KIO 1526/18 POSTANOWIENIE dnia 16 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 13.11.2018

Sygn. akt KIO 1526/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 16 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

z udziałem stron w Warszawie w dniu 16 sierpnia 

2018  r. 

odwołania  wniesionego    do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  2  sierpnia 

2018  r.  przez  wykonawcę  P.  M.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Autoryzowana  Stacja  Obsługi  Serwis  Pojazdów  Szynowych  P.  M.  z siedzibą  w 

Trzeciewnicy  w 

postępowaniu prowadzonym  przez  zamawiającego  Przewozy  Regionalne 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w Warszawie  Oddział 

Podkarpacki z 

siedzibą w Rzeszowie 

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum 

D.  S. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  S.  D.  –  „SELUCH”  z  siedzibą  w 

Pruszczu oraz 

Rail Service Group Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

Dąbrówce  Wielkiej,

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie zamawiającego, 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  P.  M. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Autoryzowana 

Stacja Obsługi Serwis Pojazdów Szynowych P. M. z siedzibą w Trzeciewnicy kwoty 

zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu 

od 

odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 


dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt KIO 1526/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający Przewozy Regionalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Warszawie 

Oddział  Podkarpacki  z  siedzibą  w  Rzeszowie  prowadzi  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Wykonanie  przeglądów  z  trzeciego  poziomu 

utrzymania PU3-

2 dla autobusów szynowych serii SA 135-013 i SA 135-014 (nr ref. PRUL-

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  z  dnia  18  maja  2018  r.  pod  numerem  2018/S  094-214309. 

Postępowanie 

prowadzone  jest  w trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z dnia 

stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm., 

dalej  „Ustawa  Pzp”).  Wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp.  

W  dniu  2  sierpnia  2018  r.  wykonawca  P.  M. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  Autoryzowana  Stacja  Obsługi  Serwis  Pojazdów  Szynowych  P.  M.  w  Trzeciewnicy, 

Naklo  nad  Notecią  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  wobec  czynności  zaniechania  wykluczenia  i odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - Rail Service Group Sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Dąbrówce  Wielkiej  oraz  D.  S.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod 

nazwą  „SELUCH”  D.  S.  z  siedzibą  w Pruszczu  (dalej  „Konsorcjum”)  z  uwagi  na  złożenie 

informacji wprowadzających w błąd Zamawiającego. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 

7 ust. 1 i 3 Ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 24 ust. 1 pkt 16) i 17) Ustawy 

Pzp w związku z art. 24 ust. 4 Ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum 

z  udziału  w  postępowaniu  oraz  zaniechanie  uznania  złożonej  przez  niego  oferty  za 

odrzuconą,  mimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego 

niedbalstwa  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  zdolności  technicznych  lub 

zawodowych,  jak  również  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

dotyczące zdolności technicznych lub zawodowych; 

2.  naruszenie art. 7 ust. 1 i ust. 3 Ustawy Pzp oraz art. 

91 ust. 1 Ustawy Pzp poprzez wybór 

jako 

najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum,  zaniechanie wykluczenia oraz 

odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  pomimo,  że  wykonawca  ten  podlega 


wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  a  jego  oferta  podlega  odrzuceniu,  podczas  gdy 

Zamawiający  powinien  wykluczyć  Konsorcjum  z  udziału  w  postępowaniu  oraz  odrzucić 

ofertę  złożoną  przez  ww.  wykonawcę  i  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert  wybrać  jako 

najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Odwołującego. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2.  dokonania ponownego badania i oceny ofert, 

wykluczenie Konsorcjum z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16) i 

17) ustawy Pzp oraz uznan

ie jego oferty za odrzuconą, 

dokonania wyboru oferty Odwołującego, w ramach powtórzonej czynności wyboru oferty 

najkorzystniejszej. 

W  dniu  14  sierpnia  2018  r. 

za  pośrednictwem  środków  komunikacji  elektronicznej  (a  w 

dniu 16 sierpnia 2018 r. 

bezpośrednio w oryginale) do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

wpłynęła odpowiedź Zamawiającego na odwołanie, w której poinformował on, iż uwzględnia 

odwołanie w całości z uwagi na jego zasadność.  

Na  posiedzeniu  z  udziałem  Stron  w  dniu  16  sierpnia  2018  r.  stawił  się  Odwołujący 

Zamawiający. W  imieniu  zgłaszających  przystąpienie  wykonawców  wspólnie  ubiegających 

się  o udzielenie  zamówienia  konsorcjum  firm:  D.  S.  prowadzący  działalność  gospodarczą 

pod  firmą  S.  D.  –  „SELUCH”  z  siedzibą  w  Pruszczu  oraz  Rail  Service  Group  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Dąbrówce Wielkiej (dalej jako „Przystępujący”) 

nikt się nie stawił. 

Izba  na  posiedzeniu 

stwierdziła  skuteczność  zgłoszonego  przez  ww.  wykonawców 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, wobec spełnienia 

ustawowych  przesłanek  określonych  w  art.  185  ust.  2  i  3  Ustawy  Pzp.  Zgłoszenie 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  wpłynęło  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  5 sierpnia  2018  r.,  przy  czym  Zamawiający  informację  o  wpłynięciu 

odwołania w tej sprawie przekazał wykonawcom w dniu 3 sierpnia 2018 r., a zatem 3-dniowy 

termin na zgłoszenie przystąpienia został zachowany. Przystępujący wskazał również stronę, 

do  której  przystępuje  (Zamawiającego)  oraz  interes  w  rozstrzygnięciu  postępowania  na 

korzyść  tej  strony.  Kopie  zgłoszenia  przystąpienia  zostały  przekazane  Odwołującemu 

Zamawiającemu, co Strony potwierdziły na posiedzeniu. 

Uwzględniając  powyższe  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 186 ust. 3 Ustawy 

Pzp. 

Zgodnie  z  treścią  tego  przepisu,  jeżeli  uczestnik  postępowania  odwoławczego,  który 


przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniesie  sprzeciwu  co  do 

uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba 

umarza  postępowanie,  a zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu. 

Oznacza to, że oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania 

oraz  okoliczność  braku  wniesienia  sprzeciwu  co  do  tej  czynności  przez  uczestnika 

postępowania  odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  Zamawiającego 

wyczerpuje  dyspozycję  art.  186  ust.  3  Ustawy  Pzp  i  obliguje  Izbę  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego i jego zakończenia bez merytorycznego rozpoznania zarzutów 

odwołania.  Taka  sytuacja  zaistniała  w przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym. 

Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie w sposób niebudzący wątpliwości wyraził 

wolę  uwzględnienia  w całości  wszystkich  zarzutów  przedstawionych  w odwołaniu,  a 

stanowisko  to  podtrzymał  na  posiedzeniu  przed  Izbą.  Z  kolei  w  imieniu  Przystępującego, 

który  został  w  sposób  prawidłowy  zawiadomiony  o  terminie  posiedzenia,  co  znajduje 

potwierdzenie w dokumentacji postępowania odwoławczego, nikt się nie stawił.   

Izba  uznała,  iż  niestawiennictwo  na  posiedzenie  wykonawcy,  który  przystąpił  do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

Zamawiającego, 

mimo 

prawidłowego 

zawiadomienia  o  terminie  posiedzenia,  należy  uznać  za  rezygnację  z uprawnień  do 

reprezentowania swoich inte

resów, tożsamą z niezłożeniem sprzeciwu co do uwzględnienia 

odwołania.  Stwierdzić  bowiem  należy,  iż  Przystępujący  decydując  się  na  takie  działanie, 

czyni to ze świadomością skutków, jakie brak jego obecności, może wywołać w sferze jego 

interesów  procesowych,  tym  bardziej,  ze  w  przedmiotowym  przypadku  Zamawiający 

przekazał  Przystępującemu  informację  o uwzględnieniu  odwołania  w  całości  jeszcze  przed 

terminem  posiedzenia,  co  wynika  z  treści  odpowiedzi  na  odwołanie.  Jednocześnie  należy 

wskazać,  iż  wezwanie  wykonawcy,  który  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego do  złożenia sprzeciwu w normalnym  toku czynności  mogło nastąpić  dopiero 

po otrzymaniu oświadczenia Zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania, 

zatem  nie  wcześniej  niż  14  sierpnia  2018  r.,  co  powoduje,  że  3-dniowy  termin  na 

wniesienie sprzeciwu nie upłynąłby przed dniem posiedzenia z udziałem stron. Tym samym 

wystosowanie  tego  wezwania  było  niecelowe  wobec  możliwości  zgłoszenia  sprzeciwu 

podczas posiedzenia. 

W  tym  stanie  rzeczy 

Izba  na  podstawie  art.  186  ust.  3  Ustawy  Pzp  umorzyła 

postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zd. 2 

Ustawy Pzp.  

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  uznała,  że  ponieważ 

uwzględnienie  w  całości  zarzutów  odwołania  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy,  z  mocy 


art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b) Ustawy Pzp koszty te znoszą się wzajemnie. Jednocześnie Izba 

nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie 

z  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r. 

sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  oraz  rodzajów  kosztów 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  

Przewodniczący:      ……………………………….………