. Po przerwie na wniosek Odwołującego, Zamawiający
potwierdził (składając oświadczenie przez swojego umocowanego pełnomocnika)
uwzględnienie częściowe zarzutów odwołania zgodnie z literalnym brzmieniem żądań
zawartych w odwołaniu.
W konsekwencji Odwołujący oświadczył, że wobec uwzględnienia większości
zarzutów zawartych w odwołaniu, wycofuje zarzuty nieuwzględnione przez Zamawiającego.
Przystępujący uzależniał swoje stanowisko od oświadczenia Odwołującego, wobec
wycofania nieuwzględnionych zarzutów przez Odwołującego, Przystępujący oświadczył, że
nie wnosi sprzeciwu.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) - powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 3a Pzp w
przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
O
dwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
Z
amawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie Z
amawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła wystąpienie przesłanek umorzenia
postępowania odwoławczego opisanych w dyspozycji art. 186 ust. 3a Pzp – Zamawiający
uwzględnił odwołanie w części, Odwołujący wycofał odwołanie w pozostałym zakresie,
a
wykonawca, który przystąpił po stronie Zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia części zarzutów.
Zamawiający w sposób niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, a Odwołujący wycofał wszystkie pozostałe zarzuty,
potwierdzając zarazem w swoim piśmie z 01.10.2018 r. uwzględnienie części zarzutów przez
Zamawiającego. Z kolei Przystępujący nie wnosił sprzeciwu co do uwzględnionych zarzutów.
Wobec p
owyższego Izba - działając na podstawie art. 186 ust. 3a w zw. z art.
192 ust. 1 zd. 2 Pzp -
umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż na podstawie
art
. 192 ust. 9 i 10 z zastrzeżeniem art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie,
jednocześnie nakazując dokonanie zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu,
zgodnie z
§ 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 poz.
1092) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww.
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………