Sygn. akt: KIO 1617/18
POSTANOWIENIE
z dnia 21 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
o
dwoławczego w dniu 21 sierpnia 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 sierpnia 2018 r. przez wykonawcę Esri Polska
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w postępowaniu prowadzonym przez Główny
Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie,
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
2. N
akazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy Esri
Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 1617/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie [dalej
„Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na
zakup niezbędnych składników dla infrastruktury informacji
przestrzennej GIOŚ Inspire (znak postępowania: ZP/220-5/18/JK).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 9 lipca 2018 r. pod numerem 585649-N-2018.
W dniu 13 sierpnia 2018 r. wykonawca Esri Polska Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie
[dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt 17) ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy
Bezpieczne.it sp. z o.o. (dalej:
„Bezpieczne.it") z postępowania o zamówienie w sytuacji
gdy wykonawca ten w wyniku co najmniej lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia
a mian
owicie wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji objętych
treścią oferty, że spełnia on wymagania specyfikacji istotnych warunków zamówienia
w zakresie pochodzenia oprogramowania z oficjalnego kanału dystrybucyjnego poprzez
złożenie oświadczenia w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, że zaoferowane
przez niego oprogramowanie stanowiące przedmiot zamówienia pochodzi z oficjalnego
kanału dystrybucji, podczas gdy jedynym oficjalnym kanałem dystrybucji oprogramowania
na terenie P
olski jest zakup oprogramowania za pośrednictwem Odwołującego, który do
chwili złożenia przedmiotowych wyjaśnień przez Bezpieczne.it nie prowadził
z Bezpieczne.it
żadnych negocjacji w zakresie sprzedaży oprogramowania ani
świadczonych w ramach niego usługi asysty technicznej;
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1
– 3 ustawy Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty Bezpieczne.it,
mimo że jej treść nie odpowiada treści SIWZ z uwagi na:
a) zaoferowanie przez Bezpieczne.it
licencji pochodzących z nieoficjalnego kanału
dystrybucji tj. licencji na 4 rdzenie dla oprogramowania do zwiększania wydajności
posiadanego przez
Zamawiającego serwera ArcGIS Enterprise Advanced: ARCGIS
ENTERPRISE ADVANCED ArcGIS Server Advanced 4 CPU cores oraz licencji dla
opr
ogramowania umożliwiającego zarządzanie i konfigurację usług, kompatybilnego
z posiadanym przez Zamawiającego oprogramowaniem ArcGIS Desktop Standard
(licencja sieciowa): ARCGIS DESKTOP STANDARD, podczas gdy jedynym oficjalnym
kanałem dystrybucji oprogramowania na terenie Polski jest Odwołujący, który do chwili
złożenia przedmiotowych wyjaśnień przez Bezpieczne.it nie prowadził z Bezpieczne.it
żadnych negocjacji w zakresie sprzedaży oprogramowania;
b)
zaoferowanie w ramach oprogramowania samodzielnego świadczenia przez
Bezpieczne.it
usługi asysty technicznej, w sytuacji gdy usługa asysty technicznej musi
być świadczona przy współudziale Odwołującego jako wyłącznego dystrybutora
polskich aktualizacji lic
encji, który nie został jednak wskazany przez Bezpieczne.it jako
jego podwykonawca i który do chwili złożenia przedmiotowych wyjaśnień nie prowadził
z Bezpieczne.it
żadnych negocjacji w zakresie zapewnienia asysty technicznej objętej
przedmiotowym zamówieniem;
c) zaoferowanie przez Bezpieczne.it nowej licencji ArcGIS Desktop Standard (licencja
sieciowa) -
licencja nr 2, podczas gdy Zamawiający wymagał wyłącznie wznowienia
posiadanej licencji i świadczenia na tej podstawie usługi asysty technicznej w ramach
pos
iadanej przez Zamawiającego takiej licencji, co wyraźnie wskazał w odpowiedzi na
pytanie nr 1 z dnia 19 lipca 2018 r. (stanowiącej część zmienionej SIWZ) i co nie zostało
uwzględnione przez Bezpieczne.it w treści jego oferty;
3. art. 89 ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt. 1) u.z.n.k. poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy Bezpieczne.it,
mimo że jej złożenie stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1963 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurenc
ji (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 419 z późn. zm.; dalej:
„u.z.n.k.") z uwagi na fakt, że zaoferowana cena za przedmiot zamówienia przez
Bezpieczne.it
jest niższa od ceny zaoferowanej przez Odwołującego będącego jedynym
legalnym na terenie Polski autoryzowanym przedstawicielem producenta licencji, a zatem
Bezpieczne.it
zaoferowało Zamawiającemu sprzedaż towarów i świadczenie usług
(oprogramowanie wraz z usługą asysty technicznej) poniżej kosztów ich zakupu w celu
eliminacji Odwołującego z przedmiotowego postępowania;
4. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 - 3 ustawy Pzp poprzez:
a)
wybór oferty Bezpieczne.it jako najkorzystniejszej, mimo że to oferta Odwołującego
powinna być uznana za najkorzystniejszą spośród ofert nie podlegających odrzuceniu;
b) zaniechanie dokona
nia wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
Mając na uwadze powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania;
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
nakazanie Zamawiającemu wykluczenia wykonawcy Bezpieczne.it z postępowania;
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny oferty Odwołującego,
odrzucenia oferty Bezpieczne.it
oraz wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego;
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania.
Izba
stwierdziła, że wykonawca bezpieczne.it Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie nie
przystąpił skutecznie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego z uwagi na
niezachowanie
– określonego w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp – 3 - dniowego terminu na
zgłoszenie przystąpienia. Zgodnie z treścią ww. przepisu, wykonawca może zgłosić
przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii
odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby
w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
W przedmiotowej sprawie ustalono
, że Zamawiający przekazał kopię odwołania wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu w dniu 13 sierpnia 2018 r. (pocztą elektroniczną),
co oznacza, że termin na zgłoszenie przystąpienia upłynął w dniu 16 sierpnia 2018 r. Z kolei
z
głoszenie przystąpienia wykonawcy bezpieczne.it Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w formie
elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym
wpłynęło do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 sierpnia 2018 r., zatem z uchybieniem terminu, o którym
mowa w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp.
Ponadto Izba wskazuje, iż wykonawca bezpieczne.it
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w treści zgłoszonego przystąpienia nie wskazał interesu
w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystąpił, przez co nie wypełnił
wymogu, o którym mowa w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp.
W dniu 20 sierpnia 2018
r. Zamawiający wobec wniesienia w dniu 13 sierpnia 2018 r.
przez wykonawcę Esri Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie odwołania do Prezesa KIO
wniósł pismo, w którym oświadczył, że uwzględnia w całości odwołanie. Jednocześnie
Zamawiający wniósł o wydanie przez Izbę postanowienia o umorzeniu postępowania
odwoławczego na posiedzeniu niejawnym z powodów wskazanych w piśmie z dnia 17 sierpnia
2018 r.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy P
zp, w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Wobec powyższych ustaleń, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą
przesłanki do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego na podstawie
art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na podstawie
art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp oraz na podstawie § 3 i § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972 t.j.).
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………..