KIO 1768/18 POSTANOWIENIE dnia 13 września 2018 r.

Stan prawny na dzień: 26.11.2018

Sygn. akt: KIO 1768/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 13 

września 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu 

niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 13 września 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  3  września  2018  r.  przez  wykonawcę  Smart  Factor 

Sp. z o. o. w Warszawie w 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Województwo 

Zachodniopomorskie  w  Szczecinie 

w  imieniu  i  na  rzecz  którego  działa  Zachodniopomorski 

Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

znieść  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazać 

Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  na  rzecz   wykonawcy  

Smart  Factor  Sp. z o.  o.  w  Warszawie  kwoty  7  500 

zł  00 gr  (słownie:  siedem  tysięcy 

pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  równowartość  uiszczonego  wpisu  od 

odwołania.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

do postanowienia z dnia 13 

września 2018 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1768/18 

Zamawiający  Województwo  Zachodniopomorskie  z  siedzibą  przy  ul.  Korsarzy 

34 w Szczecinie (70 

– 540), w imieniu i na rzecz którego działa Zachodniopomorski Zarządu 

Dróg Wojewódzkich, z siedzibą przy ul. Szczecińskiej 31 w Koszalinie (75 – 122), prowadzi 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  „Wykonanie  aktualizacji  systemu 

referencyjnego  oraz 

ewidencji  dróg  i  fotorejestracji  na  sieci  dróg  wojewódzkich, 

wprowadzenie  danych  do  baz  programu  RoadMan  i  jego  platformy  internetowej  wraz 

instalacją i konfiguracją oraz zwiększenie funkcjonalności programu poprzez wprowadzenie 

dodatkowych  elementów  niezbędnych  w  procesie  zarządzania  drogami“,  o  numerze 

nadanym  przez  zamawiającego  ZZDW.6/391/141/8-3/2018,  o ogłoszeniu  o  zamówieniu 

publicznym  opublikowanym  w 

Biuletynie  Zamówień  Publicznych  27  sierpnia  2018  r.  pod 

numerem 608501-N-2018, 

zwane dalej jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, 

o  wartości  poniżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 

r., poz. 1579 ze zm.), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu  3 

września  2018  r.  odwołanie  wobec  opisu  przedmiotu  zamówienia  wniósł 

wykonawca 

Smart Factor Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Paryskiej 2/2 w warszawie (03 - 954), 

zwany dalej jako „odwołujący”.  

W odwo

łaniu, zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p., postawiono zamawiającemu 

następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna): 

art.  7  ust.  1  upzp,  poprzez  ukształtowanie  postępowania  w  sposób  naruszający 

zasadę uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, przejrzystości oraz 

proporcjonalności, poprzez sformułowanie postanowień SIWZ w sposób bezzasadnie 

ograniczający  krąg  podmiotów  uprawnionych  do  ubiegania  się  o  udzielenie 

zamówienia w postępowaniu, 

art. 29 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 7 ust. 1 upzp, poprzez  wadliwe opisanie przedmiotu 

zamówienia,  polegające  na  wprowadzeniu  do  jednego  zamówienia  usług  możliwych 

do  wykonania  tylko  i  wyłącznie  przez  jeden  podmiot  na  rynku,  bez  podziału  tego 

zamówienia  na  części  i  tym  samym  ograniczenie  liczby  wykonawców  uprawnionych 

do ubiegania się o udzielenie zamówienia w postępowaniu, 

art. 29 ust. 1,2 i 3 w zw. z art. 36aa ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 upzp, poprzez wadliwe 

opisanie  przedmiotu  zamówienia,  polegające  na  niedopuszczeniu  możliwości 


składania  oferty  częściowych/  nieudzielenie  zamówienia  w  częściach  i  tym  samym 

ograniczenie  liczby  podmiotów  uprawnionych  do  ubiegania  się  o  udzielenie 

zamówienia w postępowaniu. 

Wobec  powyższego  odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  dokonania 

zmiany  zaskarżonych  odwołaniem  postanowień  SIWZ  i  ogłoszenia,  zgodnie  z żądaniami 

zawartymi w 

treści odwołania.  

uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  przedstawił  okoliczności  faktyczne  i prawne 

uzasadniające wniesienie środka ochrony prawnej. 

W  dniu  10  września  2018  r.,  w  formie  wiadomości  elektronicznej,  wpłynęła  do  Izby 

odpowiedź  zamawiającego  na  odwołanie,  zawierająca  oświadczenie  o  uwzględnieniu 

odwołania  w  całości.  Przedmiotowe  stanowisko  procesowe,  w  dniu  12  września  2018  r., 

zost

ało  doręczone  Izbie  w formie  pisemnej.  Oświadczenie  o  uwzględnieniu  złożyła  osoba 

właściwie umocowana do reprezentacji zamawiającego. 

Izba zważyła, co następuje:  

Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  p.z.p.  „W  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”  

Przenosząc  powyższe  unormowanie  na  grunt  postępowania  zainicjowanego 

odwołaniem  należy  uznać,  że  zamawiający  w  piśmie  z  10  września  2018  r.  w sposób 

niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu, 

zaś  wobec  braku  zgłoszenia  przystąpienia  po  stronie  zamawiającego,  w wywiedzionym 

stanie faktycznym i prawnym, Izba stwierdziła spełnienie przesłanek opisanych w dyspozycji 

art. 

186 ust. 2 p.z.p. i zobligowana była postępowanie umorzyć, w związku z czym orzeczono 

jak w sentencji. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia,  zatem  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  na  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt 


p.z.p.  Jednocześnie  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kwoty 

uiszczonego wpisu, z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 

lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący: 

…………………………