KIO 1813/18 POSTANOWIENIE dnia 20 września 2018 roku

Stan prawny na dzień: 30.11.2018

Sygn. akt: KIO 1813/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 20 

września 2018 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Justyna Tomkowska 

Członkowie:   

Agnieszka 

Trojanowska

Paweł Trojan 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  posiedzen

iu  bez  udziału  stron  w  dniu  20  września  2018  roku  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

10  września  2018  roku  przez  wykonawcę  Asseco  Poland  S.A.  z  siedzibą  w  Rzeszowie,  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Bank  Gospodarstwa  Krajowego  

w Warszawie, z siedzibą w Warszawie 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  

13  500zł  00  gr  (słownie:  trzynastu  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej 

90% kwoty uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcy 

Asseco Poland S.A. z siedzibą 

w Rzeszowie 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (  t.j.  Dz.  U. z  2017,  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  

7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:       

……………………………. 

Członkowie: 

…………………………… 

………………………………. 


sygn. akt KIO 1813/18 

UZASADNIENIE 

W dniu 10 września 2018 roku, do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, 

na  podstawie 

przepisów  art.  179  ust.  1  i  art.  180  ust.  1  i  ust.  4  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004 roku Prawo Zamówień Publicznych (dalej „ustawa Pzp”), odwołanie złożył wykonawca 

Asseco Poland S.A. 

z siedzibą w Rzeszowie (dalej „Odwołujący”). 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  zamówienia  z  wolnej 

ręki  na  „Wsparcie  prac  wdrożeniowych  dotyczących  Centralnego  Systemu  Bankowego 

(Oracle FlexCube)

 prowadzi Zamawiający – Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, 

z  siedzibą  w  Warszawie.  Publikacja  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  ogłoszenia  

o dob

rowolnej przejrzystości ex ante miała miejsce 1 września 2018 roku, Dz.U. 2018/S 168 

Odw

ołanie  złożono  od  czynności  oraz  od  zaniechania  czynności,  do  których 

Zamawiający  jest  zobowiązany  na  podstawie  ustawy  Pzp,  tj.  wszczęcia  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  negocjacji  z  wolnej  ręki,  pomimo  braku 

przesłanek ustawowych do wszczęcia takiego postępowania. 

Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie: 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  nieuzasadnione  faworyzowanie  firmy  Oracle  Polska, 

polegające na przyjętym z góry zamiarze udzielenia zamówienia tej firmie, pomimo tego, że 

na rynku istnieją inni wykonawcy, mogący zrealizować zamówienie, a którym uniemożliwiono 

przystąpienie do postępowania, wyłączając tym samym całkowicie możliwość konkurencji; 

art.  67  ust.  1  pkt  3  u

stawy  w  związku  z  art.  134  ust.  6  pkt  1  ustawy  i  art.  10  ust.  2 

ustawy  Pzp 

przez  zastosowanie  trybu  zamówienia  z  wolnej  ręki  w  sytuacji,  w  której  nie 

została  zrealizowana  hipoteza  normy  prawnej  wynikającej  z  przepisów,  ponieważ  nie 

zaistniała  wyjątkowa  sytuacja,  której  zamawiający  nie  mógł  przewidzieć,  a  wymagane  jest 

natychmiastowe  wykonanie  zamówienia  i  nie  można  zachować  terminów  określonych  dla 

innych trybów zamówienia; 

art.  67  ust.  1  pkt  3  ustawy 

w  związku  z  art.  134  ust.  6  pkt  1  ustawy  i  art.  10  ust.  2 

u

stawy  w  związku  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  bezpodstawne  faworyzowanie  firmy 

Oracle Polska; 

art.  66  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  podania  w  Ogłoszeniu 

uzasadnienia wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 


uni

eważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i  podjętych  w  nim  czynności: 

wyboru trybu postępowania przez wszczęcie procedury udzielenia zamówienia z wolnej ręki, 

opublikowania ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki; 

p

rzeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na 

dostarczenie  Centralnego  Systemu  Bankowego  w  trybie  przetargu  ograniczonego  lub 

przetargu nieograniczonego. 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  w  rozumieniu  art.  179 

ust  1  ustawy  Pzp 

oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego  wskazanych  przepisów.  Odwołujący  jest  w  stanie  dostarczyć 

Zamawiającemu  Centralny  System  Bankowy  i  zamierza  uczestniczyć  w  postępowaniu  

o  udzielenie  zamówienia,  o  ile  zostanie  ono  wszczęte  zgodnie  z  obowiązującym  w  Polsce 

prawem.  W  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  wskazanych  w  odwołaniu  przepisów 

ustawy  Pzp 

Odwołujący  poniósł  szkodę,  gdyż  został  pozbawiony  możliwości  udziału  

w  postępowaniu  oraz  złożenia  oferty.  Zaskarżone  zaniechania  Zamawiającego  naruszają 

zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Ogłoszenie  o  dobrowolnej  przejrzystości  ex  ante  zostało  opublikowane  w  dniu  1 

września  2018  roku,  a  zatem  odwołanie  wniesiono  z  zachowaniem  terminów  ustawowych. 

Odwołujący  przekazał  kopię  odwołania  Zamawiającemu  przed  upływem  terminu  do 

wniesienia  odwołania.  Wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości  został  prawidłowo 

uiszczony. Odwołanie nie zawierało braków formalnych.  

uzasadnieniu  Odwołujący  zaznaczył,  że  1  września  2018  roku  opublikowane 

zostało  Ogłoszenie  o  dobrowolnej  przejrzystości  ex  ante.  Zamawiający  wskazał  w  nim,  że 

wykonawcą  wybranym  do  realizacji  zamówienia  jest  firma  Oracle  Polska  z  siedzibą  

w  Warszawie. 

Zamawiający  w  Ogłoszeniu  podał  w  pkt  IV.1.1)  „Rodzaj  procedury” 

uzasadnienie  zastosowania  procedury  niekonkurencyjnej,  przy  czym  uzasadnienie  to  jest 

niepełnie - co wynika z faktu, że kończy się urwanym zdaniem, zakończonym wielokropkiem. 

Zdaniem  Odwołującego  przedmiotowe  uzasadnienie  zastosowania  procedury 

zamówienia  z  wolnej  ręki  nie  zawiera  odpowiedniego  uzasadnienia  faktycznego  oraz  nie 

wykazuje ziszczenia się przesłanek wskazanych w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy PZP. 

Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono żadnych przystąpień. 

W dniu 

19 września 2018 roku Odwołujący przed otwarciem posiedzenia i rozprawy 

wyznaczonych na dzień 20 września 2018 roku, złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania. 

Oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  zostało  podpisane  przez  osobę  umocowaną  do 

dz

iałania w imieniu wykonawcy.  


Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie 

oraz  art.  192  ust.  1  zdanie  drugie  ustawy  Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie 

odwoławcze  w  niniejszej  sprawie,  ponieważ  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  uznać 

należy  za  oświadczenie  najdalej  idące  złożone  przez  Stronę,  która  zainicjowała 

postępowanie odwoławcze. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  

i  rozprawy,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, to jest kwotę 13 500,00 złotych, stosownie do  

§  5  ust.  1  pkt  3a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018r., poz. 972). 

Przewodniczący:       

……………………………. 

Członkowie: 

…………………………… 

……………………………….