KIO 1629/18 Sygn. akt: KIO 1629/18 WYROK dnia 31 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.11.2018

Sygn. akt: KIO 1629/18 

WYROK 

z dnia 31 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Renata Tubisz 

Protokolant:            

Zuzanna Idźkowska 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 28 sierpnia 2018 r. 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  13  sierpnia  2018  r.  przez  odwołującego: 

Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  ul.  Skierniewicka  10  a;  01-

230 Warszawa    w  postępowaniu 

prowadzonym 

przez  zamawiającego:  Narodowy  Fundusz  Zdrowia  (centrala)  ul.  Grójecka 

186; 02-390 Warszawa 

przy udziale wykonawc

ów:  

1.  Fujitsu Technology Solutions Sp. z o.o. ul. Jutrzenki 137; 02-231 Warszawa; 

Comparex Poland Sp. z o.o. ul. Równoległa 2; 02-235 Warszawa 

przystępujących do postepowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami postępowania obciąża Integrated Solutions Sp. z o.o. ul. Skierniewicka 10 a; 

01-230 Warszawa i 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Integrated 


Solutions Sp. z o.o. ul. Skierniewicka 10 a; 01-230 Warszawa 

tytułem wpisu od 

odwołania, 

zasądza  od  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  ul.  Skierniewicka  10  a;  01-230 

Warszawa 

kwotę  3.600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy) na rzecz 

Narodowy Fundusz Zdrowia (centrala) ul. Grójecka 186; 02-

390 Warszawa 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(j.t.  Dz.  U.  z  2017 r.  poz.  1579  ze  zm. )  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie 7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie 

Przewodniczący:     

…………..………………………… 


Uzasadnienie 

Odwołanie zostało złożone  w związku z prowadzonym przez zamawiającego postępowaniem 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonym  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

przez NFZ Centrala na „Usługi serwisowe dla środowiska serwerów x86 wraz z osprzętem, 

świadczone  na  rzecz  Centrali  NFZ  i  jednostek  organizacyjnych  Zamawiającego  (dotyczy 

środowiska HP)”.  

Zamawiający nadal sprawie znak: BAG.261.1.19.2018. 

Odwołanie  wniesiono na podstawie art.  180  ust. 1 ustawy  z  dn.  29  stycznia 2004 r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  2017  poz.  1579  ze  zm.)  zwanej  dalej  „ustawą”  lub  „Pzp” 

zaskarżając  czynności  i  zaniechania  zamawiającego  w  wyżej  opisanym  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia publicznego.  

Odwołujący  jako  wykonawca,  który  złożył  ofertę  wskazał  na  swój  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia i na to, że na skutek zaniechań i czynności zamawiającego niezgodnych z ustawą 

może ponieść szkodę. Oferta odwołującego została sklasyfikowana na ostatnim miejscu ale 

jako  jedyna  spełniała  wymagania  określone  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(dalej „siwz”, „specyfikacja”) w tym w opisie przedmiotu zamówienia (dalej „OPZ”).  

Odwołujący zarzuca zamawiającemu zaniechanie odrzucenia ofert niezgodnych z siwz  oraz 

dokonanie 

wyboru  jako najkorzystniejszej  oferty,  podlegającej  odrzuceniu.  Uniemożliwiło  to 

o

dwołującemu  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia.  Mając  na  względzie  powyższe 

o

dwołujący  kwituje,  że  jest  podmiotem  uprawnionym  do  skorzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp. 

Zamawiającemu zarzuca naruszenie następujących przepisów ustawy: 

Art. 89 ust. 1 pkt 2) Pzp - poprzez zaniechanie odrzucenia ofert wykonaw

ców: Fujitsu 

Technology  Solutions Sp.  z  o.o.,  F.H.U.  „Diament”,  Betacom  S.A., IT Solution Factor  Sp.  z 

o.o.,  Comparex  Poland Sp.  z  o.o. jako niezgodnych z  siwz,  z  uwagi  na  to,  że oferty  te nie 

obejmują  licencji  serwisowych  producenta  niezbędnych  do  świadczenia  usług  serwisowych 

zgodnie z wymaganiami Zamawiającego bez naruszania praw osób trzecich; 

Na podstawie tak sformułowanego zarzutu odwołujący wnosi o nakazanie zamawiającemu; 

Unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

Ponownego prze

prowadzenia czynności badania i oceny ofert; 


Odrzucenia  ofert  złożonych  przez  wykonawców:  Fujitsu Technology  Solutions  Sp.  z 

o.o., F.H.U. „Diament”, Betacom S.A., IT Solution Factor Sp. z o.o., Comparex Poland Sp. z 

o.o. jako niezgodnych z siwz; 

Prze

prowadzenie ponownej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  otrzymał  informację  o  czynności  zamawiającego  stanowiącej  podstawę 

wniesienia odwołania dnia 2 sierpnia 2018 r., wobec czego termin na wniesienie odwołania 

przewidziany w art. 182 ust. 1 pkt 1) ustawy 

został zachowany. 

Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w sposób umożliwiający zapoznanie się 

z jego treścią dn. 13 sierpnia 2018 r., zgodnie z art. 180 ust. 5 Pzp. 

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację formalną i prawną. 

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu 

nieograniczonego  na  „Usługi  serwisowe  dla  środowiska  serwerów  x86  wraz  z  osprzętem, 

świadczone  na  rzecz  Centrali  NFZ  i  jednostek  organizacyjnych  Zamawiającego  (dotyczy 

środowiska HP)”. Dnia 2 sierpnia 2018 r. dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, wybierając 

ofertę  wykonawcy  Fujitsu  Technology  Solutions  Sp.  z  o.o.  jednocześnie  na  kolejnych 

miejscach  sklasyfikował  oferty  wykonawców  F.H.U.  „Diament”,  Betacom  S.A.,  IT  Solution 

Factor  Sp.  z  o.o.,  Comparex  Poland  Sp.  z  o.o.  Czynność  zamawiającego  jest  niezgodna  z 

ustawą z następujących względów. 

1. Niezgodność ofert z siwz 

Niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy 

o

ceniać z uwzględnieniem pojęcia oferty zdefiniowanego w art. 66 Kodeksu cywilnego, 

czyli  niezgodności  oświadczenia  woli  wykonawcy  z  oczekiwaniami  zamawiającego  w 

odniesieniu  do  merytorycznego  zakresu  przedmiotu  zamówienia.  Niezgodność  treści 

oferty  z  treścią  siwz  -  która  to  stanowi  obligatoryjną  przesłankę  odrzucenia  oferty  z 

postępowania o udzielenie zamówienia, zachodzi, gdy zawartość merytoryczna złożonej 

w danym postępowaniu oferty nie odpowiada pod względem przedmiotu zamówienia albo 

sposobu  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  ukształtowanym  przez  zamawiającego  i 

zawartym  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wymaganiom,  gdyż  dany 

wykonawca nie złożył oświadczenia o treści, która stanowiłaby odpowiedź na określone 

przez  z

amawiającego  w  siwz  wymagania.  Zamawiający  ma  obowiązek  zbadać,  czy 

złożone oferty odpowiadają treści siwz. 

Specyfikacja  (wraz  z  wyjaśnieniami)  jest  dokumentem  o  szczególnym  znaczeniu  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Z jednej strony określa wymagania, 


które  mają  spełniać  wykonawcy  i  ich  oferty,  by  uczynić  zadość  potrzebom 

Zamawiającego,  z  drugiej  zaś  -  granice,  w  jakich  może  poruszać  się  Zamawiający 

dokonując oceny złożonych ofert. Z tego względu, badając i oceniając oferty, zamawiający 

zobowiązany jest interpretować siwz tak, jak wskazuje na to jej brzmienie i okoliczności. 

Trzeba  bowiem  podkreślić  zasadnicze  reguły,  którymi  zobowiązany  jest  kierować  się 

Zamawiający  dokonując  oceny  ofert.  Przede  wszystkim  nie  wolno  mu  oceniać  ofert  w 

sposób dowolny, lecz jedynie na podstawie sformułowanych w siwz zasad i wymagań, co 

służy realizacji wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy zasady równego traktowania wykonawców 

oraz  uczciwej  konkurencji,  a  także  związanej  z  nimi  zasady  transparentności 

postępowania.  Wykonawcy  biorący  udział  w  postępowaniu  mają  prawo  oczekiwać,  że 

złożone  przez  nich  oferty  zostaną  ocenione  wyłącznie  na  podstawie  kryteriów  oceny 

zawartych w siwz. Jednocześnie podkreślić trzeba, iż Zamawiający nie jest uprawniony, 

aby na etapie oceny ofert nadawać postanowieniom siwz inne, niż pierwotnie ustalone, 

znaczenie. 

W  orzecznictwie  eksponuje  się  formalizm  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego i wynikającą z niego konieczność bezwzględnego egzekwowania obowiązku 

odrzucenia oferty, której treść nie odpowiada treści specyfikacji - w szczególności wyrok 

Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 28.10.2005 r., sygn. akt V Ca 398/05 (niepubl.), 

w  którym  sąd  przypomniał,  że  postępowanie  w  sprawie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego jest sformalizowane i oparte na szty

wnych regułach wynikających z ustawy. 

Jak podkreśliła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 11 września 2017 r. sygn. KIO 

1774/17, w sytuacji, gdy treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia,  oferta  podlega  odrzuceniu  nie  tylko  z  uwagi  na  ochronę  uzasadnionych 

potrzeb Zamawiającego, które zamierza zrealizować poprzez udzielenie zamówienia, lecz 

również ze względu na zasady przejrzystości i równego traktowania wykonawców oraz 

uczciwej konkurencji. 

W p

rzedmiotowym postępowaniu Zamawiający żąda, aby w ramach umowy Wykonawca 

przywrócił pełną sprawność naprawionego sprzętu. Wymaganie takie wynika wprost z § 

2  ust.  3  Projektu  Umowy  (zał.  nr  2  do  siwz).  Wymóg  taki  potwierdził  Zamawiający  w 

odpowiedzi na pyt. 

nr 8 z dn. 26 czerwca 2018 r., podtrzymując wymaganie przywrócenia 

pełnej  sprawności  naprawionego  sprzętu,  a  dopuszczając  jedynie  dokonanie  naprawy 

poza  lokalizacją  Zamawiającego,  we  własnym  serwisie  wykonawcy,  jeśli  naprawa  w 

lokalizacji Zamawiającego okaże się niemożliwa. 


W dokumentacji postępowania Zamawiający zamieścił tabelę sprzętu, z której wynika, że 

dysponuje on sprzętem różnego wieku i różnych generacji. W tym czasie oprogramowanie 

narzędziowe  (zwane  dalej  „firmware”)  tych  urządzeń  było  wielokrotnie  modyfikowane 

przez producenta (Hewlett Packard), czego skutkiem jest to, że nowy sprzęt będzie miał 

zupełnie inną wersje firmware niż pozostała infrastruktura. W konsekwencji cały system 

nie  będzie  funkcjonować  prawidłowo,  co  jest  równoznaczne  z  brakiem  możliwości 

przywrócenia pełnej sprawności posiadanemu przez Zamawiającego sprzętowi. 

Naprawa podzespołów w posiadanej przez Zamawiającego infrastrukturze opiera się na 

wymianie  ich  na  nowe  urządzenia.  Część  z  urządzeń  wyposażona  jest  we  własne, 

preinstal

owane  fabrycznie,  standardowe  oprogramowanie  narzędziowe.  Aby 

współpracować  prawidłowo  z  naprawianą  infrastrukturą  musi  nastąpić  instalacja  i 

uzgodnienie firmware wraz z infrastrukturą, w której ma zostać zainstalowany wymieniany 

podzespół.  Takie  czynności  mogą  dotyczyć  zdecydowanej  większości  podzespołów 

objętych  umową  serwisową.  Oznacza  to,  że  dla  przywrócenia  wymaganej  przez 

Zamawiającego  pełnej  sprawności  naprawianego  sprzętu  niezbędne  będzie  dokonanie 

aktualizacji,  ewentualnie  pobranie  poprawek  do  firm

ware  dla  urządzeń  wstawianych  w 

miejsce podzespołów, które uległy awarii. 

Warunki, na których możliwe jest pobranie i używanie poprawek, rozszerzeń, programów 

usuwających  błędy,  lub  podobnych  aktualizacji  określa  Pkt  6  tiret  trzecie  Umowy 

licencyjnej  użytkownika  końcowego  HPE  (dalej  „EULA”).  Zgodnie  z  przywołanym 

postanowieniem  HPE  zastrzega  prawo  do  udostępniania  takich  aktualizacji  wyłącznie 

klientom, którzy zawarli umowę o świadczenie pomocy technicznej. 

W  konsekwencji  jedynie  wykupienie  kontraktu  serwisowego  dedykowanego  przez 

producenta dla danego klienta pozwala na swobodną ingerencję w firmware, która jest 

niezbędna dla dokonania naprawy zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. Brak takiej 

możliwości  uniemożliwia  przeprowadzenie  skutecznej  naprawy,  zgodnej  z  OPZ,  bez 

naruszania praw osób trzecich. 

Zgodnie  z  Rozdz. 

XV  siwz  cena  oferty  musi  uwzględniać  wszystkie  koszty  niezbędne  dla 

prawidłowego  i  pełnego  wykonania  zamówienia.  Niezależnie  od  tego,  czy  wymaganie 

uwzględnienia  umowy  o  świadczenie  pomocy  technicznej  HPE  zostało  wyrażone  wprost  w 

specyfikacji,  wykonawca  działający  jako  profesjonalista  na  rynku  musi  być  świadomy  tego, 


jakiego  rodzaju  licencje  są  wymagane  dla  zapewnienia  usług  spełniających  wymagania 

Zamawiającego. 

Innymi  słowy,  jedynie  Wykonawca  który  wykupi  dedykowany  kontrakt  serwisowy  może 

wykonać naprawę prawidłowo i zgodnie z wymaganiami Zamawiającego bez naruszania praw 

osób trzecich. Z naszej wiedzy wynika, że tylko oferta Integrated Solutions Sp. z o.o. obejmuje 

taki kontrakt. Tym samym nale

ży uznać, że oferty wykonawców Fujitsu Technology Solutions 

Sp. z o.o., F. H. U. „Diament”, Betacom S.A., IT Solution Factor Sp. z o.o., Comparex Poland 

Sp. z o.o. są niezgodne z siwz i jako takie podlegają odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 2) ustawy. 

Mając na względzie powyższe, zważywszy na to, że oferty wykonawców Fujitsu Technology 

Solutions Sp. z o.o., F. H. U. „Diament”, Betacom S.A., IT Solution Factor Sp. z o.o., Comparex 

Poland  Sp.  z  o.o.  są  niezgodne  z  siwz  i  nie  obejmują  licencji  niezbędnych  do  świadczenia 

usług serwisowych zgodnych z wymaganiami Zamawiającego, wnoszę jak na wstępie. 

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie 27 sierpnia 2018 r. 

ODPOWIEDŹ ZAMAWIAJĄCEGO NA ODWOŁANIE 

Działając  w  imieniu  Zamawiającego,  w  nawiązaniu  do  odwołania  wniesionego  przez 

wykonawcę — Integrated Solutions sp. z o. o., na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 roku - 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 z późn. zm.) 

(dalej: „Ustawa” lub „PZP"), niniejszym:  Wnoszę o pozostawienie odwołania bez rozpoznania, 

lub odrzucenie odwołania; 

Na  wypadek  uznania  przez  Izbę  wniosku  z  pkt.  1  za  bezzasadny,  wnoszę  o  oddalenie 

odwołania w całości; 

III.  wnoszę  o  zasądzenie  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  zwrotu  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  w  tym  zwrotu  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  na 

podstawie przedłożonej faktury VAT. 

Odpowiedź na odwołanie zawiera następującą argumentację formalną i prawną.   

1, W ocenie Zamawiającego, odwołanie powinno zostać pozostawione bez rozpoznania lub 

odrzucone na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 jako wniesione przez podmiot nieuprawniony. 

Powyższe wynika z faktu, iż odwołanie nie zostało podpisane. Jak wynika z konsekwentnego 

stanowiska  doktryny  oraz  z  utrwalonej  linii  orzeczniczej  sądów  powszechnych,  za  podpis 

należy  uważać  „językowy  znak  graficzny,  złożony  własnoręcznie,  zawierający  co  najmniej 

nazwisko  (niekoniecznie  imię)  składającego  usytuowany  pod  tekstem  oświadczenia  woli.  A 

contrario inicjałów (które mają postać parafy) nie można uznać za podpis, ponieważ stanowią 


one  zbyt  wątłą  podstawę  do  dokonania  identyfikacji  osoby  (Z.  Radwański,  System  Prawa 

Prywatnego,  t.  2,  2008  Nb  49 

—  51,  s.  130).  Podpis  powinien  niewątpliwie  stanowić  znak 

graficzny indywidualizujący osobę w obrocie i co do zasady  wywodzący się od co najmniej 

nazwiska osoby, która go składa (zob. np. wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 13 

września  2012  r.,  sygn.  ACa  480/12,  postanowienie  Sądu  Najwyższego z  dnia  17  czerwca 

2009  r.,  sygn.  IV  CSK  78/09).  Nie  ulega  wątpliwości,  że  podpis  powinien  być  w  całości 

własnoręczny, nie ma więc żadnego znaczenia, czy dany znak graficzny został postawiony 

przy  pieczęci  imiennej,  czy  też  samodzielnie  zamieszczony  w  treści  dokumentu.  Nie  ulega 

wątpliwości,  że  znak  postawiony  pod  treścią  odwołania  w  żaden  sposób  nie  spełnia 

powyższych kryteriów. 

2.  Fakt,  iż  znak  graficzny  postawiony  pod  treścią  odwołania  jest  co  najwyżej  parafą, 

potwierdzają też inne okoliczności. Należy  zwrócić uwagę na fakt, iż ten sam znak (wraz z 

pieczęcią imienną) znajduje się na każdej stronie odwołania i załączników. Zwyczajowo w ten 

sposób  dokonuje  się  tzw.  parafowania  dokumentu,  czyli  potwierdzenia  jego  integralności  i 

przygotowania do podpisu. Co więcej, znak graficzny na stronie 5 odwołania postawiony został 

w  miejscu  przypadkowym,  bez  wskazania  intencji  złożenia  podpisu,  co  również  jest 

charakterystyczne jedynie dla parafowania dokumentów. 

3 Powyższe oznacza, że odwołanie, które zgodnie z art. 180 ust. 4 powinno zostać wniesione 

bądź  w  postaci  papierowej  z  własnoręcznym  podpisem,  bądź  w  postaci  elektronicznej,  z 

podpisem  kwalifikowanym,  nie  zostało  w  terminie  złożone  we  właściwej  formie.  W  ocenie 

Zamawiającego  sytuacja  taka  oznacza,  że  odwołanie  dotknięte  jest  nieusuwalnym  brakiem 

formalnym, a zatem 

— stosownie do art. 187 ust 1 pkt 1 PZP, nie może podlegać rozpoznaniu. 

Ewentualnie,  przedmiotowy  stan  faktyczny  może  zostać  zakwalifikowany  jako  wniesienie 

odwołania przez  osobę, która  nieb  może zostać zidentyfikowana,  z  uwagi  na  brak  złożenia 

podpisu, a więc odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony. W takiej sytuacji 

konsekwencją powinno być odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2. 

4.  Niezależnie  od  powyższego,  odwołanie  jest  w  ocenie  Zamawiającego  bezzasadne  i 

wniesione przez Od

wołującego wyłącznie dla przewłoki postępowania. 

W  pierwszej  kolejności  Zamawiający  stwierdza,  że  cena  zaoferowana  przez 

Odwołującego, w wysokości 4.641.968,74 zł., jest ponad pięciokrotnie wyższa niż kwota, którą 

Zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia  (861.000  zł.),  niemal 

trzykrotnie  wyższa,  niż  kwota  zaoferowana  przez  kolejnego  wykonawcę  z  najwyższą  ceną 

(1.721.385,00 zł.) i ponad dziesięciokrotnie wyższa, niż kwota zaoferowana przez wykonawcę, 

którego oferta została wybrana (419.055,00 zł). W celu uniknięcia wątpliwości, Zamawiający 

oświadcza, że — w wypadku ewentualnego uwzględnienia odwołania — nie ma możliwości 


zwiększenia finansowania przedmiotu zamówienia do kwoty nawet zbliżającej się do wartości 

zaoferowanej  przez  Odwołującego.  Jest  więc  oczywiste,  że  Odwołujący  działa  w  pełnym 

przekonaniu, że jedynym możliwym skutkiem teoretycznego uwzględnienia odwołania, byłoby 

unieważnienie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia. Powyższe oznacza, 

że  w  przedmiotowym  postępowaniu  nie  ma  żadnej  możliwości  narażenia Odwołującego  na 

szkodę, ponieważ niezależnie od rozstrzygnięcia odwołania, jego oferta nie zostanie wybrana. 

Przechodząc  do  omówienia  zarzutów  Odwołującego,  Zamawiający  stwierdza,  że 

odwołanie  oparte  jest  o  całkowicie  błędną  tezę,  iż  Zamawiający  wymagał  w  SIWZ 

zaoferowania  wsparcia  producenta  dla  oprogramowania  (firmware)  urządzeń.  Na  tym 

założeniu Odwołujący oparł zarzuty skierowane przeciwko ocenie wszystkich ofert, poza jego 

własną.  Jak  już  powiedziano,  jest  to  założenie  nieprawdziwe,  bowiem  z  żadnego 

postanowienia SIWZ nie wynika wymaganie zaoferowania i świadczenia wsparcia producenta 

dla firmware urządzeń. Przeciwnie, z SIWZ wyraźnie wynika, że przedmiotem zamówienia jest 

serwis  wyłącznie  sprzętowy,  a  Zamawiający  nie  wymaga  dokonywania  aktualizacji  czy 

instalacji  poprawek  oprogramowania.  Wynika  to  w  szczególności  z  następujących 

postanowień: 

a. 

ust. 3 Załącznika nr 1 do SIWZ (Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia), zgodnie 

z którym Wykonawca zobowiązany jest świadczyć serwis dla elementów sprzętowych, 

b. 

52 ust. 2 Załącznika nr 2 do SIWZ (Wzór Umowy), zgodnie z którym w ramach realizacji 

umowy,  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  przywrócenia  pełnej  funkcjonalności  sprzętowej 

urządzeń, 

oraz  z  faktu,  iż  w  żadnym  miejscu  SIWZ  nie  został  przewidziany  obowiązek  dokonywania 

jakichkolwiek czynności dotyczących oprogramowania. 

Zamawiający  zaprzecza  także,  jakoby  konieczność  zaoferowania  wsparcia  producenta 

wynikała z przytoczonego przez Odwołującego postanowienia § 2 ust. 3 wzoru umowy albo z 

odpowiedzi na pytanie nr 8 z dn. 26 czerwca 2018 r. Jak już powiedziano, wymaganie z § 2 

ust.  3  wzoru  umowy  (zmodyfikowane  przywołaną  odpowiedzią),  potwierdza  jedynie,  że 

obowiązkiem Wykonawcy jest przywrócenie pełnej funkcjonalności sprzętowej. Wymaganie to 

może  być  zrealizowane  na  różne  sposoby,  w  szczególności  poprzez  zastąpienie 

uszkodzonego podzespołu takim samym, sprawnym podzespołem. Operacja taka — wbrew 

stanowisku  Odwołującego  —  nie  wymaga  jakiejkolwiek  ingerencji  w  oprogramowanie 

urządzenia  czy  środowiska,  w  którym  urządzenie  jest  zainstalowane.  Powyższe 

ukształtowanie  SIWZ  stanowi  świadomą  decyzję  Zamawiającego  i  jest  wynikiem  zamiaru 

kontynuacji serwisu, który do dnia 31.05.2018 r. był świadczony przez Wykonawcę Itprojekt 

Sp.  z 

o.o.,  w  oparciu  o  umowę  z  dnia  01.06.2016  r.  Serwis  ten  był  świadczony  właśnie 


wyłącznie  w  zakresie  sprzętowym,  bez  aktualizacji  czy  poprawek  oprogramowania. 

Przedmiotem  zamówienia  jest  serwis  dla  urządzeń,  które  już  dłuższy  czas  funkcjonują  u 

Zamawiającego i są to usługi pogwarancyjne. Urządzenia te będą stopniowo wycofywane z 

eksploatacji, natomiast celem Zamawiającego jest zapewnienie utrzymania istniejącego stanu 

przez jak najdłuższy okres. Dla osiągnięcia tego celu nie jest konieczne dokonywanie zmian 

w  oprogramowaniu  środowiska  informatycznego  objętego  serwisem.  Wręcz  przeciwnie, 

zmiany  takie  powodowałyby  konieczność  poniesienia  bardzo  znacznych  kosztów  i 

wymagałyby  zapewne  przeprowadzenia  dodatkowych  zakupów  związanych  z  aktualizacją 

oprogramowania. 

Zamawiający nie jest więc taką aktualizacją zainteresowany. 

7. Okolicznościami, które pośrednio potwierdzają słuszność stanowiska Zamawiającego, są 

także następujące fakty: 

a. 

Z  zestawienia  cen  zaoferowanych  przez  łącznie  6  wykonawców  wynika,  że  istnieje 

b

ardzo  duża  rozbieżność  pomiędzy  ceną  zaoferowaną  przez  Odwołującego,  a  cenami 

oferowanymi  przez  pozostałych  wykonawców.  Powyższe  pozwala  przyjąć  założenie,  że 

najprawdopodobniej  przyczyną  tak  znaczącej  różnicy  jest  fakt,  iż  wyłącznie  odwołujący 

zamierza  wy

kupić  i  świadczyć  na  rzecz  zamawiającego  wsparcie  producenta  dla 

oprogramowania.  To  z  kolei  oznacza,  że  wyłącznie  odwołujący  zinterpretował  SIWZ  w  taki 

sposób, iż wsparcie takie jest konieczne. Biorąc pod uwagę, iż pięciu Wykonawców założenia 

takiego nie p

rzyjęło, wydaje się uprawniona teza, że SIWZ jest w tym obszarze jednoznaczny 

i to nie wszyscy wykonawcy poza o

dwołującym przyjęli błędne założenia, lecz to Odwołujący 

nieprawidłowo interpretuje wymagania. 

b. 

Warunki świadczenia serwisu dla urządzeń wskazanych w SIWZ nie ulegają zmianie 

w stosunku do warunków obowiązujących dotychczas, wynikających z przywołanej powyżej 

umowy  zawartej  z  Itprojekt  Sp.  z  o.o.  Umowa  ta  realizowana  była  zgodnie  z  założeniami 

z

amawiającego wyłącznie poprzez dokonywanie napraw sprzętowych. Wymagane parametry 

serwisowe (w tym kluczowy czas naprawy) były dotrzymywane, a Wykonawcy nie naliczono w 

związku  z  realizacją  umowy  jakichkolwiek  kar  umownych.  Równocześnie,  Zamawiający  nie 

poniósł ciężaru uiszczenia jakichkolwiek opłat związanych ze wsparciem dla oprogramowania 

i  w  toku  realizacji  umowy  nie  były  wykonywane  jakiekolwiek  czynności  w  stosunku  do 

oprogramowania.  Oznacza  to,  że  wbrew  stanowisku  Odwołującego,  świadczenie  serwisu 

sprzętowego dla urządzeń objętych przedmiotowym zamówieniem, jest w praktyce możliwe i 

nie prowadzi do naruszenia jakichkolwiek praw osób trzecich. 

Pismo przystępującego z dnia 27 sierpnia 2018 roku. 

PISMO PRZYSTĘPUJĄCEGO FUJITSU 


Działając w imieniu Przystępującego — Fujitsu Technology Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w 

Warszawie 

— w niniejszym piśmie przedstawiam uzupełniająco stanowisko przystępującego 

w odniesieniu do postawionego przez o

dwołującego zarzutu. 

Przystępujący  podtrzymuje  wniosek  o  oddalenie  odwołania  z  uwagi  na  bezpodstawność 

postawionego zarzut

u i przedstawia szerszą argumentację na poparcie swojego stanowiska: 

l.  Brak  wymagania  zamawiającego  w  zakresie  formalnego  wsparcia  serwisowego  Hewlett 

Packard (dalej jako: „HP”) 

Wymaga  podkreślenia,  że  przedmiotem  zamówienia  są  usługi  serwisowe  dla  

środowiska serwerów x86 wraz z osprzętem, świadczone na rzecz Centrali NFZ i jednostek 

organizacyjnych Zamawiającego (dotyczy środowiska HP). Innymi słowy, wykonawca będzie 

dokonywał  napraw  serwisowych  serwerów  firmy  HP  posiadanych  przez  zamawiającego 

zgodni

e z listą sprzętu stanowiącą załącznik nr 1 do przyszłej umowy. 

Zamawiający  w  §  2  ust.  3  pierwotnego  projektu  umowy  zawarł  następujące 

postanowienie: 

W  ramach  realizacji  umowy,  zgodnie  z  określonymi  warunkami  umowy,  Wykonawca 

zobowiązany jest do przywrócenia pełnej funkcjonalności sprzętowej urządzeń, w miejscu ich 

instalacji, bez naruszenia praw osób trzecich".   

W związku z w/w postanowieniem wpłynęło zapytanie, na które zamawiający udzielił 

odpowiedzi: 

Pytanie 8 

Dot. 

§  2  ust  3  „W  ramach  realizacji  umowy,  zgodnie  z  określonymi  warunkami  umowy, 

Wykonawca zobowiązany jest do przywrócenia pełnej funkcjonalności sprzętowej urządzeń, 

w miejscu ich instalacji, bez naruszenia praw osób trzecich” 

Z treści tego powyższego zapisu wynika, że nie ma możliwości naprawy urządzenia w serwisie 

Wykonawcy 

i w naszej ocenie jest to zapis sprzeczny z treścią pkt 5 „Załącznika nr 1". Prosimy 

o doprecyzowanie, że w sytuacji gdy naprawa wymaga  naruszenia praw osób trzecich np. 

producenta 

Zamawiający zrezygnuje z żądania takiej naprawy wobec Wykonawcy    

Odpowiedź 

Zamawiający  modyfikuje  §  2  pkt.  3  umowy  (załącznik  nr  2  do  Specyfikacji)  w  następujący 

sposób: 

Zgodnie z punktem 5 załącznika nr 1 do umowy: 


W  ramach  realizacji  umowy,  zgodnie  z  określonymi  warunkami  umowy,  Wykonawca 

zobowiązany jest do przywrócenia pełnej funkcjonalności sprzętowej urządzeń, w miejscu ich 

instalacji,  bez  naruszenia  praw  osób  trzecich.  treść  dotychczasowa  —  dopisek 

Przystępującego) 

(dodany przez zamawiającego fragment poniżej — dopisek Przystępującego) 

naprawa na miejscu okaże się niemożliwa Wykonawca ma możliwość naprawy we własnym 

serwisie. W przypadku, kiedy wymagany jest dłuższy czas na usunięcie awarii niż wskazany 

§5 lub naprawa w miejscu instalacji urządzenia jest niemożliwa, Zamawiający  dopuszcza 

podstawienie  na  czas  naprawy  sprzętu  o  nie  gorszych  parametrach  funkcjonalnych  i 

eksploatacyjnych.  Sprzęt  zastępczy  Wykonawca  zapewnia  na  własny  koszt.  W  takim 

przypadku, usunięcie awarii nie może przekroczyć14 dni roboczych od momentu zgłoszenia  

awarii.  Po  usunięciu  awarii,  dyski  i  pamięci  flash  z  urządzenia  zastępczego  pozostają  w 

miejscu instalacji sprzętu. 

Zatem  z  powyższego  wynika,  że  pytanie  wykonawcy  wskazywało  po  1)  na  to,  że 

zgodnie  z  pierwotną  treścią  umowy  nie  ma  możliwości  serwisowania  sprzętu  w    siedzibie 

wykonawcy, a po 2), że wnosił do zamawiającego o doprecyzowanie, że w przypadku gdyby 

naprawa serwera wzmagała naruszenia praw osób trzecich np.  producenta, to zamawiający 

zrezygnuje z żądania takiej naprawy wobec Wykonawcy  

Z

amawiający  w  dodanym fragmencie  §  2 ust.  3  w  odniesieniu do  zadanego  pytania 

wskazał,  że  jeżeli  naprawa  na  miejscu  okaże  się  niemożliwa  wykonawca  ma  możliwość 

naprawy  we  własnym  serwisie.  Zatem  zamawiający  usunął  wątpliwości  co  do  tego,  że 

dopuszcza napraw

ę w serwisie własnym wykonawcy. Usunięto w ten sposób sprzeczność z 

Załącznikiem nr 1 do SIWZ — Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia — który w pkt. 5 od 

początku  wprost  dopuszczał  świadczenie  usług  serwisowych  w  serwisie  wykonawcy. 

Zamawiający poza tym podtrzymał zapis z projektu umowy zgodnie, z którym przywrócenie 

pełnej funkcjonalności sprzętowej nie może naruszać praw osób trzecich. Nic ponadto z tego 

fragmentu umowy i odpowiedzi zamawiającego na pytanie nie wynika. 

Wymaga  przy  tym  szczególnego  podkreślenia,  że  zamawiający  w  żadnym  punkcie 

SIWZ  (lub  załączników  do  SIWZ)  nie  zawarł  wymagania,  aby  wykonawca  miał  wykupiony 

kontrakt serwisowy ze strony HP. Nie wynika to również z w/w fragmentu umowy. W żadnym 

miejscu nie 

ma też wymagania, aby serwis wykonawcy miał autoryzację producenta itp. Co 

więcej, z § 2 ust. 3 wprost wynika, że przywrócenie pełnej funkcjonalności sprzętowej może 

się odbywać w serwisie wykonawcy, a nie serwisie producenta. 


Oznacza  to,  że  zamawiający  nie  stawiał  żadnego  szczególnego  wymagania  w  tym 

zakresie, poza ogólnym i całkowicie racjonalnym postanowieniem, z którego wynika, że serwis 

nie może odbywać się w sposób naruszający prawa osób trzecich. 

Już  samo  to  powinno  wystarczyć  do  oddalenia  odwołania  Z  zapisów  dokumentacji 

przetargowej  wynika  bowiem,  że  wykonawca  obowiązany  był  jedynie  złożyć  w  formularzu 

ofertowym oświadczenie woli (pkt. 4 i 6) potwierdzając, że przyjmuje wszystkie warunki SIWZ 

i wzoru umowy co Przystępujący uczynił: 

• 

(4) „Oświadczam, że akceptuję wszystkie wymagania określone w załączniku nr 1 do 

Specyfikacji „Opis przedmiotu zamówienia". 

• 

(6) „Oświadczam, że bez zastrzeżeń przyjmuję przedstawione przez Zamawiającego 

warunki  umowne  realizacji  zamówienia  określone  we  wzorze  umowy  załączonym  do 

specyfikacji.  Zobowiązuję  się  w  przypadku  wyboru  naszej  oferty  do  zawarcia  umowy  na 

wymienionych warunkach w miejscu i terminie wyznaczonym przez Zamawiającego”  

Wykonawca będzie więc w pełni odpowiedzialny przed zamawiającym za należyte wykonanie 

umowy  zgodnie  z  jej  wszystkimi  postanowieniami.  Zamawiający  na  etapie  realizacji 

przewidział  w  przypadku  nienależytego  wykonania  umowy  naliczenie  kar  umownych, 

wcześniejsze  rozwiązanie  itp.  Przewidują  to  §  7  i  §  9  projektu  umowy.  Zatem,  mówiąc 

kolokw

ialnie,  na  etapie  postępowania  przetargowego,  jak  również  po  zawarciu  umowy, 

zamawiający  nie  wymaga  i  nie  interesuje  go  czy  wykonawca  ma  wsparcie  serwisowe  HP 

byleby  umowa  była  wykonywana  bez  naruszenia  praw  osób  trzecich.  Przystępujący 

oświadczył  poprzez  formularz  ofertowy,  że  nie  zgłasza  zastrzeżeń  do  treści  siwz  (w  tym 

projektu umowy) a więc zapewnił zamawiającego, że będzie przestrzegał również § 2 ust. 3 

projektu  umowy.  W  jaki  sposób  to  uczyni,  to  już  zamawiającego  formalnie  nie  może 

interesować  i  nie  może  domagać  się  takich  informacji  od  oferentów.  Kwestia  weryfikacji 

sposobu wykonania umowy to już etap po zawarciu umowy i przystąpieniu do jej realizacji. 

Wymaga  przy  tym  podkreślenia,  że  Przystępujący  uwzględnił  wszystkie  koszty  wykonania 

zamówienia. 

Z

atem stawianie zarzutu zamawiającemu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 2 PZP jest absurdalne, 

gdyż zamawiający nie ma żadnych podstaw do odrzucenia oferty Przystępującego. Podobnie 

nie ma żadnych podstaw do przeprowadzenia. procedury z art. 26 ust. 3 lub 4 Pzp„ względnie 

art. 87 ust. 1 Pzp, skoro 

nie wymagał wsparcia HP ani żadnych dokumentów w tym zakresie, 

Oferta Przystępującego jest kompletna. 


Już samo to jest podstawą do oddalenia odwołania. Przystępujący formalnie rzecz biorąc nie 

musi  się  bowiem  w  tym  momencie  tłumaczyć  się  przed  zamawiającym  ani  tym  bardziej 

odwołującym, w jaki sposób będzie realizował umowę tak aby było to zgodne z prawem. 

Pomimo tego, z ostrożności, w kolejnym punkcie niniejszego pisma, Przystępujący wyjaśni w 

jaki  sposób  będzie  umowę  realizował  nie  naruszając  przy  tym  praw  żadnych  innych 

podmiotów. 

Sposób realizacji zamówienia przez Przystępującego 

Należy  wskazać,  że  Odwołujący  przyjął  całkowicie  błędne  założenia,  zarówno 

kształtując  swą  ofertę,  jak  i  stawiając  zarzuty  powstałym  wykonawcom.  Widać  to  już  jeżeli 

weźmiemy  pod  uwagę  wartość  szacunkową  zamówienia  oraz  zestawienie  ofert  w  tym 

postępowaniu. Zamawiający oszacował wartość zamówienia na 700 000 zł. Co więcej, kwota 

ta była JAWNA od początku postępowania gdyż znajduje się w ogłoszeniu o zamówieniu w 

pkt. 11.1.5): 

Szacunkowa całkowita wartość: Wartość bez VAT: 700 000.00 PLN 

Cztery z sześciu ofert nie przekraczają 1 mln zł, jedna oferta zawiera kwotę 1,7 mln natomiast 

oferta Odwołującego opiewa na kwotę przekraczającą mln zł. Czym kierował się Odwołujący 

proponując takie wynagrodzenie, pomimo tego, że JAWNA była kwota szacunkowej wartości 

zamówienia (700 tyś zł) trudno stwierdzić. Jeżeli wsparcie serwisowe HP kosztowało go tak 

wiele, to potwierdza to, iż oferta została przygotowana w sposób nieadekwatny do wymagań. 

Innymi słowy, know-how Odwołującego nie pozwala mu obejść się bez wsparcia firmy HP i to 

determinuje  nierealne,  „rażąco  wysokie”  wynagrodzenie  którego  oczekuje.  Tymczasem   

przedmiot zamówienia można wykonać prawidłowo bez udziału producenta oprogramowania. 

Odwołujący nie może obciążać zamawiającego lub konkurencyjnych wykonawców sposobem 

realizacji zamówienia jaki sam przyjął na potrzeby własnej oferty. 

Odwołujący  wskazuje na str.  4  odwołania,  że sprzęt  objęty  serwisem  jest  w  różnym 

wieku,  w  tym  czasie  zmieniało  się  oprogramowanie  narzędziowe  (tzw.  firmware).  Z  tego 

względu obecnie produkowany komponent serwera, który będzie podlegał wymianie, będzie 

miał inną wersję firmware niż pozostała infrastruktura. W konsekwencji, aby współpracować 

prawidłowo  z  naprawianą  infrastrukturą,  zgodnie  z  twierdzeniem  Odwołującego,  „musi 

nastąpić”  instalacja  i  uzgodnienie  firmware  wymienianego  elementu  z  infrastrukturą 

(serwerem) na którym ten podzespół ma być zamontowany. Zatem dla przywrócenia pełnej 

sprawności  naprawianego  sprzętu,  jak  utrzymuje  odwołujący,  niezbędne  będzie  dokonanie 

aktualizacji, ewentualnie pobranie poprawek do firmware dla urządzeń wstawianych w miejsce 

podzespołów, które uległy awarii. 


Dalej  na  str.  5  Odwołujący  konkluduje,  że  Jedynie  Wykonawca,  który  wykupi  dedykowany 

kontrakt  serwisowy  może  wykonać  naprawę  prawidłowo  i  zgodnie  z  wymaganiami 

Zamawiającego bez naruszenia praw osób trzecich”. Jest to stwierdzenie całkowicie błędne i 

nieprawdziwe. 

Wymaga podkreślenia, że zamawiający w żadnym miejscu dokumentacji przetargowej 

nie przewiduje obowiązku dokonywania aktualizacji, poprawek do firmware. Nie jest 'to zatem 

„niezbędne", lecz przeciwnie. całkowicie zbędne, pod warunkiem oczywiście, że nie zostaną 

naruszone  p

rawa  HP.  Do  wykonania  zamówienia  nie  jest  konieczne  posiadanie  wsparcia 

serwisowego HP  

Jedynym wymaganiem zamawiającego w tym zakresie — wskazanym w § 2 ust. 3 projektu 

umowy  - 

jest  ogólne  zobowiązanie  wykonawcy  do:  „przywrócenia  pełnej  funkcjonalności 

sp

rzętowej  urządzeń".  Zamawiający  nie  wymusza  przy  tym  na  wykonawcy  jakiegoś 

konkretnego  sposobu  przeprowadzania  napraw  np.  poprzez  aktualizację  lub  jakąkolwiek 

ingerencję w firmawre. 

Sposób rozumienia pojęcia „przywrócenia pełnej funkcjonalności sprzętowej urządzeń” został 

dokładnie przedstawiony przez zamawiającego w odpowiedzi na pytanie nr 3 (pismo z dnia 

26.06.2018 r.): 

Pytanie 3 

Dot.§  2  ust.  3:  „W  ramach  realizacji  umowy,  zgodnie  z  określonymi  warunkami  umowy, 

Wykonawca zobowiązany jest do przywrócenia pełnej funkcjonalności sprzętowej urządzeń, 

w miejscu ich instalacji, bez naruszenia praw osób trzecich” 

Prosimy  o  doprecyzowanie  co  Zamawiający  rozumie  przez  „przywrócenie  pełnej 

funkcjonalności sprzętowej”? Czy jest to przywrócenie pełne/ udostępnionej przez  producenta 

funkcjonalności  urządzenia  w  warstwie  sprzętowe/  czy  też  wiąże  się  to  z  odtworzeniem 

jakichkolwiek  elementów  konfiguracyjnych  np.  połączenia  logiczne,  odtwarzanie  danych. 

systemów operacyjnych ? 

Odpowiedź 

Poprzez przywrócenie pełnej funkcjonalności sprzętowej Zamawiający rozumie przywrócenie 

pełnej udostępnionej przez producenta funkcjonalności urządzenia w warstwie sprzętowej, 

Zatem  zamawiający  nie  pozostawił  żadnej  wątpliwości  jak  rozumieć  treść  projektu  umowy. 

Zadający pytanie wprost domagał się odpowiedzi, czy serwisowanie wiąże się z odtworzeniem 

jakichkolwiek  elementów  konfiguracyjnych  wskazując  na  połączenia  logiczne,  odtwarzanie 

danych,  systemów  operacyjnych  czy  też  zamawiającemu  chodzi  po  prostu  o  przywrócenie 


pełnej funkcjonalności w warstwie sprzętowej. Zamawiający w odpowiedzi wprost wskazał, że 

poprzez  przywrócenie    pełnej  funkcjonalności  rozumie  przewrócenie  pełnej  udostępnionej 

przez  producenta    funkcjonalności  urządzenia  w  warstwie  sprzętowej.  Innymi  słowy  wprost  

potwierdzono

, że zamawiający nie wymaga żadnej ingerencji w oprogramowanie narzędziowe, 

nie przewiduje żadnego obowiązku jego aktualizacji, poprawek etc., jedyne co go interesuje to 

efekt  końcowy,  który  ma  polegać  na  tym,  że  uszkodzone  urządzenie  po  naprawie  będzie 

dz

iałało jak przed awarią. 

Taki sposób naprawy - nie wymagający zmian w  warstwie firmawre - przyjął  w swej 

ofercie  Przystępujący,  jak  również  prawdopodobnie  wszyscy  pozostali  wykonawcy,  z 

wyjątkiem  Odwołującego.  Wymaga  w  tym  miejscu  wyjaśnienia,  że  najczęściej  awarii  w 

serwerach  ulegają  komponenty  mechaniczne  takie  jak  twarde  dyski  czy  wentylatory.  W 

przypadku  twardego  dysku  posiada  on  firmware,  który  musi  być  „kompatybilny"  z  firmware 

serwera (w uproszczeniu BIOS). Przystępujący nie potrzebuje wsparcia HP aby ustalić jakiego 

typu twardy dysk uległ awarii. Po tym jak to ustali, dostarcza i montuje w urządzeniu dokładnie 

taki sam dysk, tj. zawierający firmware — fabrycznie wgrany - identyczny do tego, który jest 

na uszkodzonym dysku. Innymi słowy dostarcza sprawny, posiadający gwarancję wykonawcy 

dysk,  który  został  wyprodukowany  w  czasie,  w  którym  używano  odpowiedniego  dla 

serwisowanego serwera firmware. W ten prosty sposób nie ma ŻADNEJ potrzeby ingerencji 

(aktualizacji etc) firmware. Taka ingerencja być może byłaby konieczna w przypadku wymiany 

dysku  na  inny,  który  zawiera  inną  wersję  firmawre.  Wówczas  w  niektórych  przypadkach 

wsparcie  serwisowe  HP  byłoby  wskazane.  W  przypadku  realizacji  umowy  przez 

Przystępującego taka sytuacja nie wystąpi gdyż jak już wskazano, za każdym razem zostanie 

dostarczony  komponent  z  TAKIM  SAMYM  fabrycznym  firmware  jak  na  uszkodzonym 

elemencie  lub  z  właściwym  czyli  dopuszczonym  i  zalecanym  przez  producenta  do  danego 

rozwiązania  fabrycznym  firmware.  Przystępujący  naprawy  prowadzi  zgodnie  ze  sztuką  i 

najlepszą praktyką serwisową więc zalecania producentów (jeśli takie są ) stosujemy i jest to 

dla nas normalna praktyka w takich sprawach. 

Nie będzie zatem żadnych problemów z „kompatybilnością" i nie będzie potrzeby dokonywać 

jakichkolwi

ek  operacji  na oprogramowaniu (aktualizacji,  łatek, rozszerzeń,  poprawek), które 

naruszyłyby  prawa  HP.  Co  więcej,  Przystępujący  za  każdym  razem  dostarczy  komponent 

wyprodukowany  przez  HP,  z  oryginalnym,  preinstalowanym  fabrycznie  oprogramowaniem. 

Nie są to żadne „zamienniki” etc. co wynika między innymi właśnie z tego, że konieczne jest 

aby  firmware  był  zgodny  z  serwerem.  Konieczne  jest  zatem  dostarczenie sprzętu  HP. Tym 

samym nie jest uzasadniony zarzut Odwołującego ze strony 5 odwołania, gdzie sugerował on 

jakoby Przystępujący Fujitsu nie uwzględniło wszystkich kosztów realizacji zamówienia. Wręcz 


przeciwnie,  Przystępujący  uwzględnił  wszystkie  niezbędne  koszty,  przy  czym  wsparcie 

techniczne HP jako zbędne się do nich nie zalicza. 

Warto podkreślić, że Przystępujący Fujitsu ma doświadczenie w realizacji podobnych 

zamówień  dla  różnych  instytucji  publicznych.  Przykładowo  serwisował  sprzęt  HP  dla  Kasy 

Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  oraz  Izby  Celnej  w  Łodzi  i  dzięki  przyjętej  wyżej 

opisanej  metodzie  real

izacji  przedmiotu  zamówienia  nigdy  nie  doszło  do  jakiegokolwiek 

naruszenia  praw  HP  czy  innego  podmiotu.  Nigdy  HP  ani  inny  podmiot  nie  wystąpił  z 

roszczeniami czy to przeciw zleceniodawcy czy 

też przeciw Fujitsu. 

Ponadto  Przystępujący  zwraca  uwagę,  co  już  wcześniej  było  sygnalizowane,  że 

wartość szacunkowa ustalona przez zamawiającego (700 tys. zł) nie pozostawia wątpliwości, 

że  nie  wymagał  on  wsparcia  serwisowego  HP.  W  zakładanej  kwocie  nie  jest  możliwe 

zapewnienie takiego wsparcia. Z tego względu Przystępujący, oraz prawdopodobnie pozostali 

wykonawcy  poza  Odwołującym,  zdecydowali  się  przyjąć  inny  sposób  realizacji  zamówienia 

(wyżej  opisany),  całkowicie  zgodny  z  wymaganiami  SIWZ  a  jednocześnie  pozwalający  na 

realizację zamówienia bez udziału firmy HP i bez naruszenia praw tego podmiotu. 

Dodatkowo podkreślamy, że w roku 2016 ten sam zamawiający (NFZ) przeprowadził 

przedmiotowo  tożsame  postępowanie  na  serwis  urządzeń  w  środowisku  serwerów  HP  o 

numerze BAG.261.1.2.2016. Nazwa postępowania była identyczna jak obecnego przetargu: 

„usługi  serwisowe  dla  środowiska  serwerów  x86  wraz  z  osprzętem  świadczone  na  rzecz 

Centrali  NFZ  i  jednostek  organizacyjnych  Zamawiającego  (dotyczy  środowiska  HP)”.OPZ  i 

warunki  umowy  były  tożsame  do  przewidzianych obecnie.  Z  tego  względu  dokumentację Z 

postepowania  z  2016  r. 

możemy  z  powodzeniem  potraktować,  jako  dodatkowe  wskazówki 

interpretacyjne dla obecnego przetargu z 2018 r. Li

nk do dokumentacji z postępowania z 2016 

r. http.//nfzgov.pl/bio /

zamówienia publiczne/oniosze  -261-1-2-2016,6438. h tml 

Wartość szacunkowa ustalona została wówczas na kwotę 980.000,00 zł netto, przy czym w 

2016 r. umowa miała być zawarta na okres 24 miesięcy, a nie 12 miesięcy jak w obecnym 

postępowaniu  (przy  wartości  szacunkowej  700.000,00  zł  netto).  Wartość  szacunkowa  w 

tamtym postępowaniu również wskazywała na to, że wsparcie HP nie jest wymagane. 

Zamawiający w 2016 r. również nie wymagał wsparcia serwisowego ze strony HP czy innych 

podmiotów. Potwierdzają to wprost pytania i odpowiedzi zamawiającego 

(pismo z dnia 14.04.2016 r.): Pytanie 1: 

Punkt 13 siwz „INFORMACJE O FORMALNOŚCIACH, JAKIE POWINNY ZOSTAĆ 


DOPEŁNIONE  PO  WYBORZE  OFERTY  W  CELU  ZAWARCIA  UMOWY  W  SPRAWIE 

ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO” Prośba o doprecyzowanie dokumentów,  jakie Wykonawca 

ma  dostarczyć.  potwierdzających  wykupienie  wsparcia  na    oprogramowanie  wymienione 

Załączniku nr 1 do Specyfikacji np.: dla urządzenia o numerze seryjnym SG18DXV434.   

Odpowiedź: 

Przedmiotem postępowania jest świadczenie usługi serwisowej dla środowiska  serwerów x86 

wr

az  z  osprzętem.  Lista  sprzętu  do  serwisowania  została  określona  w  Załączniku  nr  1. 

Zamawiający nie wyspecyfikował w niej wykupienia wsparcia   na oprogramowanie ponieważ 

nie jest ono przedmiotem post

ępowania.  Zamawiający oczekuje realizacji usług serwisowych 

do  sprzętu  wyspecyfikowanego  w  Załączniku  nr  1  oraz  zgodnie  z  S  2  ust.  2  umowy 

„przywrócenia pełnej (funkcjonalności sprzętu, bez naruszania praw osób trzecich”. 

Pytanie 16: 

Umowa par. 2 pkt 2 „W ramach realizacji umowy, zgodnie z określonymi warunkami umowy, 

Wykonawca zobowiązany jest do przywrócenia pełne/ funkcjonalności sprzętu, bez naruszania 

praw osób trzecich,” Jak zamawiający rozumie przywrócenie pełne/ funkcjonalności sprzętu 

Czy  jest  to  przywrócenie  pełnej,  udostępnionej  przez  producenta  sprzętu  funkcjonalności 

sprzętu  jako  takiego,  czy  też  wiąże  się  to  z  odtworzeniem  jakichkolwiek  elementów 

konfiguracyjnych? 

Odpowiedź: 

Zamawiający oczekuje przywrócenia pełnej funkcjonalności sprzętu z zastrzeżeniem, że przy 

wykonaniu  naprawy  nie  może  naruszać  praw  osób  trzecich.    Skuteczność  naprawy  i 

przywrócenia sprzętu do pełnej funkcjonalności znajduje swoje odzwierciedlenie w protokole 

cząstkowym wystawianym na koniec miesiąca podpisywanym przez strony umowy 

Zatem Zamawiający wyraźnie wskazał w postępowaniu z 2016 r., że nie wymaga  wsparcia 

serwisowego od podmiotów trzecich. Co więcej, wyraźnie podkreślono, że jedyne co wymaga, 

to  aby  przywrócenie  pełnej  sprawności  sprzętu  nie  naruszało  praw  osób  trzecich  a  więc 

analogicznie jak w obecnym postepowaniu z 2018 r. 

Przystępujący  Fujitsu  w  roku  2016  złoży  ofertę  i  choć  wygrała  inna  firma,  to  z  tamtego 

postępowania Przystępujący wiedział już jakie oczekiwania ma zamawiający i jak w związku z 

tym jak należy kształtować ofertę, zwłaszcza że zostało to potwierdzone w odpowiedziach na 

pytania zadane w obecnym postepowaniu z 2018 r., a cytowanych przez Przystępującego na 

początku niniejszego pisma (pytanie nr 3). Odwołujący w przetargu z 2016 udziału nie brał. 

Warto  podkreślić  ponownie,  że  wówczas  zamawiający  również  nie  wymagał  wsparcia  HP  i 


wykonawca Itp

rojekt, który uzyskał to zamówienie, zgodnie z wiedzą Przystępującego również 

nie  miał  takiego  wsparcia.  Nie  przeszkodziło  mu  to  przez  dwa  lata  realizować  należycie 

zamówienie nie naruszając przy tym praw firmy HP. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła 

Sam odwołujący na wstępie uzasadnienia odwołania wskazał, że postanowienia art.89 ust.1 

pkt  2 ustawy Pzp. 

odnoszą się do treści oferty, która jest sprzeczna z określonymi w SIWZ 

postanowieniami  co  do  przedmiotu  oferty,  czy  te

ż  sposobu  wykonania  zamówienia, 

przywołując  również  art.66  k.c.  (art.66  §  1k.c.  oświadczenie  drugiej  stronie    woli  zawarcia 

umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy).  

Wywodząc  swoje  uzasadnienie  odwołujący  zaznaczył,  że  źródłem  badania  co  do 

spełnienia obowiązków w zakresie treści składanej oferty są postanowienia specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Zwłaszcza gdy postanowienia SIWZ i zawartość   

merytoryczna  nie  odpowiada  opisanemu  przedmiotowi 

zamówienia  albo  sposobowi 

wykonania  przedmiotu  zamówienia.  Według  odwołującego  taka  sytuacja  ma  miejsce, 

gdyż wykonawcy wymienieni w odwołaniu a wyprzedzający jego ofertę w rankingu ofert 

nie złożyli oświadczenia o treści, odpowiadającej wymaganiom SIWZ to znaczy nie złożyli 

licencji serwisowych uzyskanych od producenta HP lub jego przedstawiciela. 

Odwołujący 

zwraca uwagę, że zamawiający badając oferty pod kątem ich zgodności z treścią  SIWZ 

powinien na taką okoliczność zwracać uwagę oraz dalej w swoich wywodach odwołujący 

stwierdza „Przede wszystkim nie wolno mu oceniać ofert w sposób dowolny, lecz jedynie 

na podstawie sformułowanych w SIWZ zasad i wymagań, co służy realizacji wyrażonej w 

art. 7 ust. 1 ustawy zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji, 

a  także  związanej  z  nimi  zasady  transparentności  postępowania.  Wykonawcy  biorący 

udział  w  postępowaniu  mają  prawo  oczekiwać,  że  złożone  przez  nich  oferty  zostaną 

ocenione  wyłącznie  na  podstawie  kryteriów  oceny  zawartych  w  SIWZ.  Jednocześnie 

podkreślić trzeba, iż zamawiający nie jest uprawniony, aby na etapie oceny ofert nadawać 

postanowieniom  SIWZ 

inne,  niż  pierwotnie  ustalone,  znaczenie”.  Tak  można 

podsumować  ratio  legis  odwołującego  co  do  podniesionego  zarzutu  naruszenia  przez 

zamawiającego art.89 ust.1 pkt 2 ustawy w związku z nie odrzuceniem wszystkich ofert 

pozostałych poza ofertą odwołującego.  

Odwołujący  doprecyzowując  okoliczności  podniesionych  zarzutów,  co  do  ofert 

konkurentów  a  sprowadzających  się  do  braku  posiadania  licencji  serwisowych  od 

producenta  HP,  wskazuje  na  następujące  opisy  przedmiotu  zamówienia  w  SIWZ  jak 

również na konsekwencje formalne i prawne z nich wynikające.   


Przede  wszystkim 

odwołujący  wskazał  na  obowiązujący  formalizm  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  (przywołując  wyroki  KIO  i  sądu),  co ma  zwłaszcza 

odniesienie do sytuacji gdy treść oferty nie odpowiada treści SIWZ i co skutkować powinno 

bezwzględnym odrzuceniem oferty. 

Konieczność  posiadania  licencji  na  serwis  od  producenta  HP  odwołujący  wywodzi  z 

obowiązku  umownego  wykonawcy  do    przywrócenia  pełnej  sprawności  naprawianego 

sprzętu  to  jest  §  2  ust.  3  Projektu  Umowy  (zał.  nr  2  do  siwz).  Zamawiający  wymóg 

potwierdził y w odpowiedzi na pyt. nr 8 z dn. 26 czerwca 2018 r., podtrzymując wymaganie 

przywrócenia pełnej sprawności naprawionego sprzętu, dopuszczając jedynie dokonanie 

naprawy  poza  lokalizacją  zamawiającego,  we  własnym  serwisie  wykonawcy,  jeśli 

naprawa w lokalizacji z

amawiającego będzie niemożliwa. 

Również powołuje okoliczność, że zamawiający zamieścił tabelę sprzętu, z której wynika, 

że  dysponuje  on  sprzętem  różnego  wieku  i  różnych  generacji.  W  tym  czasie 

oprogramowanie narzędziowe (zwane dalej „firmware”) tych urządzeń było wielokrotnie 

modyfikowane  przez  producenta  (Hewlett  Packard),  czego  skutkiem  jest  to,  że  nowy 

sprzęt  będzie  miał  zupełnie  inną  wersje  firmware  niż  pozostała  infrastruktura.  W 

konsekwencji cały system nie będzie funkcjonować prawidłowo, co jest równoznaczne z 

brakiem możliwości przywrócenia pełnej sprawności posiadanemu przez Zamawiającego 

sprzętowi. 

Dalej odwołujący  wywodzi „Naprawa podzespołów  w posiadanej przez Zamawiającego 

infrastrukturze  opiera  się  na  wymianie  ich  na  nowe  urządzenia.  Część  z  urządzeń 

wyposażona jest  we własne,  preinstalowane fabrycznie,  standardowe oprogramowanie 

narzędziowe. Aby współpracować prawidłowo z naprawianą infrastrukturą musi nastąpić 

instalacja i uzgodnienie firmware wraz z infrastrukturą, w której ma zostać zainstalowany 

wymieniany  podzespół.  Takie  czynności  mogą  dotyczyć  zdecydowanej  większości 

podzespołów objętych umową serwisową. Oznacza to, że dla przywrócenia wymaganej 

przez  Zamawiającego  pełnej  sprawności  naprawianego  sprzętu  niezbędne  będzie 

dokonanie  aktualizacji,  ewentualnie  pobranie  poprawek  do  firmware  dla  urządzeń 

wstawianych w miejsce podzespołów, które uległy awarii. Warunki, na których możliwe 

jest  pobranie  i  używanie  poprawek,  rozszerzeń,  programów  usuwających  błędy,  lub 

podobnych 

aktualizacji  określa  Pkt  6  tiret  trzecie  Umowy  licencyjnej  użytkownika 

końcowego HPE (dalej „EULA”). Zgodnie z przywołanym postanowieniem HPE zastrzega 

prawo do udostępniania takich aktualizacji wyłącznie klientom, którzy zawarli umowę o 

świadczenie  pomocy  technicznej.  W  konsekwencji  jedynie  wykupienie  kontraktu 


serwisowego dedykowanego przez producenta dla danego klienta pozwala na swobodną 

ingerencję  w  firmware,  która  jest  niezbędna  dla  dokonania  naprawy  zgodnie  z 

wymaganiami  Zamawiającego.  Brak  takiej  możliwości  uniemożliwia  przeprowadzenie 

skutecznej naprawy, zgodnej z OPZ, bez naruszania praw osób trzecich. 

Odwołujący też podnosi zagadnienie wyceny oferty i konieczności uwzględnienia w niej 

kosztów zakupu licencji serwisu od HP w związku naprawami czy tez instalowaniem do 

istniejącego sprzętu nowych podzespołów (Zgodnie z Rozdz. XV siwz cena oferty musi 

uwzględniać  wszystkie  koszty  niezbędne  dla  prawidłowego  i  pełnego  wykonania 

zamówienia. Niezależnie od tego, czy wymaganie uwzględnienia umowy o świadczenie 

pomocy technicznej HPE zostało wyrażone wprost w specyfikacji, wykonawca działający 

jako  profesjonalista  na  rynku  musi  być  świadomy  tego,  jakiego  rodzaju  licencje  są 

wymagane dla zapewnienia usług spełniających wymagania Zamawiającego). 

Podsumowując  wywody  odwołujący  stwierdza,  że  tylko  Wykonawca  który  wykupi 

dedykowany  kontrakt  serwisowy  może  wykonać  naprawę  prawidłowo  i  zgodnie  z 

wymaganiami z

amawiającego bez naruszania praw osób trzecich. Według posiadanych 

informacji 

wynika, że tylko oferta odwołującego obejmuje kontrakt. 

Zamawiający  z  kolei  powołując  się  na  kontrakt  serwisu  zawarty  z  poprzednim  wykonawcą, 

którym była spółka ITProjekt sp. z o.o. stwierdził między innymi Warunki świadczenia serwisu 

dla  urządzeń  wskazanych  w  SIWZ  nie  ulegają  zmianie  w  stosunku  do  warunków 

obowiązujących dotychczas, wynikających z przywołanej powyżej umowy zawartej z Itprojekt 

Sp.  z  o.o.  Umowa  ta  realizowana 

była  zgodnie  z  założeniami  zamawiającego  wyłącznie 

poprzez  dokonywanie  napraw  sprzętowych.  Wymagane  parametry  serwisowe  (w  tym 

kluczowy  czas  naprawy)  były  dotrzymywane,  a  Wykonawcy  nie  naliczono  w  związku  z 

realizacją  umowy  jakichkolwiek  kar  umownych.  Równocześnie,  Zamawiający  nie  poniósł 

ciężaru uiszczenia jakichkolwiek opłat związanych ze wsparciem dla oprogramowania i w toku 

realizacji  umowy  nie  były  wykonywane  jakiekolwiek  czynności  w  stosunku  do 

oprogramowania.  Oznacza  to,  że  wbrew  stanowisku  Odwołującego,  świadczenie  serwisu 

sprzętowego dla urządzeń objętych przedmiotowym zamówieniem, jest w praktyce możliwe i 

nie  prowadzi  do  naruszenia  jakichkolwiek  praw  osób  trzecich.  Ponadto  pełnomocnik 

zamawiającego  przywołał  postanowienia  co  do  zakresu  umowy,  z  którego  to  wynika,  że 

Zamawiający stwierdza, że odwołanie oparte jest o całkowicie błędną tezę, iż Zamawiający 

wymagał  w  SIWZ  zaoferowania  wsparcia  producenta  dla  oprogramowania  (firmware) 

urządzeń.  Na  tym  założeniu  Odwołujący  oparł  zarzuty  skierowane  przeciwko  ocenie 

wszystkich  ofert,  poza  jego  własną.  Jak  już  powiedziano,  jest  to  założenie  nieprawdziwe, 


bowiem z żadnego postanowienia SIWZ nie wynika wymaganie zaoferowania i świadczenia 

wsparcia  producenta  dla  firmware  urządzeń.  Przeciwnie,  z  SIWZ  wyraźnie  wynika,  że 

przedmiotem  zamówienia  jest  serwis  wyłącznie  sprzętowy,  a  Zamawiający  nie  wymaga 

dokonywania aktualizacji czy instalacji poprawek oprogramowania. Wynika to w szczególności 

z następujących postanowień: 

a. 

ust. 3 Załącznika nr 1 do SIWZ (Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia), zgodnie 

z którym Wykonawca zobowiązany jest świadczyć serwis dla elementów sprzętowych, 

b. 

§ 2 ust. 2 Załącznika nr 2 do SIWZ (Wzór Umowy), zgodnie z którym w ramach realizacji 

umowy,  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  przywrócenia  pełnej  funkcjonalności  sprzętowej 

urządzeń,  oraz  z  faktu,  iż  w  żadnym  miejscu  SIWZ  nie  został  przewidziany  obowiązek 

dokonywania jakichkolwiek czynności dotyczących oprogramowania. 

Zbieżne  stanowisko  z  zamawiającym  przedstawił  wykonawca  wybrany,  który  w  złożonym 

piśmie procesowym przedstawił szereg argumentów na poparcie twierdzenia, że zamawiający 

nie wymagał licencji na serwisowanie sprzętu od producenta HP i jednocześnie zdefiniował w 

odpowiedziach  na  pytanie  co  rozumie  przez   

przywrócenie  pełnej  sprawności  technicznej 

serwisowanego sprzętu, jak poniżej.    

Brak  wymagania  zamawiającego  w  zakresie  formalnego  wsparcia  serwisowego  Hewlett 

Packard (dalej jako: „HP”) 

Wymaga przy tym szczególnego podkreślenia, że zamawiający w żadnym punkcie SIWZ (lub 

załączników  do  SIWZ)  nie  zawarł  wymagania,  aby  wykonawca  miał  wykupiony  kontrakt 

serwisowy ze strony HP. Nie wynika to również z w/w fragmentu umowy. W żadnym miejscu 

nie ma też wymagania, aby serwis wykonawcy miał autoryzację producenta itp. Co więcej, z § 

2 ust

. 3 wzoru umowy wprost wynika, że przywrócenie pełnej funkcjonalności sprzętowej może 

się odbywać w serwisie wykonawcy, a nie serwisie producenta. Oznacza to, że zamawiający 

nie  stawiał  żadnego  szczególnego  wymagania  w  tym  zakresie,  poza  ogólnym  i  całkowicie 

racjonalnym postanowieniem, z którego wynika, że serwis nie może odbywać się w sposób 

naruszający prawa osób trzecich. 

Zatem, mówiąc kolokwialnie, na etapie postępowania przetargowego, jak również po zawarciu 

umowy, zamawiający nie wymaga i nie interesuje go czy wykonawca ma wsparcie serwisowe 

HP  byleby  umowa  była  wykonywana  bez  naruszenia  praw  osób  trzecich.  Przystępujący 

oświadczył  poprzez  formularz  ofertowy,  że  nie  zgłasza  zastrzeżeń  do  treści  siwz  (w  tym 

projektu umowy) a więc zapewnił zamawiającego, że będzie przestrzegał również § 2 ust. 3 

projektu  umowy.  W  jaki  sposób  to  uczyni,  to  już  zamawiającego  formalnie  nie  może 

interesować  i  nie  może  domagać  się  takich  informacji  od  oferentów.  Kwestia  weryfikacji 


sposobu wykonania umowy to już etap po zawarciu umowy i przystąpieniu do jej realizacji. 

Wymaga  przy  tym  podkreślenia,  że  Przystępujący  uwzględnił  wszystkie  koszty  wykonania 

zamówienia.  

Zatem stawianie zarzutu zamawiającemu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 2 PZP jest absurdalne, 

gdyż zamawiający nie ma żadnych podstaw do odrzucenia oferty Przystępującego. Podobnie 

nie ma żadnych podstaw do przeprowadzenia. procedury z art. 26 ust. 3 lub 4 Pzp. „względnie 

art. 87 ust. 1 Pzp, skoro nie wymagał wsparcia HP ani żadnych dokumentów w tym zakresie, 

Oferta Przy

stępującego jest kompletna. 

Przystępujący  formalnie  rzecz  biorąc  nie  musi  się  bowiem  w  tym  momencie  tłumaczyć  się 

przed zamawiającym ani tym bardziej odwołującym, w jaki sposób będzie realizował umowę 

tak aby było to zgodne z prawem. 

Tymczasem      przedmiot 

zamówienia  można  wykonać  prawidłowo  bez  udziału  producenta 

oprogramowania.  Odwołujący  nie  może  obciążać  zamawiającego  lub  konkurencyjnych 

wykonawców sposobem realizacji zamówienia jaki sam przyjął na potrzeby własnej oferty. 

Odwołujący wskazuje na str. 4 odwołania, że sprzęt objęty serwisem jest w różnym wieku, w 

tym  czasie  zmieniało  się  oprogramowanie  narzędziowe  (tzw.  firmware).  Z  tego  względu 

obecnie produkowany komponent serwera, który będzie podlegał wymianie, będzie miał inną 

wersję firmware niż pozostała infrastruktura. W konsekwencji, aby współpracować prawidłowo 

z naprawianą infrastrukturą, zgodnie z twierdzeniem Odwołującego, „musi nastąpić” instalacja 

i  uzgodnienie  firmware  wymienianego  elementu  z  infrastrukturą  (serwerem)  na  którym  ten 

podzespół ma być zamontowany. Zatem dla przywrócenia pełnej sprawności naprawianego 

sprzętu,  jak  utrzymuje  odwołujący,  niezbędne  będzie  dokonanie  aktualizacji,  ewentualnie 

pobranie  poprawek  do  firmware  dla  urządzeń  wstawianych  w  miejsce  podzespołów,  które 

uległy  awarii.  Dalej  na  str.  5  Odwołujący  konkluduje,  że  Jedynie Wykonawca,  który  wykupi 

dedykowany  kontrakt  serwisowy  może  wykonać  naprawę  prawidłowo  i  zgodnie  z 

wymaganiami  Zamawiającego  bez  naruszenia  praw  osób  trzecich”.  Jest  to  stwierdzenie 

całkowicie błędne i nieprawdziwe. 

Z

amawiający  w  żadnym  miejscu  dokumentacji  przetargowej  nie  przewiduje  obowiązku 

dokonywania  aktualizacji,  poprawek  do  firmware.  Nie  jest  'to  zatem  „niezbędne",  lecz 

przeciwnie. całkowicie zbędne, pod warunkiem oczywiście, że nie zostaną naruszone prawa 

HP. Do wykonania zamówienia nie jest konieczne posiadanie wsparcia serwisowego HP.  

Jedynym wymaganiem zamawiającego w tym zakresie — wskazanym w § 2 ust. 3 projektu 

umowy  - 

jest  ogólne  zobowiązanie  wykonawcy  do:  „przywrócenia  pełnej  funkcjonalności 

sprzętowej  urządzeń".  Zamawiający  nie  wymusza  przy  tym  na  wykonawcy  jakiegoś 


konkretnego  sposobu  przeprowadzania  napraw  np.  poprzez  aktualizację  lub  jakąkolwiek 

ingerencję w firmawre. 

Dot.§  2  ust.  3:  „W  ramach  realizacji  umowy,  zgodnie  z  określonymi  warunkami  umowy, 

Wykonawca zobowiązany jest do przywrócenia pełnej funkcjonalności sprzętowej urządzeń, 

w  miejscu ich instalacji, bez  naruszenia praw  osób  trzecich”  Prosimy  o doprecyzowanie co 

Zamawiający  rozumie  przez  „przywrócenie  pełnej  funkcjonalności  sprzętowej”?  Czy  jest  to 

przywrócenie pełne/ udostępnionej przez  producenta funkcjonalności urządzenia w warstwie 

sprzętowe/ czy też wiąże się to z odtworzeniem jakichkolwiek elementów konfiguracyjnych np. 

połączenia logiczne, odtwarzanie danych. systemów operacyjnych ? Odpowiedź 

Poprzez przywrócenie pełnej funkcjonalności sprzętowej Zamawiający rozumie przywrócenie 

pełnej  udostępnionej  przez  producenta  funkcjonalności  urządzenia  w  warstwie  sprzętowej, 

Zatem  zamawiający  nie  pozostawił  żadnej  wątpliwości  jak  rozumieć  treść  projektu  umowy. 

Zadający pytanie wprost domagał się odpowiedzi, czy serwisowanie wiąże się z odtworzeniem 

jakichkolwiek  elementów  konfiguracyjnych  wskazując  na  połączenia  logiczne,  odtwarzanie 

danych,  systemów  operacyjnych  czy  też  zamawiającemu  chodzi  po  prostu  o  przywrócenie 

pełnej funkcjonalności w warstwie sprzętowej. Zamawiający w odpowiedzi wprost wskazał, że 

poprzez  przywrócenie    pełnej  funkcjonalności  rozumie  przewrócenie  pełnej  udostępnionej 

przez  producenta    funkcjo

nalności  urządzenia  w  warstwie  sprzętowej.  Innymi  słowy  wprost  

potwierdzono, że zamawiający nie wymaga żadnej ingerencji w oprogramowanie narzędziowe, 

nie przewiduje żadnego obowiązku jego aktualizacji, poprawek etc., jedyne co go interesuje to 

efekt  końcowy,  który  ma  polegać  na  tym,  że  uszkodzone  urządzenie  po  naprawie  będzie 

działało jak przed awarią. Taki sposób naprawy - nie wymagający zmian w warstwie firmawre 

przyjął  w  swej  ofercie  Przystępujący,  jak  również  prawdopodobnie  wszyscy  pozostali 

wykonaw

cy, z wyjątkiem Odwołującego. Wymaga w tym miejscu wyjaśnienia, że najczęściej 

awarii w serwerach ulegają komponenty mechaniczne takie jak twarde dyski czy wentylatory. 

W przypadku twardego dysku posiada on firmware, który musi być „kompatybilny" z firmware 

serwera (w uproszczeniu BIOS). Przystępujący nie potrzebuje wsparcia HP aby ustalić jakiego 

typu twardy dysk uległ awarii. Po tym jak to ustali, dostarcza i montuje w urządzeniu dokładnie 

taki sam dysk, tj. zawierający firmware — fabrycznie wgrany - identyczny do tego, który jest 

na uszkodzonym dysku. Innymi słowy dostarcza sprawny, posiadający gwarancję wykonawcy 

dysk,  który  został  wyprodukowany  w  czasie,  w  którym  używano  odpowiedniego  dla 

serwisowanego serwera firmware. W ten prosty sposób nie ma ŻADNEJ potrzeby ingerencji 

(aktualizacji etc) firmware. Taka ingerencja być może byłaby konieczna w przypadku wymiany 

dysku  na  inny,  który  zawiera  inną  wersję  firmawre.  Wówczas  w  niektórych  przypadkach 

wsparcie  serwisowe  HP  byłoby  wskazane.  W  przypadku  realizacji  umowy  przez 

Przystępującego taka sytuacja nie wystąpi gdyż jak już wskazano, za każdym razem zostanie 


dostarczony  komponent  z  TAKIM  SAMYM  fabrycznym  firmware  jak  na  uszkodzonym 

elemencie  lub  z  właściwym  czyli  dopuszczonym  i  zalecanym  przez  producenta  do  danego 

rozwiązania  fabrycznym  firmware.  Przystępujący  naprawy  prowadzi  zgodnie  ze  sztuką  i 

najlepszą praktyką serwisową więc zalecania producentów (jeśli takie są ) stosujemy i jest to 

dla  nas  normalna  praktyka  w  takich  sprawach. 

Nie  będzie  zatem  żadnych  problemów  z 

„kompatybilnością"  i  nie  będzie  potrzeby  dokonywać  jakichkolwiek  operacji  na 

oprogramowaniu (aktualizacji, łatek, rozszerzeń, poprawek), które naruszyłyby prawa HP. Co 

więcej, Przystępujący za każdym razem dostarczy komponent wyprodukowany przez HP, z 

oryginalnym,  preinstalowanym  fabrycznie  oprogramowaniem.  Nie  są  to  żadne  „zamienniki” 

etc.  co wynika między  innymi  właśnie z  tego,  że konieczne  jest  aby firmware  był  zgodny  z 

serwerem. Konieczne jest zatem dostarczenie sprzętu HP. Tym samym nie jest uzasadniony 

zarzut Odwołującego ze strony 5 odwołania, gdzie sugerował on jakoby Przystępujący Fujitsu 

nie uwzględniło wszystkich kosztów realizacji zamówienia. Wręcz przeciwnie, Przystępujący 

uwzględnił wszystkie niezbędne koszty, przy czym wsparcie techniczne HP jako zbędne się 

do nich nie zalicza. 

Warto podkreślić, że Przystępujący Fujitsu ma doświadczenie w realizacji 

podobnych zamówień dla różnych instytucji publicznych. Przykładowo serwisował sprzęt HP 

dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Izby Celnej w Łodzi i dzięki przyjętej 

wyżej opisanej metodzie realizacji przedmiotu zamówienia nigdy nie doszło do jakiegokolwiek 

naruszenia  praw  HP  czy  innego  podmiotu.  Nigdy  HP  ani  inny  podmiot  nie  wystąpił  z 

roszczeniami czy to przeciw zleceniodawcy 

czy też przeciw Fujitsu. 

Zamawiający w 2016 r. również nie wymagał wsparcia serwisowego ze strony HP czy innych 

podmiotów.  Potwierdzają  to  wprost  pytania  i  odpowiedzi  zamawiającego  (pismo  z  dnia 

14.04.2016  r.):  Pytanie  1: 

Punkt  13  siwz  „INFORMACJE  O  FORMALNOŚCIACH,  JAKIE 

POWINNY ZOSTAĆ DOPEŁNIONE PO WYBORZE OFERTY W CELU ZAWARCIA UMOWY 

W SPRAWIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO” Prośba o doprecyzowanie dokumentów,  jakie 

Wykonawca  ma  dostarczyć.  potwierdzających  wykupienie  wsparcia  na    oprogramowanie 

wymienione  Załączniku  nr  1  do  Specyfikacji  np.:  dla  urządzenia  o  numerze  seryjnym 

SG18DXV434. 

Odpowiedź:  Przedmiotem  postępowania  jest  świadczenie  usługi  serwisowej 

dla  środowiska    serwerów  x86  wraz  z  osprzętem.  Lista  sprzętu  do  serwisowania  została 

określona w Załączniku nr 1. Zamawiający nie wyspecyfikował w niej wykupienia wsparcia   na 

oprogramowanie ponieważ nie jest ono przedmiotem postępowania.  Zamawiający oczekuje 

realizacji usług serwisowych do sprzętu wyspecyfikowanego w Załączniku nr 1 oraz zgodnie z 

S 2 ust. 

2 umowy „przywrócenia pełnej (funkcjonalności sprzętu, bez naruszania praw osób 

trzecich”. 

Pytanie  16: 

Umowa  par.  2  pkt  2  „W  ramach  realizacji  umowy,  zgodnie  z  określonymi 

warunkami  umowy,  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  przywrócenia  pełne/  funkcjonalności 


s

przętu, bez naruszania praw osób trzecich,” Jak zamawiający rozumie przywrócenie pełne/ 

funkcjonalności  sprzętu  Czy  jest  to  przywrócenie  pełnej,  udostępnionej  przez  producenta 

sprzętu  funkcjonalności  sprzętu  jako  takiego,  czy  też  wiąże  się  to  z  odtworzeniem 

jakichkolwiek elementów konfiguracyjnych? Odpowiedź: Zamawiający oczekuje przywrócenia 

pełnej  funkcjonalności  sprzętu  z  zastrzeżeniem,  że  przy  wykonaniu  naprawy  nie  może 

naruszać  praw  osób  trzecich.    Skuteczność  naprawy  i  przywrócenia  sprzętu  do  pełnej 

f

unkcjonalności  znajduje  swoje  odzwierciedlenie  w  protokole  cząstkowym  wystawianym  na 

koniec miesiąca podpisywanym przez strony umowy 

Na rozprawie przeprowadzono dowód z  

oświadczenia z dn. 27 sierpnia 2018 r. wystawione  przez  HP Enterprise Sp. z o.o.  z siedzibą 

w Warszawie, pismo skierowane do p. M. P. 

na adres odwołującego, w którym stwierdza się, 

że  na  poczet  zamówienia,  tylko  odwołujący  posiada  dedykowany  kontrakt  serwisowy.  Z 

oświadczenia  wynika,  że  jedynie  odwołujący  uzyskał  w  wyniku  złożonej  oferty  dostęp  do 

poprawek  oprogramowania  wbudowanego  wraz  z  usługami  naprawy  sprzętu,  co  stanowi 

całościową  ofertę  serwisu  HP,  w  którym  to  oświadczeniu  wymienia  się  przedmiotowe 

postępowanie. Z treści drugiego oświadczenia również z dnia 27.08.2018 r. wynika, że sam 

fakt posiadania statusu partnera serwisowego nie daje prawa do modyfikacji oraz dystrybucji 

oprogramowania  narzędziowego  i  wbudowanego  dla  urządzeń  HP  bez  dedykowanego 

kontraktu serwisowego. Jednocześnie uzupełniająco oświadcza, że żaden z wykonawców nie 

wystąpił o taki kontrakt. Dodatkowo radca prawny zwracając uwagę na udzielone odpowiedzi 

przez  zamawiającego  i  przystępującego  zwraca  uwagę  na  stanowisko  zamawiającego,  z 

którego wynika, że nie interesuje go zagadnienie poprawek oprogramowania, a z wypowiedzi 

przystępującego Fujitsu wynika, że w sytuacji awarii dostarczy firmware. Zwraca uwagę, że 

zwłaszcza wiek posiadanego sprzętu i oprogramowania bardzo uprawdopadnia konieczność 

działania  z  uwagi  na  możliwość  awarii,  a  podkreślam,  że  bez  dedykowanego  kontraktu 

serwisowego nie można bez naruszenia tych cudzych praw ingerować w oprogramowanie, co 

w przypadku awarii może okazać się konieczne. 

Izba zważyła  

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  nie  udowodnił,  że  w  celu  wykonania  zamówienia  koniecznym  jest  posiadanie 

pełnego zakresu licencji producenta HP. Obowiązek posiadania takiej licencji jak wnioskuje 

odwołujący nie wynika ani z postanowień SIWZ co wykazali zamawiający i przystępujący, jak 

również  odwołujący  nie  udowodnił,  że  obowiązek  posiadania  licencji  jest  niezbędny  dla 

wykonania 

pełnego  zakresu  serwisu  przewidzianego  w  SIWZ.  Reasumując  z  dokonanych 

powyżej  ustaleń  na  podstawie  postanowień  SIWZ  przedmiotowy  serwis  obejmuje  naprawę 


sprzętu  a  nie  obejmuje  poprawek,  rozszerzeń,  modernizacji  czy  też  uzupełnień 

zainstalowanego na sprzęcie oprogramowania. Owszem odwołujący ma prawo wykupić pełen 

zakres  serwisu 

usług  u  producenta  sprzętu  HP  na  zasadzie  podwykonawstwa  na  co 

wskazywał zamawiający. Niemniej jest to jego suwerenna decyzja co do sposobu wykonania 

usługi  i  przyjętego  sposobu  realizacji  usługi,  którego  nie  może  wymuszać  od  innych 

konkurent

ów. W tak sformułowanych postanowieniach SIWZ odnoszących się do przedmiotu 

zamówienia  nazwanego  usługą  serwisu,  wykonawca  odpowiada  za  osiągnięcie  efektu  na 

poziomie  dotychczasowym  to  jest  przed  awarią.  Z  przytoczonych  powyżej  odpowiedzi 

zamawiający udzielając wyjaśnień na zadane pytania stwierdzał, że przez utrzymanie pełnej 

funkcjonalności  w  przypadku  awarii  rozumie  przywrócenie funkcjonalności  na  takim  samym 

poziomie jak przez awarią sprzętu. Tym samym usługa serwisu nie ma na celu ulepszania, 

poprawiania  dotychczasowych  funkcji 

sprzętu  serwisowanego.  Na  podstawie  złożonych 

wyjaśnień czy to w pismach procesowych, czy to w wyjaśnieniach na rozprawie  wynika, że 

przedmiotowa usługa ma charakter odtworzeniowy. 

Reasumując odwołujący nie wykazał naruszenia art.89 ust.1 pkt 2 ustawy  co do sprzeczności 

treści oferty z treścią SIWZ. 

Z  kolei  rozważania  w  uzasadnieniu  odwołania  na  niemożność  wykonania  usługi  za  cenę 

zaoferowan

ą są bezprzedmiotowe co do ich rozstrzygnięcia w związku z nie postawieniem w 

odwołaniu zarzutu rażąco niskiej ceny.  

Tym samym odwołujący nie wykazał naruszenia przez zamawiającego wskazanych przepisów 

ustawy  co  powoduje  brak  podstaw  do  uwzględnienie  odwołania  w  myśl  obowiązującego 

art.192 ust.2 ustawy Pzp.  

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz § 

3 pkt 1) w związku z § 5 ust.3 pkt 1)  w zw. z § 3 pkt 2) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010r. w sprawie  wysokości i sposobu pobierania  wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (j.t. Dz. U. z  2018r. 

poz.  972)  zaliczając  uiszczony  wpis  przez  odwołującego  w  kwocie  15.000,00  zł.  w  koszty 

postępowania  odwoławczego  i  zasądzając  od  odwołującego  wynagrodzenie  3.600,00  zł.  dla 

pełnomocnika procesowego zamawiającego według faktury vat złożonej na rozprawie.  

Przewodniczący:      …………..………………………… 



Słowa kluczowe:
formularz oferty
Słowa kluczowe:
formularz oferty