Sygn. akt: KIO 1641/18
POSTANOWIENIE
z dnia 29 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 sierpnia 2018
r., w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 sierpnia 2018 r. przez
wykonawc
ę
Innergo Systems
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
ul. Odrowąża 15, 03-310 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez
Wojewódzki Szpital Zespolony im. Ludwika Rydygiera w Toruniu
ul. św. Józefa 53-59; 87-100 Toruń
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz
Innergo Systems Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kwoty
00,00 złotych (słownie: piętnaście tysięcy złotych) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Toruniu.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 1641/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Wojewódzki Szpital Zespolony im. Ludwika Rydygiera w Toruniu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „dostawę sprzętu informatycznego,
licencji oraz usług nadzoru autorskiego oprogramowania w celu rozbudowy infrastruktury
informatycznej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu” na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych, w trybie
przetargu nieograniczonego
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 4 sierpnia 2018
r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2018/S 149-340857.
Odwołujący – Innergo Systems Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wniósł odwołanie
wobec
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia zarzucając Zamawiającemu
naruszenie
art. 29 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez dokonanie opisu przedmiotu z
amówienia w sposób nadmiernie rygorystyczny
i nieuzasadniony obiektywnymi potrzebami Zamawiającego lub względami technicznymi,
a
ponadto
utrudniający
uczciwą
konkurencję,
wskazujący
na
konkretne
rozwiązanie/producenta urządzeń bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych i w sposób
bezzasadny ograniczający zakres dopuszczalnych rozwiązań i krąg wykonawców mogących
ubiegać się o udzielenie zamówienia w zakresie dotyczącym wymagań opisu przedmiotu
zamówienia dla zadania nr 2 dla urządzeń aktywnych bezprzewodowej sieci informatycznej.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu modyfikacji treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez wykreślenie lub modyfikację
wskazanych wymagań dla urządzeń aktywnych bezprzewodowej sieci informatycznej
zawartych w opisie przedmiotu zamówienia dla zadania nr 2 w sposób wskazany.
Odwołujący wskazał, że w opisie przedmiotu zamówienia w zakresie dotyczącym kontrolera
sieci bezprzewodowych i Access Point (pkt I i II tabeli, załącznik nr 3/2) Zamawiający
przedstawił szereg wymagań dla poszczególnych urządzeń. Zestawienie tych wymagań
wskazuje na konkretne modele urządzeń preferowanego producenta – firmy Fortinet.
Zamawiający formułuje nadmiernie rygorystyczne a nie znajdujące merytorycznego
uzasadn
ienia wymagania oraz nie dopuszcza zastosowania rozwiązań równoważnych, które
również mogłyby służyć realizacji przedmiotu zamówienia, a jednocześnie pozwoliłyby
zwiększyć konkurencyjność postępowania i zachować zasady uczciwej konkurencji. Zarzuty
powyższe dotyczą w szczególności następujących wymagań:
1. Wymagania 1.2.6, 1.2.13 oraz II.3
– Zamawiający wymaga, aby kontroler sieci
bezprzewodowych i urządzenia Access Point pracowały w trybie wykorzystującym jeden kanał
identyfikatora BSSID:
I.2.6 (Kontroler) Kontroler musi wspierać rozwiązanie w którym z punktu widzenia użytkownika
grupa punktów dostępowych podłączonych do kontrolera, rozgłaszająca daną sieć
bezprzewodową, jest widziana jako pojedyncze urządzenie (BSSID) dla pasma 2,4 GHz lub
5GHz.
I.2.13 (Kontroler) Kontroler powinien wspierać rozwiązanie, w którym grupa punktów
dostępowych nadaje na tym samym kanale radiowym.
II.3 (Access Point) Urządzenie musi pracować zarówno w sieciach wykorzystujących wiele
kanałów radiowych (MCA – multi-channel architecture), jak i w sieciach wykorzystujących
jeden kanał radiowy (SCA – single-channel architecture).
Odwołujący wniósł o usunięcie przedmiotowych wymagań: pkt 1.2.6, 1.2.13 oraz II.3.
2. Wymaganie I.2.7: Zamawiający wymaga tunelowania ruchu do kontrolera z wykorzystaniem
konkretnego protokołu (CAPWAP), nie podając przy tym, jakie są oczekiwanie funkcje, które
mają być realizowane za pomocą tego protokołu. Wielu producentów rozwiązań
bezprzewodowych stosuje inne protokoły tunelowania ruchu, takie jak LWAPP czy PAPI/GRE
zapewniające takie same funkcjonalności, zatem wymaganie zastosowania tylko jednego
konkretnego protokołu w sposób nieuzasadniony ogranicza konkurencję.
Odwołujący wniósł o modyfikację wymagania I.2.7 poprzez dopuszczenie zastosowania
rozwiązań tunelujących ruch w inny sposób.
3. Wymaganie I.4.3: Zamawiający w sztywny sposób definiuje typ i ilość interfejsów
sieciowych, utrudniając zaoferowanie rozwiązania równoważnego do preferowanego przez
niego urządzenia Fortinet. Opis przedmiotu zamówienia powinien wskazywać funkcjonalności,
które Zamawiający chce osiągnąć, pozostawiając wykonawcy możliwość wyboru jednego
z konkurencyjnych rozwiązań. Ten sam efekt funkcjonalny możliwy jest do osiągnięcia poprzez
zaoferowanie rozwiązań posiadających dużą ilość portów 10G, w miejsce portów 1G, np.
zestaw 4 portów 10G oraz 2 porty 1G RJ-45/SFP. Niedopuszczenie takich rozwiązań jest
nieuzasadnione i niezgodne z przepisami ustawy.
Odwołujący wniósł o modyfikację wymagania poprzez określenie wymaganej przepustowości
połączenia i usunięcie wymogu zaoferowania urządzenia o konkretnej liczbie i typie
interfejsów, aby możliwe było zaoferowania m.in. urządzenia posiadającego zestaw 4 portów
10G oraz 2 porty 1G RJ- 45/SFP.
4. Wymaganie I.5: Zamawiający domaga się przedstawienia dokumentu potwierdzającego
kompatybilność elektromagnetyczną kontrolera, aby nie zakłócał on pracy urządzeń
medycznych, w sytuacji, gdy w istocie nie ma możliwości, aby to urządzenie pracowało
z jakąkolwiek aparaturą medyczną. Jedynym miejscem instalacji kontrolera jest
pomieszczenie Data Center, a w nim nie pracują urządzenia medyczne, zatem żądanie
Zamawiającego w pkt I.5 nie ma związku z faktycznym przedmiotem zamówienia i jest
stosuje takich wymagań dla urządzenia Access Point, które realizuje transmisję na
korytarzach, salach pacjentów i salach operacyjnych. Takie zdefiniowanie wymagań może
doprowadzić do zakupu urządzeń, które będą zakłócały pracę sprzętu medycznego. Bardziej
odpowiednie dla potrzeb Zamawiającego powinno być wymaganie kompatybilności
elektromagnetycznej w odniesieniu do urządzeń Access Point, nie zaś kontrolerów.
Odwołujący wniósł o usunięcie wymagania I.5 w odniesieniu do kontrolera sieci
bezprzewodowych i przeniesienie tego wymagania do opisu wymagań dla urządzenia Access
Point.
5. Wymaganie II.4.4.2)
Wymagana wydajność urządzenia jest wartością wykraczającą poza możliwości urządzenia
posiadającego system anten 3x3. Wartość podana przez Zamawiającego jest wartością
teoretyczną, możliwą do uzyskania tylko w specyficznych sytuacjach z wykorzystaniem MU-
MIMO. Ta wartość określana jest w różny sposób przez każdego producenta, dlatego powinna
być zmieniona na rzeczywistą przepustowość radia, tj. 1300 Mbps dla urządzenia MIMO 3x3.
Odwołujący wniósł o modyfikację wymagania w pkt II.4.4.2) poprzez nadanie mu brzmienia:
„1300 Mbps dla pasma 5 GHz bez MU-MIMO”.
6. Wymaganie II.4.8:
Wymagany przez Zamawiającego zysk anteny (6 dBi dla pasma 5 GHz)
pochodzi wprost z karty katalogowej produktu Fortinet FAP-
U321EV i nie jest powiązany
z realnymi potrzebami Zamawiającego – możliwe jest osiągnięcie efektywnie porównywalnego
lub lepszego sygnału nawet przy obniżeniu przedmiotowego parametru, wykorzystując
większą moc nadajnika. Typowe urządzenie AP tej klasy posiada zysk anteny o wartości
4 dBi. Oczekiwanie wyższego zysku anteny w sposób nieuzasadniony preferuje jedno
rozw
iązanie i istotnie ogranicza konkurencyjność postępowania.
Odwołujący wniósł o modyfikację wymagania II.4.8 poprzez obniżenie minimalnego zysku
anteny dla pasma 5 GHz do wartości 4 dBi zamiast obecnie oczekiwanych 6 dBi.
Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego 16 sierpnia 2018 r. zamieścił on kopię odwołania
na stronie internetowej.
Do dnia wydania postanowienia nie zgłoszono przystąpień.
Pismem z 22 sierpnia 2018 r.
Zamawiający uwzględnił odwołanie w zakresie zarzutów
dotyczących wymagania nr I.2.6, I.2.13, II.3, I.2.7 i I.5. wskazując, że dokona zmiany
specyfikacji istotnych warunków zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W zakresie pozostałych zarzutów „zawnioskował do Odwołującego o ich wycofanie”.
Pismem z 28 sierpnia 2018 r. Odwołujący wycofał zarzuty odwołania nieuwzględnione przez
Zamawiającego.
Zamawiający i Odwołujący w swoich pismach wnieśli o umorzenie postępowania
odwoławczego.
osobę uprawnioną do reprezentowania Zamawiającego, a oświadczenie o wycofaniu
odwołania zostało złożone przez osobę uprawnioną do reprezentowania Odwołującego, zatem
odwołanie zostało skutecznie uwzględnione w części oraz wycofane w części przed otwarciem
rozprawy
. W związku z powyższym, w oparciu o art. 186 ust. 3a oraz art. 187 ust. 8 ustawy
Prawo zamówień publicznych, postanowiła o umorzeniu postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018
r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………….………