KIO 1655/18 POSTANOWIENIE dnia 27 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.11.2018

Sygn. akt: KIO 1655/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 27 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Agnieszka Trojanowska 

 
 
 
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

bez udziału stron w Warszawie w dniu 27 sierpnia 

2018r. 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  sierpnia 

2018r. przez wykonawc

ę ESKOM IT spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Warszawie, ul. Zimna 2/24 

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb 

Państwa Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia z siedzibą w Warszawie, 

ul. Stanisława Dubois 5a 

postanawia: 

Umorzyć postępowanie, 

Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000 

zł.  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawc

ę  ESKOM  IT  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą w 

Warszawie, ul. Zimna 2/24 

tytułem wpisu od odwołania 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(tj.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.1579)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ………………….. 


Sygn. akt KIO 1655/18 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

świadczenie usługi utrzymania infrastruktury techniczno-systemowej (ITS) Systemu KRDK, P2 

(SA)  oraz  P4  wraz  z  instalacją  i  konfiguracją  podsystemów  zostało  wszczęte  ogłoszeniem 

opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  4  sierpnia  2018r.  za 

numerem 2018/S 149-341877.  

W dniu 6 sierpnia 2018r. zamawiający opublikował treść siwz na swojej stronie internetowej.  

W dniu 16 sierpnia 2018r. ESKOM IT sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – dalej odwołujący 

wniósł odwołanie wobec warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej. 

Odwołanie zostało podpisane przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa 

z dnia 9 sierpnia 2018r. udzielonego przez wiceprezesa zarządu ujawnionego w odpisie z KRS 

i  upoważnionego  do  samodzielnej  reprezentacji  odwołującego.  W  dniu  16  sierpnia  2018r. 

odwołujący przekazał zamawiającemu kopię odwołania.  

Odwołujący zarzucił  zamawiającemu naruszenie art. 22 ust. 1b w związku z art. 22 ust. 1a 

oraz w związku z art. 22d ust. 1, art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy przez określenie w sekcji V pkt. 1 

ppkt.  1.2.3  siwz  (str.  5  i  6)  dotyczącej  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących 

zdolności technicznej lub zawodowej (dalej jako „doświadczenie”) w brzmieniu: „Wykonawca 

spełni warunek jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania 

ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności przez Wykonawcę jest krótszy – w tym okresie 

wykonał,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  wykonuje  co  najmniej  dwa 

zamówienia  o  wartości  co  najmniej  3  000  000,00  zł  brutto  każde  lub  jedno  zamówienie  o 

wartości nie mniejszej niż 5 000 000,00 zł brutto obejmujące swoim zakresem świadczenie 

usługi utrzymania infrastruktury techniczno-systemowej o miesięcznej wartości nie mniejszej 

niż  250  000,00  zł  brutto.  Pod  pojęciem  „świadczenie  usługi  utrzymania  infrastruktury 

techniczno-

systemowej”  Zamawiający  rozumie  świadczenie  usług  obejmujących  swoim 

zakresem, co najmniej instalację, konfigurację i utrzymanie: 

systemów operacyjnych RedHat Linux Enterprise Server, Windows Server 2008/2012; 

serwerów bazodanowych opartych o IBM DB2, Microsoft SQL Server, PostgreSQL; 

serwerów  aplikacyjnych  opartych  o  JBoss  Application  Server,  Apache  HTTP  Server, 

Microsoft IIS; 

usługi katalogowej Microsoft Active Directory, Open LDAP; 

- sieci LAN/WAN w tym zapory ogniowe, IPS, VPN; 

- sieci SAN; 

środowisk macierzowych HP EVA, IBM V7000; 

środowisk wirtualizacji opartych o VMware vSphere Hypervisor, Microsoft Hyper-V; 

środowisk backupowych opartych o HP DataProtector; 


środowisk monitorujących i zarządzających opartych o HP Insight Control, HP SiteScope, 

System Service Desk, HP Service Manager, Zenoss, Nagios, Zabbix; 

systemów  Business  Intelligence klasy  SAS  Enterprise  BI  Server,  SAS  Data  Management 

Standart, SAS Enterprise Guide, SAS Visual Analitics; 

środowisk centralnych publicznych aplikacji/rejestrów. 

Zamawiający  uzna  to  wymaganie  za  spełnione,  gdy  wykonawca  wykaże,  iż  wykonywał 

czynności polegające na obsłudze powyższych technologii w ramach jednego zamówienia lub 

kilku zamówień, pod warunkiem wykazania posiadania doświadczenia w obsłudze wszystkich 

wymaganych  przez  z

amawiającego  technologii.  W  przypadku  wykazania  realizacji  usług  w 

ramach odrębnych zamówień, wartość minimalna miesięcznego świadczenia każdej z usług, 

nie może być niższa niż 50 000,00 zł brutto. 

w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  nadmierny  do  zweryfikowania 

zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  a  co  za  tym  idzie  w  sposób 

naruszający zasadę równego traktowania wykonawców  i uczciwą konkurencję, prowadzący 

do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców  –  pomimo,  że  nie  jest  to 

uzasadnione specyfiką zamówienia,  

2. art. 7 ust. 1 ustawy przez bezpodstawne ograniczenie kręgu potencjalnych wykonawców 

mogących ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego w niniejszym postępowaniu, w 

skutek błędnego zastosowania przepisów art. 22 ust. 1b pkt. 3w związku z art. 22 ust. 1a oraz 

w związku z art. 22d ust. 1, art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, co doprowadziło do naruszenia zasad 

uczciwej konkurencji przez niezgodne z przepisami ustawy:  

a) uprzywilejowanie niektórych wykonawców, 

b) wyeliminowanie niektórych wykonawców, w tym odwołującego.  

Wniósł o: 

uwzględnienie odwołania; 

dokonanie  przez  z

amawiającego  zmiany  treści  siwz,  w  zakresie  warunków  udziału  w 

postępowaniu dotyczących zdolności technicznej i zawodowej opisanych w sekcji V pkt. 1 

ppkt. 1.2.3 SIWZ (dalej jako „warunki"), poprzez nadanie mu poniższego brzmienia: 

„ Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem 

terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  przez  Wykonawcę  jest 

krótszy  -  w  tym  okresie  wykonał,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych 

wykonuje co najmniej dwa zamówienia o wartości co najmniej 3 000 000,00 zł brutto każde 

lub jedno zamówienie o wartości nie mniejszej niż 5 000 000,00 zł brutto obejmujące swoim 

zakresem świadczenie usługi utrzymania infrastruktury techniczno-systemowej. 

Pod  pojęciem  „świadczenie  usługi  utrzymania  infrastruktury  techniczno-systemowej" 

z

amawiający  rozumie  świadczenie  usług  obejmujących  swoim  zakresem,  co  najmniej 

instalację, konfigurację i utrzymanie:  


systemów operacyjnych  

serwerów bazodanowych;  

serwerów aplikacyjnych;  

systemów zarządzania tożsamością;  

sieci LAN/WAN z komponentami bezpieczeństwa;  

środowisk pamięci masowych oraz sieci SAN;  

środowisk wirtualizacji; systemów backupu; 

systemów do monitorowania i zarządzania ITS 

systemów Business Intelligence 

środowisk centralnych publicznych aplikacji/rejestrów. 

Zamawiający  uzna  to  wymaganie  za  spełnione,  gdy  wykonawca  wykaże,  iż  wykonywał 

czynności polegające na obsłudze powyższych technologii w ramach jednego zamówienia 

lub  kilku  zamówień,  pod  warunkiem  wykazania  posiadania  doświadczenia  w  obsłudze 

wszystkich  wymaganych  przez  z

amawiającego  technologii.  W  przypadku  wykazania 

realizacji  usług  w  ramach  odrębnych  zamówień,  wartość  minimalna  miesięcznego 

świadczenia każdej z usług nie może być niższa niż 50 000,00 zł brutto." 

Dokonanie przez zamawiającego zmiany treści siwz w zakresie terminu składania i otwarcia 

ofert, z uwzględnieniem czasu niezbędnego na wprowadzenie zmian w ofertach oraz art. 

12a ustawy,  

Dokonanie przez zamawiającego publikacji na stronie internetowej siwz po zmianach 

dokonanie przez z

amawiającego odpowiedniej zmiany treści ogłoszenia, uwzględniającej 

zakres powyższych żądań odwołującego oraz przepisów art. 12a ustawy; 

zasądzenie  kosztów  postępowania  odwoławczego  od  zamawiającego  na  rzecz 

odwołującego 

Odwołujący  wskazał,  że  naruszenie  przepisów  ustawy  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania prowadzonego przez zamawiającego. 

Odwołującemu jego zdaniem jako wykonawcy ubiegającemu się o udzielenie zamówienia w 

prowadzonym  przez 

zamawiającego  postępowaniu  przysługuje  interes  do  wniesienia 

odwołania,  który  wyraża  się  tym,  że  w  przypadku  niewprowadzenia  przez  zamawiającego 

zmian w treści siwz, a co za tym idzie podtrzymania zapisów stojących w jawnej sprzeczności 

z przepisami ustawy

, które jednocześnie w sposób nieuprawniony ograniczają konkurencję na 

gruncie prowadzonego przez 

zamawiającego postępowania odwołujący pozbawiony zostanie 

możliwości  złożenia prawidłowej, niepodlegającej odrzuceniu korzystnej dla zamawiającego 

oferty. 

W  s

kutek  powyższego  odwołujący  utraci  możliwość  uzyskania  zamówienia,  zawarcia 

niepodlegającej  unieważnieniu umowy  i  jej realizacji,  a  w  efekcie  nie osiągnie  zysku,  utraci 

spodziewane korzyści, w efekcie czego poniesie szkodę. 


W dniu 20 sierpnia 2018r. zamaw

iający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania. 

W dniu 24 sierpnia 2018r. zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, 

że uwzględnia w całości zarzuty odwołania i w powyższym zakresie dokował modyfikacji treści 

siwz oraz ogłoszenia o zamówieniu i udostępnił zmiany na stronie internetowej. Odpowiedź 

została opatrzona podpisem kwalifikowanym dyrektora jednostki zamawiającej.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  nie  stwierdziła  zaistnienia  przesłanek,  które  skutkowałyby  odrzuceniem  odwołania  na 

podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może 

ponieść  szkodę  w  związku  z  nieuzyskaniem  zamówienia,  co  wypełnia  przesłankę 

materialnoprawną z art. 179 ust. 1 ustawy.  

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy

, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości 

zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden 

uc

zestnik postępowania, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym  w 

odwołaniu.  Izba  ustaliła,  iż  w  prowadzonym  postępowaniu  odwoławczym  po 

stronie za

mawiającego w terminie ustawowym wynikającym z art. 185 ust. 2 ustawy, nikt nie 

przystąpił.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  zachodzą  przesłanki  do  wydania  postanowienia 

o umorzeniu postępowania odwoławczego. 


Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła 

okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem 

koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez 

odwołującego  na  rachunek  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  stosownie  do  §  5  ust.  1  pkt  1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie  wysokości i 

sposobu 

pobierania 

wpisu 

od 

odwołania 

oraz 

rodzajów 

kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018r. poz. 972). 

Przewodniczący: ………………..