KIO 1685/18 POSTANOWIENIE dnia września 2018 r.

Stan prawny na dzień: 21.11.2018

Sygn. akt: KIO 1685/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

3 września 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:   Anna Chudzik 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego w dniu 3 września 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  20  sierpnia  2018  r.  przez  wykonawcę  T4B  Sp.  z  o.o. 

siedzibą w Warszawie,  

postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  Miasta  Tarnowa  –  Zarząd  Dróg 

i Komunikacji w Tarnowie

przy udziale 

wykonawców: 

Aeronaval de Construcciones e Instalaciones S.A. Oddział w Polsce, zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego, 

Siemens Mobility Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego, 

Sprint  S.A.  z  siedzibą  w  Olsztynie,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachu

nku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  Odwołującego  

kwoty  15  000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  stanowiącej 

uiszczony wpis 

od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579 

z  późn.  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  – 

terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnowie

Przewodniczący:      …………….……… 


Sygn. akt KIO 1685/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

  Gmina  Miasta  Tarnowa  - 

Zarząd  Dróg  i  Komunikacji  w  Tarnowie 

prowadzi  w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.  Dostawa  i  uruchomienie  Inteligentnego  Systemu  Transportowego  Miasta 

Tarnowa

W  dniu  20  sierpnia  2018  r.  wykonawca  T4B  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie  wobec 

postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczących kryteriów oceny ofert. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:  

w zakresie dotyczącym Kryterium nr 2 Jakość Systemu Sterowania Ruchem

art.  91  ust.  3  w  zw.  z  art.  91  ust.  2  i  ust.  2c,  poprzez  sformułowanie  kryterium  nr  2 

sposób  dotyczący  właściwości  wykonawcy,  tj.  jego  wiarygodności  technicznej, 

polegające  na  uzależnieniu liczby  przyznanych  punktów  oraz  samego przyznana 

punktów  od  doświadczenia  wykonawcy  w  poprzednich  realizacjach,  dotyczącego 

osiągnięcia skrócenia czasu przejazdu w ramach wdrożonego Systemu Sterowania 

Ruchem; 

1.2. art

. 91 ust. 2 i ust. 3 oraz art. 7 ust. 1, poprzez sformułowanie kryterium nr 2 w ten 

sposób,  że  porównuje  efektywność  ruchu  pojazdów  przed  wdrożeniem  systemu 

efektywnością  po  wdrożeniu,  podczas  gdy  porównanie  takie  nie  uwzględnia 

możliwości  systemu,  który  może  być  zaoferowany,  jako  odrębnie  zaprojektowany 

tym  konkretnym  postępowaniu,  a  odwołuje  się  tylko  do  dotychczasowych 

wdrożeń; 

art. 7 ust. 1, poprzez sformułowanie kryterium nr 2 w sposób niejasny, nieprecyzyjny, 

nieuwzględniający  przy  ocenianiu  poziomów  efektywności  wdrożonych  systemów 

okoliczności, czasu i miejsc ich wdrożenia oraz poddawania ich badaniu w zakresie 

osiągniętej efektywności, niezapewniający zachowania zasady uczciwej konkurencji 

równego traktowania wykonawców; 

1.4. art.  91  ust.  1  w  zw.  z 

art.  7  ust.  1  poprzez  sformułowanie kryterium  nr 2 w  sposób, 

który  uniemożliwia dokonanie oceny  ofert  i  wybór  oferty  najkorzystniejszej  zgodnie 

zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

w zakresie dotyczącym Kryterium nr 3 Doświadczenie zespołu: 

art. 91 ust. 2 pkt 5, poprzez sformułowanie kryterium nr 3 w taki sposób, że odnosi 

się  ono  do  wyspecjalizowanego  doświadczenia  osób,  którymi  ma  dysponować 

wykonawca, podczas gdy wymagane w kryter

ium nr 3 doświadczenie tych osób nie 

jest potrzebne do wykonania przedmiotu zamówienia; 


2.2.  art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 pkt 5, poprzez opisanie kryterium oceny ofert nr 3 

przez  wskazanie,  że  punktacji  w  tym  kryterium  będzie  podlegało  dysponowanie 

osob

ami posiadającymi doświadczenie odpowiednio w: 

integracji  oferowanego  przez  wykonawcę  Systemu  Sterowania  Ruchem  ze 

sterownikami sygnalizacji świetlnej marki Aster-IT", 

integracji  oferowanego  przez  wykonawcę  Systemu  priorytetu  przejazdu  dla 

komunikacji  miejskiej  z  autokomputerami  SRG  5000  firmy  R&G  i  systemem 

Municom tej samej firmy,  

podczas  gdy  Zamawiający  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  nie  wymagał 

dostarczenia sygnalizacji świetlnej marki Aster- IT oraz autokomputerów SRG 5000 

firmy  R&G  i  systemu  Municom 

tej  samej  firmy,  a  ponadto  nie  jest  możliwe 

posługiwanie  się  w  opisie  kryterium  oceny  ofert  nazwami  sprzętów  i  systemów 

konkretnych producentów; 

art. 91 ust. 2 i ust. 2c poprzez sformułowanie przez Zamawiającego kryterium nr 3 

ten sposób, że odwołuje się ono do doświadczenia osób w integracji oferowanych 

systemów  z  urządzeniami  i  systemami,  które  nie  odnoszą  się  do  przedmiotu 

zamówienia,  a  dodatkowo  doświadczenie  osób  w  pracy  z  tymi  urządzeniami  czy 

systemami nie jest niezbędne do należytego wykonania zamówienia; 

art.  91  ust.  1 w  zw.  z  art.  7  ust.  1  poprzez  sformułowanie kryterium  nr 3 w  sposób, 

który  uniemożliwia dokonanie oceny  ofert  i  wybór  oferty  najkorzystniejszej  zgodnie 

zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

W  dniu  27  sierpnia  2018 

r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

oświadczenie  Zamawiającego  o  uwzględnieniu  w  całości  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu.

W  dniu  29  sierpnia  2018  r.  wykonawca  Sprint  S.A.,  który  zgłosił  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego,  został  wezwany  do  złożenia 

oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu co do uwzględnienia przez Zamawiającego w całości 

zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu.  W  dniu  31  sierpnia  2018  r.  do  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej wpłynęło oświadczenie ww. wykonawcy o niewniesieniu sprzeciwu.  

Wobec  powyższego  postępowanie  odwoławcze  należało  umorzyć,  stosownie  do 

dyspozycji art. 186 ust. 3 ustawy Pzp. 


O kosztach postępowania Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b ustawy 

Pzp 

oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 

r.  w 

sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (t.j. Dz. U. z 2018, poz.  972). Izba nie zasądziła na 

rzecz  Odwołującego  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika (o  co  Odwołujący  wnioskował), 

w  związku  z  tym,  że  stosownie  do  przywołanego  wyżej  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt  2  lit.  b 

ustawy  Pzp

,  w  sytuacji  umorzenia  postępowania  w  wyniku  uwzględnienia  zarzutów  przez 

Zamawiającego  (które  to  uwzględnienie  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy)  i  przy 

niewniesieniu sprzeciwu przez Przystępującego, koszty postępowania znosi się wzajemnie. 

Przewodniczący:      …………….………