Sygn. akt: KIO 1748/18
POSTANOWIENIE
z dnia
14 września 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron w dniu 14 września 2018 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31
sierpnia 2018 r. przez wykonawcę FBSerwis Karpatia Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie,
w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasto Krosno,
orzeka:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku U
rzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
uiszczony wpis
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579
z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krośnie.
Przewodniczący: …………….………
Sygn. akt KIO 1748/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający
Gmina
Miasto
Krosno
prowadzi
w trybie
przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Odbiór odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości – z terenu Miasta Krosna – z terenów
zamieszkałych Część I. Odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości –
z terenu Miasta Krosna
– z terenów niezamieszkałych Część II.
W dniu 31 sierpnia 2018 r. wykonawca FBSerwis Karpatia Sp. z o.o. wniósł
odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odwołujący
zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 22 ust. 1a w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez określenie warunku udziału
w
postępowaniu w ten sposób, że Zamawiający wymaga aby wykonawca dysponował
punktem przeładunkowym (pkt 7.3.1 SIWZ), którego posiadanie/dysponowanie nie jest
konieczne dla realizacji zamówienia (dotyczy Części I i Części II zamówienia);
2) art. 29 ust. 1 ustawy Pzp,
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia bez podania
podsta
wowych informacji niezbędnych do sporządzenia kalkulacji kosztów i realizacji
zamówienia, poprzez w szczególności brak wskazania konkretnych ilości, rodzajów
pojemników na odpady dla poszczególnych frakcji w przypadku nieruchomości
niezamieszkałych
oraz
częstotliwości
odbioru
odpadów
z
nieruchomości
niezamieszkałych, wskazując jedynie: (szacowaną liczbę takich nieruchomości i ogólne
zasady odbioru bez uwzględnienia deklaracji właścicieli mających wpływ na
częstotliwość odbiorów (dotyczy Części II zamówienia);
3) art. 7 ust 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp oraz art. 353
Kodeksu cywilnego
w zw. z art. 14 oraz art. 139 ust, 1 ustawy Pzp
poprzez sformułowanie postanowień
umowy w szczególności w taki sposób, że:
Zamawiający nie przewidział przesłanki uzasadniającej zwiększenie wynagrodzenia
wykonawcy, co ma szczególne znaczenie wobec braku precyzyjnego określenia
w
SIWZ ilości nieruchomości niezamieszkałych oraz braku pełnej informacji co do
tego, z jaką częstotliwością mają być odbierane odpady z tych nieruchomości i jakie
są
zapotrzebowania
(wielkość
pojemników)
właścicieli
nieruchomości
niezamieszkałych, jednocześnie wymagając złożenia oświadczenia, że cena ofertowa
zawiera wszelkie koszty związane z wypełnieniem wymogów zawartych w Umowie nr
2 oraz SIWZ, a które są wymagane dla kompleksowej realizacji przedmiotu Umowy nr
2 (§14 Umowy nr 2); w punkcie zaś 27 ppkt 2 lit. a i b SIWZ przewidział możliwość
redukcji wynagrodzenia Wykonawcy, jeśli dojdzie do zmiany zakresu zamówienia;
Zamawiający przewidział kary umowne za uchybienia w przeprowadzaniu kontroli
pojemników, pomimo nieokreślenia jakichkolwiek zasad prowadzenia takiej kontroli,
czy też jej częstotliwości (§20 ust. 1 pkt 8 i 9 każdej z Umów);
Zamawiający przewidział karę umowną za brak oznaczenia pojemników właścicieli
nieruchomości, nie uwzględniając, że wykonawca nie może odpowiadać za rzeczy
będące lub mogące być własnością osób trzecich – właścicieli nieruchomości (§20
ust. 1 pkt 12 każdej z Umów).
Izba ustaliła, że Zamawiający w dniu 3 września sierpnia 2018 r. zamieścił na swojej
stronie internetowej
kopię odwołania wraz z wezwaniem do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym. Wynikający z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp termin na zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego upłynął 6 września 2018 r. W powyższym terminie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca.
W dniu
12 września 2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego, zawierające oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów
przedstawionych
w odwołaniu. Wobec powyższego postępowanie odwoławcze należało
umorzyć, stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania.
Przewodniczący: …………….………