Sygn. akt KIO 1497/18
POSTANOWIENIE
z dnia 9 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w Warszawie w dniu 9 sierpnia
2018 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 lipca 2018
r. przez
wykonawcę Drog-Bud Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Częstochowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Opolu
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – Konsorcjum
Remost Z. M., H. M., K. M.
Spółka jawna z siedzibą w Oleśnie, Wytwórnia Mas
Bitumicznych „Asfalt” Spółka cywilna z siedzibą w Oleśnie oraz C. Ekologia i Zieleń
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Siemianowicach Śląskich
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Drog-Bud
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Częstochowie kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 1497/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Poprawa dostępności do węzłów autostrady A4 Gogolin
i
Olszowa. Zadanie 9 Budowa obwodnicy Dobrodzienia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 901” (nr
postępowania W.P.6021.13.2018).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z dnia 17 kwietnia 2018 r. pod numerem 2018/S 074-163408.
Postępowanie prowadzone jest
w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm., dalej „Ustawa Pzp”). Wartość
szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp.
W dniu 30 lipca 2018 r. wykonawca Drog-Bud
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Częstochowie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej wobec czynności wyboru przez Zamawiającego w dniu 20 lipca 2018 r. jako
najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, tj.
Konsorcjum firm: REMOST Z. M., H. M., K. M.
Spółka jawna z siedzibą w Oleśnie, Wytwórnia
Mas Bitumicznych „ASFALT" S.C. z siedzibą w Oleśnie, C. Ekologia i Zieleń Sp. z o. o. z
siedzibą w Siemianowicach Śląski, pomimo iż Konsorcjum winno zostać wykluczone z
postępowania, gdyż nie wykazało spełniania warunków udziału w postępowaniu, a jego oferta
powinna zostać odrzucona, zaniechania odrzucenia przez Zamawiającego oferty Konsorcjum,
zaniechania
przez Zamawiającego wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 91 ust. 1 Ustawy Pzp
w związku z art. 24 ust 1 pkt 12, pkt 16 i pkt 17 Ustawy Pzp
poprzez wybranie jako najkorzystniejszej of
erty Konsorcjum, mimo że Konsorcjum winno
zostać wykluczone z postępowania, gdyż nie wykazało spełniania warunków udziału
w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia polegającego na wykonaniu w okresie
ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert samodzielnie lub łącznie przez
członków Konsorcjum minimum jednego zadania w zakresie robót drogowych o wartości
co najmniej 35.000.000,00 zł na drodze o parametrach co najmniej klasy G (pkt 4.3.1. a)
SIWZ)
oraz w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadziło
Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu
i
spełnia warunki udziału w postępowaniu;
art. 7 ust. 1 Ustawy Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Ustawy Pzp poprzez wybór oferty
Konsorcjum, pomimo faktu
, iż Konsorcjum winno zostać wykluczone z postępowania
a
jego oferta odrzucona, czym Zamawiający nie zapewnił zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowanie wykonawców;
3. art. 91 ust 1 Ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego, pomimo iż
spełniała ona warunki określone przez Zamawiającego w SIWZ i była najkorzystniejsza
spośród ofert nie podlegających odrzuceniu, albowiem Odwołujący wykazał spełnienie
wszystkich tych warunków, podczas gdy Konsorcjum nie wykazało, iż jeden z jego
członków lub chociażby wszyscy łącznie spełniają warunek określony w pkt. 4.3.1. a)
SIWZ polegający na wykonaniu w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania
ofert samodzielnie lub łącznie przez członków Konsorcjum minimum jednego zadania
w zakresie
robót drogowych o wartości co najmniej 35.000.000,00 zł na drodze
o parametrach co najmniej klasy G;
4. art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, mimo
że oferta ta jest niezgodna z SIWZ, gdyż Konsorcjum nie posiada zdolności technicznej
lub zawodowej niezbędnej do realizacji zamówienia określonej w pkt. 4.3.1. a) SIWZ,
w
postaci wykonania zadania w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania
ofert w zakresie robót drogowych o wartości co najmniej 35.000.000,00 zł na drodze
o parametrach co najmniej klasy G;
5. art. 26 ust. 3 Ustawy Pzp w zw. z art. 22d ust. 1 Ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez
Zamawiającego wezwania Konsorcjum do przedstawienia dokumentów potwierdzających
fakt spełnienia wymogu określonego w pkt. 4.3.1. a) SIWZ pomimo określenia takiego
żądania przez Zamawiającego w SIWZ i nie przedstawieniu przez Konsorcjum
dokumentów jednoznacznie potwierdzających posiadanie przez niego określonej
zdol
ności technicznej lub zawodowej.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzenie czynności wybory
najkorzystniejszej oferty poprzedzonej oceną spełnienia przez wykonawców, w tym
Konsorcjum, warunków udziału w postępowaniu i dokonanie ponownej oceny spełnienia
przez nich warunków udziału i złożonych na ich potwierdzenie dokumentów;
ewentualnie nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum
z uwagi na jej niezgo
dność z SIWZ;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego uzasadnionych kosztów
postępowania przed Izbą, obejmujących uiszczony wpis od odwołania;
Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia – konsorcjum Remost Z. M., H. M., K. M. Spółka jawna z siedzibą
w
Oleśnie, Wytwórnia Mas Bitumicznych „Asfalt” Spółka cywilna z siedzibą w Oleśnie oraz C.
Ekologia i Zieleń Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Siemianowicach
Śląskich przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego (dalej jako
„Przystępujący”), wobec spełnienia ustawowych przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3
Ustawy Pzp.
Zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego wpłynęło do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 sierpnia 2018 r., przy czym Zamawiający informację o
wpłynięciu odwołania w tej sprawie przekazał wykonawcom w dniu 31 lipca 2018 r., a zatem
dniowy termin na zgłoszenie przystąpienia został zachowany. Przystępujący wskazał
również stronę, do której przystępuje (Zamawiającego) oraz interes w rozstrzygnięciu
postępowania na korzyść tej strony. Kopie zgłoszenia przystąpień zostały przekazana
Odwołującemu i Zamawiającemu.
W dniu 6 sierpnia
2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, w której poinformował on, iż uwzględnia odwołanie w całości.
Wobec powyższego Izba w dniu 7 sierpnia 2018 r. wezwała Przystępującego na podstawie
§ 13 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (tj. Dz. U. z 2018, poz. 1092) do
złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu co do uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu w terminie 3 dni od dnia
otrzymania wezwania pod rygorem umorzenia postępowania odwoławczego.
W dniu 8 sierpnia 2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Przystępującego, w którym oświadczył on, iż nie wnosi sprzeciwu przeciw uwzględnieniu
odwołania w całości przez Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż zarówno odpowiedź Zamawiającego na
odwołanie, jak i pismo Przystępującego informujące o tym, że Przystępujący nie wnosi
sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu, zostały złożone prawidłowo i podpisane przez osoby umocowane.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania
odwoławczego na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 186 ust. 3 Ustawy Pzp. Zgodnie
z treścią tego przepisu jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie,
a
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Oznacza to, że oświadczenie
zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania oraz okoliczność braku
wniesienia sprzeciwu co do tej czynności przez uczestnika postępowania odwoławczego, który
przystąpił do postępowania po stronie Zamawiającego wyczerpuje dyspozycję art. 186 ust. 3
Ustawy Pzp
i obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego. Taka sytuacja
zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający w pisemnej
odpowiedzi na odwołanie w sposób niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia
w
całości wszystkich zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Z kolei z pisma Przystępującego
z dnia 8 sierpnia 2018 r. jednoznacznie
wynika, iż zrezygnował on z przysługującego mu
uprawnienia do wni
esienia sprzeciwu odnośnie uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
zawartych w
odwołaniu w całości.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci możliwości umorzenia przez Izbę
post
ępowania odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez
Zamawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Skuteczne skorzystanie przez
Zamawiającego z przysługującej mu tzw. czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości
zarzutów odwołania), w sytuacji gdy uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił
do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie w celu uczynienia
zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia
przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Podkreślić jednak należy, iż zgodnie
z dyspozy
cją art. 186 ust. 3 in fine Ustawy ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek
wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 3 Ustawy Pzp
umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zd. 2 Ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uznała, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem rozprawy, z mocy art.
186 ust. 6 pkt 2 lit. b) Ustawy Pzp
koszty te znoszą się wzajemnie. Jednocześnie Izba nakazała
dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust.
1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………